Greu cu F 16

Ucrainenii se descurca foarte greu cu asimilarea F 16MLU in fortele lor aeriene si problemele sunt mult mai mari decat s-ar crede la o prima vedere, mai ales in timp de razboi.

Pentru cineva care nu are nici o legatura cu aviatia militara lucrurile par simple, dar in realitatea ucrainenii se lovesc de mai multe praguri si cam dau cu capul de ele pe rand, in incercarea – copilareasca/disperata – de putea folosi F 16 cat mai curand pe front. Deocamdata au invatat sa-l zboare in linie dreapta si folosesc aparatul mai ales la vanatoarea de rachete de croaziera si drone.

In primul rand nu-i totuna sa faci trecerea de pe un avion occidental pe altul cu a trece de pe MiG sau Suhoi pe un aparat vestic, diferetele tehnologice dar mai ales de mentalitate a echipajelor de la sol si a pilotilor sunt covarsitoare.

Ucrainenii au crezut probabil ca romanii sunt un pic cam prea precauti cand trecerea de pe MiG 21 Lancer (avion cu avionica vestica) pe F 16 MLU a durat ani de zile de pregatire pentru piloti si tehnicieni, fara sa mai vorbim de baze aeriene.

Ei bine, poate ar fi trebuit sa fie mai atenti la lectiile invatate de Romania la trecerea pe F 16 si atunci nu ar fi fost atat de optimisti. Kievul cere avioane si crede ca odata ce le-a primit are in dotare F 16MLU, dar accidentul de anul acesta in care un pilot ucrainean veteran s-a prabusit cu F 16 arata ca de fapt inteleg mai greu.

Dar americanii au priceput mai repede si astfel s-au hotarat sa puna accentul, in pregatirea pilotilor de F 16, mai mult pe tineri cadeti care nu au zburat niciodata pe nimic si sa-i formeze de la zero, decat pe piloti cu experienta pe avioane sovietice. Problemele legate de limba engleza, faptul ca este greu sa aduci un pilot care are deja sute de ore pe MiG 29 sau Su 27 si sa-l “reformezi” ca pilot de F 16, orgoliile personale etc, fac ca tinerii sa fie solutia ideala, doar ca in acest caz timpul de pregatire este extrem de lung si se masoara in ani de zile.

Morala in acest caz tine de faptul ca un avion il poti cumpara in cateva saptamani, dar un pilot ti-l formezi in ani de zile, cel putin 2. Si ar fi bine ca orice forta aeriana sa aiba mai multi piloti per avion decat sunt acum, desi acest lucru va duce o a “cheltuire” rapida a resursei de zbor a flotei.

Revenind la Ucraina, Belgia a anuntat ca livrarea de F 16MLU catre Kiev va fi un pic franata datorita catorva considerente tehnice: lipsa de piloti pregatiti de partea ucraineana, lipsa infrastructurii de sprijin, lipsa pieselor de schimb ca si intarzierea in livrarea F 35A catre Belgia si de aici necesitatea de a mai tine in stare operationala cateva F 16MLU. Astfel incat primul F 16 belgian va mai ajunge in Ucraina la sfarsitul lui 2024 ci abia la inceputul lui 2025, fara a exista o data clara.

Belgia s-a angajat sa livreze Ucrainei 36 de aparate. Deocamadata al doilea lot de F 16MLU din Danemarca a fost livrat Ucrainei, iar situatia Kievului este una ciudata: are deja avioane dar nu dispune de piloti care sa le piloteze.

Dar cum nu exista doi oameni la fel nici F 16 MLU nu sunt toate identice. Ei bine, intre tarile europene participante la programul MLU (Belgia, Danemarca, Norvegia, Olanda si Portugalia), doua au mers mai departe. F 16 MLU, din cate stiu eu, nu are de un sistem de razboi electronic incorporat in avion ci foloseste un container acrosat, dar Danemarca si Norvegia au cumparat de la americani sisteme EW mult mai puternice si moderne (o varianta destinata US Navy pentru avioanele F 18C), sisteme care si astazi sunt foarte decente.

Astfel incat avioanele F 16MLU daneze si norvegiene primite de ucraineni sunt mai avansate decat cele oferite de Olanda si Belgia.

Daca in cazul norvegienilor nu este nici o surpriza, scandinavii avand mai mereu tot ce este mai bun pe piata, Danemarca a fost o surpriza pentru mine. In linii mari, bine ca am cumparat F 16MLU din Norvegia si nu din alte surse.

GeorgeGMT

63 de comentarii:

  1. Bine scris coane George, de mult n-am aderat 100% la unul din articolele tale !

    32
  2. Noi zburăm de ani de zile la greu Lancerul cu o avionică relativ apropiată de cea americană și tot am fost ultra precauți când am făcut trecerea pe F16 (2016 parcă au fost primele), piloții noștri pe lângă ca au fost pregătiți în USA și Portugalia o perioadă suficientă (parcă 1 an a fost la noi) au participat și la o o serie de antrenamente în cadrul exercițiilor NATO și tot nu ne-am lăudat ca suntem ași și vrei ca ukrii cu 6 luni de pregătire să stie F16?…..

    Americanii au fost clari, Ucraina nu are suficienți piloți care să știe engleză de la nivel mediu în sus pt a putea fi pregătiți temeinic atât tactic cat și tehnic pt a desluși secretele acestui păsăroi, deci problema e la ei, asta e și motivul pt care Zelenski a îndemnat foști veterani americani să se alăture forțelor aeriene.

    A doua problema ar fi bazele aeriene și logistica necesară operării F16 care pt ucraineni cred ca e adevarata problema.

    Lucrul la care ukrii cred stau decent e mentenanța, au avut o ind aeronautice de top cu ani în urmă și cred ca nu duc lipsă de specialiști și probabil ca industria lor poate parțial suplini pe plan local anumite componente deși cred ca sunt încă destule componente prin Olanda, Belgia etc

    11
  3. Chiar la un moment dat era sa cred ” propaganda vestica ” , ucrainienii ăștia erau cei mai buni,cei mai inteligenți, piloții lor se formează în câteva luni, în câteva săptămâni sunt asi pe manevrat Patriot, etc, noi mai ” fraieri” ne ia ani sa le stăpânim. La sfârșitul războiului, mare minune de o sa aflam ca mulțimea de sisteme antiaeriene primite și avioane a fost manevrat de oameni din vest….

    33
    • Daca ai dovezi ca sistemele vestice au fost operate de personal di tarile de vest, arata si noua macar o dovada, poate nu murim asa de prosti.

      4
  4. Vasile Băcăuanul

    Crăciun fericit tuturor! Căt despre ucrainieni, întreb și eu: dacă au așa mari probleme de ce au mai cerut avioane vestice? Cineva acolo sus la ei credea că vor veni cu tot cu piloți? Altfel, nu vor putea folosi în veci avioanele la adevărata lor valoare. Zic și eu.

    8
    • Pentru ca , conflictul va mai dura , si daca v a ingheta tot le trebuiesc f16

      7
    • F-16 a fost soluția cea mai buna pentru ei. Stocuri destul de mari de piese, avioane disponibile, know-how enorm, arme diverse. Este cea mai bună opțiune -nu neapărat ușor de făcut.

      1
      • Se pare ca stocurile de piese nu ajung nici macar pentru prapaditele pe care le au pana acum …. nu cred ca nu exista piesele fizic, ci doar ca Nato a planuit din timp cum sa-i joace.
        Poate ca au primit F16 mai mult ca flagship, sa creasca moralul trupelor, iar pe viitor ar putea sa se bazeze mai degraba pe alte modele. Nu cred ca ajung sa se apropie vre-odata de F35, iar asta cu avionul turcilor e ca ghiulul vandut pe sestache la coltul strazii.

  5. Salut. Daca cineva crede ca ultima tehnologie vestica e manevrata doar de ucrainieni se inseala, vom afla dupa c’è se incheie tavaleala.

    8
    • Nu, sunt manevrate de trupele NATO care luptă de aproape trei ani în Ucraina și nu reușesc încă să învingă înțelepciunea și forța rusă. Cred că după război vom afla și că ucrainenii de fapt doreau pace, dar au fost controlați telepatic și drogați de către Occident, nu?

      47
      • Zi-mi sincer, ce țigări folosești, că vreau și eu😂😂😂😂😂😂😂

        17
      • Bă ești *** ori ai băut apă de la ***?🖕🤮🤫

        2
      • Avertisment celor ce raspund la acest comentariu, lasati-o mai moale cu insultele.
        Apropo, de sarcasm ati auzit?

        25
      • Peredhil-Intelepciunea si forta rusa?Domnule Calin Georgescu,dumneavoastra sunteti,este?Degeaba va ascundeti dupa acest pseudonim,odata ce ati folosit aceasta sintagma v-ati dat de gol.Va rog domnule Georgescu,mai povestiti-ne despre chestia aia cu apa si informatie si cu conducta de apa,ca nu am inteles prea bine ce voiati sa spuneti.Ce vreti,ca dumneavoastra mai rar,asa avem si noi,muritorii de rand posibilitatea sa intelegem marile secrete ale lumii.Totusi,va spun sincer,toata lumea stie ca tezaurul romanesc se afla la Moscova de prin 1916.Ala de la Londra este alta poveste,alta gasca-n alta traista.Nu inteleg cum un demiurg ca dumneavoastra,un inbtelectual rasat de calibrul dumneavoastra s-a putut insela intr-un asemenea hal.Imi place sa cred ca doar ne-ati testat un pic,este domnule Calin Georgescu?Nu pot sa ma abtin sa nu repet:Intelepciunea si forta rusa.Suna magnific domnule,sunteti intr-adevar inspirat de Divinitate.Ce noroc pe noi sa avem asa un lider!

        7
      • NEAMȚ VASILE-SORIN

        Exemplifică te rog concret „înțelepciunea rusă”, că de „forța rusă „, care trimite de aproape 150 de ani proprii oameni la „tocat” în toate războaiele știm.

        2
    • razboiu nu s-a incheiat, de unde dreaq stii cine manevreaza?

      2
    • F16 e ultima tehnologie vestica?
      Bravo

      5
  6. La multi ani ortacilor,sarbatori fericite si multa sanatate,pentru voi si cei dragi voua!Io zic sa nu dam prea tare-n ucri,ca saracii fac totul sub presiune,din transee.Sa ne fereasca Dumnezeu de asa o napasta.Sa nu uitam ca gospodin Cretin Georgeskovici inca are vise umede cu intelepciunea ivaneasca si ca turma care behaie in urma lui inca exista.Ca in scolile romanesti,in loc sa le explice elevilor caree-i treaba cu Rusia si cat de mult ne ,,doreste” binele,se preda-n draci (Doamne iarta-ma) religia si alte aiureli.Sa auzim numai de bine si in anul care vine si sa ne citim sanatosi!
    Si ca sa nu creaza careva ca sunt ateu,pentrca am zis ce-am zis,afirm cu toata forta borjocilor din dotare:Sunt un credincios sadea.Atata doar ca nu confund Divinitatea cu religia.

    30
  7. Salut, se mai stie ceva despre modernizarea F16 ale fortelor aeriene romane? Oare va include si radarul AESA? Probabil din 2026 cand o sa ajunga toate aeronavele f16 Norvegia, sa înceapă modernizarea celor din Portugalia

    ”În ceea ce privește aeronavele norvegiene noi am cerut ferm încă de la început să le preluăm în configurația 6.5.2 la care ele se regăsesc. E o configurație avansată. Dar atât primele 17 aeronave, cât și următoarele 32, urmează să fie modernizate în România la o configurație 6.6, a cărei dezvoltare e în curs de finalizare în Statele Unite. Probabil va fi cea mai dezvoltată configurație pe care o vor avea avioanele F-16.”

    12
  8. de aici si mirarea marii majoriati de aici cu privire la termenele optimiste anuntate cu fast de ucrainieni la inceputul tratativelor.adica urgenta si nevoia imediata o stim si intelegem toti in caz de stare efectiva de razboi dar termenele avansate erau de-a dreptul curiose ,se injumatateau sau chiar mai bine…si asta fara infrasctructura pregatita la sol pentru ele.probabil mai poti taia si amana pe ici-colo niste chestiuni ne esentiale care pot fi acumulate din mers dar in rest trebuie sa mergi dupa manul…aviatia nu iarta nici tehnica si nici pilotul daca e facuta pe genunchi.

    9
    • Arsenie Breahnă

      „fara infrastructura pregatita la sol pentru ele… probabil mai poti taia si amana pe ici-colo niste chestiuni ne-esentiale care pot fi acumulate din mers dar in rest trebuie sa mergi dupa manual…aviatia nu iarta nici tehnica si nici pilotul daca sunt facute pe genunchi”

      Toate acestea mă îngrijorează privindu-ne chiar pe noi.

  9. ok, daca cumva fac armistitiu o sa aiba timp sa puna la punct aviatia

    poate ies si de niste gripene de sa le bage meteor pe canal

    1
  10. Este de vazut si cum compara analistii militari rolurile & misiunea aeronavelor de generatia a 4-a vs a 5-a

    De oriunde reiese ca daca vrei sa tii o pozitie defensiva, a 4-a e suficient, insa daca vrei sa zbori in spatiu contestat atunci ai neaparata nevoie de generatia a 5-a

    Misiuni in spatiul contestat se pot face si cu generatia a 4-a, insa sunt mult mai vulnerabile si trebuie pusa la punct o adevarata orchestra cu patrule de diversiune, razboi electronic, patrule de interceptie si protectie, pachetul de lovire propriu zis.. asadar multi ani grei de pregatire, piloti seniori si mult mai multe aparate

    Americanii au si zis ca trecerea la si inzestrarea cu F-16, nu era o prioritate militara pt Ucraina si ca fondurile puteau fi folosite mult mai eficient in alt fel

    10
  11. Ucrainenii au la pregătire 200 de piloți care au trecut de prima etapă de pregătire în UK. Acum sunt la pregătire în Franța. Pentru a treia etapă vor veni în România. Probabil vor fi gata pentru misiuni prin toamna anului viitor.

    1
  12. Cum s a petrecut in Israel cu F16I in 2004, poate sa dea un indice la ce se intampla in Ukraina si in Romania in scurtul trecut.

    https://www.f-16.net/f-16-news-article1002.html

    3
    • „The order, the largest Israeli military purchase in history, is being paid for from the annual US military grant given to Israel, which this year stands at about $2.2 billion.”

      Cam asa s-a petrecut… 🙂

      9
      • Miroase a gelozie verde. Vezi sa nu pleznesti

        2
        • Nu mă deranjează actele de caritate ale americanilor dar și noi dacă primeam vreo 2mld $ în fiecare an timp de muuuulți ani fără să trebuiască să-i dăm înapoi, forțele armate ar fi arătat cu totul altfel.

          Cât despre MiG 21, au fost îmbunătățite pe bani, așa cum se face orice în ziua de azi. Era și normal să dăm ceva și să primim ceva.

          5
          • Datfiind in EU sunt investite in Romania de EU destui
            bani la care niciodata n am facut socoteala. Adevarul
            e ca acei bani sunt vopsiti in civil, dar nu se poate nega
            ca contributia in domeniul civil economiseste sume
            mari care daca nu sunt sifonate de cineva pot fi folosite
            in domeniul de aparare. Vrei sa fac si eu socoteala ?
            E foarte usor, se numara in mil coco, dupa vocabularul
            dichisit al unora de aici. Asa ca sa nu mi arati al meu
            inainte de ti arat al tau. Pact 😂😂😂😂

      • Concomitent puteai sa spui ca Elbit in acel an a schimbat
        avionica la Miguri 21 romanesti si le a prefacut din nicovale
        in avioane care erau superioare ale rusilor pt sume minore.

        7
  13. Până apucă ucrainenii sa zboare pe F16 se termină războiul. Un armistițiu este foarte probabil având în vedere costurile războiului, situația de pe front și imposibilitatea recuceririi teritoriilor pierdute. Ucraina va rămâne încă pentru mult timp în afara NATO, condiție obligatorie impusă de Rusia la o eventuală negociere a păcii. Visul lui Zelenski de a atrage și alte state membre NATO în conflict a eșuat, nimeni nu dorește un război direct cu Rusia, deci piloții occidentali nu vor lupta pe F16 sau alte aparate de zbor contra acestui stat riscând o escaladare periculoasă a conflictului.

    6
    • l-a cam trădat America aici. Daca vroiau,Ucraina era făcută membra de urgență și nu era lăsată prada in mâinile rușilor. Poate ca US n-a vrut să riște, dracu știe. E greu cu rușii, ceva îmi spune că au folosit doar armament vechi in conflictul asta,cel puțin până acum.Si gluma se îngroașă mai rău cu F16 daca vor decola din țări NATO. Moare lume nevinovata pentru o libertate pur militară,fiindcă aspirațiile lui Zelenski cam asta înseamnă,aderarea la UE nu e același lucru cu NATO. Mai e puțin și vine president Garfield, rupe sudul și vestul Ucrainei facandu-l cadou lui Vladimir și se termină circul. Pentru ăla e mai importantă fobia chinezeasca, canalul Panama,Canada, Groenlanda samd

      3
      • RubyOnRails

        „E greu cu rușii, ceva îmi spune că au folosit doar armament vechi in conflictul asta,cel puțin până acum.”

        Pe bune? Imi dau seama ca sunteti cu treaba pe aici, sa postati tampenii d-astea dar cred ca ati gresit siteul. De curiozitate, sa ne mai binedispunem, tu ai ai trecut prin armata? Si daca da, ce specializare, ce arma?

        Daca nu, si esti doar un civil interesat in domeniu, ca destui altii

        Stii sa deosebesti un T-72 sau T-90 de un T-80 (nu zic un T-72 de un T-90)? O pusca automata de o pusca mitraliera? O mina antitanc de una antipersonal? O grenada defensiva de una ofensiva?

        Care e treaba cu rachetele Kinjal, Kinzhal sau cum le scriu ei si cat de vechi sau noi sunt si ce eficienta au, cum se comporta contra Patriot de ex? Dar S-300 si S-400 contra ATACMS de ex?

        Cine sau ce e acel ceva care-ti spune ca rusii au folosit doar armament vechi pana acum? Care e armamentul nou,si de ce se chinuie de atata timp cu „ala vechi” si se fac de ras de aproape trei ani cu operatiunea lor speciala de trei zile?

        31
        • Radule, ce-ai cu el, e nou, ia-l mai ușor.
          Sper că ai avut liber de Crăciun și ți-au picat bine bunătățile alea tradiționale de la noi.

          4
  14. Offtopic: Mosul mi-a adus un aparat de radio RADIOTEHNIKA sovietic, pentru colectia mea. Are si casetofon! La cap. „dotari” are doua moduri de inregistrare a vocii, un microfon incorporat cu buton de pornit-oprit (pe langa cel clasic ce actioneaza capul de inregistrare) si un jack pentru microfon cu fir. Se poate alimenta din 3 surse: baterii 9V, retea 220V si sistem separat de alimentare de la bateria de 12V a masinii!
    Fiecare gama are cel putin 2 reglaje fine. Este extrem de dificil de prins un post de radio. Cantareste 6kg!

    Asa e gandirea ruseasca… totul complicat, zdarovaia.

    10
  15. Ca tot vorbim de avioane ce mai fac gorobetii de la Craiova care ne ” amenintau” ca pana la sfarsitul anului vor livra posibil 5 buc IAR 99SM, care ar fi in teste de omologare a armamentului in trageri cu munitie reala ?

    7
    • O fi mai simplu daca francezii le dau si piloti+tehnicieni, altfel isi cheltuie resursele de personal – si asa foarte putine – pe doua tipuri de avioane, din care unul – Mirage 2000-5 vine intr-un numar atat de mic incat nu merita integrat.
      Cand au de primit in jur de 100 de F 16MLU la ce mai incurci cu 5-6 Mirage 2000-5, cu atat mai mult cu cat suedezii asteapta sa le ofere mai multe Gripen C/D, Gripen care poate folosi rachete si bombe americane, Mirageul nu poate si atunci care-i narodul aici?!

  16. Cam cum ne văd ei. Și e destul de recent articolul, februarie 2023. „Being part of NATO does not automatically mean high standards of maintenance and combat readiness”

    https://en.defence-ua.com/events/the_romanians_believed_till_now_that_the_f_16_would_not_be_able_to_take_off_in_winter_and_this_says_a_lot_about_the_countrys_air_defense-5729.html

    • Asta arata doar ca respectivul jurnalist habarnuare cu ce mananca F 16 si cat de dificil este sa treci de la avioane sovietice si de la mentalitatea de tip est la sisteme de arme vestice. Mai simplu spus, nu stie ce vorbeste…

      La noi integrarea F 16 a durat mult, nu mai mult decat la altii, dar dureaza ani de zile pana cand devii stapan pe aparat, iar scurtaturile nu sunt permise.
      Daca ucrainenii isi inchipuie ca este simplu de exploatat F 16 pe model sovietic vor da cu ele de pamant sau pur si simplu le vor primii degeaba pt ca nu vor fi operationale si problema de mentalitate au vazut-o si americanii care au cerut ca la pregatire sa fie trimisi tineri care sa inceapa pregatirea de la zero si nu piloti cu experienta pe MiG si Suhoi.
      Oare de ce?! Raspunsul simplu este ca mentaliattea se schimba cel mai greu, avioanele se cumpara cel mai usor.

    • Ariciul ăla cred că a citit, cu gugăl transleit, plângerile analiștilor și strategilor de pe RoMil, după faza cu decolarea ratată de la parada de 1 Decembrie din 2018. Cam în tonul ăla e articolul, O bălărie de 2 bani…
      Părerea mea, hâc…

      2
      • Da, exact o bălărie este. Adică e titlul cu ce credeau românii și subtitlul cu standarde înalte. După aia articolul care nu zice nimic. Agariciul doar a vrut să bage chestiile alea două.

        1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *