Desi multa lume a ras de incercarea ARCA de a crea un avion supersonic in cardul proiectului Google Lunar X Prize acuzandu-i de toate cele rele, de la spalare de bani, la o escrocherie ieftina, pitpalacii care inca mai cred ca tot ce-i romanesc e prost si ca nu zboara, sau nu merge, sau mai stiu eu ce…sunt total debusolati de multele succese mai mari sau mai mici a grupului ARCA.
De fapt daca ne uitam la “sponsorii” ARCA, ar trebui sa gandeasca ceva mai mult inainte de a invectiza orice realizare carpatina. Implicarea Marinei Militare si a altor structuri oficiale poate indica, sau ar fi trebuit sa indice, faptul ca proiectul este cel putin serios, daca nu si realizabil! Pentru o mai buna intelegere a fenomenelor tehnice putem spune ca un astfel de proiect plecat de la zero este in sine cercetare-dezvoltare intr-un domeniu de varf! Chiar in cazul unui esec, beneficile oferite de dezvoltarea unor astfel de proiecte pot fi foarte mari pe termen mediu si lung!
Dupa anuntarea terminarii testelor de simulare ale aerodinamicitatii conceptului, ARCA a efectuat primul test al cabinei presurizate a IAR-111. Acesta s-a desfasurat cu ajutorul Politiei de Frontiera si a constat din elibererea capsulei in cadere libera si folosirea pe ultima parte a zborului liber, a motorului de franare al parasutei. Aterizarea a fost efectuata in parametrii normali, inginerii ARCA apreciind ca testul a fost un succes!
Acest IAR-111, denumit asa in onoare a cea ce a reprezentat IAR pentru Romania, este de fapt un vehicul purtator, un hidroavion mai clar spus, creat sa lanseze racheta dezvoltata de aceeasi ARCA, Haas II, spre satelitul natural al Terrei, Luna!
In 2012 se spera ca IAR-ul 111 sa fie apt pentru probe de zbor spre sfarsitul anului.
” Cine-au îndragit strainii. Mânca-i-ar inima cânii, Mânca-i-ar casa pustia. Si neamul nemernicia „- doinea in trecut Eminescu….astazi „mari romani” injura si improasca cu noroi orice proiect, produs romanesc…orice vis,incercare de a realiza ceva uitand ca ei nu pot visa si din acest motiv sunt mai goi, demni de mila.cei de la ARCA viseaza frumos dar si incearca sa materializeze aceste idei.din inima le doresc sa reuseasca si poate opozantii lor se vor ineca in propriul venin ca atat stiu sa faca…sa improaste cu venin fara a aduce nici o dovada in sprijinul lor.legat de parte financiara…nu stiu…sa spuna ce si cum cei care zic ca e spalare de bani.chiar daca exista riscul unui esec cel putin au avut curajul sa viseze.iar celor care-i ataca le cer sa ne spuna si noua una din marile lor realizari,contributii la dezvoltarea tehnicii si cercetarii. alaturi de cei de la ARCA se mai afla IAR,Universitatea Politehnica din Bucuresti, ingineri si multi pasionati.o oarecare sustinere se pare ca au…deci proiectul e unul serios si cu sanse de reusita.le doresc succes cu atat mai mult cu cat se chinuie sa realizeze acest proiect in limita posibilitatilor „cu ce au prin curte”–in nici un caz nu dispun de tehnologie inalta.
Tehnologie inalta nu au , dar detin …inteligenta inalta. In buna traditie romaneasca, incearca sa se carpeasca si sa obtina ceva decent. Banii au din diverse sponsorizari si donati, cel putin asa cred, oricum sunt demni de respect!
George – inteligenta si curajul au fost armele noastre din totdeauna.se pare ca pierdem usor- usor la acest capitol. si ma refer la marea masa a populatiei nu la elite.
ARCA pe la televiziuni straine
http://www.youtube.com/watch?v=tAmXsr_jlqs
se pare ca lor le plac astfel de preocupari…si apreciaza. deh, neamtul tot neamt
http://www.youtube.com/watch?v=LXpy_L1QqFQ
La cate prostii birocratice ne obliga UERSS-istii aia de „comisari” din Bruxelles, macar sa fi dat si ei o „directiva” ca in pachetul de baza la toti provider-ii de televiziune prin cablu sa existe minim un program din fiecare tara membra a UE.
Asa este fratilor, inteligenta nu este chiar cel mai pretuit bun astazi, dar mai suntem si noi pe aici! Mici dar rai, macar aici ne asemanam, cu toata modestia posibila. Si ei vor sa faca imposibilul, si sper ca vor reusi…
Imi amintesc ca la fel a fost denigrat de ” o anumita parte a presei ” si programul elicopterului Dracula . Pana si grupul Divertis a facut glume nereusite pe seama lui . Dar la alte afaceri , unde pana la urma am iesit in paguba , nu au mai insistat atit……
Intotdeauna au existat cretini sau platiti care au aruncat cu mizerie in propria Tara…macar acum putem vorbi si noi, nu numai ei…
Intrebare? A fi critic inseamna ca arunci cu mizerie in propria Tara !!!???
Vis-a-vis de projectul Arca! Ai idee cu ce motor vor veni? Crezi ca un motor poate fi pus la punct intr-un an sau maxim doi? Nu a reusit Statul Comunist cu resursele care le-a avut la indemana sa gaseasca o varianta de motor pt. supersonicul IAR -95 in peste 15 ani de eforturi sustinute si vor reusi ” privatii” de la ARCA precum Samantha pocnind de degete. Eu zic ca GOGORITA e deja prea mare … Cu scuzele de rigoare dar asta este parerea mea. Personal doresc ca peste cateva luni in 2012 sa postez scuzele de rigoare … si sa ma aplec in fata reusitei celor de la ARCA … insa sunt 99,99 % ( din pacate) convins , ca … acest lucru nu se va intampla.
bre Kermit bre, nu mai apleca urechea la cei care ii injura fara sa dea nici o explicatie.informeaza-te tu singur.daca le vizitai site-ul aflai ca IAR-111 va fi propulsat de un motor de racheta pe care-l au.nu stiu daca e vorba de racheta din filmuletul de mai jos.in principiu IAR 111 e o racheta (asemanatoare cu f23 🙂 ) purtatoare de o alta racheta care va trebui sa duca un modul pana pe luna.teoria e simpla 🙂 practic nu e nimic demonstrat si atunci de ce sa ii injuram de pe acum doar pe baza de supozitii,inchipuiri
Cum sa fie mototrul de la racheta din imagine ! Pai ce un motor se muta asa cu una cu doua cand la racheta cand la supersonic? Si cu sarcina cum ramane? Pai motorul ala este gandit pt. aceea racheta si nicidecum sa faca fata la ditamai avionul.
…nu ştiu în zilele noastre ce motor se mută, dar cu vreo 60 de ani în urmă o făcea Walther HWK-509… 🙂
~Nautilus
bre,eu am spus „nu stiu daca e vorba de racheta din filmulet”
dar cert e ca vorbim de motor de racheta si de faptul ca-l au deja
ai si tu rabdare pana la anul cand au loc testele de zbor…de ce sa-i injuri de pe acuma?pastreaza-ti fortele 🙂 .
Propulsia va fi asigurată de un motor rachetă cu combustibil lichid, funcţionând cu apă oxigenată şi kerosen.
-finalizarea lucrărilor la IAR-111 -jumătatea anului 2012
-prima decolare la sfârşitul anului 2012
-primul zbor supersonic al avionului IAR-111 -prima jumătate a anului 2013
asa sunt romanii , se critica uni pe alti , de la muzica pana la industrie. Asta duce doar la destramarea neamului.
Multumesc pt. acest articol … pe care il consider de fapt un raspuns la ce am postat pe alte site-uri !
… din cate inteleg acum … sub numele de ARCA s-ar ascunde insusi Statul Roman sau ma rog … Statul este unul dintre sponsorii proiectului ( de aici si lejeritatea in a-si asimila brandul IAR) … Dupa parerea mea … este un LUCRU GRAV . De ce? Sa ma explic … Sunt multe voci care considera acest proiect un ESEC … totul pare a fi o incropeala dubioasa … nimic coerent in acest proiect. Daca ar fi fost doar o initiativa privata .. a unor temerarri , visatori sau cum vreti sa le spuneti ar mai fi fost cum ar fi fost … dar ca sa recunosti pe fata ca autoritatile romanesti sunt implicate in aceasta afacere … SORTITA ESECULUI … m-i se pare un lucru de TOATA RUSINEA. Nu in ultimul rand , s-ar incalca regulamentu Google …. insa ceea e cu adevarat nociv este faptul care scoate la lumina NEPUTINTA STATULUI ROMAN … a noastra ca natiune as zice. GLORIA nu o vom obtine cu puerilisme de genul ARCA cu incropituri disperate in dorinta de a ne demonstra siesi si lumii ca suntem o natie creatoare, avansata tehnologic. Toti stim foarte cam care este nivelul Romaniei acum … EDUCATIA, CERCETAREA sunt domenii care au nevoie de o FINANTARE PUTERNICA … si fara o reforma serioasa in aceste sectoare esentiale pt. progresul unei natiuni nu vom ajunge NICAIERI.
nope, Google nu accepta decat finantari din surse private. ba mai mult : „In data de 24 august, ARCA a fost anuntata si felicitata de catre oficialii Competitiei Google Lunar X Prize, deoarece este una dintre putinele echipe care a indeplinit absolut toate cerintele stabilite prin documentul Master Team Agreement, care guverneaza Competitia.” ca foloseste marca IAR nu inseamna ca sunt finantati de stat, iar daca sunt alti ingineri,profesori din tara asta cu care ARCA poate colabora nu inseamna ca statul se implica financiar.tie ce ti-au facut de ii ataci?lasa vocile alea multe care spun ca ar fi un esec…de ce va fi un esec?
Nu am nimic de impartit cu acesti baieti de la ARCA ! I-am urmarit inca de la inceput si cu parere de rau o spun nu i-mi par a fi COERENTI. Un proiect daca sufera la capitolul coerenta e sortit FALIMENTULUI. Spre ex. sa vorbim doar de motorul care va echipa acest IAR-111 …. motor care va trebui sa suporte o sarcina considerabila …. crezi ca e posibil sa fie realizat intr-o perioada de timp asa de scurta de 1-2 ani?
am gresit-fonduri private cel putin 90% 🙂
motor-am scris mai jos
nu fi rau, nu le canta prohodul de pe acum. NASA, rusii chinezii (companii de stat) cate esecuri au avut? ca de avut au avut 🙂
Bre poate m-am exprimat eu gresit! Marina Militara sprijina acest proiect, nu cu bani direct ci prin punerea la dispozitie de material.Ex. cele doua nave care au lansat balonul purtator, si Politia de Frontiera prin elicopterul MI-17 si alte asemenea. Banii pt cercetare-dezvoltare vin din surse private. Ce vroiam sa scot in evidenta este faptul ca Armata nu s-ar fi implicat, daca proiectul era dubios sau prostesc. Pana acum cel putin au cam facut ce au zis ca vor face.
Sincer le tin pumni cat mai strans. Vom vedea ce va fi cu motorul, probabil ca va fi o donatie, pt ca constructia unui motor este mult peste posibilitatile Politehnicii din Bucuresti, unul din partenerii programului.
Eu vad acest proiect ca pe o scoala pt o noua generatie de ingineri in aeronautica, cine stie unde vom ajunge cu el…
bre, in link-ul de mai jos apare in discutii ROSA-agentie cu preocupari asemanatoare ARCA, dar cu finantare de la stat….ce se intampla cand sunt doua sau mai multe companii ce se bat pe fonduri fie ele de la stat sau private? pagini intregi de acuzatii,atacuri lansate nu doar impotriva proiectelor dar si a persoanelor implicate.daca nu face lumina macar sa va bage si mai mult in ceata ca pe mine unul…ma doare capul cat am citit despre ARCA,ROSA,etc 🙂
http://forum.softpedia.com/index.php?showtopic=808993
sper ca nu incalc vreo regula postand acest link
Ce regula bre?! Seriozitatea unora sau a altora se va remarca la sfarsitul programului. Si pe parcurs se poate vedea ceva. Mare lucru nu stiu nici despre ROSA nici despre ARCA, dar ARCA vad ca merge inainte cu testele, cea ce oricum am lua-o pare o treba serioasa. De ailati, cu regret, pana la tine nu am auzit de ei.
ARCA a prezentat oficial proiectul E-111 (rebotezat IAR-111 Excelsior) in Decembrie 2010, mentionand ca se lucra la el de un an.
Proiectul prevede un sistem compus dintr-un hidroavion purtator supersonic si racheta HAAS II.
Avionul va fi construit din materiale compozite si propulsat de un motor racheta lichid care foloseste kerosen ca si combustibil si peroxid de hidrogen (apa oxigenata) de concetratie inalta ca si oxidant (impuls specific aproximativ 280s).
Racheta HAAS II, de asemenea construita din materiale compozite, va avea un motor hibrid pe baza de peroxid de hidrogen si bitum (impuls specific aproximativ 250s) sau un motor similar cu cel al avionului.
Secventa de zbor prevede ca avionul sa atinga viteza de 1,5Mach la 16.000m, sa lanseze racheta care isi va continua ascensiunea cu ajutorul motorului propriu iar avionul va plana inapoi si va ateriza pe apa.
In lipsa unor informatii mai detaliate referitoare la masele si performantele aerodinamice ale avionului cat si la performantele motoarelor si in aparenta lipsa de sustinere din partea unor institutii cu experienta in proiectare in acest domeniu, opiniile s-au impartit in doua tabere: una este a celor care il sustin si considera ca entuziasmul si ingeniozitatea suplini lipsa cunostiintelor teoretice si a experientei practice si cei care considera ca sint prea multe elemente nerezolvate pentru a fi considerat un proiect viabil.
Cei din urma aduc cateva argumente cum ar fi:
-lipsa de experienta (sau educatie formala in domeniu) a echipei atat in proiectarea, testarea si constructia unui asemenea proiect
-alegerea unor solutii tehnice (poate prea) originale si extrem de dificil de pus in practica cum ar fi atingerea vitezei supersonice si decolarea/aterizarea pe apa a avionului purtator precum si secventa extrem de delicata a desprinderii rachetei care pun in discutia viabilitatea conceptului in sine
-lipsa unor echipamente cum ar fi tunelele aerodinamice (lucrul la ele ar fi inceput, oficial, dupa anuntarea configuratiei generale) precum si a echipamentelor necesare turnarii elementelor de fuselaj
-rapiditatea cu care s-a trecut de la folosirea tehnologiei bazate pe fibra de sticla la cea mult mai complexa bazata pe fibra de carbon. O sursa de inspiratie ar fi putut fi WhiteKnight si SpaceShipOne al Scaled Composites (care de altfel au si castigat Ansari X-Prize) dar acestia au o vasta experienta in spate iar tehnologia lor este bazata pe o structura mult mai avansata tip „sandwich” cu miez tip „fagure”. Avand in vedere ca ARCA a ales sa nu publice imagini din timpul procesului de turnare efectiva a cabinei (singura componenta a fuselajului existenta pana acum), singurele imagini publice fiind de la turnarea matritelor din fibra de sticla, nu se cunosc cu precizie compozitia si caracteristicile fuselajului.
Tinand cont de toate acestea, cele doua variante cele mai probabile ar fi:
1. Proiectul este mai mult o operatiune de media decat inginerie si un paravan pentru alte interese, legate de strangerea de sponsorizari din surse private.
2. Proiectul este real si viabil si ARCA este (foarte discret) ajutata de niste organizatii care au atat experienta cat si baza materiala si tehnologiile pentru un asemenea proiect.
Atat timp cat nu sint publicate mai multe informatii, este aproape imposibil de spus care din cele doua varianta este cea reala.
Ca un fapt divers ce merita a fi mentionat este faptul ca intre anii 2006-2008, Institutul National de Cercetari Aerospatiale „Elie Carafoli” si partenerii Universitatea „Politehnica” Bucuresti, INCD Turbomotoare COMOTI si Academia Tehnica Militara au studiat o metoda de plasare pe orbita a unor sateliti prin proiectul „SISTEM SINERGIC PENTRU LANSAREA/RECUPERAREA DINAMICA A OBIECTELOR SATELITARE” -SILROS, activitate comandata de Agentia Spatiala Romana.
Proiectul isi propunea sa studieze conditiile in care un avion purtator (tipul de referinta ales fiind MiG-29) urma sa lanseze o racheta care ar fi plasat pe orbita un mini satelit. Concluziile proiectului au validat solutia prin care avionul purtator lanseaza racheta de la o inaltime de 15.000m si o viteza de aproximativ 1.5Mach si o masa de 6kg va putea fi inscrisa pe orbita in conditiile in care impulsul specific necesar motorului rachetei va fi mai mic de 300s.
http://aero.incas.ro/Proiecte_CEEX/C22/index.html
o sinteza foarte exacta a scandalului creat in jurul ARCA si a proiectelor sale 🙂 eu unul nu as fi reusit sa ma exprim astfel….am stat pana pe la 3.30 am sa citesc pe forumuri despre acest proiect si in capul meu e un talmes balmes
de aceea te rog daca se poate sa-mi raspunzi la cateva intrebari poate ma luminez si eu :
-ai vorbit de argumentele celor care contesta proiectul ARCA…eu stiu ca se contesta agentia si toate proiectele acesteia in general.nu doar IAR-111. se poate sa aflam si argumentele celor care sustin acest proiect?
-ce declara Marius Ioan Piso directorul ROSA pentru adevarul.ro :
„Este o publicitate exagerată de care se bucură acest proiect. Studenţii de la Facultatea
de Inginerie Spaţială fac sisteme de stabilizare a orbitei, aşa ceva sunt chestiuni
normale, la un nivel tehnic de începători”
„Cei de la ARCA sunt nişte amatori dar participă la tot felul de concursuri ca să îşi facă
publicitate. E un fel de bungee-jumping ce fac ei acolo, pentru 40 de kilometri”
„cei de la ARCA sunt nişte băieţi drăguţi, dar cam exagerează. Noi ne înţelegem bine,
suntem amici, am colaborat cu ei, dar când au sponsori în spate şi publicitate la TV
trebuie să exagereze”.
Acest tip de mesaj il au si cei care contesta ARCA, aceasta atitudine acuzatoare,
denigratoare se regaseste in mesajele lor. sunt intemeiate banuielile mele (si nu doar ale
mele) ca intreg scandalul pleaca de la frica unora de deveni nr2(pierdere de fonduri) sau
exista chiar pericolul desfiintarii(de ce nu?).exista motive sa se teama cineva de ARCA?
” Daca nu te critica nimeni inseamna ca nu esti important” 🙂
-am aflat ca ROSA s-a infiintat in 1991-cunosti proiectele lor si daca in 20 de ani de experienta 🙂 putem expune aici un mare proiect incheiat cu succes cu care putem sa ne mandrim?.sa intelegem ca proiectul ce implica lansarea unei rachete cu ajutorul mig-29 a ramas pe hartie?
Multumesc anticipat
Atat timp cat informatii detaliate despre IAR-111 nu sint disponibile, majoritatea discutiilor sint schimburi de opinii care au in spate doar autoritatea celor care le emit.
Si aici cred ca ai atins un punct foarte sensibil pentru cei implicati: nici cei care sustin proiectul nu pot demonstra din surse independente lansarile reusite revendicate de ARCA in trecut dar nici cei care-i critica (ma refer aici la institutii, nu la persoane particulare) nu au in spate o istorie de aplicatii practice reusite pe baza careia sa faca aprecieri.
ROSA a adunat un numar de cercetatori si doctoranzi, matematicieni si fizicieni extrem de buni, insa majoritatea proiectelor s-au referit fie la cercetare fundamentala fie la diverse cooperari internationale (in ambele situatii rezultatele sint mai greu de masurat). In orice caz, ROSA nu au depus prea mult efort pentru a populariza rezultatele practice si beneficiile obtinute in urma proiectelor sale.
Iar ARCA si ROSA au colaborat la un moment dat in cadrul unui proiect de cercetare din surse publice.
Practic, avem doua modele total diferite: o institutie publica cu o echipa formata mai mult din teoreticieni extrem de buni care se bazeaza pe proiecte finantate de la buget, castigate prin concurs, sau pe fonduri internationale (tot un fel de „buget” dar la un alt nivel) si care nu au o nevoie presanta de a face publice rezultatele cercetarii, mai mult decat prin prezentarea de comunicari pe la diverse conferinte versus o echipa fara prea multe studii teoretice in domeniu dar orientati spre experimentare, finantati din fonduri (aproape) exclusiv private si avand in spate o masina de publicitate redutabila.
Cei care ii sustin pot aduce unele argumente foarte bune, desi indirecte, cum ar fi ajutorul permanent dat de Armata, lansarile avand loc din poligoane sau de pe nave militare deci reputatia Armatei ar avea de suferit daca nu ar fi decat o inselatorie, faptul ca au demonstrat ca se poate face si cercetare privata bazata pe donatii si sponsorizari si faptul ca lucrul se desfasoara mult mai transparent decat orice proiect similar facut pana acum in Romania. Evident, toate astea nu dovedesc ca proiectul este viabil.
Referitor la proiectul INCAS, cred ca MiG-29 a fost ales doar ca model posibil de platforma lansatoare (la momentul acela MiG-29 era deja retras din dotare), am vrut sa atrag atentia la similaritatea celor doua proiecte daca comparam viteza si altitudinea de lansare a rachetei. Ar putea fi doar o coincidenta sau ar putea fi raspunsul la intrebarea de ce ARCA a ales solutia unui avion supersonic in locul unui subsonic similar WhiteKnight.
Cronologic ar avea sens, proiectul INCAS a fost terminat inainte de lansarea proiectului E-111.
Multumesc frumos pt raspuns!
deci avem pe de o parte o echipa formata din minti luminate care au ales varianta calduta a participarilor la colocvii si prezentari tematice evitand riscul unui esec (de care nu poti scapa in cazul proiectelor indraznete) iar de cealalta parte o echipa de tineri fara a fi cu nimic mai prosti decat primii dar cu mult curaj si viziune incercand sa puna in practica ceea ce au invatat de la profesorii lor….si cum elevul e dator sa-si intreaca profesorul… 🙂 Asta e doar parerea mea : ARCA reprezinta o echipa de tineri destepti, cu viziune si mult curaj pt a incerca sa-si materializeze visele. mai multa actiune mai putina filosofie.asta place.poate din acest motiv atrag fonduri.si poate resursele financiare reprezinta motivul pentru care sunt dusmaniti
am priceput ce vroiai sa spui cu mig29 🙂 de aia te-am intrebat ce se mai aude cu acel proiect. ROSA se mai scobesc in nas 20 de ani si nu lanseaza nimic…doar teorii
🙂 🙂 🙂 Sa nu cadem in cealalta extrema si sa aruncam cu noroi in ROSA, ca si ARCA si ei sint tot de-ai nostri 🙂 Doar un pic mai „ardeleni” si mai putin comunicativi.
Intr-un episod urmator o sa vorbim de proiectele concurente cu IAR-111 ale celor din „coltul albastru”: cercetatori seriosi, „cu carte de munca” de la ROSA si nu numai.
🙂 ok
Foarte bune precizarile, nici eu nu puteam sa le prezint mai bine. Mi-e cam scarba de mititeii astia care apar in media ca lacustele cu comentarii negative de fiecare data cand ARCA mai face un pas (in general nu lipseste unu’ mai cu mot care nu pricepe de ce un avion supersonic are motor de racheta 🙂 ). Vorba aia: „in razboi, decat sa nu iei o decizie, mai bine iei una proasta”. Evident, nu zic ca ceea ce face ARCA e „prost”, dar ei macar fac ceva in comparatie cu altii care sunt mai mult interesati de hartzogaraie.
Gata bre, am trimis un mail la editura si am pus si adresa blogului, sa nu creada oamenii ca suntm golani 🙂
Intotdeauna cei care fac ceva, care incearca macar sa construiasca un lucru au parte de „prieteni, care chiar ii simpatizeaza”, dar care dau cu tot ce pot in cel care face…Poate ati fi uimiti dar sunt destui care ataca si TBT-ul produs la Moreni pe principiul „daca-i romanesc sigur este prost” si ma refer la publicatii ce par serioase si ziaristi experti in domeniul militar! La fel de…”bine” a fost primita si veste ca TBT-ul va ave,a in premiera pt noi, un blindaj compozit Made in Romania, dezvoltat de ACTTM. Tot cu mistouri ieftine si zero argumente…Avem un talent fantastic sa ne ostracizam intre noi, si tinta sunt intotdeauna cei care ridica capul, care ies din turma de rumegatoare, care incearca sa fie …altfel!
Hai mai bine sa-i incurajam, sau macar sa-i criticam cu argumente si sa vedem ce-o iesi…
Mai oameni buni voi chiar nu realizati ineptiile astea „made of ARCA” ? NASA o organizatie cu fonduri practic infinite ale celei mai puternice tari din lume si-a inchis portile….si vin 3 pusti „ingineri” care in afara de web design nu cred ca sunt calificati in ceva ( nu cred ca exista in RO scoala pt inginerie spatiala )
Din partea mea sper din tot sufletul sa reuseasca dar ar trebuii sa fiu complet rupt de realitate sa cred asta…daca tari ca Romania care nu sunt capabile sa aiba o banala pista de bicicleta in orase, ar putea ajunge in spatiu prin forte proprii, ar trebuii sa fim in era Star Trek deja….treziti-va !
ESTE DEMN DE LAUDA CEEA CE FAC ACESTI TINERI.intr-adevar daca IAR 111 este echipat cu motor racheta,cu un program bine pus la punct,cu calcule corecte,acest program are sanse sporite de reusita iar experienta dobindita va fi de nepretuit,chiar daca nu vor fi premiati de X PRIZE.rautatile celor din jur sa nu va descurajeze sa mergeti mai departe.rusine celor care va denigreaza munca . trebuie sa demonstram lumii ca nu suntem un popor de manelisti.
ëu tot dau pe google ´escrocheria ARCA´ si acum am dat peste articolul asta. ia ziceti, ceva pareri acum? din tara asta de prosti, se fura cu sacu, orice branduiesti bine populatia cumpara. sifonar de bani de toate culorile, publici, privati ce vrei tu, ce gluma penibila cu mockupul lor de cacat cu tot, absolut sinistru
Ma tot uit pe cer si nu vad nici un Iar 111…cred ca l-au lansat in spatiul cosmic.
Bun, si a zburat acest supersonic?
Parerea mea este ca trebuie sa privim pragmatic; sa lasam deoparte nationalismul extrem dar si lipsa de mandrie nationala (dusa de asemenea la extrem).
Pragmatic inseamna sa gandim pe rezultate.
In contextul proiectului E-111 aplaudat de multa lume intervine (in anul 2018) intrebarea: care sunt rezultatele? a zburat? daca da, care sunt performantele acestui aparat de zbor? sau sunt necomunicabile?
Intreb lucrurile de mai sus pe baza afirmatiei din articol pe care-mi permit sa o citez mai jos:
„In 2012 se spera ca IAR-ul 111 sa fie apt pentru probe de zbor spre sfarsitul anului.”
Cu stima,
Y-111
Sunt 7 ani din 2012.
A zburat IAR-111? Sau e trecut sub pres in timp ce initiatorii incearca noi alte proiecte?
O problema fundamentala in societatea romaneasca- nu exista o trasabilitate a lucrurilor si o responsabilizare pe masura rezultatelor.
In acest caz… exista rezultate? La IAR-111 ma refer.
Da.
A fost praf in ochi. Nu a zburat, nu zboara, nu va zbura.
esti sigur ca ce s-a intamplat nu e exact ce s-a dorit de catre compania respectiva? 🙂
Dumnezeus! am recitit cu multa nostalgie articolul si comentariile :))
Cred ca aia a fost perioada in care am inceput sa citesc rumaniamilitary…
de atunci:
-de TBT s-a ales praful
-a fost devoalata sarlatania ARCA
-ROSA sunt aceiasi viermi infecti care capuseaza Statul
-incep sa cred tot mai mult intr-o teorie a constip…conspiratiei, dublata de multa incompetenta din partea militarilor romani (dublati -bineinteles – de magnificii politicieni)
-cred ca singurele decizii strategice militare de bun simt au fost:
*alegerea celulelor de MIG21 pentru actualizare la standard LANCER (in dauna MIG29 – putine aparate chele, fara licenta)
*SPIKE ca arma AT (la mai multe si la multe aplicatii si exercitii cu ele baieti!)
*scutul de aparare raza lunga patriot + ROT-urile (nu?) HIMARS ( stiu, bagate pe gat de mercantilii americani, dar un iumens salt inainte)
*participarea la TO alaturi de americani (experienta practica, intarirea aliantei cu Unchiasu”, rarirea cozilor de topor bolsevice)
*complexul Aegis/scutul de la Deveselul, dublat de aducerea Thaad (daca i-am imbata pe americani sa „uite” sistemul pe aici si dupa reintrarea la capacitate as considera asta ca pe o victorie strategica militara romaneasca)
la capitolul dezamagiri crunte, amintesc doar una:
– va dau cuvantul meu de onoare ca am crezut ca Presedintele Iohannis are un plan militar in ceea ce priveste dezvoltarea capacitatii militare. sunt un om care isi da seama de ganduri tactice si strategice la nivel european, unde noi – romanii – suntem la frontiera UE si NATO – in plus nu avem nici capacitatea reala de a produce si nici macar de a avea ” di tati” – asa ca am considerat colaborarea Moreni-Metalul de pe Rin ca o incercare de reeditare a succesului Renault-Dacia: producerea unui produs low-cost, care sa rupa o nisa in toata lumea….Rezultatul…de nediscutat
revenind la subiect, in aviatie (privata si sustinuta de Stat) eu as apasa acceleratia pe RD si producere de drone…
Voie buna si sper sa ne mai citim peste 10 ani cu ceva actualizari in subsolul aceluiasi articol!