HX50 – revolutia elicopterelor…

 

 

HX-50, concept prezentat de compania britanica Hill Helicopters la 24 august 2020, este asteptat a avea primul zbor in 2022 (3 prototipuri destinate testelor) si intrarea in productie in 2023, cu un ritm de 250 de elicoptere pe an.

HX-50

Primii clienti care vor sa comande un astfel de elicopter vor trebui sa depuna un avans non-recuperabil, pretul la bucata in configuratia de baza fiind estimat la 495.000 lire sterline (695.000 $). Primul lot de precomanda de 100 de elicoptere a fost deja securizat la sfarsitul lui 2020 si un alt lot de 100 a fost comandat in decursul urmatoarelor luni, in 2021.

Acest elicopter va fi oferit persoanelor private pe post de kit experimental de construit de amatori (in anumite conditii,supravegherea inginerilor companiei), evitand astfel o parte dintre reglementarile si certificatele necesare unui elicopter comercial, de unde si pretul initial mai redus. In timp, se va realiza si o varianta comerciala certificata – HC-50, evident mai scumpa si care va fi disponibila pentru operatorii aerieni.

Lucrul la designul acestui elicopter cu structura compozita si 5 locuri a inceput in 2015, acesta urmand a fi echipat cu un motor GT-50 de pana la 500Cp de conceptie proprie si o avionica conceputa tot de Hill Helicopters.

Cerintele turbinei GT-50 prezentate in noiembrie 2020 sunt: sa asigure o putere de pornire de 440Cp si una continua maxima de 400Cp, gestiune FADEC (control digital), generator de pornire integrat si o masa de 100 de kilograme. Perioada de serviciu intre revizii majore a motorului este de 5000 de ore / 20.000 de cicluri.

Motorul GT-50 si sectiune

Motorul actioneaza o elice cu 3 pale compozite si un rotor anticuplu de tip fenestron, permitand o viteza de croaziera de 260 km/h si o altitudine maxima de zbor de 3050 metri. Consumul de combustibil maxim este de 132 litri/ora, capacitatea rezervorului de kerosen fiind de 317 kilograme. Cerinta distantei maxime de zbor este de 1300 kilometri. Aerodinamica este imbunatatita de un tren de aterizare escamotabil, dar exista si optiunea de echipare cu schiuri, mai ieftina.

Versiunea cu schiuri

Caracteristicile elicopterului sunt: 9,8 metri lungime, 1,6 metri latimea fuselajului, masa maxima la decolare 1,65 tone iar cea gol de 850 kilograme.

Interiorul cabinei

Jason Hill, Ph.D., CEO al Hill Helicopters, a fost pilot de elicopter timp de 20 de ani, e absolvent al Universitati Aston și și-a luat doctoratul la Universitatea Cranfield. După ce a câștigat experiență în construcția de elicoptere la GKN Westland (acum Leonardo), a fondat Dynamiq Engineering, o companie care se ocupă cu analiza ingineriei, proiectarea și dezvoltarea de produse și tehnologii. Ulterior, împreună cu ingineri selectați de la Dynamiq Engineering și alți colaboratori, a creat Hill Helicopters, care rămâne în întregime deținută de el.

 

Panoul de bord

Putin si despre altii… tot cu un elicopter monomotor despre care am scris mai demult.

Elvetienii de la Kopter Group AG cu al lor Marenco SH-09 au trecut in aprilie 2020 in portofoliul Leonardo pentru suma de 185 mil. $ si acum au in curs de desfasurare etapele finale ale certificarii acestuia sub indicativul AW09:

A fost construit si prototipul numarul 3, cu modificari ale carenajului superior, care a intrat si el in teste, in septembrie debutand o noua faza de teste in Mollis, Elvetia.

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=31261

https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=31858

https://verticalmag.com/news/hill-helicopters-records-over-200-hx50-sales-prototypes-to-fly-in-2022/

https://verticalmag.com/news/hill-helicopters-hx50-experimental-approval-strategy/

https://verticalmag.com/news/exclusive-hill-helicopters-blends-form-function-hx50-cockpit-concept/

https://www.ainonline.com/aviation-news/general-aviation/2021-08-24/hill-helicopters-offer-skid-gear-model

.

11 comentarii:

  1. Frumos ! Dar cam mare challenge-ul sà le facà pe toate (avionicà, turbinà, transmisie, fuselaj), deci sunt cam sceptic. Doar dacà subtreteazà în mare parte.

    NB Bine vàzut urinoarele în fata fotoliilor pasagerilor, ar trebui adoptat si în aviatia civilà.

  2. Nu iese.
    Și bun și ieftin și făcut de un startup.
    Eventual făcut de un singur om care e și pilot, și doctor și fost angajat Westland.

    3
    • om vedea, s-ar putea sa ii cumpere altii mai mari, poate chiar Westland 🙂

      Nu degeaba am pomenit la urma si bazdagania elvetiana, care pana la urma intra in portofoliul Leonardo. Si acolo proiectantul avea in vedere aceleasi probleme.

      1
  3. Este și o variantă pentru un nou proiect Ka26 și ka126 pentru IAR.
    Doar refolosesti airframe de la Ka26 și motoarele, transmisia și elicea de la hx50, de asemenea și electronica.
    Sau realizează un nou elicopter utilitar cu design actualizat dar tot cu elice contrarotative. Ca elicopter utilitar poate să aibă nișa lui, eventual și drona.
    Sau cu motorul PT6 care echipează Pilatus Pc12 ( varianta pentru elicoptere.).

  4. „avans non-recuperabil”

    Uite ca au si altii arca lor.

    4
    • @adica chiar pui semnul egal intre astia si ARCA?
      Avans nerecuperabil dai si la termopane pt. ca aia taie materialul dupa dimens tale.
      Elicopterele nu se fac pe stoc.

      • Adica tu pui semn de egal intre cat dai pentru termopane si cat dai pentru un elicopter care inca nu exista?

        De parca termopanele se fac pe stoc.

        #romaniifaccomparatiitampite

        2
  5. O frumusete!!…cat despre materializare , Doamne ajuta!

    1
  6. Arata foarte bine ! Dar problema e ca e o firma destul de mica .
    De obicei firmele mici scot designuri faine cu care sa iasa in fata dar apoi sunt inghitite de capcaunii multinationali si se cam pierd pe parcurs sau ajung la faliment deoarece in zilele noastre e din ce in ce mai scump sa vii pe piata cu ceva care mai performant si mai ieftin fata de marile firme .
    De obicei la genul Robinson 22 -44 mai merge cu kituri si constructii in garaj dar mai sus de 2 -maxim 4 locuri e vorba de firme care cumpara produsele nu prea mai sunt persoane fizice , si firmele vor de obicei rutina

  7. Ka 26 este un elicopter cu 2 motoare de 325 cp, iar motorul de la hx50 are 450cp. Două motoare înseamnă 900 cp, mai mult decât 720cp de la varianta ka126.
    Cu un singur motor pt 6 care are 1000cp sau mai mult poți construi un elicopter mai versatil.
    Desigur poți construi ka126 dar trebuie adus la zi pe partea de avionica și dacă faci asta poți schimba și cabina cu un design nou, de genu wesland Lynx sau „oul zburător”.
    Un elicopter de genul Ka126 (care are posibilitatea de a transporta container) este foarte util pe partea de logistică, poți transporta un container cu muniție, alimente, rachete AT sau Larom, iar pentru naval, în loc de container mine submarine, balize sonar și în extremis transformat în drona.
    Hx50 are avantajul că putem cumpăra un aparat pentru evaluare și posibil o licență pentru motor, transmisie și avionica pentru dezvoltarea propriilor produse. Deși nu-i de neglijat și un contract pentru construcția părților componente și elicopterelor complete.
    Pentru noi este avantajos să construim un elicopter cu elici contrarotative deoarece majoritatea sunt cu soluția clasică și putem da de lucru la mai multe fabrici care din profitul vânzării de elicoptere civile să construiască și pentru armată.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *