Nevoile și cerințele UAS-Tactic Operationale ale României – ofertele depuse la licitatie
România vrea înființarea unei escadrile UAS tactice de clasa II și intenționează să lanseze drone tactice, cunoscute și sub denumirea de „sisteme aeriene fără pilot” (UAS), ca parte a modernizării forțelor sale terestre si navale. Sistemele care trebuie luate în considerare de către ministerul român al apărării sunt cele de „Clasa a II-a” conform standardelor NATO referitoare la aeronavele fără pilot cu o greutate de decolare între 150 și 600 kg (greutatea maximă la decolare – MTOW). Un astfel de UAS poate transporta diferiți senzori și sarcini utile, dar si armament. Acestea trebuie sa poata sa zboare în misiuni la cel puțin 200 km de unitatea lor de comandă, folosind comunicații în raza vizuală (LoS) și trebuie să poată opera cu alte forțe NATO, folosind sistemul de identificare militară al NATO.
Ce vrea MApN: un UAS produs in Romania, care sa fie operational deja in tara NATO si care sa poata fi inarmat
Ne dăm seama de acest lucru din legea de achizitie care stabileste criterii și condiții de participare la licitatie foarte clare.
Transfer tehnologic si productie in Romania. Acest criteriu a devenit criteriu definitoriu in toate licitatiile de modernizare ale MApN si este un lucru normal. Nu poti doar sa cumperi armamente fara sa ai capabilitati in tara pentru suport, transfer de tehnologie, dezvoltare si de ce nu si export.
România vrea un UAS deja operational intr-o alta tara NATO: o soluție avansată din punct de vedere tehnologic, dar în același timp si un sistem matur, care să fie folosit deja în operațiuni și aflat în producție de serie. Criteriul este foarte clar: sisteme care sunt in uz operational in ultimii 5 ani. Asta inseamna ca se exclud toate celelalte sisteme care sunt in dezvoltare la ora actuala in lume sau care nu au fost operationale in ultimii 5 ani.
Romania vrea un UAS care poate fi inarmat la nevoie cu rachete sau alte sisteme de armament
Respectarea acestor cerințe critice asigură că sunt selectate numai UAS-urile mature, dovedite operațional. O alta cerinta importanta este ca aceste UAS-uri sa fie construite in intregime aici in Romania, precum și transfer de tehnologie și know-how care să asigure că România poate obține cea mai bună valoare pentru investițiile sale, care să creeze și să susțină locuri de muncă locale.
Care sunt ofertele depuse?
Pe 26 octombrie, Romtehnica a finalizat depunerea ofertelor. Desi initial, si-au manifestat intentia si Thales cu Watchkeeper X, la licitatie si-au depus ofertele pana la urmă doar două companii: Elbit cel mai probabil cu Hermes 450 si IAI cu Tactical Heron si ambele oferte trebuie sa intruneasca criteriile altfel ar putea fi descalificate de la licitatie.
Despre Hermes 450 de la Elbit am tot scris si cred ca este un proiect bine-cunoscut. Este un UAS clasa II NATO care a fost folosit peste tot in lume de diferite armate cat si de membri NATO. Este singurul UAS clasa II NATO folosit in Israel si are cele mai multe ore de zbor in teatre de operatii. Elbit a anuntat in mai multe randuri ca va deschide o linie de asamblare in Romania pentru ca deja produce componentele in Romania in fabricile sale de la Bacau pe care deja le exporta. Cel mai probabil odata deschisa linia de asamblare din Romania, Elbit va exporta dronele din Romania. Pare sa fie o miscare normala pentru producator dat fiind ca mai multe armate europene folosesc Hermes 450 si Romania ar putea fi un hub regional.
Tactical Heron, impresie artistica
Insa ceea ce ne uimeste este oferta IAI cu al lor Tactical Heron care intr-un comunicat ne spun ca il vor produce la IAR Brasov. Fiind vorba despre un UAS din familia Heron, Tactical Heron este inca in dezvoltare lansat abia in 2019 si care nu este inca operational.
Dar T-Heron nu este Heron. În ultimii ani, IAI și-a concentrat activitățile UAS pe familia mai mare și strategică Heron. In 2019, IAI a informat că lansează un membru nou, mai mic al familiei, numit Tactical-Heron (T-Heron), destinat clienților care au nevoie de UAS-uri tactice. T-Heron ar fi oferit forțelor terestre și utilizatorilor militari care doresc să livreze servicii UAS forțelor terestre la nivel de brigadă.
Cu toate acestea, de la introducerea sa, statutul acestui UAS a rămas ambiguu. Oficial, de la lansarea în 2019, au fost publicate doar randări de imaginilor pe calculator cu T-Heron, iar IAI nu a lansat nicio fotografie sau videoclipuri ale UAS-ului real și nici nu a anunțat oficial progresul programului.
Asadar, din ce stim noi, T-Heron care este oferit României nu abordează două dintre cerințele critice ale MApN și anume:
1. Să fi fost utilizat operațional în ultimii cinci ani: Conform unor surse publice, sistemul nu și-a finalizat încă dezvoltarea sau nu a încheiat testele de zbor și caută un client de lansare care să ajute la finanțarea etapelor finale de cercetare și dezvoltare, înainte de a putea fi oferit unui client.
2. Să fie aflat în utilizare operațională de către un client NATO: în timp ce membrii NATO au folosit UAS-ul mai mare al familiei Heron, aceste drone mai mari Heron nu se califică ca sistem de Clasa II. Propusul T-Heron nu are niciun client cunoscut sau publicat până în prezent.
În iunie 2019, oficialii companiei IAI au declarat pentru Aviation International News (AIN) că „Producția în serie va începe odată ce un client se angajează să facă o achiziție și că „livrarea ar putea avea loc la un an și ceva după aceea” – confirmand cele spuse că:
1. Nu există încă un T-Heron disponibil sau oferit niciunui client pâna în prezent;
2. Nu există nicio producție în serie a T-Heron pâna în prezent;
3. Intenția IAI este de a depinde de un client pentru a finaliza dezvoltarea T-Heron și pentru a finanța aceste etape finale de dezvoltare.
În același material, oficialii companiei IAI au spus că „zborurile de testare ale unui prototip sunt în curs de desfășurare și se așteaptă să aibă loc în câteva luni” DAR – de atunci, nu a fost făcut niciun anunț de către companie care să documenteze și să expună (prin video sau poze) orice dovadă a unor astfel de zboruri de probă.
Într-un alt articol, oficialii IAI au declarat pentru EDR Magazine în 2019 că „ne așteptăm să lansăm producția la scurt timp după primul zbor”.
Două luni mai târziu, o sursă a spus într-un interviu pentru Aviation Week că „zborurile de testare au fost amânate la începutul anului 2020”. Nici măcar tipul de motor care va fi utilizat pe T-Heron nu a fost clarificat în acest stadiu în niciun raport media al companiei. Sursa a indicat pentru Aviation Week că „versiunea finală va fi decisă la intrarea în producție de îndată ce o comandă este semnată”.
Până la jumătatea anului 2020, din European Defence & Security aflăm că T-Heron este încă în „testare avansată”, așteptând un client de lansare pentru a începe programul și, până în prezent nu au mai existat anunțuri sau rapoarte privind stadiul T-Heron.
Din anuntul de participare de la Romtehnica, aflam un criteriu suplimentar si anume ca furnizorul să aibă experiență operațională cu sistemul de identificare militară al NATO – IFF Mod 5. Acest sistem specific militar este o versiune securizată criptografic a IFF-urilor comerciale, cum ar fi ADS-B și GPS, oferind un schimb de informații fiabil între forțele aeriene ale alianței. Ramane ca cei doi participanti sa ofere informatiile necesare care sa dovedeasca capacitatea lor pentru un astfel de sistem.
Lege noua a achizitiilor
Aceasta licitatie este prima mare licitatie care se desfasoara sub noua lege a achizitiilor care a fost modificata pe parcursul acestui an si care avea drept scop eliminarea intarzierile cauzate de contestatii. Ceea ce este important acum este ca MApN a stabilit criterii clare si acest lucru se vede din caietul de sarcini publicat de Romtehnica. Iar participantii trebuie sa respecte intocmai aceste criterii. Ramane sa vedem ce decide MApN si speram ca noua lege a achizitiilor publice sa rectifice problemele de intarzieri si eventualele contestatii cu care ne-am obisnuit de-a lungul timpului.
GeorgeGMT
ok si care e avantajul lor fata de Watchkeeper X
pare ca e `un Hermes 450 la` care Thales a schimbat `sistemul de senzori și a adaptat UAV-ul cerințelor Royal Army, sistemele fiind la standarde NATO`
deci sunt mai buni senzorii Thales ca cei ai Heron-ului Israelian ?? Au de gand Hermes sa updateze si ei senzorii ?
Păi din ce am înțeles, IAI și Elbit sunt singurii care au depus oferte până la expirarea termenului. Ca atare watchkeeper e out.
Concluzia din ce mai scrie presa azi e ca doar hermes 450 s-ar califica pt cerinte. Nu am gasit nimic insa despre inarmarea acestei drone cu exceptia variantei britanice.
Se poate inarma, poate voi avea ocazia sa revin asupra acestui subiect.
Eu stiam ca doar israelienii au niste hermes 450 modificate de ei special sa care doua rachete hellfire. Probabil au adaptat sisteme de acrosare si au redus din cantitatea de combustibil reducand raza de actiune. Cat despre watchkeeper nici macar producatorul Thales nu mentioneaza ca ar duce armament. Au in plus fata de evreice un radar SAR.
Am mai pus asta la PSR:
Watchkeeper inarmabil cu 2×2 FreeFall LMM (MArtlet), 3 bombite fiind acrosabile in locul unui singur Hellfire:
„In July 2014, Thales unveiled a modification of the LMM that turns it into a glide bomb, called the FreeFall LMM (FFLMM). Thales partnered with Textron to market it as the Fury for the U.S. market, who provides a height-of-burst sensor and electronic safe and arm device. The weapon had been in development for 18 months and undergone initial test drops in August 2013. In comparison to the LMM, the FFLMM removes the rocket motor and associated components while keeping the body and control actuators, as well as adding inertial navigation system and GPS navigation, semi-active laser guidance in place of the beam-riding system, and four enlarged fins for increased lift.
The bomb is not intended to replace larger munitions, but be used as a smaller and cheaper alternative to self-propelled missiles, with three bombs able to fit on a single Hellfire missile rail. It is 70 cm (28 in) long, weighs 5.8 kg (12.7 lb), and uses a 2 kg (4.4 lb) dual-effect shaped charge and pre-fragmented blast warhead for use against armoured vehicles, small boats, and personnel, with an operational range of 4 km (2.5 mi) when launched at 10,000 ft (3,000 m). A potential role for the Fury could be to arm medium intelligence, surveillance and reconnaissance (ISR) UAVs like the RQ-7 Shadow to deal with fleeting or time-sensitive targets”
https://www.army-technology.com/wp-content/uploads/sites/3/2017/09/2l-image-116.jpg
Deci daca mai avem si Shadow600 si am vrea sa le modernizam si inarmam… tot cu bombite din astea
care Shadow are si el urmasi: Textron Nightwarden – cu care are 70% din piese comune, autonomie de pana la 18 ore si distante de comunicatie pana la 1100km prin satelit (SATCOM).
https://www.militaryfactory.com/aircraft/detail.php?aircraft_id=1819
https://www.militaryfactory.com/aircraft/imgs/lrg/textron-systems-nightwarden-unmanned-air-system-united-states.jpg
https://tvd.im/uploads/posts/2021/06/textron-nightwarden_1.jpg
Pai atunci aia de la Thales de ce nu zic o vorba despre asta pe fisa dronei de prezentare? Daca vrei sa iti vinzi marfa indicat este sa spui tot despre ea. Cred ca asta e motivul ptr care nici nu au depus oferta, ca nu se incadrau. Desi singurii competitori care se incadrau perfect la toate conditiile erau turcii cu Bairaktar. Polonezii l au luat, ungurii la fel, cica si bulgarii se gandesc la el. La noi probabil ordinele au fost clare: fara turcesti.
Israel, whose precarious strategic situation has made it a pioneer in intelligence, surveillance and reconnaissance UAVs, refuses to discuss whether it has armed them, but according to press reports, Elbit Systems’ Hermes 450 long endurance UAV can carry Hellfire missiles.
Option for four Rafael Spike anti-tank guided missiles
De aici: https://www.aviationtoday.com/2010/08/01/armed-and-unmanned/ sau https://drones.rusi.org/drone-inventory/
Pare-se ca turcii nu sunt dispusi sa le fabrice momentan prin alte tari!
ar fi frumos. si eu am mari indoieli sau macar nelamuriri la capacitatile lui de inarmare! multumesc!
2 produse israeliene
https://elbitsystems.com/media/hermes_450_2018.pdf
https://en.wikipedia.org/wiki/Spike_(missile)
T-Heron poate zbura mai sus si mai departe decat Hermes 450 din ce specificatii apar pe internet.
Daca nu ma insel Bayraktar TB-2 e inspirata de asemenea din Heron.
Dar probabil vor castiga cei de la Elbit.
La cata valva au facut dronele in ultima perioada noua ne trebuie ceva foarte bun. Hermes (si poate si Heron) par cam depasite daca am avea un adversar pe masura.
Astea le pierzi aproape de fiecare data cand decolezi cu ele. Daca nu ni le facem singuri o sa fie cam dezavantajos pt. noi si ar fi trebuit sa le avem in dotare IERI.
Ne-ar trebui ceva modern si cu capacitati bune de atac. Macar 2-4 bombite sa poata lansa si tot e acceptabil.
Cum poti sa afirmi ca Heron este depasita cand este inca in faza de dezvoltare?
Și crezi că dacă e în faza de dezvoltare e mare sculă pe basculă? E în faza de dezvoltare de ceva ani. Deja mă cam îndoiesc că până acum nu a putut să fie terminată.
E posibil ca nimeni să nu vrea s-o cumpere așa cum se mai întâmplă cu diverse sisteme și să rămână doar un prototip. Vom vedea. Eu sper să câștige cea mai bună dronă, oricare ar fi.
În lumea tehnologiei trebuie să fii rapid, spontan și adaptabil la schimbările și inovațiile tehnologice care sunt foarte volatile.
Pai asa prevede manualul de ‘troleala’, nimic mai mult!
Eu nu pricep cum pun arme pe Hermes; are 180 kg sarcina utila..
Au promis israelienii pe cuvant de pionier ca se pot inarma droanili. Si noi ar trebui sa-i credem, ca daca au zis oamenii, inseamna ca asa e.
Nu au promis, se pare ei ei chiar le-au inarmat pentru misiuni de atac prin Liban si Siria desi informatiile despre asta sunt cu taraita.
Simplu, se renunță la senzori, (o parte, cel puțin)
Mai mult de atât vorbim de armament ușor, de obicei bombe ghidate sau poate niște rachete, cum au turcii. Bayraktar TB2 are 150kg sarcină, cică.
TB2 le folosesc în ”perechi” – cum au procedat recent și ucrainenii. Un TB2 vine cu bomba, altul e cu senzorii.
Zic și eu că va câștiga Hermes. E puțin mai trist decât un TB2, dar e și de 3 ori mai ieftin – plus că îl putem face la noi. Nu e cea mai proastă achizie. Însă, eu totuși aștep să facem singuri măcar drone mici de recunoaștere.
Pai Bayraktar 2 are 4 piloni pentru muniții, cu care trage rachetele alea de vreo 37 de kile bucata… deci dacă ai pun și ăstuia la fel, e prea de ajuns 180 de kile sarcina utila.
Sincer, as prefera Elbit. Chiar au ceva productie in Romania, iar Hermes este un produs matur si o platformă destul de ofertanta pentru clasa ei. Ref la inarmare, Hermes poate duce 4 Spike ER sau 4 Griffin sau 2 Hellfire etc. Dar sunt curios de varianta de supraveghere maritima. Cred ca e începutul unei bune colaborări. Proiectele cu Elbit au mers bine.
Nu poate duce ,pilon pt 4 buc spike er si rachetele bat in 187kg ,deci daca duce 2 hellfire duce tot 2 spike er
@VS
Daca flutter se aplica la orice suprafata aerodinamica (aripa unui avion, palele unei turbine, suprafetele aerodinamice ale unei masini F1, etc), atunci la Hermes 450 e foarte probabil sa apara anumite limitari pt a evita flutter-ul (flutter explicat https://www.youtube.com/watch?v=f7tg94QflBY )
Atat britanicii (cu Watchkeeper-https://defence.nridigital.com/global_defence_technology_sep18/who_watches_the_watchkeeper_a_look_inside_the_uk_s_troubled_uav_programme ) cat si Iranienii cu Shahed 129 (care este un reverse engineering a unor drone Israeliene capturate -https://theaviationist.com/2012/09/25/shahed129/ ), au un sistem clasic , mult mai rigid, de prinderii a planurilor de fuselaj, ba mai mult, englezii au introdus si un sistem de degivrare pe Waychkeeper
Aparitia ghetii in Israel este mai putin probabila, decat la noi, astfel incat nu cred ca era necesar pt ei de a, avea fie sisteme active de eliminare a flutter (F18 avea astfel de sisteme, insa nu sunt ieftine), fie de compensare (damping – Boeing 787 are astfel de sisteme) sau de degivrare
Asa incat e foarte posibil sa luam un UAS cu multe ore de zbor si proven track record, insa nu in conditii similare cu ale noastre (marea majoritate a celor care utilizeza Hermes 450 au alt regim climatic)
Asa incat, daca ar fi dupa mine, as prefera Heron-ul (plusul de plafon de zbor mult peste cel al Hermes 450, si durata zborului mult mai mare fiind argument in plus)
Ei, la ce ne trebuie noua degivrare?… 🙂 Imi aduc aminte si despre niste discutii vis-a-vis de lipsa acesteia in palele rotorului principal la batrana Puma.
Cu o durata a vremii pasibile de formare a ghetii pe aripi de cel putin 3 luni/an, asta ar trebui sa fie un aspect care mi se pare demn de a fi luat in considerare. Georgia si Aerbaijan utilizeaza Hermes 450, cred ca au conditii similare cu noi.
Ui-Tacs cu Watchkeeper X erau clar interesati de proiect ca nu degeaba au semnat cu Bacaul. Doar ca n-au reusit sa se miste in timp util. Cineva (banuiala mea este ca ei) a solicitat o prelungire a termenului pentru depunere, n-a primit-o: http://www.romtehnica.com.ro/site/wp-content/uploads/2021/10/Clarificarea-nr.-3.pdf
nu am stat sa compar datele din alte surse insa temperaturile la ei nu coboara intratat cat la noi
https://www.climatestotravel.com/climate/georgia
https://www.climatestotravel.com/climate/azerbaijan
https://www.climatestotravel.com/climate/romania
eu cred ca daca englezii au considerat ca e necesara degivrarea nu au facut-o degeaba
pe de alta parte, sunt convins ca cei de la elbit vor putea rezolva orice problema va aparea in exploatare
Pai si a lor e tot o Hermes 450 la origine, deci n-ar trebui sa fie o problema prea mare. Pana la urma, Ui-Tacs e o asociere Elbit – Thales.
@nicolae…3 luni pe an conditii de givraj? As spune macar 6-7 luni pe an daca luam in considerare variatiile climatice regionale, anuale, samd. In Ro poti avea givraj din octombrie pana in mai. In lunile mai caldute la munte/deal iar in lunile de iarna in zonele mai calduroase, in Banat, in Delta, samd.
@iat, mulțumesc mult pentru informatii si film. Acum, ca un profan ce sunt intreb, este posibil totusi ca flutter sa nu apara totusi la Hermes, ținând cont de viteza mica de deplasare a UAS-ului?
nu sun specialist in aerodinamica, insa din cate stiu la avioane, formarea ghetii este una din cauzele flutter-ului
formarea ghetii nu depinde neaparat de viteza avionului (nu uita ca tuburile Pitot masiara vitez aerului , nu a avionului ) ci si de conditiile meteo, si in special de viteza vantului
tin minte ca ATR-42 (un avion fain dealtfel, si solid as putea spune, am facut naveta pana in Germania si inapoi cu ele vre-o 2 ani, si au trecut prin tot felul de conditii, chiar daca scutura ca un tractor) avusese cateva accidente in america de nord, tocmai din cauza formarii ghetii, si i-au limitat utilizarea pana la o anumita paralela, pana ce i-a integrat sisteme de degivrare in bordul de atac al aripilor
@VS, daca ai flutter la 2-300 km/ora inseamna c-ai dat-o in bara rau de tot cu aerodinamica sau cu flexibilitatea structurii. Alea-s viteze la care se descurca onorabil si aeromodelele facute prin garaj. N-ai compresibilitate, n-ai deplasari de CP, n-ai curgere turbulenta decat daca esti banana la aerodinamica, samd.
In alta ordine de idei, Heronul asta e cam de la tzara pentru anul 2021 si banii care se cer pe el.
si Hermes e mai potrivit pentru misiuni de patrulare si paza frontierei decat de lupta reala in fata unui adversar avansat tehnologic. Avantajele sale ar fi platforma matura si un cost scazut de achizitie si operare, deci posibilitatea de a avea multe sisteme si de a inlocui usor atritia.
In cazul in care numarul de sisteme este limitat, asa cum e in cerinta de 7 bucati pentru MApN, ar trebui cautat ceva mai performant… Ramane pe data viitoare.
In 2007 Hermes 450 a avut parte deja de modernizare:
https://defense-update.com/20071114_idf-expand-hermes-450-fleet.html
https://www.iai.co.il/p/sledgehammer Gliding PGM for light attack aircraft (image)
Range of more than 20 Km
Homing capability:
Laser / E.O. seeker
Geo location, using GNSS
High accuracy for day and night operations
Warhead versions: Penetration and fragmentation Length: Less than 1 meter Munition – 30 Kg (with Warhead weight of 15 Kg included in munition weight) Bomb Rack Unit for 1 munition – 5 Kg
Bomb Rack Unit for 2 munitions – 12 Kg Regards, Oleg Olkha.
Da dar Romania nu a cumparat si nici nu cred ca va cumpara tipul asta de munitie desi n-ar fi rau s-o faca. Cred ca noi ne gandim la posibilitatea ca drona ce va fi luata sa duca macar 2 ATGM Spike.
Dacă Elbit are deja producție în țară, de ce nu ar fi avantajos să câștige ei. Drone pot face și pionierii la cercul de aeromodele. Unitatea de control și senzorii îs tot dichisul. În momentul în care perciunii vin și cu restul la Bacău sau Bucale, pe unde mai au ei atelierele alea de produc șaibe, tot e un avans imens tehnologic. La fel cum susțin că trebuie F-16 vechi ca să își facă mâna meseriașii pe ele, să învețe cum funcționează făcându-le bucăți, așa și cu Hermes. E veche, dar învață și inginerii de aici cum și ce face, apoi se poate trece la ceva superior tehnic. Dacă te bagi din prima la F-35 sau MQ-Reaper îți prinzi urechile. Nu arzi etape, că inginerii au plecat de mult din țară sau își mănâncă pensia prin Germania, Franța. Unii mai postează câte un comentariu pe aici.
Dar, de la pdf la fabrică, calea e lungă, măi ceva ca în poezia lui Eminescu
Am citit zeci si zeci de bloguri , opiniii si comentarii despre aceste subiecte , precum cel de mai sus.
Totul se dezbate in lung si in lat . cate nasuri , atea opinii.
Totusi , pana acum , nu am gasit in aceste bloguri , comentarii si opinii , care sa atinga , un subiect simplu , un singur detaliu. Elefantul din sufragerie : BANII …
Suntem educati , in legislatia romana vizavi de Achizitii , si de cerintele acestei legi.
Dar niciodata , nimeni nu se intreaba sau mentioneaza , cealalta parte a ecuatiei , a tranzactiei . CE OFERA Romania ? , acestor companii ptr. a deschide shop in Romania si mai ales, ce ofera , cat PLATESTE , Romania , ptr. ca cineva , setransfere tehnologie , care costa bani multi, si care a durat decenii de a fi dezvoltata , catre Romania ???…
Asta o fi legea creata de politicienii care au crescut cu lozinca : ” Nu ne vindem tara !” (decat celora care depoziteaza euro in conturile noastre personale)…
Dar Legea Cererii si Ofertei este total ignorata.
Eu nu am inteles niciodata , mentalitatea asta colectiva din Romania.
Adica , in definitia romanilor , „off set” , practic inseamna ca daca Romania , semneaza niste hartii si isi da acordul ca o companie straina sa produca ceva in Romania , aceasta tara , si poporul ei , inteleg ca ptr. acest „privilegiu” de a face business in Romania , total sau o parte din tehnologia respectivei companii va trebui transferata catre Romania , sau companii autohtone, de facto , pe gratis.
Pe de alta parte polonezii , ungurii si altii au o alta definitie a „off set „ului. In Romania , practic , insemana : Moaca. Al treilea sport National al Romaniei , dupa Furt si Coruptie.
Polonezii au dorit sa fabrice elicoptere Blackhawk la ei in tara (de catre PZL Mielek) , au aplicat „off set” ul , atat de adorat de romani. Hai sa vedem cum au facut-o.Este destul de simplu. Un Blackhawk de baza , care costa cca. $ 21 mil. pe piata , polonezii au PLATIT , putin peste $ 55 mil./ bucata ( 12 aparate ptr. fortele speciale).Asta se numeste , : AU CUMPARAT TEHNOLOGIE , si au obtinut „off set ” ul , obsesia romanilor.
Tancuri . Polonezii iubesc si ei off set ul precum romanii. Diferenta este ca romanii asteapta MOACA , iarpolonezii PLATESC , ptr trasferul de tehnologie , know how , asistenta tehnica , support, etc.,etc…
Deci Tancuri. Polonezii , dupa ce au realizat ca rahatul lor copiat dupa tancurile sovietice, nu este decat putin mai bun decat copiile romanesti, dupa tancurile sovietice, au decis sa CUMPERE tancuri Leopard, din Germania. In cativa ani au realizat , din nou , ca de fapt , in fata rusilor tancurile Leopard , concepute cu accentul pe Mobilitate , nu pe blindaj , sunt vulnerabile.
Recent POPORUL polonez, PARLAMENTUL polonez , MINISTRUL APARARII (un adevarat patriot) polonez , si PRESEDINTELE polonez, au decis , ca tara , ca popor , care isi iau in mod serios apararea comuna si deci Constitutia, sa ALOCE SUPLIMENTAR ,(Polonia are ca buget al aprarii ,deja , peste $ 15 Miliarde), in afara bugetului apararii , inca $ 6,3 MILIARDE , ptr. a achizitiona cca 250 de tancuri Abrams.
Pe piata , un tanc Abrams , costa intre $10 si 12 milioane. Depinde de varianta si dotare. Polonezii , daca facem o scurta artimetica , si impartim $6,3 miliarde la 250 de tancuri , obtinem cifra de $ 25,2 Milioane/ bucata. Deci ptr. OFF SET polonezii AU PLATIT , mai mult de dublu pretul unui tanc, ptr. ca General Dynamics sa le transfere tehnologia necesara , nu numai sa mentina si repare aceste tancuri , dar in viitor , probabil sa le si fabrice , in Polonia.
Inchei acest comentariu cu o abservatie. Inapoi la Romania , si Noua lege a licitatiei , modificarea , ptr. ca chipurile va elimina , tergiversarile si intarzaierile achizitiilor si semnarea contractelor.
Exibit # !1 : Acum vreo luna , o luna si ceva , MAI ul romanesc ., dupa ani de zile de studii , gandiri , razagandiri , scarpinari pe gulie, si in alte locuri , au decis in final ca MAI va cumpara 12 elicoptere Blackhawk , ptr. uzul intern, nemilitar. Urgente , incendii , salvare , transport VIP , salvamont, salvamar , etc.,etc…
Dupa acest anunt oficial , la numai dupa 20 de minute , firma italiana Leonardi a depus, ghici ce ?..Cine a spus : Contestatie , a castigat premiul.
Acum sa vedem , cat vor dura aceste manevre prin tribunale , sub „noua lege” a Licitatiilor si Contestatiilor , si daca MAI va avea cele 12 elicoptere inainte de 2035 ?…Eu as fi surpins.
Sanatate. Noapte buna. Vise placute.
Mai ușor cu pianul pe scări…
Te așteaptai la o licitația atât de mare sa nu existe contestații? Problema nu sunt contestațiile în sine ci timpul de soluționare și corectitudinea caietelor de sarcini. Adică organizarea în sine a licitației.
Polonia plătește 6,3 mld $ nu doar pentru tancuri în sine ci și pachet de servicii – inclusiv pregătirea personalului (conductori, mecanici, etc).
Similar, Romania a plătit 1 mld $ pentru escadrila de F-16 dar aici au întrat pe lângă avioanele în sine și pregătirea piloților și a personalului navigant + cel de mentenanță.
@ Io
Numai in Romania asa zisele contestatii apar DUPA decizia luata de stat, in privinta achizitionarii de tehnica de lupta.
In tarile Normale , a eceste contestatii , sunt deja rezolvate , inainte de data a untului deciziei luate.
Cat despre pretul armelor cumparate de polonezi , dta DE CE CREZI ? , ca eu am mentionat atat pretul de baza a unei arme cat si pretul platit de polonez ptr ele, care este de peste doua ori mai mare , decat pretul de baza al armametului achizitionat.
Am sris ambele preturi TOCMAI ptr a evidentia faptul ca , Polonia a CUMPARAT pe langa produs , si LICENTA.
Deci este adevarat ce se spune la Stirile de Seara , din Romania: 40% din populatie care a absolvit liceul este analfabeta functionala.
In cazul dtale , lipseste elementul Analizei unui subiect. A analiza o idee scrisa.
In cazul anticelor avioane F16 cumparate de Romania, la mana a Treia ( mana intai : US AIR FORCE , mana a doua : US AIR NATIONAL GUARD , mana a treia : PORTUGUESE AIR FORCE ) , Romania a plTit si ptr de prafuit si receipt ul ancestors relieve ( block ul 15 a incetat productia la inceputul anilor ’90 , daca nu ma insel) . Iar incepand din 2022 , aceleasi avioane vor trebui nu modernizate ci instalation kit uri care sa le faca compatible ptr a inter opera cu avioanele F16 Bloc 70/75 (cele mai noi din Familia F16).
Pana la urma Era mai ieftin , ca Romania , sa cumpere F16 NOI( Block 70/75 ). Dar in Romania, incompetenta , ineptitudinea,
si ignoranta a doborat toate record urine „Epocii de Air”.
Sanatate
se foloseste prea des termenul de analfabet functional, el in esenta reprezinta persoana care stie sa citeasca sau sa scrie, dar nu inteleg mesajul din text sau il inteleg superficial.
Termenul este foarte general si nu este ok sa il folosesti bulk, de regula oamenii in Romania inteleg ceea ce citesc, problema vine in specializare, aici doar o parte pot intelege textul de specialitate. Problema nu este imputabila oamenilor ci scolii foarte proaste si corupte care incurajeaza un invatamant general tocmai din lipsa unor cadre didactice pregatite sau oneste.
In Ro aproape toti care ies de pe bancile scolii intra in aceasta categorie. Nu ca noi suntem inculti sau idioti, scoala nostra este foarte proasta, e bazata foate mult pe principii teoretice si generalitati. In Korea inca din scoala generala la orice copil se face profilul, iar invatamantul urmeaza acel profil.
ADR ti-am mai zis esti pe langa cand vorbesti despre problemele invatamantului romanesc. Experienta cu invatatoarea copilului tau si obsesia cu tabla inteligenta sunt chestii punctuale. Pleci de la idei gresite si tragi concluzii gresite.
@ Io.
Dle Io , cateva detalii despre Licitatia/Contestatia cazului mentionat ( MAI/ Blackhawk).
Compania Italiana Leonardi , a deposit o oferta , cu 10% mai mare decat maxima suma oferita de statul roman in contractul de licitatie, oferita de statul roman( via MAI).
Aceasta , sub noua lege ” noua , modificata si imbunatatita”, compania Leonardi ar fi trebuit fi descalificata din oficiu , conform acestei ” noi” legi a Licitatiilor/ Contestatiilor.
In pofida acestei „legi”, compania Leonrdi. A fost lasata de statul roman , sa DeLuna Contestatie. Aceeasi „lege imbunatatita” ,spune ca de acum incolo deciziile tribunalelor vor fi rapide si totul va merge cu viteza luminii.
Totul ramane de vazut, nu-I asa ?
Eu cred ca va fi ca inainte. Politicienii venali , votati de analfabeti functionali , se vor baza , ca pana acum de memoria surta a votantului preocupat de al treilea cel mai popular sport national al Romaniei.
Sanatate.
.
Leonardi? WTF? Asta o fi vreo noua casa de „haute couture” de la Milano? Incearca LEONARDO.
Leodari, așa a văzut el la Știrile de ora 5, doar ce mai contează detaliile astea de finețe. Omul se pricepe, ce contrează că are idei puține și fixe. Să sperăm că nu e și analfabet funcțional.
Dle Alex.
Din replica dtale , reiese in mod evident ca te-am ofensat.
Ptr. acesta in mod sincer , imi cer scuze.
Totusi , te rog , daca se poate, sa imi dai putin …slack ( dupa cum se vede esti un poliglot si intelegi ce doresc sa spun)…
Sa ma explic.
Noi doi , dupa cum se vede din comentarii , ne concetram pe subiecte diferite, avem scopuri diferite.
Eu ma concentrez pe problemele sistemice si cauzele care contribuie la mentinerea in stare de daezarmare perpetua a Romaniei.
Pe de alta parte, dupa cum putem citi din comentarii , dta te concentrezi , spre alta directie. Aceea de protejarea celor care stopeaza procesul de initiere a achizitiilor militare ale Romaniei .
Repet : te rog sa ma scuzi. Eu nici macar nu auzisem de o companie de rangul 4 situata intr-o tara de rangul 3 ( militar vorbind) , numita Leonardo , pana cand aceasta obscura companie , pe piata mondiala , cu o simpla foaie de hartie , a incercat , si incearca sa stopeze inarmarea unei tari precum Romania. Tara , in care presupum ,dta si familia dtale , domiciliaza.
Deasemnea doresc sa iti multumesc ptr. corectie. De acum incolo , fiind educat , multumita dtale , voi sti ca pe langa Leonardi mai exista si o alta companie numita Leonardo.
Partea a doua din replica dtale , am decis sa o ignor. Ma refer la Atacul la Persoana. Si voi clasa acest atac , ca un simplu sport. Al cincelea Sport National , practicat in Romania.Al patrulea fiind : Invidia.
In viitor , cand mai fac greseli de acest gen , te rog sa ma indulgi putin.
Avand in vedere ca eu ma concentreza asupra bagatelelor precum apararea Romaniei , in timp ce alti Patrioti Romani , se concentrea pe alte subicete. Precum a despica firul in patru si in asi ataca conationalii.
Te rog transmite-i amicului dtale de ocazie dl Io , ca nu este nici ilegal si nici rusinos, sa vizionezi stirile de la 5pm , si sa te informezi , despre ce se intapla in Romania.
Din nou : Imi cer scuze ptr. ca te-am ofensat. Dar doresc sa iti reamintesc ca datorita mie ,si a celorlati ca mine, si a lacunelor pe care le am , iti evidentiez calitatile pe care le ai.
Sanatate.
cu avioanele produse de acea obscura companie transporti pacienti covidati si stingi incendii
@ Nicu4
Adevarat. Sunt perfecte ptr. Ministrrul Sanatatii. Ptr. Ministerul Apararii este preferabl sa ai de a face cu companii iesite din obscuritate.
Romania. Ptr evacuarea din Afghanistan , a apelat la aparate produse de o companie iesita din obscuritate.
O firma cu incasari anuale de $13 miliarde este of firma obscura…Bravos
Dle Alex , ma bucur ca ati acceptat scuzele mele. Presupun ca le-ai acceptat , ptr. faptul ca nu mi-ai replicat cu initiale din limba engleza. Multumesc.
Deci am avut dreptate. Dta te concentrezi pe despicatul firelor in patru , si pe cautatul nodului in papura.
Din respect ptr. dta , am decis , dupa cum vezi si sa ati raspund , si sa intru pe aceasta rabbit hole , pe care iti place sa o creezi…
Deci , Oscuritate versus 13 miliarde ( euro , $ , nu conteaza , nu doresc sa despic firul in patru.
Totusi acesti 13 miliarde , repezinta suma anuala , sau semestriala. Multe companii din Defense industry masoara aceste sume , de 3 ori pe an….Dar din nou , nu doresc sa despic firul in patru…
Deasemnea , aceasta suma de 13 Miliarde , reprezinta suma totala de afaceri ( care include cheltuielile de productie, mana de lucru , costul energiei , costul materiilor prime, taxe, etc.,etc.) , sau este suma neta , profitul net ?…Of….Iar am dat-o in bara. In curand voi fi acuzat de plagiarism…
Inainte sa mergem mai departe prin labirintul asta , prin care m-ai invitat dle Alex, doresc sa stabilim in mod sigur un lucru. Noi discutam aici de Industria Militara , nu de cea Textila , da ?
Caci in Universul Industriei de armament , in anul 2021 13 Miliarde , sunt : PEANUTS , cum se spune in engleza.
Eu iti sugerez altceva , dle Alex , ceva mult mai Obiectiv , decat suma asta abstracta de 13 miliarde , pe care ai suspendat-o in aer , cu un iz de aroganta , sa cauti alti parametrii.
Un parametru mai corect si mult mai precis , ptr. ca discutia iniatiala , daca iti reamintesti era despre : Elicoptere , ar fi ca sa afli dta CE PROCENTAJ , din vanzarile pe piata mondiala , o are aceasta companie numita Leonardo…Si deasemenea CATI operatori folosesc elicopterele produse de aceasta companie.
Cand vei afla raspunsul , in procentaje , daca ai fi onest cu dta , primul cuvant care iti va veni in minte va fi : Obscuritate..
Eu iti pot enumera cateva companii care fabrica elicoptere , care au un PROFIT NET semestrial , de 5sau 6 ori x cu 13 miliarde , cu o productie in ultimele doua decade de sute si sute de elicoptere vandute , la zeci si zeci de operatori de pe aceasta planeta.
Dle Alex , eu inca cred ca pe dta te-a suparat , nu faptul ca am scris numele unei companii gresit , sau ca o cataloghez , ca obscura. Pe dta te-a suparat altceva. De ce nu esti onest si spui scurt pe doi , ce te supara ?
De obicei refuz ma ratacesc in buruieni , dar te rog sa ma crezi , astazi in Industria Militara , 13 Miliarde , sunt , cum am spus : bani de buzunar.
Sanatate.
„Elicoptere , ar fi ca sa afli dta CE PROCENTAJ , din vanzarile pe piata mondiala , o are aceasta companie numita Leonardo”
Depinde de cum interpretezi statisticile sunt numarul unu sau doi la scara mondiala.
https://www.youtube.com/watch?v=cwwLmZmR2PY
(Minutul 5:04)
https://www.asianskymedia.com/news/2019/1/30/special-feature-global-helicopter-market-overview-part-1
Vrei sa re-evaluezi sau continui sa dai dovata ca esti un strop mai istet decat un caine lup?
Te plangi de eficienta economica a statului roman in toate poligoliile scrise pe aici dar vrei numa herculesuri la escadrila 90
„Tara , in care presupum ,dta si familia dtale , domiciliaza.”
Let me burst your bubble…Nu mai locuiesc in Romania din anul de gratie 1984.
Deci toata polologhia asta pentru ce? Sa ne arati ca esti ceva mai istet decat un caine lup? Ia un tichet si aseaza-te la coada.
Ah….Eu ma intrebam cat va dura ? Cand romanismul va iesi la suprafata.
Bine , am inteles , dle Alex.
Trebuie sa recunosc , absenta dtale din Romania , de decenii si-a lasat amprenta. Exceptant WTF , ai fost destul de civilizat. Ai rezistat instincului mioritic , o perioada buna , in comparatie cu multi altii. Ptr. asta te felicit.
Sa nu-mi spui ca locuiesti in Italia , peste strada de compania Leonardo ?…Nu ca ar fi treaba cuiva , unde locuiesti , dar ar explica multe….
Dle Alex , doresc sa iti remintesc , ca eu mi-am vazut de treaba , si mi-am exprimat propria opinie. Dta esti acela care m-ai acostat(verbal) cu cateva initiale in engleza.
Nu eu am deschis polologhia. dar o voi incheia.
Sanatate si numai Bine.
Alex, ex ofiter USMC, publica articole pe acest site, ca sa nu te mai chinui sa il identifici.
https://www.rumaniamilitary.ro/editorial-sua-occidentul-si-jocul-de-lunga-durata-cu-rusia
https://www.rumaniamilitary.ro/analiza-situatia-militara-din-estul-ucrainei
https://www.rumaniamilitary.ro/editorial-sechestru-bugetar-un-adevarat-dezastru-sau-o-fore1b9ada-militara-pregatita-sa-raspunda-provocarilor
https://www.rumaniamilitary.ro/foreign-military-sales-fms
https://www.rumaniamilitary.ro/dont-save-the-warthog
https://www.rumaniamilitary.ro/editorial-viitorul-nato-inapoi-la-lucrurile-fundamentale
https://www.rumaniamilitary.ro/editorial-un-spectacol-de-forta-sau-numai-spectacol
https://www.rumaniamilitary.ro/editorial-pivotul-asiatic-sau-cum-sua-se-pregateste-pentru-un-conflict-inimaginabil-partea-i
https://www.rumaniamilitary.ro/editorial-pivotul-asiatic-sau-cum-sua-se-pregateste-pentru-un-conflict-inimaginabil-partea-a-ii-a
https://www.rumaniamilitary.ro/guns-and-butter-sau-guns-and-sugar-procedura-offsetului-vazuta-de-dincolo-de-atlantic
si inca un lucru, off-topicul la acest articol se opreste aici!
CNSC a respins contestatia LEONARDO.
Informatia este de ieri…
Concret, România vrea să dea circa 300 de milioane de euro pe mai multe sisteme de drone tactice pentru Armată, iar competiţia pentru acest contract considerat „fundamental” de militari începe să prindă contur. Procedura specifică are scopul de a atribui un acord-cadru de furnizare având ca obiect minimum 2 Unmanned Aircraft Systems/UAS tactic-operative clasa II (UAS-TO) şi, în funcţie de posibilitatea alocării fondurilor bugetare, maximum 7 sisteme UAS-TO, iar condiţiile cerute de Ministerul Apărării Naţionale (MApN) şi menţionate în documentul amintit nu sunt de neglijat.
Pretul unui complex Hermes 450(drona plus unitatea de comanda si control) aproximativ 20 milioane $.
@ DORIN
Ha!…..Romania este experta in a Alocs , in a zemna Memorandumuri de Intelegere si de a insista in moac….pardon : off set uri.
IMPLEMENTAREA SI BANII , sunt altceva.
Detalii agasante ptr cei responsabili si ptr electorate roman.
Convret este ca Romania a alocat , incepand cu anul 2017 , 1,6 Miliarde euro ptr. 4 corvete……..
Acum te las pe dta sa tragi concluzia
Sanatate
E frumos cu dronele, pe timp de pace, doar ca….In caz de paruiala, poti sa te joci cu ele in spatiul aerian cel putin contolat de tine, nu vorbesc de zone de interdictie sau alte alea. Altfel, cum le ridici, cum le pierzi. Nu vorbesc de alea mici de grupa/pluton,.. Deci trebuie sa ai un spatiu aerian controlabil in care te joci cu ele. Ideal ar fi si sa le folosesti, adica nu numai sa dai cu bombardeaua, sa ai cu ce sa le sustii, sa fructifici bresele descoperite/facute. E, in caz de paruiala, la ora actuala….vorbim de controlul spatiului aerian in teatrul de operatiuni? Vax albina, e chestia pe care o pierdem scurt in primele minute. Noroc de NATO, dar inca o data, in momentul asta, nu e cazul sa ne gandim ca l-am controla in vreun fel in caz de paruiala cu ursul, ca nici el nu e nici prost, nici descult. De resul, nu mai vorbim, ca nu avem ce trimite intro bresa dintre doua divizii ivanesti de tancuri…nici sa le dam in cap nu prea avem cu ce, pe moment, iar programele astea merg atat de rapid, ca risc sa le arat nepotilor Lancer-ul de ziua nationala si cand fac ei majoratul…In rest, da, normal ca ne trebuie si dracii de astea….ne trebuie cam multe de fapt, ca nu prea am facut nimic in 30 de ani….
Hermes 450 cu doua rachete sub planuri
https://twitter.com/alishoeib1970/status/1404126831738036229?ref_src=twsrc%5Etfw
Titusi la modul cum e prinsa aripa de fuselaj, cu un singur pilon central….sunt curios ce limitari va avea
Multumesc pentru lamuriri cu privire la munitie, eu m-am tot uitat pe filmulete si brosuri de prezentare si n-am vazut nici Spike, nici Hellfire, nici Sledgehammer dar e bine daca poate. Ultimul nu e chiar rocket science deci ar putea fi facut si aici.
Acum vor sa inarmeze dronele astea mici in loc sa cumpere unele dedicate atacului, chiar de la unul din acesti doi producatori. O ‘tiganeala’ tipic romanesca!
Un fel de Duster Army….daca isi mai aduce cineva aminte de el. Pai ala e bun sa care ostasii de la o cazarm la alta, nu sa il trimiti la lupta. Asa si cu UAS-ul, el cerceteaza. Pentru atac ai altele dedicate!
Acum depinde ce vor sa faca cu ele; eu sunt de acord si cu principiul „strength in numbers”; daca le facem aici si fabricam 200 sa aiba fiecare brigada cam 20 si sa mai ramana si pentru restul si pui pe ele munitii gen sledgehamer sau APKWS/Star 80L da, merge si cu drone usoare; munitia ar fi ieftina, ai construi multe si nu o sa fie placut de partea cealalta
Am vazut ca mai au in intentie cumpararea unei alte drone dar nu mai tin minte specificatiile, era un interviu saptamana trecuta cu ceva colonel de la directia de inzestrare…poate acolo vor sa ia drone mai mari, dedicate atacului.
Dar nici astea la firul ierbii n-ar fi rele daca s-ar face aici in numar mare si am face si munitie…pentru ca Spike sau Hellfire sunt scumpe si n-avem noi idei de astea sa facem asa ceva aici.
Pai ei vorbeau de 15 bucati, nu de 200. Bine, nu este exclus sa suplimenteze ulterior comanda odata ce le fabrici la tine in tara. Traim si vedem, cert este ca avem nevoie si de drone dedicate atacului, mai ales cand te dai cu LanceR-ul si cu IAR 99 si o vei face multi ani de aici incolo!
Daca e vorba de numai 15 bucati nu prea inteleg partea cu asamblarea lor aici, n-are sens.
15 bucati sau 15 sisteme?
aici scrie 7 sisteme UAS cls II:
https://www.dpa.ro/dgarm/programe-de-inzestrare/sistem-uas
http://presamil.ro/licitatie-pentru-sisteme-uas-tactic-operative-clasa-ii/
si cel putin unul din sisteme in varianta navala
http://legislatie.just.ro/Public/FormaPrintabila/00000G194T5YR307FK01TGFGTGXYV0YP
7 sisteme ar putea insemna 21 de Hermes 450. S-ar parea ca sunt 3 drone si o statie de control intr-un sistem: „Each system consists of three unmanned aerial vehicles (UAVs), a ground control system and support equipment. Elbit Systems also included a spare used Hermes 450 UAV as part of the deal, for a total of 9 Hermes 900 UAVs and 4 Hermes 450 UAVs.” De aici: https://www.israeldefense.co.il/en/node/45190
Vrem minim 2 – maxim 7 sisteme (3 UAV-uri/sistem). Se pune accent pe IFF Mode 5.
De aici: http://www.romtehnica.com.ro/site/wp-content/uploads/2021/09/R-5012-23.09.2021.pdf
Eu am vazut altceva ce nu inteleg: scrie ca fiecare UAS trebuie sa aiba EO/IR + Marcator Laser dar si … SAR ori daca asta inseamna radar cu apertura sintetica atunci ceva nu se leaga ca doar WatchkeeperX le avea pe amandoua ori asta aflam ca nu s-a prezentat.
Buna observatia! Elbit are 51% din U-tacs care face Watchkeeperu’. Poate s-or fi inteles prin dosul usilor sa nu-si faca concurenta. Elbit deja fabrica subansamble pentru Hermes 450 in Ro. Mai e ceva: nu stiu daca Elbit poate oferi IFF Mode 5 NATO, s-a insistat pe asta. Thales insa poate sigur. Iar Thales are restul de actiuni din U-Tacs… ma rog, imi dau si eu cu parerea…
SAR Selex T-20, bataie 40 nautical miles
https://www.army-technology.com/news/newsselexs-gabbiano-t20-radar-flight-tested-hermes-450-uas/
Eu sper sa castige Elbit, fabrica deja in Romania si s-au dovedit un partener foarte bun pt Romania de la revolutie incoace. datorita lor inca mai putem zbura avioane decente.
E foarte bun si Hermes 450 pt inceput, si daca se pot agata doua rachete foarte bine.
Apoi daca ne dorim ceva mai mult vom avea fabrica si specialisti la noi in tara. Nu trebuie decat sa punem niste bani la bataie.
Desi eu as prefera multe drone mici si fasnete decat mai putine si mai mari. Pana la urma noi le luam pt aparare, nu sa ocupam Crimeea
O problema am cu Hermes prinderea aripi și aripa în general și dacă se modifica prinderea și aripa gen cea britanica sai bage și un motor ceva mai mare ca putere și atunci presupun ca poate sa care și mai mult, deci senzori / ” petarde” în cante mai mare
Gata am gasit ce s-a zis acu cateva zile
„Programul de aeronave fără pilot – UAS
„Sistemul UAS tactic-operativ clasa II”
Programul are ca obiectiv înzestrarea cu sisteme UAS-TO, precum şi cu pachetul de suport logistic iniţial necesar operării şi asigurării mentenanţei fiecărui sistem pe parcursul primilor 2 ani de exploatare. Structurile beneficiare sunt din cadrul sistemului de informaţii militare.
„Sistemul UAS tactic clasa I”
Programul are ca obiectiv realizarea capabilităţilor ISR-UAS prin înzestrarea cu sisteme de aeronave fără pilot (UAS) tactice clasa I, precum şi a pachetului de suport logistic iniţial necesar operării şi asigurării mentenanţei fiecărui sistem pe parcursul primilor 2 ani de exploatare. Structurile beneficiare sunt din cadrul sistemului de informaţii, supraveghere şi recunoaştere (ISR) din compunerea mai multor tipuri de structuri militare.”
de aici: https://monitorulapararii.ro/starea-armatei-interviu-colonel-emilian-chirea-loctiitorul-sefului-directiei-planificare-strategica-mapn-doreste-sa-introduca-pregatirea-premilitara-1-39159
clasificare aici:
https://www.researchgate.net/figure/NATO-UAS-Classification-1-2_fig1_305760970
Clasa I ar fi drone usoare, cercetare/informatii, deci senzori, camere, probabil la nivel de batalion;
Cls II inteleg ca e la nivel de brigada si cer in plus fata de specificatiile NATO ai nostri cer sa poata si ceva munitii; si cum am zis, are sens, din moment ce le facem aici sa avem un numar mai mare chiar daca initial astea-s chestii anti-insurgenta, cred ca pot fi folosite si altfel, vezi Ucraina de curand si Nagorno-Karabah; numai ca inteligent ar fi ca aici sa alegem modelul cu resursa cea mai buna de modernizare ulterioare; Hermes 450 are deja aproape 15 ani de serviciu in spate, personal as inclina spre Heron desi specificatiile dronei oferite nu le-am gasit. Adica vor un Baktayar sau cum ii zice mai mic si produs aici. Nu as respinge din start conceptul…
Astept cu interes cls. III. HALE (adica ceva gen Global Hawk) probabil nu vom lua pentru ca are deja NATO o escadrila si atunci nu ne trebuie, suntem membri AGS.
MALE ar fi MQ-1 Predator cu echivalentul munitiei israeliene (Griffin), Heron-ul clasic nu ce e oferit noua sau IAI Eitan; ei bine aici ar fi interesant;
Strike: MQ-9 Reaper/ IAI Eitan din nou; daca europenii nu vin cu ceva interesant nu vad de ce n-am opera asa ceva, mai ales ca gama de arme de pe Reaper e impresionanta…ai putea inlocui si elicopterele cu asa ceva sau macar sa suplinesti lipsa elicopterelor de atac in numar mare 🙂
De aia zic, un cls II care poate sa dea si-un pumn nu ar fi rau insa e de dorit sa fie facute in numar mare si munitia sa fie ieftina si produsa aici.
Evreii sunt un reper in tehnica modernă. Sunt sigur ca si România are resurse pentru a dezvolta tot ce tine de războiul modern. Vremea lui „mult e o calitate in sine” a apus. Avem oameni pregătiți si dornici sa fie pregătiți in razboiul modern al dronelor. De toate felurile. Aeriene, terestre si subacvatice.
„Sunt sigur ca si România are resurse pentru a dezvolta tot ce tine de războiul modern. Vremea lui „mult e o calitate in sine” a apus.”
Nici n-ai idee cat de mult te inseli. Sper ca la varful celor care decid achizitii nu se gandeste asa. Ce faci, iei 20 de drone si mai ramai cu 5-6 dupa prima saptamana de razboi? Vezi cam cate Shadow s-au pierdut in Irak, operate de Armata Romana, in conditiile in care nu exista nimic sa conteste spatiul aerian.
Orice ar fi mai bun decât nimic.
Nu-nteleg de ce atata agitatie pe subiectul inarmarii dronelor astora. Principalul rol al dronelor astora de clasa a II-a este Intelligence, Surveillance, and Reconnaissance (ISR) nu atac la sol si ce se mai viseaza pe aci’. E bine sa duca armament, dar daca asta o face cu pretul senzorilor ambarcati… atunci nu e tocmai bine. In plus, am vazut in Ucraina cam ce forta de distrugere are armamentul de pe o astfel de drona…
Watchkeeper poate sa duca si el armament, dar duce niste glume, nu ca Hermes 450 ar duce cine stie ce…
Decat doua rachetute cu care poti sa distrugi… nu mare lucru, m-as bucura mai degraba la un senzor SAR, pe langa cele opto-electronice si IR. Eventual si un pachet/container de razboi electronic, SIGINT, ELINT, COMINT etc samd.
Apoi, ca sunt vechi. Serios acum, sunt niste platforme care cara niste senzori. Toate au aripi, elice, motor, unele mai mari, altele mai mici. Nu-mi amintesc de vreun breakthrough fabulos in materie…
da, as aziceam si eu pana am vazut cum i-au capiat azerii (prostii sovietelor) pe armeni in cateva zile cu drone ; de atunci mi-am mai schimbat parerea.
Viata m-a invatat ca nu exista solutii unice sau solutii minune, decat in filme. Si, de obicei, viata bate filmul.
Azerii i-au capiat pe armeni cu o combinatie de UAV-uri cu rol ISR care au descoperit si identificat tintele si au transmis coordonatele sau au facut marcaj laser pentru tiruri de artilerie si rachete operativ tactice de precizie (desi mai rarut cu astea), UAV-uri kamikaze/sinucigase (loitering munitions) de provenienta preponderent israeliana sau UCAV-uri.
Totodata, azerii au profitat de controlul complet al spatiului aerian de deasupra campului de lupta si de faptul ca AA-ul armean era la nivelul anilor ’80, cu senzori incapabili sa urmareasca UAV-uri mici si lente, cu semnatura IR si radio reduse la care se adauga, probabil, si o modalitate defectuoasa de utilizare a acestor AA.
Eu nu spun ca nu avem nevoie de aceste UAV-uri de clasa a II-a, eu spun ca daca vrem UCAV-uri, atunci ar trebui sa ne uitam catre ceva cu o masa utila mai mare de 180 kg sau cat are Hermes 450, adica spre Reaper. Dar Reaper este de clasa I, nu II…
*Reaper e clasa a III-a, nu I, my bad.
O drona din asta nu are nevoie sa fie un gunship.
Totul rezuma in redundanta platformei in sine ..si in redundanta in folosire , data de sistem in ansamblu.
Daca o drona are posibilitatea de „a lua” si „pune” in loc ..diferite sisteme ..de observare , pana la altele de armament ..confera flexibilitate/redundanta platformei in sine.
Daca iti da posibilitatea de a configura o formula de atac din mai multe platforme(drone) configurate/inarmate diferit ..iti confera posibilitate de descoperire/transmitere date real-time ..cu decizie/atac ..in aceeasi misiune ..cu o redundanta mult superioara folosirii unei singure platforme ..la o fractiune de cost ..din ce ar presupune folosirea platformelor clasice , cu riscuri mult mai mici …atunci ne dam seama de succesul si amploarea pe care o ia folosirea lor in ultimul timp.
La nivel de operare sistem ..faptul ca „lucreaza” …intre elicopter si avion , ca plafon , viteze samd ..si pot fi folosite in numar mai mare ..dificulteaza combaterea lor.
Sistemele AA sunt „setate” si au fost gandite decenii la rand ptr a combate tinte de un tip …si nr si proliferarea lor „la trupa” nu permite combaterea eficienta a dronelor ..si tacticile noi.
Practic ..drona a devenit lupta lui Vlad Tepes ..dar din aer.
Guerilla aeriana.
Ca sa folosesti Hermes 450 asa, atunci trebuie sa faci cum au facut cu TB2 (zice si Dienaris mai sus): una cu senzori, alta cu armament. Asta inseamna ca cel putin una trebuie sa care senzori si alte cateva armament, care armament sa presupunem ca vorbim de 2 Spike/Hermes 450 sau 4 bombite asa cum au pus pe WatchkeeperX, in esenta tot o Hermes 450 – vezi comentariu Marius Z.
Daca vrei sa ataci ceva care se misca si pentru care nu ai o solutie de distrugere acceptabila dpdv timp, da, mi se pare ok sa ai o racheta cu tine. De ex. radarul unui sistem AA. Dar sa incerci sa folosesti Hermes 450 ca sa faci atac la sol, mi se pare o gluma. Nu ai putere de lovire. Daca vrei sa folosesti UCAV-uri pentru atac la sol, atunci te duci in zona Reaper, doar ca ala e din alta clasa…
si, deci, tot ne trebuie ceva in categoria Reaper/Avenger, macar 2 sisteme: unul terestru si unul marinizat
Pai depinde ce vrei sa faci cu ele. 🙂 La noi, prioritatea ar fi clasa a II-a apoi clasa I. Conform MApN. Parerea mea e ca au luat decizia corecta, dar na, eu nu ma pricep prea bine.
Avem acces la Global Hawk. In plus, nu stiu daca un singur sistem terestru este suficient pentru a conta cu adevarat. Nu sunt niste Reapere americane la Campia? Cel mai bun aparat de atac la sol pe care-l avem se numeste F-16. El ar trebui sa poata face inclusiv asta: https://youtu.be/ch66TgI85fg
Mai degraba as vedea 2 sisteme la marina, pentru ISR, razboi electronic si antisubmarin. Doar ca sunt si scumpe in draci…
pe acelasi sistem, cred ca merge grefat si Hermes 900, care ar fi cam in aceeasi clasa cu Reaper…
Apoi, interesant pentru clasa lui Shadow, ar fi asta micu’, Hermes 45
https://elbitsystems.com/products/uas/hermes-45/
https://www.youtube.com/watch?v=Tlnqg3gqu0c
Asta cu „cursa inarmarii” este o himera. Daca faci un fel de „trade-off study” intre ciucele astea doua te poti baza cam pe vreo 4 criterii.
Motorizarea: Heron cu un Rotax 912 este net superior unui Hermes cu un AR801 de la UAV Engines.
Bila optronica: aici atat Heron echipat cu un POPUltra cat si Hermes echipat cu un MicroCoMPASS trag la pitici in comparatie cu un FLIR 380 sau un Wescam MX-8. Ciucele israeliene le incadram la ieftin si bun. Aici totul se reduce la intensificatoarele de imagine pe care ciucele israeliene nu le au in componenta. Vrei ceva exceptional iti trebuie intensificatorare de imagine ori de la americanii de la L3 sau de la francezii de la Photonics.
Integrarea de incarcatura: Daca excludem bila optronica Heron chiar au o platforma care integreaza sisteme SAR si SIGINT/ELINT. Hermes beneficiaza de fapt de o „federalizare” a anumitor incarcaturi decat integrare. In afara de asta, daca vrei sa faci mutarea la „beyond line of sight command,” chestia asta este deja integrata in Heron. Nu cred ca o poti „federaliza” pe un Hermes.
Pret de achizitie si de sustinere: habar nu am.
Chiar daca Heron in forma propusa nu este „operational,” tehnologiile integrate sunt destul de mature. Si probabil ar fi si o platforma marginal mai buna decat Hermes prin prisma faptului ca este si o platforma care ar mai putea creste (room for growth).
Stiind modus operandi al taranusilor de la MaPN probabil ca vor opta pentru Elbit. Au vazut astia on MicroCoMPASS instalat pe sPumele care au fost in Mali…gata tati pe asta il luam.
Sa speram ca programul de drone nu o sa tina treptat loc de avioanele lipsa, acestea se completeza reciproc, nu se exclud. La noi, insa, oirce este posibiș.
Discutia despre T-Heron pare inutilam dat fiind ca produsul respectiv nu pare sa existe inca, cu atat mai mult sa fie in folosinta in vreo armata NATO. Asa ca daca ai nostri nu o intorc iar cum au facut-o cu lansatoarele si considera T-HERON pe motiv ca e derivat din HERON, castigatorul nu poate fi decat HERMES 450.
Desi batranel ca si conceptie, sunt sigur ca electronica e adusa la zi, minusul ar fi ca profilul radar si IR au ramas probabil la nivel de 1998, deci mai usor de detectat. Sarcina maxima utila este peste cea aBayraktar-ului care face cu ochiul multor colegi de forum, si pare ca ar putea acomoda fara probleme 2 Spike ER. Pare ca exista si o varianta Long Endurance care ridica autonomia la 30 de ore de zbor (nu am gasit informatii daca asta implica modificari structurale ale dronei, sau pur si simplu ia un rezervor suplimentar, ceea ce diminueaza considerabil sarcina utila). Un minus ar fi plafonul de maxim 5500 de metri, dar nu cred ca e un deal-breaker. Daca ar fi produse aici, eventual si cu ceva suport pentru a integra munitie fabricata loco, eu cred ca ar fi o afacere buna. Poate integram si niste stinger-e pe ea, ar fi ok in rol de anti-drona, ca tot a fost recent articolul lui Marius pe tema asta.
Daca o sa castige IAI, avand in vedere aspectele clare ale caietului de sarcini, probabil se va ajunge la contestatie si vor si castiga cei de la ELBIT.
Iar daca ai nostri chiar vor sa dereaga busuiocul, anuleaza licitatia si trec pe negociere directa, dar tot o mizerie ar fi!
Putem incerca un pronostic ceva, cine credeti ca va castiga? 🙂
Hermes 900 ?
Produse in numar suficient ambele drone sunt mai mult decat OK.
Basca ca avem si capacitatea sa le producem local.
Acest anunt este o veste foarte buna mai ales coroborat cu vestea intalnirii dintre Klaus Iohannis si secretarul american Kerry si decizia ulterioara ” România va include în sistemul național de producere a energiei Reactoare Modulare Mici (SMR) până în anul 2028, ceea ce va consolida parteneriatul cu SUA în domeniul nuclear civil”.
Vesti proaste pentru iubitorii de vodkari si trolii ivanesti care tot abereaza ca USA si-au pierdut interesul pt zona MN !
U.S. va sta aici pana cand GOMER va putea sa se tina pe propriile-i picioare (si nu ca Afganistanul). E tot ce va face.
Nimic nu se compară cu eficiența unei grupe din cinci militari cercetași. Ăștia cu trei conserve și două pachete de biscuiți bat raza de acțiune a oricărei drone tactice. Un mitralior, altul cu ag7, celălalt cu stația radio, șeful și lunetistul. Cu echipament din ăla din frunze artificiale cusute pe o plasă de pescuit pe ei. Văd tot, interpretează corect și trimit mai departe. Nu ca operatorii de drone, nici măcar ăia de la nunți nu pot spune clar dacă văd fericire sau un divorț în mai puțin de un an…
Evreii. Nu că ar fi ceva rău dpdv militar.
Mie cel mai mult „imi place” cum le au dat turcilor(care erau clar favoriti cu Bayraktar tb2) la temelie cu un singur rand din caietul de sarcini. Adica, greutatea maxima de decolare intre 150-600 kg. Hermes cu 550kg se califica, bayraktar cu 650 este out. Cam cum au facut la primul caiet de sarcini ptr bateria de coasta. Tipic mioritic.
Pai asta e clasificarea oficiala NATO…
Loitering ammunition are very effective, including over the sea. https://azertag.az/ru/xeber/Pobedonosnyi_Verhovnyi_glavnokomanduyushchii_Ilham_Aliev_otkryl_v_Dzhebraile_kompleks_voinskoi_chasti_Gosudarstvennoi_pogranichnoi_sluzhby_VIDEO-1893891
Tantelor și nenilor, mi-a parut bine. Pe cândva!
Cineva cu putina dragoste de Ro si multe succesuri ca Larom-stop, 152-155, Saur, corvete-fregate, F16 mai bun decat nimic, Beretta, si chiar Pirandele care nu se mai vad, etc, etc…deci cineva cu multa imaginatie ne mai arunca… o piatra pe care cca 70 de comentarii incearca s-o scoata
Revenind la subiect. La blog ul dlui George , pe care doresc sa il felicit ptr energia timpul si dedicatia pe care o acorda acestui subiect :
Apararea Romaniei. Sau mai precis lipsa ei. Un adevarat Patriot.
Deci , drone , Romania, competitori
De la prima vedere : nu este prea mare inghesuiala la competitori.
La a doua vedere numai trei , care de fapt sunt numai doi. Pe nume Matei.
Dupa ce acest singur competitor va castiga competitia asta acerba, nu ne mai ramane decat sa ghicim cine va Contesta invingatorul.
Cinisms? Nici pe departe. Experienta trecutului.
Sanatate
.
.
Probabil nimeni. Oricum, acum după lege, lucrurile merg mai departe cu toate contestațiile, iar când se vor termina procesele, având în vedere celeritatea cu care sunt judecate, dronele vor fi fost demult livrate…
daca „se pot pune” si pe hermes rachete cum s-au pus rachete antitanc pe turela aia smechera Elbit… adica doar teoretic… oarba dupa ei sa fie!
Elbit va câștiga licitația pentru simplul fapt ca celalalt participant nu respecta doua cerințe critice a MAPN.Asta duce la descalificarea ofertantului.
Dronele navale ar putea fi ptr Romania, un raspuns ptr aparare versus corvete.
Dronele nu ar fi atat de sexy ptr politicieni , odata pe an , la parada navala , dar ar fi mai ieftine de achizitionat , Intretinut , cu un cost anual de functionare de o fractiune in comparatie cu o corveta. Ca sa nu mai mentionez potentiala eliminare a pierderilor umane (echipaj) in caz de conflict.
Singurul dezavantaj pe care il vad ar fi , mai putini bani ptr compania de stat franceza si a sindicalistilor din acea companie, si binenteles , mai putin bani in conturile personale de peste hotare , al celor desemnati sa aleaga invingatorul si infrantii , la asa zisele Licitatii.
Asezarea geografica a Romaniei, impune nave de patrulare, din clasa Cyclone ( $ 100-110 mil. / buc) , spre exemplu , submarine cu motoare independente de aer( type 216 sau 218 ), care impreuna cu bateriile de coasta mobile si cateva elicoptere Seahawks, ptr lupta anti submarin , ar cam acoperi cei 245 km de litoral. In Marea Neagra, datorita , din nou, a Geografiei , Marea Neagra , find, de fapt , din punct de vedere militar , un la sarat , orice nava de suprafata, este foarte Vulnerabila, din aer, de sub apa , si dinspre litoral.
Submarinele si dronele , aleviaza in mare masura aceste vulnerabilitati.
Decizia de a achizitiona baterii de coasta mobile , moderne, a fost unul foarte bun. Ca sa nu mentionam , ca s-a evitat toxicul sistem al Licitatiilor din Romania
Categoric avem nevoie de drone insa fara suprematie aeriana, dronele sunt doar tinte pentru aviatia militara ruseasca.
Doresc sa completez opinia personala de mai sus cu o alta observatie.
In conflicte , de-a lungul Istoriei aspectul moral, psihologic atat in randul fortelor combatante cat si in Randal populatiei civilization, a fost , este si va fi
Cred ca vom lua drona pulii.
Vai de mortii nostrii..aia 500 pe zi
Cand vad cum sariti ca o sa luam noi drone cred ca sunteti bolnavi la cap
Asta-i culmea!
Nici sa visam cu ochii deschisi nu mai avem voie?
Mai ales cand realitatea este un cosmar perpetuu , in Romania.
Dar va inteleg. Daca nu mai este nici macar Speranta , atunci nu sunt nici vise.
Visele sunt samburii fructelor societatii umane. Totul incepe de la un vis.
Eu votez ptr Vise. In special cele cu ochii deschisi.
În special cele cu ochii albaștri.
https://zbiam.pl/izrael-zaciesnia-wspolprace-z-rumunia/ What does that mean- did not conform to the tender?
„Tender” , are mai multe intelesuri.
Imi vin in minte numai doua , sau trei optiuni, acum.
O varianta , termenul „tender” , se refera la : bani ( o tranzactie comerciala ) . Plata/tender
Deasemenea , tender in termeni navali, se refers la o salupa de serviciu.
In termen medical , tender se refera la o zona a corpului care doare , in special cand este atinsa, sau cand muschii dor, din diferite motive.
Totul depinde de contextul in care cuvantul ” tender” este folosit.
Nu inteleg exact intrebarea dtale , si nu inteleg nici poloneza , dar in cazul de fata , in contextul prezentat de dta, probabil ca este vorba de bani.
Sorry! Competitive Procurement Procedures – „tender” in Israel. Heron-T did not conform to the MApN (…condiţiile cerute de Ministerul Apărării Naţionale (MApN) but will be produced in Romania, this is fake news? Your neighbors said… Regards.
Oleg nici noi nu suntem inca lamuriti. Informatiile din presa despre relatia IAI cu IAR Brasov nu sunt foarte clare.
Doresc sa completez opinia personala de mai sus cu o alta observatie.
In conflicte , de-a lungul Istoriei aspectul moral, psihologic atat in randul fortelor combatante cat si in randul populatiei civile a fost , este si va fi , aspectul Moral.
Acum sa revenim la Drone Navale , versus Corvete.
Care credeti dvtra ca va aves un impact moral mai important si mai negativ asupra, atat societatii civile cat si a combatantilor din Romania?
Scufundarea unei Corvete , sau doborarea unei Drone din arsenalul roman , de catre un potential inamic al Romaniei?
Un alt avantaj ,adesea ignorat , intrisic Dronelor
Viitorul , ptr tarile cu forte armate mici si/sau sarace , apartine Dronelor
Sanatate
https://www.youtube.com/watch?v=7bDO3ZSpokE
https://www.youtube.com/watch?v=Aacl988cHmE&t=365s
Noi ce câștigăm la afacerea asta?
Din punct de vedere strategic, este bine pentru Elbit să aibă fabrici dispersate, în cazul unui atac asupra Israelului, acestea nu sunt afectate și pot furniza în continuare produse.
De asemenea, are acces pe piața UE pentru că produce aici.
La afacerea asta România este ” prostul satului” mulțumită unor tovarăși. Știa ce știa Ciuca când băga strâmbe să nu se facă licitația.
În primul rând, producția aparține Elbit, adică fabrica și în consecință tot profitul le rămâne, iar taxe și impozite, doar de la fraierii de muncitori. Pe deasupra, ajutoare de stat de sute de milioane de euro cum au primit alte firme, este cel mai probabil să devină realitate.
Ca să se mai poată recupera ceva, fabrica trebuie să fie 100 % MApn sau cel puțin 51 %, deoarece tehnologia este pe piață deja de 15ani, nu este ceva nou, practic o licență este mult mai adecvată.
Noi avem nevoie de cantitate în principal, luam un produs și fabricam cantitatea necesară.
Așa se păstrează controlul strategic (dacă și România și Israelul au nevoie de drone în același timp, cine are prioritate? Patronul, normal) și se reduce prețul pe bucată (dacă statul Român este patron, atunci adausul comercial este minim, altfel în caz de conflict, poate să fie și dublu).
Pentru Heron, este o bună oportunitate să se investească în dezvoltarea și producția lui Doar cu condiția de a avea patentul. Adică o licență fără limite, câte aparate se pot construi, cui se vând, vânzare fără restricții de variante modificate /îmbunătățite față de versiunea de bază /licență.
Fabrica de avioane Craiova se poate reprofila pe construcția de drone (pe viitor și o variantă de iar99).
O afacere este bună când situația este Win-Win, nu când unul rămâne cu profitul și altul cu munca.