În timp ce unii se chinuie cu tot felul de sisteme care mai de care mai complicate şi mai „inovative” ca să-i ducă pe cei avuţi la limita spaţiului pentru o binemeritată postare pe reţelele de socializare, cei de la Space Perspective au venit cu o soluţie care mie mi se pare deopotrivă simplă şi ingenioasă: o capsulă presurizată ridicată de un balon cu hidrogen. „Nava” a fost botezată Spaceship Neptune.
Dar despre ce este vorba? În aparenţă lucrurile sunt relativ simple: se ia una bucată balon de 200 m umplut cu hidrogen (s-ar părea că heliul a devenit prea scump) şi o capsulă presurizată care poate transporta „cu stil” un pilot şi opt pasageri. Capsula este dotată cu ferestre largi, bar, toaletă şi… bineînţeles, scaune.
Compania plănuieşte să lanseze zborurile din Florida, de la Kennedy Space Center. În funcţie de vânturile dominante, zborurile de iarnă vor merge către est, pe deasupra Oceanului Atlantic în timp ce vara vor merge către vest, pe deasupra Golfului Mexic.
Spaceship Neptune are nevoie de două ore pentru a se ridica la altitudinea maximă de 30000 metri unde va petrece circa două ore după care va coborî, tot preţ de vreo două ore, fiind recuperată din apă de o navă specială aşa cum este recuperată orice capsulă care vine din spaţiu. Capsula este reutilizabilă, balonul nu. In the unlikely event that… balonul face… poc, există o paraşută şi nu este nimic tendenţios aici.
Preţul distracţiei este estimat la circa 125000 USD, pare-se jumătate din cât cere Virgin Galactic. Senzaţiile vor fi probabil tot la jumătate… Alături de Virgin, Blue Origin plănuieşte ceva similar urmând să utilizeze un vehicul denumit New Shepard. Avantajul Spaceship Neptune ar putea fi baza mai largă de clienţi, căci nu oricine poate suporta o lansare cu racheta în spaţiu (fie şi la limita lui). Primul test este programat anul acesta.
CEO-ul companiei, Jane Poynter, declara recent cu ocazia unui interviu: We’re committed to fundamentally changing the way people have access to space — both to perform much-needed research to benefit life on Earth and to affect how we view and connect with our planet. Today, it is more crucial than ever to see Earth as a planet, a spaceship for all humanity and our global biosphere.
Frumos. Dacă mai faci şi bani în felul ăsta, şi mai bine. Să încheiem deci visând la momentul în care biletele vor costa ceva mai puţin decât un apartament decent în Bucureşti.
Nicolae
Interesant. Nu stiam despre ei. Totusi pana la 80km nu primesti insigna iar balonul nu ajunge macar in mezosfera. Sunt curios daca va avea succes.
Sincer, si eu. Pretul e mai mic decat la ceilalti, dar si senzatiile direct proportional mai mici.
Mai era o alternativa pe la 20000 euro, cu un Mig 29, dar te duce pana la maxim 22 km: https://www.flyfighterjet.com/edge-of-space-flight
Ca sa fiu sincer, m-am gandit la neamtu tiganu cand am citit stirea… 🙂 el isi dorea ceva similar, dar mai sus… 🙂
Ca sa aiba succes cred ca trebuie sa mai coboare pretul. Semnificativ.
Ala e e „spațiu”. Nici vid, nici gravitație 0
Gravitatie 0 nu prea merge daca avem masa. Limitat la sistemul de referinta al Terrei pentru gravitatie 0 mai degraba trebuie sa cobori decat sa urci. Sau poate nu am inteles eu foarte bine lance faceai referire.
Interesantă abordare. Ca o comparație, e ca și cum ai avea un gard în fața ta, și trebuie să sari să vezi ce este după el. Nici nu vezi prea multe, nici nu durează mult. Rezultatul, e să vrei să „sari” de mai multe ori…
E cam escrocherie, nu-i nici spatiu, nici calatorie, iar eu in balon nu m-as urca de mi-ar da aia mie cateva mii de dolari. Pt 125K as poate o exceptie 🙂 …
Mai nasol s-ar putea sa fie cand onoratii calatori – si balonul lor – vor da bot-n bot cu curetii de tip jet. Sa vezi atunci comedie si senzatii tari.
S-ar putea sa fie suficient pentru convertirea alora cu pamantul plat. 🙂 Cat despre curenti, s-or fi gandit si ei la asta. Ideea mi se pare ingenioasa prin simplitatea ei. Sa ne aducem aminte de ala cu saltul de la cea mai mare altitudine, cred ca a intrat in Cartea Recordurilor.
https://www.space.com/17961-supersonic-skydive-worlds-highest-space-jump.html
Mi imi este frica de balon, asa ca este clar escrocherie 🙂 …
Dar ideea este ingenioasa, probabil cea mai simpla cale sa vezi ceva nemaivazut.
Personal imi placea cand colegii incercau sa ma tenteze la zburat cu planorul.
„E in regula. E ca un avion fara motor”.
„Paaaai…. de ce m-as sui intr-un avion despre care stiu ca nu functioneaza?…”
Eu la altceva ma gindesc…. Daca metoda ar merge pentru prima faza a zborului in cosmos. Ridici nava cu un balon si pornesti spre orbita de la mare altitudine. Ma gandesc ca in acest fel ai nevoie de mai putin combustibil, deci costurile de lansare ar scadea…..
Tu esti de la ARCA, nu? 🙂
IMO, beneficiul ar fi minor, problemele de rezolvat majore.
Pentru a ajunge pe o orbita joasa (LEO) e nevoie de o viteza (delta-v) de ~10 km/s. Din aceasta viteza, 1.3-2.0 km/s se duc pe gravitatie si atmosfera. Dar atmosfera reprezinta o problema pina la 15-20 km, densitatea ei scade apoi foarte mult (ai mai jos graficul presiunii si densitatii atmosferei).
Balonul elimina, deci problema atmosferei. Dar orbita inseamna ca vehiculul trebuie sa zboare paralel cu Pamintul. Deci este nevoie de rezolvarea urmatoarelor probleme:
– ghidarea sa fie extrem de precisa pentru a ajunge pe orbita dorita (orice schimbare de parametrii ai orbitei este dureroasa dpdv al combustibilului).
– rezolvata problema vintului care nu duce balonul unde vrea posesorul rachetei
– Falcon 9 ajunge la viteza supersonica la altitudinea de 9-10 km, intr-un minut si deja isi schimba directia de zbor (manevra se numeste gravity turn). Lansata din balon, o racheta va avea practic viteza orizontala minima, ori exact asta se incearca sa se obtina.
Aia-s cu hidroavioane… 🙂
Nu numai
https://www.youtube.com/watch?v=4qVuVix5kCE
WTF?
Doamne, cata inovatie pe capul oamenilor aia… Ceva clasic, gen o lansare de racheta old fashion way n-ar fi facut si ei…
Nu sunt de la ARCA. Am avut o interactie cu ei (pe cand erau in Romania), eram atras de entuziasmul lor, dar mi s-au parut dubiosi si mi-am vazut de treaba.
Era o gluma, de unde si smiley 🙂
Pe langa ce spune Iulian mai sus, balonul ridica putin pentru marimea lui. Un balon capabil sa ridice 100-200 de tone (cam cat i-ar trebui unei rachete chimice) ar fi colosal. Sa-l construiesti pe pamant (structura de mylar continua si f subtire), sa-l lansezi cu tot cu incarcatura ta (absurd de scumpa) si sa speri ca nu-l face praf vreo pala de vant pana la altitudinea nominala (e un balon facut dintr-un material extrem de subtire si fragil). Chiar vrei sa te chinui cu toate astea 🙂 ?
Iata un link pt curiosi:
https://en.wikipedia.org/wiki/Rockoon
Da, am vrut sa scriu si ca la o lansare ramin fara heliu toate masinile RMN din spitale.
Mai jos ca un Mig 31, care-l poti arenda sa zbori ca pasager, dar daca prinzi un vint puternic cu balonul te duce la mii de kilometri departare.
Eu cand spuneam ca stangistii vor sa ajunga in spatiu cu balonul, faceam misto, nu era manual de instructiuni…. :)))))
Pe de alta parte, industria Instagramului aproba. Think about all the hashtags!
Fix la industria Instagramului m-am gandit si eu… 🙂
E pe modelul ARCA, deci un frumos PDF si filmulete de imagine de la teste, nimic de viitor!
Sunt asa de scumpe rachetele rusesti cu care americanii isi trimit in spatiu satelitii?
Asta este motivul de au ajuns la bloane colorate?
Sunt in stare sa viseze si sa coloreze orice numai un motor adevarat de rachete nu.
Tot ce au este de la nemtii adusi dupa razboi cu actiunea „Paper Clip”, au murit nemtii s-a terminat inteligenta americana.