Greu cu F 16

Ucrainenii se descurca foarte greu cu asimilarea F 16MLU in fortele lor aeriene si problemele sunt mult mai mari decat s-ar crede la o prima vedere, mai ales in timp de razboi.

Pentru cineva care nu are nici o legatura cu aviatia militara lucrurile par simple, dar in realitatea ucrainenii se lovesc de mai multe praguri si cam dau cu capul de ele pe rand, in incercarea – copilareasca/disperata – de putea folosi F 16 cat mai curand pe front. Deocamdata au invatat sa-l zboare in linie dreapta si folosesc aparatul mai ales la vanatoarea de rachete de croaziera si drone.

In primul rand nu-i totuna sa faci trecerea de pe un avion occidental pe altul cu a trece de pe MiG sau Suhoi pe un aparat vestic, diferetele tehnologice dar mai ales de mentalitate a echipajelor de la sol si a pilotilor sunt covarsitoare.

Ucrainenii au crezut probabil ca romanii sunt un pic cam prea precauti cand trecerea de pe MiG 21 Lancer (avion cu avionica vestica) pe F 16 MLU a durat ani de zile de pregatire pentru piloti si tehnicieni, fara sa mai vorbim de baze aeriene.

Ei bine, poate ar fi trebuit sa fie mai atenti la lectiile invatate de Romania la trecerea pe F 16 si atunci nu ar fi fost atat de optimisti. Kievul cere avioane si crede ca odata ce le-a primit are in dotare F 16MLU, dar accidentul de anul acesta in care un pilot ucrainean veteran s-a prabusit cu F 16 arata ca de fapt inteleg mai greu.

Dar americanii au priceput mai repede si astfel s-au hotarat sa puna accentul, in pregatirea pilotilor de F 16, mai mult pe tineri cadeti care nu au zburat niciodata pe nimic si sa-i formeze de la zero, decat pe piloti cu experienta pe avioane sovietice. Problemele legate de limba engleza, faptul ca este greu sa aduci un pilot care are deja sute de ore pe MiG 29 sau Su 27 si sa-l “reformezi” ca pilot de F 16, orgoliile personale etc, fac ca tinerii sa fie solutia ideala, doar ca in acest caz timpul de pregatire este extrem de lung si se masoara in ani de zile.

Morala in acest caz tine de faptul ca un avion il poti cumpara in cateva saptamani, dar un pilot ti-l formezi in ani de zile, cel putin 2. Si ar fi bine ca orice forta aeriana sa aiba mai multi piloti per avion decat sunt acum, desi acest lucru va duce o a “cheltuire” rapida a resursei de zbor a flotei.

Revenind la Ucraina, Belgia a anuntat ca livrarea de F 16MLU catre Kiev va fi un pic franata datorita catorva considerente tehnice: lipsa de piloti pregatiti de partea ucraineana, lipsa infrastructurii de sprijin, lipsa pieselor de schimb ca si intarzierea in livrarea F 35A catre Belgia si de aici necesitatea de a mai tine in stare operationala cateva F 16MLU. Astfel incat primul F 16 belgian va mai ajunge in Ucraina la sfarsitul lui 2024 ci abia la inceputul lui 2025, fara a exista o data clara.

Belgia s-a angajat sa livreze Ucrainei 36 de aparate. Deocamadata al doilea lot de F 16MLU din Danemarca a fost livrat Ucrainei, iar situatia Kievului este una ciudata: are deja avioane dar nu dispune de piloti care sa le piloteze.

Dar cum nu exista doi oameni la fel nici F 16 MLU nu sunt toate identice. Ei bine, intre tarile europene participante la programul MLU (Belgia, Danemarca, Norvegia, Olanda si Portugalia), doua au mers mai departe. F 16 MLU, din cate stiu eu, nu are de un sistem de razboi electronic incorporat in avion ci foloseste un container acrosat, dar Danemarca si Norvegia au cumparat de la americani sisteme EW mult mai puternice si moderne (o varianta destinata US Navy pentru avioanele F 18C), sisteme care si astazi sunt foarte decente.

Astfel incat avioanele F 16MLU daneze si norvegiene primite de ucraineni sunt mai avansate decat cele oferite de Olanda si Belgia.

Daca in cazul norvegienilor nu este nici o surpriza, scandinavii avand mai mereu tot ce este mai bun pe piata, Danemarca a fost o surpriza pentru mine. In linii mari, bine ca am cumparat F 16MLU din Norvegia si nu din alte surse.

GeorgeGMT

21 de comentarii:

  1. Bine scris coane George, de mult n-am aderat 100% la unul din articolele tale !

    20
  2. Noi zburăm de ani de zile la greu Lancerul cu o avionică relativ apropiată de cea americană și tot am fost ultra precauți când am făcut trecerea pe F16 (2016 parcă au fost primele), piloții noștri pe lângă ca au fost pregătiți în USA și Portugalia o perioadă suficientă (parcă 1 an a fost la noi) au participat și la o o serie de antrenamente în cadrul exercițiilor NATO și tot nu ne-am lăudat ca suntem ași și vrei ca ukrii cu 6 luni de pregătire să stie F16?…..

    Americanii au fost clari, Ucraina nu are suficienți piloți care să știe engleză de la nivel mediu în sus pt a putea fi pregătiți temeinic atât tactic cat și tehnic pt a desluși secretele acestui păsăroi, deci problema e la ei, asta e și motivul pt care Zelenski a îndemnat foști veterani americani să se alăture forțelor aeriene.

    A doua problema ar fi bazele aeriene și logistica necesară operării F16 care pt ucraineni cred ca e adevarata problema.

    Lucrul la care ukrii cred stau decent e mentenanța, au avut o ind aeronautice de top cu ani în urmă și cred ca nu duc lipsă de specialiști și probabil ca industria lor poate parțial suplini pe plan local anumite componente deși cred ca sunt încă destule componente prin Olanda, Belgia etc

    2
  3. Chiar la un moment dat era sa cred ” propaganda vestica ” , ucrainienii ăștia erau cei mai buni,cei mai inteligenți, piloții lor se formează în câteva luni, în câteva săptămâni sunt asi pe manevrat Patriot, etc, noi mai ” fraieri” ne ia ani sa le stăpânim. La sfârșitul războiului, mare minune de o sa aflam ca mulțimea de sisteme antiaeriene primite și avioane a fost manevrat de oameni din vest….

    13
  4. Vasile Băcăuanul

    Crăciun fericit tuturor! Căt despre ucrainieni, întreb și eu: dacă au așa mari probleme de ce au mai cerut avioane vestice? Cineva acolo sus la ei credea că vor veni cu tot cu piloți? Altfel, nu vor putea folosi în veci avioanele la adevărata lor valoare. Zic și eu.

    4
  5. Salut. Daca cineva crede ca ultima tehnologie vestica e manevrata doar de ucrainieni se inseala, vom afla dupa c’è se incheie tavaleala.

    2
  6. La multi ani ortacilor,sarbatori fericite si multa sanatate,pentru voi si cei dragi voua!Io zic sa nu dam prea tare-n ucri,ca saracii fac totul sub presiune,din transee.Sa ne fereasca Dumnezeu de asa o napasta.Sa nu uitam ca gospodin Cretin Georgeskovici inca are vise umede cu intelepciunea ivaneasca si ca turma care behaie in urma lui inca exista.Ca in scolile romanesti,in loc sa le explice elevilor caree-i treaba cu Rusia si cat de mult ne ,,doreste” binele,se preda-n draci (Doamne iarta-ma) religia si alte aiureli.Sa auzim numai de bine si in anul care vine si sa ne citim sanatosi!
    Si ca sa nu creaza careva ca sunt ateu,pentrca am zis ce-am zis,afirm cu toata forta borjocilor din dotare:Sunt un credincios sadea.Atata doar ca nu confund Divinitatea cu religia.

    12
  7. Salut, se mai stie ceva despre modernizarea F16 ale fortelor aeriene romane? Oare va include si radarul AESA? Probabil din 2026 cand o sa ajunga toate aeronavele f16 Norvegia, sa înceapă modernizarea celor din Portugalia

    ”În ceea ce privește aeronavele norvegiene noi am cerut ferm încă de la început să le preluăm în configurația 6.5.2 la care ele se regăsesc. E o configurație avansată. Dar atât primele 17 aeronave, cât și următoarele 32, urmează să fie modernizate în România la o configurație 6.6, a cărei dezvoltare e în curs de finalizare în Statele Unite. Probabil va fi cea mai dezvoltată configurație pe care o vor avea avioanele F-16.”

    2
  8. de aici si mirarea marii majoriati de aici cu privire la termenele optimiste anuntate cu fast de ucrainieni la inceputul tratativelor.adica urgenta si nevoia imediata o stim si intelegem toti in caz de stare efectiva de razboi dar termenele avansate erau de-a dreptul curiose ,se injumatateau sau chiar mai bine…si asta fara infrasctructura pregatita la sol pentru ele.probabil mai poti taia si amana pe ici-colo niste chestiuni ne esentiale care pot fi acumulate din mers dar in rest trebuie sa mergi dupa manul…aviatia nu iarta nici tehnica si nici pilotul daca e facuta pe genunchi.

    4
  9. ok, daca cumva fac armistitiu o sa aiba timp sa puna la punct aviatia

    poate ies si de niste gripene de sa le bage meteor pe canal

  10. Este de vazut si cum compara analistii militari rolurile & misiunea aeronavelor de generatia a 4-a vs a 5-a

    De oriunde reiese ca daca vrei sa tii o pozitie defensiva, a 4-a e suficient, insa daca vrei sa zbori in spatiu contestat atunci ai neaparata nevoie de generatia a 5-a

    Misiuni in spatiul contestat se pot face si cu generatia a 4-a, insa sunt mult mai vulnerabile si trebuie pusa la punct o adevarata orchestra cu patrule de diversiune, razboi electronic, patrule de interceptie si protectie, pachetul de lovire propriu zis.. asadar multi ani grei de pregatire, piloti seniori si mult mai multe aparate

    Americanii au si zis ca trecerea la si inzestrarea cu F-16, nu era o prioritate militara pt Ucraina si ca fondurile puteau fi folosite mult mai eficient in alt fel

    3
  11. Ucrainenii au la pregătire 200 de piloți care au trecut de prima etapă de pregătire în UK. Acum sunt la pregătire în Franța. Pentru a treia etapă vor veni în România. Probabil vor fi gata pentru misiuni prin toamna anului viitor.

  12. Cum s a petrecut in Israel cu F16I in 2004, poate sa dea un indice la ce se intampla in Ukraina si in Romania in scurtul trecut.

    https://www.f-16.net/f-16-news-article1002.html

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *