Grecii si-au luat gandul de la Bradley

De unde prin iulie anul acesta erau incantati de oferta americana, dupa le-au vazut si mai ales dupa ce au citit textul ala scris foarte marunt din josul paginii, palicarii le-au spus americanilor sa-si pastreze Bradley-urile pentru ei si au renuntat la contract.

Initial era vorba de 62 de unitati gratis si inca 102 bucati din stocurile puse la pastrare de BAE Systems.  Grecii erau bineinteles raspunzatori de modernizare, plata celor 102 bucati, transport etc. Costuri colaterale, cum ar veni…

Toate cele 164 de MLI ar fi trebuit modernizate la standardul M2A3 poate chiar A4. M2A2 ODS-SA, in functie de cerinta onoratului client, recte, Grecia.

Dar daca ne intoarcem la originea afacerii, aflam ca in 2020 grecii au fost cei care au cerut americanilor 350 de Bradley M2A2 / M2A2OD la mana a doua, dar pana in 2023 americanii n-au dat niciun semn de viata si abia in martie 2023 au aprobat vanzarea a doar 300 de MLI, de parca le faceau grecilor cine stie ce favoare. Initial urmasii lui Socrate au zis ca fac afacere cu yankeii si erau destul de entuziasmati. Ca vorba cea, se te feresti de grecul care-ti face daruri, de americani nu se facea vorbire, dar…

Dupa ce au aruncat un ochi mai de-aproape, grecii nu au fost foarte incantati de oferta si dupa ce au aflat cat i-ar costa modernizarea blindatelor si-au cam luat gandul. Cu atat mai mult cu cat MLI-urile stocate de BAE Systems Land & Armaments sunt intr-o stare de degradare avansata, iar unele vehicule au fost canibalizate pentru piese.

„The costs of transport, labour, spare parts, weapons and electronic components so that the Bradleys can be quickly put into service are beyond the capabilities of the general staff, especially since a complete ‘production line’ would have to be set up,” explica siteul grecesc On Alert.

Daca americanii au ramas cu buza umflata, a venit acum randul francezilor si germanilor sa spere. Astfel grecii ar avea solutia arhi-discutata de a comanda direct MLI-uri noi KF-41 Lynx de la bunii lor prieteni, germanii de la Rheinmetall, cu atat mai mult cu cat germanii inca nu au gasit alti clienti pentru MLI-ul lor decat pe unguri si oricum ofera localizarea productiei oricui intreaba – australienilor, grecilor, romanilor, italienilor, ucrainenilor, americanilor, cehilor si slovacilor. Afacere buna asadar.

In acelasi timp pe filiera palicara sunt francezii de la Nexter – KNDS Franta cu VBCIul lor. Francezii ofera tot vehicule la mana a doua – 120 de bucati care ar urma sa fie imprumutate grecilor din rezerva armatei franceze (eventual vandute definitiv). KNDS Franta spera insa sa obtina un contract pentru fabricarea a 250 de VBCI noi pentru armata elena, care impreuna cu cele 120 la mana a doua ar duce totalul la 370 de VBCI pentru Grecia. De notat ca si francezii si germanii sunt fix in aceeasi barca, fiecare are cate un singur client pentru produsul sau: francezii au vandut VBCI Frantei, iar germanii au vandut Lynxul Ungariei…

Deocamdata insa palicarii nu par prea sedusi de o comanda de vehicule noi, nici de una la mana a doua si in general nu par a face din programul de dotare cu noi MLI-uri o urgenta nationala, precum cel pentru fortele aeriene.

Cert este ca pista americana s-a racit de tot.

GeorgeGMT

39 de comentarii:

  1. Daca americanii tot voiau sa ia locul rusilor, nu ar merge macar initial.o faza de afaceri bune, fara scrisul marunt? Adica sa dea ceva „bang for the buck”, sa ajunga tot fostul tratat de la Varsovia sa surubareasca la ele ca la BTR/BMP/T-uri. Ca daca au jdemii de sasiuri visul era sa ne ocupam noi de sortat, reparat, poate chiar M60. F16, Abrams vechi…

    3
  2. Eu cred ca analizata pertinent,grecii au luat atitudinea corecta fata de oferta ameri-canilor.Cu toate ca asa cum spune proverbul ,,sa te fereti de darul grecilor” . Acum mi se pare corect ca si greci sa renunte la o oferta facuta in defavoarea interesului natiei lor,comparativ cu alte oferte de pe piata.Sunt nevoit sa provoc pe cei interesati care in loc sa faca totul posibil sa-si faca datoria fata de tara lor Romania, pun la spate interesele natiei noastra. Este vorba despre borsucul polonezilor despre care se face tam,tam ca poate inlocui oferta sud coreenilor privind Redbak. Nu vreu sa le trimit injuraturi pana in panzele albe celor interesati si ma exprim destul de elegant cand spun ca nu este corect sa intaratam multi oameni impotriva celor care daca asa vor face vor avea o popblema cat armata romana de mare. Nu sunt fan Coreea de Sud, dar inca de la inceputul ofertelor coreene privesc in ograda mea si la intentiile si interesele deloc potrivite ale corporatiilor straine care ne vand arme. Noi nu avem de la nimeni o o ferta mai buna,mai generoasa sa spunem asa, decat de la coreeni care ajung pana acolo ca vor dischide fabrici de armamnet la noi pentru interesele noastra, arme care rivalizeaza oricand cu cele mai bune din lume. Da-le Doamne minte multa ca le lipseste celor care se ocupa cu inzestrarea armatei romane.

    27
    • E vorba de un MLI testat si supertestat pe câmpul de lupta, iar tu îl compari cu mașinării care dau bine pe hartie dar cu zero experienta în lupta? La fel își imaginau toti despe „super-armele rusesti” care umpleau paginile documentațiilor cu sute de calități nemaiauzite…si pe câmpul de lupta s-au dovedit un mare fâs.

      11
      • Toate mli-urile, inclusiv cel care va fi adoptat de armata americana pentru a înlocui Bradley-ul, la început nu va avea o vasta experienta de luptă.
        Nici Bradley, când a început sa fie fabricat, nu a avut experienta de luptă.
        Actualele mli-uri de ultima generatie se bazează, conceptul, pe tehnologia și experienta acumulata de mli-uri inclusiv pe câmpul de luptă.

        10
    • Bursucul este inferior mli-ul sud coreean dar și celorlalte ofertate României, pe parte de protecție și armament.Da, este amfibie însă cred eu, ca nivelul de protecție și puterea de foc trebuie sa primeze detașat în fata capacității amfibie.
      Polonezii produc Bursucul , fiind 100% integrat de către industria lor însă nu este cazul nostru.
      Noi avem nevoie de cel mai modern mli existent în momentul efectuării achiziției.

      15
    • Rheinmetall au declarat acum cateva saptamani, cred ca a fost si pe blog, ca daca obtin contractul pentru MLI fac productie locala (cat se poate pentru ca unele subansamble nici pentru Piranha nici pentru K9 nu se pot face in Romania; pur si simplu nu avem industrie suficienta si nimeni nu o sa-ti faca 100 de firme pentru toate componentele. O mare firma de armament are x subcontractori ori Romania sta slabut aici. Sa nu creada cineva ca Polonia produce toate componentele sistemelor contractate cu productie locala; buna parte din subsisteme sunt importate.)

      4
  3. Excelent. In Ucraina cu ele toate!

    6
    • Acolo ar trebui trimisa tot armamentul de artilerie și blindate standard sovietic.In Ucraina, acest armament servește mult mai bine România decât stand neutilizat în unitățile noastre militare.

      19
      • Și dacă sună mâine goarna cu ce crezi că vei fi tu dotat? O să ia special pt tine tot armamentul standard NATO, sa fii tu soldățelul de vitrina al viitorului.
        Mai și gândiți inainte sa scrieti enormități.
        Tu ai impresia că poți dotat toți rezerviștii cu ce n-au nici militarii activi?

        3
        • Nu te pripi în gandire și nu acuza pe baza acestei priviri.
          Cat timp rezista Ucraina, nu va suna goarna în România.
          Dacă dai ceva ucrainenilor, o faci în momentul când deja ai comandat ce va înlocui ce trimiți în Ucraina și deja ai inceput sa primești.
          Nici nu m-am gandit sa dam tot ce avem acum și sa comandam armament nou, peste 4 ani , urmând sa îl primim peste 8 ani.
          Dacă cumparam mli-uri de la sud coreeni și integram producția în România, atât cât se poate integra, în prima faza vom primi mli-uri fabricate la ei, moment în care deja putem trimite în Ucraina , un număr chiar dublu de mli-uri pe care le avem noi.
          La fel și cu artileria.

          2
          • Bre, nu ai informații cu ce am dat, e clar.
            Sunt total de acord sa dăm DUPA ce avem deja măcar niste hale în construcție.
            Tu ai uitat cate programe pornite cu șampanii și zeci de articole au eșuat lamentabil.
            Mai ușor cu piaru pe scări.

            1
  4. Recunosc ca m-am gandit și eu, pentru armata noastră, sa adopte ca soluție de tranziție, Bradley care este peste ce avem noi, ca mli, insa sa plătești pentru un model vechi cât pentru unul nou, de generație noua, nu este normal și corect.
    Poate ca grecii ar fi ajuns în final, dupa modernizarea Bradley, cu costurile, la preț de mli, nou
    După ce facem contract pentru mli, dacă Ucraina mai este în război și are nevoie de mli-urike noastre, ca și acum, le-as dona pe toate, Ucrainei.

    10
    • Modernizarea unui Bradley costa cam ca pretul unului nou. Aceasta
      modernizatie doreste demontarea
      totala si montaj cu noile modernizari care includ si blindaj.

      8
  5. În lumina acestei analize mă gîndec cît o să plătim noi pentru Patriotul care o să-l înlocuiască pe cel donat. Vom vedea.

    2
  6. Mie-mi pare ca a fost ceva speranta ca daca sunt second hand plus modernizare o sa iasa un pret bun. Doar ca modernizarea s-a dovedid a fi mai mult un soi de reconstructie majora si deci pretul aferent.

    3
  7. Pe mine grecii putin ma intereseaza. Ma intereseaza mai mult urmatoarele:
    Programul de înzestrare „Maşina de luptă a infanteriei, pe şenile – MLI” constă în achiziţia a 298 de MLI, în varianta de bază şi derivate, inclusiv stocul strategic şi operativ. MLI va intra în dotarea structurilor de infanterie mecanizată din cadrul Forţelor Terestre. Valoarea totală a programului de înzestrare este estimată la 2,99 miliarde de euro.
    Si cind va fi organizat un concurs ?
    PRETENDENTII: Puma, Lynx, IDF Namer IFV ,CV 90, IFV Borsuk, Hunter AFV, ASCOD, M2 Bradley. Cind e concursu ?

    8
  8. Articolul de la greci esti plin de inexactitati. In primul rand BAE nu stocheaza nimic pentru ca nu au unde. Vrei sa vezi carcase de Bradley te duci frumos la Sierra Army Depot si iti alegi. De ales este cam mult de spus, pentru ca ele in vasta lor majoritate sunt inoperabile, deci asta cu ii facem plinul, schimbam niste lichide si filtre, dupa care ii dam talpa este o poveste. Ce au primit ucrainienii au fost vehicule care erau operate in general de unitati ale Army National Guard, ca drept consecinta nu erau vehicule care sa necesite mentenanta si recapitalizare.

    Red River Army Depot se ocupa de recapitalizarea Bradley, cu BAE fiind unul dintre furnizori. Deci US Army se ocupa de o eventuala modernizare si recapitalizare a vehiculelor pe care le alegi. In general o recapitalizare la un Bradley care iti aduce conserva la o km, 0 ore este cam $6 milioane. Probabil costul ar fi mult mai mic daca renunti la sezorul Improved Bradley Acquisition System (IBAS) si la controale digitale pentru motor si transmisie – presupun undeva in jur de $5 milioane. Nu stiu ce idei aveau elenii in cap cu ieftin si bun, dar presupun ca s-au prostit ei singuri. Sanse sa primeasca ceva din parcul de motoare activ al US Army National Guard precum Ucraina sunt destul de reduse – prioritatea este Ucraina.

    22
  9. Măcar au scos o comedie buna cu știftul asta.

    1
  10. Acu ~10 ani era vorba de 400 Abrams, tot asa pe gratis. Nu au mai venit nici alea.

  11. Bradley-shmadley, „air transportability” ( well, heavy divisions, when the war ends… smiley ) But the real battle may be just beginning and this will require analogue of the „Namer” with Elbit America UT50 features the XM913 50mm : cannon:https://www.youtube.com/watch?v=dXms4oR1XgE

    2
  12. Valentin Petrescu

    Are Kamala nevoie de bani pentru campanie.

  13. Refrenu’ care-mi place : „spoim tingiri, spoim tingiri !”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *