Încă cinci avioane F-16 vor fi cumpărate de la Portugalia până la finalul anului

Foto: João Arlindo Silva Santos

România va mai cumpăra încă cinci avioane F-16 de la Portugalia, patru aparate cu comandă simplă și unul cu dublă comandă, iar decizia va fi trecută într-un proiecte de lege al Guvernului până la finalul anului, a declarat ministrul Apărării, Mihai Fifor. „Va urma ca în perioada viitoare să discutăm și despre celalelte 36 de aparate F-16 pe care ne dorim să le achiziționăm. Sunt mai multe posibilități luate în calcul, ne-am adresat mai multor state care au în dotare F-16 și care pot disponibiliza aceste aparate, fie că discutăm despre Statele Unite, fie că discutăm de Israel sau Grecia”, a spus Fifor.

Ministrul a mai dat detalii și despre modernizarea avioanelor IAR 99 Șoim. „În mai puțin de două săptămâni vom putea lansa negocierile cu fabrica de avioane de la Craiova pentru a putea să avem un contract să începem modernizarea celor 21 de aparate IAR 99 Șoim pentru ca acestea să devină aparatul școală pentru piloții de F-16”, a spus Fifor.

Autor: Victor Cozmei – HotNews.ro

via Tedy (lasă naiba băutele de vară la prânz!)

184 de comentarii:

  1. Incepe sa se oficializeze cat de cat „pachetul de carti” de care vorbesc de ceva timp (semnale – mai ales de la Fifor – au fost si inainte):
    48 bucati/culori (insa pe un previzibil 3×16 si nu 4×12)
    4 ”Asi” (nu ca formatie de acrobatii ci de antrenament)
    1 ”Joker” (care e luat pentru CCIZ sau ca rezerva sau pur si simplu punem mana pe tot ce putem)

    • Le pot imparti pe 2 baze, cat de cat ok. 17 e ok pt politie aeriana. (+4 EF/F-22).

      • Ce e in paranteza aia, ”echivalentul”?

      • Cam imprudent sa inghesui 48 avioane doar pe 2 baze.
        Cel mai probabil, va fi o escadrila pe MK, una la Fetesti si una la Campia Turzii (sau Bacau daca o modernizeaza).

        • 17 pe doua baze, pt inceput.

        • As spune ca MK e prea expusa, prea aproape de mare, prea aproape de peninsula

        • Bacaul va intra – aerostar are hangarul ala de wide body in care nu poate aduce nimic ca nu pot ateriza pe pista, tarom la fel nu avea voie decat cu atr – altii pot aduce boeing ma rog
          dar o sa se faca bacaul

        • Probabil cate 16 bucati pe Campia Turzii, Bacau (care a avut Lancer) si Fetesti. MK si Giarmata sunt desemnate aeroporturi de rezerva, pe care sa detasezi cate o patrula de alarma in caz de nevoie. In cazul MK, de pe Fetesti. Ca locatie permanenta, e MK prea expusa…

        • Cat ar costa ca pe langa cele 48 F-16 ABM/CD Fighting Falcon sa se mai adauge 36 F/A-18 CD Hornet, asta ca cel mai ieftin avion de lupta supersonic multirol bimotor, existent acum pe piata? Bine frumos ar fi si cel mai interoperabil cu F-16, F-15 CD Eagle, dpdv al motoarelor, avionicii si sit de armament. Plus ar trebui marit nr de IAR-99 B SoiM la 36 avioane.
          Daca FARo ar avea mai multe avslmr, elicoptere de toate tipurile, avioane de transport, cercetare-salvare, lupta ecr-asw, ar fi bine sa se redeschida bazele militare aeriene de la Giarmata TM, Craiova DJ, Silistea-Gumesti TR, Alexeni IL, Sibiu SB si Ianca BR, Plus ar trebui deschise unele noi la Ghimbav BV, Baia Mare MM, Salcea SV, Oradea BH, Tulcea TL. Bine unele baze militare vor opera aceleasi piste in comun cu avioanele civile.

      • Cum sa le imparti pe doua baze,pana n-ai escadrila operationalizata si un numar dublu de aparate?

        • Simplu. 8 pe una si 9 pe cealalta.

          • Si-l trimiti pe Miclos sa faca naveta, ok. Pe tehnici cum ii imparti?

          • Creezi doua nuclee distincte si un pic de competitie intre ele..
            Concurenta genereaza competenta. 🙂

            • Proportional cu aparatele pe care trebuie sa le deserveasca.

            • Stai ca nu-i trimiti in Alaska cu tramvaiul. Ii poti muta si suplimenta in caz de nevoie pana acoperi unele brese.

            • Nu prea stiu cum sa-ti explic. E o idee gresita, te avanti. Nu e ca muti doar fierul si faci concurenta intre doua nuclee, pana sa divizi o celula (nu ma refer la cele din aviatie) dureaza.

              • Nu e gresita. Daca vrei o armata de pace, atunci s-ar putea sa fie. Depinde ce vrei.

              • Cine nu se avanta, pierde. Vezi cum au procedat altii cu mai multa experienta.. IDF AF

                • Nu asa se procedeaza, in lumea normala exista o escadrila de antrenament si trecere, speram sa avem si noi una cat de curand. Nu se fac treceri pe F 16 si instruirea pilotilor in fiecare escadrila in parte. A spus-o un pilot de F 16, chiar comandatul Escadrilei 53…

                  • Israelienii operationalizeaza aparatele pe masura ce le primesc. Le operationalizeaza direct in lupta. Ii doare fix in pix de cum se face. Creeaza competitie intre diverse escadrile, dar si cooperarea intre ele. Castiga mereu.
                    Noi asteptam sa operationalizam escadrila si trimitem soimi pt interceptie..
                    Think twice.

                    • Asa ceva nu exista, cum sa operationalizezi un aparat direct in lupta?!

                      Operationalizarea presupune ca fiecare pilot sa atinga un anumit numar minim de ore de zbor pe respectivul aparat. Este un proces treptat si merge de la simplu (zborul efectiv) la complex (lupta pe timp de zi, noapte, conditii atmosferice dificile, folosirea senzorilor, a armamentului) etc. Nu exista „operationalizare direct in lupta” pt simplul motiv ca nu poti trimite un pilot in misiuni reale daca nu stie sa foloseasca aparatul.

                      Operationalizarea presupune – foarte important – creere reflexelor necesare operarii senzorilor si a armamentului, pilotarii avionului, comunicarii etc. Totul dureaza destul de mult (multe ore de zbor).

                      Unde dracu ai auzit tu de competitie intre escadrile? In filme poate…

                  • GMT
                    Israelienii au folosit in lupta F-35. Alea 2 bucati primite. Cum sa nu existe? Nu le-a fost teama ca dau cu ele de pamant

                    • Ti-am explicat mai sus, cat de simplu am putut, cum e cu operationalizarea. Posibil ca israelienii sa-si operationalizat pilotii in State inainte sa primeasca avioanele.
                      Si apropo de „operationalizare” nu avionul este ala operationalizat ci pilotul…

                      Lucrurile se fac asa cum am scris eu si nu altfel.

                    • Editat. Hai sa discutam civilizat. GeorgeGMT
                      Au folosit alea 2 in niște atacuri pe zone fara AA. Fi sigur ca piloții aia aveau multe ore de zbor pe F35.

                    • Ovi.
                      Serios? I-ai urmatit tubpeceadarul tau? Nu stiu cine delireaza.

                    • Ovi. Esti cam prea radical pt o fatza noua pe aici.

                    • Ovi.
                      Fii se scrie cu doi ”i”.

                    • Tedy, iti spun cit de civilizat pot. La faza asta esti pe linga, TOTAL.
                      Cauta pe net, informatiile sunt la liber. Nici o aviatie din lume nu face ce spui tu.
                      Cit despre F-35 israelian, poti fi sigur ca pilotii aia au zburat in State pina le-au iesit ochii.
                      Parerea mea, hic…

                    • Sharky
                      Si ai nostri au zburat in Portugalia.
                      Daca vrei sa operationalizezi imediat, poti. Daca nu vrei, pt ca te bazezi pe altceva, alta treaba.
                      Nici o aviatie din lume e un termen cam mult prea vag. Sa inteleg ca notiunea o exclude pe cea israeliana.
                      Pe 2 iulie 1980 primele 4 F-16A ajung in Israel, in 28 aprilie 1981 primul pilot de F-16 al IDF inregistraza primul kill. Primul kill din lume ot F-16. Locotenentul Rafi, in varsta de 23 de ani.
                      Ra’am ajunge in 10 dec 1976, primele 3, iar in vara lui 1979 participa la luptele din Attrition war.
                      La fel cu F-35. Asta e traditie, frate.

                    • Sharky.
                      Nu te ”sfortza” sa fii civilizat. 🙂

                    • Inainte sa il operationalizeze in lupta, piloti israelieni au zburat pana la operationalizare in State.
                      Operationalizare apresupune, in esenta, sa ai pilotii callificati pentru acel tip de avion si instruiti la un nivel conform standardelor d eoperationalizare.
                      Cu alte cuvinte, operationalizarea tine mai mult de piloti decat de avion
                      La fel si Italienii-operationalizare F 35(IOC) a intervenit numai dupa ce italienii au zburat multisor in State…englezii la fel

                    • Mai frate, toti imi spuneti ca pilotii lor au zburat de le-au iesit ochii prin State. Poste ai nostri au fost la plaja in Portugalia si nu imi dau io seama. Poate. 🙂

                    • Din nov 1979 pana in oct 1980 piloti si tehnicieni israelieni au urmat cursuri de familiarizare cu tehnica la baza Hill din Nevada, la USAF 388 squadron. Poate ca n-au fost in fiecare zi la pescuit, dar n-au stat decat 1 an.

                  • Mda, e clar. Esti prea bun pentru secolul asta, Tedy. Ma scuzati…
                    Parerea mea, hic…

                    • Te scuz sharky. Fii iubit 🙂

                    • Lasand la o parte bucata de discutie cu atacuri la persioane, in TOATE exemplele date, atat in cazul F16 isaraelian cat si in cazul F35 israelian au avut pilotii deja operationalizati in State, ca urmare a cursurilor facute acolo. Nu poti compara modul de operatinalizare al israelienilor cu al nostru-e au avut mai multi operationalizati direct acolo care s-au intors in tara.
                      La noi ideea era de a avea operationalizati mai multi piloti, din care 3(daca nu ma insel) la nivel de instructori care au continuat pregatirea si operationalizarea altor piloti din Ro (probabil, daca nu sigur, chestiune de costuri ).
                      Modelul israelian nu poate fi aplicat(nu ca nu ar functiona) in Ro pt simplul motiv de bani si de bum bum care la noi nu exista dar la ei este ceva cotidian

                    • DaniL
                      Atunci sa o lasam mai moale cu tara de granitza NATO, cu agresiunea dinspre MN, daca nu putem, nu putem, vine EF-ul operationalizat si ne apara. Sanatate si virtute. 🙂 Zbogom. 🙂

                    • Baz. Nu Ra’am. Erata.

                    • Suntem tara de granita fara bani(pentru lucrurile esentiale-armata, educatie, sanatate, completati pe linia punctata) dar si fara oameni competenti in pozitii de decizie. Deci inclusiv pt operationalizare intensiva. Cam cate capete crezi ca imi vine sa sparg eu cand aud ca acum toata politia eriana sta in 4 aparate iar alea nu sunt ale noastre…Soimii nu se pun pe motiv de performante, baza unde sunt aplasate vs locul de interceptare si pe baza de nu am radar de bord.

                    • DaniL
                      Eu voiam sa spun ca am credința ca pilotii nostri de F-16 sunt destul de buni ca sa poata face si acum politie aeriana. In orice caz, ar fi mult mai eficient asa decat cu Soimii.

                    • @Tedy.
                      Pilotii sunt buni doar ca putini. Eu cred ca avem max 5 calificati pentru misiunile de politie aeriana iar restul in diferite stagii de pregatire. Iar cei pregatiti cred ca sunt si instructori pt ceilalti. E cam greu sa decolezi cu pilotul pe care il instruiesti catre Targoviste, iar dintr-o data sa fi redirectionat la 50 km de malul marii, in apele teritoriale, sa insotesti un rus ratacit care mai poate sta si 2 ore in aer. Timpul, viteza si combustibilul nu sunt in favoarea ta. Pe de alta parte, politia aeriana e ceva ce faci 24/24 asa ca nu ai timp si de instruirea altora. Adauga la asta ca, in general, sunt 2 avioane pregatite permanent iar alte 2 in stand by daca e nevoie de suplimentare. Asta inseamna minim 4 piloti daca nu mai multi avand in vedere ca tre sa asiguri si macar 1 de rezerva in cazul in care unuia dintre pilotii din tura i se face rau sau e indisponibil… Concluzia e ca nu prea poti sa faci Politie Aeriana in acelasi timp cu pregatirea pilotilor din restul escadrilei. Si astia din urma sunt multi-standard 1,5 piloti/avion rezultand un numar de 18 piloti la dotarea de acum. Si daca e sa mai luam avioane numarul creste si mai mult. Cam de astea nu putem. Alaturi de multe altele.

            • In mod normal dupa operationalizarea escadrilei 53, LanceR-ele supravietuitoare ar trebui comasate pe Luna, urmand sa fie inlocuite de a doua escadrila de F-16(Barak-uri, Block 30 din Grecia, F-16 MLU, ramane de vazut), iar in final a treia escadrila sa fie echipata F-35 si dislocata pe Borcea, cam asa vad eu o evolutie fireasca a RoAF.

          • Deocamdata e clar ca Fetesti va avea F-16, iar Campia Turzii, care e departe de Marea Neagra, va primi restul de Lancere, de care va mai trage 5 ani sau mai mult, pana ajung si la ei F-16 care vor fi cumparate in viitor.

    • Uite ce spun polonezii despre ”dealul” nostru..
      ”Dlaczego Portugalia sprzedaje F-16 aby zaraz kupić kolejne? Jak wyjaśnił w rozmowie z „Portugies Insider” honorowy konsul Portugalii w Rumunii Nuno Caldeira da Silva, samoloty w tej wersji „były bezużyteczne dla zadań jakie realizuje portugalskie lotnictwo w ramach NATO”. Stąd decyzja o sprzedaży F-16A/B Block 20 MLU i zakupie w USA najprawdopodobniej nowocześniejszych maszyn w wersji C/D. Jednak to, co dla portugalskich pilotów było „niewystarczające”, dla Rumunów przesiadających się z MiG-21 na F-16 (nawet w wersji A/B), będzie stanowić znaczny skok jakościowy.”
      https://www.defence24.pl/rumunia-kupi-kolejne-piec-f-16-w-planie-36-maszyn

  2. Eu sunt foarte curios ce o sa implice modernizarea IAR 99. Plus ce versiune or sa fie celelalte 36 bucati F 16. Imi vine greu de crezut ca exista atatea cu o resursa mare si care nu au fost calarite la greu. Nici chiar Americanii nu cred ca au atatea. Eu cred/ sper sa fie varianta C/D si sa fie modernizate la standard 52+.

    • De la greci e greu de crezut pentru ca aia incearca sa mentina o oarecare paritate cu aviatia turca.
      Ori de la evrei, varianta C/D, cu modernizare la standard Sufa
      Ori de la americani, tot varianta C/D, cu modernizare la standard Viper.

      • Croatii au luat Barak. Israelienii nu vand Sufa.

      • F-16 israeliene sunt modificate la greu (si chiar sunt mai grele) inclusiv Barak-urile de care spui (C/D):

        http://www.f-16.net/f-16_users_article7.html

        F-16D Barack nu este dubla comanda, in spate este operatorul sistemului de armament. Ce facem cu toata electronica care nu este compatibila NATO? Sunt curios cum va decurge treaba la croati. Nu cred ca mai trebuie amintit ca-s zburate la greu in misiuni nu politie aeriana.

      • nu prea cred.c/d-ul este diferit de a/b(logistica devine f. incalcita),ceva mai costisitor de exploatat si in numar mult mai mic in amarg.conform ultimului inventar(15.06.2018) mai au 222a-uri,44 b-uri,137c-uri si doar 15 d-uri.plus ca toate c/d sunt retrase in amarg in 2008-2015 si sunt cam harjaite avand intre 5500 si 7200 ore de zbor.deci resursa e cam dusa.

    • sunt destule A/B-uri in desert retrase in anii 90 precum cele portugheze.le vor mlu-iza in portugalia si gata.probabil astea 5 sunt ultimele de care vor sa scape portocalezii.

  3. Veste buna.
    Un pas inainte.

  4. Restul de 36 sper ca le vor cumpara din Grecia sau Sua,alea din Israel sunt cele mai vechi !

    • Nu toate. Barak mai gasesti ok. Netz-urile, nu prea.

    • MApN-ul sa se uite mai bine la slovaci…

      • Ar fi bine sa faca asta..

      • Daca prin „uitat la slovaci” se intelege cumpararea de 36 bucati F-16 block70 noi, atunci nu, ca nu ne permitem.
        Cu SLEP un F-16 block25 (circa 4000 ore), upgradat la block70, mai poate zbura inca 8000 ore, ceea ce inseamna politie aeriana 40 de ani.
        Mai bine punem deoparte bani pentru o escadrila de F-35A, dupa 2022.

        • E rational ceea ce spui.

        • Daca pui ca guvernul croat este interesat de mentenanta F 16 la Bacau, atunci e previzibil ca evreii au o sansa mare, macar sa ne ajute sa le modernizam, nu neaparat sa le cumparam de la ei!

          PS Cat de diferite sunt cele pe care le avem de la portughezi fata de cele israeliene?

          • Radar AN/APG-68, v7 parca, motoare diferite, GE110, electronica diferita, in special autohtona, armament israelian, gura de admisie marita, coama dorsala marita, masa mai mare, un siste RWR suplimentar, multe elemente de la Sufa, daca este Barak 2020, casca israeliana, etc.

        • …..atunci nu, ca nu ne permitem.
          Cum nu ne permitem ? Pensiile speciale, numai speciale(deci suplimentare) au facut in 2017 1,3miliarde Euro !!! Deci se poate daca se vrea !

      • Intai erau polonezii,acum sunt slovacii campionii estului.
        Ce mari achizitii au facut slovacii in afara de 9 UH-60 si cele 14 F-16 noi care fac 2,91 miliarde?
        Au mai cumparat 2 batalioane de Patria AMV,2 modele de vehicule blindate (nici macar cate 12, au luat cate 9 sau 10) si-n rest au ramas cu ce au mostenit din Cehoslovacia si ce le-au dat rusii in contul datoriilor (inclusiv Mig-29).
        In curand o sa fim complexati si de albanezi

        • …inca astept sa vad ce propui….

          • Ai ajuns la vorba mea, eh?

          • Pt inceput sa nu ne mai impresioneze orice armata de-asta de ursuleti din plus. Cehii, da, aia-s alt calibru. Slovacii nu s-au remarcat nici la productie, nici la achizitii, nici prin misiuni. Ei o sa aiba o escadrila cu o calitate superioara, noi mai multe care nu-s chiar apa de ploaie fata de ce ai luat ei. Plus piloti mai buni

            • Vlad, asta-i marota noastra, factorul uman de o calitate inegalabila, care compenseaza orice fel de decalaje tehnice.
              Eu voi fi convins doar cand vor zbura in mod regulat 180/220 de ore pe an pe F-16. Nici chiar atunci nu vor putea compensa diferenta dintre AN/APG-66, spre exemplu, si un AESA.
              N-om fi noi toti cei mai cei si ei toti cei mai hai.. 🙂

              • Nu e de calitate inegalabila, dar avem scoala. Omul e mai important ca tehnica, punct.

                • Nu intotdeauna. Trebuie sa existe un echilibru intre una si cealalta. Daca echilibrul s-a rupt..

                  • Intotdeauna! Omul este mai important decat tehnica.
                    Degeaba ai tehnica de varf (exemplu arabii) daca n-ai personal calificat, invers, oameni de calitate pot compensa tehnica deficitara. Nu discutam aici de exemplul nostru extrem T55 vs T 90, ci asa, mai in general…

                    In privinta slovacilor, bravo lor, desi chiar nu inteleg de ce arunca atata banet pt o escadrila – care tot o escadrila este indiferent cu ce este dotata – puteau sa aleaga alta solutie mult mai ieftina. In caz de ceva ori 14 Viper, ori 14 MLU tot un drac pt ei, tre sa vina NATO.
                    La fel cehii, indiferent ce dotare au si cat de seriosi sunt (si chiar sunt) la o adica sunt facuti una cu pamantul in cateva ore. Prea mici ca sa conteze…

                    Croatii au luat decizia corecta, o escadrila, politie aeriana, sh la bani putini si cu asta basta. Daca au facut sau nu bine cumparand Barak alta discutie.

                    In astfel de cazuri cantitatea chiar conteaza alaturi de calitate.

                    • GMT
                      Trebuie sa fie un echilibru intre tehnica si calitatea umana, altfel pierzi eroic. Uita-te in istorie. Poti avea oameni de o calitate astronomica pt ca ei nu pot opri tancurile cu mainile goale. A se vedea Stalingrad..

                    • Pai si eu ce-am spus? Ca regula generla oamenii sunt intotdeauna mai importanti decat tehnica.

                    • GMT
                      Io am zis ca tr sa fie un echilibru, iar tu ai zis ca ”intotdeauna” omul este mai important decat tehnica. Iaca , nu este. Daca esti de acord cu mine ca trebuie sa exuste un echilibru, si io sunt de acord cu tine ca trebuie sa fie un echilibru.

                    • Nu nu intelegi limba romana? Omul trebuie sa fie intotdeauna de calitate. Intotdeauna!

                      Poti sa faci fata cu tehnica de lupta mai veche daca ai personal bine pregatit, dar nu esti bun de nimic daca ai tehnica de varf si oameni slabi pregatiti.

                      Asadar – incerc sa ma exprim cat mai simplu – personalul bine pregatit este o conditie sine qua non in orice situatie de dotare…

                    • GMT
                      O inteleg la fel de bine ca tine. Si tehnica trebuie sa fie la fel , de calitate. Adica sa existe un echilibru intre calitatea tehnicii si calitatea umana. Daca pui un cimpanzeu intr-un F22 nu faci mare branza. Cam la fel de multa ca si cand ai trimite un pilot excelent intr-un MiG21 contra unui F22.
                      Ce e chiar asa de abstract?

                    • M-am plictist sa tot explic de ce apa curge la val si nu la deal…

                    • GMT
                      Fie cum vrei tu. Poate de aia pretuim in exces T55-ul si MiG-ul 21, pt ca avem calitate umana care sa compenseze gap-ul tehnologic. Totusi calitatea umana pare ca incepe sa scada, ca d-au apucat astia sa ia Patriot de ultima gen. 🙂
                      Asta-i ca si sfanta treime la blindate. Mobilitate, protectie, putere de foc. Daca echilibrul s-a stricat, ai dat de probleme.

            • Un ursuletz de plush, intr-un Bl.70, bate un dinozaur intr-un MiG-21. Pe pariu. 🙂

              • Are un slovac sanse cu f-ul asta vs 3 de la noi cu f-uri ceva mai proaste? Tinand cont ca noi deja le avem si deja ai nostri zboara.

                • Toate sansele. Are rcs mai mic, tu il vezi mai greu. El te vede de mai departe si lanseaza primul, iar statistic vorbind, cine trage primul, de regula, castiga. Deci, da. Are toate sansele.

                  • Ce rcs are al lor si ce rcs al nostru? Mi-e lene sa sun un prieten sau sa caut.

                    • 5mp al nostru. Al lor f f mic daca are have glass.

                    • Sa zicem 0,5mp, cam cat un EF, al lor.

                    • Asta daca datele publice sunt corecte. Probabil nu sunt mari diferente..

                    • “Have Glass 5th generation” sau “Have Glass V” este o „simpla” vopsea radar-absorbanta. O putem folosi si noi, nu apare doar pe F 16V, americanii au inceput sa-si vopseasca F 16 C-urile…
                      Nu-i mare smecherie.
                      Pe de alta parte F 16MLU este fizic mai mic decat F 16V, avantajul „V” fiind data de radarul net superior. Noi avem si Sinper…

                    • GMT
                      As vrea o poza cu un A cu have glass. Io inca nu am vazut.

                    • Puteam pune si AESA, dar n-am pus.. Macar un AN/APG-68 v9. Nici asta..
                      Sa fim totusi realisti.

                    • Da tu sti cum arata „Have glass” asta ?! Este o vopsea gri, de unde sti ca nu sunt „A”-uri vopsite deja? Cum faci diferenta intre un avion cu „have glass” si unul vopsit normal?
                      Chiar m-ai facut curios…

                    • GmT
                      Are un wash ceva mai special. Aia mai veche iti da un look mai spalacit, iar aia mai noua, ceva mai glossy. Uita-te la F-urile grecesti. O sa vezi unele mai spalacite si unele ca si cum ar fi date cu lac. Aia e have glass. Unii zic despre have glass ca ar fi un concept care nu se limiteaza la vopsea.

                    • La suprafata e mai rugoasa, cu aspect de particule de sticla. De aia ii spune have glass.

                    • 🙂 Pai alea mai spalacite sunt vopsite mai demult, vopseaua se mai decoloreaza in timp. E posibil ca noua vopsea, care nu-i deloc noua, sa aiba o nuanta deosebita, ceea ce mie nu mi-a s-s parut…

                    • GMT
                      Esti simpatic GMT! 🙂 🙂 🙂
                      Asa cred multi. 🙂

                    • 🙂 Uita-te mai atent. Alea noi sunt mai inchise la culoare.
                      Esti asa de simpatic, ca nu m-as putea dupsra pe tine.

                    • Da, nu stiu cat de simpatic sunt, prefer sa primesc un astfel de compliment exclusiv din partea femeilor, dar stiu ca discutia noastra a plecat de la premiza ta (falsa) precum ca F-16V slovace ar fi superioare F 16MLU romanesti (si) datorita unui RCS mai mic datorat respectivei vopsele.
                      Falsitatea afirmatiei vine din faptul ca tu presupui in mod gresit ca vopseaua face diferenta, ori eu ti-am explicat ca aceasta „have glass” nu este specifica modelului „V” ci este disponibila si MLU-ului, ba si MiG 21 Lancer.
                      Asadar, sa sustii ca V-ul este superior MLU datorita vopselei este total gresit. Si noi putem folosi aceasta chestie.
                      V-ul este superior prin caracteristicile sale tehnice: radar, sisteme de razboi electronic etc, dar nu datorita vopselei.

                      Si apropo, 5mp RCS de la ce distanta?

                    • GMT
                      Nu numai vopseaua, ci si materialele din care este construit.
                      La C, rcs-ul e de 1,2 mp.
                      Daca tu vrei sa fii simpatic exclusiv femeilor, nu-ti lrea iese, iar daca crezi ca MLU bate Bl.70. Dream on.

                    • Have glasd e scumpa si fara alte materiale din structura, nu iti rezolva problema.
                      Mig21 cu have glass! Asta e ”something”.. 🙂

                    • Tedy…..I’ve done some research…?….si din ce constat…??…..Have glass generation 5….au pus o pe F16 block 50…..deci poti sa pui si pe Soimii ?nostri….totul e sa tinem vopseaua departe de Daddy & Co ca ,atunci cand li s o infunda se teleporteaza si astia ca Predatorul din film….??

                    • Pe C e eficienta, ca il reduce de la 1,2. Pe A e waste of money, ca trebuie sa il dea jos de la 5mp. Am crezut ca te temi sa nu o bea careva (vopseaua), ca e cam scumpa. 🙂

                    • Asta cu materialele Have Glass este o mare smecherie pentru cu nu o faci tu de capul tau. In primul rand materialele respective sunt „articole controlate”, deci nu te duci cu palaria in mana la Uncle Sam si ceri si tu niste galeti de farba. F-16 in diferite blocuri a fost supus unor studii de impact pentru reducerea amprentei electromagenice si infra rosii. F-16 A/B nu a mai participat la asa ceva de vreo 30 de ani, deci am mari dubii ca te apuci tu de capul tau sa aplici Have Glass V la un F-16 A/B. In afara de asta aplicatia se face numai cu ajutorul unui robot de tip CASPER (Computer Aided Spray Paint Expelling Robot) care costa in jur de un sfert de milion de dolari. Deci este exclus ca doi taranusi intr-un hangar cu niste pistoale de vopsea se apuca ei sa faca o treaba buna. In afara de asta software-ul respectiv este proprietatea intelectuala a US Air Force, deci mult succes si cu achizitia asta. In afara de vreo 4 instalatii de productie ale Boeing, Lockheed si Northrop o singura instalatie care este atestata pentru asemenea aplicatii este la Ogden Logistics Center de la Hill AFB in Utah si posibil una la Robbins AFB in Georgia.

                    • Se pare totusi ca Taiwanul va primi Have Glass II pe A/B-urile lor care se vor transforma in V-uri, alaturi de AN/APG-83 SABR si alte modificari semnificative, EW, IFF, etc.
                      E maximum ce au putut scoate taiwanezii, Have Glass II.
                      Interesant.

                    • Have Glass nu este doar o simpla vopsea ci un set de proceduri de reducerea RCS-ului. De lene nu mai traduc si fac doar copy-paste:

                      „Have Glass consists of two efforts to reduce the RCS. Have Glass I adds an indium-tin-oxide layer to the gold tinted cockpit canopy. This is reflective to radar frequencies but actually reduces the plane’s visibility to radar. An ordinary canopy would let radar signals straight through where they would strike the many edges and corners inside and bounce back strongly to the source, the reflective layer dissipates these signals instead. Have Glass II includes the Pacer Mud radar signature reduction and the Pacer Gem infrared signature reduction. Pacer Mud applies RAM coating to the forward and side facing areas of the F-16. These materials comprise ferromagnetic particles, embedded in a high-dielectric-constant polymer base. The dielectric material slows down the wave and the ferromagnetic particles absorb the energy. These coatings are also designed in a way that the small reflection from the front face of the absorber is cancelled by a residual reflection from the structure beneath it. For the application of this paint robots will be used, like the CASPER (Computer Aided Spray Paint Expelling Robot) system used for F-22 and the Have Glass II program used for painting 1,700 F-16s with RAM. Robots are essential because they can reach confined areas, as the inlet ducts, and can work without stepping on the aircraft. Pacer Mud processed aircraft can be recognised by their metallic like and shiny paintwork.”

                    • @Tedy

                      Nu ai cum sa tranformi F-16A/B in Viper-uri. In primul rand dimensiunile sunt diferite, motoarele mai mari, etc. Programul MLU/block 20 avea ca target aducerea A/B la un nivel comparativ cu block 50 ca identic e imposibil. Date mai multe pentru comparatie gasesti aici:

                      http://www.f-16.net/f-16_versions_article3.html

                      http://www.f-16.net/f-16_versions_article2.html

                      http://www.f-16.net/f-16_versions_article9.html

  5. Poate ar trebui regandita aceasta achizitie de 36 de avioane, respectiv cate in varianta simpla si cate in varianta dubla. Dupa care avioanele in varianta simpla sa fie noi, macar block 50/52, iar pt varianta dubla sa fie luat baby F 16, adica KAI T 50, care costa la jumatare de pret, dar are avionica la fel, este tot supersonic, costul de utilizare mai redus, iar pilotii se pot antrena mai des si mai mult. Cred ca in primul rand conteaza cat de mult zboara pilotul, iar daca ai cate 6 avioane T 50 la Borcea, Bacau si Campia Turzii poti antrena 36 piloti mult mai ieftin decat s-ar antrena pe F 16.

  6. Sper sa lase balta vechiturile, si sa ia ceva nou. Altfel in 10 ani, hai 15, daca pilotii le zboara ca pe MiG-uri, o sa ne trezim in aceeasi fundatura, ca acum.

  7. Incep sa cred ca aia din MAPN dau cu zarul cand decid numarul de avioane ce il vor cumpara. Erau 4, apoi dintr-o data 5! Sa nu mai vorbesc de epopeea F 16 de la inceputuri si pana azi! La camioane la fel, la blindate idem s.a.m.d

    Pe principiul dezbraca-te ca te…..imbraca-te ca nu te mai! 🙂

    Cred ca numai Dumnezeu o sa stie cate avioane vom avea concret in dotare, cert este ca tot batranul MIG duce greul, iar la cum merg lucrurile la noi, nu doar pana in 2025, ci si mult dupa!

    PS Pana intra IAR-ul 99 la modernizare, parca vad ca mai anunta astia suplimentarea lor cu inca X bucati din productie noua. Parca am intrat in campanie electorala la MAPN! 🙂

  8. nu pot sa ma abtin sa nu vad „coincidenta” intre moartea unui pilot si amalgamul de vesti referitoare la aviatia militara:
    se trag toate 21-urile la sol / doar aliatii britanici fac politie aeriana cu EF, noi putem suplimenta „daca este nevoie” cu Soimii (citat Fifor) / se decide achizitia rapida a inca 5xF16…
    la fel anul trecut cu camionul militar care a ucis soldati in Rucar-Bran
    sa inteleg ca trebuie sa ne scufundam si vreo salupa ca sa se miste treaba cu corvetele ?

  9. Salut. VladM@ aceiasi impresie am si eu ca trebuie sa se intample ceva nasol ca sefi din Mapn sa decida noi achiziti. Ma tot intreb de ce au pus la sol toata flota de Mig 21 or fi descoperit ceva nasol, incearca sa ne ascunda ceva, sau situatia acestor aparate e asa de putreda ca au inceput sa aiba cosmaruri pe timpul noptii.

    • @robu – ” Ma tot intreb de ce au pus la sol toata flota de Mig 21″

      E procedura standard.

    • Aceasta este procedura standard in aviatia militara. Cand un avion se prabuseste dintr-o cauza necunoscuta, cam toate celelalte de acelasi tip sunt trase la sol. Nu conteaza ca e vorba de MiG-21, Su-35, MiG-31, F-16 A/B/C/D, JAS-39….

    • Vor da un raport preliminar intern in 30 de zile de la accident
      si dupa asta vor zbura din nou
      Peste tot in lume se face asa – daca nu constata ca e intr-adevar o problema sistemica a avionului

  10. De procedura standard stiu si eu, dar daca nu aveam englezii?. De ce sunt nedumerit, Fifor a declarat ca toate avioanele din punct de vedere tehnic sunt apte de zbor atunci ar putea fi numarul mic foarte mic de ore de zbor al uni pilot, aici ar putea fi cosmarul lor ca ar trebui da dea explicatii cum un pilot zboara asa putin.

    • Salutare! Din ce am înţeles eu, zborurile de instrucţie sunt consemnate la sol! Cele de poliţie aeriană, nu! Mă înşel sau…!?
      P.S. E primul răspuns pe un blog….

  11. Toate cu 21 sunt oprite. Polititia cu englezii: https://www.hotnews.ro/stiri-esential-22565452-ministrul-rii-avioanele-mig-sunt-sol-momentul-poli-aerian-ocup-britanicii-avioanele-typhoon.htm

    Tare asta:
    Mihai Fifor. „Dacă este nevoie putem să ne asociem cu aparatele Șoim [n.r. IAR-99 Șoim] pe care Forțele Aeriene Române le au”

  12. Vad ca nu mai avem piloti cu experienta nici pt.Mig pe F ce punem ?.

  13. Eu dau cu avioane de hartie de pe geam.

    Ma pregatesc de zbor.

  14. Herr Von Renn Weg

    Gata! L-am pus cruce inca dinainte sa le avem! Daca le luam pe toate sh, le-om mai lua si de la israelieni care le-au zumulit de toti fulgii de cat le zboara si in conditii reale de lupta… mai luam si… asa… fara o cifra rotunda, de parca mapn ar gandi in felul: lasa ca oricum o sa inceapa sa pice si astea si o sa avem escadrile incomplete! Au lungit-o pana s-a copt, iar acum luam orice numai sa vaza prostimea ca am luat avioane noi! Si dupa aia cine o sa se laude la urmatoarele alegeri parlamentare, ca sunt salvatorii armatei, dar mai ales a aviatiei, cand era o nevoie atat de mare! Mor de ciuda pe ei! jnapani incompetenti!

  15. Dacă iau 5 pe an, alea 40 vor fi luate în 8 ani. Adică 2026. Slab.

    • 5 din 40 ……mai bine 6 din 49……stii o treaba….???

      • Pot fi și 5 în 40 de ani. Până atunci facem politie cu șoimii. Mergem la munte eventual și capturam și niște vulturi pe care îi invatam să facă poliție aeriană. După care, luam niște porumbei care se orientează foarte bine și îi punem ca și capete de căutare pe rachetele existente să avem și baterii de coasta. La corvetele existente mai infiintam 6 posturi. 4 de mateloti cu Ca 94, ancorați bine 2 la prova 2 la pupa și avem VSHORAD și 2 scafandri cu rezerve mari de oxigen, dotați cu stetoscoape pe post de sonar tractat . Astfel o sa ne îndeplinim cu brio obligațiile față de NATO

  16. Întrebare? De ce nu pot fi folosite F-16 pentru politie aeriană? Că doar nu trebuie sa se ridice toată escadrila !? Din ce am văzut se ridică tot timpul 2 in caz de alarma? Ce au f-urile de nu pot fi folosite din cate sunt 2-4-6 pentru politie ?

    • E un articol în adevărul pe subiect, dar îți fac un sumar :
      Piloții trebuie să fie în nr. suficient. Nu sunt.
      Piloții trebuie să fie pregătiți pentru toată gama de misiuni. Nu sunt încă.
      Avioanele trebuie să fie în număr suficient. Nu avem încă o escadrila.
      Trebuie să avem un număr și o gamă de arme pe care nu le avem încă.

        • Capătu satului

          Alea sunt minciuni care sa acopere lipsa de competenta
          Factoru uman de la conducerea apararii este pe masura ministrului genunche

          Io am inteles din articol ca s-au luat avioanele alea third hand dar nu pot zbura ca n-ar avea rachete, oameni, etc
          Tot din articol vazui ca vin rachetele după 2020
          Cred ca rachetele alea se construiesc numai cu pensetan si le transporta cu bicleta

          Păi atunci trebuie luate rachete de la altii care pot să livteze in timp mai scurt
          Altfel la ritmu asta de livrare, in caz de eventual conflict, primesti muniție la 5 ani după ce ai capitulat,
          Poate nu era rau sa luam si nou grippen
          Distanta mai scurtă de transport a munitiei, plus offset

          Apoi scrie ca sunt 9 piloti ce ar fi fost pregătiți de portughezi pe bani adevărați
          Dar care n-au ore suficiente sa zboare

          Povestea cu 99 soim la interceptare de supersonic rusesc este din alt film mut

          Păi atunci se naste întrebarea: de ce le-au luat
          Raspunsul este evident: pt parada si eventual avansarea unor militari pe posturi

          Avem noi o istorie militară ca nicăieri…

    • Nu sunt operationalizate. Si nu e vorba doar de avioane si piloti ci tot de tot sistemul ce intra la alarma (pana la cel mai marunt lucru). E un complex de factori ce trebuie readusi la noul ecosistem. Si asta dureaza, pana ce toti lucreaz ceas in echipa.

  17. Discutie reala intre mine si un militat de la baza Borcea.Mig 21 sunt cele mai bune avioane din lume,ce am luat noi la mina trei-a sunt niste porcari,dupa ce vor fi retrase bunaciuniel de MIG-URI f-urile aste domne o sa cada toate in maxim un an.-Au prea multe fire,ecrane si electronice,iar pilotii este niste prosti nu stiu ce naiba au invatat in Portugalia ca-s vai mama lor.Au plecat cu f-urile pina la Cimpia Turzii si din 12 s-au mai intors cinci restu s-au stricat si s-a trimes Spartanu la borcea dupa piese.-Pai nu se repara la aerostar?NU sunt veniti la hotel portughezi care ii invata sa mearga cu ele si sa le repare.Armament au pe ele?-au spinzurat sub aripi niste grenade.-Sa vezi pe pilotii aia de pe typhoon cum decoleaza in maxim in 10minute pe cind ai nostri nu stiu ce dracu fac de le trebuie cel putin o ora sa decoleze……Trage-ti si dumneavoastra concluziile mai ales ca respectivul mi-a aratat fotografi pe telefon cu el in hangar printre f-16.

    • Asta-i fundamentalism post-sovietic 🙂 .

    • Cunosc genul asta de militari. In 2008 am stat de vorba cu un fost pilot de L29, L39. Dupa o ora de discutii, cand a inceput sa imi explice ca Romania are o escadrila de SU 27 tinuta la secret, am facut stanga imprejur. Diviniza tehnica sovietica.
      Nu stiam inca ce va alege ROAF la momentul ala, se vorbea de typhoon, gripen, rafale, f-16, f-18. Mi-a spus ca indiferent ce alegem dintre astea, mig-ul 29 rusesc o sa mature pe jos cu ele. Sa nu mai vorbesc de su 27. Mi-a spus ca la mig 21 casca DASH e o facatura doar sa creasca pretul si ca pilotii militari romani sunt slabi rau. Na….oameni si oameni

    • Ka nu s-a pus niciodata cu adevarat problema ca 12 avioane sa se repare la aerostar – ar trebui sa isi califice oamenii, sa ii trimita sa isi dea examenele de certificare, sa cumpere sdv-urile pentru fiecare operatie pe care ar trebui sa o faca, sa cumpere.kiturile cu inlocuirile obligatorii si sa aiba un stoc de piese de bun simtz, nu merita pentru 12 avioane, nu cred ca merita nici daca urmatoarele 36 sa zic sunt cu motoare ge in loc de ua etc

  18. @Florin A …colegu…ai făcut o greșeală mare la alcătuirea cea noua a corvetelor…te rog! Ai uitat vislashii, domnule!! Cu vislashii le facem rapide de tot,pe trei rinduri! Vor fii brici! Se vor numii corvete-trimaran,nici dracul n-are din astea! Și o propunere: în loc de drone antrenam pitzigoi…de ce? Pai Sint și asa ei sinucigashi, îmbătrânire repede sa-și bage gheare-n git! Glumesc și eu…?dar serios acum,pana una alta tare mi-e teama ca o sa iasă un ghiveci a la noi.

  19. Editat..invatza repede

  20. Am o intrebare: De ce SUA a refuzat sa ne vanda in trecut avioane si se pare ca refuza si acum?

    Cel putin eu asa am auzit …

    • Capătu satului

      Pt ca este mai simplu decât crezi
      Daca esti aliat cu ei si vrei f 16 a,b inseamna de fapt ca tu nu ai aviație, nu doresti deloc arma aviație, si trebuie sa iti faca ei sau …alti, poliție aeriana, pe banii lor
      Ceea ce nu este normal, ca au si țările astea alegători care isi pun intrebari legate de unde se duc banii si de ce
      Ar fi anormal sa iti vanda americani f 16 de vreo 30 de ani si sa vina sa iti faca poliție aeriana cu f15 si f 18
      Este mai ieftin pt ei sa iti vanda direct f15 si f18
      Aparate cu care noi ne-am face propria poliție aeriană

      • Eu cand zic ca trebuie o escadrila de F18 la MK imi sare lumea in cap….ala e In clasa cu Su27/30 nu F16A…
        Daca intr o zi anunta asta Fifor imi cer drepturi de autor ca Sharky cu hic…??

        • F 18 nu este in clasa cu Su 27, poate cu Su 33…

        • Program cost Total procurement: US$48.09 billion (through FY2011)
          Unit cost US$70.5 million (2017 flyaway cost)
          Developed from McDonnell Douglas F/A-18 Hornet
          Variants Boeing EA-18G Growler
          11 more rows
          Source Wikipedia
          40 unitati x 70 mil $ = 2.8 mld $
          Plus munitions,logistics and training 4 mld $= 3.4 mld €…..
          sau ….
          1 squadron
          18 x 70 mil $=1.26 mld $ plus munitions and training 1.6 mld $=1.35 mld €
          =>
          Forta credibila de descurajare la MK pt MN …..pier to pier deterrence for Su27 family in Crimea ??

          • Noi nu avem acces la Growler, doar cercul anglo-saxon il poate avea. Nu mai visa aiurea cu F-18. Daca era sa fie se cumpara avionul asta de la inceput.

            • Ahh da …..am uitat….noi luam doar fier vechi…..poate aveau si aia de la Charlie Hebdo dreptatea lor in schita cu Simona Halep cu ferul….??
              Sincer vb ultima sansa a RoAF e sa se supere Trump,Mattis sau cineva asa sa dea de pamant cu idiotii d e la conducere sa ia ceva nou ok,altfel….?

              • Mai citeste odata, care este scopul unui Growler.
                WIKI:
                Guns: None
                Hardpoints: 9 total: 6× under-wing, and 3× under-fuselage with a capacity of 17,750 lb (8,050 kg) external fuel and ordnance
                Notes: The two wingtip missile launcher rails for AIM-9 Sidewinder, found on the E/F Super Hornet, have been replaced with AN/ALQ-218 detection pods, six removable under wing mounted hard points (inboard pylons will carry 480 gal fuel tanks, mid-board pylons will carry AN/ALQ-99 High Band Jamming Pods, and outboard pylon reserved for AGM-88 HARM missiles), two multi-mode conformal fuselage stations (AIM-120 AMRAAM missiles), 1 centerline fuselage removable hardpoint, for AN/ALQ-99 Low Band Jamming Pod.

                Weapons employment: Currently, Phase I of the Growler will carry the AIM-120 AMRAAM missiles for self-protection at the two conformal fuselage stations and AGM-88 HARM missiles. The A/A-49A-2 gun system with the 20 mm M61A2 cannon has been removed and replaced by a pod of electronic boxes that control the AN/ALQ-218 and assist with the coordination AN/ALQ-99 jamming attacks.

                According to the possible weapon configurations which were revealed,[citation needed] EA-18G would also be capable of performing „time-sensitive” strike missions, carrying AGM-154 JSOW under wings, or multi-sensor reconnaissance missions with SHARP and AN/ASQ-228 ATFLIR on centerline and left conformal weapon stations, respectively.

              • Problema cu 90% din comentatorii de aici este fac postari sub impactul emotiilor. Fierul ala vechi este peste ce a avut Romania vreodata, peste ce au vecinii si chiar peste ce au rusii in Crimeea desi ala ar fi fier mai nou. Desigur F16 noi sunt de dorit dar daca nu putem pentru ca avem si alte gauri de acoperit luam unele cu capacitati de lupta apropiate de cele noi. Mai las-o dracului cu F-18 ca si sh si noi ar fi fost mai scumpe decat F16 urile echivalente fara sa ofere prea multe in plus dpdv al capacitatii de lupta.

              • Offff….I was making a point on price of F18 …..never mind Growler variant……it s cost per unit

                • E grele romana ptr tine
                  Recunosc ca si ptr mine e grele cateodata ..ca nu pun virgula pe unde trebe si mai scriu „dezarticulat”.. Dar macar scriu
                  E greu sa ii explici cuiva ca in mod normal te pui sa gandesti in alta limba si gramatica nu e aceeasi in orice limba si ca vei folosi modurile achizitionate …ca vei traduce in romana ..nu vei gandi
                  De asta evit sa o critic cu prietenii pe doamna ..banca monetara
                  Dar tu make your point pe aici ..fara efect …adica in general vorbesti discutii
                  Stii cum ar fi chestia …e bine sa atragi oameni interesati ..ca sa mai vada cate ceva …in momentul cand forumul e ” poluat” ajungi la aceeasi situatie cu un parlament supradimensionat …pierzi chintesenta discutiilor
                  In general cand nu ai nimic de spus mai bine taci
                  Make your point …dar pe bune ..de ce f 18 …ca ai auzit tu asa la mecanicu’ de cartier
                  Ce are f’erul ala de f 16 ??? Ca e vintage din anii 80
                  Are displayuri color full led???
                  Are soft ptr a trage mai multe munitii decat avem si am avut vreodata in inventar??
                  Trage cu rachete navale??
                  Ce are f 18 in plus??? Ca e din clasa b de masini in aceeasi liga cu suhoiul
                  Numai ca rusii pun vreo 12 pe un vaporas si americanezii vreo 70
                  Ce au in comun ..in afara de 2 motoare si 2 derive???
                  Americanii vin sa puna un „single engine” pe portavioanele lor
                  Politie aeriana nu se poate face …repede toti desteptii ..sunt degeaba
                  E vorba de proceduri …nu le ai nu poti face
                  In caz de nevoie ca la israelieni poti face sa si bombardeze samd
                  Nu e ca nu poate aeronava
                  E vorba ca managementul la noi continua sa fie defectuos
                  In toate chestiile astea nu exista solutie universal valabila sau mai buna ..e vorba de compromis
                  Ptr avioane ..ai nevoie de piloti , ai nevoie de tehnicieni ..orice „hard” mai sofisticat necesita operatori mai avansati atat ptr intretinere cat si ptr utilizarea sa

                  • Capătu satului

                    Fără supărare
                    Orice arma se cumpara azi ca sa aplici o strategie militara, strategie care se presupune ca o ai
                    Razboiul modern incepe si se termina cu aviația militara
                    Ca nu descoperim noi apa calda

                    F16 a, b, mlu etc este o alegere foarte proasta
                    O dată ca este inferior sau cu indulgență comparabil cu ce au rusii
                    Si a doua oară ca tehnica veche costa mult mai mult pe întreținere decat un avion nou – sunt destule date furnizate de polonezi in sensul ca ei nu isi permit f 16 sh pt ca sunt prea scumpe,

                    Ori noi suntem săraci
                    Ultimii sau penultimii din Evropa,
                    Asa ca avem motive serioase sa luam ceva de viitor care sa aiba cel putin rol de a descuraja potențialul agresor
                    Si de a produce un avans semnificativ in luptele aeriene
                    Alea 2 grade in plus la viraj sau un radar care vede inamicu inainte ca acesta sa apuce sa se gândească ca ar putea fi in raza de actiune a radarului avionului tau
                    Interceptoare puternice care sa descurajeze desele incidente rusesti in spatiu aerian – ori astea sunt deja publice ca intra rusii intr-o veselie
                    Nimeni nu zice ca f 16 nu sunt peste mig 21
                    Dar etalonu mig 21 nu il mai zboară rusii de nu stiu cati zeci de ani

                    Asa ca trebuie luate interceptoare daca vrem independenta
                    Dacă nu
                    Putem face ca in 40
                    Da m teritorii la toți care cer

                    • @capatu’satului
                      F-16 nu este o alegere gresita. Deloc. Este o platforma flexibila, mai economica decat bimotoarele, una care poate fi mentinuta in actualitate destul de facil. Pt noi este importanta, in primul rand, dimensiunea aer-aer, iar aici, F-16 este un competitor serios. Cara tot ce se poate, atat aer-aer, cat si aer-sol. Una peste alta e o alegere buna. Trebuie investit in piloti si modernizat aparatul cat de repede se va putea. Probabil dupa ce se vor achizitiona toate cele 36 viitoare. Sper ca astea 5 sa fie ultimele A/B-uri si sa se treaca la C/D.
                      Uite ce spune un pilot care a zburat si F-16 si F/A-18.
                      https://fightersweep.com/2378/hornet-vs-viper-part-four/

                    • Ok si in lista asta de interceptoare care ar fi ?
                      F 18 , f 15 si ef 2000 ca „se pun” rapid in aer
                      Gripen??
                      Block 52 de la f 16 si variantele ulterioare , alea israeliene nu mi s-au parut cine stie ce
                      Varianta asta de la indieni si slovaci e ok ca si capabilitati si pret
                      Chestia e au ai nostri bani??
                      Vor lua ???
                      Nu e nimeni contra avioanelor noi ..am mai spus si nu sunt impotriva vreunui tip in parte , daca era strict pe interceptoare poate ca ar fi trebuit sa se ia ef cand a fost oferta
                      Pare cel mai interceptor

                    • Ehhh lasa colegu ca Niko stie mai bine…..F16A is the best ….fereasca sfantu de conflict cu rusii sa vezi atunci “when the shit hits the fan”nu traduc Niko ca suna urat…?….daca el compara Su30 cu F16A cu radar de 3 decenii…are easa…n are….are motoare cu resursa n are decat o reconditionare ca Lancer….cum cad alea asa vor cadea si astea prin “freak accident “ pacat de piloti ca tre sa zboare in “antichitatile “ astea…..postase Psycho parca un interviu cu pilotul sef de F16 zicea saracu ca trebuiesc avioane noi….dar nu sunt bani ….ce nu inteleg multi ca tot o dau ce specialisti erau pe forum acu innspe ani…ce mare injiner tre sa fi sa realizezi ca Agilis si Piranha samd daca te bombardeaza rusii ca ,controleaza spatiul tau aerian,Patriot nu poate face minuni singur mai ales ca ,Kalibr vor fi lansate in nr mare vs AA nu poti sa ascunzi usor de ivani au Glassnost au sateliti….AWACS….fara 4 escadrile vanatoare cu avioane actuale esti 0….nemtii asa au pierdut razboiul …in aer….americani asa au castigat …in aer….exceptie fiind miscari gherila….insa nu e necesar sa te ocupe definitiv rusii….cretinii nostri construiesc de 30 ani o autostrada…daramite sa reconstruiasca daune majore gen centrale spitale noduri rutiere feroviare aeroporturi,porturi….
                      Intelegi domn professor Niko…?

                    • Capătu satului

                      @tedy
                      Io nu am spus că f 16 nu este un aparat bun
                      Versiunea luata de slovaci care se preconizează cu aesa an/apg 82 ar fi super – ar permite vreo 10 -15 ani de poliție aeriană facuta de noi si aparare in caz de eventual conflict

                      Dar trebuie minim 36 de bucăți
                      Si trebuie zburate zi si noapte
                      Ca de aia le iei
                      Nu ca sa iti rada rusi in nas cu jafurile lor

                      Personal io cred ca ar trebui luate si aparare de superioritate aeriana f 15 Silent sau f 35 ca sa fii sigur că eventualu inamic te respectă
                      Plus aparate pe supraveghere aeriana si razboi electronic
                      Dar pt astea trebuie conducători
                      Inclusiv militari care sa ceara in fiecare zi

                • Nu ma prosoferi …ca tot nu ai spus nimic
                  Ai vorbit iar discutii
                  Ce are f18 ?????
                  Ce nu are f 16???
                  Ce au rusii in crimeea ???

  21. Am găsit acest site cu informații despre cele 12 aparate F16 cumpărate. La „detalii” se găsesc date despre unitățile unde au servit și eventuale misiuni la care au participat. Ei scriu că ar fi Block 20 MLU.
    http://www.f-16.net/aircraft-database/F-16/serials-and-inventory/airforce/FAR/

  22. Sa spuna colegul @ross ..cei care speak inglish …apar spun chestii de interes si dispar
    -cum vor controla rusii spatiul tau aerian ????
    Cum dau rusii cu kalibr in patriot??? Ca e sistem mobil
    Cum trec toate „nebuloasele” astea pe langa o bucata scut la deveselu …ca astia n’are sateliti
    Cum o sa scape de perdeaua radar si aa ???
    Cum vor trece interceptoarele prin perdeaua radar a patriot si vor fi siguri ca functioneste iff-ul si nu se fixeaza patriotu’ pe el
    O duc unii cu avioane noi si dupa ne „arunca” escadrilele de f 18
    Daca ar fi urmarit eternele discutii pe aici ..ar fi stiut ce si cum gandeste fiecare si care au fost circumstantele
    Acum o sa imi spui poate ca ti-a povestit un pilot ca joystick-ul pe lateral nu ….nu da , nu merge , e mai ok intre picioare ptr ca asa sunt invatati pilotii de miguri si e mai usor sa ii treci pe un avion asemanator ca si comenzi …decat sa astepti piloti noi ce nu se vor forma in ritm suficient direct din academie …si oricum 99 -ul are mansa intre picioare
    Sau cum …managerul de misiune de la escadrila de f-uri trebuie sa asigure disponibilitatea , planningul , etc
    Sau cum anumite chestii ale noastre nu se incheaga
    Sau cum unii radeau de portughezi …care au misiuni
    Sau cum….asa suntem noi romanii , bascalie multa cand nu avem ce a spune ..sau argumente
    A se intelege …ca nu avem ce spune …astia de nu ne lasa unii sa dam din casa , daca poti sa dai …dai , daca nu iar taci
    Daca voiau interceptoare bune luau ef ..fara sa conteze cat e ora de zbor ..si veneau cu de toate , inclusiv sistem de bruiaj inclus
    Pun pariu ca in jumatate de an plangeam de cat de bun e migul si toate celelalte si cat de rau e eful
    F 18 e mai simplu de intretinut ca e pe portavion …si variantele sh vin cu aesa???

  23. Eu nu inteleg logica cumpararii de F-16 vechi. Hai ceva la nivel Block 52 daca nu Viper dar sa iei A/B-uri in continuare mi se pare contraproductiv.

    OK, iti trebuie bani pentru F-35, probabil o escadrila, nu mai mult, tot va trebui insa sa zbor inca 2 escadrile si atunci e nevoie de avioane ceva mai noi.

    Degeaba actioneaza F-35 ca force multiplier pt F-16 daca-s varianta A/B , chiar modernizata, sunt avioane care au totusi 30-40 de ani…

    De inteles ca primele F-uri au fost A/B, pana ne obisnuim cu ele, pana modernizam pistele, bazele, facem hangare, proceduri etc. dar asta nu va fi o aviatie militara credibila…nu inlocuiesti avion de anii 60-70 cu unul din 70-80…orice ai pune pe el.

    IAR-99 upgradat este iar o pierdere de vreme daca nu vom face un trainer nou plecand de la experienta integrarii noilor echipamente.

    • Nu am un fetis cu f 16 mlu
      In discutiile mai vechi era vorba de ce si cum a evoluat platforma f 16
      Si daca la primele era advanced defence fighter sau cum e denumirea sa de la acronimele in engleza adf/adv..adica un vanator usor avansat..un avion de lupta apropiata cu electronica de top la vrea lui ce il.faceau sa fie cam peste orice si ..sa se „puna” pe bune cu „interceptori” grei
      Intre timp a evoluat mult pe rolul de atac …demonstrand flexibilitatea platformei in sine si bunele performante in toate aspectele (decoleaza scurt , e puternic ..are bun raport de tractiune ,vireaza bine , e un aparat foarte ergonomic ptr pilot ..ergonomie atat fizica , a comenzilor si manipularii lor , cat si a softului si a modurilor radar etc, are raza mare , viteza etc)..dar a evoluat intr-o directie ce mie personal nu imi place(e strict o opinie si oricine sa o trateze ca atare …eu nu sunt organ de decizie ..ce iau decizii in baza preferintelor sau parerii mele)
      Cu f16 v se „intoarce” pe directia originala(parerea mea) …e o dezvoltare flexibila(v) cam pe cerintele utilizatorului pastrand ce avea de la bun inceput aparatul asta si incorporand electronica actuala( radarul aesa etc ) varianta propusa ptr india mi se pare super ..cel putin ptr inarmarea tipica aer aer
      Daca ai nostri ar vrea avioane noi ..standardul v mi se pare super
      Acum …chestia discutata si rasdiscutata aici a fost tot timpul ..ca daca tot dai o caruta de bani pe echipamente performante ..sa reusesti sa angrenezi farama de industrie ce inca exista …ca altfel arunci cu banii in caini …si daca nu faci asta legea offsetului ar trebui sa functioneze ca la carte
      Dar e un pas peste o lege a offsetului posibilitatea de a lega industria prin contracte si a pastra anumite capabilitati si a crea sinergii la nivel european si pe axa romania sua
      Caci sinergiile astea vor bate factorul politic trecator la un moment dat
      Si da asta era rostul sudarii tablelor la agilis …domnul @ ross
      Chiar de unii cred ca au acces la date ..sau valente de analisti…putina moderatie sau modestie nu strica

  24. Singapore valuteaza inlocuirea lui F-16 cu F-35. Au 60 de aparate F-16C/D Block 52/52+ construite intre 1998 si 2005 (daca tot vrem SH).

    http://www.portaledifesa.it/index~phppag,3_id,2457.html

    • 15 ani vechime e mai decent decat 35 …..totusi la cat s a tot taraganat afacerea cu multirolul de 20 ani incoace ar fi fost de bun simt sa ia modelul nou F16V…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *