Panther-ul are in sfarsit un inlocuitor, cu variantele de configurare definitivate de catre DGA-ul francez la sfarsitul lui mai a.c.: Joint Light Helicopter (hélicoptère interarmées léger – HIL).
Programul incepe in 2021, urmand:
2026 – primele livrari pentru armata
2028 – primele livrari pentru marina
Noul venit ar putea crea dupa 2030 un pic de probleme fratelui sau ceva mai mare (dincolo de H175), Puma/Super-Puma/H215M… cu conditia ca acesta din urma sa supravietuiasca pana atunci.
In fapt, Puma, alaturi de Fennec, Alouette, Gazelle si Dauphin/Panther sunt printre modelele vizate a fi inlocuite de H160M supranumit „Guépard” in cadrul programului HIL.
Panourile de instrumente la H160M… putin prea digital
Si cateva prezentari ale misiunilor HIL:
Apropos, cei mai fac Delfinii nostri?
Marius Zgureanu
Mie mi-a plàcut pàsàroiul expus la Bourget (e ceea ce este si în film, o machetà super bine realizatà, zici cà o sà zboare).
Ce am retinut :
– Un non tip de motor fiabil si economic (Arrano) https://www.youtube.com/watch?v=DUVG9w6LAZI
– Fenestronul nu este vertical, inclinarea lui si adàugarea unui plan stabilizator orizontal îi permite un zbor stationar foarte stabil si fàrà cabrare
– Rotorul cu cinci pale cu vârfurile curbate îi conferà o amprentà sonorà de douà ori mai scàzutà decât la Tigre
– Tablou de instrumente superb cu un sistem de communicatie în retea foarte sofisticat combinat cu sistemul de arme pus la punct de Thales
– Poate sà lanseze o rachetà anti-navà
https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=Ri5Dm_LzSQA
intotdeauna am fost fanul elicopterelor airbus. mare pacat ca romania nu a cumparat airbus
mai are timp sa se hotarasca… mai vine un articol peste cateva zile.
un elicopter perfect pt a contracara insurgentii din Africa, din pacate cam inutil pt noi. Doar din 2016 intra in productia de serie? De ce naiba le ia asa mult, pt ca doar nu e o pasare noua?
Este o pasare noua.
2016 ?
Inutil ? Îi spune „elicopter inter-armate usor”, nu este elicopter de atac specializat. Da’ francezii este prosti, nu se gândesc decât la Africa.
Este o bunà gàselnità, foarte bine echipat pentru clasa lui si se pare foarte fiabil si economic de exploatat.
Panoul de bord pe care îl pui în articol nu este cel definitiv.
Cel mai probabil va fi FlytX a lui Thales, ergonomic si tactil. O bombonicà !
https://actu-aero.fr/wp-content/uploads/2019/06/Thales_Avionics_FlytX_helicopter-2048×1261.jpg
chiar si asa, e prea computerizat, fara nimic analogic de backup… o pana electrica (scurtcircuit) la instrumentele de bord la un zbor de noapte si distractia e maxima. Mai ales ca in conditii de lupta poti sa incasezi schije, trasoare sau proiectile exploziv-incendiare…
https://www.youtube.com/watch?v=fZtpLFICLec
https://www.popularmechanics.com/flight/g73/12-airplane-crashes-that-changed-aviation/
„Swissair’s Flight 111 from New York to Geneva—a McDonnell Douglas MD-11”
Mài tu pledezi contra lui F-35 !
eu sunt inginer de teste, deci pledez impotriva a ceea ce poate fi nefiabil 🙂
Eu sunt doar inginer ne-diplomat, titlul nu este protejat în Franta, aveam si eu aceeasi pàrere pânà când mi-am bàgat nasul în scheme ale lui Rafale. Quadruple circuite, pe cài separate, fibre optice, fel si fel de securitàti…
Dacà este o chestie pentru care nu critic F-35 este digitalizarea (bun, cà softul l-au fàcut cam aiurea, asta-i altceva). Si dacà tot vorbesc de ambele avioane, solutia ecranului unic nu mi se pare cea mai recomandabilà. De altfel suma suprafetelor ecranelor Rafale-lui este superioarà suprafetei ecranului lui F-35.
Hai sa revenim la H160M 🙂
De altfel suma suprafetelor ecranelor Rafale-lui este superioarà suprafetei ecranului lui F-35.
Si suma suprafetelor a patru televizoare Telecolor e superioara suprafetei unui televizor curent de 40 de țoli. Dar prefer totul pe un ecran. 🙂 Nu stiu pilotii, nu am stat la mansa.
Et si o problemà de fiabiltatate (orice afișaj este interșanjabil la Rafale, în caz de până, și o chestie se ergonomie.
Cred ca e de preferat sa ai mai multe chestii afisate in paralel, ca sa poti arunca rapid un ochi la una sau alta, in loc sa schimbi din butoane meniurile.
Ajuta si HMD-ul pentru un minim de informatii… extrema cealalta e sa nu coplesesti pilotul cu informatii.
Mdaaa…. Cum pilotii americani nu au comentat de ecranele lor si cumva acei piloti chiar au dus razboaie la activ, spre deosebire de broscari, cred ca totusi solutia americana e mai ok.
Glumitei de rafale i se deja cauta inlocuitor european, cam pe calapod de F35, si acest lucru spune ceva.
Dar da; da si da si bleah bleah, rafale e cel mai si cel mai etc etc… Dar ar fi BINE sa castige competitia din Elvetia (chiar si pe model indian) ca altfel viitorul nu pare bine pentru el…
Daca ar fi posibil, ti-as da un like pentru aceasta replica.Ca il meriti.Apreciez pragmatismul.
Cum sunt ecranele alea cu „distrugere” localizata ?? In care functioneaza restul , se relocalizeaza functiile ecranului in functie de „distugerea” cauzata
Sau cu backupul dat de head up-ul (impropriu spus) castii??
nu stiu daca asa ceva e de preferat si cat de des se poate intampla fara sa afecteze grav tot ecranul…
Parca e de preferat sa ai ecrane redundante, cu functii de backup si capacitatea de reconfigurare glass-cockpit.
https://www.aviationtoday.com/2019/04/19/smart-displays-computers-new-aerovue-flight-deck/
https://aviation.stackexchange.com/questions/64427/what-is-the-backup-for-a-glass-cockpit-if-a-plane-loses-power-to-the-displays-c
uite si in domeniul auto e un inceput:
https://www.visteon.com/newsroom/visteon-new-technology-digital-cockpit-road-to-autonomous-driving/
Nush ce sa zic, majoritaea sistemelor de bord moderne sunt electro-mecanice daca nu chiar electrice.
Pentru ca sunt sentimental, mie tot kiowa îmi place… Comentariile clipului sunt mișto, apropo de greci, ca noi nu ne-am învrednici sa găzduim niste orătănii d-astea
https://youtu.be/pdHbaJyqpCI
si unii abia ce au cumparat h145
alta familie, care are rolul sau si e mai ieftin.