Hibiki-class

Japonezii au gust pentru frumos si uite-asa au lansat la apa cea de-a treia nava din clasa mai-sus mentionata.

JS Aki (AOS – 5203) este o nava de supraveghere oceanica care supravegheaza, printre altele si submarine, avand la bord si un sonar tractat AN/UQQ-2. Pentru ca frumusetea navei are mai multa legatura cu stabilitatea acesteia pe vreme rea si mai putin cu simtul estetic al proiectantilor, dar cateodata ingineria are si o parte foarte poetica, daca vreti, sau macar rezultatele ei par asa…

Dezvoltata si construita de catre Mitsui E&S, a fost lansata la apa in urma cu foarte putin timp.

Cel mai probabil (in conformitate cu navele pe care japonezii le construiesc in ultimele decenii) este o nava foarte bine dotata la capitolul senzori, dar nu asta mi-a atras atentia ci frumusetea ei naturala. Aici trebuie sa adaug ca, desi nu ma pricep la marina, raman uimit de frumusetea navelor de tip catamaran sau trimaran.

Dati-va si voi cu pararea…

PS Si desi navele din aceasta clasa pot dezvolta viteze foarte mari, JS Aki va patrula Oceanul Pacific cu doar 11Nd, de unde deducem noi ca vanatoarea de submarine este principalul sau obiectiv in viata sau poate ne inselam si nava a fost construita mai mult pentru supravegherea civila a marilor si oceanelor care inconjoara arhipelagul japonez. Cert este ca poate face si una si alta.

Pentru ca orice nava care trage cu… sonarul dupa submarine sau doar scaneaza fundul oceanului nu-si poate permite viteze prea mari pe motiv de zgomot. Cu cat “vaslesti” mai tare cu atat faci mai mult zgomot si-ti pui singur bete-n sonar.

PS Navele acestei clase sunt operate in comun de japonezi si americani, rezultatele obtinute fiind impartasite de cele doua tari intru binele lor comun si al marinelor lor militare. Sonarul, in principal, pare a fi operat de americani si este de asemenea montat in Statele Unite.

GeorgeGMT

16 comentarii:

  1. Aceste nave suplinesc efortul SURTASS (Surveillance Towed Array Sensor System) al US Navy care are nave de supraveghere oceanica relativ similare in clasa Victorious, de asemenea echipate cu AN/UQQ-2.

    6
    • Sunt similare ca concept. Dar de ce sonarul de pe navele japoneze este operat de americani?

      • Gogu de la Stână

        Pentru ca sonarul asta înglobează noile tehnologii de baleiere ultrasonica secvențiala, pentru ca americanii au amprentele sonice la toate navele din lume, pentru ca au semnăturile la toate submarinele si sonarele rusești, pentru ca au harti detaliate a fundului tuturor oceanelor încă din anii ’80, pentru ca au experienta indelungata in operarea lor, etc. Practic sonarul se numește SURTASS – Surveillance Towed Array Sensor System si este ultimul răcnet in ascultarea pasiva a oceanelor = de sub sub nava pleca unda de detecție și un kilometru mai in spate este sistemul de ascultare. Un sistem complicat care cere liniște din partea navei care îl tractează.

        Nava e frumoasă dar trebuia la o adică sa poată fi si rapida. Ce te faci dacă te vede primul submarinul inamic? Pai o iei la fugă înainte sa ajungă în poziția de atac și sa trimita torpile după tine.

        8
        • N-are nevoie de viteza, un sub de atac prinde lejer +30Nd asa ca n-ai cum sa fugi de el…

          1
          • Gogu de la Stână

            Eu totuși nu înțeleg o chestie – fiind nava de suprafață e ușor de monitorizat prin sateliti.
            Deci chiar se așteaptă cineva sa dea vreodată peste vreun submarin rusesc?
            Evident ca joaca un mic rol prin spațiul de interdicție pe care îl creează în jurul ei dar per ansamblu nu ii văd eficienta.

            • Cartografiere, Detectie sonora ambientala, etc. Orice ii va ajuta in diseminare la orice sunet subacvatic care nu este catalogat.

              1
  2. Rise of the Japanese Empire… again.

    4
    • sanatosi sa fie. o japonie puternica inseamna o relaxare a presiunii pe Europa, stii tu… Ca in Lord of the Rings, cand fortele dusmanului se concentrwaza in alta parte, piticii zburda in voie, in partea cealalta.

      9
  3. cred ca trebuie precizat ca vasul nu este catamaran ci SWATH: catamaranul, trimaranul au doua, trei coci, pe cand SWATH are doua chile (de un sesign aparte) care ii confera stabilitate, insa in plus pe langa numarul Fn situat cam in aceleasi limite ca si la catamarane (intre 2 si 3, pe cand vasele monococa, il au intre 0 si 1), mai intervin si aspectele aerodinamice (mai multe variabile de luat in calcul, aici un link : https://www.researchgate.net/publication/272536541_Determination_of_the_main_characteristics_of_the_small_waterplane_area_twin_hull_SWATH_ships_at_the_initial_stage_of_design

    ca sa faca lucrurile si mai complicate, insa si mai eficiente, pe fiecare din cele doua chile se pot instala sisteme dezvoltate de Schneekluth (https://www.schneekluth.com/en/ )

    9
    • SWATH era si Sea Shadow. Cele doua chile sunt imersate si au si aripi (foils) pentru a spori eficienta sistemului. Toata tehnologia are ca rezultat (printre altele) reducerea substantiala a siajului navei care o foloseste. Lucru destul de util dat fiind ca sunt torpile care folosesc sisteme de detectie a siajului unei nave pentru ghidarea catre tinta (ce-i drept nu stiu cat de des mai sunt utilizate). In cazul navei japoneze (pare o copie a Victorious) tehnologia este probabil folosita pentru a diminua semnatura acustica a navei (ca sa nu-si paraziteze proprii senzori) fara a face compromisuri la sarcina utila.

      1
  4. un fel de insule plutitoare, pe acel heliport cred ca se poate odihni si un F35b; sau containere cu diferite aplicatiuni; viteza de 11 Nm mi se pare un nonsens, daca scotoceste prin Pacific, gaseste curenti cu viteza mai mare de atat, sau cum tii capul pe o furtuna puternica, pentru ca submarinele au obiceiul sa nu fie incurcate de vremea rea. Japanese maskirovski, nici viteza nu e reala, nici rolul.

    3
  5. Vasile Guta-Ciucur

    That ship is of a great speed. It has no problem in running away if it comes to that. So, suppose more that 30Nd…

  6. Vasile Guta-Ciucur

    You have to think about Japanese ships in terms of „Transformer”: huge, sturdy structures, incredible fire power. All well hidden.

  7. AU O STABILITATE FOARTE BUNA PE MARE MONTATA,CIRCA 40% UN RULIU SI UN TANGAJ MAI MIC.O pilotina construita in acest mod ,le gasim prin tarile bogate din
    westul Europei,costa spre 4-6 mil Euro;dupa scandalul cu nava scufundata de luna trecuta ,poate comanda ai nostri o nava de salvare adevarata

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *