IAR 99 Șoim prăbușit. Piloții catapultați în siguranță

Un avion militar IAR 99 Şoim s-a prăbuşit în judeţul Bacău în apropriere de localitatea Nicolae Bălcescu (la capătul sudic al pistei Aeroportului ”George Enescu”- Bazei Aeriene 95). Pentru moment nu se cunosc cauzele incidentului.

Ministrul Apărării a afirmat că cei doi  piloţi au reuşit să se catapulteze înainte de prăbuşire.

_____________

Mihai Fifor a reconfirmat informațiile inițiale pe DIGI24. MiG-21 LanceR rămân în continuare consemnate la sol, ancheta e încă în desfășurare.

_____________

Vom reveni cu detalii.

134 de comentarii:

  1. In ritmul acesta dusmanu nu trebuie decat sa astepte.

    Suntem in ultimul hal as zice. Nu stiu daca se mai intampla asa ceva pe undeva prin lumea asta,,,,,

  2. E al doilea avion in 2 saptamani. Sanatate pilotilor

  3. se intampla si la case mai mari…bine ca pilotii sunt ok.

  4. Multa sanatate si recuperare usoara pilotilor.
    Speram ca au reusit sa se catapulteze.
    Stirile sunt confuze.

  5. Încep să se vadă efectele intensificării zborurilor din ultima perioadă de timp.

  6. Pai nici nu mai trebuie un razboi..cad singure..!

  7. Perioada neagra pentru aviația noastră. Sper ca cei doi piloti sa se fi catapultat în siguranță .

  8. wtf?!..azi când am liber.

  9. Acum urmeaza consemnarea la sol a IAR-99 … cum a fost cu MIG-ul…si sa vedem cu ce facem politie aeriana.

    Fifor spunea ca suplinim Eurofighter cu Soimii, iote pozna…ca nu mai zboara nici Soimii o perioada.

    • Din ce vazui la DIGI24 in urma cu 1-2 minute, cica aeronava a cazut in lacul de acumulare Galbeni, pilotii insa au fost preluati deja de ambulante…se pare ca ar fi fost vorba de pierdere de tractiune la decolare, conform unor martori care au sunat la 112…

      • Astia de la Digi tot dau imagini de la Craiova din 2012…

      • se prabusesc toate ca la domino…. Doamne fereste sa continue!
        Si iarasi piederea de tractiune la decolare specifica turbojetului RR Viper!

        • IAR 99 Super Soim inseamna modernizarea avionului pe partea de electronica si avionica, iar IAR 99 TD inseamna modernizarea capitala a aeronavei, inclusiv motoare noi, fuselaj modificat, radar AESA si multe altele. Cred ca poate ar fi cazul sa ia in consideratie in mod serios aceasta posibila modernizare, in locul celei mai usoare si mai ieftine.

          De multe ori compromisul inseamna si probleme, iar dupa cum zice scotianul, suntem prea saraci sa ne imbracam ieftin! Daca nu-se de ajuns, sa faca un exercitiu de logica si sa vada de cate mai au nevoie, sa construiasca altele noi sau sa mai cumpere un model de afara. Super Soim = MIG 21 LanceR 2.0 in ’20-20′. Numai bun pentru Viorica si ai sai, nu pentru MAPN!

    • Facem politie aeriana cu IAK52 . Sper ca nu sunt si alea consemnate la sol .

    • Fifor vorbește prostii.
      Nu poți face politie aeriană cu șoimii. La nivelul de azi al avioanelor. Au lipsuri prea mari

      Ce faci… Ii somezi pe ruși sa nu s apropie cu SU 27/37 de spațiul tau aerian, cu șoimii?

      E ca și cum să nu câine pichinez latră la un urs

      • politie aeriana inseamna si interceptarea avioanelor civile care au probleme cu sist. de comunicare sau „uita” sa anunte tranzitarea spatiului aerian romanesc.avioanele militare stiu ca daca intra in spatiul aerian risca interceptarea sau chiar doborarea.de obicei acele „incalcari” ale spatiului aerian de avioane militare sunt apropieri la limita granitei.

        • Problema e ca viteza de croaziera a unui avion de pasageri cu reactie, Boeing sau Airbus, e pe la 900 km/h, e mai mare decat viteza maxima a IAR-99. Asa ca e destul de optimist sa speri ca ajungi din urma un astfel de avion…

          • nu trebuie sa fie neaparat un Boeing sau un Airbus, mai exista si alte tipuri de avioane, turbo props mergand mult mai incet iar astea sunt majoritatea aparatelor din lume.

            americanii fac politie aeriana (civila) cu Cessna Citation tocmai din cauza asta, problema lor e ca traficantii de droguri au avioane mici care zboara incet dar mult – un F-16 nu se poate tine dupa ei, da cateva ture in jurul lor si ramane rapid fara kerosen. Trebuie sa ii poata urmari, filma si preda autoritatilor de la sol atunci cand aterizeaza.

            in plus, interceptarea nu presupune ca incerci sa-l prinzi din urma, poti sa vii si din fata sau din lateral, ideea e insa sa poti sa iei contact vizual si sa vezi daca e totul in regula.

      • Daca se poate politie cu Soim se poate si cu Spartan… oricum e mai ok decat IAK-52…

        Doamne ajuta bine ca s-au catapultat si a functionat catapultarea…

    • @zma

      Păi cum cu ce? Cu Zlinurile iar mai apoi cu SOCAT-urile, iar după aceea cu zmeie și avioane de hârtie…

      Sunt sarcastic însă sarcasmul îmi este îndreptat doar către “clasa” politică.

  10. Deci nu mai facem politie nici cu soim.
    Noroc de AN-2…

  11. Uite așa face MApN economie.

    Au cu un avion mai puțin de modernizat.
    Si nu au cu ce să înlocuiască acest avion. La Craiova nu se mai produc.
    Trist dar adevărat.

  12. La MApN se întâmplă ceva. Sa pierzi 2 avioane într-o săptămână??

    Ceva nu e in regula la RoAF

  13. Bine că ați pus în titlu și că s-au catapultat în siguranță. Așa că strângerea de inimă pentru soarta piloților nu a durat decât o clipă. Dumnezeu să-i ocrotească pe aviatorii noștri !

  14. pai lacul galbeni e la multi km distanță de oraș/baza 95/aeroport.

    • E cam aproape, si tu acuma…
      Rectific, cica pilotii s-ar fi catapultat/parasutat in lac, avionul…prabusit langa? La naiba, comuna Nicolae Balcescu chiar a avut noroc!

      • e in partea cealalta – daca au ajuns in lac dupa decolare inseamna ca au zburat peste zona industriala si peste oras – vreo 4 km de la capatul pistei
        au avut mare noroc

  15. Cand ii auzi tot timpul:

    Armata este gata sa desfasoare toate misiunile specifice…..etc etc

    Acum si cu Soim si cu MIg21 la sol ce dracu ma desfasoara ?

    Ar trebui sa raspunda cineva pentru asta ! Asta este o situatie in care siguranta nationala chiar este periclitata ! Asta e o situatie foarte grava si nu mai zic ca si penibila pentru un stat NATO aflat in alianta de peste 10 ani !

    CINE RASPUNDE CU CAPU PENTRU CE SE INTAMPLA ACUM ???

    Sa bagam la puscarie babe ca au furat o gaina putem !

    • Salut. Extrem de grava situația și stânjenitoare. De s-ar întâmpla așa pe la alții s-ar constitui imediat comisii parlamentare sa ia la întrebări MApN-ul sa afle ce se întâmplă pt că de întâmplat se întâmplă ceva și foarte grav!!! Dar ce dracu – sa fiu scuzat – să întrebe pe cine când toți sunt la fel de vinovati pentru starea Armatei!!! Multă sănătate piloților și recuperare grabnică.

  16. IAR-ul trăiește din stocul de piese fabricat de Ceaușescu și în cei câțiva ani de după revoluție în care lucrurile au mers din inerție. Astăzi nu mai avem voință ca să construim așa ceva, chiar și cu ajutorul oferit de parteneri.

    Cel puțin pentru avioanele de antrenament și atac la sol ar trebui să avem un program pe termen lung prin care să ne fabricăm în țară avioanele și piesele de schimb, fără limitări de altă natură.

    Exact cum spunea cineva mai sus – până la urmă o să cadă toate, unul câte unul.

    • Ce ajutor „oferit de parteneri”, cand si aia au pus cu voiosie umarul sa devenim piata lor de desfacere.. in lumea asta nu exista cu adevarat parteneri sau binefacatori, exista concurenta si bataie pe resurse si piete de desfacere.. pana una alta, partenerii nu stiu cum sa ne ia resursele cat mai pe moca sprijiniti de lingaii autohtoni/fanarioti/agentii dubli-tripli etc/mercenari sau cum vrei sa le mai spui, care le plang de mila bietilor „parteneri”..

      • petru…Latrinistule… Iar incepeti jegurilor sa scoateti capul mizerabil???

        • Rosia Montana,Platforma Continentala MN,cel mai mare proprietar de paduri o companie suedeza……nu te lua de oameni degeaba…..R M pe astia nu I vezi Eu sunt la moderatie si n am infurat pe nimeni…..Deci???????

          • O vaiiii…. Iar mentalitatea lu’ interesul national a lu’ oprea care este sa traiti combinata cu camasutza alba a gloatei impotriva lu’ Kovesi hit again…
            Nenea; ai uitat aberatiile debitate odata cu prabusirea MiG-21??? Poate de aceea esti la moderatie ;). Zic si io; nu dau cu parul.
            Iar cand depasesc limita limbajului (ca deh la ce imbecilitati debitati pe aici) o fac asumandu-mi ban-ul.
            Nu stau sa ma plang apoi ca tine/ca o fetita ca vaiiiiiii; am o julitura…

  17. vorba lui neamtzu tziganu, sa traiasca ma-sa lui Martin si a lui Baker

    Multa sanatate pilotilor, recuperare completa si rapida

  18. Sa fereasca Dz sa cada vreun F-16. Sa vezi cum rasar jdemii de inteligenti.

    • capatu satului

      n-are cum sa cada f 16 ca se operationalizeaza dupa 2025,
      s-au cum ar zice prim sinistru 20 25,

      pana atunci f 16 sunt plimbate pe la showuri aviatice,
      mai imbatraneste un pic materialu, mai il inlocuim,
      leafa merge,
      armamentu de pe ele vine dupa 2020,
      s-a gandit guvernu ca e pacat sa stresezi piloti sa zboare cu armamentu acrosat,
      pai sa le dea la toti din guvern meritu credincios, medalii si scutiri de taxe cum vor ei ca merita

      pana la urma ca pica una sau doua avioane,
      aia e,
      au picat si la altii si avioane mai scumpe care fac cate unu aproape cat toata flota de f 16 th
      problema este ce faci tu ca natiune sa nu mai pice avioanele,
      si eventual cand le vede inamicu pe radar sa o ia la fuga,
      ori f 16, migu 31 şi soimu nu au aceste calitati,

      da la minister ce zboara pe sus nu este important ca sunt la distanta si privitoru la parada nu vede toate amanuntele: ca e iak ca e f 16 pt politicanu comunist tot aia e, ei oricum nu citesc almanahe sau daca nu baga un goagal,

      la minister importante sunt pustile, apc-uri, tancuri, vapoare militare,
      ca astea le vede poporu de aproape,
      strategia o stim: ce nu se vede sau nu este adus in constiinta publica nu exista

      in final o intrebare intrebatoare: daca pt primele f 16 armamentu vine dupa 2020, pt. alea care se cumpara pana la sfarsitul anului si vor veni dupa 2020 este sigur ca armamentu vine prin 2030,
      sau poate mai asteptam inca niste decenii de impliniri marete

    • Asteapta numai. Sunt unii foarte talentati cu jelitul si abia asteapta sa-si arate maiestria.

      • Capatu satului

        Fără supărare,
        A fi pregătit de război este una din condițiile elementare de ducere a luptei armate
        Pregătirea presupune și tehnica cu care lupti
        Și asta nu am descoperit io
        Sunt unii care scriu cărți de strategii
        Ori fără aviatie, sau cu aviatia pe care o avem noi suntem la victime colaterale
        Starea aviației militare e praf și nu de ieri de alaltăieri
        Baza a pus-o fanul comunismului cu fata umană
        Școlit la moskva

        Altfel, dacă nu ești pregătit ( cum am fost noi in 40 și suntem și azi) inamicu nu mai duce cu tine un război militar ci te elimina – unii ii zic genocid ce s-a întâmplat in Basarabia și in Ardealul de Nord, dar sunt sigur că nu se pricep

        Tara a stat destul in genunchi in vremurile tulburi și nu a învățat nimik
        Pt aia nevinovați morți degeaba noi restu tb sa jelim pana se trezește neuronu conducerii armatei și cumpara tehnica necesară
        Dacă aveam conducere la armata nu ajungeam aici

  19. Deja incep sa exagereze pe la ziare cu „sicrie zburatoare”.

    Atunci si Airbus A320 sau Boeing 737 sunt sicrie zburatoare, fiindca si din alea s-au prabusit de-a lungul anilor.

    Uneori am impresia ca se critica doar de dragul de a se critica, fara o dovada, o tinta sau un scop anume.

    Cei doi de la bord au supravietuit, daca vor fi in continuare sanatosi (coloana… etc) atunci asta e, avioanele se mai si prabusesc, peste tot in lumea asta nu doar la noi. In Romania ne indreptam spre o mini-isterie colectiva in ritmul asta.

    • Acum hai sa nu dam cu pietre în cei care se panichează. Un adevăr rămâne, și Lancer ul și Șoimul sunt avioane trecute bine de prima tinerețe și trebuie sa le înlocuim. Avioanele cad și nu întotdeauna este vorba de o defecțiune tehnica, e adevărat, dar statul roman este dator sa asigure piloților săi cele mai bune și sigure cu putință condiții de zbor.

      • MiG-21 e clar trecut de orice tinerete… chiar si de batranete 🙂

        Pana si programul LanceR era destinat sa fie operational pana in 2010, atunci cand ultimul aparat ar fi trebuit sa iasa din serviciu activ – inlocuit fiind de noul avion care ar fi trebuit sa intre in serviciu cel tarziu in 2007.

        La IAR-99 insa treaba e mai discutabila. Pe mine ma deranjeaza ca orice aparat este facut „sicriu zburator” de catre niste oameni care au impresia ca se prabuseste cate unul pe an. Cand a picat ultima oara un IAR-99 ?

        Anual se prabusesc o gramada de F-16 plus destule F-15 si F-18 – or fi si alea sicrie zburatoare?

        O data la cativa ani, undeva in lume se prabuseste un A320 sau un 737. Gata frate, nu mai merg niciodata cu avionul pentru ca e „sicriu zburator” 🙂 La asta ma refeream… se cam exagereaza.

        • Clar ca nu sunt sicrie zburătoare, dar trebuie sa acceptam ca aceste accidente produc emotii puternice. Și unii oameni chiar nu zboară cu avionul din cauza asta :).

          • Da stiu, am vazut in tot felul de avioane, si cu 2, cu 4, cu 6, cu 8, cu 180, cu 250, cu 300 de locuri etc 🙂

            Relativ de curand o fata infocata aproape mi-a rupt tricoul intr-un asemenea zbor, se tinea de mine ca un alpinist de coarda, am vazut asta dupa aterizare fiindca in timpul zborului eram mai ingrijorat sa nu vomite pe mine 🙂 🙂

            Multora le e frica de zbor, dar nu trebuie sa acceptam faza cu „sicriele zburatoare” la orice eveniment / incident / accident. La faza asta, ei practic isi exporta propriile frici si influenteaza negativ alte persoane, in special tineri si copii, care poate ar fi interesati de aviatie dar carora li se ofera o imagine de „moartea cu aripi” si atunci se orienteaza catre altceva si e pacat.

  20. deci cate mai avem? 9 soimi si 10 clasice? de bine ce vroiau astia sa le modernizeze.

  21. Offf, fir-ar…nu din nou! Bine ca pilotii traiesc. Digi spune acum ca sunt dusi la Bucuresti cu un elicopter Medevac. Fiarele le putem inlocui, pilotii conteaza. Doar ei conteaza! Sper sa revina cat mai repede la zbor!

  22. Daca pilotii sunt teferi si vor redeveni apti de zbor , e bine. Fiti calmi si aveti rabdare cu comentariile facute la „cald” !

  23. Da-l incolo de avion, daca ne-au scapat pilotii inseamna ca n-am pierdut mare lucru. Pe de alta parte nu va aruncati cu „perioada neagra in aviatie” etc, raul cand vine nu vine niciodata singur, sa speram la mai bine si asta-i viata, avioanele militare cad…

    Din cate am auzit ar fi fost un Soim.

    • Poate le pune cineva intrebarea astora de la fortele mirobolante aeriene care este rata de incidenta la suta de mii de ore de zbor (nu ca ar zbura astia atata acum) pentru un accident de clasa A (deci pierdere totala si/sau mortaciune). Nu ca ar face ei public asa ceva (S-ar kk pe ei de frica), dar yo banuiesc o performanta destul proasta atat a dotarii cat si a factorului uman.

      Comparativ, daca USAF a tot dat de pamant anul trecut cu avioane, la F-16 rata de incidenta este de 2,11 la suta de mii de ore de zbor.

      http://www.safety.af.mil/Portals/71/documents/Aviation/Aircraft%20Statistics/F-16.pdf

      Aveti norocul sa faca publica o asemenea statistica Fortele Aeriene? Yo zic ca nici macar nu au curajul sa abordeze subiectul asta.

    • Conform presei/blogurilor, se pare ca pilotii, unul in varsta de 41 de ani, iar celalalt in varsta de 40 de ani, ar avea 1000, redpectiv 450 de ore de zbor pe Soim. Avand in vedere ca par a nu fi date cu caracter nepublic daca se dau publicității, probabil chiar de catre MApN, as fi curios cate ore de zbor mai au, daca mai au, si pe ce aparate. De fapt, ar fi interesant de aflat cate ore de zbor au pilotii FARo. Banuiesc ca, daca in cazurile particulare mai sus amintite nu e secret, nici cu privire la ceilalti nu ar trebui sa fie. Daca e adevarat si se zboara de ordinul a 30 ore pe an, cum s-a sustinut pe aici, inseamna 2,5 ore pe luna. Cam putin ca timp de munca efectiv. Sper sa fie totusi numai povesti si si nostri sa zboare mai mult, ca altfel, cum sa poti vorbi de calitatea umana despre care ma certam cu GMT-ul, calitate menita sa compenseze decalajele tehnice.

      • Daca-mi permiti, pana la momentul Crimeea, suprapus si pe criza, se zbura criminal de putin spre deloc, pe motiv de lipsa fonduri.
        Multi piloti tineri au trecut atunci in civilie. Dupa Crimeea a inceput sa se zboare. Treptat, ca noi ne urnim greu mereu.
        Daca facand o medie iti da 30 ore/ cariera pilot iti poti da seama cam cat nu se zbura.
        Am folosit criminal in mod deliberat, pentru ca e criminal ce s-a intamplat. Acum, cand au bani de kerosen si se zboara, nu prea mai au cu ce…
        Nu c-as vrea sa-ti dau lectii, dar la mansa nu-i ca la volan iar performanta se face cu multa munca.

  24. Si uite asa au ramas 20 de IAR 99 pentru modernizare. Numai ieri nu ne spunea Fifor ca la nevoie le ridica de la sol sa faca politie aeriana cu ele in locul stramosescului MIG 21 LanceR! Parca le vedeam terfelind Suhoailele rusesti precum mata blanda zgartie fiorosul dulau prin batatura casei! 🙂

    Cred ca pana la urma nu vor avea incotro si vor recurge la IAR 99 TD, nu de alta, dar pana or sa le bage in uzina la modernizat, sau nu mult dupa modernizare, vor ramane cateva in batatura. Matematica ne spune cate cad pe an, iar tot ea ne spune cate avem nevoie sa fim la limta strictului necesar. Si cum astia vor moderniza doar electronica si avionica, cred ca vor urma sa cada…multe altele!

    Trist, adevarat si coplesitor! Daca principala arma a FN si cea a FT cand se strica asteapta sa fie tractata si apoi reparata, la FA ea cade si mai ramane una pe minus. Avem nevoie disperata de avioane, de piloti si de restul; de tehnica necesara. Mai avem nevoie si de mentenanta, modernizare e.t.c. Tot ce am avut si am pierdut!!!

  25. Comandorul Marcel Breşug, şeful de stat major al Bazei 95 Aeriană ”Erou căpitan aviator Alexandru Șerbănescu”, şi căpitan-comandorul Iulian Pena, instructor-şef zbor în cadrul aceleiaşi unități militare,

    zbor de verificare tehnica

    bine ca sunt ok

  26. Comentariu de pe hotnews. Mor de ras :)))

    „2 avioane de vânătoare sa cada în interval de 10 zile în Romania iese mult din statistica.

    Este foarte probabil ca persoane care lucrează pentru Rusia sa fi montat explozibili la bordul celor doua aparate (asa cum a procedat Moscova cu aeronava președintelui Poloniei în 2010).

    Misiunile NATO spre Crimeea cu aparate decolate de pe aeroportul Mihail Kogălniceanu ii deranjează pe rusi și aceștia s-au hotărât sa ne doboare avioanele unul câte unul.

    Daca la bordul acestor reactoare au fost montate componente minate care pot arata ca simple piese de schimb este foarte grea detectarea explozibilului. Trebuie dezasamblate toate avioanele.

    Daca iar cade vreun aparat militar în următoarea luna, sabotajul este prima ipoteza de lucru pentru anchetatori.

    • Nu nu nu asa…..cu arma fotonica le-au doborat rusii pe amandoua! Urmeaza elicoptere si aeronavele de transport.

      Urmeaza aeronava prezidentiala, dar mai asteapta pana dupa ce-l suspenda pe El Presidente mutalau, sa ramana in locul lui hamsterul. Poate asa scapam de ala odata! 🙂

    • Am vrut si eu sa dau copy/paste la comentariul ala, da’ am zis sa nu se supere lumea.

      Observi in schimb incotro bate?

      „Trebuie dezasamblate toate avioanele.”

      Clar. Trebuie dezasamblate toate avioanele, topite toate TAB-urile sa vedem unde au ascuns rusii microfoane, indoite tevile de la AKM-uri fiindca au fost blestemate de patriarhul Kirill pe vremea cand era copil, oprite radarele fiindca baga cancerul in copiii nostri, etc.

  27. Politie aeriana cu Soimu’… E ca si cum te-ai duce la raliu cu Loganu’ 1.5 DCI de la scoala de soferi.

    Mai e si idiotenia asta cu intrarea in paine a F-16-urilor. Ani de zile. OK, stiu ca asta e procedura, dar cand, uite, restul pasarilor sunt consemnate la sol, ce faci? Te rogi de RAF sa-ti faca treaba ta si apoi te caci in capul Occidentului, ca sa obtii voturi de la romani mandri si inepti?

    Plus ca, presupun ca rusii sunt piua pana bagam noi pe treaba F-urile si eventual mai luam cateva bucati. Le spunem noi cand suntem gata si au voie sa se joace cu noi.

  28. Comandorul Breşug, în vârstă de 41 ani, are la activ peste 1.000 de ore de zbor pe aeronava IAR 99 Şoim, iar căpitan-comandorul Pena, în vârstă de 40 de ani, are o experienţă de zbor de aproape 450 de ore pe aeronava menţionată.

    Foarte putin zboara si iar 99 – sub 30 de ore pe an 🙁

    La 99 chiar nu au motive, motoare in stoc sunt engros, teoretic la craiova au mai ramas sdv-urile si ar mai putea fabrica ceva repere daca ar fi cazul de reparat un avion
    Motoare poate nu de la turbomecanica care clar nu le-ar mai putea face dar aeromacchi a fost in productie pana dupa 2010, la fiat aero s-ar mai gasi diverse chestii de motor

  29. Insanatosire grabnica pilotilor!

  30. Sanatate pilotilor si recuperare rapida!

    Vazand unele din comentarii, trebuie sa retinem totusi ca in ciuda accidentului, IAR-99 are o rata de atritie foarte buna – in peste 30 de ani de folosinta intensiva s-au pierdut 3 – unul la 10 ani.

    Chiar incredibil de buna tinand cont ca e zburat pe post de trainer, de piloti nu foarte experimentati.

    O tehnologie mai simpla, mai durabila si un avion solid, desi nu neaparat foarte performant la ora actuala – insa realitatea e ca nici competitorii sai nu au evoluat foarte mult – Hawk, cel mai de succes model ca numar de aparate, fiind la un nivel similar. IAR-99 e clar insa in urma cehilor, coreenilor si a italienilor, care au pus radare si le-au adus mai aproape de ideea de fighter – insa chiar si pentru training sunt mai bune, pentru ca pilotii au la indemana instrumente reale de lupta, nu simulate.

    Vom vedea cand incepe programul de MLU si modernizare, unul foarte necesar de altfel atat pentru armata cat si pentru industrie – ce a mai ramas din ea.

    • Se pare ca, din ce zice lumea, nu ar fi prea excesiv de intensiva, ci mai mult lejer intensiva, spre cam neintensiva..

    • Hawk a fost imbunatatit continuu si nu e deloc la un nivel similar.

    • comparam mere cu pere, hawk are adour cu fadec etc e din alta liga

      Cand a inceput programul cu iar99 – la 93 au pus doua si a iesit o ciudatzenie cu spatii neutilizate etc din cauza ca nu au reusit sa gaseasca alta motorizare pentru el
      si la iar99 l-au inceput cum trebuia, ce motor avem ? asta din 1953 toamna, hai sa facem un avion in jurul lui

      • Cred ca Neamtu Tiganu ar putea sa ne spuna lucruri interesante despre Soim, inclusiv daca merita investit in el pe viitor sau nu.

  31. Salut. Suntem de toata povestea am ramas cu nadragii la glezna si cu popou inspre Crimeia ca sa avem ce le arata rusilor, daca nu ar fi fost insularii era nasol rau de tot.

  32. Grigore Leoveanu

    Lista accidente IAR 99 :

    – avion 002 ( al doilea prototip) – 1986 – Centrul de Incercari in Zbor Craiova – ambii piloti catapultati si recuperati zbor

    https://iar99soim.blogspot.com/2014/11/s-002.html

    – avion 001 (primul prototip) – 1990 – Centrul de Incercari in Zbor Craiova – antrenament pentru air show – ambii piloti decedati

    https://iar99soim.blogspot.com/2014/12/s-001.html

    – avion RoAF Ianca – 1995 – ambii piloti catapultati cu scaun romanesc. Unul recuperat zbor, altul cu sechele.

    http://www.aviatiamagazin.com/headline/primii-piloti-salvati-de-scaunul-de-catapultare-romanesc-accidentul-iar-99-de-la-ianca/,

    – avion 721 – RoAF Ianca – aterizare fortata fara catapultare , ingestie pasare . Piloti recuperati zbor.

    https://iar99soim.blogspot.com/2014/12/filmul-real-al-aterizarii-fortate.html
    https://iar99soim.blogspot.com/2014/12/aterizare-fortata-iar-99-seria-721.html

    – avion 718 – 2012 – Centrul de Incercari in Zbor Craiova – antrenament pentru airshow – un pilot decedat, unul cu sechele

    https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=147880

    A mai existat un avion IAR 99 care a ars la sol, dupa aterizare pe aeroportul Ianca, fara victime. (1994)

    • 7 din douazeci si cate? La cate ore de zbor a flotei?

      • prototipurile nu erau in exploatare, alea sunt avioane de incercari, nu se pun la socoteli cand se evalueaza atritia unei flote.

        e normal sa mai pierzi prototipuri, sa nu iti iasa toate lucrurile perfecte din prima.

  33. ‘dincolo” au pus un articol cu starea de sanatate a pilotilor, nu stiu cine a fost in cabina din fata, are o fractura de femur restul chestii mici celalalt chestii mici

    sanatate si recuperare rapida si deplina, amandorura

    • Daca mureau, dracu ne lua pe toti. Fifor si gen.Ciuca zburau primii, urmau ravagii la RoAF…

      • Mai bine ar fi sa fie ravagiile din timp de pace, decat ravagiile in caz de razboi.
        Pe mine ma surprinde serena inconștiența cu care se accepta starea de fapt.
        Io ma intreb ce s-ar intampla daca, ipotetic vorbind, intr-o zi de ieri s-ar da alarma pe la cinci dimineata si baietii ar trebui sa urce in carlinga, aka cockpit, si sa zboare catre un inamic foarte real. Ca doar pentru aia se pregatesc niste forte armate, sperand ca nu se va intampla.

      • razvan nu te supara dar nu aveau aia ce sa caute acolo, seful de stat major al bazei etc in zbor de „inspectie tehnica” deasupra baltzii sa omoare doar pestii daca pica
        trebuiau sa isi fi acut reparatia la sol ca lumea si nu sa dea drumul la amatorisme de astea cu „inspectie tehnica” cu seful de stat major al unitatii
        parerea mea, hac 🙁 pacat ca pe iar99 asta nu l-au putut trage pe dreapta pe margine soselei

  34. MApN a comunicat sfarea de sanatate a pilotilor
    http://www.mapn.ro/cpresa/15980_Starea-de-sănătate-a-piloţilor-catapultaţi-din-aeronava-IAR-99-Şoim
    Pt moment nu sunt rani care sa le impiedice aptitudinile pt zbor in viitor
    Insanatosire grabnica!

  35. Avionul cazut este Soimul cu seria 723.Unul din cele mai noi si cu avionica modernizata.

  36. dincolo de neprevăzut oare nu poate fi vorba de atingeri ale regulamentelor si protocoalelor în accidentele astea?!adică avem în ambele cazuri doi comandanti care pot împinge/forța prin prisma functiei dincolo de limitele regulamentare destinul….nimeni nu le-ar fi pus la indoială comenzile oricum.

    • Pai la noi este opacitate totala…

      Normal ar fi toate investigatiile astea sa fie la vedere cu concluzii clare si raspundere clara…

      1. DA a fost defectiune tehnica din cauza ca nu aveam bani; pe viitor vom aloca mai multi bani pentru piese si/sau instruim mai bine tehnicienii…

      2. DA a fost gresala de pilotaj din cauza ca avem putina instructie; pe viitor vom aloca mai multi bani pentru ore de zbor/ore de simulator etc…

      3. DA a fost o nerespecate a protocoalelor/anvelopei de zbor; respectivul vinovat va fi sanctionat corespunzator indiferent daca e seful bazei sau cine o fi…

      Altfel ne invartim in aceeasi mocirla de fiecare daca cand pica ceva…

      Imi vin in minte episoadele din seria „Dezastre in aer”… toate se termina cu niste concluzii de genui: „s-au schimbat proceduri”, „s-a madificat documentatia”; „s-a modifcat piesa si schimbat la toate aparatele”, „pilotii au fost antrenati sa poata raspunde situatiilor proaspat identificate” etc. ESTE SIMPLU!

    • Poate vor adopta Iar 99 TD ca modernizare fii mai adecvata unor avioane de 30 ani vechime…

  37. salut,insanatosire rapida si clar ca sunt probleme grave in aviatia noastra militara,pacat ca nu se dorestede clasa politica rezolvarea cu adevarat a ARMATEI ROMANE, caci banii ar fi.Bine ca au pensii speciale si lasa ca suntem in besica aia de NATO.TRIST.

  38. Clasa politica-i cu siguranță cea mai vinovată și totuși…..,,copilu’ care nu plânge măsa nu-i da sa sugă..”, n-am auzit nici o voce din partea militarilor care să spună adevărul despre starea reală a forțelor aeriene române, macar la nivelul că ,,ne trebuie aia „, nu neapărat un refuz de a zbura așa cum au făcut bulgarii, ….probabil că nu-i voie sa musti mana care te hrănește și ma refer aici la pensiile speciale.

    Despre capacitatea de lupta/apărare a spațiului aerian NO COMMENT!…..vorba cuiva, avioanele cad singure nu-i nevoie sa le mai doboare careva!

  39. Sa vezi distractie, daca consemneaza la sol avioanele IAR-99,
    O sa facem politie aeriana cu avioane YAK-52.

  40. Bine că piloții au decis să sară, avem destui eroi!

    Făcând haz de necaz, suntem români totuși, aș dori următoarea celulă de alarmă: Dragnea – pilot instructor + Viorica elev pilot, respectiv Tăriceanu – p.i + Vâlcov early warning & recce

    Să facă sute de ore până la final de an, poate scăpăm… merită „investiți” doi Șoimi

    • Floggerimea voastra ? lumineaza te rog un necunoscator ? de ce migul 21 cand o ia razna, ridica botul si apoi se rastoarna ? Ca centrul de greutate e foarte in spate din cauza de motor, cadrele din otel refractar care il fixeaza, combustibil din „coama” etc etc – si cand din varii motive pierde portanta pare ca ridica intai botul apoi se rastoarna ?

      • Flogger e Mig 23 ….e mai evoluat…geometrie variabila….bimotor….clima bizonica…..parca are si odorizant cu Natasha…??

        • Mig 23 bimotor???
          Poate ma inseala ochelarii
          Parca era „plecat” de prin 21 ..23-ul si 27 din 23
          Si parca gaurile alea rectangulare pe lateralele admisiei erau ptr a „scoate” aerul

          • Ok ma duc sa schimb dioptriile…..ma vanezi ca o hiena ….??….cu gandul la F18…il facusi bimotor si pe asta…ok I’ll go hang myself…happy??
            Apropo ti am dat replica la faza cu F16A vs F18 ….da nu a trecut de “filtru “e greu sa zic orice ca multe nu sunt postate…?

            • Nu fi asa dramatic
              Urmaresc site-ul de pe la munca ..de pe telefon , cand mai am timp
              Vad chestii in mai multe comentarii cu care nu sunt de acord..dar nu pot urmari tot si sa raspund in parte
              S-a nimerit sa fii tu cine castiga in procentaj ..unele „incongruente”
              Poti sa rezumi aici chestia cu f 18
              Totusi ..la margine de toate si totusi mig 23 e cu un motor
              Istorialul aparatelor la rusi e simplu de urmarit in evolutie
              Sunt cei care au „evoluat” platformele inainte ca „trendul” sa fie adoptat de occidentali
              Si asa a aparut si „registrul” aviatic ..cu generatiile in parte
              La rusnalezi au fost pe partea de vanatoare vreo 3 platforme ..imbunatatite si evoluate
              Daca ti se pare spune ce are f 18

              • BIMOTOR…?
                Reinforced frame and wings(might save a pilot’s life in crash landing)
                Este tratat pt operare in mediu salinitate ridicata…baza MK operare deasupra Marii Negre
                Aerial Refuelling System-for F16A to use…
                Radar AESA….

                • Ok nu o sa te contrazic pe chestia aia cu majuscule ..bine ca nu ai gresit nr de motoare
                  La fel ca e ranforsat
                  La fel ca e cu aesa ..chiar si sh
                  La fel ca e un aparat fiabil si usor de intretinut( in limitele a ce inseamna asta la jeturile moderne)
                  La fel cu mediul salin
                  Nici nu as considera o chestie iesita din comun sa putem opera o escadrila de f18 pe kogalniceanu si vreo 50 f 16 pe restul
                  La fel cu realimentarea aia buddy-buddy
                  Vezi ca nu sunt hiena cu tine ..cand spui ce vrei sa spui
                  Sunt hiena cand unii confunda aliajele neferoase utilizate la un avion in proportie …si striga ..-„fer” vechi ..third hand

      • Numa necunoscător nu ești 😉

        Și pentru că CG e în spatele CE, inerția tinde să destabilizeze. Ca exemplu plastic, să ne imaginăm un proiectil unde toată greutatea e în spate, care nu e stabilizat de aripi (care au nevoie de V sau portanță).

        Apoi, nu uita aripile delta (primitiv). În cazul planurilor cu separator stabilizator desprinderea fileurilor e abruptă odată atinsă viteza limită sau prin apropiere cu pierdere de energie datorită manevrei.

        Odată ce V scade sub 250 nd, trebuie atenție mare și lucru cu palonier.
        Foarte nasol ce s-a întâmplat… 🙁

        • Floggerimea ta la 60 de grade inclinat, asa trigonometric inseamna 2g ca sa aiba aceeasi portanta ca si in zbor orizontal la aceeasi viteza , si ca sa ramana „echilibrat” ii trebuia tractiune adica motor” in plin” ?

          • Clar că trebuie tracțiune dacă tragi și strângi virajul… cam trebuie gaz plin.

            Orice manevră sub 300nd trebuie susținută (tonoul e cea mai sigură la Vmică) pe 21.

  41. Cei de la Avioane Craiova au intrat in fibrilatie. Stirea asta tocmai ce le-a ‘sters’ din cont multe milioane de euro!

  42. Azi la sedinta de guvern s a anuntat achizitia a 22 de elicoptere plus 2 simulatoare de zbor ptr MAI si SMURD,probabil isi primeste si Airbus partea…

  43. Insanatosire rapida celor doi piloti.

  44. Eu nu înțeleg care e problema la acest motor…VIPER.
    De ce-ai pierde tracțiunea?
    E un motor simplu, ceea ce îl face ușor de verificat, ușor de întreținut.
    am mai auzit cazuri când Viper-ul și-a pierdut tracțiunea. Ceva s-a întâmplat acolo.

    Ceva s-a întâmplat acolo cu avionul. Probabil o greșeala de pilotaj o defecțiune tehnica sau o pasare aspirata, fiind deasupra lacului.
    Am înțeles că avionul executa un zbor de control-verificare după o intervenție tehnica.

    Mai e ceva…. Unul din piloți s-a ales cu o dubla fractura, după catapultare.
    Și aici sunt probleme cu echipamentul de catapultare, protecție. Ptr că avionul are viteze relativ inferioare. Asta înseamnă că expune piloții catapultați la pericole mai mici. Iar fracturi la ambele picioare e ceva fff grav.

    BANUESC că catapultarea s-au făcut la altitudine mica, și piloul a avut un impact cu solul (sau cu apa) mai violent?
    Oricum scaunul de catapultare este de TIP: ZERO-ZERO. Adică e capabil sa catapulteze în condiții de siguranță la Viteza ZERO – altitudine ZERO.

    Eu vreau sa știu de ce pilotul are fracturi la ambele picioare.

    • Din cate stiu scaunele alea sunt produse in Romania si montate pe toate avioanele noastre care zboara si au asa ceva!

    • Daca se catapulteaza la altitudine mica exista acest risc.

    • Grigore Leoveanu

      @Chipp

      Scaunele de catapultare 0-0 , inseamna avion stationar pe pista.
      In situatiile reale, catapultarea are loc in conditii dinamice deosebite : de obicei avion aflat in picaj. In general, scaunul realizeaza ridicarea la o inaltime de 80-90 , dupa care urmeaza secventa de separare a pilotului de scaun si deschiderea parasutei.
      Pentru o catapultare in siguranta este necesara corelarea acestor factori cu viteza si inaltimea de zbor, tinand cont de limitele fiziologice ale organismului uman.
      Suplimentar, pozitia corpului si a membrelor este determinanta in micsorarea riscului de accidentare. Astfel, daca picioarele nu sunt retrase automat, la timp, exista riscul lovirii acestora de tablourile de bord.
      Un calcul important este si cel al altitudinii minime de catapultare, cand e nevoie si de cateva elemente de cinematica:
      – altitudinea minima se refera doar la cazul zborului orizontal
      – in caz de picaj, are loc o compunere a vitezelor scaunului si avionului
      Astfel pentru un avion aflat in picaj cu 2400 m/min si echipat cu scaun de catapultare cu altitudine minima de 0 m, o regula simpla de calcul este urmatoarea :
      – Altitudine minima de catapultare = altitudinea minima a scaunului + viteza de picaj/12 min =0 m +2400/12= 200 m
      Se considera ca timpul necesar este de 1/12 min= 5 s.

      Deci, un scaun 0-0 nu inseamna neaparat ca este safe pentru orice viteza sau altitudine de zbor.

      https://www.rumaniamilitary.ro/scaunul-de-catapultare-i
      https://www.rumaniamilitary.ro/scaun-de-catapultare-iv

      Daca pilotul a catapultat prea jos in conditiile unui picaj abrupt cu viteza mare, e posibil ca parasuta sa se fi deschis tarziu, la o altitudine mica, fapt ce a cauzat fracturile membrelor.
      Oricum, statistic, aceasta este cea mai des intalnita ranire la catapultare.
      Probabil a existat o mica diferenta de timp intre momentele catapultarii celor 2 piloti, IAR 99 neavand un sistem de sincronizare , folosit pe alte avioane. ( a sarit unul, automat e catapultat si celalat).

  45. Herr Von Renn Weg

    Pfff! MAPN ofera pensii speciale cu tonele pt ca pilotii zboara 30 ore/an! Pe seful de stat major al fortelor aeriene il cheama Pana… o piesa de Caragiale si nu alta! Poate o sa faca politie aeriana cu mig-29 care mi se pare ca sunt cateva puse la ruginit… si daca incep si alea sa pice, facem politie aeriana cu Delfinul! ca doar nu trebuie sa se scufunde!

    • MiG-29 puse la conservare sunt cam duse. Au fost tinute sub cerul liber, in mediu salin timp de ani de zile, au nevoie de RK care s-ar putea face serios in Rusia sau „daca chiar trebuie” in alte tari gen Ucraina, adica oricum o iei – la adversari.

      Pe urma, sunt prea putine, ar necesita o modernizare dupa RK – echipamentele de pe ele atat radarul cat si electronicele etc sunt alea din ’89 – ’90, statia de bruiaj e useless impotriva adversarilor nostri deoarece ei au fabricat-o acum 30 de ani si stiu exact cum s-o contracareze, plus faptul ca nu mai avem motoare, polonezii cautau motoare si unele din ele le-au luat de la noi.

      Presupunand prin absurd ca le duci la un RK in Ucraina (in Rusia cred ca suntem de acord ca e exclus), dupa aia va trebui sa bagi bani seriosi in ele (avionics) si va trebui sa cauti motoare (de unde ?), si te vei pomeni cu 17 avioane aflate in stare de zbor dar fara piloti pentru ele, fara instructori, fara mecanici si cu armament putin si depasit (rachetele alea vechi de 30 de ani, daca mai sunt). Asadar, va trebui sa cumperi armament rusesc (de la cine ?) sau sa le modernizezi pe stil LanceR ca sa poti folosi Python-3 si Matra Magic 2 pe ele, poate si AIM-9X desi asta doar daca va fi de acord producatorul, eu zic ca nu.

      De unde oameni pentru asa ceva (mecanici, instructori de zbor, piloti), de unde motoare, si pana la urma de ce sa bagam sute de milioane in alea 17 aparate pentru a le moderniza si a le face utile cand am putea sa bagam sutele alea de milioane in alte avioane F-16 pentru care avem deja atat armament, cat si instructori, piloti, mecanici, baza aeriana compatibila si se pare ca vom avea si centru de mentenanta. Tot asa, la F-16 motoarele nu sunt o problema.

      Nu stiu de ce tot apare pe blogurile romanesti ideea asta cu MiG-29, a fost un val mare acum vreo 2 ani si de atunci tot reparare in valuri mai mici.

      MiG-29 in Romania – E DUS –, forever, pe bune, pentru totdeauna.

      Eu am mai scris aici in 2016 ca invit orice cititor sa contrazica ideea asta si ma voi „duela” cu el pana in panzele albe in limita timpului meu – nu pot posta din 10 in 10 minute dar nici nu voi abandona subiectul pana nu ajungem la o concluzie… finala 🙂

      • Concluzie…nu solutie…”finala “…??
        Jokes aside ai dreptate cand eram adolescent asta era visul meu Mig 29 la MK….am picat la medical inainte de a avea orice sansa….si oricum le trageau pe dreapta deja la vremea aia…2001/2002…..nu s motoare (resursa mica la Mig29 A/B avionica slaba rau la varianta export ca ale noastre,degradare avansata de la”conservarea “ in camp…de banii aia iei o escadrila de F16 block 52 si iesi mult mai bine….programul SNIPER a fost ultima “zvacnire “ pt Mig 29 in RoAF….asta a fost….RIP

        • @Ross
          Medicalul l-ai picat, SRI-ul nu te-a luat, de armata ai fugit…
          Off-off, mai-mai!

          • Capacitate pulmonara….iar te iei de mine..???
            La regiment de garda sa faci 4 ore cum era atunci garda la palat….mai mult in pozitie de drepti du te tu my friend…I’ll cheer for you…?
            Nu am zis de SRI…am zis de politie…institutie putreda in draci….ti am mentionat ca I am dat in ju decat odata la Tribunal C ta si am castigat la apel…?☝️….nahh sa vezi om nebun…?

            • @Ross
              De pe topicul: „Ce mai face Marasestiul?”:
              „PS sa inebunesc daca nu de acum incolo nu fac fact check pt Anla’shock si Priam….word for word….nu am stat sa ma dau niciodata peste cap sa rastalmacesc cuvinte afirmatii….dar ma rog….nu sunt asa de “introspect “ de aia nu ma luara la SRI cred…???”
              Când ai mințit, atunci sau acum?

        • In ce an ai dat la Academie mai exact? Uneori lumea asta e extrem de mica 🙂

          Chiar m-am uitat sa vad daca am scris din greseala „solutia finala”, din fericire nu 🙂 🙂

          Acum, nu stiu daca exact de banii aia iei o escadrila de F-16 Bl 52, eu daca as lua F-16 noi as lua exact ce cumpara acum slovacii, Viper Bl 70, cred ca ar costa mult mai mult decat o ipotetica „reinviere” a colectiei noastre de MiG-29, dar ar fi o idee mult mai buna decat sa bagi bani in avioanele alea. Da, Sniper a fost ultima zvacnire, s-a anulat demult, n-are rost acum dupa 16 ani sa ne gandim serios la asa ceva, ci doar ca subiect de discutie intre pasionati 🙂 RIP… au fost „frumoase”, cat au fost.

          • 2003 am facut dosar medical la privat langa Spital Victor Babes totul ok mai putin capacitate pulmonara dc plamani subdezvoltati care la alergari intensive sau exercitii intensive inclusiv G Force manoeuvres as avea un risc urias de pierderea cunostiintei….asta e de cand jucam basket de la 14 in sus a devenit evident ca ceva era in neregula….Priam daca vrei sa faci bascalie de asta….knock yourself out….I won’t indulge you on this one

            • 2003, esti un pic mai tinerel 🙂 Sau te apropiai de limita de varsta.

              Acolo au incercat foarte foarte multi de-a lungul anilor, eu cred ca cunosc peste 100 lejer si asta fara sa stau prea mult pe ganduri. Multi au picat pe teme medicale dar destui au picat la psihologic si nu s-au lamurit niciodata de ce 🙂 Mai nasol zic eu e de aia care au trecut medicalele si au picat la teorie 🙂 Asta e viata. Sorry pt capacitatea pulmonara.

      • Herr Von Rennweg

        Glumeam cu mig-29, bine-nteles! 🙂 Dar totusi tin de ideea cu Delfinul! Nu o sa avem nevoie de baterii noi pt ca le scoatem si pe alea vechi ca sa fie mai usor, sa aibe o rata de ascensiune mai mare! 😀

        • Tu da dar prin 2016 se aprinsese lumea pe forumuri si e pacat sa creada oamenii ca asa ceva se mai poate face, am schimbat atunci multe mesaje cu @Chipp ca sa-l conving sa abandoneze ideea cu MiG-29.

          Subiectul ala mi l-au deschis persoane care nu scriu aici, nu stiu cum de le-a venit ideea si taman atunci, dar ma gandesc ca undeva tot au citit pe vremea aia si asta e bine sa combatem, un „viral” de strategie falsa, azi-maine ne trezim ca face cineva petitie si e semnata de 100 000 de oameni si apoi ajunge sa fie dezbatuta la stirile Pro TV ori mai rau, in Parlament, si e pacat 🙂

          In schimb, Delfinul fara baterii ar putea avea o viteza ascensionala mai mare decat MiG-29 si avand in vedere ca avem unul singur, ar fi ideal pentru politie aeriana.

    • Motoarele de la Mig 29 au fost vandute polonezilor, parca

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *