Indienii inca mai cauta submarine

NRP Arpao – U 209PN, derivat din U 214

Este vorba de programul Project 75I unde se incearca construirea in tara a sase submarine diesel electrice dotate cu AIP, prin intermediul unui constructor strain. In acest moment favorite par a fi compania germana ThyssenKrupp Marine Systems cu un derivat al U 214 (submarin doatat cu sistem AIP pe baza de celule de combustie cu hydrogen) si Navantia cu al sau S 80.

In cazul spaniolilor motivul pentru care indienii sunt interesati este mai greu de inteles macar din doua puncte de vedere: S 80 Plus – primul submarin spaniol din clasa s-a dovedit o gluma destul de proasta, fiind un fiasco inca de dinainte de lansare. Nava era atat de grea incat au existat dubii serioase ca ar mai reusit sa iasa la suprafata odata intrata in imersiune. Intarzieri mari in program, modificari etc.

Al doilea motiv pentru care S 80 nu ar fi de luat in calcul este ca nava nu dispune de un sistem AIP la bord, cei de la Navantia abia acum dezvolta un astfel de sistem si evident ca nu au foarte mare experienta, iar sistemul greu de presupus ca ar fi fiabil din prima lovitura. In plus sistemul spaniol are la baza tot celule de combustie cu hidrogen dar hidrogenul este obtinut la bordul submarinului din bio-combustibil.

Germanii ofera un submarin la cheie, multe nave se afla in exploatarea marinelor militare ale lumii si cu un sistem AIP deja foarte matur. Ce-or mai cauta indienii prin Spania greu de inteles poate doar – si aici putem doar banui – sa ii atraga faptul ca S 80 Plus este la origine tot un submarin Scorpene modificat de spanioli si cum India va detine in curand sase submarine Scorpene ceva logica ar fi, dar atunci de ce sa nu cumpere Scorpene direct de la mama lui – Franta?!

In plus, germanii au in favoarea lor si faptul ca de curand un submarin portughez (NRP Arpao) dotat cu sistem AIP (clasa Trident/U 214) a efectuat un voiaj lung pe sub calota polara din Atlanticul de Nord, dovedind inca o data excelenta submarinelor clasice germane si a sistemelor AIP cu care sunt dotate.

In fine, trecem peste Proiect 75I si revenim la Proiect 75 (Scorpene) si se pare ca zvonurile care au aparut in presa cu cel putin un an de zile inainte (atunci cand s-a anuntat ca India a ales Rafale M pentru portavionul sau) sunt foarte reale si Marina Indiana ar mai dori inca trei Scorpene.

Submarinele clasei “Kalveri” sunt construite in India de catre Mazagon Dock Shipbuilders Limited si Naval Group, fiind o varianta a navelor din clasa Scorpene.

Astfel, daca lucrurile vor ajunge la semnarea unui contract ferm, vor implica constructia a inca trei nave pentru aproximativ 4 miliarde de euro. Insa aceste trei noi submarine vor fi mai mari si vor avea o raza mai mare decat navele clasei Kalveri dispunand de o tehnlogie mai avansata. Compania indiana sustine chiar ca pentru cele trei viitoare nave, 60% din componente vor fi fabricate la nivel local.

Negocierile privind pretul total sunt inca in desfasurare dar presa locala vorbeste deja despre Rs 35 000 crore, adica undeva in jurul a patru miliarde de euro, iar o decizie pozitiva este asteptata in curand.

GeorgeGMT

30 de comentarii:

  1. Ce dracu sunt crorele alea?
    În cazul în care vreodată se trezește patrihoțismul în covrigarii noștri, bănuiesc că ar fi în stare să meargă prin India după submarine.

    5
  2. Poate ca Navantia stiu sa produca submarine, dar Abengoa , contractorul lor de constructie de AIP e faliment. N as merge de la inceput cu asa santier care are relatii subrede cu furnizorii si mai ales furnizori la un sistem asa de sensibil.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Abengoa

    Cat despre submarine, au langa ei Coreenii care fac submarine destul de bune si pot oferi din experienta lor. Dar, treaba lor…

    4
    • Au fost luate in considerare si Scorpene si KSS-III coreene. Se pare ca au ramas in cursa doar S-80 si 214 .

      Probabil ca indienii vor submarine nemtesti, dar tin S-80 in cursa doar sa poata negocia mai bine.

      3
    • Nici navantia nu stie ,au subcontractat catre GD chestii importante pe bani multi

      1
  3. capatul satului

    la mintea mea, e complicata inzestrarea chiar si cand ai bani,
    departe de ochii presei se duc tratative se fac intelegeri, in special politice,
    intelegeri politice pt a fi cumparate anumite categorii de tehnica, pt ca producatoru respectiv sa se laude la alti posibili beneficiari, mai fraieri sau nepregatiti, ca daca el a fost selectat si a produs tehnica de lupta catre diversi beneficiari, ar fi o certitudine ca tehnica lui e mai buna decat concurenta,

    pe hartie U 214 poate cobora la mai mare adancime,
    si este sigur ca pate duce mai putin armament (torpile, rachete, etc) decat S 80,
    totusi, la wiki si pe pagina Navantia se spune ca S 80 ar fi fost proiectat pt mai multe categorii de misiuni, date de tonaju mai mare,
    si ca ar fi superior la Scorpene,
    sigur ca hartia suporta,
    totusi datele tb analizate bine,
    iar daca indieni l-au selectat o fi ceva de capu lui,

    totusi tonaju mai mare care iti permite sa duci mai multa munitie la bord nu este un simplu moft,
    ci conteaza,
    la fel cu rachetele tomahawk, torpile grele, etc.
    Navantia are istorie lunga in constructia de nave de lupta,
    totusi adancimea maxima mai mica la S 80 tb sa aiba un rezultat in timpu misiunilor de lupta,

    daca am inteles bine, la wiki zice ca si turci ar fi cumparat ceva licenta de S 80,

    noi ramanem cum stim cu ostasu penele in slujba tarii pe panouri pe toate drumurile patriei,
    ma gandesc ca de banii aia dati pe atata panotaj se putea face ceva: cumparate cateva pusti antimaterial, drone, sau moderniza o sala de operatie, cumparate cateve medicamente de astea care dispar etc.

    istoria intelegerilor politice pt inzestrare, la noi, este veche,
    si adus tara in incapacitae de lupta inainte de ww2,
    cum stim ca am fost,
    https://www.tehnomil.net/2024/07/04/guest-post-asa-cum-am-fost-asa-cum-suntem/

    n-are cum sa fie de la partidele istorice,
    ca acuma si pesedeu si restu is partide istorice,
    iar hauru, usere si restu is toti o apa si-un pamant,

    noi ramanem cu tehnica care o stim,
    pe masura capacitatii conducerii armatei si a tarii,
    zic uni ca istoria ar fi ciclica, dar sigur chestia asta nu se poate intampla la noi la cata productie de generali avem,

    5
    • Numai ca de unde deduci ca adancimea nu i adecvata?
      Este diferenta mare intre adancimea maximala si adancimea de strivire si nu vad ceva bizar la precizarea din caracteristici.

      3
      • In general toate nu trec adancimea
        de lucru care e 250m pt care sunt planificate. Sa nu uiti ca 250m apa
        sunt egale cu 26 atmosfere, asa ca
        e vorba de adancime rezonabila.

        4
        • Atât de simpatic ești când rămâi la chestiunile la care te pricepi.

          4
        • Ursule, eu am ceas water rezistent 30 bar, pot fi submarinist?🙂

          5
        • capatul satului

          @dov
          s-a mai discutat pe aici in trecut, la submarine materialu are o limita,
          nu este pt intrari la adancime maxima si iesiri – nelimitate in timp
          daca ai adancime maxima mai mare poti cobora mai jos
          si de mai multe ori,
          probabil de aceea schimba japonezii atat de des submarinele – ar insemna ca operarea submarinelor lor se face des la capacitatea de lupta,
          antrenamentu pe submarin nu este pt parada de ziua marinei ci este pt ceasu, ora, secunda cand trebuie sa fi pregatit, cand suna alarma de lupta,

          si de acea nu este agreabila cumpararea de submarine second hand,
          ca la noi ce-i folosit e aur curat, dupa capacitatea de comanda second hand, ma refer la varfu comandei care face atat strategia de lupta cat si strategia la inzestrare,

          pana la urma proiectarea si constructia unei nave militare, submarin, avion, tanc sau ce-o mai fi presupune constrangeri
          constrangeri care produc efecte in tipul de misiuni pe care le poti executa si capacitatea de lupta in fata inamicului,

          nu exista arma invincibila,
          este preferabil ca dotarea sa fie superioara potentialului inamic,
          supravietuirea in lupta nu este un moft,

          3
    • ma bucur sa vad ca e bine Caudillo si traieste tot in lumea lui imaginar, pacat ca a gasit un nou site sa-si scrie fanteziile (ar trebui marcat proza, fictiune, ceva…)

      3
  4. si germanii si francezii vand foarte scump.
    deasta incearca o colaborare cu spaniolii

    1
    • Ieftin și bun, nu exista 😉 Doar romanesc acum înțelegeți ce vreți. 😉

      2
      • Mda, fiecare oricum il invartesti costa
        in jurul 800mil $. La asta eu cred ca Romania cu toate ca unii viseaza in alt fel
        n are ce sa se bage ca rezultat de lipsa de
        fonduri dar si mai mult de marimea tarmului inconjurat de apele relativ restricte ale Marii Negre. Vase anti submarin vor fii mai adecvate in acest caz.

        4
  5. Prevailing theory among the Indians:- „We need the Type212cd subs (with VLS) asap and it’s better to get 3-4 scorpenes in the meantime.” Some particularly desperate people want to have everything at once:- „Dakar”-class… (smiley)

    3
  6. https://www.thehindu.com/news/national/field-evaluation-of-bids-for-navys-mega-submarine-deal-underway-german-govt-to-acquire-stake-in-tkms/article68142895.ece Hmm… „An Indian Navy team visited TKMS in March and conducted the Field Evaluation Trials (FET) and it has met the criteria specified, multiple sources confirmed… The design offered by the TKMS for P-75I is based on its highly successful Class 214 submarine as well as Class 212CD, with the submarine featuring angular design for minimised radar cross-section, it has been learnt. Meanwhile, Mazagon Dock Shipbuilders Limited (MDL), the Indian partner of the TKMS, has begun work on the first phase of submarine design, sources in the know said”. But it’s India..;

    2
  7. Suedezii si francezii sunt foarte buni, cei din urma ofera si la cheie sub nuclear,
    …si nemtalaii sunt buni, dar costa unu mic al lor cat unu mare al francilor….

    1
  8. Hai sa fie si cineva pozitiv si incep prin a spune ca indienii nu mai cauta submarine la rusi.

    Au vreo 7-8 Kilo care se apropie de sfarsitul vietii operationale si trebuie inlocuite. Celelalte submarine sunt fie Scorpene, fie Uboots deci probabil va fi unul din cele doua, greu de crezut ca spaniolii vor lua ceva. Vor fi germanii sau francezii

    Dar daca-s fi India m-as gandi cum sa obtin submarine de atac cu propulsie nucleara moderne si asta se poate face din Franta

    3
  9. India, media: „The French already rejected any deal on developing nuclear submarines either attack or ballistic submarines… The French have categorically rejected any proposals on co-developing or selling nuclear submarines. They are transferring some technology (albeit not a pumpjet) to the Brazilians for their nuclear submarine (the Alvaro Alberto, which is based in an upscaled modified Scorpene hull).” Naturally…

    2
    • Vor mai lua cate ceva ce le trebuie, reactoarele le au de la Arihant, Baracuda poate primi un reactor si francezii fac orice pentru pretul corect 🙂

      2

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *