India si Franta aproape de finalizare

rafale pentru india

Vineri, indienii si francezii au cazut de acord asupra pretului celor 36 de aparate Rafale – 8.8 miliarde de  dolari, a anuntat o sursa din cadrul Dassault. Aceeasi sursa mai afirma ca semnarea contractului este iminenta.

Presa indiana spune ca semnarea va fi in maxium trei saptamani, iar livrarile vor incepe in 18 luni de la semnare.

Asadar, telegrafic, se va semna (stiu ca s-a mai spus acest lucru), 8,8 miliarde de dolari si 18 luni pana la prima livrare, mai departe sa fim sanatosi si sa urmarim evenimentele.

Acum 8,8 miliarde de dolari inseamna cam 7.8 miliarde de euro, de unde ar rezulta un pret mediu per avion de 216 milioane de euro.

Qatarul a cumparat si ea 24 de Rafale, contra sumei de 6.3 miliarde de euro, adica un pret per avion de 262 milioane de euro, iar Egiptul a platit o suma nu foarte clara pentru alte 24 de Rafale, dar in linii mari pretul va fi + 200 milioane per avion.

GeorgeGMT

129 de comentarii:

  1. Su , Mig , Mirage . acum Rafale asta ca sa fie ghiveciul complet. Mai lipsesc niste F-uri ceva . Scump frantuzu tata , scump . dai cu unu din asta de pamant ti se pune junghi la inima .

    • Cu ocazia vizitei secretarului apararii Ashton Carter in India , Lockheed Martin si Boeing s au aratat dispuse sa construiasca F 16 respectiv F18 in India in cadrul programului “Make in India” http://www.tribuneindia.com/news/nation/stand-guarantee-for-tech-transfer-us-told/218400.html

    • Cu toate ca francezii au aparate frumoase si bune, pretul prohibitiv nici macar nu ne da speranta ca vreodata putem avea asa ceva. La dracu…… F 35 e mai ieftin cu toate ‘pacatele’ lui cu tot.

      Pana si Eurofighter sau F15/18 sunt la ani lumina via a vis de pret fata de frantuz! 🙂

      • @Cezar: selectia finala in MMRCA a fost intre Rafale si Typhoon, iar Rafale a castigat prin pretul mai mic, asa ca nu cred ca se poate lua Typhoon mai ieftin. Iar oferta Rafale pentru MMRCA includea radar AESA, pe cand Typhoon nu, abia acum e testat Captor-E.

      • Ca sa ma bag si eu in vorba, dpdv comercial nu exista preturi deja stabilite la niciun avion sau vreun alt sistem de armament pana cand nu exista o competitie finalizata cu un pret ferm, care e valabil si ala o perioada limitata.

        Avioanele de lupta nu se vand ca la Altex si nu au un pret existent de raft. El trebuie generat pe verticala, Dassault e doar un integrator cu un design si un fuselaj, nu produce el motor, radar, avionica, etc. Trebuie sa ceara si el oferte de la producatorii de subsisteme, ajungand pana la ultimul producator care poate vinde piulitele.

        Ca referinta jurnalistica se poate folosi cateodata un pret dintr-o alta achizitie ca sa-ti faci o estimare, insa conteaza multe variabile – anul ofertei, conditiile, ce e inclus – cand vorbim de un sistem nu e vorba doar de aparatul de zbor, un avion cu sau fara motor inclus, ci de multe alte lucruri.

        Cel mai bine e sa compari ofertele dintr-o licitatie deschisa, pentru ca toti trebuie sa raspunda unor cerinte similare. Gen Elvetia, sa zicem, asa stim ca Rafale era la acel moment cu X la suta mai scump decat Gripen si cu Y la suta mai ieftin decat Eurofighter.

        Insa si competitia aia e o chestie – vorbeam de 22 de avioane la un anumit moment. Nu e neaparat repetabil. De ex. daca un producar avea un stoc de piese contractate in anii precedenti la preturi mai mici, motoare, etc., sau daca Dassault/EF/ Saab aveau un acord cu un guvern de-al lor sa poata oferteze altora din avioanele pre-comandate de guvern, la pretul de la momentul acelei comenzi. De ex. daca Franta a comandat 300 de avioane in 2001, dar a decis ca nu-i mai trebuie decat 200, ramane un excedent de 100 pe care trebuie sa-l plateasca producatorului dar de care nu are nevoie. Si atunci ii spune lui Dassault, e OK sa le vinzi la altcineva. Dassault are si el o decizie de luat – sa le dea la pretul contractat de Franta acum 15 ani, sau tinand cont de piata, razboaie, context, etc. sa puna si el un profit mai mare pe ele si sa le aduca la pretul unui avion care ar fi comandat azi?

        In niciun caz insa nu se poate compara un F-35 neofertat ferm, neoperational, cu un alt avion operational ofertat ferm intr-o competitie oarecare. In primul rand, e greu de zis ce se ofera, daca e similar, si probabil ca nu e. Unii vor productie locala, altii vor mentenanta pe 5 ani, plati pe 30 de ani, etc. Prea multe variabile.

        In concluzie, daca vrea cineva sa stie, sa zicem guvernul Romaniei – pentru ca nu e posibil pentru cetateni privati – cat costa un avion fata de altul, nu se poate face acest lucru decat cerand oferte ferme. Pretul respectiv e valabil strict pentru momentul si caracteristicile competitiei in care sunt incluse amandoua si raspund la cerinte in mod similar, si e valabil doar pentru acea achizitie. Peste 3 luni poate sa iasa complet altceva, conditiile se pot modifica.

        Nu mai zic ca India are si treaba cu productia locala, care introduce risc si contingente care probabil dubleaza pretul per bucata al avionului.

        • Bine subliniat si ader.

          Cât despre Rafale, chiar dacà guvernul francez a redus comanda initialà, pretul a fost stabilit pentru seria ràmasà. Singurul angajament al administratiei fatà de Dassault a fost sà-i asigure livrarea a minimum 11 avioane pe an. De aceea, orice vânzare la export este bine venità, fiindcà nu vor fi singurii care sà le asigure cele 11 avioane anuale si mai pot face pauzàîn buget. De altfel cele trei avioane livrate Egiptului fàceau parte din din contigentul francez.

          • Da, pentru ca pe baza acelei comenzi de la guvern, Dassault a negociat si el cu furnizorii pe verticala si totul e batut in cuie dpdv comercial.

            Eu cred ca date fiind conditiile din India francezii au dublat pretul ca sa acopere riscurile. Astia inca au maimute care se plimba libere pe tavanul halelor – si nu e o gluma. O sa aiba un soc cultural francezii cand se apuca sa asambleze avioanele acolo – daca inca mai planuiesc treaba asta. Romania era un candidat mult mai bun de ex. pentru productie.

            Daca e sa aplicam principiile comerciale in cazul Romaniei – aceasta a ratat momentul propice pentru shopping de avioane, cand putea ea sa beneficieze de reduceri de flote si de comenzi din lume si sa ia avioane noi la preturi vechi.

            Acum contextul mondial e mai favorabil producatorilor, toata lumea incepe sa se inarmeze, traim vremuri mai tulburi, iar preturile vor reflecta asta – sistemele de armament sofisticate vor deveni din ce in ce mai scumpe.

  2. Intra si ceva armament, piese de schimb, mentenanta pe o anumita perioada etc. aici?

    P.S. Auziti, noi cat am platit pe F-urile noastre, ca prin presa sunt vehiculate o gramada de sume diferite?

    • 628 milioane euro pe 12 avioane f 16 plus instructia de piloti si mecanici si un simulator de antrenament

    • capatu` satului

      am platit…cat am putut;
      ai nostrii ca brazii…mai verzi decat ceilalti;
      aparatele 12 buc. f 16 din care nu toate portugheje ci unele din rezerva US (deci mai bune decat unele noi cum s`ar zice la smg si csat) au costat vreo 600 milioane dolari – pretu`acopera aparatele si modernizarea la standardu` MLU,
      banii in avans, ca sa stie furnizoru` cu cine discuta
      afara de banii astia s`au mai dat vreo 470 meleonane dolars pe armament – cateva rachete sa nu zica dusmanu` ca am luat avioanele goale pusca; normal nu foarte multe ca nu se justifica la armia noastra si la smg si csat care le avem;

      tarile, zise din lumea a III-a, inainte de involutia din `89, au conducatori mai prosti ca noi, la fel cu tarile din intelejerea de la Visegrad – avioane noi Su 30 Grippen sau F 16 D sau mai noi, dar mai ieftine decat f 16 third hand,

      smenu` in inzestrare nu este de ieri de azi,
      intre cele doua razboaie inzestrarea era la nivelu` actual dara tara stragea cureau sa dea rejelui conditiile care le merita:
      https://ro.wikipedia.org/wiki/Iahtul_Nahlin
      iar mai recent ministeru`de transport incepe sa`si puna neuronu` in functiune pt. cumpararea a minim doua aeronave prezidentiale – sigur mai noi decat f 16 third hand; ar fi pacat sa pierdem o conducere atat de iluminata.

      • Deci 470 mil. am dat pe armament, ajungandu-se la 1,1 miliarde verzisori totalul. Mersi de info.

        • capatu` satului

          uitai sa spui ca armamentu` nu era tot US, o parte – nu se stie cata – avea ca furnizor elbit texas,
          firma asta elbit a mai luat si alte contracte babane pe bani adevarati de la noi,

          la poloneji nu le`a mirosit bine produsele de varf elbit, ma refer la rachete, ziceau ceva de o dara de condensatie mai mare decat ar fi fost cazu,
          normal, noi nu vedem nimik – o fi probabil de la nr. mare de nevazatori…

          • Postăcel, postac – posac, nu ești tu cam jalnic?
            Costul agregatelor ajunge pe la 120 mil. $, cam la 10mil.$/aparat. Apoi pachetul inițial de trecere (piloții-instructori, piloți și tehnicieni) și antrenamentul tactic avansat + motoare rezervă + piese + pachetul inițial de armament + modernizarea la standard MLU, Tape 5.2R (costumizare pt uzul RO și acroșarea anumitor module deja în dotare) + simulator + modificarea infrastructurii „aeroportuare” pt uzul noii platforme = restul banilor până la 740 mil.$, orișicum sub 700mil.Euro, care e totuna, desigur, cu 1,5-1,8 mld Euro/24 de agregate F-16bk52+ noi + costurile de mai sus…
            Nu că ar conta pt publicul de ici, dar opinez că e o afacere bună.

            NB:
            Dar „redacția”, dânsa n-are nimica nimicuța de spus, niciodată, anumitor comentatori… ceea ce însemnează, fără doar și poate, fie că aceștia postează în asemntimentul moderatorilor, fie că sunt efectiv pseudoidentități ale acestora care postează – troll* cu scopul de a crește traficul/comentariile.

            Ori una, ori alta, sunt rele amândouă. Presupun, de asemenea, că informația veritabilă, muncită și împărtășită (a se vedea seriile scrise de WW și comentariile lui nicușor*) nu-s la valoare… că doar e mai fain să comentăm aiurea.
            Astfel, miza spațiului scade până la dispariție. Mulți succeși înainte!

            • @Flogger noa, da’ di ce v-atz maniet d-le Flogger? e inevitabil ca, odata ce avest blog a atins o anumite cota de popularitate ( eu sper ca mare) in randul populatziei bastinase , sa apara comentatori ( lasam la o parte trolii si postacii) care sa nu fie in domeniu, dar care sa fie interesati de subiectel de aici. si acesti oameni (printre care am onoarea sa ma numar si eu) sunt unii cam habarnisti si cam pe langa subiect.

              cum ar fi mai bine, cativa specialisti si gata, sau cateva mii de nespecialisti care la randul lor mai dau mai departe intr-un fel sau altul, sau cel putin isi schimba atitudinea sau o schiba pe a altora?

              v-a placut campania aia mizerabila de acu ceva vreme, in care multi „patrioti”ii dadeau inainte cu ” da’ de ce sa imi apar eu tara, sa o apere aia din parlament” ?

              na, vedeti….

              cu stima

              • Domle, de la ardelean la ardelean sau de la clujean la turdean(?), nu mă aștept la nimic. Totuși, mulți aruncă voit (oare de ce??) piatra-n tău de ne chinuim câțiva s-o scoatem… m-am făcut oare înțeles?
                Că n-or fi experți e una, însă văd că împroașcă cu reavoință.
                Auzi, neam de mâna a 7-a și țară de lumea a III-a nu am fost și nici n-om fi!
                Persoană tolerantă, însă n-am fitil pt proști sau răuvoitori, mai ales când sunt lăsați să degenereze neabătuți de așa zișii moderatori, care moderează presupuse injurii și altfel cenzurează. No, de asta m-am mâniat, domle.

                • apoi, ca de la turdean la clujean, sa stiti ca anumite postari „sar in ochi” , nu cred ca tre sa va obositi cu ele, mai bine delectati-ne cu ce stiti dumneavoastra specialistii si autorii articolelor, ca tare fain le spuneti!

                  ps: prin chei nu cred ca se mai zboara, ca sparie acvilele si e rezervatie acolo, in schimb daca ai noroc poti vedea Migurile de sus la Torocko 🙂

            • „motor” nu „motoare” de rezerva din pacate floggerimea voastra

              acuma daca ar mai aduce inca o escadrila, simulator iaste, tehnicii au sculele, pistele vor fi curate cu panselutze in loc de ciulini si trebe spalate cu peria de dintzi si daca ai 12 sau 24 de avioane, tape5.2R e deja scris testat doar sa bage inginerul mufa si sa faca updatele, instructorii sunt deja si este cine sa ii instruiasca local pe aialaltzii ne-instruitzii – ar fi o treaba
              12 sunt inca tare putzine

            • @Flogger. „NB:
              Dar „redacția”, dânsa n-are nimica nimicuța de spus, niciodată, anumitor comentatori… ceea ce însemnează, fără doar și poate, fie că aceștia postează în asemntimentul moderatorilor, fie că sunt efectiv pseudoidentități ale acestora care postează – troll* cu scopul de a crește traficul/comentariile.”

              🙂 🙂 Nici una, nici alta, comentariile nu cresc traficul decat in sens negativ (adica cresc numarul de afisari), dar atat timp cat respectivul are un limbaj decent si nu sare capra foarte tare nu vad vreun motiv sa-l banez.

              • Got it no.1
                Și asta lasă loc multor inepți să scrie și mai multe inepții, cu care voi sînteți de acord măcar indirect, ceea ce e rău 🙁 pt restu.

            • „Redactia” e mereu constienta ca se gasesc intotdeauna comentatori care sa explice celor neaveniti ce si cum…

        • Greu cu cititul pe o parte si prezentarea unei informatii pe o altat…

          Pretul total: 628 milioane euro
          Pretul unui avion este doar 10 milioane (12 avioane = 120 milioane).

          Deci numai 120 de milioane din pretul total sunt pentru avioane. Restul include (ceva) armament, reconditionarea avioanelor, motoare de rezerva, documentatia tehnica (nu e gratis si nici ieftina) si foarte important, pregatirea pilotilor (9) si tehnicienilor (69) in Portugalia. Mai sunt si alte prevederi pe care nu mi le amintesc acum, probabli legate de asigurarea mentenantei.

          http://www.f-16.net/f-16-news-article4956.html
          The contract also included modifications and upgrades performed by Lockheed Martin; additional engines; logistics support; and the training of 9 Romanian pilots and 69 maintenance technicians.

          „elbit texas” se ocupa cu avionica: http://www.elbitsystems-us.com/airborne-solutions
          Daca s-au cumparat subansambe de la ei, este normal sa se indice asta.

          Inainte sa faci referire la altii (oricum cred ca te gandesti la Spike – care nu e produs Elbit ci Rafael) de ce nu te uiti in ograda noastra, la LanceR-ele noastre bazate pe produse Elbit, considerat un program de succes.

      • Ce spui tu este mult mai scump decat ce s-a vehiculat pe celalalte site-uri si pe Rumaniamilitary, poti da vreo sursa?

  3. Pe de o parte Konkurrenz belebt das Geschäft, dar pe de alta parte canibalizarea europeana nu-i cea mai sanatoasa.
    Si cind te gindesti, cu ani in urma, consortiul Eurofighter considera India partener prioritar, li se oferise luna de pe cer, inclusiv participare la proiectare-dezvoltare. De altfel nu numai in domeniul militar India e o tara interesanta pe care se bat marii.

  4. capatu` satului

    EDITAT!!! Ai grija ce scrii ….

    • De unde are asta aeronava, fiindca moldovenii n-au mostenit asa ceva de la fosta URSS!?

    • @capatu’ satului. Si ce sa faca cu carcasa aia, fiindca echipamente si motoare sigur nu mai are? Sa-l surubareasca si sa-l ia la subler? La ce le trebuie, au aflat altii totul despre el, cei fortosi bineanteles. Sa luam aeronave rusesti nu mai este posibil, si nici nu-mi pare rau! Nu-nteleg de ce nu se intelege odata aspectul asta, pa si pusi tehnologie ruseasca. Desi nu dau pe-afara de bucurie c-am luat F-16 MLU revitalizate si modernizate, ma gandesc ca pilotii romani vor trece la un alt nivel al luptei aeriene, nivel la care puteau doar visa inainte. O fi SU-35 „the best”, insa omul face diferenta, pilotii nostri sunt buni, chiar foarte buni, daca le vor da si ore de zbor pe masura atunci chiar este ok. Tehnologie poti achizitiona oricand, bani sa fie! Eu tot sper ca-n anii urmatori vor lua si F-35, inca sper…

      • capatu` satului

        EDITAT!!!

        • @capu satului

          Tu citesti ce scrii? Sa il puna pe un pilon si sa plimbe radarul pe langa el?
          Sa il tracteze in aer??????probabil te gandesti ca il legi de un „Soim” si il trage dupa el..
          Avionu ala doar la fier vechi mai poate aiunge

          • capatu` satului

            aparatu`ala ar trebui studiat,
            la momentu`de fata se spune ca este cel mai performant aparat rusesc,
            unii dadeau date cu radarele de pe su 35 si capabilitatile acestora, etc pe acest site,

            povestea cu pilonu` nu este de ieri de azi, vezi ce au facut americanii cu SR 71 si F 117 A,

            aparatu`ala daca mai are motoare si radar trebuie cumparat si analizat – daca nu vrem bineinteles ca nu se poate,

        • capatu ` satului, chiar vorbesti serios, crezi ca „aeronava” aia mai poate zbura vreodata?

          E doar o bucata de fuselaj si atat, incompleta, fara echipamente si poate si deformata. Valoreaza doar pretul ei in metal („fier” vechi).

    • Nu poate sà fie Su-35, primul a fost livrat în 2011 si nu sunt mai mult de 50 livrate.

      E o biatà epavà de Su-27, n-are rost sà te exciti în jurul ei.

  5. Când mă gândesc la avioanele IAR 93 și MIG 29 pe care le-am aruncat la gunoi de bogați ce eram… și la cât costă acum un avion chiar și la mâna a treia..

  6. Bre, ce titlu porno ai pus! 🙂

  7. Olanda da cam 10 miliarde pe 85 de F35.
    norvegia aproxima la 40 de miliarde intreg programul F35 (52 de aparate) pana in 2050 asta includea achizitionarea,mentenanta, training etc. pe o perioada de 30 de ani.

    Cei drept nu toata lumea are acces la f35 dar cam piperat rafale…

  8. Scump domne, scump…..eu propun sa ia F 16 la mana a III-a! 🙂 Dincolo era mai ieftin! :)))) Halatu’, cate e halatu’? 🙂

  9. Acest articol va da nastere unui nou scandal 🙂

  10. Calculul fàcând împàrtirea pretului global la numàrul avioanelor este absurd.

    Pretul unui Rafale C fly-away este între 75 si 100 milioane €. În contractul indian mai sunt echiparea a douà baze (1 miliard fiecare), piese de schimb pentru 10 ani, adaptàri la cerintele indiene, în special la armamentul utilizat de India, pentru 1,3 miliarde, si ceva armament francez pentru 0,9 miliard.

    Pe de altà parte este prevàzut un offset de minimum 30%.

    • @MirceaS. Nu-i absurd, atat plateste India ca sa opereze 36 de Rafale. Ca daca in viitor va mai cumpara si se vor dovedei mai ieftine vedem atunci.
      Pretul „fly-away” nu are nici o semnificatie, nu poti folosi un avion astfel.
      Noi am dat 600 si ceva de milioane pe 12 F 16, dar pretul aparatelor a fost de 100 si un pic, restul inseamna „sistemul” F 16, la fel si indienii…

      • Adevàrul e undeva la mijloc. dar e bine sà dai detaliile contractului, are omu’ o idee mai clarà a situatiei si a preturilor.

        Indienii nu erau obligati sà aibà douà baze, nici sà ia piese pentru 10 ani, nici sà aibà specificàri proprii pentru armament, deci puteau sà opereze 36 Rafale cu minimum 2 miliarde € mai putin.

        Dar tocmai detaliile „ciudate” ale acestui prim contract dà tonul pentru urmàtoarele (nu vor mai fi cheltuilile pentru baze nici de adaptare pentru armamentul indian).

  11. Contractul limitat la 36 aparate este o consecintà de politicà internà indianà.

    Acum când s-a spart ghiata si s-a menajat cât de cât „make in India”, discutiile sunt înaintate pentru cumpàrarea pentru flota indianà de Rafale M, care pot fi lansate de pe portaviaoane STOBAR, dar si de niste ipotetice CATOBAR indiene.

    Fàrà sà mai vorbim de alte transe de Rafale C si B si proiecte în domeniul naval.

  12. Acum, pe bune, după finalizare vor fuma şi o ţigară? 🙂 )))

  13. O singura data am vorbit cu un pilot de Mig, pensionar, in perioada cand picau 2-3 Mig-uri pe an! Pe langa povestea din tinerete cum a spart geamurile la tot cartierul cand a trecut cu avionul pe deasupra casei iubitei si ce i-a facut comandantul, spunea ca majoritatea Mig-urilor cad pentru ca pilotii fac acrobatii cu ele! Acum la un avion de 200+ mil te doare sufletul! Acum ce le face sa nu se mai joave cu avionul si sa faca acrobatii? Le-a pus GPS? 🙂 Mig-urile sigur nu aveau! :))

    • Acrobații făceau și fac. La Câmpia se zboară prin Cheile Turzii, uneori sub 100 m ca printr-un canion 😉
      Și băcăuanii făceau agerimi la verticala munților și printre crestele Ceahlăului. Cei din Bărăgan excelează în treceri la firu ierbii. Davidovici mărturisea printre rânduri în cărțile sale cam ce făceau.
      Problema 21lui e când rămâne Tumansky-ul fără suflu… ai câteva secunde de manevră de la 280nd și oricum înfundarea e prea mare să planezi dacă ai H mică. Sub 500 m, pui botul pe pantă de minim 20grd și ai practic secunde până percutezi… The End

  14. Parca imi amintesc ceva de treceri pe sub podul de la Cernavoda?! Si tot asa o sa faca si cu viitoarele F-16 sau cu mai indepartatele F-35:) ?!? Nu au GPS pe ele ca masinile de firma, sa vada sefu’ unde esti in orice moment si daca furi benzina din rezervor:)? O fi avionul moldoveanului Su-27 dar este Superb! Nu ma intereseaza motorul ca nu stiu sa ma dau cu el! Il vreau eu! Sunt curios ce fata ar face vamesii cand m-as prezenta cu el in vama! Dar chiar asa, vamesii rusi, moldoveni nu au zis nimic cand a trecut ala cu Su-u? Ca doar nu a venit in zbor cu el pana in curtea casei!

  15. Sa revenim la indieni. Astia stiti ca au si propria colaborare cu Rusia la care nu vor renunta niciodata.Yoginii nu sunt prosti dar nici rusii. Su-urile sunt contra Pakistan iar Rafale contra China (majoritatea avioanelor chineze isi trag originile din Su). In plus, Rusia va avea intotdeauna nevoie de o „unealta” impotriva Chinei ,in caz ca galbiorii uita de alianta si poftesc la Estul indepartat 🙂

  16. cum necum tot il vand francezii.chiar sunt curios ce va fi in europa post rafale-eurofighter…vom mai vedea programe nationale/multinationale pe partea de aviatie de vanatoare?!
    in privinta preturilor cred ca este o intelegere/cartel intre firmele-tarile producatoare de inalta tehnologie.este o concurenta de salon intre ele.

  17. India ramane o enigma pentru mine. Nu ma mira asa mult ca isi iau de la fiecare taraba cate ceva, ca asa e tiganu’, vrea sa fie strident, Insa ma mira cum o tara cu o populatie iobagita care gaseste cea mai mare distractie spalatu’ in Gange o data pe an, face investitii atat de masive in armata. Recunosc, nu m-a interesat foarte tare geo-politica in zona aia..

    • Sunt 2 Indii ..
      Aia care se naste traieste si crapa pe strada, care cu gangele si vaca sfanta samd
      A doua Indei, mai putin numeroasa , dat titusi cca 120 milione poa 200 miliaone este una a programatorilor, matematicienilor, muncitorilor de inalta calificare *nu ma refer la artizani) carwe a facut si arme nucleare, lanseaza sateliti ect samd

      Ei bine a doia face din India o tara in cioba careia nu prea se sufla!

  18. OFF TOPIC Din cursa pentru fregatele australiene au iesit DCNS (Franta) si TKMS (Germania). Iesirea francezilor e surprinzatoare …
    Au ramas BAE (cu Type 26), Fincantieri (cu FREMM) si Navantia (cu Álvaro de Bazán).
    Pariez pe Fincantieri 🙂

  19. Rafale e scump pentru ca europenii din UE s-au gandit sa faca DOUA avioane de vanatoare.
    Si in loc ca ei sa le cumpere, au stat si s-au gandit ca e mai bine sa ia altele de la americani.
    Sa fie Uniune Europeana primesc, dar fiecare pentru sine.
    🙂

    • La început a fost un proiect comun, incluzându-i pe francezi.

      Dar proiectul era tocmai preluarea unei celule proiectatà de germani, iar motorul, un Rolls-Royce. Francezii s-au simtit out.

      Cum în plus nu corespundea cu nevoile lor (omnirol înlocuind o gràmadà de avioane), au fàcut Rafale, care a zburat înaintea prototipului anglo-germano-spaniolo-italian. Au fàcut alegerea cea bunà (pentru nevoile lor) si fàrà sà se abatà de bugetul initial cu mai mult de 5%.

  20. Târgul acesta este strâns conditionat de manevrele politice indiene.
    Partidul lui Modi se laudà cà au economisit 3,2 miliarde $ fiindcà au negociiat aprig de la 12 la 8,8 milioane 🙂

    https://mobile.twitter.com/BJP4India/status/722476400104439809/photo/1

    • Mda, mirobolantu târg indian.
      Serios, unii critică costul JSF la 100 mil OirO și ignoră costul de 200 la Rafala bășinoasă indiană, care nu conține nici măcar ce au F-3…
      Aceștia compară un proiect al anilor 80 târzii, dezvoltat 20 de ani, cu ultima generațe disponibilă…cu tot ce decurge din asta.

      • Dacà vrei sà compari costuri, comparà costurile avioanelor fly away,
        Si comparà avioane operationale, atunci când vor fi unele…

        • Credeam că discut cu un om serios, informat și educat. Rafaleza n-are fly-away cost clar, preț de listă pt public, pt că unicul client (până decurând) și singurul operator serios a fost finanțatorul – cam cum a fost IAR-urile la noi…
          Pe de altă parte avem costul sistemelor cunoscute: Grippen și F-16 la noi, cu suita de armament etc. Evidența arată clar că Rafalezu e „abstract” de scump ce e… pe motiv de serie mică din care se recuperează investițiile de dezv. din 20 de ani.
          Deci, ce-mi explici oare?

          • Tocmai cà sunt informat în aceastà privintà, pretul la Rafale este clar.
            Este cel publicat de Curtea de conturi franceze, inclusiv cheltuielile de R&D, deci preturi „prietenesti” pentru propria sa armatà.
            ïn 2014 era estimat la 128,7 milioane $

            Bazându-ne pe oferta pentru Elvetia pentru 22 Rafale, pretul unitar la accea vreme era de 142 milioane $

            Cât despre F-35, un aparat care va fi probabil excelent, pretul evoluazà în fiecare an. Vom sti pretul definitiv în 2022, când, si asta o spun americanii, va avea deplina capacitate operationalà (Block 4).
            Dacà nu va avea si alte întârzieri, fiindcà aceastà capacitate era prevàzutà în 2012.

            • Exact!
              Deci, băbește, cum se zice pe la noi: prețul pt patron- Franța = 130. Pt. tovarășii helveți = 142. Pt. clientu indian = 200și că el dori abțibilde pictate la el în curte…
              Constatăm că prețu are tendința crescătoare, deci.
              JSF avea preț pt concernul multinațional de circa 105. Doar că la începutul producției trecea de 160. De-a lungul anilor, fapt confirmat de costul block/batch-urilor, prețul a scăzut semnificativ = tendință de scădere.
              Posibil ca, în 7 ani, prețul să ajungă sub 90 mil$ ceea ce ESTE IEFTIN, dat fiind că platformele mature (F-16/18/GrippenE/Su-30) au ajuns cam acolo azi, ca preț unitar.
              Înțelegem, oare, ideea?
              Francii nu vor mai scădea prețul pt agregat, măcar pt că Franța are de recuperat 25 de ani de investiții pt o flotă mult mai mică decât prevăzut…
              așa că voi vindeți fazanilor și bizonilor cu bani mulți și minte puțină – un produs matur – ca să nu zic altfel…
              Românașii ar fi dorit, dar la 160mil.$ cât fu propus, downgradat cu electrocasnice de M2000(nu-9)… thanks but no thanks…
              Est ce que je me fais entendu, ou pas monsieur?
              Bon, bah voila, tout est dit!

              • @Flogger e o placere sa te citesc. Pentru un simplu cetatean onest care e interesant sa-si faca o idee in acest vast domeniul tehnico-militar, fara a vrea sa afle toate abrevierile de pe o fregata. esti chiar o oaza de luciditade..

              • floggerimea voastra indienii inteleg ca iau de alea ambarcate, si la f35 daca vrei sa te dai pe portavion e cu 20% mai scump
                acuma cica dupa low rate production cand intra linia de asamblare „in plin”, ar fi f35A 85 de meleoane de coco system cost la poarta fabricii, daca nu mai renunta nimeni la comenzi

                Da costul proiectului e mare si la f35, numa Bogdan ala stie cate facturi le-a platit la LM
                Acuma au proiect, sunt costurile de manufactura – care le da ca scad ca intra linia de asamblare in paine si nu mai au atatea modificari de facut ca la exemplarele de low rate

          • Coreea de Sud a cumpàrat 40 de F-35 pentru 7,07 miliarde $.
            Este un prêt semnificativ pentru pretul plàtit de o tarà nepartenerà în program:
            176,7 milioane $ pret unitar.

            • la 176 de milioane e tot sub rafale ca pret si peste el ca tehnologie.
              problema lui rafale e ca s-au facut prea putine pe cand f35 or sa se faca in jur de 3000 de f35

              • Cum spuneam, comparà lucrurile comparabile (adicà fàrà baze militare sau armament).

                Pentru mine 176 (Coreea de Sud) este mai mare decât 142 (Elvetia), dar poate nu mai stiu eu sà socotesc.

                Cât despre tehnologie… sà tràim si sà vedem ce va da în realitate minunea tehnologicà când va avea capacitatea operationalà deplinà.
                Fiindcà, în afara „invizibilitàtii” electromagnetice cât va mai tine, pentru „situation awerness”, Rafale a fost chiar precursor.

                • https://www.youtube.com/watch?v=wIwAOupjMeM

                  https://www.youtube.com/watch?v=w0btzIvlScI

                  chiar vrei sa susti ca rafale este superior tehnologic lui f35? uneori exagerezi cu admiratia ta pt rafale…

                  • Am spus „precursor”, nu „superior”.
                    Cât despre superioritate, numai în situatie operationalà se poate trage o concluzie.
                    Rafale nu s-a confruntat aer-aer.
                    F-35 de nici un fel.

                    • precursor lui f35 sunt avioanele americane precum f117,f22,f16.
                      rafale e doar un f16 mai scump. din punct de vedere tehnologic ultimele versiuni de f16 se pot compara cu usurinta cu rafale
                      e drept rafale e mai rapid si poate cara mai mult armament dar raportul calitate pret m-ar face sa merg pe f16, mai ales ca f16 e combat proven

                      http://planes.axlegeeks.com/compare/148-173/Dassault-Rafale-vs-Lockheed-F-16-Fighting-Falcon

                    • Vorbeam de sistemul „situation awerness”, nu altceva.
                      Cât despre comparatia F-16, chiar în ultimele lui versiuni, cu Rafale…
                      Pur si simplu nu vàd nici un avantaj pentru F-16, în afarà de pret.

                    • Cât despre site-ul acesta comparativ, e o aiurealà sà compari ce comparà astia si sà tragi dupà aceea concluzia care este mai grozav. Valabil pentru orice avion.
                      Astàzi sunt alte criterii. Un bun avion este cel care îsi îndplineste misiunea de a merge de la A la B, sà livreze armamentul cu succes si sà se întoarcà sànàtos.

                      Cu tipul àsta de comparatii, ajungi sà spui cà un Tu-160 este mai bun decât un F-16 (exagerez voit punând un comparativ între avioane cu misiuni diferite, dar asta ar fi rezultatul cu tipul àsta de comparativ pe site-ul care îl citezi)

                    • nu vezi avantaje ale lui f 16 ? e mai ieftin, raza mai mare de actiune

                    • comparatia ta exagerata e penibila f16 si rafale sunt fix pe aceeasi nisa si aceleasi misiuni.

                      In fata lui f16 rafale nu are nici macar avantajlul de „multirol” f16 fiind originalul multirol, ieftin, usor si affordable.
                      In plus rafale nici macar manevrabilitate la viteza subsonica nu prea are in fata lui f16 care e cunoscut pentru asta.

                    • Bine Robi. De aceea probabil F-16 nu mai este luat în consideratie la nici-un „concurs” pentru compàrarea unui multirol unde participà Rafale.
                      E prea bun si participà „hors-concours”.

                    • pai daca asta e argmentul tau sa vedem cate tari europene a castigat rafale in fata lui f16 sau f35….mai baga o fisa

                  • Rafale n-a câstigat nici-un meci în fata lui F-16 fiindcà nu au fost niciodatà concurenti în evaluàri. Si reciproca este valabilà.

                    Tot ce am spus este cà F-16 nu a fost niciodatà într-o evaluare cu Rafale fiindcà joacà în altà categorie.

                    Rafale a fost evaluat contra F-15, F-35 (cel teoretic), Typhoon si Gripen.
                    De aceea îti servesc argumentul de ce desteptii àia de militari din diverse tàri si nu neapàrat din bantustane nu l-au chemat si pe F-16.

                    • niciodata zici ? Pai chiar in india au fost propuse ambele…
                      f16 a participat in faza incipienta a mrca doar ca lm nu prea a vrut sa auda de productie indiana.

                    • Ai dreptate, l-am si uitat pe „F-16 IN Super Viper”.
                      Dar tu însuti nu vorbeai de „tigani”
                      Te citez: „…sa vedem cate tari europene a castigat rafale in fata lui f16”

                      Si îti bâgi bête în roate singur, fiindcà Rafale a câstigat MRCA inclusiv în fata lui F-16 🙂

                    • india nu e europeana. imi bag bete in roate ? asta crezi tu despre discutiile pe site-ul asta ca sunt competitii ?

                      f16 nu s-a calificat pentru ca nu vroiau sa produca in india nu din motive tehnice…daca tot ziceai ca sti competitia ar fi trebuit sa sti asta
                      deci rafale n-a batut nimic ci doar n-au vrut aia sa fabrice in india pentru ca stricau relatiile cu pakistanul

                • Atât, stimabile domn??? Unde-i replica pt domnia mea?? Așteptam mai mult domn furnizor al programului Rafale…

                  • Flogger, nu caut polemica de dragul polemicii.
                    Mi-am spus punctul meu de vedere în ceea ce priveste preturile actuale sau trecute, nu viitoare (care nu le vom sti decât… în viitor). Cu cifre precise.
                    Nu are nici o legàturà cu situatia mea vizavi de Dassault. Doar cà mà tin la curent cu precàdere în tot ce priveste Rafale, mai ales din interes personal si nu profesional pentru pasàrea asta.

                    • eram sigur că polemizezi de drag
                      Înțeleg că suntem de acord pe problema dată, Rafale e produs competitiv, matur, după un sfet de veac și f.f. scump din aceste motive…
                      Asemenea, interesul pt paseri militare e mai mult personal acum.

          • iti explic io.

            Rafale este un avion francez. Deci costurile (proiectare + productie) revin in intregime Frantei si Franta (60 mil locuitopri, 650 mii kmp) are nevoie de mai putineavioane decat SUA sau „Europa” si clienti extreni mai putioni ca SUA (este considerata un partner cam nesigur. Cum zicea un pakistanez : avem nevoie de Mirage nu pentru parada ci ptr lupta! Dar daca incepe un razboi si voi ne lasati fara piese de schimb suntem siliti sa schombam furnizorul de avioane!)
            D;aua Rafale este ukltimul supersonic pe care l-a [paiectat Franta. Ultimu in sensu ca nu va mai proiecta! De uba singura!

            Insa ce este curios este pretul exagerat al Eurofighterului .. desi se imparte intre Angkia, Germania, Italia si Spania!!!

            Oricum cu preturile astea care au luat-o razna .. Anglia out (nu a mai proiectat un supersonic local de la Lighting si in gnl un avion de lupta de la Harrier) , Suedioa a mai avut unm puzeu cu ce a ajuns azi Grippen (da construit cu britzii.. totusi performata suedeaza este mai mult decat exceptionala- adica o tara cu populatia si dimennsiunile ei a reusit Draken , Viggen proect si productie si proiectarea Gripen!)

            Vor ramne SUA, UE (?!!! la costru de azi al Tueof9gterului ?!) , Rusia (care deaplideaza sumje imnse din putinul pe care il aere), China …. India se pare ca nu reuseste sa stapnabeasca tehnologiile mai noi…

            • bizonule pai cate eurofightere sunt?
              si la asa putine avioane fiecare tara a tinut sa isi mentina oarece capacitate
              UK a cheltuit 23 de mld de lire pentru partea ei de dezvoltare la eurofighter – la o comanda de 160 de agregate – cu toate all inclusive motoare, materiale, electrocaznice armament etc
              Acuma banii aia nu s-au terminat cu eurofighter, ca cercetarea asta militara lasa in urma o gramada de chestii – materiale, tehnologii noi etc de care in cele din urma beneficiaza tot boboru’
              La fel si NASA – pe care multi au vazut-o ca un inghititor de bani de la bujet, cand zbori cu 150 de oiro la paris cu un airbus cu fbw – la origine a fost ceva dezvoltat pentru programul spatial american
              Acuma din pacate sunt foarte putine state care pot sa sustina singure asemenea chestii, si sa le si iasa ceva

              si la f35 daca socotesti costurile programului – se sparie gandul, asa cu asamblarea trec de la low rate la productia de serie pe masura ce reusesc sa isi puna la punct si avionul si linia de asamblare si jdemiile de contractori de la proiect si le mai scade, daca comanzi in 2018 cu livrare in 2020 cica e 86 de mil de coco system cost la poarta fabricii

              • la Eurofighter s-a cheltuit o avere pina cind s-au inteles, a durat ani buni, au existat jde de variante, au fost si francezii cindva in barca…
                Totusi daca vor sa aiba sanse sa exporte ceva ar trebui sa reduca masiv pretul, ar trebui sa renunte la a mai socoti si cheltuielile de dezvoltare. Sa nu uitam ca in viitorul apropiat se termina fabricatia, daca nu vin comenzi noi, la revedere, o eventuala reluare in viitor ar costa din nou o avere.

              • Iar ma faci sa repet : F35 este un proiect extrem de complicat!
                Nu prea vaz multe dezvoltari din el …. prea multa bataie de cap (si cu progamu ala de milioane de linii !! si cu restu)
                Nu crezi ? Pai cate avioane cu decolare verticala au fost fabricate dupa sucesul Harrier a z ? Mda .. passons
                Si cate avioane cu aripa pivotanta sunt in afara Egretei? Cati ani a furat priectarea intre paritia cestiei aleia cu 4 elici si Egreta?!

                Sau .. na la un moment dat toti erau entuziasmati ca naiba de aripa cu geometrie variabila Si s-au cinstrut ceva modele ….. F111, F 14, Mig 23 m Panavia plus ….
                Azi ?!!!!
                Azi daca nu sunt retrase astepata sa fie retrase!

  21. Foarte documentat articolul acesta:
    http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/2016/04/19/india-and-france-finalize-89-billion-deal-36-rafales/83221878/

    din care trag subliniez urmàtoarele

    „To execute the offsets, several French companies including Safran and Thales will join Dassault in providing state-of-the-art technologies in stealth, radar, thrust vectoring for missiles, and materials for electronics and micro-electronics, the French Embassy source said.”

    „India had put forth the list of weaponry during the negotiations which the IAF wants and includes Mica air-to-air missile, Scalp cruise missile and Meteor beyond-visual-range missile and precision-guided munitions. An IAF source said India-specific Rafale aircraft will be able to carry 10 tons of weaponry.”
    (Faptul cà trebuie sà care 10t de armament ar include cà motorul va fi unul apropiat de cel proiectat de Safran la 8,3 t tractiune în loc de actualul 7,5t.)

    „”There is a long-term requirement of about 10 squadrons of Rafale aircraft (say 200 aircraft, including missile warning radar),” Bhojwani added.”

  22. AASM-ul lui Sagem si-a gàsit deja producàtor sub licentà în India

    Târgul acesta cu Rafale va fi mult mai vast decât numai avionul si este o oportunitate exceptionalà pentru industria francezà.

    http://www.defenseworld.net/news/15857/Sagem__OIS_AT_To_Co_Produce_AASM_Hammer_In_India#.VxabtiRXskW

    “We are pleased to collaborate with OIS-AT with our combat proven, high precision, AASM Hammer Guidance and Range Extension kit for aerial munitions for the Indian Air Force. With OIS-AT we have a partner with a core focus and appreciation of advanced technologies and innovation to advance our joint interests for the Indian Air Force”, said Martin Sion, CEO of Sagem.

  23. Mda, si uite cum prietenul la nevoie se cunoaste. Cum francezii pentru un beneficiu acum, pe termen scurt dau la tzigauner state of the art tech, ca astia sa aiba cu ce merge la nea Putin la negocieri…si uite cum rusii incearca sa scurtcircuiteze 20 de ani inapoiere in cercetare-dezvoltare militara. Sau ca sa nu fie tambalau mare, indienii se vor impiedica, rusul se va apleca desupra buzunarului lor si pac le va lua hartiile cu tehnologiile franceze.

    • Dar deh cum limba franceza e limba iubirii universale si ei niste mari cu…tre, daca nu au putut sa dea pe fata ajutor rusiei caci uncle sam a zis niet mistral la cioloveci…acum au gasit modalitatea asta mai diplomatica pttransfer tehnologie catre rusi.

    • Nu prea au ce invata de la Rafalle. Nu de lata dar este cam „cintemporan” cu Mig 29 si Su 27 (insa a intrat ceva mia greu in productie „din motive obiective” adica bani si pana cadn s-a refacut „partidul Dassault”. Ca firma Dassault avea „partidul” ei in parlament – unii gaulisti, comunistii toti, socialisti in majoritate plus altii – care se bateau ptr ca sa se fabrice avioane Dassault. Motoivele variau – de la pura mandrie galica la locuri de munca bine platite ptr munictorii francezi trecand prin „sa ne asiguram independenta tehnica si militara” . O curioasa uniune transideologica care isi gaseste un corepsiondent simtri9c in Romania de dupa 1990 „sa cvumpram totul!” „si chilotii?” „Da chinezii ii vand mai ieftin! sa cumpram si malai!!!”. Si uite asa cumpram puberi de la latii si fancricile noastre stau..)

  24. Actiunea Dassault Aviation a scàzut în bursà.
    Piata nu apreciazà cele 50% de compensatii offset si termenele lungi.

  25. Astazi se implinesc 27 ani de cand Doru Davidovici a plecat la Escadrila din ceruri…
    Ii multumesc si acum pentru cartile superbe pe care le-a scris…
    RIP

  26. Un indian dà repartia târgului. Printre altele, 2 motoare în plus pentru fiecare avion

    https://www.flickr.com/photos/sajeevjino/26464007782/in/dateposted-public

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *