Saab se apropie de încheierea unui contract cu Elveția pentru Gripen, cu ajutorul garanțiilor din partea statului suedez
Elveția își menține comanda de 22 de avioane de luptă Gripen E/F de la Saab, urmând să semneze contractul chiar în 2013 și să efectueze prima plată la un an după aceasta, a declarat ministrul elvețian al apărării, Ueli Maurer.
Guvernul suedez garantează Elveției un preț fix de 3,1 miliarde franci elvețieni (3,2 miliarde dolari) și faptul că perioada de livrare și detaliile despre performanța tehnică a avioanelor vor face parte din contract, a mai spus Maurer, cu ocazia unei prezentări susținute în Thun, Elveția.
Suedia și Elveția ar putea semna un contract chiar anul viitor, dacă Elveția nu va susține un referendum cu privire la achiziția de Gripen, sau cel târziu până la jumătatea anului 2014, dacă Elveția decide că un astfel de vot este necesar. Guvernul elvețian a programat pentru octombrie prezentarea detaliilor programului Gripen pentru dezbatere în Parlament.
În 2014, Elveția va efectua o primă plată către Saab, în valoare de 300 milioane franci elvețieni. Graficul plăților rămase va fi decis atunci când se va semna contractul final, a spus Maurer.
Avionul Gripen este cel mai potrivit pentru Elveția, deoarece ”a fost conceput ca un avion de apărare pentru o țară neutră”, a mai spus Maurer. Gripen a fost ”semnificativ mai ieftin” decât ofertele concurente și este mai degrabă o ”soluție rațională” decât una ”de top”, a adăugat el.
”Avem convingerea că acest lucru va conduce la semnarea unui acord complet”, a declarat directorul Agenției Suedeze pentru Exportul Materialelor de Apărare și Securitate (FXM), Ulf Hammarstroem, cu ocazia unei alte prezentări, ce a avut loc la Stockholm.
Saab va împrumuta Elveției 11 avioane Gripen C/D în perioada 2016-2020, pentru 44 milioane franci elvețieni pe an, ca soluție intermediară pentru înlocuirea flotei de avioane F-5E Tiger de la Northrop Grumman.
Elveția va trata avioanele de luptă închiriate ca pe ”un depozit” în cadrul negocierilor între state, în cazul în care Saab va întârzia cu livrarea noilor avioane, a declarat într-un interviu Comandantul Forțelor Aeriene Elvețiene, Markus Gygax.
”Am putea avea Gripen C/D pentru un pic mai mult timp, fără a fi nevoie să plătim la fel de mult”, a mai spus el. ”Aceasta ar fi o soluție bună”.
O variantă alternativă de compensare ar fi livrarea de avioane însoțite de mai mult armament și echipamente electronice de ultimă generație.
Fiecare aeronavă Gripen E/F nouă costă mai puțin de 100 milioane dolari, a mai spus Gygax, fără a putea preciza ce sumă din cele 3,1 miliarde de franci elvețieni va ajunge la Saab.
Elveției îi vor fi livrate 11 avioane Gripen noi până la sfârșitul lui 2019 și va primi toate cele 22 de avioane până în 2021, conform ministrului elvețian al apărării.
Pe 24 august, Elveția a semnat un acord-cadru cu Suedia pentru cumpărarea a 22 de avioane de luptă Gripen, completând astfel un memorandum de înțelegere semnat de cele două țări pe 29 iunie. Livrarea avioanelor va începe în 2018, cu doi ani mai târziu decât intervalul de timp solicitat inițial de Elveția.
Articol Bloomberg
Nu se mai cumpàrà varianta F, deci trebuie vorbit numai de Gripen E.
Pretul unitar este 146 milioane de dolari, nu 100, dacà pretul global este de 3,1 miliarde de CHF pentru 22 avioane (binenteles, se poate face distinctia între celulà si pachetele de armament si servicii).
Elvetienii au fàcut o afacere cu pretul fix, fàra R&D de plàtit. Suedezii vor plàti minimum 260 dolari bucata pentru lotul de 60 avioane.
pretul nu include numai avioane – sunt multe alte lucruri incluse – de obicei logistica, echipament de rol, training, upgrades, etc. – deci nu poti sa faci un pret pe avion alternativ fara sa cunosti datele, doar uitandu-te la pretul total.
corectie: 260 milioane
Foarte frumos pt. elvetieni, dar pt. mine apar o multime de semne de intrebare.
Care este de fapt valoarea contractului oferit Romaniei de SAAB pentru 24 de avioane C/D?
Intreb asta pentru ca elvetieni platesc 3.2 mild de dolari pentru 22 (atentie sunt 22 nu 24 de avioane), si asta pentru un avion care era dat cu 10% mai ieftin si 20% mai capabil decat varianta C/D. La un pret de aprox. 100 milioane de dolari per aparat inseamna ca Romania ar trebui sa plateasca 2.4 miliarde de dolari (doar avioanele) si nu 1.2 mild (repet pt. un avion cu 10% mai ieftin si 20% mai capabil decat C/D). Deci ori sumele vehiculate in presa sunt de cacao si totul nu a fost decat propaganda in favoarea Gripen, ori pretul unui avion varianta C/D este de 50 milioane si de 100 milioane pentru varianta E/F (adica Gripen NG costa de fapt dublu fata de C/D si nu cu 10 la suta mai putin). Pana la urma concluzia pe care o trag si care mi se pare cea mai plauzibila este ca mistrul aparari (si cel actual dar si cel vechi) stiu de ce cauta avioane F-16 sh.
P.S.: Nu pot sa remarc ca la pretul de 100 milioane de dolari pt. Gripen NG valoare unui F-35 de 120 de milioane este chiar mic (asta daca si acest pret este cel real).
Pretul fix în târgul elvetian este de 146 milioane de dolari bucata pentru un lot de 22 Gripen E (deci 3,2 miliarde de dolari în total).
Include si pachetele pentru antrenament (simulatoare) si programare de misiune.
Oferta de 24 Gripen C/D a fost mai speciala atunci. Un miliard de euro 24 de avioane. Nu stiu sigur daca erau avioane noi, la modul absolut, sau avioane foarte putin folosite, si nici nu stiu sa fi cuprins (oferta) pachete de armament sau mentenenta. Oricum nu mai este valabila.
Oferta a fost oficiala. Pretul unui C/D la poarta fabricii este undeva la 60 de milioane, daca mai tin eu bine minte.
Exact acelasi lucru il stiam si eu, ca un avion nou era la 60 milioane dolari, adica 1.65 mild pentru 24 avioane, dar ca oferta pentru Ro era de 1.2 mild dolari (adica aprox. 1 mild euro) si asta pt. ca avioanele erau chele. Oricum se pare ca una se afla in presa si altul este de fapt contractul pus pe masa. Daca tin bine minte am comentat si la articolul cu Gripen NG in care se spunea ca va fi cu 10 % mai ieftin si cu 20 % mai capabil ca aceste date sunt aruncate pe piata doar pentru marketing si ca nu au cum sa fie realiste, cu parere de rau se pare ca am avut dreptate (de data asta chiar as fi vrut sa gresesc).
Ai avut dreptate. Numai radarul AESA este cateva milioane in plus.
Si Romania ar trebui sa se orienteze spre o optiune rationala, si nu una de REMAT(F16 A/B) sau TOP( ca nu ne permitem financiar).