Indienii dau de pamant cu PAK FAul ivanilor…

DECORUL si INTRIGA

…si-i acuza de propaganda ieftina in privinta potentialelor super-calitati pe care T 50 le-ar avea, asta  dupa ce rusii le-au cerut – conform obiceiului – sa mai puie niscai parale (cateva miliarde de dolari) in programul de dezvoltare al ”semi-invizibilului” rusesc. Dealtfel hindusii devin din ce in ce mai impacietanti in privinta viitorului lor FGFA…

Astfel indienii citeaza din Sputnik: „”Russia’s Sukhoi T-50 (PAK-FA) fifth-generation fighter aircraft provides its pilots with virtually unlimited opportunities for aerobatics and use of this aircraft in air-to-air combat, Russian Aerospace Forces Commander Col. Gen. Viktor Bondarev said.”

Bodnarev ne explica adica cum ca PAK FAul va oferi: o mult mai mare putere a motoarelor (asta cand le va avea, completam noi), o capacitate de a transporta armament sporita, o raza impresionanta si alte 10-12 chestii care ar trebui sa ne sperie pe noi – astia din NATO – si sa-i faca pe hindusi sa mai pluseze cu ceva miliarde de dolari la avionul ivanilor, ca uite domne ce mandrete de fieratanie vom avea, candva, undeva, intr-un viitor incert si destul de cetos, dar mai ales indepartat.

Dar hindusii, pacaliti de mult prea multe ori de rusi,  nu numai ii citeaza dar ii si acuza pe ivani de propaganda de slaba calitate de tip neo-sovietic, pentru ca, spun indienii, realitatea este foarte departe de inchipuirile rusilor.

Si indienii fac si ei socoteli aruncand un ochi in ograda Varului – nostru de peste Atlantic – Sam si vad indienii cum imperialistii de americani (singurii care chiar au construit si opereaza aparate de genneratia a cincea, adica chiar stiu cum se face treaba asta) au deja in portofoliu patru modele distincte de avioane de generatia a cincea si tot proiecteaza si construiesc la ele de peste 30 de ani, pe cand ivanii tot cu Su 27 si MiG 29 modernizate ce-i drept.

Asadar daca nu ai incredere in amicul tau de program strategic PAK FA (adica hindusii n-au incredere in ivani) te uiti si tu ce fac altii pe acelasi palier si indenii au remarcat cat de complexa si scumpa este o astfel de treaba, ne referim aici la F 35JSF.

Deocamdata se pare ca nici fortele aeriene ruse n-ar fii prea incantate de PAK FA, in acest moment ivanii inca mai dezbat daca raportul calitate pret face ca T 50ul sa merite sa fie cumparat, fata de Su 35S si MiG 35.

MOTORUL

Toata lumea stie deja ca proiectarea si constructia noilor motoare dedicate PAK FA n-a mers ca in brosuri existand mari probleme si intrazieri. Asa ca deocamdata se asteapta ca T 50 sa intre in dotare cu o operationalitate limitata, folosind mai vechile motoare (dezvoltate si folosite pe Suhoi 35S) Saturn Izdeliye 117/AL-41F1 capabile sa ofere o tractiune de 142kN.

Problema AL-41F1 este data de faptul ca nu intruneste criteriile fortelor aeriene ruse pentru noul PAK FA in materie de eficienta in consum si raportul masa aeronava – tractiunea dezvoltata de motor. Dar AL-41F1 va fii folosit doar ca motor interimar, cei de la Saturn avand in dezvoltare motorul dedicat pentru T 50, Izdeliye 30, motor care ar urma sa dezvolte -intr-un final inca nedefinit – aproximativ 178kN.

Problema este ca noul motor va fii gata abia spre 2025-2027, daca totul merge bine…

AVIONICA

Deocamadta aici nu avem decat sa-i credem pe rusi pe cuvant ca totul va fii ok. Noul radar AESA este gata dezvoltat, singura lui problema este data de dificultatile destul de insemnate in industrializarea sa. Adica prototipurile construite de ingineri bucata cu bucata au fost ok, beleaua a venit cand au incercat sa-l fabrice pe banda.

Ar mai fii – din experienta americana – si problema enorma a integrarii intregii avionicii, problema care pe americanii ii costa multe miliarde, timp si nenumarate batai de cap. Nu stim exact cum stau rusii, dar cum un avion este un avion, indiferent cine-l construieste, ar fii de asteptat ca si aici sa fie macar cateva probleme si depasiri de costuri.

SUPERIORITATEA

Adica va fii peste F 22 Raptor si F 35? Macar egal?

Rusii au anuntat deja ca ar fii cedat puncte in privinta „invizibilitatii” radar in favoarea manevrabilitatii, dar aici nu te poti opri sa te intrebi daca vorbesc serios sau daca pur si simplu nu le-a iesit si au dat-o la intors? Adica au incercat cu stealtul, nu le-a iesit cum trebuie si s-au apucat sa faca ce stiau deja sa faca foarte bine; un aparat supermanevrier cu ceva carateristici stealth.

Si ne punem aceasta intrebare atunci cand privim mediul in care viitorul PAK FA va fi nevoit sa evolueze, un mediu unde sansa ca aparatul rusesc sa aiba o lupta de tip dogfight este extrem de redusa, un front al viitorului unde avionica va face legea: radare AESA peste tot, rachete inteligente cu senzori foarte greu de pacalit, masuri de razboi electronic din ce in ce mai evoluate, rachete aer-aer cu raze din ce in ce mai mari si cu o manevrabilitate extrema chiar spre finalul razei etc, asadar de ce ar pune rusii miza noului lor super-avion mai mult pe manevrabilitate si mai putin pe „invizibilitatea” radar?

Sansa ca un T 50 sa fie atacat (tocmai pentru ca el va fii vizibil pe radarul inamic inainte sa stie ca a fost vazut) cu rachete ghidate radar cu raza lunga (Meteor/AIM 120D – ambele cu raze de peste 130km) creste exponential, iar reversul medaliei, sansa ca un T 50 sa se apropie suficient si sa angajeze un F 35/F22/Eurofighter/Rafale cu rachete aer-aer cu raza medie/scurta, este foarte putin probabil, pe un cer intesat de avioane cu radare AESA cu raza lunga, AWACS etc…

Practic ne intrebam care ar fii tactica pe care o forta aeriana dotata cu PAK FA ar trebui s-o aiba in vedere? Sau poate rusii mizeaza pe noul radar  AESA, iar acesta are o raza atat de mare incat sa acopere carentele de ”invizibilitate” ale aeronavei?

Dar rusii au planuri pentru avioane de generatia a sasea (ce-or intelege rusii prin generatia a 6a), de stai si te intrebi daca nu cumva pentru ei programul PAK FA este doar un fel de demonstrator si dezvoltator de tehnologie, o incercare de ajungere la zi, si in aceasta intreprindere i-au pacalit pe indieni sa bage banii intr-un avion despre care rusii stiu sigur ca nu va atinge standardele cerute, dar va avea un impact important in dezvoltarea avioanelor de generatie viitoare.

Pentru ca in mod sigur ii duce capul la asa ceva…

GeorgeGMT

94 de comentarii:

  1. cand nu ai ce sa prezinti tehnic mizezi pe artistic.pe langa cobra vor mai introduce si cateva miscari de dans ?

  2. Rusii sunt marii mincinosi ai zilelor noatre. Si laudarosi.
    Oricat s-ar screme nu au tehnologia vestului la dispozitie… si la fel ca toata lumea sunt convins ca galbejitii de chinezi ii vor depasi…

  3. Salut.Tovarasi,Dupa ce am citit acest articol voi fi foarte eficient in constructia socialismului multilateral dezvoltat-aiurea

  4. La mai multe.Le doresc rusilor sa reuseasca cu acest avion cand nepotii mei vor deveni adulti

  5. Cred ca indienii se bazează inca pe mig 21. Și se vor mai baza multă vreme dacă vor sa le producă la ei. Ce li se potrivea lor era avionul franțuzesc dar ei au mers cu sovieticii. Dacă veneau cu banii cred ca la Craiova le ieșea un avion mai bun….

  6. Ar fi putut sa scurtezi articolul si sa pui doar asta: „i-au pacalit pe indieni sa bage banii intr-un avion despre care rusii stiu sigur ca nu va atinge standardele cerute, dar va avea un impact important in dezvoltarea avioanelor de generatie viitoare”.

    Oriucum rusii nu au nevoie de asa ceva, doctrina lot militara e alta deocamdata si nu merge schimbata de pe o zi pe alta fara dotarea necesara si echipamentul necesar deocamdata nu par sa il aiba. Nu zic ca nu au tehnologia necesara dar trebuie pusa la punct, testata si rezolvate problemele care apar in mod normal la orice echipament nou, apoi trebuie produsa in masa. Daca si-au gasit fraieri sa bage bani in cercetarea lor bravo lor, asta inseamna sa te descurci. Intre timp mi se parea ca stau relativ bine la ce le trebuie lor adica multa propaganda, razboi electronic, conflicte mocnite si razboaie civile aproape de casuta lor. Si astea cred ca-s cele mai greu de rezolvat, e usor sa iei o tarisoara cu tavalugul dar sa o iei cu binisorul si sa ii calmezi/sperii populatia destul sa fie docili e cu totul altceva.

  7. Mie imi plac articlele astea, am un deja vu cu F 35-ul si cresterea costurilor, indienii atata se plang si totusi nu renunta, de ce oare….?!
    Deci ceea ce cred eu este ca estimarea initiala super optimista a rusilor cu bugetul si celelalte date de programul foarte scurt de dezvoltare nu o sa puste cu relaitatea.
    Apoi F 35-ul inca nu este in regula, adica nu este reparat de toate problemele bolilor de copilarie, rusii nu au atatia bani asa ca o sa mai lucreze la prototipuri care o sa creasca gradual.
    Cu stealth-ul trebuie sa le iasa altfel avionul PAK FA va fi de generatia 4.75 in cel mai bun caz in care va avea toate celelalte caracteristici de generatia a 5-a.
    Deci nu cred ca nu va fi stealth la final, dar nici nu cred ca va iesi ceva pana in 2021.

  8. Faci un avion invizibil cand vrei sa ataci US iar Rusia sigur nu are nici intentia si nici posibilitatea. Pentru toate celelalte tari este suficient SU-30/33/34/35…

  9. În cazul în care în afară US ar reuși și alții sa aibă un număr semnificativ de avioane invizibile, nu rușii ca ei vor reuși sa facă avioanele invizibile doar dacă le vor îngropa, poate chinezii, sunt curios dacă luptele nu vor arata ca cele din primul război mondial când inamicul era ,, luat la ochi,, cu mitraliera/tunul, pietre sau ce mai aveau ei pe acolo.

    • Care alți ? Înafara de SUA și Rusia nu exista un program adevărat de dezvoltare a unui gen.5 .Si nu mai abera cu chinezii…ăia au băcănii nu avioane.Cum dracu faci tu 2 avioane de gen5 mai repede daca SUA cu f 35 ?

      • Cu bani càcàlàu si cu minte (5 milioane de ingineri diplomati în fiecare an în China, fàrà sà vorbim de cei care studiazà sau se specializeazà în stràinàtate)

        • Sa faci un aparat „invizibil” nu e munca de propaganda
          Dupa aia duci munca de propaganda ca sa creasca increderea contributorului
          Iti trebuie date despre sistemele de descoperire, localizare , urmarire folosite de potentialul inamic ..sa fii capabil sa ii simulezi caracteristicile , macar tehnice , daca nu si functionale ..ca sa poti face munca de testare ca lumea
          Spionaj si reverse engeniring merge pana la un nivel sau invers de la un nivel in jos
          Eu ma intreb oare toate cocoasele si carenele ce acopera sistemele de pe f 35 nu au avut nevoie de nici o testare din moment ce altereaza forma initiala a avionului??

        • Mda…. Cacalaul ala de super specializati la momentul actual cam dau pe langa pentru partea de aero. Vezi cumpararea de fieratanii ciolovece sau fabricarea lor sub licenta; pentru ca ei NU AU capacitatea sa faca ceva (daca nu copiaza of corse).

        • Poti avea cate minti vrei, si cati bani vrei. Experienta industriala nu se cumpara si nu se educa. Se acumuleaza in timp. D-aia Rolls Royce e ce e.

    • Foarte repede, simplu și bine prin furtul planurilor f35, f22 etc. Nu e nimic nou sub soare. Cine mai citește, cunoaște.

  10. Parerea mea este ca indienii platesc un fel de taxa rusilor,avand in vederea relatia ciudata Rusia-China-India.
    China are cam tot ce e mai bun ,bazat pe tehnologie ruseasca iar indienii vor sa invete sa o contracareze.

    • Dar e normal sa întâmpine probleme având în vedere că e primul avion de gen 5 și decalajul din anii 90-2000. Iar indienii mai bine ar comenta de capacitățile lor nu de alți, atât timp cât nu le iese nimic…ba dar nimic… Asta cred că un avion de generație de face peste noapte și cu finanțare puțină. Înafara de SUA cu raptorul și f-35 , Rusia ce are un proiect adevărat de dezvoltare a unui avion de gen.5. Avioanele alea ale chinezilor sunt niste băcănii …faci tu 2 de gen 5 mai repede decât americani cu f-35…iar Europa e out
      Cred că după primele avioane de preserie, modelul final va mai aștepta cel puțin 5 ani.

  11. Chinezii zic ca „invizibilele” lor se folosesc doar pentru a dobora avioanele de reincarcare combustibil.

  12. PAK-FA /T-50 / (dupà recente rumori Su-57) este încà în stadiu de prototip (9 fabricate, încà douà asteptate pentru sfârsitul anului acesta).

    Ultimul prototip, 509, este în progres fatà de precedentul :

    http://i.imgur.com/cxBCUQC.jpg (aici cu rezervoare externe de tranzit)

    http://forum.keypublishing.com/attachment.php?attachmentid=253714&d=1495951184

    -sistem de tir complet
    -montajul unui nou computer central IMA BK
    -noi trape pentru trenul fatà (mai mici)
    -acoperirea partialà a reactoarelor
    -mai multe zone acoperite cu o vopsea diferità (probabil RAM)

    Rusii sunt talentati în povesti, dar nu numai. Urmàresc stirile despre înzestrarea armatei ruse si vàd cà pe lângà cercetare-dezvoltare, au bani sà re-echipeze constant trupele terestre, maritime si aeriene, ba chiar si « garda nationalà » (fostele trupe MI) si vamesii. Pentru o economie « la pàmânt, nu-i ràu.

    Personal, îmi place Suhoiul, aerodinamic si estetic vorbind. Nu stiu ce vor putea sà facà, mai ales în privinta motoarelor. Dacà tot vorbim de India, poate contactele rusilor cu indienii le vor permite sà aibà acces la unele secrete ale sistemului SPECTRA disponibil pe Rafale-le care vor fi livrate Indiei. Este vorba de « invizibilitatea » activà.

    A nu se uita cà F-35 este încà practic un « prototip », dar fabricat în sute de exemplare, datorità talentului comercial al lui LM. Doar de la Block 4 se poate vorbi de « serie ». Înca nu se stie ce se va întâmpla cu primele exemplare (casare sau reconditionare).

    Eu nu-i subapreciez pe rusi. Altii, mai smecheri ca mine, au fàcut greseala asta în cursul istoriei.
    Dar dacà e simpatic sà se facà bàscàlie de ei pe site, face-ti-o dacà và face bine si se uità starea jalnicà a armatei române. De dezvoltare-cercetare în armament în România nici nu mai vorbesc.

    • @Mircea S

      stai tu linistit ca economia rusilor nu e chiar la pamant.
      asta spun cei din Vest, ca e la pamant.

      e multa dezinformare in presa occidentala, si toate acestea ca sa justifice masurile luate de UE. adica ne spun ceva de genul… am luat masuri inpotriva Rusiei deci acum vedeti? au efect in economie.

      Rusia nu e in criza. de exemplu au respins un import de fructe din rep Moldova si fabricile de aclool si pietele rusesti au achizitionat fructe produse la ei.

      Rusia, incet incet incepe sa-si puna pe picioare economia si productia proprie.
      Adica devine independenta. are un mare avantaj fata de UE. are o sursa inepuizabila de matierii prime si combustibili.

      asta ar trebui sa ne puna pe ganduri si sa nu-i mai demigram atat. pentru ca ne mintim singuri.

      daca rusul nu mai vinde petrolul si gazul in europa, il va redirectiona in propria industrie. daca rusul cumpara fff multe produse alimentare, pana in 2014, de acum a inceput sa produca din ce in ce mai mult.

      Lanturile de magazine rusesti erau pline de produse din occident, acum sunt pline de produse proprii.

      ca nu au inca tehnologia europenilor si a americanilor. Da ESTE ADEVARAT! DAR un om poate trai si fara tehnologia din occident.

      rusul nu-s mai cumpara un televizor 4K cu diagonala de 108mm, se multumeste cu televizorul care-l are acasa cu diagonala de doar 80-88mm

      nu-si mai cumpara o masina de spalat automata cu tuch screen dar ramane la masina de spalat automata cu potentiometre si cu butoane mecanice.

      crezi ca-l deranjeaza prea mult? Omul poate trai si asa. restul este propaganda.

      • #Chipp. Da-mi exemplu o masina de spalat produsa in Rusia, sau de un TV. Or fii nu zic dar nu le stie nimeni, in privinta economiei, totul este bine, inclusiv statisticile oficiale ale Moscovei, care indica scadere economica, sunt doar propaganda Vestului putred si imperialist…
        Preturile la alimente au explodat cu o crestere de doua cifre pe an, au trimis MiG 29K indienilor fara destule componente pe care acum trebuie sa le importe aia tot din Vest, nu-s in stare sa faca un motor naval mai serios, T 14 stagneaza, PAK FAul n-are motor etc, dar in rest totul este roz…

        • @George GMT,

          da ce… eu am zis ca rusii produc Tv-uri si masini de spalat?
          Am ZIS ca rusul se multumeste cu TV-ul mai vechi care-l are si cu masina de spalat automata mai veche.

          ce sa mai zic ca marii producatori de electrocasnice au fabrici in Rusia…
          fabrici ce pot fi rechizitionate oricand i se pune pata lui Putin..

          • Asta cu rechizitionatu am vazut cum functioneaza intr-o alta tara bananiera; Venezuela…

          • gogu de la pascani

            chipp&co…teoriile voastre cu rusul se multumeste si asa imi aduc aminte de un banc:
            Se duce unul panicat la doctor.
            – Doctore, vreau sa traiesc mult…mult…ce sanse crezi ca am?
            – Pai fumezi?
            – Nu..doamne fereste…
            -Bei?
            -Doar apa.
            -Iti place sa mananci?
            -Sunt vegan, doar ierburi, etc.
            -Femei?
            -Nici nu ma apropii…
            -Iti plac masinile, sporturile extreme?
            -Nu domnule, sunt un om prudent, merg doar pe jos, maximum cu bicicleta.
            -Si de ce spuneai ca vrei sa traiesti asa de mult?

            Mai verilor, daca omul de rand traieste prost, pot sa-si bage undeva Suhoiurile si tancurile ca tot nu se merita sa traiesti in tara aia. Le fug si femeile de prosti ce sunt.

    • @Mircea. Bascalie, dar bascalie pe baza de fapte, au vrei sa le planga de mila?! Tot ce scrie in articol este 100% adevarat, in privinta F 35 acesta nu mai este deja prototip – hai sa nu pacalim lumea – ci este un aparat care deja este partial operational, T 50 nu este decat un prototip in mai multe exemplare care n-are nici macar un motor dedicat.

      Asadar unde-i reau-vointa si bascalia?!

  13. Mie imi este clar ca avionul acest nu va brazda cerul in urmatori 10,

    P.s.-doar mie imi pare ca acest avion este un cal troian, de ce zic eu asta pentru ca rusii se folosesc de acest proiect ( de banii indienilor ) sa creze radare, motoare, arme noi pe care le vor implementa pe celelalte avioane ca Su 35 ,30, mig 29 etc …

    • E clar că va fi pe deplin operațional în planul 2020-2025 și după. Eu zic că mai bine încet și bun dacat repede și prost…cum vor indienii…dar ei s-au obișnuit cu asta.

  14. eu cred ca pana la urma va fi un avion bun.

    Si ii va veni vremea si lui… sa fin seriosi… pentru un avion invizibil este nevoie de timp… chiar foarte mult timp in cazul rusilor.

    daca na amintim de F 35… si el a a avut nevoie de timp. de cate ori a fost reintors si iar si iar avea probleme.

    asa si cu PAK 50. Va fi un avion capabil. dar e nevoie de timp. ocice avion dureaza in proiectare ani buni… mai ales daca primeste tehnologie noua.

    indienii fac acum scandal ca au platit banu si ei vor ceva repede-repede

    • Problema este alta…

      rusii lucreaza la PAK-50 in timp ce noi lucram la F-16 MLU
      Cred ca vom avea fiecare cate 3 escadrile complete… cam in acelasi timp adica 2025 spre 2027.

      faceti si voi comparatia singuri. F-16 vs PAK-50

      • Dar nu se pune problema de comparat! Ei sunt in alta liga și joacă cu alții. Noi suntem in alta și jucam cu cei pe măsură noastră…Iar ăia care dau cu …

        • @ClauPit,

          pe bune? dar Basarabia, Transnistria, Bugeag-ul Marea Neagra, Gurile Dunarii… in ce liga sunt?
          Aici nu e ca la fotbal.

          pe rus nu-l intereseaza in ce liga esti tu.
          Pentru rus, important este daca tu, Romania, Ucraina, Polonia, tarile Baltice, Tarile din Caucaz, tii pasul cu el sau nu.

          El niciodata nu va putea tine pasul cu SUA, JAPONIA, UE. si e destul de inteligent ca sa nu faca presiune pe astia mari. face presiune pe aia mici.

          • Parca ne propuneam sa luam F35 ?! Vad ca au inceput sa se miste lucrurile rapid pe relatia cu americanii … Polonezii sunt putin mai avansati …. probabil ca dupa 2025, cand vor avea rusii un PAK-FA operational (daca !!) vom avea si noi primele livrari de F35.

      • O sa spuneți ca sunt optimist și chiar nerealist, dar eu zic ca dacă tensiunea asta dintre Ro și Ru continua sa crească, o sa avem și noi F35 cel târziu când Ru va avea T-50. Chiar si asa cu politicienii ăstia nenorociți, Ru ar face bine sa nu ne subestimeze.
        La rândul lor romanii ar trebui sa nu subestimeze Ru dar nici propia tara.
        Nu suntem o nuca așa ușor de spart, și Rozin știe asta, de aceea este așa vocal împotriva noastră. Dacă pt tarile din jur slavismul le face sa fie apropiate de mentalitatea rusa, noi nu vom adera niciodată la valorile lor. A se vedea ca nici măcar pe vremea comunismului nu s-a întâmplat asta

        • Rogozin. Nici telefonul nu-l suporta 🙂

        • @VS,

          daca spuneai ca o sa aiba Polonia F-35, te credeam.

          • Apreciez ce face Polonia pentru aparare. Din anumite puncte de vedere sunt un exemplu de urmat. Dar, guvernului nationalist iliberal polonez i s-a cam urcat la cap ca Polonia este o mare putere europeana. Ceea ce este gresit, poate deveni o mare putere europeana, dar ii trebuie zeci de ani de democratie pentru asta, iar ei se pare ca s-au plictisit de democratie.
            Daca continua sa creada ca pot fabrica F-35 asa cum cred ca pot fabrica Patriot, cu siguranta ca RoAF va zbura primul pe F-35 (la fel ca in cazul Patriot). Vezi cum au fabricat si F-16 din dotare.
            Nu e ok nici ca noi, care am reusit sa ne distrugem toate fabricile de armament, intotdeauna trebuie sa gasesti un echilibru. Daca tot cumperi transfer de tehnologie, ar trebui sa si o folosesti, trebuie sa ai un plan bine facut…… si personal nu mi se pare ca Polonia are asa ceva, ci doar grandomanie.
            PS: Daca ar fi avut sange in instalatii il opreau pe gura mare ala si nu mai ajungea sa fie refuzat de Ro

            • Bravo lor.

              Pun patriotism pe primul loc. Nu CA noi.

              Nu ca noi. O tara de consum.
              CE fac ei e de apreciat. Urmaresc interesele proprio. Sunt singura tara care au curaj sa-si spuna parerea. OK ii deranjeaza pe germani??? Foarte bine. Asta arata ca polonezii au personalitate.

        • Rogozin(Rusia) este vocal impotriva noastra,in general,pentru ca suntem in NATO si avem interes in Rep. Moldova (a lor,cica).
          Ei,rusii,ca popor de cuceritori ce sunt,nu pot uita ca puteau ocupa toata Eurupa in WW2,dar nu au putut pentru ca USA.

          Le este frica ca vin americanii-NATO peste ei.De aceea baga fitile peste tot in tarile baltice,Polonia,Romania,chiar si Ucraina.
          Dar nu ii va ataca nimeni din vest,doar in est sa aiba grija la China.Pentru ca si rusii vor avea parte de omuleti verzi,multi,foarte multi in frumoasa Manciurie si nu numai.

    • Lor nu le iese bacania ăia de teja și fac și fente.Cred că Pachistanul matura cu ei pe jos…de China nici nu se pune problema.

      • Ai si tu dreptate, dar pune-te in pozitia indienilor: bani cu nemiluita, promisiuni la fel, ca acum sa afle ca mai dureaza nus cati ani si mai trebuie sa puna alte miliarde…
        Te mai apuca batul cateodata…

    • Indienii fac scandal ca stiu ei de ce… Ca toate achizitiile lor cu rusii au fost cu probleme : portavionu ( a iesit la pret de Nimitz), Su-30 cu motoare cu resurse jumate din ce ziceau ca fac, Rachete care au trebuit sa fie trimie inapoi ca nu functiona (r-77) + resurse la jumate decat MICA, T-90 care is dadeau duhu, etc.

      Dar Indienii sunt acuma in alta pozitie… au deschidere la SAM.

  15. Rusii au dusmani pe masura. Nu avem de ce sa ne comparam.

    • Rusii ISI FAC dusmani pe masura.

    • Este adevarat.Noua ne pot „trimite” zeci de Su-27 si Mig-31.
      De aceea avem nevoie de rachete,rachete si iar rachete sol-aer,cat mai mobile cu putinta.

      PAK-FA mi se pare un avion greoi,imens vs F-22 sau F-35.Ca bombardier „stealth” ar fi fost mai bun.Un avion numai bun de luat ochii necunoscatorilor,indienii de exemplu.
      Mizeaza pe acrobatii si cobre,dar in lupta reala anno domini 2020-2025 nu ai de ce sa te lupti fata in fata cu inamicul..Trebuie doar sa ai radar si rachete mai inteligente decat inamicul.

      Rusia este doar o putere nucleara,nu este Mare putere (ca Urss).Mare putere economica,politica,militara va deveni China.
      Rusii in loc sa se de-a bine pe langa europeni si americani, pentru a preintampina pericolul chinez(pentru ei),ei poarta dusmanii si baga fitile in curtea vesticilor.

  16. Daca analizati un pic cum sunt prioritizate armele armatei ruse, este evident ca s-a adoptat o tactica bazata pe contra-atac. Poate de aceea nu fac atata caz in a avea portavioane si avioane super-performante. Intre US si Rusia, ofensiva apartine americanilor si asta se reflecta in strategie,buget militar,extinderea in baze pe tot cuprinsul globului :

    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_United_States_military_bases

    Rusii au 3 baze in restul lumii ,parca. Us sute…

  17. Rusii sunt pragmatici. Poate ar trebui sa ne trezim si noi din visare. Cand nu ai bani pentru dezvoltare tennologie stelth te adaptezi. Dezvoltare bruiaj ir, bruiaj radio ,radiolocatie si comunicatii. Am vazut anul trecut elicoptere Mi 35 ale azerilor dotate cu deviatoare de gaze motoare in fluxul de pale, sistem de bruiaj ir langa motoare, sistem de bruiaj activ de radiolocatie, cabina blindata, sistem de atenuare zgomot pale, etc… Cabina a ramas intradevar sovietica, fara prea multa aparatura pe conceptul ca ce e prea complicat se strica repede. Totul trebuie sa fie zdarovie. Probabil acest pricipiu il adopta si la PAK FA : reducerea semnaturii radio si ir ,combinata cu bruiaj activ ir si rodio.

    • Stealth il scoti din geometrie. D-aia F-35 arata cum arata. PAK-FAiL e stealth doar din mufeta 🙂
      La IR PAK-FAiL sta rau, pentru ca rusii au optat pentru propulsie vectoriala 3D, adica manevrabilitate maxima, fata de 2D la F-22, de exemplu, adica un compromis intre semnatura IR si manevrabilitate.
      Rusii cred ca lupta la baioneta (a se citi dogfight) n-a murit, spre deosebire de americani.
      Nu stiu cine are, sau va avea, dreptate.

      • Nu este numai desenul.

        „Discretia” este si din învelis (materie si vopsea), dimensiune, semnàtura IR, semnàtura opticà, semnàture acusticà, invizibilate „activà” (înselarea radarului advers), profil de zbor, altitudine de zbor, culoar de zbor (relief), etc.

        • Stealth a aparut din geometrie, adica din modul de reflexie al undelor radar. Asa zice cartea lui Ufimtsev, P. Ya. „Method of Edge Waves in the Physical Theory of Diffraction”. Daca tu stii mai bine decat el, atunci e greseala mea 🙂
          La F-35 caracteristicile vopselei dispersoare radar au fost integrate in structura compozita, de unde si costurile cu mentenanta mai reduse fata de F-22.
          De IR si restul nu mai spun ca nu vreau sa-i fac reclama 🙂

          • Nici prin gând nu mà compar cu Ufimțev. El nu zicea nimic de „stealth”. Un avion ca Horten Ho 229 era „stealth” înainte de cartea rusului si constructiei lui F-117.

            Cuvântul „stealth” s-a ràspândit fiindcà era cel utilizat de americani

            Eu prefer „furtiv” de la francezul „furtif”. Redà mai bine conceptul de „joasà vizibilitate” nu de invizibilitate. De unde enumerarea tuturor elementelor care pot sà reducà vizibilitatea.” Invizibilitatea ” la detectia radar riscà sà se piardà cu metode mai recente (radare în lungimi de undà mai apropritae detectiei, receptia pasivà a perturbàrilor emisiilor domestice, detectarea perturbàrii aerului datorità penetratiei aeronavei, etc.). Plus metodele din alte lungimi de undà (spectrul vizibil sau IR).

            • gogu de la pascani

              Nici macar americanii nu spun ca „stealth”=invizibil. Asta e traducerea romaneasca.
              Americanii au in „americana” lor cuvantul „invisible”.
              Stealht/stealthy s-ar traduce intr-un aproximativ „pe furis” sau „pash-pash”…ceva de genu’

            • „Stealth” e forma populara a lui „Low Observability”. Iar prin asta se intelege detectie redusa prin forma cea mai cunoscuta, adica radar. Ca si pe IR are o „amprenta termica redusa”, asta-i un add-on la LO.
              Altfel, de „vazut” se vede clar, cu ochiul liber, asa cum au avut francezii placerea sa-l admire la Paris Airshow.
              Asta cu „detectarea perturbàrii aerului datorità penetratiei aeronavei” e buna pentru revista „Arici Pogonici” la tema „Vreau sa stiu”.
              Succes 🙂

              • În francezà, Arici Pogonici se traduce „Agence Nationale de la Recherche”

                http://www.agence-nationale-recherche.fr/projet-anr/?tx_lwmsuivibilan_pi2%5BCODE%5D=ANR-06-BLAN-0398

                E vorba de mijloace de detectie civile fàrà legàturà cu deplasarea avioanelor. Dar explicà mijloacele fine de detectie a turbulentelor din aer. Nu am gàsit imediat materialele din domeniul militar pe care le-am citit mai demult si care sunt axate pe detectia tulburàrilor din aer pricinuite de deplasarea unei aeronave si nu am chef sà pierd prea mult timp.

                Succes la lecturile serioase.

                • Just cu turbulentele detectabile. Vine din experienta submarina. O groasa forma de fier ca un submarin in navigatie sub apa, produce anomalii magnetice pe traectoria urmata. Detectabile.
                  In aer, dat fiind ca atmosfera e plina de unde radio de la o sumedenie de surse si pe o gramada de frecvente , un corp ca un avion in zbor produce anomali radio.
                  Detectabile dar e dificil si nu e la indemana oricarei tari.

                  • Voi va referiti la „radarele” din familia Kolchuga, care nu-s radare ci niste senzori pasivi care exact asta cauta, anomalii electromagnetice. Deocamdata doar ucrainenii si chinezii au anuntat ca au in dotare astfel de senzori si tot deocamdata nimeni n-a cazut pe spate in fata eficientei lor.

  18. Ziua buna
    Ia sa vedem ce exista in lumea asta a vioanelor „invizibile”.
    USA :
    a- 187 avioane de vanatoare F22 Raptor in dotarea US Air Force .
    Productia e terminata .
    b- peste 231 exemplare deja produse de F35 in toate cele 3 variante .
    Contina productia .
    c- 21 bombardiere strategice B2 . Productia terminata.
    d- Guvernul american finanteaza cercetarea prealabila din programul national de inlocuire a F 22 si B2 cu alte aparate mai moderne si mai tehnologice .
    Rusia:
    – Nici un avion „invizibil” de serie. Nici pe partea „vinatoare” si nici pe partea „bombardier” .
    – 9 prototipuri de Sukhoi PAK FA (la rusi e chemat Su 57) produse si in probe .
    – se vehiculeaza idea unor programe (marete , sublime si patriotice) de noi avioane din generatia 6 dar inca nu au aparate din generatia 5 (adica a ce la americani e realitate cotidiana in fortele aeriene)
    – Evident vor recupera din handicap rapid si eficient . Cum , cind si unde , nici ei nu stiu dar propaganda are acest rol . Sa ascunda inapoierea tehnologica . Si Ceausescu folosea intens propaganda comunista in acelasi scop .

    China
    – doua prototipuri a vinatorului stealth Chengdu J-20 au fost prezentate public in martie 2017 . Motoare ruse Saturn AL 31 .
    – avion multirol Shenyang FC J-31 .
    Sigur 3 exemplare dar e posibil sa fie in realitate mai multe prototipuri in exploatare , verificare , probe . Motorizarea e tot rusa cu Klimov RD-33 . Dupa ce au copiat bine originalul , se cam chinuie sa produca copia autohtona numita Guizhou WS-13. Care are aceiasi putere ca motorul rusl dar lacune la afidabilitate . Pe romaneste , se strica prea des . 🙂

    Deci , comparind datele , e clar ca americanii sint in urma tuturor . 🙂 🙂

    Iar indienii au pariat pe un cal daca nu mort , cel putin grav bolnav . Obiectiv au si un pic de dreptate .
    Nu poti sa sari direct la Ferrari de la vaca sacra si deci oricare colaborare cu gringos americanos 🙂 ar face bine dotarii dar cu costuri enorme de scolarizare , instructie , dotare deoarece tehnicieni pentru avioane din generatia 5 nu se pot obtine prin OUG tovarasi . Indiferent ca dai ordonanta ziua sau noaptea . 🙂
    E chestie de invatamint national , nivel de predare in scoli de specializare si nu in ultimul rind promovare pe capacitate profesionala si nu pile .
    Care criterii sint mare lacuna atit India dar si in Rusia , China si alte tari ex comuniste sau mai inapoiate tehnologic .

    • Haisa-mi bag **** americani au deja 231 de f35 ! Aici se vede diferenta intre cele trei tari ! Si se observa ca SUA nu este o super putere este o HYPER PUTERE stiam de f 22 si b2 dar nu stia ca americani au deja peste 200, pqrca targetul lpr era de 2000 daca nu gresesc .

    • Nu uita de F117 Nighthawk, 64 de bucati, precursorul Raptorului, retras in 2008.

    • La rusi si chinezi ai pus si prototipurile in calcul trebuia sa pui la americani si prototipurile YF 22 si avioanele F 117, 😀

    • Ai dreptate,asa este,America is great si Rusia si China sucks.
      Dar poate totusi imi spui ce razboi au cistigat americanii cu aceste bijuterii tehnologice ? Ca eu nu stiu sa fi cistigat vreunul cu aceste avioane.
      Si ar mai fi ceva,aceste avioane nu vor lupta niciodata intr-un conflict contra Cina sau contra Rusia.Si asta dintr-un motiv foarte simplu,orice razboi initiat de catre SUA contra Rusiei sau Chinei se transforma in secunda doi intr-unul nuclear.Iar intr-un razboi nuclear F-22 sau F-35 fac tot atita brinza cit un Mig-21 construit in 1956.

      • Nu prea are logica opinia ta si te contrazic chiar…protagonistii. Daca lucrurile ar sta asa de ce si americanii, si chinezii, si rusii trag sa-si dezvolte noi avioane, submarine, nave de lupta, tancuri?
        La ce se mai chinuie daca toti trei au arma nucleara?
        Pe de alta parte si rusii si americanii isi exporta tehnica de lupta catre terti, India, de exemplu, n-are nici o intentie sa lupte cu SUA sau Rusia, dar cu Pakistanul da si atunci se pot trezi ca avioanele lor rusesti sunt inferioare celor americane detinute de Pakistan si a fost doar un exemplu.

      • melancolicule,putina revolutie culturala si ceva om nou nu ti-ar strica.

  19. Ati vazut ca si sikorsky s-a dat cu oferta de fabricat elicopete in RO? Ei au zis Craiova sau Brasov.

    • Eu stiam ca vor sa ne ofere un contract de cumparare a catorva BLACK HAWK dar sa fabricam in RO , ar fii frumos !

    • BH cred că este unul din cele mai folosite elicoptere în luptă. Dacă ar fi vreodată să aleg intre H215 M și BH nu as ezită. Dar clar că pe atac ne trebuie altceva.

  20. Am observat ca nu tot ce scrieti este conform cu adevarul.Spre exemplu,noul motor Izdelye 30 va fi testat in zbor inca de la sfirsitul acestui an.
    De asemenea s-au construit pina la acest moment 11 prototipuri si nu 9,iar ultimul prototip va fi finalizat pina la sfirsitul acestui an.
    Am sa las un link care prezinta intr-un mod destul de exhaustiv T-50 de la inceput si pina in acest moment : http://pakfa.tass.com

    • Propaganda si minciuna multa….

    • Pai am spus ca motorul nu exista? Am spus ca se afla in faza de dezvoltare, faza care presupune si testarea in zbor, eu am scris ca noul motor va fii gata in respectivul orizont de timp.
      In privinta numarului asa o fii, da nu cred sa conteze ca au 9 sau 11 prototipuri, nu m-am legat de numarul acestora.

      • Au 9 terminate. Douà sunt în stare de finalizare, în teorie vor fi terminate anul acesta. Deci în momentul acesta sunt 9 prototipuri, ar fi mai multe doar dacà numàràm în prototipuri si piesele detasate.

        • fata de americani care au 230 prototipuri …in dotare.

          • Psycho, dupà doctrina LM nu à fost facut nici un prototip, toate F-35 sunt de serie. Deci ori ai 0 prototipuri ori ai 200. Fiindca nici unul nu corespondent la Block 4 care été définitiv . Nu est en borna des ameliorari pur si simplu nu s-a ajuns la stadiul proiectat. E o chestiune de vocabular.

    • Dnu Xanadu,visati frumos voi-russii.

      Am postat nu demult asta:

      „This year, as Izvestia’s military analyst Alexei Ramm told RBTH, it will start flying on a new fifth-generation engine, Izdelie-30, and its premier might be during MAKS 2017.
      Upgrades will help PAK FA maintain cruising speeds during supersonic flights, and it will reach speeds of Mach 1.6, about 2,000 km/h, depending on the terrain.”

      Cam putin pentru un fighter de dimensiunea lui cu 2 motoare imense (carora nu le poti ascunde semnatura termica).Rusii se laudau ca poate Mach 2+.

      Si completez cu asta:

      „Russia still has difficulties mass-producing airborne active electronically scanned array (AESA) radar systems like those the U.S. already has not only on its fifth-generation F-22 and F-35 fighter aircraft, but also on its upgraded fourth-generation F-16 and F-15 fighters.
      The only Russian AESA radar system, Zhuk-A, created for the MiG-35, was first presented back in 2009, but as at the end of 2016 was still at the testing stage.”

  21. http://m.washingtontimes.com/news/2017/jul/31/russian-6th-generation-fighter-will-employ-powerfu/

    Mda. Ăștia au necazuri cu generația a cincea prin părțile esențiale, dar o dau înainte cu lasere pe generația a șasea. Că’z doară nu costă bani să dai din gură.
    Mikoyan e c’un picior în groapă, nu mai alte nimeni încredere în ei după mânăria din Algeria, iar Sukhoi nu pare să știe altceva decât Su-27 cu doze regulate de steroizi. Iar indienii deocamdată tac și înghit. Nu știu până când.

  22. Obiectul esentzial ce face ca t-50-ul sa nu fie avion nici macar de generatzia PATRU, este lipsa unui motor fiabil, cu caracteristici care sa poata concura cu succes un batran F-15.
    Iar demonstratziile de la tirgurile de avioane, sunt pentru indieni, chinezi, unele tzari din America Latina, sau altzii shi mai proshti.
    Nu au fabrici in care sa poata produce ceea ce gindesc oamenii lor de stiintza, nu au stiintza de a produce un avion de 18 metri lungime shi care sa aiba sageata ( incovoierea din propria greutate) de 0,001 mm !!!, fara de care conceptul de geometrie stealth este un rahat.
    Nu au un material fiabil din care sa produca o camera de ardere care sa reziste la noii combustibili aviatici creatzi pentru a fi posibila postcombustia.
    Crearea unui asemenea material iar costa mai mult ca tot programul lor pak-fa.
    Crearea unei tehnologii de echilibrare dinamica in zbor a structurii de rezistentza a avionului cu geometrie adevarata stealth, acompaniata de milioanele de linii- cod de soft care sa o faca shi functzionala, reclama nishte bani ce rusia , cu PIB- ul apropiat de al Coreii de Sud, nu ii are.
    Shi atunci in epoca razboiului stelelor ei reintroduc conceptul de „manevrabilite extrema” , adica de lupta ca shi in Corea .
    Conceptul de lupta al US Air Force este ca nici un pilot sa nu vada avionul inamic mai mult de 5 secunde, shi asta doar pe radar, inafara oricarui risc inutil.
    Cit despre T-50 , daca se va mai face ( actual cei de la Lockhead evalueaza timpul de viatza a unui motor de t-50 la 1/50 din cel a unui motor de f-15 ), pina va fi gata
    asha cum doreshte conducerea aviatziei ruse, noi probabil vom avea, cum bine spunea cineva , vreo 4 sau 5 escadrile de f-35.
    Pina atunci, Mos Teaca al rusiei acompaniat de maruntzii de yesmeni cel inconjoara , poate incerca daca va mai avea bani sa-si gindeasca strategia de aparare impotriva pericolului galben, shi sa lase Europa in pace , ca altfel nu mai vede bani pe petrol sau gaze , shi-i scade productzia de Vodka, ce poate sa duca la o rascoala a intregii Rusii impotriva sistemului…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *