Gripen E/F favorit in programul Advanced Medium Combat Aircraft (AMCA)

saab_gripen_in

Primul motiv ar fi ca E/F-ul suedezilor este un avion aproape gata dezvoltat (si cumparat de altcineva decat tara producatoare), pe cand F 16 Block 70 ar trebui dezvoltat pe banii indienilor (la fel ca si in cazul F 16 Block 60 pentru Emirate). Un al doilea motiv ar fi beleaua de LCA Tejas, belea pe care suedezii de la Saab s-au oferit mai din timp s-o repare, grupul european oferindu-si serviciile si tehnologia pentru dezvoltarea Tejas Mk II, inclusiv la nivel de avionica.

Un al treilea motiv ar fi ca desi India este gata sa semneze un super-contract – intre 200 si 300 de avioane achizitionate – conditia sine qua non este ca avionul sa fie efectiv contruit in India de catre HAL  – Hindustan Aeronautics Ltd si vorbim aici nu doar de avion ci si de cam toate sistemele si sub-sistemele sale, plecand de la radare, sisteme de razboi electronic, navigatie si pana la arme si motor, ori este extrem de putin probabil ca guvernul Statelor Unite sa accepte vreodata asa ceva – de fapt nu cred ca exista vreun precedent in istorie.

Din aceasta cauza India nu s-a prea uitat la F 35.

Pe de alta parte – chiar ma intrebam in articolul anterior – semnarea acestui contract ar putea fi o lovitura zdravana pentru LCA Tejas, existand indicii puternice ca fortele aeriene nu prea ar mai avea de gand sa-l comande in numarul initial discutat, daca ar avea la dispozitie un avion matur si foarte performant, mai ales construit in India.

 

In privinta F 16, nimeni nu se indoieste de exceptionalitatea acestui proiect, poate cel mai bun avion de vanatoare – si mai apoi multirol – din secolul XX, opinie personala – cu atat mai mult cu cat F 16 Block 60/62, dezvoltat pentru Emirate, inglobeaza tehnologie de ultima oara; radar AESA – AN/APG 80, sistem JHMCS, etc, problema este insa cunoscuta, odata cu transformarea avionului din vanator usor in avion multirol (de la F 16 block 15 in sus) manevrabilitatea a scazut, desi motoarele au devenit si ele mai puternice, dar una peste alta indienii cred ca platforma F 16 si-ar cam fi atins pragul de modernizare si este greu sa operezi acest avion in urmatorii 40 de ani.

Argumentele nu mi se par chiar foarte la locul lor, nici Gripen nu-i nascut alaltaieri, dar asta e…

In acelasi timp Saab Gripen E/F este vazut ca o platforma mai noua si mai versatila, usor si ieftin de intretinut, mai ieftin de construit. De asemenea europeanul este apreciat si pentru sistemele care sunt deja implementate, cum ar fi sistemele de razboi electronic – i-au impresionat pe indieni, radarul AESA in standard, racheta aer-aer cu raza lunga Meteor, plus manevrabilitatea deosebita.

Indienii considera ca platforma suedeaza are o mai mare rezerva de modernizare decat F 16…

Cam asta ar fi discutia, dar daca citim printre randuri nu putem sa nu intelegem cateva lucruri simple: Primo – suedezii ofera se pare chiar totul, un avion cu totul de facut in India, fara restrictii la transferul de tehnologie, ca de la o tara neutra la o alta tara neutra, Secondo – pretul, suedezii vin se pare cu oferte mult mai omenesti fata de Lockheed, Tertio – indienii nu sunt inca convinsi sa se lege la cap cu americanii, cu atat mai mult cu cat nici americanii nu cred sa dea cep butoiului cu tehnologie catre India, acolo unde ivanii isi beau cotidian cafeaua cu hindusii, asadar Saab Gripen E/F ar putea sa fie favoritul.

In tot acest balet Brazilia sta si-si tine rasuflarea: are si ea de castigat, orice Gripen E/F vandut catre terti ii va aduce si ei ceva beneficii, locuri de munca, bani de buzunar.

In mod clar suedezilor le-ar pune mana Thor in cap cu un astfel de mega-contract si cred ca cu foarte mare greutate americanii li l-ar putea sufla, mai ales ca Washingtonul nu va da – in mod sigur – mana libera LM sa vanda tehnologia hindusilor, in timp din partea guvernului Majestatii Sale suedeze nu cred sa fie vreo problema.

GeorgeGMT

 

25 de comentarii:

  1. Thor o sa le traga suedezilor un ciocan in cap……ce cuvant au avut hindusii pana acum ?

  2. nu primesc de la americani asemenea tehnologii never-ever dar nici suedezii nu-s de capul lor .

    • Adevarat, doar ca au o mai mare libertate si cam toata lumea vrea sa vanda Indiei, chiar si indirect.

      • ai spus in articol ca : ” ivanii isi beau cotidian cafeaua cu hindusii „, faza este ca suedezii au cam avut si ei probleme cu rusii, : acea actiune de spionaj a unui submarin rusesc in apele teritoriale suedeze din marea baltica din 2014 parca. In aceste conditii chiar se simt bine suedezii sa le dea la hindusi tehnologie de ultimul tip care at putea ajunge la rusi?

  3. Gripen nu este un proiect comun Saab-BAE ? Deci US ,pardon UK, de asemeni, nu cred sa dea chiar totul…

    • BAE este furnizor, al fel ca boeing, dar nu partener oficial in proiect sau altfel. Au un cuvant de spus, dar nu decisiv. Iar India nu e o asa mare pieduica, ca altfel nici francezii nu le vindeau avioane rafale! 🙂

  4. Nici eu nu cred ca sunt de capul lor suedezii. Parca a mai fost o situatie, cu Argentina si englezii au declarat embargo pe fata pentru componentele realizate de ei pentru Gripen.

    • @Sandel…nu-i aceeasi situatie, Argentina inca e sub controlul juntei militare, de fatada ”si-au ales presedinte” dar tot obiectivul Falkland il au in minte

      • Un obiectiv pe care nici ei nu l-au avut/ nu il au bine clarificat dar si documentat. In timpul razboiului din 82 trupele lor de elita (cu exceptia unui batalion de infanterie marina) erau stationate la granita cu Chile. Ok trupele lor speciale are armatei si marinei au participat la asaltul initial; dar apoi demagogia a invins si trupele ( cu o exceptie) trimise in insula erau multe dar calitatea scazuta.

  5. Eu le urez bafta suedezilor ! Merita ! Imi place mai ales la ei faptul ca stiu sa faca concesii pt. a-si atrage clientii .Imi amintesc ca si noua ne-au facut exact aceleasi propuneri ,si probabil avioanele pt. indieni le-am fi construit noi , nu brazilienii …ehe ! …
    Ce nu inteleg e de ce se mai leaga la cap cu nicovala aia de ”tejas ” cand ar putea sa -I denumeasca direct ”tejas 3 ” pe Saabul construit de indieni cata vreme ambele avioane sunt cam la fel

  6. comentariul meu nu apare imi zice ca trebuie moderat am zis eu ceva?
    asta pana acum nu mia aparut

  7. toata stima pt. suedezi, o tara micuta care a facut ceva de soi. In visele mele umede m-as fi gindit ca si Ro ar fi luat Grippen si cu asta si o bucata de prajitura, chiar si ceva fabricatie.
    Indienii au flirtat ani de zile cu Eurofighter, europenii erau gata sa ofere mari concesii, dar pe multi bani. Mi s-ar parea logic sa ia Grippen.

  8. Mai stiu eu o tara care putea castiga financiar daca opta pentru Gripen nou in defavoarea F 16 TH. Mai putea forniza, pe deasupra, si trainere oficiale fabricate loco, impreuna cu SAAB pentru Gripen-ul indian.

    Mdaaa…..no comment!

  9. imi dau si eu cu parerea dar cred ca sefi care ne conduc tara ar fi putut alege 3 tipuri de avioane 3-4 escadrile de 159 alca tot atatea fa 50 sud coreene si tot atatea gripen e-f bine inteles cu ofset cred ca am fi fost mult mai castigati mai ales din punct de vedere economic

  10. la orizontul anilor 2000+ acest contract ne venea ca o manusa.dar s-a dormit sub umbrela nato care se razvboia doar cu teroristi in iraq si afganistan.bucuria generalilor romani,livrau cateva transportoare in orient,cateva batalioane de scorpioni,rechini,etc. si toata lumea era multumita.mergeam si la razboi,investitii minime,expunere mediatica favorabila…trai nenica.
    dar hopa hent a inceput sa miste ursul in berlog si ne-a prins cu lenjeria gaurita au ales in criza de timp ce putea gasi mai repede.
    afaceri ca in romania.

  11. Inca lucrurile s-ar putea misca destul de interesant daca ar casa bine cepele aia de-si fac mitinguri lectorale cu autocarele de fomisti pe banii nostrii la …de exemplu trainerul Saab-Boeing …Asta ar merge si pe lins la americani dar poate si pe oaresce fabricuta de trainere cu suedejii …zic si o ase in prag de alegeri …

  12. intrebare,s-a „tras” pe bune cu falconii in tara sau in portugalia?

  13. ce draq si cu indienii astia? niste animale pe care le mananca chinezii intr-o clipa….

  14. Saab-ul ar fi fost cu siguranta cea mai buna alegere pt. Romania, nu vreau sa mai amintesc avantajele in comparatie cu F16 de 40 de ani….printre altele stiati ca poate decola/ateriza pe piste neamenajate cum ar fi soselele sau campurile inierbate?.., un lucru foarte important cand i-ti este distrusa pista.

    Apropos, si-a pus cineva problema daca pistele ar fi atacate/distruse….unde ai ,,parca” 10-12 avioane care mai au combustibil doar pt. 6-10 minute dupa efectuarea misiunii sa zicem?

    Cu Gripen-ul cred ca sansele ar fi fost mai multe, dupa aterizare aripile se pot demonta si poate fi ,,parcat” cu usurinta la umbra .

    • @serghei true, dar stii cum se intampla, nici cea mai frumoasa fata nu ia printul bengos de sot ! De ce oare ? Iti zic eu, pentru ca ca nu exista o lume utopica, ideala, unde lucrurile se aseaza asa frumos, lucrurile se astern avand multe vsriatiuni si probabilitati…..

  15. Gogu' de la cazane

    SAAB a mai avut o intelegere cu Elvetienii (tot asa de la neutri la neutri) pentru achizitia si asamblarea/fabricarea unui numar destul de mare de avioane Grippen in Elvetia. Pana la urma afacerea a cazut datorita suedezilor care nu au pus chiar totul la bataie… Avand in vedere recenta istorie a indienilor referitoare la diverse avioane, as crede mai degraba ca in final vor cumpara de-a gata un numar mult mai mic de Gripen fabricate in Suedia, iar SAAB ii va ajuta sa puna cat de cat la punct Tejasul… Mai ales ca J-37 Viggen pare sa ii fi inspirat un pic pe indieni…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *