Un nou avion se va putea fabrica la Craiova. Este vorba de un model construit pe platforma vechiului avion de antrenament IAR 99 Șoim. O delegație din Turcia a venit în vizită la Fabrica de Avioane pentru a discuta despre construirea acestui vehicul aerian.
Jiji
Daca se concretizează atunci „chapeau” 🙂
Imi mai amintesc de o colaborare cu turcii. Proiectul se numeste RN-94. Noi am ramas cu prototipul si ei dat dat drumul la produsul de serie Nurol Ejder.
am vorbit aici
http://www.rumaniamilitary.ro/in-dragonul-turcesc-bate-o-inima-romaneasca
Yap, exact asta s-a intamplat!
Cineva să-i avertizeze pe domnii de la minister și de la avioane Craiova, poate se repetă istoria, de ce să exporte turcii trainere concepute de noi și să nu exportăm noi… chiar dacă ei vin cu finanțele… Și cât despre Georgia, de ce nu se mai interesează cineva poate ar dori înlocuitoare efective pt. BTR-70… de ce nu le facem o ofertă cu SAUR-1??
Din nou consumam tuiculita aia numita „ochii lui Dobrin”.Buna rau!!!….dar.de ceva vreme o propaganda misterioasa bintuie media romineasca.Industria de armament rominesca are comenzi pentru 4-5 ani si nu poate fata…..nu poti citi un ziar serios fara sa dai minim de un articol , punctind ceva activitate MAPN, exercitii militare, colaborare…etc.Parklamentu ne da lege pentru „rezervisti voluntari”..etc.
Ascultind reportaju, nu poti decit intelege….: se va decide, posibilitate, tinind cont, viitoare posibila, perspectiva…exista posibilitatea….centru de tehnologie…si alte ….cacamaca….povesti de adormit copii (sau poporu, cetatenii, tovarasii, ..).Vorbe si iar vorbe….plus probaganda de la „centru”.
Dati dracului drumu la fabricarea noii arme de asalt , bagati in productie noul amfibiu blindat pentru infanterie, cumparati sisteme noi de aparare AA….lista continua.
Tovarasii baga tare cu colaborarea, si „viitoarul”..si au gasit cu cine ..Turcii.
OO Doamne!!!
baieti buni… dar de nu te misti la fel de iute ca ei, iei tzeapa urgent !! si din ce citesc e mai multa tzeapa decat actiune…
prietene citeshte mai sus….noi am ramas cu prototipul lui RN-94, tab 6×6 iar turcii fabrica Nurol Ejder, pe baza aceluiash prototip in colaborare cu Romania. turcii ne cam dau lectzii in orice domeniu. am vrea noi sa fim ca ei, mai ales in domeniul industriei de armament. Turcia fabrica sub licentza F-16 CD Falcon shi vor avea propiul multirol de lupta supersonic bimotor-turbofane. deci muclesu mic cu turcaletzii ca sunt profesori la arme shi fabricarea lor.
Mare dreptate! Si eu cand citesc asemenea stiri am aceeasi lehamite. „Se discuta, se urmareste, se propune, se intentioneaza, strategie pe termen….”. Penibil, articole pentru prosti.
Propun sa o votam pe doamna Udrea ministrul apararii, daca facem contracte cu turcii..sigur luam ceva licente free:))))
bun…mai oameni buni…voi v-ati uitat la ce utilaje sint in fabrica aia…in afara de un utilaj mai nou, am vazut lucruri mai moderne la taica’meu in uzina la UMT pe vremea lui Ceasca…si asta a fost un sfert de secol in urma…
@tgg chiar si strungurile alea se pot moderniza cu bani putini si le trec pe cnc. daca amatorii din lumea intreaga pot face treaba asta, presupun ca pentru niste specialisti nu e mare branza. chestia e sa se vrea punerea pe picioare a firmei! m-au distrat tipii cei doi care dadeau la rindea acelas leatz :)) „Fa-te ca lucrezi, fa-te ca lucrezi!”.
Strungurile alea sunt geniale. Nu ai nevoie de mai mult. Niște senzori, automate programabile, un tablou gândit inteligent, face dintr-un utilaj aparent uzat moral, o bijuterie tehnologică și industrială. Am tangențe cu domeniul, m-am ocupat puțin cu automatizări de prese, strunguri, mașini de prelucrare mecanică. Crede-mă că nu e nevoie să plătească milioane degeaba.
Se pot face utilajele să lucreze automat, să se sincronizeze, să comunice între ele, să lucreze într-o linie automată, cu bani puțini.
Ce pot să facă românii, sunt mândru de ei. Am interacționat cu oameni care lucrează pentru export, pleacă-n afară și muncesc, oferă expertiză tehnică-n Belgia, Franța, Volvo-Geely-Suedia. Parte din automatizările făcute-n Suedia la Volvo sunt făcute cu specialiști români.
Creiere sunt, expertiză și experiență există.
Tot ce trebuie sunt: voință politică, finanțare, contracte atribuite pe baze concrete, nu gunoiul numit cel mai mic preț, o strategie limpede de modernizare, integrare, tehnologizare ale fabricilor.
Iti dau dreptate…multi vorbesc fara sa stie…..si eu lucrez in domeniul ingineriei…si pot confirma ca exista inca! la noi firme care exporta in draci servo motoare, motoare electrice, etc etc pentru forme mari din afara….PS: sunt firme vechi..”comuniste” cum ar spune unii….
O sa-ti cam fie cam greu sa le explici postacilor care repeta in nestire ” gramada de fier vechi ” si ” invechita si energofaga ” .
Departamentul importuri si-a facut temeinic datoria.
Dar vezi vremurile se mai si schimba am mai scris despre „generatia intoleranta” iar Germania/Franta va actiona ca un catalizator prin ce incearca cu imigrantii.
In cativa ani sa vezi distractie daca nu dau drumul la „industrii” si deci locuri de munca. Supapa plecatului la munca in strainatate o inchid usor, usor imigranti si asta pune in pericol economia semisclavagista bazata pe exportul de parinti si copii pt. a trimite bani in tara si nu se stie cine poate valorifica „oportunitatea”.
Depinde cum o sa prezinte ” oportunitatea ” .
http://www.capital.ro/ion-tiriac-fiecare-roman-sa-renunte-la-50-de-euro-din-salariu-ca-sa-i-primim-pe-imigranti.html
Totusi , nu stiu de unde se vorbeste de 500 de euro salariu mediu .
In ceea ce numim astazi industrie cel putin , nu am vazut .
Iar un om care si-a gasit rostul undeva in strainatate nu o sa se intoarca la un salariu de 600 de euro , muncind pana ii da sangele pe nas .
Pe langa diferenta de salariu , sa se gandesca si la asistenta medicala reala , invatamant pentru copii , acces la justitie .
:)…oare de ce nu sint surprins de comentarii…ce am putea noi face, cum s-ar putea moderniza daca ne-ar lasa oamenii rai, cat de buni sintem noi romanii si cum le dam lectii/cu flit la altii…nimic nou pe acasa 🙂
asa ne place noua sa traim intr-o lume virtuala..totul e la timpul viitor…totul e cu ‘o sa…’ si ‘daca’…nu judec pe nimeni… 15 ani dupa revolutie tot asa, ‘omul sperantei’ ,am fost si eu…dupa care am plecat
cum nu sint de meserie mecanic ci chimist, am aratat si eu filmuletul cu strungurile ‘bijuterie’ la niste prieteni europeni de la departemntul de mecanica de aici de la universitate…ca astia chiar se pricep…a zambit italianul, a fost politicos, si mi-a trimis un link cu expozitia de masini-unelte din italia de anul asta…asa de spalat ochii…
https://www.youtube.com/watch?v=PBM3WAJ_zYM&feature=share
Mda, youtube , filme de prezentare .
tgg , ai lucrat in mentenanta la asa ceva ? Sa vezi cum ” viata bate filmul ” ?
Intr-adevar , ” nimic nou pe acasa 🙂 „
care e problema cu filmele de prezentare? cam toate firmele serioase care se respecta au asa ceva…iar ca utilajele sint reale si nu machete asta pot sa iti confirm…universitatea a platit drumul la expozitia asta al profesorului italian ca sa cumepere ceva ce lucreaza in 5D…
iar despre mentenanta…:)…cu siguranta mentenanta la o hibrida e mai complicata decat mentenanta la un trabant…totusi presupun ca e normal sa avansezi nu sa ramai blocat in timp…si de asemenea presupun ca in general cu unelte noi s-ar putea sa faci lucruri care erau inaccesibile celor vechi
Care e problema cu filmele de prezentare ?
Colegul italian ti-a dat cu flit , politicos .
Ai incercat sa repeti exemplul lui .
Dar tu ne-ai dat cu flit , cu superioritate .Asa, de spalat ochii . Potrivit afirmatiei tale , fara sa cunosti subiectul .
Sunt ferm convins ca utilajele sunt reale . Dar si problemele sunt reale ,dincolo de expozitiile pe care le vede lumea .
Ai aratat colegului italian vreun CNC romanesc ? Vreun centru de prelucrare vertical, sau unul universal , sau prese cu comanda-program ? Cu manipulatoare ( roboti ) incluse ? Si cate si mai cate , mai mici, flexibile, sau mai mari ,chiar, enorme , specializate .
Nu , tu i-ai aratat niste strunguri vechi , ramase dupa ce au fost date la fier vechi utilaje moderne .
El ti-a aratat un film cu utilaje moderne .
Realizezi ca incercand sa-ti bati joc de industria romana ” inapoiata ” ti-ai batut joc si de tine ?
Sper ca am fost inteles .
REM Bacau a castigat, in urma cu cativa ani, un contract cu Agentia Spatiala Europeana (freza pentru modulele rachetei Arianne). REM a vandut CNC-uri inclusiv in SUA, celor de la Micheline. VMV Bacau vinde masini unelte in SUA si in…China, cel mai mare constructor de masini unelte. Acu eu nu zic ca totul este perfect, dar loc de dezvoltare este…
:)…Ai aratat colegului italian vreun CNC romanesc ? Vreun centru de prelucrare vertical, sau unul universal , sau prese cu comanda-program ? Cu manipulatoare ( roboti ) incluse ? Si cate si mai cate , mai mici, flexibile, sau mai mari ,chiar, enorme , specializate .
le-ai vazut tu in filmul de la AC pe astea?….ca eu nu le-am vazut…stiu ca traitul in lumea virtuala e placut dar intre timp IAR XX va trebui facut cu ce este la fata locului
daca situatia in industria mecanica e similara cu ce este in chimie…(si nu vad de ce nu ar fi)…pot sa iti spun ca in general acoperim doar chestiile de baza…foarte de baza…
‘sa-ti bati joc de industria romana’…cred ca bataia de joc cea mai mare ar fi sa nu vedem pe unde santem cu adevarat si de acolo sa incercam sa mergem mai departe…dacia e un exemplu de urmat…si acolo am fost SF, totusi e mai bine ca folosim tehnologia franceza acum
‘ne-ai dat cu flit , cu superioritate’…daca te-as fi intrebat care e consumul de sapun/pasta de dinti in romania comparativ cu ceilalti din europa poate ca as fi de acord cu tine…in rest cu parere de rau dar noi romanii nu prea acceptam realitatile usor…(chiar si cand e vorba de consumul de cosmeticale…:) )
Nu , nu am vazut in clipul de pe YouTube CNC-urile romanesti . De cele pre-1990 avut grija de semidoctii .Cat despre cele despre care iti spun alti comentatori, daca nu vrei sa le vezi , le ignori si gata .Spui ca nu exista .
In rest , raspunsul e ceea ce ma asteptam .
Citisem celelalte comentarii ale tale .
Ce vorbesti, pistoale cu apa pe langa ce ne-a lasat noua ceasca, aerospatiale, d’alea! Noi am fost niste prosti ca nu am profitat! Am continuat sa facem Dacii 1300 si masini de tocat carne cand puteam sa facem BMW-uri ursulet si roboti si te mai miri ce si, culmea, sa le mai si vindem!!! Ca nenorocitii aia nu vroiau si pace sa ne cumpere noua super marfa!
aia stiu fratele meu, ca nu tool ul in sine e baiul ci integrarea de early ’80s care se vede pe acolo. cate nu s-ar putea face mult mai bine in tara asta, cu bani relativ putini, doar sa fie lasati specialistii sa se ocupe si nu tot felul de trepadusi cu spate politic ?
aia ma ingrozeam si eu. nu prea arata a hi tech absolut deloc. vechituri si oamenii tineri iar n am vazut. nu am am ceva cu varsta dar astia batrani se cam duc si cine va continua ? ca un meserias in industria asta nu-l faci intr o luna sau doua.
Sunt mai multe hale la Avioane CV. Intreaba-te de ce nu au fost filmate si celelalte, mai ales „unde-s avioanele”…
mai, presupun ca nu au filmat acolo ca sa nu vada spionii rusi/americani/etc tehnologia cu care fabricam noi IAR invizibil/inexistent si sa ne-o fure…
totusi ar fi bine cand vin turcaletii sa le arate halele alea superdotate ca sa nu se sperie muslimanii si sa creada ca i-au adus la fabrica de arcuri/sageti
Nu mai avem timp de joculete. Armata Romana trebuie dotata masiv cu sisteme moderne. Trebuie sa ne ridicam cel putin la nivelul Greciei la ce se anunta pentru urmatori ani.
In plus, mi-e teama ca Serbia va deveni un nou Kaliningrad, blindat cu Iskandere…
Ce dracu sa mai construiesti pe platforma asta ca nu prea mai ai ce . Sa vedem daca pot sa scoata macar TD -ul ala.
Convorbiri , sa vada , la noi cam la asta se reduce totul . Petarde .
platforma este depasita,
asta putem pt. ca doar asta ne dorim,
am ramas cu soimu` pana la pensie, altceva nu stim sa facem ca nu ne duce mintea,
turcii vor sa ne dea clapa au mai facut-o si nu exista nici un motiv pt. care nu ar face-o din nou – eventual sa aduca Avionae Craiova la faliment s`o cumpere pe 0 lei si s`o mute la ei,
ar fi fost preferabila utilizarea platformei lui `93, eventual o incercare de a construi ceva plecand de la aceasta platforma, o modificare a aripii, a formei botului aparatului, a jambei pt. dotarea cu radar, in loc de 2 motoare unu`cu mult mai puternic (daca l`am lua pe cel privit de delegatia meletara la coreeni n`ar fi rau), alta avionica si alte sisteme de lupta aduse la vremurile in care traim, etc.
ceva care sa semene intru`catva cu YAKU` 130 dar sa fie diferit, sa arate ca tara asta mai are ceva neuroni,
Noi vorbim de avion cu motor și văd ce pot face niște desculți în Levant, cu Toyote, mitraliere. câteva Tow-uri, niște Hummvee-uri, ak-47, contra armatei siriene. Toacă la sirieni de s-au săturat. Fără sprijin aerian, fără blindate, fără dotarea armatei. Resping contra-insurgența armatei siriene, pe doctrină sovietică.
Niște MANPADS au căzut din greșeală prin Siria. Așteptăm să cadă primele ciori Suhoi.
eh, nu e chiar asa simplu cu rebelii din Siria: aia primesc informatii de la diverse servicii occidentale, primesc armament de infanterie, inclusiv lansatoare antitanc TOW si antiaeriene, arhisuficiente fata de ce dotare avea armata siriana. In plus printre rebeli sunt multi fosti militari ai armatei siriene, deci stiu exact ce le poate capul si ce dotare au aia. Armata siriana avea dificultati in a sti pe cine poate conta si pe cine nu, cu toate dezertarile.
Acum cu rusii, s-ar putea sa se schimbe putin trendul…
Sa nu uitam nici Libia:
https://www.youtube.com/watch?v=ironPIYIPYk
https://www.youtube.com/watch?v=oW07rUKlT-Y
In Siria in ultimele zile rebeli si ISIS sunt in ofensiva, pe portiuni din 3 fronturi:
„Syria’s rebels advanced on Wednesday in their counter-offensive in northern Hama Province, erasing all of the regime’s limited gains in their three weeks of attacks supported by Russian airstrikes.”
The Islamic State advanced farther in its counter-offensive against the Syrian military near Aleppo city on Tuesday, threatening the key base at as-Safira.
„Fears are growing of a humanitarian crisis in regime-held parts of Aleppo city because of the Islamic State’s cut-off of the Syrian military’s main route, the Khanasir-to-Aleppo road.
Syrian Rebels capture Kafr Dilbah, south of Salma”
Si fortele pro-Asad:
„SAA is advancing into the village of Khan Thuman in Southwest Aleppo”.
ori luam kai 50 ori face iar 99…..parca vad ca nu facem nimic
toate variantele sunt posibile, dar probabilitatea cea mai mare e la ultima 🙂
Io cred ca turcilor le-a placut desenul meu cu IAR-99 cu doua motoare in nacela (un fel de A-10 mai de la tara) si vor sa-l faca. 🙂 )))))
Romania chiar are nevoie de avioane de atac. Numai bune de tocat coloane de blindate rusesti.
Se pare ca, bocitul ca hobby e destul de larg raspindit, de fapt daca ma gindesc bine este si moda, as zice ca mai rational si mai romaneste ar fi „om trai si om vedea”
Precizeaza te rog ce intelege tipul din video prin platforma. deduce ce va fi modernizat si abia apoi voroveste pe capitole de ce crezi tu ca nu-i un proiect viabil, de ce turcii sint prosti ca incearca.
„Un nou avion se va putea fabrica la Craiova.”
Da, este vorba despre versiunea IAR 99 Poula Plesuva…
Varianta ambarcata cu leading edge vortex controllers pt portavioanele amiralilor rromanes ale Flotei a Treia de la Buzau
Mie parca nu’mi vine a crede…ca nu se potriveste cu ce s’a intamplat in ultimii doojcinci de ani
Cand v-or mai fabrica pontalacu, tarfetu blond, flescaiceanu sau proasta aia incaltzata de la penele alte havioani, sa ma anuntati si pa mini 🙂
Turkafletzili or mai avea nevoie de vreun surub ceva de p’acolo ca sa’si fabrice la ei
gsg-ul pesimist ca de obicei….
cered c esti invidios pe aia de vor pleca in delegatii prin turcia sa vaza ei ce mai e pe acolo.
Fabrica de la Craiova e condamnata sa devina furnizor de piese de schimb pentru F-35.
ale cui F-35? 🙂
Vazand „entuziasmul turcesc” mi-am permis si eu o remarca mai glumeata 🙂
Noi n-avem bani pentru niste amarate de baterii pentru Delfin si vrem trainer ??
Si ce sa facem cu el ? Ca pentru cele cateva F-16 A/B n-ai nevoie.
Logic ar fi sa stim ce avion nou vom cumpara. Si atunci ar avea sens sa faci un trainer corelat cu noul multirol.
Cum cineva spunea intr-un articol anterior, vrei KAI T-50 inseamna ca ai ca obiectiv F-35.
Altfel, vise ceausiste. Cum a fost BAC 1-11.
Unde ar fi pomana!
Desi, asa cum s-a mai zis pe aici, exista o aglomerare de „stiri” si „noutati” pe subiectul industriei noastre de aparare, stirea de fata cu turcii ar putea avea sens. (eu m-am intrebat ca prostu’ de ce turcii, a caror industrie participa activ in programul JSF si dezvolta un „vanator” propriu, ar fi interesati de al nostru IAR 99?)
Prin urmare m-am uitat sa vad ce avion scoala subsonic au si astfel lucrurile au inceput sa aiba oarescum sens: https://en.wikipedia.org/wiki/Cessna_T-37_Tweet
Este posibil prin urmare ca baietii sa fie interesati de al nostru IAR 99 (adicatelea de dezvoltarea lui) pentru inlocuirea Talonului.
Zic si io…
Si sursa pentru flota de trainere a Turciei: https://en.wikipedia.org/wiki/Turkish_Air_Force#Formation_and_structure Vedeti Air Training Command.
Posibil, turcii exploreaza variante pentru un trainer subsonic care sa inlocuiasca Cessna_T-37_Tweet, probabil in cateva zeci de exemplare.
Inlocuirea Talonului cred ca e alta nisa, posibil in gama T-50, Alenia M345.
S-ar putea ca, pe langa trainer, un avion dezvoltat din IAR-99, ieftin, simplu si cu costuri mici de zbor, ar fi numai bun pentru ei ca sa-l opereze in Siria sau impotriva PKK.
Si ce mai vrei? Sa iti faca si cafea si mangealac?!
IAR 99 este un avion de antrenament cu oaresice capacitati de atac la sol. Nu prea mari … Mai bun ca Delfinu sau T 37 , mai slav chiar decat Alfa JEt .. si sigur inferior lu Bae Hawk care era cel mai bun in categorie in epoca 1975-2000.
Dar care ”
beneficiaa” d eun motor din anii 50 ….
Ori cum ti s-a zis un lat motor impune modificarea fuselajului
Sa zic asa mulyi de pe aici cred ca din ##### se poa face bici …
IAR 99 a fost un produs decent la vremea lui, ar fi avut o mica fereastra de oportunitate in anii 90 dar …. dar… Ca cum sa iti zic e ca si cum ai incerca sa dezvolti ceva perofrant azi plecand de la platforma Trabantului … (care tinand cont de pretul de cost si inca cateva a fost o masina formidabila!! )
Si ma niste retineri sa il cred si pe Frantz. Poa nu ma pricep dar exsita ceva numit „uzura” fizica si am dubii ca un strung de acum 40 de ani poa sa mai fie folosit sa produci la preciza ceruta azi in deomniul avioanelor cu reactie .. ca oricate automatizari bagi … (e ca si cum ai baga Viagra si cantarida cele intr-un bosorog cu probleme cardiace.)
Bre! CFum zis-a o minoritara la divortz „domana judecatoare geaba vointa daca nema putirinta” si „fa matale amor cu minus 2 centimetri!!!” . Asa si cu Iar 99 este prea btran, utliqajele sunt prea vechi, meseriasi nu prea mai sunt .. avem insa socoologi, folozofi, analisti politici, ziaristi si alti guristi
Din ce am inteles eu este vorba de un nou produs si nu IAR-99, plecand de la experienta IAR-99 si poate refolosind cate ceva, dintre solutii si subansamble.
Ori INCAS a mai avut studiul AMTA, al unui derivat din IAR-99 dar care avea motorul, prizele de aer si aripile si cred ca si deriva diferite, dar refolosea o parte din subansamble.
http://www.tehnomil.net/2012/07/05/urmasii-lui-iar-99-fara-finantare-de-cercetare-pcca/
http://www.rumaniamilitary.ro/amta-vs-amx-ata
si uite aici discutii din 2011:
http://www.aviatiamagazin.com/headline/romania-vrea-sa-contruiasca-avioane-urmasul-lui-iar-99/
„Succesorul lui IAR 99 este de câţiva ani în discuţie. Varianta IAR – XT este una dintre vehiculate în ultimul timp, însă directorul Marin Stancu spune că noua soluţie pusă sub evaluarea ANCS nu are nici o legătură cu XT. Potrivit presei de profil, aparatul XT ar fi urmat să aibă două versiuni: IAR-XT-A – un avion de luptă uşor, cu un singur pilot, care ar fi urmat să desfăşoare activităţi de poliţie aeriană; IAR-X-B – un trainer cu două locuri foarte avansat. Una dintre variantele de motorizare vehiculate pentru succesorul lui IAR 99 Şoim ar fi motorul Honeywell F124, care echipează în prezent modelele Aermachi M346 – dezvoltat de italienii de la Alenia Aeronautica şi Alca L159 – construit de cehii de la Aero Vodochody. Ambii constructori au negociat anii trecuţi preluarea Avioane Craiova SA.”
@Ghita Bizonu’
rulmentii se schimba… axele si suruburile de antrenare sunt problema, si alea oricum se schimba cu suruburi si piulite cu bile recirculante, mai pui un servo, un driver /axa si un panou de comanda si strungul ala face ce vrea muschiu’ tau, mai repede si mai bine decat ca atunci cand era nou.
adica am vazut masini resuscitate care aratau incomparabil mai vechi si mai uzate decat ce s-a vazut in filmuletz. pentru curiozitate vezi http://www.cnczone.com/forums/
S9 de ci se scoala din morto Ranghetzu?!
Ghita ,sunt destule utilaje cu comanda-program vechi, dar neutilizate care au partea mecanica in perfecta stare si se pot moderniza . Ma rog , utilajele care au scapat de autogen .Problema principala sunt sistemele de control moarte , multe nefolosite din 1990 .Pentru ca s-au facut investitii pana in 1989 , care au ramas neutilizate dupa oprirea productiei de masa din 1990 .
Iar cand s-a oprit productia de masa au ramas Ranghet-urile , de mai produceau piese de schimb .
Si daca tot te plangi de uzura la ale noastre , uite , duminica noaptea , un utilaj nou , nemtesc : ma cheama responsabilul de sector , ca ii da error servodrive . Gasesc blocate niste ghidaje .Utilaj nou-nout .
Eu nu am vazut numai reclame .
Sa stii Ghita , ca eram exportatori de utilaje destul de bune .Probleme au fost cu garniturile si cu ceva componente electronice mai nefiabile- dar putine . Se puteau corija toate cu importuri de completare .
Crede-ma , proiectantii si matriterii si-au gasit usor de lucru dupa 1990 . In strainatate .
Iar strungul neautomatizat, gen Ranghet , desi razi de el , inca isi pastreaza locul lui : intr-o vineri pe la amiaza , un ax indoit la o banda pe care robotul scoate piesele din masina . Productia astepta . S-a apelat la un atelier local , care a consemnat la locul de munca strungarul pana au scos mecanicii nostri axul , si la 10 seara l-am avut cu pinioane si rulmenti , gata pentru montaj , s-a montat in sch. 3 .
Apropo , pe strungar l-au platit extra pentru ore suplimentare vineri dupa-masa , nu l-au injurat , nu i-au spus ca astepta altii la poarta , asta nu s-a intamplat in Romania .
Am importat ceva utilaje pana acum, noi si SH…
Sunt firme in Germania care preiau masini-unelte, mortaciuni, de zici ca a trecut tancul peste ele. Le repara de arata ca noi. Pun comp. si motoare pe ele si le vand in Thailanda. Am vazut de vanzare la nemti utilaje fabricate la Arad si la Roman, pe vremea impuscatului. Nemtii nu fac misto de ele. E doar un business.
Sau englezii…sa vedeti cat de mult tin ei la Myford, Colchester sau Boxford fabricate pe vremea cand eu eram la gradinita…
Eu nu fac parte dintre extremistii dezindustrilizafrii, dimpotroba.
Insa in 89 werau une;e capaciati modernizate la „varf”. Altele erau inca moderne .. si unele .. ei bine rau muzeul tehnicii (tesatorie pe Dudesti .. untilajele erau din 1927 pana in 30 … ca dracu) Auzeam ca mia rau in unele uzine ale MICM in aceiasi sectie erau strunguri calsice, semi si automate… se lasa cu ceva sabotaje.
Da ma rog nu totui era de aruncat si inchis.
Insa am ceva dubii ca uzina de la Craiova (dotata la inceputul anilor 70 …. cu tehnologie englezeasca de prin 1960 cam aia folosita ptr BAC 167 Strikemaster .. A da De unde stiu? Pai ia de vezi la ce data a intrat in fabricatie IAR 93!!!) ar mai fi azi capabila sa faca ceva modern . Ca imi vine greu sa cred ca in ultimii 20 de ani s-a investit ceva in utilaje …
Si este vorba la dracu’ de aviatie reactiva nu de tractoare!
Sa nu mai zic ca in anii astia cu productia redusa sau oprita nu stoi cum mai este cu mana de lucru calificata. Ca discutam despre un domeniu in care si inginerii risca sa lucreze la banda (in anii 70 la o uzina McDonnel-Douglas , uzina de rachete spatiale si ICBM „productivii” erau toti ingineri!)
Nu stiu cu cine credeti ca aveti de a face…. Eu am lucrat la ITC … am colaborat cu CCAB , cu FCE . Bun am fost doar un auxiliar al inginerilor (faceam „munca proasta” „repetitiva” ) insa am auzit catesceva despre utilaje depasite „moral” care trebuiau „rugate frumos” sa faca peste performanta ptr care fusesera proiecate .. insa unele lucruri … ei unle lucruri nu se puteau face! Pur si simplu utilajele generatiei 3 nu erau „destul de fine” … tehnologiei urmatoare.
Asa ca poa ca strunguri facute in anii 70 sa fie „refacute” dar ce se va produce cu ele ?! Nu cred ca avioane moderne… sau calculatoare sau ecrane tactile
A da. Am ceva dubii ca azi o fabrica de aviatie foloseste prea multe strunguri …
Incep sa am dubii si in ce priveste capacitatea voastra de intelegere …
Mai Bizoane.., da cu pila si sublerul ies chestii.. hand made. Cred ca numai aia de la Rolls mai lucreaza atat cu mana..
Mie imaginile alea imi arata ca un atelier de la cooperativa de consum, aia care fac cosuri si nuiele..
Cate aparate L-29 si L-39 au produs si vandut cehii, cate IAR-uri s-au produs si vandut? Ceva de genul, 3500 L-29 construite si peste 2800 L-39, exportate in peste 30 de tari.
Noi avem nevoie de 10-12 trainere avansate si ne apucam sa ni le facem noi.., rasu plansu. Inchideti ce e de inchis si retehnologizati ce pastrati. Mi-as dori macar un singur produs de calitate si vandabil nu 1000 de lucruri incepute si neterminate care nu trebuie nimanui. Turcii sunt la ani lumina fata de noi in domeniul aviatiei si vin acum sa cumpere IAR-99? Poate au asteptat atat de mult sa mai scada pretul si sa il poata revinde apoi ca piesa vintage..
In opinia mea, stirea nu era aia cu turcii si IAR-ul, un fas, ci aia in care ne baga americanii in seama in dotarea cu AIM-9X Block II.
Ghita , intr-o uzina aeronautica strungurile sunt folosite mai mult pentru crearea gabaritelor , SDV-urilor si realizarea de piese de schimb pentru utilaje .
Au si ele locul lor precis . Imprescindibil . Fara ele nu se poate .
Sa stii ca intelegem totusi .
Totusi , daca nu gasesti loc strungurilor intr-o uzina aeronautica , ce parere ai despre alungarea din tara a ARCA ? Ei lucrau cu compozite , si chiar realizaseara cateva tehnologii . Sper ca nu ai uitat cum au fost calomniati chiar aici la rubrica de comentarii ani intregi .
La inlocuirea Cessna T37 ma gandeam si eu, am gresit cand am scris.
Ei se straduiesc mult in ultima vreme sa-si limiteze dependenta de importuri astfel incat solutia unui IAR 99 „Poula Plesuva” 🙂 (ma intreb cum o suna asta in turca 🙂 ) remotorizat, re, re, re-whatever, le-ar putea da independenta dorita.
Noi n-am avea ce face cu ele, avem destule deja, chiar si avand in vedere cele mai optimiste evaluari ale numarului de vanatori pe care-l vom avea in dotare.
@Eroul Asta cu atacul la sol ar putea avea sens in ideea luptelor din Siria ori anti PKK (inamici fara AA puternic) dar imi amintesc ca mai demult, intr-o discutie de pe aici, capabilitatile de atac la sol ale IAR 99 au fost facute „praf” de cei mai multi comentatori. Eu nu ma bag, ca nu ma pricep, tot ce pot observa este ca totusi lumea foloseste in continuare avioane de vanatoare „serioase” pentru asa ceva. La naiba, au folosit si Raptor pentru asa ceva!
Irakienii folosesc Tucano :-). Cand adversarul nu are antiaeriana mai serioasa decat manpad-uri un avion ieftin si simplu de operat e numai bun, numai sa nu pui pe el PRN-57.
Mai bine resusciteaza niste Mosquito-uri din WWII… 🙂 Macar sa o faca cu stil 🙂 Apropos, vand brazilienii la greu Tucano asta!
In alta ordine de idei, facand presa, am mai gasit urmatoarele informatii:
– turcii au „donat” Pakistanului niste Cessna T37, incep prin urmare sa scape de ele: https://www.flightglobal.com/news/articles/turkey-gifts-retired-t-37-trainers-to-pakistan-418380/
– si tot turcii au luat de curand KAI KT1, deci partea de training initial: https://en.wikipedia.org/wiki/KAI_KT-1_Woongbi
Ar mai fi prin urmare de acoperit partea intermediara de training cu un subsonic… Ar fi frumos sa iasa ceva.
Ma bucur sa vad ca se in ultimul timp se mai intampla si lucruri cu perspective bune, nu ca pana acum! 🙂
vise umede, doar o comisie va mai pleca probabil in turcia
Avion nou nu mai au cum sa faca pentru ca nu mai au nici motoare si cred ca nici ei nu mai sunt in stare sa fabrice restul
Sa il „remotorizeze” cu honeywellul de pe Alca sau cel cu postcombustie – ala e mai gros mai lung trebuie reproiectat tot avionul practic trebuie alte gabarite alte sdv-uri in fabrica altceva complet
care pentru cateva avioane – or sa faca un cost astronomic
Asta se intampla in contextul in care s-au interesat de trainerul corean? Poate e vorba de o productie a acestuia aici, atat pentru noi cat si pentru turci; IAR-99 e totusi un concept destul de vechi…
vor sa ne dea leapsa. dar incercarea moarte n-are. ce-ar fi de pierdut, Avioane Craiova si-asa e pe moarte 🙂
O gluma de presa dpmdv. Daca eram destepti faceam ceva de mult, insa un nou trainer este chiar ultima noastra problema, pe de alta parte programul IAR 99TD este o tiganeala cu radar AESA la bord, nici cal, nici magar, nici trainer nici atac la sol, submotorizat, etc, etc, dar se baga milioane de euro intr-o himera pe care nimeni n-o doreste si de care RoAF chiar n-are nevoie.
Turcii au venit si ei prin zona, insa sunt foarte pesimist ca IAR-ul nostru i-a lasat muti de admiratie, iar pe de alta parte ce sa mai modifici/modernizezi la o structura extrem de specializata si destul de imbatranita?! Tragi de ea inca 15 ani si apoi importi cateva trainere. Pe aceasta zona eu sunt de partea importului „la cheie” cand va veni vremea.
Mai bine am face dracului lucruri de care chiar avem nevoie si pe care chiar le putem duce la bun sfarsit.
Aas e…IAR TD/XT e un DEMOnstrator….nimic mai mult! Daca se vrea ceva concret(slabe sanse), se va face ca urmare a rezultatelor culese din acest proiect!
Deci George,
Intr-o tara condusa de oameni competenti ar fi o paine foarte buna de mancat. Adica te duci la INCAS, Avioane Craiova si cine o mai fi si pui de o „colabirare” asa: tu (turcul) aduci in .ro cativa oameni (vreo 4-5) care sa coordoneze echipa de dezvoltare (sa zicem 30 de oameni) si scoti prototipul pe care dupa aia il manufacturezi sau in .ro (la Avioane Craiova) sau in turcia, sau si si in functie de costuri.
Principalul avantaj: costul scazut cu forta de munca din .ro. Daca il intrebam pe Arhenghel si cine o mai lucra in industria aviatica romana o sa vedeti ca au salarii sub 1000 EUR net pe luna. Asa ca la bani se merita.
Al doilea avantaj: experienta. Vorbim aici de niste gigei care (unii dintr ei) fac asta de 30 de ani. Inclin sa cred ca se pricep la ce fac. Desi in romanica nu esti sigur de nimic.
Deci oportunitatea exista, totul e ca atit turcii cat si romanii sa profite de ea.
Doamne Ajută, să producem în colaborare cu turcii un avion, e foarte bine.
Romania are nevoie de avioane de atac la sol. Multe.
nu ai ce face cu ele daca ai 12-24 (sau chiar 36) f-16…nu mai spun ca nu avem AT si AA….
O sa avem 12TOW.
„cat mai multe” 🙂
Există un website specializat în tenis care seamănă foarte mult, ca și calitate a materialelor, documentării, comentariilor și comunității, cu Rumania Military.
Marea diferență dintre cele două site-uri este că ăla de tenis trăiește din Simona Halep, adică din ce se întâmplă în zilele noastre.
Vă citesc cu sființenie și cu respect, George, Marius și domnilor contributori și comentatori. Am învățat foarte multe din ce-am citit aici. Cred, însă, că e momentul să veniți cu ceva nou la nivel de paradigmă și rețetă editorială. Mai exact, să o extindeți de la tehnică la tactică, de la tactică la strategie și de la strategie la politici, de la politici la politică și de la politică la pace.
Ca civil admir militarii și detest militarismul. Faceți câtă pace puteți.
Stimabile poa ai auzit de unu Claussewitz. A zis ca razboiul este politica dusa prin alte mijloace.
Nitel mai inainte unu Luis 14 zis si Soarele a pus ca pe tunurile „sale” sa apara inscriptia Ultima Ratio Regum (ultimul argument al regilor)
Asa ca ptr pace … recomand petitie catre Obama, ala cu premiul Nobel in avans, Merkeloaza, Putin , samd
Mai valabila as vedea o colaborare intre romani , turci , polaci , si cehi pt. un trainer mai rezonabil decat o incercare de resuscitare a 99-lui care desi imi place , e cam depasit .
Da nici o problema , il vor impinge din nou la microfon portareii pe dusca sa mosmaie cum ca majorari pt modernzdiari numa prin 2018-19 -20 …ca acu se fuck hautostrazi , ca se surpa mai repede decat se poate rezolva ceva ”de-o maslina , o atentie” in industria de armament
http://www.craiovaforum.ro/stiri/craiova-oltenia/avioane-craiova-premiata-pentru-avionului-iar-99-soim.html#.VjdJBi1rqTU.facebook
Ca daca altu’ n-avem… 🙂
„De notat că Avioane Craiova a derulat un amplu Program de reparaţii şi mentenantă pentru cinci aeronave de tipul IAR – 99 Soim, aparținând Statului Major al Forțelor Aeriene Române, cel mai mare număr de aeronave reparate într-un singur an. Pentru partenerii externi, au fost desfaşurate activităţi de MRO (maintenance, repair, and overhaul) la aeronave de tip C-130 Hercules (n.n. -Maroc) şi s-au certificat pentru mentenanţă avioane BOEING 737 (n.n. – cel putin 4 aeronave de la doua companii: Air Wings/ex Malaysia Airlines si (companie necunoscuta)/ex Turkmenistan Airlines….)„
Cica contractul pentru C130 a venit de la tovarasii israelieni (I.A.I.), Avioane Craiova primid ~1.2 milioane USD. 😀
+
http://www.acv.ro/download/2015/iun/NOTA%20DE%20OPORTUNITATE%20pct.%201%20AGEA.pdf