Hai cu Rafale, par sa zica indienii

Ministrii apararii francez si indian s-au intalnit la Paris in urma cu doar cateva zile si la finalul discutiilor cei doi oficiali au declarat ca vor face tot ce trebuie pentru a grabi negocierile in cadrul programului MMRCA care priveste dotarea aviatiei indiene cu 126 de avioane multirol Rafale.

rvtUbT2

Negocierile dintre cele doua parti se desfasoara deja de aproximativ doi ani, in tot acest timp valoarea contractului a crescut spre suma de 20 miliarde de dolari.

Problema principala ramasa in discutie are legatura cu licenta pentru producerea in India a avioanelor Rafale, iar aici se pare ca s-au impotmolit negocierile, mai ales atunci cand indienii au cerut ca Dassault sa-si asume garantia si pentru avioanele/componentele care vor fi fabricate in India, lucru cu care francezii s-au cam ferit sa fie de acord, mai ales in lumina slabei calitati a lucrarilor executate in uzinele indiene. Practic stie toata lumea ca deocamdata cel putin calitatea manoperei si subansambelor fabricate local lasa mult de droit, ca un singur exemplu, trei avioane Suhoi 30MKI fiind pierdute datorita activarii accidentale, fara comanda, a secventei de catapultare a scaunelor pilotilor.

Numai ca atat India cat si Franta sunt legate de maini si de picioare in acest caz, francezii avand in indieni singurul client extern pentru Rafale, si inca ce client cu 126 de aparte comandate, in timp ce India a cam ramas fara timp, imbatranirea flotei sale aeriene fiind deja foarte vizibila.

Dupa runda de discutii de la Paris, ministrul apararii indian, Manohar Parrikar, a parut mult mai optimist, declarand ca spera ca prima escadrila operationala de Rafale sa ajunga in cadrul FAI in cel mult 3-4 ani, asigurand pe toata lumea ca guvernul sau va depune toate eforturile necesare pentru a se ajunge la o intelegere acceptabila pentru ambele parti.

GeorgeGMT

23 de comentarii:

  1. Vedeti voi care e paradoxul? Indienii au vointa peste masura atunci cand vine vorba de a-si dota aviatia cu avioane moderne de lupta si a implica industria locala 100% in acest proiect, insa cam au domniile lor doua maini pe stanga si nu prea le iese pasenta, iar romanii…..oameni isteti care prind repede, baga la cap si executa corespunzator astfel de miscari atunci cand isi pun mintea la contributie si isi depasesc posibilitatile de cele mai multe ori, au o lehamite teribila atunci cand vien vorba sa faca si sa intreprinda asa ceva! WTF……de ce nu este invers? A dat Dumnezeu si a tunat cum nu trebuie! 🙂

  2. Doamne, a ce frantuzoaica de lux arata Rafale……..grrrrrrrrr……….

  3. Marius Zgureanu,
    Cu adevarat este cel mai frumos avion dintre toate zburatoarele de prada.
    O capodopera…

  4. depinde cine castiga din jocul asteptarii.

    indienii nu prea au banii si trag de timp, insa odata ce au facut selectia, nu prea mai au atuuri in mana, iar daca nu se grabesc vor intra intr-o criza de aparate si se vor alege cu conditii mult mai proaste de la francezi decat cele de acum. Riscul cel mare pentru india e ca daca nu se reuseste integrarea in tara vor fi storsi de francezi la suport tehnic – vor plati cat nu fac avioanele ca sa le tina operationale.

    norocul lor ca si francezii sunt disperati sa vanda. depinde insa cat de disperati sunt si aia si cine clipeste primul.

    s-ar putea sa iasa ceva la mijloc – indienii sa micsoreze drastic comanda de Rafale si sa ia alte aparate pentru numar, mai ieftine – probabil Mig-uri sau Gripen sau chiar Tejas daca reusesc sa-l termine.

    • Dassault nu este disperat sa vândă.
      Cheltuielile de cercetare dezvoltare sunt plătite, si este asigurat prin contract sa construiască 11 Rafale pe an, încă cel puțin 8 ani.
      Dassault își face bani din gama civilă Falcon si din contracte de retrofit.

      • Si Catia, nu uita Catia cred ca face mai multi bani de acolo decat din orice alt produs.

      • nu stiu cum gandesc actionarii Dassault, ce le zice Serge, insa e normal ca producatorii sa fie precauti si sa nu intre intr-o afacere in care sa vina cu bani de acasa pana la urma.

        eu cred ca indienii au vrut sa-i puna sub presiune insa vor ajunge ei insisi sub presiunea nevoilor fortelor aeriene.

        pe vremuri am vorbit cu niste oameni din italia care au evaluat facilitatile existente in India si imi povesteau ca nu va fi deloc simplu, e complet alta cultura. ca detaliu de culoare, indienii aveau maimute prin hangare…

        concluzia e ca francezii vor trebui sa investeasca miliarde de euro ca sa poata transfera tehnologia acolo, sa poata fi integrata conform cerintelor – si ei probabil nu prea vor asta. indienii sunt si ei constienti de cat de complicat va fi si de aceea cer tot felul de garantii.

  5. cu aceasta achizitie ,India, face un mare pas inainte in privinta fortelor aeriene.problema mentenantei acestor avioane poate fi insa calcaiul lui Ahile in tot acest contract. degeaba ai avioane moderne daca nu le poti mentine operationle in numar cat mai mare si eventual in conditii de lupta.la mentenanta insa indienii nu prea exceleaza si acest lucru ii poate costa multe miliarde.
    cred ca varianta vanduta de francezi nu este cea care se afla si in dotarea lor,ci una mai putin performanta mai ales ca India cumpara si de la rusi,si asta ar putea fi o problema,crescand riscul ca anumite caracteristici sa ajunga pe la ivani.

    • Varianta vanduta (produsa in Franta) va fi (daca se semneaza, caci costul a crescut cu circa 80% fata de momentul castigarii licitatiei) identica cu cea din dotarea francezilor. Problema este ca indienii nu vor sa garanteze firmele lor pentru productia in India, ci tot Dassault, ceea ce francezii nu accepta. Pentru indieni importatn este transferul de tehnologie, mai ales radarul Thales RBE2-AA AESA care ar putea fi produs de Bharat-Electronics Ltd (BEL) in Bangalore.

  6. Este total aberanta solicitarea indienilor ca Dassault sa-si asume garantia si pentru avioanele/componentele care vor fi fabricate in India de catre indieni.Trebuie sa fii tampit sa accepti asa ceva pentru ca vei avea cu siguranta mari batai de cap.Daca aceste avioane ar fi fabricate in India de francezi, atunci ar fi ok.

    • nu e aberant ce cer indienii – nu poti sa transferi tehnologie aiurea, trebuie sa te asiguri ca aia care o primesc pot lucra cu ce au primit.

      Rafale va primi banii si pe ceea ce livreaza fabrica indiana, va fi contractorul principal, e normal sa garanteze si va garanta.

      sunt alte lucruri pe care nu se pun ei de acord, probabil nivelul de transfer tehnologic – indienii cerand inclusiv la nivel de componente si electronice, nu doar sa integreze ei avionul. E o chestiune foarte complicata.

      transferul asta ii va costa enorm pe francezi pentru ca diferenta e de la cer la pamant. cred ca ar fi mai simplu sa-si faca ei o noua fabrica acolo.

  7. indienii vor de fapt o garantie ca francezii nu vor ascunde anumite detalii tehnice pt. a face rafalu` indian inferior unuia francez; din start cred ca rafalu` indian va fi mai slab; la fel fac toti exportatorii de armament incepand us, rusia, etc. – la fel au facut americanii cand au dat f 14 si rachete la iranieni, etc;

  8. …nu’s ce sa zic…daca Franta nu livreaza Mistralurile s-ar putea sa ramana cu pasarile’n curte. Sunt multi cei care s-ar prevala de „neseriozitatea” Frantei ca partener comercial pentru a inhata un contract baban din asta…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *