Poate un proiect mult prea ambițios pentru suedezi, în condițiile în care Gripenul este avion “LEGO” cu componente cumpărate din varii surse. Ca să pricepem cum vine acest lucru, Suedia nu poate vinde Gripen cui vrea ea, având nevoie de aprobarea britanicilor și americanilor si chiar a francezilor sau germanilor pentru asta.
Gripen este un avion proiectat de Saab, dar fabricat cu sisteme cumpărate la liber de pe piață, ori este greu de crezut că sisteme electronice, motoare, sisteme de război electronic, diverse materiale radar-absorbante etc vor fi disponibile pentru un Gripen de Generația aVI-a, sau că vor fi la calitatea concurenței.
Necazul, când ai un avion LEGO, este dat de faptul că furnizorii componentelor necesare nu-ți vor livra niciodată ceva egal că performanță cu ce au ei mai bun, măcar din două motive: siguranță națională și concurență pe piață. Și ei vor să-și vândă avioanele și atunci ieși pe locul doi.
Un exemplu în acest sens este faptul că deși aparțin aceleiași generații, Rafale, F 16 Block 52, F 15 sunt superioare Gripen C/D la destule capitole importante. Suedezii au avut probleme cu exportul C/D-ului nu numai pentru că nu au suficientă greutate politică.
Ca să ne facem o idee despre ce înseamnă astăzi Gripen, uitați-va pe schemele de mai jos pentru a înțelege că Suedia nu are forță să fabrice singură un avion, Saab proiectează aparatul și mai apoi integrează pe el diferite componente de la alți furnizori, ori asta înseamnă că trebuie să aștepte că diferitele sisteme să fie disponibile la export.
Cine îi va oferi Saabului un motor pentru generația a VI-a? Sisteme de război electronic, materiale radar-absorbante, comunicatii etc? Și ca să le dezvolte local nu cred că își permite, atât timp cât țări mult mai puternice s-au aliat pentru a dezvolta avioane de generația a VI-a.
Americanii au băgat sute de miliarde în F 22, F 35, rușilor le-a ieșit Su 57 atât de “bun” încât rad chinezii de ei, iar clienți la export nu prea sunt. China, la rândul ei, cine știe câte miliarde a cheltuit pentru J-20 și J 35 și nimeni nu știe de fapt cu ce rezultate, astfel încât de unde să aibă Suedia bani și forță industrială pentru a-și dezvolta și fabrica singură un avion de generația a VI-a?
Cele două alianțe europene care s-au format pentru viitorul avion de generația a VI-a au strâns țări foarte bogate și foarte dezvoltate industrial: Regatul Unit – Italia – Japonia, de cealaltă parte Germania-Franța și Spania.
Ori aici vorbim nu numai despre bani mulți implicați dar și despre piață de desfacere, care în cadrul unei alianțe are deja un număr de aparate care garantat vor fi cumpărate de membri, dar Suedia câte Gripen a vândut până acum? La export, Gripen s-a vândut rău de tot, câte o escadrilă prin Ungaria, Thailanda, Cehia și Africa de Sud, iar Brazilia a făcut pasul cel mare din cel puțin două motive particulare: acceptul suedezilor pentru un transfer mare de tehnologie și know-how și faptul că brazilienii nu au nici un inamic în America de Sud, necesitatea unui supersonic acolo ține mai mult de teritoriul foarte mare al țării și mai puțin de o logică militară.
Saab speră probabil să mai atragă parteneri în program dar, cu excepția brazilienilor, toată lumea bună s-a cam grupat deja, iar Gripen C/D n-a rupt gura târgului din absolut niciun punct de vedere. Este un avion decent dar cam atât iar faptul că Suedia nu este în măsură să-și promoveze avionul precum fac alți producători (folosind influență politică și militară) nu explică decât într-o oarecare măsură insuccesul la export al C/D-ului.
Astfel încă șansa ca Gripen generația a VI-a să zboare cu adevărat îmi pare mică spre foarte mică și pare, în acest moment cel puțin, doar o momeala aruncată de Saab pentru a susține eventuale noi vânzări ale Gripen E/F, un avion care, la fel ca predecesorul său, nu se vinde mai deloc.
Iar Saabul ar trebui să fie atentă la modul în care își promovează produsul pentru că de multe ori o face folosind doar fraze fără acoperire în realitate: Gripen este un avion ieftin – Fals, Gripen este un avion cu un cost de operare redus – Fals, Gripen (C sau E) are caracteristici stealth și un RCS forarte redus de doar 0,001 etc – Fals.
În privința amprentei radar, ei bine, Saab nu minte dar nu spune întreaga poveste, cum fac cam mai toți producătorii de avioane de generația IV-a, în sensul că respectiva amprenta este reală dar în condiții de laborator. Radarul inamic trebuie să bată direct din față, să aibă cam aceeași altitudine cu avionul iluminat și evident că acel 0,001 are o foarte mare legătură cu distanță dintre radar și avion.
Ei bine, în lupta reală, un Su-35S, un Eurofighter, F 16, F 35 etc, care ar zbura la o altitudine mare ar vedea Gripenul mult mai bine pentru că l-ar ilumina de sus și suprafața văzută de radar ar fi mult mai mare. Același necaz și în cazul radarelor de la sol care ar “vedea” Gripenul de jos în sus. Probleme sunt și dacă avionul este iluminat din lateral sau din spate.
Evident că acest lucru este valabil pentru orice avion de generația a IV-a, doar aparatele proiectate să fie stealth (generația a V-a) au indici de reflecție/absorbție a undelor radar suficient de mici ca să fie și eficiente, în rest discutăm despre o reclamă destul de inexactă să spunem altfel și dacă RCSul este mai mult decât decent din față, din toate celelalte unghiuri lucrurile sunt triste.
Datorită costurilor enorme implicate în dezvoltarea unui avion de generația a V-a sau a VI-a și datorită faptului că fiecare aparat trebuie proiectat de la zero, împreună cu toate componentele sale, lucrurile devin imposibile pentru micii fabricanți și doar țările mari (USA, China și Rusia cât o mai putea să țină pasul) reușesc prin ele însele, restul fac alianțe.
Iar alianțele pun bani la comun, tehnologia la comun și mai ales oferă o piață de desfacere suficient de mare. Cel mai bun exemplu este Eurofighter, un avion cu un început timid, scump spre foarte scump dar care este în continuare fabricat și modernizat pentru că are patru clienți devotați – țările membre în consorțiul care l-a dezvoltat și asta i-a asigurat sute de comenzi pe lângă ceva exporturi.
Așa că sunt sceptic în privința unui urmaș stealth al Gripen E/F, cu toată simpatia personală pe care o am pentru Saab și pentru excepționala sa linie de avioane de vânătoare.
GeorgeGMT
mi se pare cam subtire pentru rezervoarele de kerosen. inclosed weapons pods. etc…
si rafalle&eurofighter au cam 15.5 metrii lungime, proiectate cu dimensiuni mici si nu pot decola fara 2 rezervoare externe de combustibil.. ceea ce e un handicap dpdv al meu
adica su 27/35 are 22 de metrii lungime si poate zbura fara rezervoare externe cam 2500 km si unde rafalle&eurofighter max 300 km .. zici ca au misiuni in fundu curtii…
de aia cand am vazut poza cu prototip grippen gen 5 am ramas dezamagit la ce subtirel e
vor să prindă un loc la masă celor mari ,prezintă proiecte și în final poate se lipesc de un proiect gen5 în derulare.in rest eu zică dacă își joacă bine cărțile …f16 e pe final și scump în ultimele variante,f35 nu e pentru oricine,rafale-euro-f15 bimotoare mari ,și-ar găsi loc un monomotor sprinten și modern.
De sarbatori discutam cu un tanar radarist,(anagajat al Foetelor Aeriene-profesionist) care se plangea de fix aspectele cu lucrurile imprumutate sau cumparate de la straini. Au probleme mari cu tps77 care au module castrate in comparatie cu versiunea interna americana. Desi nu opereaza pe Dobrogea, acesta a sustinut ca e foarte plauzibil ca datorita limitarilor pentru versiunile de export, frumoasele drujbe inaripate sa se plimbe nedetectate. Desigur nu e un individ care sa creada in teoriile conspiratiei, isi face treaba cu ce are si a confirmat ca si tinerii rup usa la sfarsitul programului, deci delasare la arme de top, din pacate. Istoric vorbind stim ce s-a intamplat cu F-14 iraniene, cand americanii le-au legumizat computerul de control si asistenta la sol, rachetele cumparate trageau dupa colt si mergeau pe unde vroiau dansele. Sper ca de data asta pe achizitii sa nu avem legume de mana a doua macar de prima mana, ca originalul bate filmul, la ce incompetenti avem si imi este clar ca e justificat ca orice furnizor strain sa aiba o plasa de siguranta la tembelismul romanesc. Ma astept ca dupa Jorjescovici acest fenomen al prostiei mioritice, castrarile sa fie mai dese decat mai rare, cu un singur pierzator, romanii ca popor.
curioasa asta cu castrarea pentru o tara in granita estica a aliantei si cu programe sofisticate in derulare…f16,patriot,munitie,radare,etc.
la o masina ai la vedere butoane lipsa si/sau false dar la un radar ….in fine ,nu ma pricep.
Lipsește modulul sau în locul lui e un modul cu performante mai slabe. Anumite „module” ar putea fi software, ceea ce înseamnă că upgrade-ul se poate face ultrarapid.
Au practicat-o și sovieticii la greu chiar cu Republica Socialista România.
De ce?
1. Protejezi xaoabilitatilexsi tehnologiile sensibile, nu poți știi cum se scurg informații de la un aliat de lumea a treia.
2. Controlezi aliatul, pentru ca nu se știe. Vezi 23 august 1944.
Nu cred o iota despre radare „castrate” tocmai ca si eu am stat de vorba cu radiolocatoristi romani si sustineau ca vad Crimeea si dincolo de ea fara probleme.
urmasu grippen va fi un avion frumos,
si posibil in dotarea Suediei,
probabil va fi ieftn de produs si operat – cantitatea este o calitate, cum s-a mai discutat pe aici,
si probabil va avea o rata de disponibilitate superioara lui F 35 – care are printre cele mai proaste rate de disponibilitate,
daca imi amintesc bine, ungurii au cerut date de la suedezi legate de urmasu Grippen,
ungurii mult mai nepriceputi ca noi, la nivelu conducerii, s-au orientat si spre C390,
ungurii au preluat si Aero Vodochody,
se pare ca si brazilienii s-au anuntat ca vor produce un urmas pt grippenu pe care il produc – urmas care va fi, pe hartie, gen 6
totusi, dincolo de declaratiile de presa, la mintea mea, urmasu suedez al grippen nu va fi gen 6
cum nici unu din avioanele actuale sau proiecte rusesti, chineze, evropene nu va fi gen 6 decat pe hartie,
hartia suporta,
senzor fusion si colaborarea cu drone , etc se poate pune si pe un avion gen IV +, gen Rafale
daca am inteles bine, suedezii tot asa nepriceputi ca si unguri, vor si ei C 390
noi cu lucru bine facut, numa sa fie scump,
la 14 sept 2020 USAF a declarat ca primul prototip gen 6 a zburat deja,
motor cu cliclu adaptiv (variabil) nu prea exista in Evropa,
si nu cred ca rusi si chinezii vor produce prea devreme asa ceva,
„F 35 – care are printre cele mai proaste rate de disponibilitate”
vopseaua antiradar F 35 e extrem de delicata, pe de o parte corodeaza structura si pe de alta parte se „uzeaza” f repede. De aceea trebuie reparata f des, operatie de durata si scumpa!
Gen 6 e inca o chestie nebuloasa atat in Europa (programul Tempest) cat si in SUA, cand o deveni mai palpabila probabil suedezii vor intra in unul din aceste programe, asta e scenariul mai realist decat sa asambleze un Lego din piesele disponibile pe piata mondiala.
Pe termen mediu, cel mai probabil Suedia va lua si ea avioane F-35 dar va pastra si Gripen ca backbone al fortelor aeriene. Realitatea e ca s-a vazut in Israel/ Iran ca nu exista alternativa la F-35 in anumite misiuni, stealth chiar e relevant – au trecut ca prin branza prin apararea antiaeriana de provenienta ruseasca.
Cred ca termenul asta de avion de generatia 6 devine incet incet destul de lipsit de continut , doar o chichita comerciala prin care fabricantii se bat cu caramida-n piept pt. a atrage atentia publicului sau a clientilor .
Faptul ca arunci pe piata sau tv o forma de aripa zburatoare insuficient coapta si cu multe suprafete proeminente vizibile pe radar [ arhiconstruita sub forma de drona ]ca si chinejii sau niste mock-uri ori povesti sau ”artist- rendering ” cum fac a occidentalii , nu inseamna ca avionul are ceva in plus fata de generatia 5 . Sa ne amintim ca YF 23 a aparut la inceputul anilor 90 in aceeasi configuratie cu asazisela proiecte occidentala de generatie 6 si era la vremea aceea dezvoltat pentru generatia 5 la concurenta cu F-22
Sa nu mai amintim faptul ca intr-o generatie 6 cam totul ar trebui privit cam ca si cum un F-15 ar privi un F-22 adica intr-un cafteu , F-22 ca etalon si orice avion din generatia 5 ar trebui sa aiba macar vreo 10 avioane pierdute la unul din generatia 6 . Adica totul [radar , armament , amprenta radar , motorizare , vectorizare computere de bord ]ar trebui sa fie net superior unui F-22 , F-35 si restul incercarilor , eventual sa aiba un radar sau sistem de observare a unui avion stealth la care sa si directioneze o racheta sau sistem laser care sa doboare tinta fara ca el sa poata fi observat . Sau daca este observat sa se poata ascunde sau sa poata fugi rapid din zona
Deci la ce vad eu. pe piata poate cu ingaduinta as zice ca ar fi generatia 5 + …Bineinteles ca asta nu da bine la atragerea clientului da cam asta e realitatea la ora actuala .
Cel mult B-21 se poate spune ca daca ar avea si sisteme de atac -vanatoare avansate , niscai lasere antidrone sau rachete si niste computere cu o generatie mai moderne decat cele actuale care sa vada in timp real 360 de grade toate situatiile de aparare -atac si sa aleaga solutia optima , [pilotul doar aratandu-i tintele si luand decizia de atac ], s-ar califica spre generatia 6 Mai putin viteza care fiind cel mult transonica ii creaza un mare dezavantaj in a fi generatia 6 plin