Gripen castiga in Elvetia, comunicat de presa

Comunicat de presa din partea SAAB, referitor la programul de achizitie desfasurat in Elvetia

Guvernul elvetian a selectat Gripen ca viitor avion de lupta multirol pentru dotarea Fortelor Aeriene Elvetiene. Dat fiind faptul ca Elvetia este cunoscuta la nivel mondial pentru aplicarea unor standarde inalte in proceselor de achizitie si pentru utilizarea tehnologiilor de ultima ora, SAAB este atat mandra, cat si incantata de faptul ca Gripen a fost selectat ca avion multirol pentru Fortele Aeriene Elvetiene.

„Alegerea Elvetiei confirma faptul ca SAAB este lider de piata in domeniul apararii si securitatii, precum si faptul ca Gripen  este un avion de lupta de talie mondiala, care ofera cea mai buna valoare in raport cu pretul”, a declarat Hakan Buskhe, CEO si Presedinte al SAAB.

Programul Gripen va crea un parteneriat  pe termen lung intre Elvetia si Suedia. SAAB ofera Elvetiei o cooperare economica strategica pe termen lung, care vizeaza crearea de locuri de munca in domeniul tehnologiei de varf, transferul de tehnologie si generarea de afaceri pentru export.

SAAB este pregatit sa inceapa negocierile si asteapta urmatoarele etape ale achizitiei.

In prezent, Gripen se afla in serviciu in Republica Ceha, Suedia, Ungaria, Africa de Sud, Thailanda, Empire Test Pilots” School(ETPS), din Marea Britanie utilizeaza Gripen ca platforma avansata de zbor pentru pilotii de incercare din intreaga lume. De asemenea, SAAB asigura cu succes programe de cooperare industriala in Cehia, Ungaria si Africa de Sud.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Prin amabilitatea Cook Communication

http://presscentre@saabgroup.com/

http://www.saabgroup.com/

PS Asadar cam asta este, oficial Gripen va fi viitorul avion multirol al Elvetiei. Sa speram ca vine Mos Craciun si pe la noi, cu ce o vrea el, numai sa vina…

 
Contractul nu a fost semnat inca – guvernul elvetian a anuntat ca a selectat avionul  (din cele trei ramase in competitie – Eurofighter, Rafale si Gripen). Urmeaza sa se negocieze contractul si offset-ul.

Mai jos, o traducere aproximativa a declaratiei Consiliului Federal Elvetian, care a zis cam asta:

„Alegand Gripen, Consiliul Federal a decis sa cumpere un avion de
lupta care indeplineste cerintele militare actuale si cele pe termen mediu
si lung pentru fortele aeriene elvetiene si pentru armata, si care
este convenabil financiar pentru ca este mai ieftin decat celelalte
doua avioane nu numai la achizitie dar si in materie de costuri de
operare. Decizia de a selecta Gripen ofera garantia ca se poate obtine
un avion de lupta de inalta performanta fara a compromite alte zone
ale armatei si echipamentul necesar lor.”

Ministrul apararii elvetian, Ueli Maurer a descris de asemenea avionul
ca „excelent din punct de vedere tehnic.”

Este vorba de Gripen NG, sau variantele E si F.

Pe  aviation week  scrie ca s-ar putea asambla in Elvetia.

Raspuns primit prin amabilitatea domnisoarei Roxana Dascalu, Cook Communication, careia ii multumim pentru promtitudine…

 

Noi asteptam sa vedem offset-ul oferit si daca Gripen va fi asamblat in Tara Cantoanelor.


33 de comentarii:

  1. Pana nu demult in presa elvetiana se vehicula ideea ca aparatul Rafale este castigatorul competitiei deoarece favoritul cursei , Gripen NG, nu este operational, iar versiunea Gripen C/D este depasita tehnic.
    Se merge pe folosirea temporara a Gripenului C/D pana va fi operational versiunea NG?Gripenul este un aparat care se muleaza foarte bine cerintelor Elvetiei.
    Sunt tampiti elvetienii ca nu au optat pentru un aparat testat zeci de ani in lupta, respectiv F16, dorit de unii guvernanti romani, si ca nu ignora offsetul suedez?

    • mda, F-16 nici macar nu a fost luat in considerare.

      F-18 a fost in cursa (chiar au vreo 30 de F-18) dar a fost eliminat.

      Eurofighter si Rafale au oferit offset generos si ele, dar de data asta au fost eliminate – India a gandit altfel si le-a selectat in defavoarea Gripen.

      • India are propriul Gripen, chiar daca se numeste Tejas si inc mai mosmondesc la el .
        La cat este de mare si la ce vecini are, India are nevoie de un avion cu doua motoare .

        • asa m-am gandit si eu, ca e chestie de marimea teritoriului – dar am aflat ca Eurofighter nu merge mai departe decat un Gripen NG, dimpotriva, are raza mai scurta de actiune si e destul de greu de operat – va fi foarte dificil pentru India.

          cred ca pe Gripen i-a lovit in India faptul ca jumatate din avion e american – au fost eliminati impreuna cu americanii pentru ca indienii nu mai vor sa mai treaca prin experienta embargoului militar american si sa ramana fara flota operationala in caz de ceva.

        • Aide nene, nu poti compara Gripen cu Thyphoon sau Rafale !
          E mult mai sigur un avion cu doua motoare si cara mai multe arme !

  2. F 16 ca sa se poata vanda in continuare ar avea nevoie de un pachet de senzori si avionica mult imbunatatite si care exista in F 16 Block 60 insa acesta este mult mai scump dacat Gripen NG si va fi sigur sub tehnologia acestuia. Gripan C/D este peste F 16 Block 50/52 si desi la prima vedere diferentele sunt minore totusi atunci cand te uit la costuri de productie si la faptul ca pretul initial de achizitie este mai mare ai imaginea completa. Din acest motiv F 16 desi un air-frame bun si testat iese incet incet din scena mai ales in tarile care acum au si restrictii bugetare.
    Daca Lockheed Martin ar investi un pic in F 16 si ar realiza un „design to cost” ar avea un produs care sa concureze Gripen-ul. Lacomia firmei americane face ca un produs bun si comptitiv sa nu se mai vanda asa de bine si sa piarda majoritatea contractelor in tarile unde diplomatia USA nu a functionat: Ungaria, Cehia,Africa de Sud, acum India, Elvetia, Thailanda ( operator de F 16)
    F 16 a fost un avion foarte bun in conditile in care la vremea respectiva pretul de achizitie al acestuia nu sarea de pretul MIG 29 A din blocul estic, intre timp urcand pretul doar tarile care au relatii stranse cu USA sau au deja linii de asamblare mai cumpara F 16. Trist dar Lockheed Martin isi omoara incet propiul copil F 16 pentru a vinde F 35 si nu peste tot le va reusi.

    • you can say that again – dar LM chiar nu e asa de interesat sa mai faca F-16, sa investeasca in el, sa-i reduca costurile, etc. dimpotriva in SUA le tot explica congressmenilor ca e un avion depasit si prea scump de intretinut.

      o sa mai vanda F-16 Irakului si altor colonii sau clienti captivi care nu au voie sa cracneasca la pret si alte alea.

      in Romania nu vor vinde pentru ca Romania nu are banii respectivi, nu-si permite aceste aparate – nici sa le cumpere, nici sa le opereze.

      • Si eu cred acelasi lucru de aia sunt fun Gripen fiindca astia macar ar veni cu offset si am avea bani sa le operam aproape sunt in stare sa pun pariu ca si Gripen are costul cu ora de zbor mai mare decat MIG 21 LanceR fiindca oricum am lua-o nu o sa putem sa le carpim pe cele noi ca si pe aste de le zburam acum.

  3. Faptul ca Elvetia a selectat Gripen nu demonstreaza ca acesta este „lider de piata”, dimpotriva Elvetia in ultima vreme taie din costurile de aparare, la un moment dat s-a vorbit chiar de desfiintarea armatei. Pe de alta parte, fiind o tara neutra, parerea mea este ca nu pune asa mult accent pe partea strategica, pe scurt li se rupe ca iau de la americani sau de la alti jucatori mult mai mici.

    • Pai si noi ti se pare ca gandeam tare strategic can vroiam F 16 block 25 la superoferta de 1.3 miliarde de dolari de la USA si fara credit si finantare?!
      Strategic este sa poti asigura apararea teritoriului tau cu un avion pe care sa il zbori mult si sa ai piloti antrentati. In acelasi timp nu ai voie sa iti periclitezi economia pentru ca o arma fie ea cat de performanta in 5 ani fara upgrade-uri devine demodata, si F 16 nu face parte din armele de ultima generatie.
      Eu m-as uita si ce a ales Polonia si de ce? – Adica cu ce offset si ce au facut Cehia si Ungaria
      si la fel si ce offset a incasat Austria alta tara neutra!

  4. domnilor, Elvetia si Suedia au in comun ceva , sunt tari neutre, iar Elvetia nu prea e vecina nici cu Ucraina nici cu Rusia prin apropiere, ba mai mult toti barosanii din Rusia au case pe acolo si isi depoziteaza cashu prin bancile lor, de ce le trebuie Elvetienilor F-18?..sau Rafale?..nu mai bine un avion bun doar de parada ?…ce dumnezeu nici Hitler nu ia atacat in al doilea razboi mondial :)…gurile rele spun ca de frica temutei armate elvetiene :)…buhuhuuuuuu….

    • Gripen nu este cel mai performant aparat multirol insa doar pentru parada este suficient un F16 block 25, sau chiar un veteran din al doilea razboi mondial, Spitfire, ca a fost folosit pe toata perioada razboiului, inclusiv in conditii de inferioritate numerica.Elvetienii au nevoie de un aparat multirol modern, cat mai ieftin la achizitie si exploatat, care sa poata fi exploatat si intretinut usor, cu personal putin , de regula cu auxiliari(Elvetia are armata de rezervisti care in fiecare an sunt mobilizati 3 saptamani), care sa poata fi modernizat pe parcursul existentei sale, sa poata folosi armament diversificat, adica sa nu fii dependent doar de armamentul unei anumite tari, si nu in ultimul rand achizitia sa fie insotita de un program de offset, inclusiv in IT.
      Umila mea parere este ca daca achizitia pentru Elvetia a aparatului multirol ar fi fost decisa de guvernantii romani, pe banii elvetieni, atunci, inca de la inceput, fara nicio ezitare, s-ar fi cumparat F16 block 50/52, fara offset.F16 block 60 nu ar fi fost agreat.
      In situatia noastra se va cumpara F16, doar bani sa fie.Optiunea pentru acest aparat a fost luata de mai mult timp insa lipsesc banii.Chiar daca ar fi bani suficienti, tot F16 block 50/52 ar fi, in detrimentul EF sau Rafale.Acum chestia ca F16 este aparatul folosit de tarile europene membre NATO este praf in ochii necunoscatorilor, inclusiv afirmatia lui Oprea ca Armata isi doreste in mod expres acest aparat multirol.Cei din armata, numiti in functii pe criterii politice, accepta tacit optiunile politicienilor, doar sa nu isi piarda functiile si sa mai primeasca o stea.Principalele tari vest- europene membre NATO(U.K, Franta, Spania, Italia, Germania) nu folosesc aparate F16.Motivul probabil ar fi ca factorii decizionali din aceste tari sunt incompetenti , nu stiu sa aprecieze un F16, si ignora sa aiba o relatie stransa cu SUA, inclusiv U.K.

      • bre, nu inteleg logica asta – „sa se cumpere F-16, doar bani sa fie” – pai tocmai aici e prostia – cum sa cumperi ceva pentru care nu ai bani si nici perspectiva de a-i avea in viitorul apropiat?

        e ca si cum eu mi-as alege sa imi cumpar o masina dar n-am bani de ea si magazinul respectiv nu mi-o vinde pe credit – in loc sa iau de la un alt vanzator una cel putin similara care vine cu un credit avantajos si alte inlesniri.

        asa ca ma uit in fiecare zi la masina pentru care nu am bani si merg pe jos.

        sau vezi Elvetia – astia au alocat banii intai – le-au dat 4 miliarde buget armatei sa-si ia avion. Aia au luat si le-au mai si ramas bani pentru alte lucruri.

        orice s-ar spune despre ei, ca sunt neutri, ca sunt o tara inarmata pana la ultimul om, elvetienii sunt oameni rationali si atenti cu banii, nu prea au luat decizii stupide de inzestrare in trecutul lor. si nu au gresit nici acum – ei stiau situatia din Austria asa ca Eurofighter nu era in carti.

        Apoi au avut varianta Rafale, care le cam suradea, e un avion bun la ora actuala si destul de pus la punct, insa e extrem de scump de cumparat si operat si mai devii si dependent de francezi la toate chestiile – iar asta nu vrea Elvetia, ei vor sa fie pe picioarele lor si niciodata nu s-au dat pe mana altora.

        Au incredere mai mare in Suedia, e o tara puternica, cea mai solida economic la ora actuala din UE, si mai ales cand fac suedezii ceva cu armata fac un lucru de calitate, ca ei nu au NATO sa-i scoata din rahat daca e ceva cu rusii, sunt exclusiv pe mana lor – trebuie sa se apere singuri. Cand esti pe cont propriu iti construiesti altfel apararea si nu ai loc de eroare.

        • Pai. cel putin dintr-un anumit punct de vedere, putem sta linistiti. In Romania, procesul de achizitie e oprit de un an. Ca sa-l reluam, trebuie trimise iar cereri de oferta la cel putin doi producatori, asta pentru a nu intra in conflict cu legislatia comunitara.

          Sigur ca si asa ar putea fi ales F-16, insa exista „riscul” ca Saab si Suedia sa iasa din nou, ca anul trecut cand se vorbea de aparatele sh, si sa vina cu o contraoferta publica, mult mai avantajoasa. In cazul asta, presiunea publica si-ar spune cuvantul si ori LM si-ar „ajusta” oferta in beneficiul nostru, ori F-16 va pica.

          La un moment dat, basescu zicea ca Romania isi permite sa dea cam 300 de milioane de euro pe an pentru avioane multirol. Saab a replicat ca se poate gasi un plan de finantare in care sa fie implicat si guvernul Suediei si care sa respecte conditia asta. Ba chiar se ofereau 2-3 ani de gratie, in care nu se platea nimic, si leasing gratuit pentru 24 de Gripenuri suedeze pana cand avioanele comandate ar fi fost fabricate.

          In conditiile astea, eu chiar nu inteleg cramponarea asta de LM si F-16, e ilogic sa mergi tot cu americanii…

        • @Marius, uite aici oferta completa a SAAB pt Romania, asa cum se discuta in iulie. Am fost foarte entuziasmat atunci si dezamagit dupa. Singura bucurie ramasa este faptul ca se discuta despre F-16 noi si nu sh…macar atat.
          http://rumaniamilitary.wordpress.com/2011/07/02/gripen-ala-micu-al-lui-saab-revine-in-forta/

        • bre, e blocaj pe F-16 pentru ca 1. nu sunt bani sa dai miliarde cash pe ele iar de imprumutat e foarte scump, practic imposibil. nici nu e loc in deficitul bugetar pentru ele, daca nu se mai inchid jumate din scoli si spitale.

          si 2. americanii si-au dat seama de treaba asta si de aia nici nu a venit oferta ca sa nu se sperie lumea, pe foamea asta, ca vrem sa dam miliarde pe avioane depasite.

          asa ca am impresia ca vom ramane in blocaj inca vreo 2-3 ani, pentru ca nu s-a relansat inca licitatia si nu se vad semnele ei – era ceva de incurajare ca Basescu a zis ca nu ne trebuie neaparat avioane americane, ci pot sa fie de la SAAB, Rafale, etc.

          dar acum a venit Oprea si a zis invers – pai daca erau cu licitatia gata de start nu facea Oprea o declaratie favorizand unul din competitori. sau cine stie. asa ca e ceata totala. mai dureaza povestea.

  5. Prosti facuti gramada elvetienii astia. Au ales ei Gripen cand puteau sa ia niste F-16 din ’70 ca noi, la acelasi preti evident…
    Noroc ca guvernantii romani sunt mai destepti 🙂

  6. un articol interesant despre Gripen si toata evolutia lui.

    vom vedea ce se intampla in Malaesia, Brazilia si celelalte concursuri de oferte. eu zic ca s-au pozitionat destul de bine, cu intrarea in Thailanda, si vor face treaba in Asia, poate chiar si in India.

    http://www.defenseindustrydaily.com/the-jas39-gripen-swedens-4th-generation-wild-card-02401/?utm_medium=textlink&utm_term=sidebar&utm_campaign=newsletter&utm_source=did&utm_content=Gripen+for+Switzerland+%7C+KC-46A+Costs+%7C+MALD-J+Milestone+C+%7C+UCAS-D+%7C+RQ-7&date_sent=2011-12-02+11%3A52%3A51

  7. Sa nu-mi spuneti voi mie ca dintre toate avioanele prezentate la concurs Gripenul a iesit peste Typhoon. Nu stiu ce versiune de F-18 a fost luata in calcul dar daca e vorba de Super Hornet atunci decizia pe Gripen este nejustificata dar nu total. Elvetienii au optat pentru Gripen pentru ca: au un relief si clima asemanatoare cu suedezii ba chiar mai bun pentru Gripen, aveau nevoie de un avion nu neaparat puternic cat manevrabil. Aveau nevoie de un avion mic, aveau nevoie de un avion ieftin si aveau si avantajul de a dezvolta avionul si alte relatii cu niste vecini apropiati. F-16 block 60 si restul participantelor erau,dupa parerea mea, peste ce aveau ei nevoie. Probabil si-au dat seama ca actualele F-18 au fost prea bune pt ce au avut nevoie in toti acesti ani si au ales viitorul si cu gandulla bani. Asta e parerea mea.

    • In Elvetia este foarte clar ca a castigat cel mai ieftin. Imediat ce a iesit in presa cum ca Gripen a castigat, au aparut si alte dovezi care arata ca singurul criteriu a fost pretul. Dar ca sa fim corecti, cu ce i-ar ajuta pe elvetieni sa aiba Typhoon ca austriecii si sa nu-l zboare din cauza costurilor?! Gripen desi mai slab decat Rafale sau Typhoon, are capacitatea financiara de a fi zburat mult, iar in cazul unui conflict cred ca asta conteaza cel mai mult…Au ales bine!

    • Elvetienii au vrut inlocuirea flotei F-5 cu ceva asemanator (performante vs pret) si nu inlocuirea F-18. Desi au fost invitati, Boeing nu a vrut sa ia parte la competitie cu F-18E/F, care avea performante superioare celor cerute dar nu se incadra in bugetul anuntat. Se pare ca au avut dreptate, in final pretul fiind criteriul principal.
      „The Swiss government also has provided its response to Boeing’s decision, late last month, not to offer the F/A-18E/F. The government expressed disappointment, particularly in light of the fact the 33 F/A-18C/Ds already in service in Switzerland have “excellent performance.”
      The Swiss armaments agency says the Boeing decision not to bid the F/A-18E/F should not affect upgrade plans on the books for the legacy Hornet fleet.”

      Daca contractul va fi incheiat, vor avea in paralel ambele tipuri de avioane.

  8. Boeing a vrut sa ia parte la competitie insa nu a vrut sa ofere offset, inclusiv transfer de inalta tehnologie , aceasta fiind o conditie obligatorie pentru a participa la preselectie.Chiar daca ar fi participat, elvetienii ar fi optat tot pentru Grifon din motive financiare.Acest aparat poate fi integrat foarte usor in sistemul de aparare elvetian.
    F/A 18 SUPER HORNET E/F este inferior unui EF transa 3, poate chiar si lui Rafale.
    Au cumparat australienii anul asta F/A 18 SUPER HORNET E/F, cred ca din aceleasi considerente pentru care noi cumparam F16, desi pentru ei ar fi fost mai ok sa cumpere EF sau Rafale.Oficiali militari ai aviatiei australiene au criticat public(asta da democratie, nu ca la noi)aceasta achizitie afirmand ca acest aparat este inferior posibililor rivali din zona, Suhoiul 30 al chinezilor si indienilor, respectiv a Suhoiului PAK FA, si ca s-au cheltuit aiurea banii pe un aparat nu prea reusit.Si in Australia achiziitile militare sunt realizate de politicieni , strict pe criterii politice.Fratii lor, britanicii, sunt mai pragmatici, cumpara ce stabilesc militarii in functie de bugetul disponibil.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *