Preluare integrala de pe Tehnomil.ro
Helibras, subsidiara braziliana a Airbus Helicopters a prezentat luna trecuta primul H225M (cunoscut anterior drept EC725 Caracal – poate ca totusi ar fi cazul ca Airbus/Eurocopter sa se opreasca odata din redenumirea produselor /rant off), in versiunea navala, echipat cu doua rachete Exocet AM39 Block2 Mod2.
Fata de bunicul sau cunoscut drept Puma Naval din dotarea Romaniei, H225M Naval este dotat cu un FLIR (SAFIRE III in locul SOCAT) si tot un radar Telephonics dar modelul APS-143, mai performant decat cel instalat pe Puma. Brazilienii nu s-au scumpit la tarate.
Interesant la AM39 Block2 Mod2 este ca a fost dezvoltata in acelasi timp cu MM40 BlockIII, ultima dispunand in premiera pentru familia Exocet de un motor turboreactor si fiind destinata exclusiv navelor, cel putin deocamdata, in timp ce AM39 este o racheta lansata aerian, de catre avioane sau de pe elicoptere si avand un motor de mars clasic, racheta cu combustibil solid. Avantajul motorului turbojet e raza de actiune de 180km fata de cea de 70km a motorului racheta.
Nu se stie de ce francezii nu au dezvoltat o versiune a MM40 Block III pentru lansare aeriana si au preferat sa continue cu vechea platforma dar misterul in care este invaluit motivul ar putea indica un secret mai putin magulitor pentru francezi.
Cat despre Sigma, virtual adjudecate de romani si deja adoptate sufleteste, nu vor vedea prea curand H225M, elicopterele de 11 tone fiind peste limita de 10 tone pentru care au fost proiectate corvetele.
” Nu e bune ” , în caz de probleme in zonă , ăștia ne lăsa în cucu’ gol . Pot exista înțelegeri pa sub masa cu rușii …
Daca s-ar fabrica 100% la noi in țară , ar putea fi o opțiune cu ceva șanse , demnă de interesul nostru .
Problema reala este legata de costurile totale de exploatare / durata de viață , dar balanța trage mult in jos cu penalizarea grava din cauza greutății – aproape imposibil de folosit in flota noastră …
După părerea mea – chiar nu e cazul .
Trebuie să ne uităm în altă parte !
la mintea mea, puma rumanesti dotate cu motoare makila ar fi suficient,
ar insemna o crestere de putere care ar permite cresterea sarcinii utile,
un elicopter mai mare inseamna si o probabilitate mai mare de detectie,
la noua fabrica de elicoptere de la Brasov nu se pot realiza si cateva bucati „navale”; 5 pt fregate si corvete, poatre 1-2 de rezerva. Fiind acelasi model si noi ar fi mult mai usor de intretinut. Nu trebuie sa fie ditamai elicopterele, sa aiba senzori, sa poata face search and rescue si sa duca sub burta o torpila e suficient
Doar ca e H215… Super-Puma ala mai low_cost si mai compact.
http://www.rumaniamilitary.ro/puma-naval-sm-sau-super-puma
http://www.iar.ro/SM.html
IAR BRASOV a facut deja modernizare de Puma la Super-Puma/ UAE SOC: „25 de bucati Puma SM pt. Emiratele Arabe Unite SOC (search & rescue). Varianta SM a fost omologata in 2006 impreuna cu cei de la Eurocopter… Puma SM ale Emiratelor sunt aduse practic la un nivel foarte apropiat de Super-Puma (motoare Makila1A1 de 1589CP, full-glass cockpit – Collins avionics)”
Airbus Heli Brasov au modernizat si ei Cougar britanice la standard Westland Cougar HC Mk2:
http://www.airforce-technology.com/news/newsmod-receives-puma-mk2
mi-ar place sa vad o fabrica in romania de elicoptere oricare or fi ele
MH 53 Sea Dragon…. 😛
putem sa ne uitam spre aw 159 nou nout are o greutate de 6 tone deci merge bine pentru corvetele noastre
Hmm…nu pot astia baga o grinda-n plus sub platforma ‘ceea de elicopter sa duca 2 tone suplimentare? Diferenta dintre Caracal si Super Puma e mica. (desi…nush daca merita, avand in vedere ca noi nu planuim sa luam Caracal, sa modificam corvetele doar pt asta).