Indienii isi reconsidera pozitia in programul Advanced Medium Combat Aircraft (AMCA)

maxresdefault

„Make…” 🙂

Adica ar fi gata sa accepte oferte si din partea producatorilor de avioane bi-motoare, de unde pana acum aparatele “single-engine” pareau favorite.

Intre timp si ofertele celor de la Lockheed Martin cu F 16 Block 70 sau Saab cu Gripen E s-au mai clarificat un pic.

Astfel americanii – singurii care au raspuns pana acum oficial la cererea de informatii a guvernului indian – au pus pe masa linia de fabricatie a F 16 de la FortWorth, sustind ca sunt gata sa transfere intreaga linie de productie, etapizat, in India, cu atat mai mult cu cat anul viitor aceasta va fi inchisa din lipsa de comenzi.

Astazi LM produce cate un avion pe luna pentru Irak, dar alti clienti nu se mai intrevad la orizont, astfel ca India ar putea sa fie unica sansa de supravietuire a F 16. Americanii ofera (in dotarea aeronavelor) si radarul AESA AN/APG 83 desi nu este deloc clar daca acesta va fi transferat catre industria indiana. De asemenea nu este clar daca Lockheed ofera F 16 Block 70 cu totul, ca transfer de tehnologie, in sensul  ca aparatul sa fie integral construit local, un lucru de care eu personal ma cam indoiesc.

Nu-i vad pe americani oferind licente pentru toate sistemele F 16 Block 70: radar, razboi electronic, motor, etc. Aici ar fi “calcaiul lui Ahile” in cazul ofertei americane, insa Lockheed Martin este si nu prea este disperata, adica ar dori sa-si salveze linia de fabricatie a F 16, dar in acelasi timp programul F 35 accelereaza si va acoperi in curand orice pierdere datorata incetarii productiei F 16.

Suedezii, pe de alta parte, inca nu au venit cu o oferta oficiala (dar este asteptata in curand) si este foarte posibil sa ofere Gripen E/F cu totul. Ne referim aici la faptul ca Suedia poate oferi in cadrul contractului-mama si transfer de tehnologie pentru sistemele si sub-sistemele care doteaza Gripen E/F, iar indienii pot deja arunca un ochi asupra modului cum Saabul isi onoreaza contractele catre Brazilia.

Un alt avantaj al Saab este dat de faptul ca atat India cat si Suedia sunt tari neutre, tari care incearca si pe zona dotarii militare sa nu fie la mana altora, atat cat se poate acest lucru. Adevarat ca Gripen este si avion american sau britanic, din anumite puncte de vedere, dar putin probabil sa fie probleme din acest punct de vedere.

Punctul forte al ofertei suedeze, pe langa avionul in sine, consta din pachetul industrial cu care suedezii vin, astfel se mai ofera co-dezvoltarea unui radar pentru avioane de lupta ultra-performant (Gallium Nitride (GaN)), tehnologie pe care suedezii au introdus-o deja pentru familia de radare terestre/navale Giraffe. Acest radar ar fi o alternativa la radarul ES-05 AESA – de la Leonardo (fosta Selex Gallileo) – care va echipa Gripen E/F pentru Brazilia/Suedia si care s-ar potrivi foarte bine in cazul LCA Tejas Mk II, avion pe care suedezii s-au angajat sa-l dezvolte impreuna cu indienii, cu atat mai mult cu cat si Tejas MkII si Gripen E vor folosi acelasi motor – GE F414.

Asadar, principalele favorite par a avea fiecare atuurile sale, dar in acelasi timp, indienii au anuntat ca nici aparatele cu doua motoare nu ar fi cu totul excluse din competitiv, astfel atat francezii cu Rafale cat si britancii cu Eurofighter Typhoon Tranche 3 au inca sperante. Britanicii chiar se duc, cu premiera lor cu tot, in India pentru a prezenta o noua oferta. Daca insa tinem cont de costurile pentru Rafale si Eurofighter ma intreb ce-o fi in capul hindusilor…

ef1-701512

Pana acum indienii au trimis scrisori de invitatie catre trei tari: Statele Unite – F 16, Suedia – Gripen E si, surprinzator as spune, Rusia – nimeni nu stie cu ce, dar in cazul rusilor putem specula. Ivanii au discutat despre un avion multirol cu un singur motor, adevarat mai mult la nivel teoretic, astfel ca in cazul lor particular este foarte posibil ca ivanii sa puna pe masa nu un avion – pentru ca nu au asa ceva de la MiG 23 incoace – ci un concept, mai apoi sa le ceara indienilor bani pentru dezvoltare…

Vedem ce va fi, deocamdata indienii din nou nu par a sti foarte bine ce vor.

GeorgeGMT

50 de comentarii:

  1. Eu am auzit că vor să îi contraoferteze RO pe LM ,să aduca linia aia la noi.
    Vor face aici un avion pe an, si va mentine linia în productie încă 50 de ani.

  2. Eu am auzit ca Propaganda asta pro-US este un pic lipsită de o bază solidă. In jurul nostru ,toti (Bulgaria,Ungaria,Serbia,Moldova) au sarit in barca rusească dar noi o tinem pe a noastră… batman,batman.

    • Si sper s-o tinem tot asa… Pe de alta parte, asa la aprecierea ta, cine traieste mai bine ala de-si da mana cu Putin sau aia care se uita spre Vest?! Ia da-mi tu exemplu o tara pro-rusa unde se traieste bine, unde poti sa spui ce vrei, unde este democratie, macar asa schioapa ca la noi si dupa aia mai vorbim.
      Pana atunci propaganda – in sensul cel mai prost al termenului – vine de pro-rusi.

      • Hamsterul Dragnea il va revitaliza pe idiotul de pontanac si vor merge sa pupe ceva la MOscova. Doar ca fiind ultimii, iar nu vom fi priviti ca oameni seriosi.

      • Gogu' de la cazane

        Ungaria?

        • Haide domnule, ce facem? Ne dam virgine dar cu condicuta plina. Ungurii e pro-rusi din motive stravezii. Au mirosit si ei oarece posibilitati de modificari de granite pe criterii etnice. Daca s-a putut in Crimeea, de ce nu si in Transilvania de Nord? Pe de alta parte nu poti sa nu le admiri jocul. Ungurasii isi fac jocul corect. Au mirosit ca la Bucale e la fel ca in ’40. Nexam armata, conducatori la fel de canalii ca atunci iar in fruntea tarii unul la fel de mutalau ca fostul reji, doar ca nu la fel de priapic.

    • Nova esti liber sa emigrezi in rusia,aici suntem in Romania si stim prea bine cine este rusia si ce poate oferii,eu nu am vazut nici macar o tara care este sub influenta ruseasca sa o duca bine,asa ca lasa.ne pe noi sa mergem catre vest tu o poti lua si catre chinezi ca noi nu ne suparam!

  3. Cred ca neica Trump si Congresu o sa zica pas. Mai bine o pun la vaselina .

    • Cel mai probabil da, insa cu aceasta ocazie am aflat ca sansa ca noi sa cumparam F 16 noi se cam duce definitiv, asta daca nu comandam ceva pana termina americanii contractul cu Irakul.

      • Pai asta asteapta ai nostrii .. mai trag de timp, mai luam o escadrila de parjoluri din Europa si apoi „pe cand e timpul sa ia f16 noi ” o sa aiba scuza ca s-a oprit productia .. „noi am vrut .. daca astia nu mai fabrica… csf n-ai csf” si asa o sa ramanem cu 24 de pensionare pana o sa ajunga f 35 la aceasi varsta ..

      • @George GMT: nu are sens sa cumparam acuma F-16 noi, pentru ca in 10 – 15 ani vor fi depasite.
        De aceeasi bani putem lua de 2.5 ori mai multe F-16 SH upgradate la V sau block70, care sa ne duca inca 10 -15 ani si apoi mai vedem.

      • Ma indoiesc. Deja au pus bani deoparte (investitii capitale) sa asigure ca daca exista posibilitatea sa aiba cateva sapatamani sau luni unde productia se opreste, ea poate fi reluata repede. In ultimile rapoarte regulatorii LM indica ca linia s-ar putea inchide definitiv undeva in 2020.

  4. Referitor la linia de fabricatie a F-urilor, nasol, deoarece, se pare ca nu vom achiziona vreodata F-16 nou. numai SH-uri.
    Chiar daca va exista probabilitatea sa avem macar 3 escadrille, vor SH-uri. foarte nasol, mentenanta grea si diponibilitatea putine de zbor. oricate RK-uri ai face, si nu la noi in ograda.

  5. http://media.hotnews.ro/media_server1/image-2016-11-14-21413805-0-romania-inconjurata-tari-pro-ruse.jpg
    Avand in vedere realitatea din teren cred ca at trebui sa ne gandim de doua ori . si sa mutam fabrica aia la noi

  6. Apropos de avioane , acu ca si la castravetari iesi prezident un tovaras de al lui taica Putin probabil or sa aiba si motoarele alea pentru mig 29 . Asta cica a fost sefu aviatiei lor militare . Mai exista o speranta , daca o sa conduca Bulgaria cum a condus si fortele lor aeriene nu este totu pierdut…

  7. Oai ce Tare ! Pana acu am luat ”made in Turcia , si made in China ” acu poate avem sansa sa luam si ceva ”made in India ” , cool !

  8. george de ce crezi ca nu le-ar da licenta la motor ?
    f110 zboara de la F14B incoace – e evoluat dar nu revolutionar
    cum le-au dat pe f414 pentru avionul ala minune indian, de ce nu le-ar da si licenta de f110 ?

  9. Bre, Rusia a gresit enorm pentru ca a oprit productia de avioane cu un singur motor. Ce s-au vandut Su-rile lor, dar ce s-ar fi vandut un MiG monomotor, urmas spiritual al MiG-21… Oricum, nu imi pare rau de ei 😀

  10. vad foarte multe discutii legate de motor si/sau radar…

    1. linia de asamblare e LM… motorul e General Electric/Pratt & Whitney iar radarul Northrop Grumman… nu prea vad de ce ar da la pachet structura+motor+radar cand sunt firme diferite cu angajati, planuri, obiective si bugete diferite…

    2. am dubii foarte mari ca indienii vor reusi sa fabrice cap-coada cu tot CTC-ul necesar partea electronica si de motor… indiferent cate licente ar avea in portofoliu…

  11. Compania americana Bell Helicopter a semnat un memorandum de intelegere cu IAR – Ghimbav si cele doua parti vor discuta pentru o potentiala colaborare ce ar consta in sprijin tehnic, in caz ca Romania cumpara elicopterul de atac AH-1Z Viper.

  12. Avem 26MIG21L inca6F16B15 in curand inca 6 buc ajung fratilor,trebuie ca peste20 ani 36F35A arhisuficiente!

  13. Pe langa 83 Tejas, au aprobat 464 T-90 M Bhishma, 15 elicoptere usoare de atac si 494 UAV uri .
    Valoarea totala 10 mld $ defalcata astfel : 7.5 mld $ Tejas, 2.02 mld $ T 90 MBT si 436 mil $ elicoptere atac, pretul la UAV uri nu a fost publicat.

    http://thediplomat.com/2016/11/india-orders-83-new-fighter-jets-15-helicopter-gunships-and-464-tanks/

  14. „Intr-un articol publicat in Observatorul Militar dedicat aniversarii a 99 de ani de existenta a Departamentului pentru Armamente, locţiitorul şefului Direcţiei programe tehnice şi înzestrare din DpA, a declarat cu privire la achizitia celei de-a doua escadrile de aparate F-16, ca au fost trimise solicitari catre toate statele membre MNFP (Olanda, Belgia, Norvegia, Danemarca, Portugalia si SUA), cu privire la o posibila achizitie de avioane de lupta, insa aceste state au raspuns ca nu dispun la momentul actual de un surplus de avioane pe care sa il poata oferi Romaniei.” Asa ca tre` sa negociem cu indienii!

    • Normal. F-35 e inca in standby, ca se mai gasesc probleme de remediat la el…. asa ca nici danezii, nici norvegienii si nici olandezii nu mai sunt asa de optimisti.
      Surprinzatoare este SUA care sigur avea ceva prin desert.
      Pana la urma si C&D pot fi upgradate la standard Viper, doar ca nu stiu daca au in linii mari aceleasi piese precum AM&BM aduse tot la acelasi standard.
      Parca polonezii aveau probleme cu piesele disponibile pt C&D.

      Cu cat e mai pestrita dotarea, cu atat apar mai multe probleme legate de logistica. Tare mi-e sa nu ramanem cu alea de le-am luat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *