Hibrid…

Iote hibridul turco-germano-sud-coreean…

Ce esta acela un vehicul hibrid? Termenul in sine suna pompos, bate spre ceva stiintific, ceva ce nu oricine pricepe, dar in realitate, un sinonim destul de cuprinzator al termenului de “hibrid” ar fi – mai colocvial vorbind – corcitura. Pentru ca o corcitura este un hibrid, pana la urma, avand trasaturi specifice din doua sau mai multe specii de ce vreti voi: autovehicule, maimute, oameni, motorizari, tancuri etc.

Apai de ce o masina cu motor cu ardere interna, cumplat la un motor electric ar fi hibrida, iar un maidanez n-ar fi si el tot hibrid si-l striga lumea: “ba potaie!”? Pai unde este aici corectitudinea politica? Dar pana la urma si producatorii auto sunt de inteles, cum sa-si faca reclama noilor masini numindu-le “corcituri”?! Hibrid este mult mai elegant, nu?!

Si o sa vedeti voi cum corectitudine politica va lovi din nou si nu va mai exista termenul de “corcitura”, “maidanez”, “cu parinti necunoscuti dar clar de rase diferite” ci o sa discutam despre pisicile maidaneze si despre comunitari (caini, nu asa-zisi politisti) folosind termenul de hibrid…

Dar lasand politica si trecand la arme, turcii ne-au prezentat si ei primul tanc maidanez/corcitura/hibrid din ograda lor.

Noul “hibrid” chiar asta este: o corcitura intre sasiul unui Leopard 2A4 si turela Altayului cel care va muri probabil de batranete fara urma de motor in carcasa sa blindata. Ce i-a determinat pe turci sa faca asa grozavie?

Motivatia poate fi una savanta, cand vrei sa ascunzi inevitabilul, dar in realitate otomanii au luat turela de pe Altay si au cuplat-o cu un sasiu de Leopard 2A4 pe motiv ca sasiul de Leo 2A4 are motor, ceea ce, in mod evident, Altayul n-are si deci geaba are el turela jmechera daca n-are si cu s-o miste de colo colo in lupta cu inamicul.

Pe de alta parte, nici Leopard 2A4 nu mai este tinerel, asa ca au pus deoparte ceva sasiuri sa vaza turcii ce si cum si sa obtina hibridul, inspirandu-se probabil de la vecinii iranieni…

Corcitura a fost prezentata cu mare fast la fabrica BMC odata cu vizita ministrului turc intre-ale apararii, Hulusi Akar. “Noul” tanc va beneficia si de sisteme de protectie active dezvoltate local, plus un nou sistem de avertizare la iluminarea laser.

Si uite-asa ajung turcii la hibridizare daca occidentalii nu le ridica interdictiile la importul de tehnica de lupta. Noul tanc, al carui nume nu a fost inca dezvaluit, s-ar putea sa fie primul dintr-o serie mai lunga de hibrizi, o serie mult mai lunga decat isi doresc turcii sa aiba prin curte.

Un sef din cadrul BMC a declarat in toamna lui 2019 ca sa nu ne facem griji, in maximum doi ani, Altayul va fi gata de lupta, doar ca lucrurile nu merg chiar ca 1001 de nopti unde binele castiga intotdeauna, programul are mari intarzieri (eufemistic discutand, practic nu sunt in stare sa progreseze deloc) in zona de dezvoltare a motorului, transmisiei si blindajului, de te si intrebi de unde optimismul turcilor cu Altayul (chiar acceptau comenzi pentru export in urma cu doar cativa ani) cand ei nu au practic tancul.

Motorul si transmisia au fost mereu o problema, turcii sperand inca de la inceput sa-i convinga pe germani sa le dea licenta, doar ca speranta a fost desearta rau, coreenii (care i-au ajutat masiv pe turci in dezvoltarea tancului) neavand nici ei un motor similar cu cel MTU, iar la capitolul transmisie inca mai importa – la cutie – din Germania pentru K 2 lor.

In privinta blindajului compozit, sanse practic zero, nimeni nu-ti da licenta pentru asa ceva, never, ever…

Dar turcii sunt optimisti si cauta solutii… hibride. In acelasi timp noi am putea pricepe ca otomanii si-au cam pierdut speranta intru un Altay care sa si fie functional si au inceput sa caute solutii.

GeorgeGMT

57 de comentarii:

  1. L-as vrea si pe asta alaturi de un Merkava IV, doar ca sa fac o comparatie de inaltime.

    2
  2. Hibrid, corcitura s-au ce o fii, turcii misca. Noi stam privim si comentam.

    23
  3. N-a remarcat nimeni pozitia soferului dupa „plapuma” frontala?
    Ala nu mai vede deloc spre fata- jos, are campul vizual limitat serios.

    2
  4. Salut. E adevarat ca turcii misca ceva, dar cand dai cu Bata-n balta si te iei in clanta cu toata lumea, usor ajungi in situatia sa-ti dai cu ciocanul peste deste, iar atunci ceilalti iti arata destu.Parerea mea e ca corcitura nu se va ridica niciodata la nivelul originalelor.

    5
    • mai ales ca nici turela de altay nu si-a dat cu adevarat testul performantei. o caracteristica a multor hibrizi e uratenia. se confirma in cazul de fata. plus ca are un profil, mamaaaa, tinta perfecta!

      9
  5. Dap subscriu si eu aici. Lipsa de schimb economic aici, ca asta este pana la urma, este rezultatul direct al prostiilor lui Edrogan.
    Da, da bine la populime, find vorba de populism dar primul punct unde ti-o iei in situatia in care faci pe gica nebunu’ este dezvoltarea produselor militare autohtone.
    Pe de alta parte cred ca va fi o oportunitate buna ca prietenul Putin sa sara cu ceva „ajutor” pe interval.

    6
    • nu sunt prosti sa le dea motoare. or fi ei ivanii votcari si dilii, dar nu sunt prosti. pai iti inarmezi adversarul direct? si cu ce?! cu motoare de blindate!!! No way!

      • Nu stiu sincer cat de adversari mai sunt (Turcia – Rusia).

        2
        • Te asigur ca nu se iubesc ci se folosesc reciproc.In secolul 18, rusii si turcii au avut cateva decenii de pace/prietenie si tratat de pace iar la prima ocazie favorabila pentru cealalta parte, ca si in trecut, a inceput razboiul.
          Regimul Erdogan tanjeste dupa zona Caucazului aflata inca componenta teritoriala si controlul Rusiei iar rusii nu sunt prosti si cunosc acest aspect.

          3
          • Hmmm, nu stiu ce sa spun Sorin. Pe o scara a importantei sa destabilizezi un membru NATO pana in punctul in care iti devine tovaras de nadejde, poate fi o victorie a politicii externe rusesti mul mai „trambitabila” decat faptul ca Tarul s-a aparat de pretentile Sultanului.Pretentii cu sanse mici de realizare, obiectiv vorbind.
            Perspectiva istorica este o tragedie pentru noi, intre meciurile ruso-turce, Principatele Romanesti si-au incasat-o negresit. La ‘812 au taiat cu firezul o bucata din Imperiul Otoman(a se citi Moldova) si au uitat sa o mai returneze statului independent romanesc succedant cam 100 de ani. Mai apoi au mai luat o data parcela aia de pamant in 40’ si iarasi au uitat sa o dea inapoi. Actualmente prin jocuri de glezne si spatiul de manevra al operatiunilor militare de tip informativ, tin o bucata din Romania, departe de ea.

            1
        • eu zic ca sunt in continuare. rusii nu doar ca nu uita, hai sa zicem c-ar uita ei candva toate taraniile lui Erdogan, dar partea proasta pentru turci e ca au interese prin caucaz. cred ca la prima ocazie i-o trag rau Sultanului.

  6. The inflation rate in Turkey increased to 14.97 percent in January of 2021 from 14.60 percent in December, and above market forecasts of 14.68 percent.

    https://tradingeconomics.com/turkey/inflation-cpi

    2
  7. Vechiul nostru obicei de „a ne rade” si de-a muri de grija altora. Bine c-avem noi T-55AM de rasa si altii au corcituri de Leo2A4 implanturi coreene. Din pct meu de vedere orice potential inamic trebuie tratat ca periculos. Noi mai avem niste antecendente in care am crezut ca plecam la plimbare si dupa cateva luni a trebuit sa mutam Capitala si ca bonus am pierdut Tezaurul. Hope for the best but prepare for the worst cum s-ar zice, asta ar trebui sa fie spiritul, nu mistocareala.
    Trainerul interstelar IAR-99 TDXJHPDD++++ mai zboara in secolul asta? Arma de asalt? Pulberile? Astia suntem noi de fapt.
    Sa nu se inteleaga ca admir in vreun fel politica Turciei, doar ca noi dpdv al industriei militare suntem intr-un loc din care nu prea putem rade de nimeni. Imi dau seama asta cu fiecare „prototip” pe care il vad.
    BTW…pisicile maidaneze se cheama in carnet „rasa europeana”:)

    34
    • Este o mare diferența intre noi si turci geopolitic, militar si istoric.. România nu va avea niciodată aspirațiile Turciei.. Turcia sa ia la trântă cu USA sau cel putin asta cred ei.. :)) si mai nou Egipt si Israel. Vor sa joaca un rol important in lume iar locul unde este pe hartă tara lor le oferă acest prilej. Noi ne vom duce cu t55am peste t-64 eventual 7-72 ca daca e si Rusia in scenă well.. cred ca sti si tu ca nu mai depinde de noi ci de unchiul Sam. Si sa nu uităm ca instrucția e cea mai puternică arma. Iar pe partea asta vreau sa cred ca suntem cei mai buni de pe lângă ograda noastră

      8
    • Si pentru ca noi suntem retardati mintali inseamna sa nu mai luam in seama pe altii?! De unde ideea asta ca daca esti vai de tine nu poti remarca ce fac aia din jurul tau? Ar trebui sa-i aplaud pe turci pentru situatia in care au ajnuns daca ma uit la autostrazile din Romania?!
      Ce-are prostia lor cu prostia noastra?!

      19
      • Asa pe la locurile pe unde am lucrat am avut de-a face cu oameni din tot felul de natii. Unii is talentati la chestii si idei dar uita de pana la sfarsitul sedintei ce-au spus la inceput, unii is in stare sa sape o groapa cu lingurita si sa o umple la loc in mod repetat 50 de ani daca asa le spune seful, altii is subtili ca niste rinoceri in calduri dar insista sa-ti impuna standardele lor morale, samd. Cultural vbind, nu suntem noi nici cei mai prosti nici cei mai destepti de pe planeta asta dar chestia asta cu mistocareala fara fond e una din cele pe care le-as taia din radacina la romani. Ne da o senzatie de falsa siguranta si ca putem sa o ardem asa la nesfarsit. Si avem de pierdut. Si am avut ocazia sa experimentam in istorie. De aia ma emotionez asa cand dau de ea.

        18
        • Pisicile maidaneze sunt numite in State „rasa americana cu par scurt”…
          Mistocareala nu-i acelasi lucru cu ironia atunci cand aceasta este necesara si evidenta in context.
          Ala nu-i tanc hibrid ci o panarama de Altay cu sasiu furat de la nemti pe motiv ca nu sunt in stare sa fabrice un motor decent de 1500cp. Nu poate fi fabricat in serie, nu poate fi exportat si – in final – ramane fara piese de schimb.
          Sa nu confundam mistoul ieftin cu ironia servira chiar de client.

          11
          • de acord cu ce zice george

            ne lipseste doar vointa avem fix capacitatea de a dezvolta tot ce e mai sus, putem sa incepem sa facem RD ul si infrasturcturta pentru plus frame si lunie de ansamblare si sa subcontractam componentele ca prima faza urmand sa le realizam local la urmatoarea serie

            sa nu uitam ca J-22 Orao a avt succes si stiti foarte bine cine l-a dezvoltat si proiectat si ca ar trebui sa se numeasca J22 Bacau Craiova Brasov SOKO

            la fel sa nu uitam ca tari mai mici ca cehia acum exporta 152mm SpGH DANA ( bine nu etic)

            iar polonia are deja proiecte interesante care se concretizeza ACUM pe partea de tancuri

            consider ca daca in momentula actual nu sint deja planuri avansate pentru a fac ceva local eventual cu partenerii din zona si nu numai ( pl, ch, gr, usa , daca nu esta deja este o chestie de lipsa de viziune si de neimplicare concretizata in tradare nationala

            2
    • Depinde de veterinar – daca a terminat o fabrica de diplome scrie „rasa europeana” daca a terminat pe bune la maidanez sau corcitura scrie „metis” in carnet.

      https://dexonline.ro/definitie/metis

    • Steliane, replici de genul asta sunt invechite de pe cand se marita bunica. Ori ai scuza ca acesta a fost primul articol citit pe aici sau de bunavoie ignori cre’ca peste SUTA deja de articole in care „ai nostri” (spun asa dupa steagu’ din buletin ca io nu-i simt deloc ca ai mei) sunt facuti:
      – albie de porci
      – incompetenti
      – tradatori (da – pe fata)
      – ignoranti, prosti etc
      cred ca nu exista atribute prin care n-au fost tavaliti pe buna dreptate. Ba mai mult s-au iscat si ceva procese, bineinteles sortite unui penibil esec.
      Asa ca e greu, pt un om rational, sa-ti inteleaga aceasta retorica ca „suntem noi” sau „grija altora”. Prostia si incompetenta n-au nici steag nici limba nici culoare a pielii amice. Si merita mistocarita cat cuprinde. Acest „privilegiu” de a avea prosti in ograda proprie nu ni l-am ales, nu ni l-am dorit si cu siguranta s-au spus si s-au aratat destule, clare ca lumina zilei. Faptul ca aia vorbesc limba mea si au acelasi steag pe buletin nu ma baga in oala cu ei nici cu unghia de la piciorul stang.

      9
      • @VladM cred ca e ziua mea fara umor. Daca rad de turci devin tancurile de productie romaneasca mai bune? Astia au vazut ca n-o sa aibe motor, considera din whatever reasons ca au o turela cu potential mai mare decat aia de Leo-2A4 si o transplanteaza pe sasiul de Leopard. Armata noastra o sa-si cumpere, probabil, M-1 Abrams, probabil intr-o varianta cel putin OK daca urmeaza pattern-ul actual. Armata e cu treaba ei, deocamdata a reusit cateva achizitii de produse de varf pe segmentul lor, chiar daca in cantitati mici, Patriot, HIMARS, P5, AIM-9X.
        2. Schema asta cu transplantul de turela pe shasiu de Leo au propus-o si mama si tata lor adica francezii si germanii prin transplant de turela de Leclerc pe sasiu de Leo-2A7. Aia e tot corcitura?

        11
        • e corcitura, dar intre cele mai bune tancuri din lume, nu Altay, un tanc, care in fond nu exista.

        • Cu diferenta majora ca germanii si francezii n-au nici o intentie sa si foloseasca corcitura, a fost doar asa o poza de la cununie, sa vada popoarele lor cum s-au infratit.
          Astia doi au demarat deja un program pt un nou tanc care orice ar fi numai corcitura nu…

          1
  8. De reținut că nu e bine să te dai rotund ? când ai nevoie de UE și USA. Poți să te guduri, să faci poze cu Trump, să muți ambasade (deși nu poți) să stai în spatele lui Putin ( fiind singurul oficial european). Tot nu obții nimic, și te faci și de ?. Și aici vorbesc despre :Dragnea Veorica, Ponta.

    1
  9. Totusi turcii au vreo 350 de mbt uri leo2a4 din care au reusit sa modernizeze sub 100.adica au 250 de motoare mtu si cutii de viteze rank pe care le pot da jos de pe vechituri si le pot monta pe noile altay(off course dupa un rk temeinic). Decat sa corcesti un sasiu vechi de leo cu o turela noua, mai bine iei doar ce ai nevoie si pui pe noul tanc. Fara sa mai zic de varianta copy paste ul chinezesc. Cateva motoare „pierdute” cu destinatia china si au rapid toata documentatia de fabricare.

    3
    • Geaba ai documentatia daca n-ai industria care sa-o si puna in practica. Te ajuta, dar nu foarte mult. Turcii au ingineri care sa proiecteze un motor, nu au infrastructura sa-l construiasca. In cazul Chinei vedem ce rezultate palpabile au, inca cumpara elicoptere si motoare de avion din Rusia desi ii copiaza pe ivani de peste 50 de ani.

      17
      • Dar si cand vor incepe sa si le faca pe ale lor(mult nu mai au ultimele batc uri de j10 sunt 100%ceainize) o sa fie nasol. Si radare cumparau la inceput de la rusi iar acum aesa de pe j10/20 sunt peste alea rusesti.

        • Daaaa, doar ca chinezii au copiat motoare vechi rusesti, intre timp rusii au dezvoltat altele si chinezii tot in urma s-au vazut ramasi. Si tot copiaza si ciocanesc la ele de peste zece ani ca – in final – sa obtina un motor cu performante de acum 10 ani.

          1
    • Da, dar daca faci asta incalci contractul si te lingi pe bot cu orice alta colaborare/asistenta cu firma producatoare, plus poti plati despagubiri pana iti ies ochii din cap.
      Daca cumperi ceva nu ai dreptul sa faci absolut orice cu acel produs. Cauta documentatia cu care vine acel produs si vezi ce scrie acolo.
      Nu ai voie sa folosesti motorul si transmisia la alt tanc fara acordul producatorului

      1
    • lasa ca si ceainizii mai dau rateuri la copiat. vezi treaba cu suhoiurile ivanesti. am zis copiatul produce jafuri, daca nu dezvolti tu tehnologii, esti rupt in fund. de-aia sunt in opinia mea japonezii la orice ora peste ceaina, ca ei nu au nevoie sa copieze. ei dezvolta si ce nu dezvolta au licente pe bune cu know how de la altii mai destepti! astept sa faca si ceainizii un tanc cum au japonezii…

  10. Cand am vazut titlul si inceputul de articol… hibrid, comparatie auto, corectitudine politica, etc… deja ma gandeam ca turcii rup gura targului si vin cu ceva motorizare eco… hybrid, gen motor termic combinat cu electric, baterii jmechere… mai jmecher decat la auto :)))
    Dar n-a fost sa fie…

    3
  11. Un fel de mâță cu cap de câine…

    3
  12. In urma cu cateva saptamani am citit pe un sit ca turcii vor primi motor si cutie de viteza de la Iveco-Fiat cu care s-a ajuns la o intelegere.Daca este asa, este bine pt turci.

    3
    • Sorin. Eu nu cred ca Iveco va fi capabila sa ofere un motor de 1500 cp turcaletilor, chiar daca macaranari au in dezvoltare un motor de 1600 cp,pentru arietu lor au folosit un motor de derivatie feroviara si nu stiu daca sar adapta pentru ce vor osmani, iar transmisia e produsa dupa licenta nemteasca,deci vor fi multe semne de intrebare,parerea mea.

      • @ robu… dupa traficul din libia catre italia , cu sprijinul cremvustilor adusi de otomani in libia crezi ca le dau ceva? poate doar daca sunt extrem de prosti

  13. Le doresc cat mai multe „reusite” d-astea…

    2
  14. Noi tot cu T-55 si TR-85… Si tun de 100mm….
    Tancul turcilor nu e de nivelul Abreams sau Leo2, dar e suficient pentru ce au vecinii lor.

    5
  15. Se pare că s-a calat motorul lui sultan erdogan. Nah, e firesc la vârsta lui… Tancul rămâne un avorton fără motor. Poate îi pun niște pânze să se deplaseze eco, pe bază de vant.

    3
  16. vad ca se tot discuta despre noul motor pentru Altay si se da ca si referinta motorul MTU de 1500CP. Acest motor are o cilindree mare de 47.4 litri, practic la vechiul motor V10 au mai adaugat o linie de cilindrii. Puterea specifica rezultata de 31.5 CP/l nu este nici pe departe spectaculoasa, un camion productie de serie din ultimii 15 ani are aceeasi putere specifica 30-35 CP/L . Iar un motor de camion este proiectat sa ofere o perioada medie de exploatare de peste 1 mil Km, ceea ce la un tank este exclus. Deci nici pe departe nu vorbim despre o super bijuterie tehnica imposibil de realizat, mai ales ca arhitectura motorului are cam 30 de ani. Pana si ai nostrii la INMT au scos din V8 de TR 23CP/L si asta cu tehnoligia de acum 50 de ani cand dadeai gauri in duze injectoare mecanic si aveai pompe de injectie de 200 bari, nu peste 2000 cum ai acum.
    Deci nu ii mai luati in deradere pe turci, vor face motorul pentru ca nu este rocket science in 2021, la cat este folosit un tank de ordinul 1000 km pe an, bagi supraalimentare in el de scoti lejer 100 CP/L.
    Problema de tratat mai complexa este racirea, pentru ca la un tank asta este un punct negativ (poate ati auzit unii de testele nostre din Egipt din anii 80) nu are suficienta ventilare si praful de regula se aduna in spate si obtureaza.
    Partea cea mai complicata este transmisia hidromecanica, este o mare provocare care sigur ii depaseste. Asa ceva fac cateva firme in lume si chiar daca vor ajunge sa aibe un proiect viabial, ca sa o produci ai nevoie de scule de inalta precizie, de ex. etansarea unor componente se face metal pe metal fara garnituri. Tratamentul termic si matarialele nu sunt comune. Cum tank-ul practic vireaza din transmisie, deci nu distribuie cuplu unitar, daca nu ai transmisie nu ai un proiect viabil.
    De aceea cred ca nu motorul este problema lor, ci transmisia.
    Legat de noi, pentru nivelul anilor 70-80 am scos un motor comparabil cu MTU V10 de pe Leo 1 si o transmisie hidromecanica. Azi nici macar nu putem visa la asa ceva. Am cunoscut acum ceva ani un inginer de la INMT care a lucrat la acest proiect, este o poveste lunga cum si cu ce au reusit sa depasasca inapoierea tehnica de atunci. Pistoane Mahle forjate, supape racite cu sodiu, turbine Kkk, astea erau referintele la care tb sa ajunga cu ce aveau de pe plan local.

    12
    • Nici motorul nu este floare la ureche pt ca, din cate stiu eu, turcii nu prea fabrica motoare ci folosesc motoare importate. Este valabil atat pentru utilaje, unde au Perkins fabricate in China sub licenta cat si in cazul autobuzelor unde au MAN, Mercedes.
      BMC foloseste pe camioane motoare Cummins. Nu stiu daca le si produc sau doar le importa.

      • Cummins are o fabrică la Izmir.

      • au un motor destul de modern la Ford trucks, 12.7 L 500CP. e facut de ei cu suport de la nemti.
        Restul le fac loco prin licente gen Cummins.
        Nu asta e problema, orice faci ai nevoie de producatori occidentali gen Bosch, Delphi, Garrett, Mahle etc. Daca astia iti dau talpi, degaba fac tu motorul ca nu ai systeme vitale disponibile. Asta e capcana globalizarii, depinzi de ei.

        4
    • cu toate astea a trecut deceniul si motor ioc

      1
  17. Ce imi place mie dubla masura care actioneaza pe aici. Toti comentatorii ironici la adresa turcilor uita ca tonul l au dat franco-germanii cu LeoClerc acum vreo 3-4 ani. Ala nu era tot o corcitura din o turela leclerc cocotata pe un sasiu de leo2?? Aia era buna, a turcilor e de ras! Si aia si au dat seama ca motorul si cutia leclerc ului nu sunt fiabile iar turela leo2 e cam din anii 70 si au incercat un compromis. Cat priveste problema turcilor ea nu consta in motor cat in cutia de viteze(cum bine a spus @ADR).motorul e relativ usor de copiat(dovada coreenii care au facut/copiat motorul dar cutia de viteze nu e fiabila neam) dar sa faci o cutie de viteze capabila sa reziste cuplului enorm generat de motor si greutatii imense a tancului e mai greu. Din cauza asta nici filiera slava nu e valabila. Motoarele rusesti/ucrainene chiar daca se apropie de 1400 cp lucra pe tancuri cu greutate de max 50-52 t nu 65 cat are altay ul.

    • „Toti comentatorii ironici la adresa turcilor uita ca tonul l au dat franco-germanii cu LeoClerc acum vreo 3-4 ani. Ala nu era tot o corcitura din o turela leclerc cocotata pe un sasiu de leo2??”

      Si cate ciuce din astea au fost vandute pana acum?

      1
    • Motorul relativ usor de copiat?! Coane rade lumea de noi, pai chinezii se chinuie sa copieze motoare rusesti de prin anii „80 si tot de la rusi cumpara motoare de avion, pemntru elicoptere etc.
      Un motor de tanc e lucru rar, degeaba ai schitele daca n-ai si infrastructuira industriala.

  18. Sultanul tocmai a anunțat că în 2023 vor trimite o rachetă pe lună… Mare imperiu, vrednic conducător, aferim știința otomană!

  19. Vad ca aici deja incepe sa devina un tipar chestia asta cu” sa nu radem de prostia altora ca suntem noi mai rupti in c-r ca ei ” Cred ca poate intra la categoria perlelor comunistoide de improscat la multime de tipul ”toti suntem de vina ”si ”suntem o natie de sclavi ” Asta-i o mentalitate tare paguboasa din cauza careia in parte s-a si ajuns in situatia de fata …adica ceva de genu ” sa plecam capu in fata prostiei lor ca a noastra-i cica mai mot ”…Eu zic ca prostia-i tot prostie si pe romaneste si pe turceste si pe ruseste si pe engleza si atata vreme cat o criticam si pe a noastra , bine-i sa o vedem si pe a lor ca poate om trage niste invataminte sa nu facem asa ca ei pe viitor …
    Aici nici macar nu-i vorba de industria turcilor ci de propaganda lor . Magaoaia aia asa cum or prezentat-o ca noul tanc turcesc ar fi un pas inapoi si un sac de tocat bani pana la urma .
    In loc sa aiba 2 programe cinstite si coerente , unul cu Altay-ul si altul cu o modenizare a Leoparzilor mai vechi , furaciunea aia de strutocamila ,daca nu ramane doar la stadiul de proiect , parca vad ca va consuma la bani de n-or mai avea nici de Altay , nici de modernizari la Leoparzi …
    Asta-i baiul lor ca deja din proiectele coerente au ajuns la nivelul propagandei fara sustinere in industrie si economie si asta o sa-i traga rau in jos .

    2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *