LCA Tejas Mark I, aparat care primise in 2013 Initial Operational Clearance, nu-i bun de nimic, spun indienii din Fortele Aeriene dupa ce au efectuat un audit foarte atent asupra aparatului. Avionul este pur si simplu un dezastru ambulant, auditul descoperind nu mai putin de 53 de probleme destul de serioase in functionare („significant shortfalls”).
Mai mult decat atat fortele aeriene refuza sa accepte Tejas MARK I in dotare pana cand varianta de antrenament a acestuia nu este si ea gata pe motiv ca…“adversely impacting pilot training”…
In raportul de audit facut de o comisie parlamentara auzim lucruri foarte… groaznice dupa 30 de ani de dezvoltare-cercetare-testare si fabricare a LCA Tejas.
Astfel Fortele Aeriene au primit aparatul cu “53 permanent waivers/concessions, in meeting ASR (Air Staff Requirements)” si din pacate au constatat ca avionul are sanse foarte mici de remediere a problemelor, care probleme au legatura directa cu posibilitatea Tejasului de a zbura si executa misiuni de lupta, iar neremedierea belelelor descoperite/stiute deja ii dau acestuia o rata de supravietuire intr-un mediu real de razboi cu totul si cu totul jalnica.
Asadar, LCA Tejas n-are nici o treaba sa intruneasca cerintelor fortelor aeriene in ceea ce tine de sistemele de razboi electronic, Self-Protection Jammer care pur si simplu nu incap in avion datorita spatiului restrans alocat din proiectare de constructor!
Asta nu inseamna ca sistemul Radar Warning Receiver/Counter Measure Dispensing System cu care avionul este dotat i-a impresionat prea mult pe auditori ci dimpotriva au constatat ca ori cu el ori fara el tot un drac, “performantele” acestuia fiind efectiv jalnice.
Iar lista continua: masa aeronavei este mai mare decat ar fi trebuit sa fie, rezervoarele interne de carburant sunt mai mici decat credeau militarii ca vor fi, sistemul de protectie al rezervoarelor este non—conform cu standardele IAF, protectia pilotului din fata n-are nici ea prea multa legatura cu ceea ce ar fi trebuit sa fie, iar viteza aparatului este mai mica decat in pliant!
Iar indienii conchid cu resemnare: “LCA Mark-I does not meet the ASR. The deficiencies are now expected to be met in LCA Mark-II by December 2018,” adica daca n-au avut noroc cu asta poate au noroc cu Tejas Mark II din 2018 incolo…
Pe de alta parte Tejasul pare un esec de proportii si pe zona integrarii sale in industria nationala. Daca IAF se laudau ca peste 70% din avion (incluzand aici si sistemele sale) vor fi Made in India, auditul a constatat ca in realitate doar 35% din Tejas chiar este fabricat in India, astfel ca sisteme precum motorul Kaveri , radarul multi-mod, antena radarului, sistemul de displaiuri multi-functionale si sistemul de control al zborului au fost pana la urma importate, cele dezvoltate in India fiind sub orice critica, ca un singur exemplu, motorul dezvoltat local (Kaveri) care ar fi trebuit sa propulseze avionul a fost pana la urma folosit pentru drone.
Si daca aceste probleme nu ar fi de ajuns s-a constatat ca HAL (producatorul si integratorul final al Tejas) nu poate fabrica (nici daca totul ar fi ok) mai mult de patru aparate pe an din motive de lipsa a infrastructurii, personal calificat, chei, rangi si surubelnite 🙂 , asadar ideea ca Tejas sa inlocuiasca MIG 21 Bis si chiar o parte din aparatele Rafale este pur si simplu iluzorie, comisia de audit ajungand la concluzia ca in nadejdea LCA Tejas, IAF ar face bine sa treaca de urgenta la reparatia si modernizarea MIG 21, MIG 27 si Mirage 2000 deoarece din motive foarte evindente acestea nu vor putea fi inlocuite multi ani de acum incolo de Tejas, asta daca Tejas chiar va deveni candva avion de lupta…
GeorgeGMT
Ha, poate prindem un contract pentru lancerizarea Mig-urilor 21 indiene. Hale avem, muncitori avem …… tehnologia o au israelienii 🙂 ))))
Pai ei au varianta cel putin la fel de buna ca si LanceR Bis -ul deci nu prindem noi nimic….ca ce avem noi au si ei pe MIG 21 Bison…..
EU II BANUIESC PE ROMANI DE COMPLICITATE!
nu cumva acesta este IAR-95 ul nostru??? vandut de gasca lui ILIESCU?
nu ar fi rau ca aerostar sa manance si iei o paine
sa nu crezi ca aerostar e mai rasarita decat hal
Faza tare este ca decidentii indieni banuiesc de mai multa vreme ca programul va iesi ca un rahat dar fie s-au multumit sa mulga bugetul cu spagi si comisioane fie s-au temut sa vorbeasca de teama celor care, asezati in posturi influente, mulgeau bugetul de bani.
Acum, ca armata (sau comisia) a iesit si a spus ca produsul e de tot kktul, sunt curios pe cine vor gasi tap ispasitor pentru gaura imensa data bugetului atatia ani.
Fraierii!Credeu ca daca asambleaza kituri de avioane rusesti gata au ajuns constructori de avioane.
Mai sunt unii care cred ca noi am putea face avioane fara probleme incepand de maine…
Intre timp aia care fac avioane
https://www.defenseindustrydaily.com/f-35-lightning-the-joint-strike-fighter-program-2012-07501/
sa stii ca reusita unui proiect din asta nu tine neaparat de cata munca sau cati bani bagi in el (desi si asta e foarte important), ci mai degraba de cultura si civilizatia constructorului. si romanii nu stau rau la treaba asta, Romania a avut o industrie aeronautica decenta.
problema indienilor e ca sunt maxim de tigani cand vine vorba de tehnica. daca ai lucrat vreodata in viata ta cu indieni o sa intelegi ce spun. sunt si dintre ei care sunt foarte buni in domeniul tehnic, dar din pacate pentru ei, cei care sunt buni tehnic nu reusesc sa se impuna in fata celor cretini dar foarte agresivi si buni de gura.
am lucrat cu firme americane sau engleze care aveau indieni catarati in functii din astea de decizie pe partea tehnica si te crucesti ce idei cretine pot sa aiba. iti ia zeci de mailuri si explicatii sa convingi un manager ne-tehnic si ne-indian de faptul ca ce i-a spus indianul e o porcarie irealizabila. si sunt gata sa te faca cu ou si cu otet doar ca sa isi sustina ideea lor cretina.
indienii au tendinta sa construiasca facand compromisuri majore, si pe deasupra mai sunt si absolut haotici in gandire si mod de lucru.
metodologia asta functioneaza la proiecte mici de soft, functioneaza sa faci o masina, o motocicleta, dar cand te apuci de facut avione, rezultatele sunt dezastruoase.
unu nu-i mai eficace sa dea dispozitia indianu in scris si cu semnatura si daca treaba iese prost sa dea el explicatii si eventual sa plateasca cu functia prostia facuta decat sa-ti mananaci timpul si sanatatea explicand cu zeci de mailuri altuia ca deciziile indianului sunt niste porcarii ?
pai e mai usor, dar cand el e arhitectul sef iar tu esti contractorul mers la cersit proiecte, nu prea poti sa impui nimanui sa semneze nimic. daca nu ii duce capu pe sefii lui directi sa faca asta, iti dai seama ca eu ca firma care cauta de lucru nu imi permit sa vin cu povesti din astea…
clientul nostru stapanul nostru, stii cum e aia… nu vrei sa superi pe ala care te plateste si iti da un proiect…
unu daca e arhitectul sef inseamna ca semneaza pe un proiect iar tu ca si contractor executi proiectul i-ti iei banii iar daca cladirea se prabuseste dupa aia arhitectul raspunde daca proiectul a fost gresit ( cel putin in romania asa stau lucrurile ) .
Romania nu a dezvoltat si produs un avion de vanatoare din al doilea razboi mondial. Sa nu compari iar93&99 cu gripen sau f16.
Romania e la nivel de conducere aproape la fel de corupta si incompetenta ca india.
Despre ce vorbim noi aici ? Nu avem nici banii nici tehnologia nici managmentul care sa produca un avion de vanatoare decent. Cuvant cheie : DECENT
de bine de rau IAR 99 e in serviciul ROAF de vreo 30 de ani incoace, l-am produs local integral, motoarele inclusiv, chit ca sunt licenta Rolls Royce.
asta pe langa faptul ca Romania mai produce subansamble pentru Airbus.
daca acu 25 de ani cineva nu era un gunoi tradator mizerabil si continua IAR93, probabil ca cu un pic de efort, probabil ajungeam sa avem in dotare un avion bunicel prdus local. sarbii inca mai opereaza cateva zeci de J22 Orao cu motoare produse de Turbomecanica. Pe experienta castigata dupa programul IAR93 si cu tehnologia vestica la care avem acces de vreo 20 de ani incoace puteam sa avem un produs competitiv in ziua de azi.
ce, Gripen e facut integral in Suedia? doar in UK se fabrica 30% din componentele Gripen.
Avem foarte multi ingineri foarte capabili plecati prin strainatate, oameni carora daca le-am fi oferit un salar decent in Romania, ar fi facut treaba buna.
dar pentru UE e mai profitabil ca Romania sa pregateasca pe banii nostri ingineri, doctori si alt personal calificat care mai apoi sa fie exportati gratuit in Germania, Franta si UK.
bani sunt, tehnologie se poate aduce fara probbleme, chiar si amnagement s-ar gasi.
nu exista in schimb vointa si viziune politica.
de ce sa cumparam noi produse romanesti cand putem importa de la stapani? asa gandeste tradatorul tipic care sta la conducerea Romaniei.
Saur e doar un exemplu. stiai ca de exmplu companiile germane au politica sa cumpere produse doar de la companii germane?
daca un roman vine si propune asa ceva, automat sare „presa libera” si ii da in cap.
nu compara un avion de antrenament cu un avion de vanatoare ca nu exista comparatie. nu avem nici facilitatile nici specialistii nici banii cu care sa producem asa ceva.
IAR-93 AB Vultur modernizat (avionica similara cu cea de pe MIG-21 ABC Lancer si MIG-29 AB Sniper), redesenat si remotorizat cu RRTM Adour 9produse sub licenta la Turbomecanica Bucuresti), intr-o eventuala varianta CD, ar fi putut fi un fff.bun avion CAS si vanatoare si chiar cu posibilitati de interceptare.
Fi serios mig 21 lancer e un avion mult sub standardele de azi si iar 93 nu ar putea fi vanator nici cu 100 de upgrade-uri.
IAR-93, a fost gândit ca avion de bombardament la sol… tu îl scoți avion de vânătoare?!
Confirm cuvant cu cuvant tot ce zice „unu” despre indieni si tehnicii lor, atat din propria mea experienta cat si din experienta multora, unii din ei care chiar au si fost in India luni bune sa-i supravegheze sau sa lucreze cu ei.
Eu unul sunt uimit de imaginea buna pe care o au tiganii (ca asta sunt, obisnuiti-va, nu mai spuneti ca sunt al popor !) in lume si mai ales in Romania pe domeniul tehnic, de parca ar fi niste guru sau niste genii. Ti se arata unul sau doi care sunt buni uitand faptul ca ei sunt 1,4 miliarde, la noi sunt buni cu miile si noi suntem doar 20 de milioane doar ca pe noi nu ne lauda nimeni iar romanii au o parere extrem de proasta despre alti romani doar din cauza nationalitatii.
Auzi acolo, India, indieni… cui nu-i convine mesajul de mai sus, dupa ce ma face rasist sau alta mizerie la moda (discriminare), sa mearga acolo si sa-si faca o afacere cu oameni locali. Sau daca e patron, sa-si dea afara toti angajatii si sa lucreze exclusiv, dar exclusiv, cu indieni. Nu asa, ca tii 2 romani in tara ca sa-i tina in frau pe prostii aia de pe Gange.
Acesta nu e un mesaj rasist sau xenofob ci doar unul care incearca sa aduca niste spalati pe creier care habar n-au ce vorbesc, inapoi pe Pamant. Faptul ca sunt multi numeric sau ca 1 din 300 000 000 de la ei e destept nu inseamna nimic, uitati-va la produsele lor (masini, avioane) si la fortele lor aeriene, la armata lor si la legile lor, la strazile si orasele lor si apoi comparati cu orice tara din Europa, inclusiv Belarus, Moldova sau Albania 🙂
Belarus e deasupra si la cateva tari din UE la capitolul curatenie si cum arata tara in general.
Dar chiar si Moldova sau Albania sunt mult peste ce poti sa vezi in India. Si aici e exclusiv vorba de cultura poporului indian care e foate tiganeasca.
Bineinteles ca si in India poti sa gasesti lux nemaintalnit dar asta e doar pentru 1% care fac parte din castele superioare.
India se ridica din mizerie dar foarte greu si nu pentru ca nu au conducere sau bani ci pentur ca au mentalitate tiganeasca.
Corect
Baietii astia au niste probleme foarte… interesante. Ma gandesc ca vor sa faca loc pentru mai multe Rafale 🙂
http://www.flightglobal.com/news/articles/indian-su-30-mki-lost-in-crash-412556/
Hai cu 99 la indieni . Ieftin si bun pt. antrenament . Mai aratam si poza cu TD – ul si poate iese ceva .
Ok, si astia erau ofticati ca rusii nu le dau suficiente informatii pentru constructia la ei acasa a HAL-FGFA? Pai ce sa faca cu ele? Eventual multa reclama proasta la HAL-FGFA dupa ce pica din cauza ca indienii au un mod absolut tiganesc de a lucra si gandi orice produs…
tiganu tot tigan ii si la masa-n… da nici noi nu santem mai departe
Problema României în ziua de azi, e mentalitatea sovietică, care încă e predominantă în societate, mai ales ”aia de sus”, dacă România, își continua parcursul evolutiv normal după Marea unire din 1918, fără să fi existat cel de-al doilea răzbel și fără perioada comunistă de 43 de ani, astăzi eram o țară dezvoltată, cu capacități de producție echivalente a celor din vest… dar și cei dintre 1918 și 1938 sunt vinovați pt. situația actuală…
HALal industrie au indienii 🙂
Cred ca daca indienii ar renunta la Tejas si ar face tot posibilul pentru asimilarea Gripen NG ar fi mai castigati ca timp si capabilitati.
Chiar daca ar costa dublu, ar lua mai putine, dar ar fi un avion mai capabil pentru inlocuirea vechiturilor.
Poland to invest more than $40 billion to upgrade its armed forces by 2022
http://armyrecognition.com/may_2015_global_defense_security_news_uk/poland_to_invest_more_than_$40_billion_to_upgrade_its_armed_forces_by_2022_2005152.html
Da-i dreacu, ca v-am mai zis eu ca polonezii aia’s tampitzi 🙂
Stai linistit, ca si ai nostri au investit in „upgrading the armed forces”
In decoratii in valoare de 1.28 mil EUR 🙂
http://www.romanialibera.ro/actualitate/eveniment/mapn-a-comandat-decoratii-de-peste-un-milion-de-euro–se-cauta-eroii-378898
Deci noi foarte curand o sa ne umplem de Glorie!
Miles Gloriosus
A fost acum o saptamana Gala fortelor navale transmisa in direct pe TVR 1 si ma intrebam daca nu sunt nebuni sa dea premiu de ex : Omul anului la categoria X, locul 2,3……
Deci, avem un om al anului 2 omuleti, care probabil nu s-au evidentiat, n-au supt destula maciuca (dadeau premii si la gagici), n-au stat cu spatele la sef (se mai intampla si lucruri de genu) sau n-au avut bani destui de spaga sa fie No 1.
La o gala la o categorie de forte care numara cateva mii de oameni, astia au dat vreo 100 premii. Probabil de la atata frecat menta s-au gandit baietii sa faca o gala sa se destinda si ei putin si sa lase „sobritatea” de zi cu zi, poate ajung sa faca gale trimestriale sau saptamanale ca pareau incantati cei prezenti.
Problema e cum „exploatezi” potentialul unui neam, iar al nostru e fabulos, data fiind linia de continuitate, cum s-ar spune toti cei din neamul vechi suntem „capacitati” genetic intr-o masura mult mai mare decat altii. Ceausescu si-a dat seama instinctiv de asta.
Avem ”marele arian” de la vest, care se vor supăra enorm de mult, dacă am face așa ceva(nu mă refer la SUA)… până acum au fost ciolovecii, deși încetul cu încetul, începeam să ne desprindem de tirania lor…
Interesant 🙂
La rândul lor, rusii se plâng de difucultatiile majore întâlnite in colaborarea cu indienii in proiectul Pak-Fa T50
pai de ce crezi ca rusii au insistat pana la urma sa produca mult mai mult de cat era prevazut initial in Rusia si nu in India?
pentru ca daca le dai la indieni sa iti faca o 3 piese de 5 mm o sa ai la final 3 piese de 3, 6 si 6 mm
treburile exacte nu sunt atuul indienilor.
trebuie sa le trimitem vreo suta de mii de indieni de pe la noi sa ii capaciteze.
scuze, am vrut sa fiu doar rautacios, nu si rasist.
proiectul noului avion era deja prea vechi pentru a fi si ceva valabil..
cir despre informatia ca ar produce doar patru bucati pe an, mi se pare o gluma.
bine, acuma ca nu au prea multi inamici hotariti, asta este norocul lor.
pakistanezii sint putini, iar china isi vede de ale ei
http://www.evz.ro/romania-trident-poseidon-2015-exercitiu-multinational-in-marea-neagra.html
Indienii vor aloca fondurile eliberate dupa reducerea la 36 a numarului de Rafale cumparate spre Tejas.
http://www.janes.com/article/51616/indian-defence-minister-draws-line-at-36-rafales