H135M pe cand se juca cu Ghepardul

 

Era 2010… si pe atunci se numea EC635.

 

Armata elvetiana a inlocuit intre timp Alouette III cu H135M…

 

La noi se tot insista de catre Airbus cu H145M, vandut intre timp la sarbi, la unguri si chiar deunazi la ciprioti… H135M pare sa fi disparut cu totul din pliantele publicitare cu versiuni inarmate, fiind preferat pentru scoala pilotilor, desi experienta competitiei pentru US Navy ne spune altceva.

Noi mai avem vreo 6 Alouette la armata si 2 la politie si un altul donat Republicii Moldova…

Intre 1971 si 1987 am produs sub licenta 250 elicoptere IAR-316, dintre care 125 pentru MApN. Sarmanul Alouette III tinde sa ramana doar la muzee si in WarThunder, unde este echipat cu Maliutka si rachete nedirijate :

https://www.youtube.com/watch?v=gQxXYsaDAAQ.

Despre Gheparzi, ce sa mai zicem… nu se aude nici un plan dinspre fortele terestre, desi ar fi fost un moment bun sa intre la modernizare si o completare a inventarului… ai nostri si-au luat cornuri cu seminte si asezati pe bordura carpato-danubiano-pontica asteapta sa vada ce se intampla in Ucraina cu cele care tocmai au inceput sa fie livrate.

Astazi se pare ca nu mai vrem nimic… doar relaxare completa, vacante, shopping. Ce oameni!

 

Marius Zgureanu

13 comentarii:

  1. Citez …

    ”Ai nostri si-au luat cornuri cu seminte si asezati pe bordura carpato-danubiano-pontica asteapta sa vada ce se intampla in Ucraina cu cele care tocmai au inceput sa fie livrate.”

    Normal… Sa le livreze si pe ale noastre… Poate inlocuim cu ceva digital…
    Astazi se pare ca nu mai vrem nimic… doar relaxare completa, vacante, shopping…

    Binomul de sus este ZERO in ziua de azi…
    Le faci praf cu ceva drone de traforaj-viteza… Or sa invete si iranienii pe viu cu dronele livrate ivanilor…
    Noi ce sa mai Mici si Bere su crucea dupa ploaie…

    6
  2. Corect , la capitolul elicoptere suntem prastie.

  3. Francezii prefera h160
    Chestia asta ma face sa cred ca 135 si 145 sunt inferioare lui 160.
    Speculez bine inteles

    4
  4. nu s-au pus in asteptare la seminte, stati voi calmi. nu sunt bani ioc! mai vorbim in 5 pana la 10 ani. inflatie galopanta + deficit imens=canci inzestrare! pai ei cresc impozitele de multi bani ce au?! credeti ca toate lockdown-urile nu isi au si ele pretul lor? eu zic merci sa aiba bani sa plteasca tot sistemul bugetar hiper-stufos, de restul nu ma mai gandesc!

    11
    • M160 e superior la multe elicopterele multirol de pe piața, de acea Franța va înlocui multe tipuri de elicoptere din dotare ,doar cu 160

      2
  5. Vorba reclamei …”Eh , niste tarani ! ”

    2
  6. Fabrica aia de la Brașov e ruptă în două părți care fac același lucru?

  7. Foarte bun articolul, eu unul nu observasem diferentele dintre H135 si H145 dar are sens primul sa fie ales ca elicopter de atac usor/cercetare inarmat pentru motivele mentionate mai sus.

    https://militaryleak.com/2020/06/12/airbus-armed-scout-helicopters/

    Din cele 3 elicoptere usoare, pare insa ca e singurul care nu e echipat cu HForce si ma intreb de ce.

    Tot ma uit la elicoptere si constat ca H160M ar fi excelent pentru Marina, ar fi un asset care ar putea ajuta si in zona costiera / lagunara (cu Sea Venom), poate merita luate mai mult de 2 :))

    Eu tot cred ca Dancu s-a referit la doua modele nu la doua elicoptere :)) Daca tot exista interesul francezi si vor sa ne dea submarine la pachet ca sa scoatem din rahat ctr corvetelor , atunci am putea pune si noi, conditii la achizitia de elicoptere..OK luam H215M facut aici dar mai vrem H135 si H160, evident nu le putem face aici dar am putea face intretinere/reparatii, ceva configurari dupa nevoi.

    Cred Ca RgInfMarina cu ceva H160M pentru suport (cu o capacitate multirol exceptuionala) si un blindat amfibiu modern/modernizat, cu flota fluviala modernizata ar putea constitui o forta redutabila in zona costiera MN; daca-i mai dai si submarine Drass ai cam tot ce trebuie, model de forta de litoral / costiera / zona fluivala sau lagunara.

    1
  8. Parerea mea este ca pt ArmRo si FARo mai bun este H-135 M decat H-145 M, pt ca in Romania sunt obisnuiti deja dtopdv cu H-135 si ar fi mega super daca s-ar putea fabrica sau macar asambla si intretine/repara H-135/-M in Romania la IAR Ghimbav BV.
    De la Airbus Helicopters ar fi bune pt ArmRo cat si pt alte structuri ale statului roman/GuvRo H-125/-M, H-225/-M si poate pt FNRo cum spunea un mare specialist, dar nu militar in viata intr-un interviu si despre supt-marine de origine franceza ale FNRo, H-160 M. Interesant de la Airbus Helicopters ar mai fi pt structurile civile ale GuvRo H-175.
    Se mai stie ceva de RFI-ul ala 24 de AH-1 Z Viper si parca 24 de UH-1 Y Venom, sau mortus y ingropatus est???
    Ar fi totusi bine ca ArmRo sa aiba in dotare si macar 12 CH-47 D Chinook sh sau CH-53 E Super Stallion.
    Astia de conduc MAPN.Ro ar trebui sa se zbata sa mai gaseasca Gheparzi-35×2 TUAAAP pt inca macar 1 batalion. Nu stiu daca se poate si se marita sa se ia decat turela aia de pe Gepard cu tunrile 2×35 mm si pusa pe shasiu de TR-85 sau T-55 AM. La finlandezi am vazut turela gen Gepard pusa pe shasiu de T-55 AM si la polonezi pusa pe shasiu de T-72 modificat sau PT-91.
    Mishto ar fi sa se fabrice turela de Gepard sau asemanatoare cu tunuri 2 x 35 mm in Romania sub licenta. Dar cine poate ghici nebuloasele, combinatiile si jmecheriile din mintile celor de la conducerea MAPN.Ro si din GuvRo in ceea ce priveste ArmRo??!!
    https://en.wikipedia.org/wiki/Marksman_anti-aircraft_system
    https://en.wikipedia.org/wiki/PZA_Loara

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *