Sau Visul unei nopti de iarna, in varianta RoMilitary
Despre IAR-95 s-au scris multe, bune si rele, adevaruri si minciuni, insa ce ar fi insemnat cu adevarat acest avion pentru tara noastra? Ar fi fost viabil? Care ar fi fost atitudinea clasei politice fata de acest program? Tuturor acestor intrebari voi incerca sa le raspund in randurile urmatoare.
Sa presupunem ca printr-o minune tovarasul Ceausescu s-ar fi inteles cu tovarasii chinezi, ar fi facut o copie dupa o copie de motor de MiG-21 si avionul IAR-95 ar fi zburat. Pentru inceput sa punem pe hartie datele tehnice, pentru a vedea performanta acestui avion:
Viteza: desi tovarasii doreau sa se atinga Mach 2.5, avionul nu ar fi putut atinge mai mult de Mach 2
Armament: 3200 de kg
Raza de actiune: nu am gasit informatii exacte, insa avand in vedere ca Mirage F-1 cu raza de actiune de 500 de km ar fi satisfacut cerintele tovarasilor, iar cel mai apropiat avion de IAR-95, si anume JF-17, are raza de actiune de 1350 de km, si luand in considerare si diferenta de armament pe care il cara cele doua avioane (F-1: 6300; JF-17: 3600), putem sa spunem ca IAR-95 ar fi avut o raza de actiune mai mare de 500 de km, insa s-ar fi pastrat sub 1000 de km, probabil ar fi avut o raza de actiune asemanatoare cu cea a JAS-39 Gripen(800 km).
Acum o scurta comparatie cu alte avioane, pentru a stii unde s-ar fi situat un IAR-95 in versiunea initiala, desi cel mai probabil pana in 2000 s-ar fi pornit un program de modernizare a avioanelor, asemanator cu LanceR.
-IAR-95: Mach2/3200kg armament/500-1000 km raza de actiune
-F-16 Block 60: Mach 2/10000 kg armament/1700 de mile~2800 km raza de actiune
-JAS-39 C/D: Mach 2/5300kg armament/800 km raza de actiune
-MiG-29: Mach 2.25/3500kg armament/1500 km raza de actiune (nemodernizat)
-JF-17: Mach 1.6/3600kg armament/1350 km raza de actiune
-MiG-21: Mach 2.0/2000kg de armament/<1000 km raza de actiune
-Mirage F-1: Mach 2.2/6300kg armament/500 km raza de actiune
In comparatie cu celelalte avioane, IAR-95 pare putin cam slab, insa aceasta ar fi fost varianta de dinainte de revolutie. Trecut printr-un program de modernizare care sa aiba in vedere cresterea cantitatii de armament (in primul rand remotorizat, in masura posibilitatilor) ar fi transformat IAR-95 intr-un adevarat jucator pe piata avioanelor de lupta.
Insa cate astfel de avioane am fi putut avea? Proiectul a inceput la sfarsitul anilor ‘70 si a fost anulat in 1981 pentru ca nu aveam motor (dupa care fost repornit si inchis la revolutie), insa daca am fi obtinut motorul, in acea perioada proiectul ar fi fost finantat si cel mai probabil pana la revolutie am fi avut primele IAR-95 care sa survoleze cerul patriei. In ce numar? Asta nu prea pot sa estimez, insa ma gandesc undeva la o escadrila, poate una si jumatate 🙂 .
Sa zicem in mare undeva la 20 de avioane. Care ar fi fost soarta avionului dupa „89? Cel mai probabil productia ar fi incetat, deoarece ar fi inceput procesul de furt in masa, insa in 1996, dupa cum bine stim, s-a inceput refacerea armatei si cu acest proces poate s-ar fi reinceput productia de IAR-95. Cate astfel de avioane am fi avut dupa aceea? Probabil intre 48 (minimul cerut de NATO dupa aderare) si 110 (numarul de MiG-21 modernizate).
Ce ar fi insemnat asta pentru Romania? In primul rand ar fi insemnat intrarea in clubul tarilor care isi pot fabrica singure avioane de lupta, adica Industria Aeronautica Romana ar fi fost un colos care ar fi adus bani la buget si locuri de munca. Probabil IAR-95 ar fi fost exportat catre cateva tari prietene, lucru care ar fi mentinut linia de productie deschisa, sau pe baza lui Romania ar fi putut concepe cateva parteneriate.
Din punct de vedere militar Romania ar fi avut un avion cu performante bune, care ar fi putut sa apere cerul tarii o perioada lunga de timp. Insa cam asta ar fi fost si problema, cum asa? La actuala finantare pe care o primesc armata si industria de aparare, la actualul interes care se acorda catre apararea tarii, probabil politicienii nostri ar fi tras de IAR-95 cum trag de MiG-21 LanceR, nu ar fi finantat si nu ar fi fost interesati de un viitor avion de generatia 5 (nu ca acum ar fi interesati) si ar fi mentinut acest avion si cand ar fi fost depasit de mult, la fel ca MIG-ul cel nemuritor.
Ar fi fost viabil un program national IAR 95?! Cel mai probabil ca nu, iar fabricarea in parteneriat a unui avion de lupta supersonic nu ar fi avut nici o sansa dupa anii “90, atunci cand piata tehnologiei militare s-a deschis pentru tarile din Estul Europei, dar asa cum scria si in subtitlu; am avut candva o industrie aeriana, produceam avioane in Romania, demult, foarte demult…
Daca astazi suntem nostalgici peste alti 23 de ani vom uita cu totul ca romanii fabricau candva avioane militare, elicoptere si multe altele. Deja sunt tineri de 30 de ani care raman sincer surprinsi cand afla ca inainte de “90 se produceau doua tipuri de avioane reactive la noi, sau ca Romania are Casa Regala, asadar…
Poate ca Romania nu ar fi ramas producatoare de avioane supersonice, dar cu o alta clasa politica, intr-un alt univers, am fi putut sa fim macar integrati in industria aeronautica europeana, dar asa cum scriam si la inceput: vise…
Vioniribu
IAR 95 a fost mort de la inceput. Chiar daca faceau rost de motor, de unde luau radarul si electronica? Dar rachetele (doar n-ar fi ramas la AA2)? Pana si Israelul a ajuns la concluzia ca e mai ieftin sa cumpere F16 decat sa produca local un avion (pe care deja il aveau). O tara mica trebuie sa se concentreze pe cateva proiecte, nu poate arunca cu banii in toate directiile…
Asa este, suntem doar nostalgici. IAR 95 era un program muuuult prea ambitios.
Va provoc imaginatia la un concurs de gandire…
Daca revolutia din 1989 nu venea, la al XIV-lea congres….Ceausescu Nicolae se retragea si lasa unul din fiii sai la conducerea tarii sau pe oricine altcineva, iar Romania lua calea economica si politica a Chinei de astazi…impreuna cu tot blocul comunist, unde era azi tara noastra, din toate punctele de vedere? Putea Romania sa produca IAR 95 sau celelalte proiecte militare abandonate? PS Mentionez si deschiderea URSS cate aceeasi directie politico-economico-militara. Cum credeti ca ne-ar fi fost noua azi in raport cu ce vedem zi de zi si unde ar fi fost occidentul in raport cu estul……excluzand un eventual razboi. Astept pareri! 🙂
Copii lui Ceausescu nu erau asa de nebuni pe cum ii faceau sa para legendele urbane din contra. Probabil ca ar fi inceput o tranzitie spre capitalism si democratie care s-ar fi terminat mult mai bine decat „tranzitia” facuta de Iliescu, Roman, Stolojan, Vacaroiu, Constantinescu, Ciorbea, Radu Vasile, Nastase, Basescu, Tariceanu, Boc, Ungureanu si Ponta. Frate cata mai pomelnicul de vajnici lideri ai natiunii.
In contextul in care industria, economia si avutul public nu ar fi fost jefuite de „oamenii de afaceri” probabil ca s-ar fi continuat dezvoltarea atat a cercetarii cat si a industriei. Fara Ceasescu la conducere s-ar fi inceput colaborarii cu firme straine si pe baza acestor colaborari ar fi urmat niste privatizari facute cu cap. Romania ar fi putut avea apoi o economie la fel de dezvoltata ca putere si tehnologie ca si Spania de pilda care a trecut printr-o tranzitie lenta facuta cu cap de la dictatura la democratie si capitalism.
Hai sa raspundem la provocare.
CAER era picat oricum in 1990 si probabil intrau in blocaj majoritatea intreprinderilor care exportau ceva in CAER. Doar un presedinte roman pe nume Ilici mai insista in prstia si necunostinta sa sa ne onoram contractele de la Krivoirog. Avem un purcoi de bani aruncati intr-o zona unde doar mafia locala mai stabileste ce se face cu adevarat.
Ar fi reusit numai intreprinderile care aveau contracte in afara CAER-ului.
Nu uitati ca la ultima reuniune a CAER-ului, Ceausescu comenta din greu ca de ce exporturile se fac pe dolari si nu pe ruble convertibile si asta in conditiile in care Gorbaciov spunea de dolari si nu un alt raspandac de serviciu.
Ar fi urmat minim inca vreo 12 ani pana cand Rusia ar fi putut sa ne sustina exporturile deoarece cam atat a durat revenirea Rusiei in „joc”.
Pe ce ma bazez cand spun asta?
Cele mai mari pierderi financiare a companiilor cu adevarat performante din vest erau cele de la Ericsson si Nokia atunci cand s-a dus naibii URSS-ul.
Aproape 60% din productia totala de tehnica de telecomunicatii din Finlanda si Suedia era vanduta in fosta URSS.
Singurele state ar fi fost cele de pe „lista neagra”: China, Coreea De Nord, Cuba, Iran si inca cateva.
De acord ca China era si este o piata enorma si ar fi fost OK in continuare dar nuai in conditiile in care gaseam nisa de export.
Nu uitati ca Romania si in ziua de azi insista in UE sa ne lase sa exportam tehnica in China.
UE si SUA au facut cea mai mare prostie posibila atunci cand au impus anumite embargouri Chinei deoarecea aceasta a fost obligata sa-si dezvolte sectoare ale industriei care produc aceste produse prohibitive.
Daca maine se ridica embargoul, eu nu stiu ce naiba am mai putea vinde Chinei!
In functie de performantele la export am fi avut si buget necesar pentru armata, insa banuiesc ca am fi continuat sa avem o armata mare si stupida cu tehnica pusa la cutie la care unii comandanti de unitati ar fi fost mai mandrii sa o aibe lustruita si nefolosita.
Bugetul ar fi fost in mod sigut doar o fractiune din ce era in 1989 deoarece CAER era cazut oricum.
Radar in mod sigur am fi gasit la chinezi chiar daca nu ar fi fost cel mai bun din lume sau la rusi care „sughit” si acum daca aud ca trebuie sa exporte subsisteme si nu produse complete:
http://www.defensenews.com/article/20110620/DEFFEAT06/106200314/Chinese-Avionics-Advances-Ripple-Throughout-Asia
La motoare in mod sigur am fi fost la mana rusilor. Chiar nu avem ce spune aici.
In cel mai bun caz o puteam pune de o colaborare cu China, dar nu stiu ce struto-camila am fi obtinut si nu stiu daca ar fi fost mai bun decat ce au ei acum pentru ca greutatea noastra in cercetarea respectiva ar fi fost foarte aproape de zero.
Ce uitam este ca fiind intr-o zona oarecum sensibila a Europei, nu vad de ce nu s-ar fi pus de un scenariu Iugoslavia si in Romania.
SUA este plina de cazuri false flag in secolul XX si XXI si ar fi fost aliati cu Ungaria.
Ar fi existat o presiune sigura pe Romania sa cedeze ceva si pe NATO sa ne ameninte cu ceva.
Totusi anii ’90 au fost cam crunti pentru Rusia care a putut sa dea doar un sprijin limitat celorlalte tari care i-au mai ramas prietene.
Am fi avut gazul ieftin si cam atat!
Probabil ca am fi facut un IAR 95, dar ar fi fost doar structura si fara motor sau avionica care aproape in mod sigur ar fi fost importate.
iar-ul 95 ar fi fost un avion de generatia 3+ , la motor rusii ne-au refuzat , occidentalii la fel , singura varianta ar fi fost china in cazul asta viteza maxima ar fi fost pe la 1,5-1,6 mach comparabil cu jf 17
china are embargo? , pai astia exporta de toate , pe toate meridianele
plus toate firmele mari occidentale si-au facut fabrici acolo
asa este, iar daca o sa te uiti la performante o sa vezi ca nu era the best of the best…din pacate am avut un handicap pentru ca industria aeronautica romana a fost practic desfintata pentru vreo 30 de ani
Ai dreptate in teorie dar in practica nu vad care sunt directiile….
Cand toata tara merge cum merge si cand astia vand pana si subsolul tarii si tot ce mai e de vandut chiar nu are rost sa ne gandim la tehnica militara.
Nu suntem capabili sa ne aparam nici macar drepturile de niste parlamentari dar tara de rusi ?
Presupunand prin absurd ca zbura si intra in dotarea unitatilor, probabil ar fi avut soarta IAR93urilor. Sau a ROTurilor, a Neva, a MiG29 sau a Delfinului.
Ar fi fost tras pe dreapta ca fiind energofag.
Si ca sa nu ameninte balanta militara in regiune.
Din ciclul „daca baba avea un coi era ministru de razboi” .
Ar fi putut fi un proiect viabil dar pentru asta este nevoie de o clasa politica devotata 100% . Cred ca ar si putea fi un proiect viabil sau o sa fie… candva :).
Lasati-o mai moale cu „Casa regala”, incepand cu Carol 2 lucrurile s-au stricat rau de tot.
Am spus doar ca AVEM Casa Regala, nimic in plus. Unii nu stiu asta.
Enzo, mai lasa-l pe Carol al 2-lea, ca el nu mai facea parte din Casa Regala cand a afacut ce a facut, si multumeste-i si lui Maniu.
@ Marius Z
Nea` caisa asta zis si Carol al2lea ar cam fi trebuit judecat si condamnat pt ca era un dezertor ordinar; nu s-a intamplat pt ca deh, era cine era………
Din pacate Maniu a platit cu viata, prapadindu-se in inchisoarea de la Sighet, si nu prea putem spune ca ar fi avut pacatele aluia mai sus amintit….
Carol al2-lea a fost renegat de Familia Regala si doar interventia unor generali l-a salvat de la moarte… vorba aia, o fapta buna nu scapa nepedepsita.
De acord ca Maniu a platit cu viata si oarecum se poate spune ca si-a rascumparat pacatele, insa pentru natiune tot ramane vinovat de punerea Romaniei pe un drum din care cu totii am iesit foarte sifonati pentru decenii.
Pai da, regii sunt de la Doamne Doamne si nu pot avea nici o vina.
Hai ca nu mi rusine deloc nici cu Mihai… deloc deloc.
Oamenii astia se fac vinovati in mare parte de starea in care suntem noi acum si au trait linistiti fara lipsuri, cu avantajele oferita de sangele albastru. Nu s-a pus niciodata problema unei verticalitati morale cel putin.
Regii nostri… cu obraz mai gros decat talpa de bocanc.
Stii bine la ce ma refer, si nimeni nu cred ca mai crede in chestia cu Unsul lui Dumnezeu, poate in afara de cativa nostalgici…
Cat despre Mihai I, opiniile sunt impartite, marturiile la fel, si pana una-alta s-a bucurat de un anumit respect din partea aliatilor castigatori in WW si intr-o masura si de la rusi… Si cred ca e mult mai respectat in lumea asta decat oricare presedinte sau ministru am ales noi in ultimii 24 de ani sau vom alege in urmatorii ani.
@ Marius Z
Despre Maniu putem spune multe, si bune si rele; ar fi o discutie complexa asupra unui personaj care a jucat, totusi, un rol important in realizarea Marii Uniri, desi, in mod paradoxal, din motive simpliste a refuzat sa participe la ceremonia de intronare a regelui Ferdinad si a reginei Maria. In fine…….
Este posibil ca regele Mihai este cel mai respectat personaj politic roman, in strainatate; nu te contrazic.
Pentru mine, insa, gestul facut in 2003 a fost impardonabil si jenant pentru
simbolul numit Casa Regala a Romaniei. Sa decernezi un premiu unui „simbol” politic controversat (actual puscarias), in cadrul unei festivitati organizate de o revista tabloida, este un act nefiresc……
Ala eu cred ca a fost un gest de impacare si era facut intr-un context pe care nu stiu daca il vom afla in viitorul apropiat.
…pai ..de unde am luat radare si rachete….pt mig-uri, socate..de la o tara la fel de „mare”..sau „mica” ca si Romania..
O mica corectie. Proiect supersonicului a fost omorat inainte de revolutie prin 88, de catre Ministrul Industrilor (sau cum s-o fi numit) fost director al Institului de Aviatie, care a dat ca motiv lipsa motorului. Motivul real a fost frica, ca-si va pierde postul cand ar fi picat avionul. Si sigur ar fi picat macar un prototip cum au picat si prototipurile de F-16, F-15, Eurofighter, Gripen, F-22 si practic prototipurile tuturor avioanelor moderne de lupta mai putin Rafale si F-35 (asta mai are inca timp ca nu s-a terminat testarea). Asta este de fapt menirea lor sa testeze performantele avionului si la nevoie sa pice ca sa se poata identifica problemele.
Deci problema avionului a fost tocmai imaturitatea politicianului roman si lipsa sprijinului politic dincolo de Ceasescu si vreo doi generali mai nebuni.
Daca proiectul ar fi continuat nu cred ca ar fi trecut de stadiul de prototip. Dar macar si ala ar fi fost bun ca un demnostrator tehnologic si al capacitatilor industriei si R&D-ului romanesc. Asa cum suntem acum vor trebui cel putin 20 de ani se ne reintoarcem in puctul acela si asta numai cu sprijin politic si financiar ca lumea.
20 de ani? Te invidiez la cat de optimist esti!
Noi nu mai avem industrie de profil cu exceptia Aerostar si Romaero (doar astia mai prind ceva contracte in domeniu). Sper sa ma insel!
Tampitii de politicieni au faultat orice incercare privata in domeniu.
Nu mai avem scoli profesionale si lipsa o simt personal in mod crunt la fabrica atunci cand explic unui simplu operator operatiuni simple sau cand ma uit socat la un tehnician ca nu intelege lucruri banale de montaj.
Realitatea este ca tarile care au o traditie in productia industriala vor continua sa produca aceste produse. noi tocmai am sters tot ce s-a facut incepand cu anii ’20 in Romania si drept urmare avem ceea ce avem.
Romania este exemplul graitor de ce inseamna o tara cu resurse si potential enorm condusa de o clica politica corupta pana in maduva oaselor si cu cetateni care prefera sa dea bani la catedrale inutile decat sa-si trimita copiii la invatatura.
Parerea mea ca si daca nu cadea regimul Romania nu ar fi produs IAR95.
1) Nu avea resursele finaciare
2)Nu avea tehnologia necesara pt o avionica decenta
3)USA , Franta , UK nu ar fi permis ca Romania sa ameninte balanta militara din regiune (un cont ii sa produci niste elicoptere si niste avioane „light” un cont e un multirol supersonic)
La punctele 1 si 2 va dau dreptate, dar nu si la punctul 3. Pur si simplu avionul nostru era prea neinsemnat pentru a face diferenta chiar si in aceasta regiune. Vecinii nostrii ar fi avut deja MiG-uri 29, Su-27 (rusii) sau chiar Novi Avion (yugoslavii), avioane comparabile sau chiar superioare IAR-ului 95.
Eu nu as fi total de acord,piata tarilor arabe ale fratilor lui Ceausescu : Yasser Arafat, Gaddafi,Saadam Hussein, chiar a unor tari africane ar fi destabilizat macar din punct de vedere a pretului piata avioanelor de lupta si implicit lovirea in interesele tarilor dezvoltate ale acestui domeniu.
Din cate imi aduc eu aminte acest avion s-ar fi vrut a fi un proiect sarbo roman,dar iugoslavii aveau alte planuri si-au facut propriul avion Novi Avion de generatia a 4a al carui plan de cosntructie a fost mai avansat ca Iar 95,sarbii aveau parca niste motoare rolls royce pe care le-au copiat
pe la vreo ora 9 azi dimineata a scris cineva un comentariu care a fost sters ca de altfel toata conversatia ce ati purtat-o pe forum. sunt curios ce a facut nenea ala a injurat ? sau aici la voi e doar o gasca ce-si impart comentarii intre ei. nu vreau sa deranjez dar intreb si eu. daca cica e democratie apoi lasati omul sa-si expuna parerile. si chiar daca a injurat pe siteul asta nu scrie nicaieri doar peste 18 ani, si apropo toata lumea injura ,daca a injurat ma refer. daca politicienii sunt neocomunisti atunci voi ce vreti sa deveniti viitorii comunisti de maine? nu mai poate omul vorbi liber ca voi il cenzurati sau i taiati piuitul cu totul. ma gandesc ca nu scrieti doar sa va aflati in treaba ci va place ceea ce faceti deci lasati omul sa-si dea cu parerea despre muca voastra despre opiniile lui cu privire la subiect samd. eu nu prea comentez mie imi plac materialele ce le aveti postate si uneori mai citesc si comentarii si fusei mirat unde erau comentariile de pe la ora 9 ca omul parea sa vorbeasca civilizat. inca o data nu critic si nu am intentia sa va jignesc ci doar vreu sa stiu daca e un site pentru tot internetul si e liber sau e un fel de yahoo in care sunteti doar voi intre voi?
http://www.realitatea.net/dusa-premierul-a-inteles-ca-armata-a-fost-neglijata-mult-timp-in-2014-vom-avea-un-buget-mai-mare_1353859.html
Buget mai mare, adica mai multi bani de furat, ca de achizitii si modernizari importante nu cred ca o sa avem parte anul asta. Sper sa ma insel.
Daca nu ai buget mai mare cum vrei sa cumperi?…………..
Esential este sa se fure mai putin, sa se ia/da spaga mai putina, sa nu se mai acorde contracte preferentiale, netransparente si abia apoi vom avea si bani suficienti pentru achizitii majore. Cu alte cuvinte, mai putina coruptie.
Ai spus „Buget mai mare, adica mai multi bani de furat”
Mai intai sa avem buget calumea, si vedem dupa ce iese, da’ cu mentalitatea asta „mai multi bani de furat” nici macar nu avem de unde sa incepem…………
Ai vazut cel putin, in articol, ca vorbea despre transportoru’ romanesc?
Sa dea Dumnezeu sa cumpere macar 100 de SAUR si sa aiba si client la export! Ca daca vor cumpara cu taraita, clientii din exterior o sa ignore SAUR-ul.
E an electoral. Bugetul mai mare e pentru a le lua fața apeviștilor, ca să voteze cum trebuie.
„România, împreună cu statele NATO, îşi asigură necesarul de tehnică pentru culegerea de informaţii. Avem discuţii cu partenerii din SUA ca România să se mai doteze cu echipamente militare odată cu retragerea forţelor americane din teatrele de operaţii. Noi am selecţionat o serie de repere de care credem că avem nevoie şi, în funcţie de analizele care se vor face la Pentagon şi tinând cont de faptul că ne-au sprijinit de fiecare dată, acele repere să fie disponibilizate către Armata Română”, a menţionat Duşa.
Dusa in afara unui limbaj de lemn deja „clasic” nu prea stie ce vorbeste. Repeta si el niste texte invatate deja pe dinafara. A devenit jenant sa-l si citezi, pt ca niciodata nu stie ce vorbeste si oricum nu spune nimic.
Sa-l fi vazut odata la Realitatea……..cand incepea el sa recite de pe site-ul MApN si Rares Bogdan vroia sa il intrebe ceva, Dusa inchidea ochii, dadea din cap si ridica tonu’ sa il lase sa termine de recitat sa nu uite :))))
Da’ de ce tre’ sa recite cu ochii inchisi cand exista prompter ? 🙂
citeste de pe prompter numai ca i l-au pus la picioare si se uita in jos de zici ca doarme sau poate chiar doarme si vorbeste in somn. 🙂
eu cred ca il tinea R.I., si a cam picat de la bautura si a trebuit dusa sa schimbe unchiul 🙂
Ar fi fost frumos ca IAR 95 sa devina realitate, dar ce s-ar fi intamplat dupa aceea? Era pregatita economia RSR pentru un asemenea avion? Ar fi fost un avion performant, adica mai bun ca Novi Avion-ul yugoslav sau F-16 A/B?
Piata avioanelor de lupta era deja plina de modele sovietice, franceze si americane, unde s-ar mai fi vandut si avionul nostru?
Mai important, putea industria noastra sa mearga mai departe si sa creeze avioane mai bune ca IAR 95 (generatia 4;5 sau chiar 5), sau ne-am fi oprit aici?
Multe intrebari, dar ca principiu ar fi fost frumos sa avem propriul nostru supersonic.
Doar daca ar fi avut o nisa low-cost, gen JF-17
Corect. Dar asta ar fi insemnat sa vindem la export macar 500-1000 de bucati, pentru ca programul IAR-ului 95 sa devina cu adevarat profitabil si industria noastra sa mearga mai departe. Adica sa creeze si avionul de generatie 4’5 sau chiar 5.
stai linistit ca le dadeam pe materii prime la ciuhapi si la africani. din punctul asta de vedere eram in avantaj fata de rusi ca nu ne trebuiau bani si mancare ci doar ,materii prime. aveam si lobby ca lumea la ei.
Invitații nu au prompter
Scuze pentru postarea de aici, trebuia mai sus dar din cauza unor probleme de afișare pe pagină a apărut aici.
Mai multe informatii…
http://adevarul.ro/locale/buzau/video-armata-romana-vrea-doteze-armament-donat-trupele-americane-retrag-afganistan-1_52cd67e8c7b855ff564eef97/index.html
„Potrivit unor surse din armată, în timpul retragerii, militarii americani le-ar putea lăsa gratis românilor de la armament uşor, de infanterie, la transportoare blindate, cum sunt cele 60 de vehicule americane MRAP, împrumutate de combatanţii români din Afganistan. Ministrul Mircea Duşa spune că sunt şanse mari ca astfel de donaţii să se producă, dată fiind colaborarea foarte bună de până acum dintre cele două armate.”
Mda, pe cateva categorii de nisa, donatiile pot fi interesante, pentru ca nu sunt loturi mari si probabil ca altfel nu am cumpara in veci astfel de tehnica…
Insa sa incepem sa asteptam tot felul de donatii, gen 300 de tancuri Abrams sau mai stiu-eu-ce… incepe sa-mi reaminteasca circul din Franta in care acum 2 ani romanii erau reprezentati ca stand la cersit cu mana intinsa.
Treaba e ca dupa ce cersim, nici nu o facem calumea 🙂
Macar de primeam Abrams sau striker sau bradley, asa, caca, mrap…pentru ce? Harghita si Covansa in the future? sau Transnistria?
Printre astea or fi si ceva M-ATVuri?..”as vrea si eu, dati-mi, am nevoie”..ca tot suntem…profesionisti, ce dracu! 🙂
http://www.youtube.com/watch?v=0vVpsJnbq3A
I-a luat 2 secunde sa gaseasca in capul lui cuvantul ”tehnica”.priviti la secunda 2-4 : https://www.youtube.com/watch?v=E9SydpY9zBo ce pisici mai vreti?
cat despre inceputul articolului din adevarul in care au spus cifra de 60 mrap, asta arata ca e o stire ”super profesionista”,ca de obicei.au consultat lista wikipedia de au gasit cifra asta.
ce ar putea sa ne dea? niste mrap-uri, niste humvee, daca avem noroc poate ne dau niste striker…bradley ar fi prea frumos…abrams nu cred ca ne dau…poate ne lasa niste arme de asalt, ca am cam avea nevoie…desi eu unul prefer akm-urile…poate ne dau niste arme anti-tanc, ca noi cu AG-7/9 stam destul de prost…vedem
@vioniribu
„ce ar putea sa ne dea? niste mrap-uri, niste humvee, daca avem noroc poate ne dau niste striker…”
La cat de rupti in cur suntem (ca noi nu irosim resursele tarii pe armata, ca sa se dezvolte natalitatea, economia si curatzenia…stiti voi) cred ca si niste baxuri de Pepsi sunt bune…
Deci aparate de aer conditionat, dozatoare de Pepsi, hartie igienica, pahare de plastic, orice e binevenit.
Chiar si MRAPuri, HUMVEE si ce mai spui matale.
F16, Abrams, Apache, Chinook, Blackhawks nu crezca ne dau…
„poate ne dau niste arme anti-tanc”
Daca te gandesti la Javelin, nu crezca ne dau nici d’alea…
ma gandeam la javelin si AT-4..oricum javelin e mult, mult prea scump pentru noi…mi se pare ca o racheta costa cateva zeci de mii de dolari…stii cati mici si cate bere luam de banii aia?
Bun articolul.Te indeamna la cateva exercitii de gandire,dar aprinde si unele nostalgii.Cat despre off-topicul cu „Casa Regala a Romaniei” si blamarea MS Mihai 1 al Romaniei,numai cativa neaveniti pot spune ca acesta nu a facut nimic pentru Romania.Se ascund dupa pseudonime de 2 bani si,pentru 50 de lei,improasca noroi si laturi peste tot.Ca sa faci o istorie a Casei Regale a Romaniei,trebuie sa cunosti istoria Romaniei.Regalitatea este un simbol pentru o natiune,nu o icoana facatoare de minuni sau „Unsul lui Dumnezeu pe Pamant”(M.Zgureanu).Este vorba despre respect si…Mai bine nu mai scriu nimic.Unii chiar nu pricep ca o societate,in ansamblul ei,are nevoie de repere.Vad ca pentru unii A.Nastase,Ponta,Basescu,sunt repere,in detrimentul MS Regele.Imi cer scuze daca am depasit masura!
Paul Mandrean,
Eu zic ca trebuie sa continui sa scrii, insa cat mai argumentat, oricata greata ti-ar fi, pentru ca majoritatea romanilor ori nu cunosc nimic despre Casa Regala si istoria Romaniei cu privire la acest aspect, ori au fost informati denaturat din surse prelucrate in perioada comunista.
Acum nici nu cred ca M.S Regele Mihai ar trebui considerat un sfant, ci doar un Rege care si-a facut datoria asa cum a putut sau a fost sfatuit s-o faca in vremuri foarte grele pentru Romania.
Cand ma gandesc ce decizii as fi luat eu la 24 sau 25 de ani, mai bine nu povestim…
Sincer,ca un naiv,la 44 de ani,mai cred ca avem nevoie de repere morale.Acuma stii cum este si cu guvernele viitoare?Aceeasi Marie,dar cu o alta…Ar trebui sa fim creduli si sa spunem:”Ca la noi,la nimeni”.Au si altii din UE acelesi probleme.Numai ca la ei sunt alte valori.Palaria ti-o poti confectiona si singur!
Mai, manca-te-as! A lasat o armata dezarmata cu doua armate pe granita(ungara+yugoslava) si o armata straina(sovietica) , plus o dezarmare si asta e tare…facuta de americani la intelegere cu sovieticii. Ce facea la foametea din 1947? A vandut vreun tablou pentru scopuri caritabile?
@pseudonimus…
Si ce ar fi putut sa faca ? ia explică-ne matale, cu vorbele mataluță…
referitor la IAR-95, ar fi fost un avion frumos, dar părerea mea e că nu ar fi avut șanse să intre în producție…Lăsînd la o parte (in)capabilitățile României de atunci, fie ele economice, financiare, politice, să ne aducem aminte ce au pățit canadienii cu avionul lor, Arrow, dacă nu mă înșeală memoria, și englezii cu al lor Lightning II…
Au fost „convinși” de fratele cel mare că nu are rost să agite apele…Cred că și noi am fi pățit la fel…
Părerea mea, hîc…
Bre, Mihai e o victima si un personaj istoric tragic. Prea tanar pentru decizii prea grele.
Ce putea sa faca?!
Sa nu il dea pe Antonescu pe mana comunistilor…
Sa nu semneze decretele de condamnare la moarte ale liderilor politici ai vremii… in momentul ala inca era Rege. (Maniu l-ar fi injurat din inchisoare pentru ca a facut nimic pentru taranisti…)
Sa nu lase o intreaga armata in Rusia fara sa negocieze nimic…
Toate negocierile care le-a purtat cu comunistii au fost strict legate de averea sa…
Principesele Elisabeta de Romania si Ileana de Hasburg au colaborat atat de bine cu rusii ca au fost denumite „matusile rosii”…
@watcher Cunosc foarte bine istoria Casei Regala a Romaniei.Ce spui dumneata,este o premiera.Poti sa ne argumentezi cu vre-un document?Nu ca am vrea sa stim,dar suntem curiosi !!!Apropo!!! LA MULTI ANI IN 2014!!!
Regale,scuze.
@Mandrean Paul
Am si eu o curiozitate, Regele Mihai si-a scris memoriile? Daca nu, de ce nu.
Sunt informatii culese de pe net… dar ma puteti corecta.
Care e imaginea dvs din perspectiva unui cunoscator al Casei Regale despre Mihai?!
Poate stii ceva ce noi nu stim.De ce nu elaborezi putin(nu Putin)ideea?
Ma adresam lui pseudonimius.
Fostul suveran Mihai poate fi doar un reper al imposturii. Ce reper poate fi cel ce serveste drept paravan unor aventurieri care saboteaza incheierea armistitiului? Ce reper este cel care accepta sa minta in direct poporul al carui suveran era ca s-a incheiat armistitiul, cind de fapt nu se incheiase nimic? Ce reper este cel care, in toiul acelor evenimente, fuge in fundul tarii unde principala preocupare este de a-si fetui jurnalul, precum parintele sau in 1940? Ce reper poate fi fostul suveran care si-a pregatit exilul prin sustragerea unor valori de patrimoniu si a trait in exil din renta viagera oferita de regimul pe care pretindea ca il contesta? Renta i-a fost achitata de Romania si URSS si tot din renta traieste si azi fosta familie regala. Romania, ca republica, nu are Casa Regala, institutie a unui stat monarhic. Cit prestigiu international are s-a vazut la festivitatile din 1995, cind, desi singurul sef de stat din perioada razboiului inca in viata, stat care si-a adus o contributie deloc neglijabila la cauza aliatilor, a fost tratat cu indiferenta. Prin diferenta, adevaratul luptator Lech Walesa a refuzat sa participe la acele festivitati, declarind cu demnitate ca Polonia nu are ce sarbatori. In fine, nici unul din fostele state monarhice din Europa nu plinge dupa fostul regim. In Spania, unde monarhia a fost restaurata dupa moartea dictatorului Franco, popularitatea monarhului si a monarhiei este in declin. In fine, de ce ar fi mai respectabila monarhia intr-o societate al carui principiu fundamental este meritul?
Completare : In Spania , dupa moartea lui Franco dictatorul urmas sau sa zicem in spaniola el Caudillo era don Juan Carlos de Borbon. Carele era urmasul desemnat al Franco si care conduse de facto Spania in timpul lungii agonii a generalissimului .
Si find un politician de mare calibru noul Caudiloo si sef al falangei a revenit la monarhie – una constitutionala. Ca referendumul de care se tot vorbeste avea o intrebare nepusa : sau verti sa raman in continuare dictator?
Si asa s-a batut plama cu sapun (o mana sapala pe lata si amandoua obrazul) iar don Juan Carlos a schimbat pozitia precara de dictator in cea viagera de rege.
Cum zic don Juan Carlos a fost , intre 1970- 2010, poate cel mai stralucit om politic din Europa (a reusit ca din dictator sa devina „parintele democratiei” in Spania, din „fascist” democrat, sa faca o tranzitile linistita fara revolutii ceind premizele ridicarii economice a Spaniei. Da tot urmasul lu Fraco ramane … ca daca era sa respecte uzantele monarhice ar fi trebuit sa il faca rege pe tatal sau…)
Citesc de doua zile articole si comentarii despre IAR-95 si ce-ar fi fost daca. Nu ma aventurez in argumente tehnico-tactice, pe care nu le stapanesc la nivelul dumneavoastra, Cred insa ca insasi discutia e un mare pas inainte. Nu avem un singur nebun care se gandeste la asta, ci mai multi. Asta e bine. Mulțumesc pentru cadrul de dialog și pentru ideile formulate și dezbătute aici, George.
Multumim pt cuvintele frumnoase. Se spune ca un om a murit cu adevarat abia atunci cand nimeni nu-si mai aminteste de el, cam asa si cu industria noastra aviatica in general si IAR 95 in particular. Ar trebui sa ne aducem aminte ca doar cu 23 de ani in urma in Romania se construiau elicoptere, IAR 93, IAR 99 si aveam in dezvoltare, chiar daca s-a dovedit un drum infundat, un avion de vanatoare supersonic.
Nu sustinem reluarea programului, ci doar dorim sa aratam ce puteam realiza in urma cu 23 de ani, unde suntem astazi si ce am putea fi in viitor, din pacate foarte putini inteleg rostul acestor articole.
Nu am nimic să adaug. Am vrut doar să dau un flare că am citit ce-ai zis.
PS” Poți să-mi spui dacă Armata Română are o deviză? N-am reușit să depistez una pe niciun coat of arms.
„Onoare si patria”
Macheta lui „iar si IAR” … 95′ este istorie si cel mai pagubos lucru pe care il putem face este sa ne intrebam … ce ar fi fost daca? Cred ca Romania are nevoie in primul rand de o strategie coerenta in materie de aparare … si ma refer in primul rand la urmatoarele aspecte. 1. Inzestrarea Fortelor Armate si 2. Industria de aparare. Pentru moment in lipsa unei astfel de ” viziuni” nu se pot face prea multe … dar cred ca cel putin in materie de aviatie ne-am putea axa pe dezvoltarea de drone. Experienta pe care am capata-o am putea sa o folosim mai apoi si la dezvoltarea unui avion de lupta supersonic de ultima generatie.
@kermit Ma uitam acum 2-3 zile pe site-ul celor de la ARCA.Nu le fac reclama,sa fim bine intelesi.Dar copiii astia chiar au ambitie sa faca ceva concludent pentru Romania.
Eu sunt geaman cu Toma necredinciosu. Mai intai vreau sa vad cum ” ARCA” zboara …. nu stiu ce …. ceva …. dar ceva care sa zboare. Abia atunci am sa cred. Personal le doresc tot binele din lume si imi doresc sa aiba success …
http://www.capital.ro/detalii-articole/stiri/primul-profit-de-un-milliard-de-euro-din-istoria-romaniei-190582.html
http://ampress.ro/stiri/nici-cand-au-venit-sovieticii-n-a-fost-mai-grav-ca-azi-pentru-romania-stat-pe-cale-de-disolutie-atrage-atentia-istoricul-dinu-c-giurescu/
@mihai444 Fara suparare,dar Profesorul Dinu C. Giurescu este parlamentar, ales pe listele Partidului Conservator,asadar…Stiu ca este academician,insa valorile PC…Stii cum este…!
iar dumneata esti cam …
http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Actualitate/Stiri/R+Manescu+despre+ancheta+DNA+la+CFR+Peste+1+000+de+vagoane+apar+
Oare daca ar intreba despre cele aproximativ 1000 de vagoane DOZ?Ar spune ca nu stie.Iti spun eu:Sunt la GFR!Adica la Gruia Stoica,date ptr. 10 ani de reparatii !!!???Se spera ca Gruia Stoica o sa fie „babanul” Calor Ferate incepand cu 2013.
Daca si cu parca..
Intrebarea de baza :avea motor? Raspuns nu avea!! Asa ca ce mai discutam?! As mia pune intrebarea daca puteam face si structura unui supersonic …
Ma prg daca il aveam i dotare in 1990 … cred ca sa-r fi continuat productia .. cva sa inlocuiasca Mig urile vechi. Ar fi putit fi modernizat .. insa … atat ar fi fost!
Scuze insa azi SAAB nu mai proiecteaza nici un avion. Prea scump … Anglia? Ce avion de lupta mai prodcuce Aglia? Rafalle se stie – este ultimul … Sunt prea scumpe.. D’aia s-au facut cooperarile : Jaguar , Toronado, Eurofighter… ca sa imparta costurile.
Deci ce sanse ar fi avut Romania acolo unde tari mai bogate zic ca e prea scump?!
Da sa nu uitam – nu aveam motor.
Ar fi zburat fara doar si poate animat de Duhul Sfant si vanturile patrihotice sau poate gadilat de casa regala ? :))))
Mai bine ne alegem 2-3 domenii mai ieftine si ne concentram pe alea iar restul importam.
De ce sa importi cand sunt o gramada de solutii fie de colaborare, transfer de tehnologie etc, care s-au prezentat aici pe blog….sau pur si simplu sa punem noi ceva pe picioare de la 0….se poate si asta…
M-i se ridica paru’ pe limba cand aud „nu se poate/noi nu putem/nu suntem in stare”……..
Realitatea spune ca NU suntem in stare. Aici s-au prezentat solutii dar din cate stiu eu nu blogul asta ia decizii in cadrul achizitiilor de tehnica militara.
E .. ce nu mai stiu tinerii . In 1990 s-a terminat proiectarea ultimului calculator proiectat in Romania (ma rog „emuland” Vax ul da nu era usor va asigur!!) .Ca Romania construia platforme de foraj maritim (azi alea foreaza prin Marea Nodului sau Golf .. A da .. prin anii ’80 pretul unei platforme de foraj mi se pare ca batea spre 1 mld $$!!!)
Cred ca-mi bat gura de pomana , dar pentru numele Domnului ,(*edit) alogenii , ca asa se numesc acum, din toate structurile de comanda si organizatorice si sprijiniti schimbarea sistemului , astfel ca sa dispara Raul din tara si sa ne traim visele , devenite realitate
http://aviatia.ro/aviatie/aviatia-militara/dusa-primele-avioane-f16-vor-sosi-in-2016/
1 milliard pour faire évoluer le Rafale
http://www.lesechos.fr/entreprises-secteurs/air-defense/actu/0203232076042-armement-1-milliard-pour-faire-evoluer-le-rafale-641893.php
discutia pleaca de la premise gresite;
incapacitatea de a produce IAR 95 a fost una de natura intelectuala;
am auzit povesti cu imposibilitatea integrarii motorului Spey, lipsa de avionica, radare, rachete, etc. – care este pana la urma rolul unui inginer ? raspunsul este mai simplu decat pare: gasirea de solutii tehnice la diversele probleme aparute;
ce au sarbii, polonezii, cehii si suedezii si noi n-am avut;
referitor la armament (rachete, bombe, etc) Ceasescu avea relatii bune atat cu chinezii cat si cu Israel; personal cred ca era posibila o colaborare cu firme franceze la fel ca la crucisatorului devenit distrugator Marasesti.
pana la urma Vlaicu, Vuia, Coanda si restu` au fost de 1.000 de ori mai destepti dacat sleahta de experti in proiectare de avioane militare;
proiectu` AMTA este jenant pt. nu are in vedere cel mai bun model actual in nisa Yak 130, intreb si io retoric de ce tara noastra nu poate face un avion mai bun;
raspunsu este foarte simplu, daca nu credem ca suntem in stare nu are rost nici sa ne gandim;
daca o sa credem tot timpul ca nu suntem in stare de nimik mai bine inchidem pravalia;
in cazu` in care IAR 111 va zbura multi experti in proiectare de avioane militare ar trebui sa-si dea demisia.
Corect, exista intotdeauna solutii!
Doar sa vrei! 🙂
Acum degeaba mai comentam despre un proiect deja ingropat si depasit poate ca pe orizontului anilor 90- ar fi fost bun ,dar acum am putea sa ne asociem cu firme care au cunostinte mai vaste in ceea ce inseamna constructia avioanelor de lupta .Cum ar fi o colaborare cu turcia si israel pentru construirea unui supersonic de atac usor cum ar fi f20 tigersharch si mai exista si alte exemple , chiar si cu china am putea construi un avion daca intradevar se doreste ceva dar aici e o problema ca la politicienii nostri sint invatati sa ea comisionul ori daca se construieste ceva la noi in tara numai iese mita si deaicea se porneste toata tragedia sper ca in urma evenimentelor care o sa se succede cu ukraina sa luam mai in serios aceste amenintari care au fost aduse verbal la adresa tarii noastre , sa ne auzim pe discutii mult mai interesante pe blog