India ameninta Rafale-ul cu Suhoiul

photo06g

Desi in decembrie ministrii apararii din Franta si India si-au strans cordial mainile si au cazut de acord sa faca ce-or face si sa finalizeze odata negocierile pe marginea programului MMRCA, in presa indiana a aparut o amenintarea voalata, menita sa puna un pic de presiune pe francezi, desi nu prea vad cum, ca doar nici francii nu-s veniti pe Sena cu pluta.

Astfel  Manohar Parrikar, acelasi ministru care se bate prieteneste pe umar cu omologul sau francez in urma cu doua saptamani, a declarat ca pana la urma Suhoi 30MKI produs deja in India (mai mult asamblat decat produs, dar sa zicem) este un avion foarte bun care acopera intrutotul necesitatile Fortelor Aeriene Indiene (atunci cand nu-si catapulteza pilotii din senin, of course 😉 ) si ca daca negocierile cu partea franceza nu vor avea o finalitate acceptabila in curand s-ar putea ca India sa renunte cu totul la Rafale si sa creasca numarul de Suhoi 30 din dotare. Rusii probabil ca-si fac cruce si cred din nou in Dumnezeu, dupa ce francii le-au tras clapa – deocamdata –  cu Mistralurile…

su-30mki-flanker-h-sb040-india-tc-163

Revenind la negocieri, hindusii se plang ca francezii sunt de rea credinta si nu mai vor sa respecte intru totul intelegerea initiala, mai ales pe zona transferului de tehnologie. Cap de lista in cazul nemultumirilor indiene este refuzul hotarat al europenilor de as asuma raspunderea pentru cele 108 aparate Rafale care ar urma sa fie fabricate in India de catre HAL, iar daca ne uitam la ce patesc rusii cu licentele vandute Indiei, intelegem si de ce francezii nu vor nici in ruptul capului sa preia garantia pentru respectivele avioane.

Hindusii  bat obrazul francezilor si le arata ca un Suhoi 30MKI produs loco costa 56 milioane de $, cam jumatate dintr-un Rafale, doar ca nu trebuie uitat, spunem noi, ca Rafale este cam singurul aparat multirol veritabil de pe piata, iar fata de Suhoi 30MKI are niscai avantaje demne de luat in calcul din cam toate punctele de vedere.

De te si miri de ce indienii au mai lansat MMRCA si nu au continuat cu dotarea pe mana ruseasca a Suhoi sau MIG, dar ne aducem aminte ca avioanele rusesti nu sunt chiar deloc atat de periculoase pentru inamic precum le lauda producatorii lor, iar tehnologia franceza este macar superioara celei rusesti.

Per total nu cred ca Rafale si Suhoi 30MKI fac parte din aceeasi liga, iar amenintarea hindusilor nu cred sa-i sperie prea tare pe francezi, pentru ca in acest moment indienii nu au alta alternativa daca vor un avion cu adevarat pentru secolul XXI, capabil sa fie coloana vertebrala a fortelor aeriene in urmatorii 20-25 de ani…

Si daca vor ca avionul si pilotul sa aterizeze in acelasi timp si in acelasi loc 🙂 …

GeorgeGMT

10 comentarii:

  1. Rafale este foarte bun pe hartie dar nu a trecut ‘proba focului’ sau a trecut (mai recent) ‘examenele’ prin Libia si Mali (tari cu aparare antiaeriana foarte puternica, ce sa zic..)..nici ‘rusul’ Su 30 nu face exceptie..iar in privinta afacerii ‘Mistral’ frantujii chiar sunt smecheri (dar le poate dauna in viitor), ivanii au picat de fazani, si f***ti si cu banii luati..

  2. Eu vad doar o tentativa a indienilor de a-si asigura un produs bun.Daca ei fac pe plan local suhoaie care pleaca cu piloti si ajung drone la pretul de 56 de milioane, atunci , constienti fiind de neajunsurile propriei industrii vor sa dea un ban gramada, sa ia rafale dar sa nu mai aiba bataie de cap cu CTC-ul.
    Ma gandesc ca e posibil ca pana la urma francezii sa accepte cererea indienilor dar contractul va arata altfel la parametrii financiari plus ca mai ramane varianta sa demonstreze in caz de prabusire a vreunui rafal ca vina e a pilotului.Case close!

  3. Da parca tin minte ca acelasi tam-tam cu garantia au facut si pentru Su-30 MKI si daca tin minte rusii le-au zis cam acelasi siktir ca si francezii.

  4. Istoria este mai complicatà.

    Avem pe de o parte o tarà care tinde spre modernizare, dar pe altà parte este încà feudalà.
    Mà explic. Dai autoritate unui indian, îi dai si puerea sà taie si sà spânzure, sà-si formeze clanuri si aliante de clanuri, si este cam greu de îndepàrtat.
    HAL este un conglomerat de structuri (ori de proiect, ori administrativ, ori productie si/sau asamblare), cu sefuletii lor. Dassault îi cunoaste destul de bine si de aceea a sustinut pe Reliance ca partener indian. HAL s-a opus si se opune.
    Oricum, nu va ceda asupra garantiei, când nu poate nici màcar sà se amestece în procesul de fabricatie/asamblare.
    Su-30 si Rafale sunt complementare în doctrina indianà, nu se înlocuieste unul cu altul.
    Cât despre diferenta de pret, se estompeazà în mai putin de 10 ani, prin diferenta de cost de mentenentà si kerozen.

    E o istorie indianà, cu dansatori si muzicieni, dacà vor neapàrat sà împutà situatia vor rata ocazia unui salt tehnologic pentru industria lor si posibilitatea de a avea cel mai bun aparat multirol OPERATIONAL de la ora actualà.

  5. Sukhoiul nu este de lepadat oricum.

  6. aci, aveti o comparatie intre cele doua, per total diferentele sunt minuscule…
    http://www.aviatia.net/versus/rafale-vs-su-30mki/

    • E o comparatie puerila. Le da amandoura la avionics si technology aceiasi nota. Probabil ca s-a uitat pe o lista si a pus check-uri au amandoua radar da au amandoua IRST da sunt amandoua stealth nu. Daca ar fi facut o comparatie si a performantelor avionicii si a tehnologiilor implementate Rafale ar iesit mult mai bine. Radar AESA mult mai bun, IRST cu raza de actiune de aproape 3 ori mai mare ca la Suhoi (OSF-ul de pe Rafale are raza de detectie 90 de km din fata si 130 de km din spate fata de raza OLS 30 de pe Suhoi care are raza de detectie 30 de km din fata si 50 de km din spate ). Si nu mai vorbim de RWR (Radar Warning Receiver ) si Sensor Fusion care sunt mult mai bune la Rafale. Rafale poate tinti orice fel de racheta (ghidaj IR sau activ Radar ) folosind RWR pe cand Suhoi-ul are nevoie de rachete specializate cu cap de cautare anti-radiatie.
      Oricat ar vrea fan-boys sa scoata Su-30 mare scula de bascula daca se vor intalni vreodata pe ceruri Rafale-uri si Suhoi-uri apai atunci Rafale-urile se vor intoarce acasa dupa ce vor fi raspandit Suhoi-urile peste intreg peisajul in piese de marimi diferite dar nici una de gabaritul unui avion intreg.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *