Deocamdata afacerea pentru 36 de Rafale se afla intr-un impas destul de consistent. Surse indiene au declarat ca doua ar fi problemele principale: pretul per avion si suma pe care indienii o solicita ca offset.
Se pare ca indienii nu sunt multumiti de scaderea de pret acceptata de Dassault, scadere care a adus pretul unui Rafale la aproximativ 200 de milioane de dolari de la 290 de milioane pret de pornire al negocierilor (nu stim exact ce include acest pret), si hindusii vor ca pretul sa mai scada.
Cererea ca pretul sa fie mai mic are in vedere faptul ca acordul pentru 36 de avioane nu implica nici un fel de transfer de tehnologie asa cum era cazul in timpul negocierilor pentru 126 de Rafale in programul MMRCA.
In cadrul programului de offset indienii au cereri precise si vor ca francezii sa investeasca cel putin 30% din valoarea contractului in dezvoltarea de companii de inalta tehnologie, componente, etc si una peste alta au pretentia ca aceste investitii sa creeze slujbe in domenii high-tech, bine platite si de viitor.
Aici fac o paranteza si va aduc aminte ca RoMilitary scrie de peste patru ani exact acelasi lucru: prin programe de inzestrare bune gandite si noi am putea sa ne reindustrializam tara, si noi am putea negocia offsetul acolo unde am avea nevoie de el, pentru ca aceste investitii se negociaza…
Revenind acum, francezii au anuntat ca sunt dispusi sa-si onoreze toate obligatiile de offset, doar ca acest lucru va dura. Doar ca intre timp indienii au ridicat stacheta la un procent de 50% din valoarea contractului si aici lucrurile sau impotmolit.
Partea franceza nu refuza un offset de 50% dar sustine ca in acest caz pretul intregii afaceri va fi semnificativ mai ridicat. Tot din partea franceza a “mesei” negocierilor a reiesit ca aviatia indiana este focusata pe sistemul de arme in sine, in timp ce Ministerul Apararii are grija programului de offset (parca spuneau unii pe la noi ca MApN-ul nu ar trebui sa aiba asemenea deziderate in viata. Ei bine altii au).
Indienii mai solicita integrarea pe Rafale a rachetei lor aer-aer cu raza lunga Astra (active radar homing beyond-visual-range air-to-air missile (BVRAAM), lucru pe care francezii il refuza tot pe motiv de costuri. De fapt francezii refuza integrarea pe actuala schema de preturi negociate, sustinand ca daca se doreste integrarea Astrei hindusii mai trebuie sa puna niste bani.
Intre timp aviatia militara indiana gafaie datorita lipsei de avioane noi si are in fata spectrul scaderii bruste a numarului de avioane disponibile, odata cu apropiata incepere a retragerii a nu mai putin de 260 de aparate vechi de origine sovietica: MiG 21 si MiG 27.
GeorgeGMT
nu sunt ei fantastici la munca. dar sunt geniali in negocieri !!!
Da, blocheaza tot ce le pica in mana 🙂 ))))
rasu-plansu cu hindustanezii astia.nu stiu cat sa mai aiba rabdare francezii cu tot cu nevoia lor de a vinde avionul asta…propun o bijuterie de avion unor habarnisti ce utilizeaza nspe tipuri de avioane si au inca pe atatea in planul de achizitii.o sa le de-a de pamant cu the prerecious de o sa le scada si pretul de vanzare la francezi.
Indienii negociazà vraiste fiindcà sunt mai multe poluri de interes, militar, economic si politic.
Integrarea rachetelor Astra nu pune nici-o problemà lui Dassault, fiind rachete care înlocuiesc R-77 si 530D, deja functionale pe Mirage 2000 indiene. Dialogul cu vectorul de lansare este cunoscut, testele fiind numai aerodinamice si de separare, mai ales pe ejectoare, lansarea de pe sine punând mai putine probleme.
De asemeni, indienii vor o integrare a unei càsti Elbit, ceea ce la fel nu le pune probleme la Dassault.
Hiba este la bani, Dassault nu face cadouri.
Semnalele sunt contradictorii.
Pe de o parte indienii mârâie la pret si vor compensàri industriale.
Pe de altà parte doresc ca cele 36 Rafale sà fie împàrtite pe douà baze cu mentenenta duplicatà (semnificând printre altele cà vor un supliment de avioane) si au început iar discutii cu „made in India”, când pânà acum Dassault se màrginea la prima fazà a vânzàrii celor 36 de aparate.
Deci pe de o parte India vrea sà torpileze cumpàrarea celor 36 de aparate, pe de altà parte dà semnale cà vrea mai multe.
E penibil, si între timp, cum sugerezà titlul articolului, flota lor se duce pe râpà.
pretu` lui rafale este exagerat si nu are nici o legatura cu realitatea,
vezi ca s`ar putea sa fie mai ieftin F 15 Silent E care este un pic altceva,
mai ieftin insemnand la juma`
povestea cu avionu` omnirol, omnipotent este buna pt.
binenteles frantujii vand la tarile bananiere cu ce pret vor,
iar fanii lui rafale aplauda de pe margine,
totusi ar trebui un minim de decenta,
cum spunea pilotu` de planor cautat de ceva vreme: toate se platesc
Cà stii asa de bine, probabil cà stii preturile respective.
Ca sà-mi îmbogàtesc cunostiintele, care este pretul unui Rafale F3 (operational actual) fàrà armament, vândut în 36 exemplare, si cel al unui F-15 Silent Eagle (demonstrator într-un singur exemplar) ?
Si te rog nu-mi da ràspunsul wiki (F-15SE: US$100 million (planned average cost, 2009) – adicà pret PLANUIT în 2009.
pretu` este exagerat si asta este parerea mea,
un pret de aproape 300 mil dolari/bucata Rafale (pret pornire negociere) este peste pretu` F 35,
este peste dublu fata de pretu` EF, Su 35, etc.
te rog sa nu te legi de F-15 SE atata timp cat Rafale este bine-merci pe site-ul RoMil! 🙂
Pài nu mà leg Marius, dar când vine unu’ si începe sà facà o comparatie de pret când nu are pret (F-15SE nu este cifrabil fiindcà nu existà în afarà de exemplarul de demonstratie iar pe Rafale îi pune în cârcà si pretul armamentului, si pretul mentenentei pe 20 de ani), cum sà nu ridic obiectii, orice avion ar fi.
stiu ca iti place Rafale, il prea ridici in slavi, totusi pretu` este exagerat;
poate fi pana la urma si o tactica de marketing,
da` pana la urma suna a strategie turceasca sau arabeasca – doar acolo pretu` scade vazand cu ochii in negocieri,
asa ca pretu` de 290 mil. dolari era o gogoasa care intre timp s`a dezumflat cu aproape 1 treime si este posibil sa se mai dezumfle,
indienii au si alte avioane serioase Su 30 MKI, etc, – au marja larga de negociere;
o fi rafale un avion bun, da nu`i chiar unicu` avion din piata;
e adevarat pt. francezi este cel mai bun ca n`au altceva din generatia sa, dar sunt si alte tari cu istorie si cu produse serioase in domeniu` aviatiei de vanatoare; n`au inventat francezii roata in aviatia militara;
daca indienii baga bani intr`un tejas cu un viitor incert dar care inseamna bani dati pt. industria si cercetarea lor, pe de alta parte vor calcula de multe ori inainte sa cumpere Rafale.
Ma indoiesc ca Eurofighter ar fi iesit mai ieftin la pretul per bucata. Indienii am impresia ca nu inteleg de ce avioanele vestice au preturi mari si de ce transferul de tehnologie la nivelul pe care il vor ei e cu dichis. Daca vor ceva vestic si ceva mai ieftin n-au decat sa ia F-16 sau Gripen.
ce tip avion de lupta multirol bimotorm supersonic (turbofan) s-ar putea adauga la cele 12+12=24 F-16 ABM Falcon ca sa avem (fortele aeriene romane) minim 48 de avioane de lupta multirol supersonice cerute de NATO la aderare in 2004? tinadu-se evident cont de toti factorii : pretz, off-set, costuri exploatare, performantze, menenatza facila, andurantza, etc. am avea de ales din urmatoarele tipuri de avioane : F-15 Eagle, F/A-18 Hornet / Super Hornet, Rafale-B/-C, EF-Typhoon sau Tornado-IDS/ADV/ECR? Merci anticipat pt raspuns!
Nu avem buget pentru asa ceva. Dar de dragul fanteziei as vrea si eu vreo 24 de F-15.
Raspunsul a mai fost dat pe aici de cateva ori in ultimii ani 🙂
Israelienii folosesc F-15 Ra’am si F-16I Soufa care au in comun atat motoarele cat si o parte din avionica, daca nu ma insel, simplificand mentenanta.
Daca am fi luat Gripen, motorul GE F414 ar fi fost comun cu cel al F/A 18 SuperHornet…
Ale noastre F-16 A/B MLU BL15 au motorul F100-PW-220/220E, o versiune usor modificata a celui de pe F-15C:
https://en.wikipedia.org/wiki/Pratt_%26_Whitney_F100
„Beginning production in 1988, the „-220” also supplanted the F-15’s „-100”, for commonality. Many of the „-220” engines on Block 25 and later aircraft were upgraded from 1997 onwards to the „-220E” standard, which enhanced reliability and maintainability; unscheduled engine removals were reduced by 35%”
F-15 all the way 🙂 dar nu avem noi 3 miliarde de coco pt doua escadrile din pacate…poate impartite in rate pe 15 ani, desi nimeni nu cred ca da asa ceva…
SH cat or costa doua escadrile?
http://www.rumaniamilitary.ro/multirolul-si-optiunile-romaniei
Mi-ar fi placut un F-16XL, dar n-avem banii arabilor…
„Poate exista si o varianta combinata a celor 2 optiuni de mai sus, in sensul F16/Gripen + Rafale/Typhoon/F15, in proportia descrisa anterior, dar in acest caz ar fi nevoie macar de o aliniere a celor 2 aparate la nivelul avionicii si motoarelor, pentru a face exploatarea si coordonarea cat mai simple. Spre exemplu, daca se pleaca pe varianta F16+F15, ultimul model ar trebui sa aiba electronica aliniata la aceleasi standarde si motoarele identice… Stiu ca Israelul a avut astfel de programe de uniformizare a dotarilor”
nu prea s-au vandut SH, se pare ca doar Israel ar fi facut astfel de cumparaturi:
http://aviationintel.com/secondhand-lions-israel-eyes-surplus-us-f-15s-again-the-usaf-could-learn-a-thing-or-two-from-the-idf/
pretul unui F-15 nou e similar cu al unui EF Typhoon:
http://www.defense-aerospace.com/dae/articles/communiques/FighterCostFinalJuly06.pdf
vezi tabela orientativa de la pag.2, cu rezervele de rigoare 🙂
F-15 SE este insa propus si ca pachet de modernizare al unor structuri existente, daca am inteles eu bine…
Multumesc mult de tot pt raspunsuri! deci in concluzie precum banuiam trb ca cele tipuri de avioane supersonice multirol trb sa aiba fa multe in comun : motoarele, avionica, tipurile de armament, etc, pt a face men tenantza si operabiliotatea mult mai facile si ieftine. deci daca Romania a luat pt FARO F-16 ABM Falcon este clar ca bimotorul compatibil cu acest monomotor este F-15 Eagle. in ceea ce priveste banii eu cred ca sunt destui bani in Romania care se pot recupera din marea evaziune fiscal care este in tzara : cel putin 30 miliarde de euro annual : http://www.evz.ro/cum-a-ajuns-evaziunea-fiscala-o-problema-de-siguranta-nationala-1087336.html, un mic exemplu. ca forta aeriana si armata care se respecta fortele armate ale Romaniei trebuie sa aiba in dotare si monomotoare si bomotoare supersonice multirol, in conditile enumerate mai sus!
Pai ce ziceam de polonezi cu F-16 bl. 52+…Polonia mai mult ca sigur are in vedere achizitia de F-15, de aceea au vrut motoare identice…Romania poate s-ar incumeta la asa ceva pe la 2030, cand o sa avem o economie ceva mai solida.
Nu este exagerat. Este pretul nirmal ptr un astflel de avion.
Tine cint ca este produs (proiectata si produs) de o singura tara care nu poa comanda prea multe (se pare ca sub 300) cestie ce ridica pretul la cote … stratostoferice!
Si tocami din azua asta restu avioanelor europene sunt „cooperre”. Grippenul este suedez da facut si de engelzi . Typhoonul este facut de nu mai stiu cati su tit costa cat ochii din cap.
Sa nu mai zic ca Rafale este hadicapat de lipsa pietei extenre. Cand prin 1970 la o incurcatura indo-pakistaneza ce ameninta sa se imputa guvernu francez a luta masura sa blocheze piesele de schimb.. Si cam din anii 70 Mirageul care era o optiune a celor pe care Uuncel Sam nu ii iubea prea mult a devenit „problematic” in caz de utilizare (cum zicea un pakistanez noi le cumparam nu ca sa le scotem la mitinguri si prada nationala!)
Lipsa pietei extrene inseamna costuri mari si produs scump
De latfle se stie c arafale este ultimul avion 100% francez . Un dernier baroud d’honerur pour Dassault et la France de Montjoie saint Denis!
India si carele de foc…
Eeee,pai nu au nicio treaba cu Rafale,asta-i jucărie pentru ei…Ce,nu stiti ca zboară Vimaane de peste 2000 de ani!????
Eu zic ca este momentul sa le vindem niste MIG-uri 21 Lancer.. daca suntem siguri ca ne vin la timp avioanele f16 :P..
LA MIG21 Lancer le cam expira resursa, asa ca nu mai poti vinde…
Eventual sa lancerizam MIG-21 Bison indiene, care la anumite aspecte sunt superioare alor noastre (in special motor), dar nici ei nu cred ca mai au resursa pentru mai mult de 10 ani si oricum vor sa le retraga treptat…
Dar daca negociaza si cu rusii, in secret, pt SU, in speranta obtinerii unui pret cat mai bun ii santajeaza si pe unii si pe altii. In principiu rusii nu fac publice negocierile decat dupa ce au ajuns la un acord ferm.. Zic si io. Eu asa as proceda, in conditiile in care deja India opereaza Su.
Poate tot in contextul negocierilor a fost promovat si scorul de 12-0 vs Ef. Mesajul transmis francezilor fiind ceva de genul, noi suntem foarte multumiti de Su, am performat foarte bine impotriva lui Ef, care e tot un fel de Rafale, iar daca voi ziceti ca nu e tot acelasi lucru, dovediti ca merita, insa la un pret competitiv cu Su-ul..
Francezii insa nu pot reduce pretul f mult, din simplul motiv ca pretul indienilor ar deveni un pret de referinta pentru orice fel de negociere ulterioara cu un posibil nou client..
Dassault are o politicà bine stabilità de preturi si nu face nici-o exceptie.
Vinde ca sà câstige bani „suficient”. Singurele criterii sunt nivelul de echipament si cantitatea. Face foarte putine remize, si atuncea la un client care i-a cumpàrat deja produse, cazul Indiei.
Cât despre bàtàlia respectivà, am mai dezbàtut pe blog. Era un scenariu impus si cu arme „conditionate”. Si repet, Su-30MKI si Rafale nu sunt „interschimbabile”, fiindcà nu au nici posibilitàti, nici doctrine de utilizare similare. Indienii vor cumpàra si Su-30 si Rafale.
@mirceaS
Eu ziceam doar ca stirea cu scorul a fost promovata in contextul negocierilor pt Rafale..
See my point?
Su-30 poate nu este Rafale, dar SU-35 ar putea fi? Pe locica asta nici o natiune nu are tehnica „interschimbabila” cu Rafale.. Adica ai Ef, dar iti mai iei si un Rafale pt ca nu e „interschimbabil” cu nimeni, poate doar cu sine insusi, dar nici aia tot timpul..
Ce naiba inseamna asta, „interschimbabil”, in contextul asta, ca doar nu vorbim de piese de schimb?
Dassault nu face nici o exceptie, adica mai bine nu vinde nimic decat sa reduca profitul, sa inteleg?
O fi Rafale bun, dar nu e Holy Grail.., asta e sigur.., iar pana acum nu a dovedit ceva nemaintalnit si nemaipomenit.., tot americanii au „the edge”..
„O fi Rafale bun, dar nu e Holy Grail.., asta e sigur.., iar pana acum nu a dovedit ceva nemaintalnit si nemaipomenit.., tot americanii au „the edge”..”
Haaaaaaaaaaaaaaaaaa…ce-ai facut 🙂 🙂 🙂
Un sfat prietenesc: eu zic sa te potolesti cu americanii si „the edge” 🙂 🙂 🙂
Si sa nu cumva pomenesti de avionul ala american, pt ca apar ratatzi de prin negurile institutelor care itzi expli’caca’viraje, S-uri care eludeaza AIM9X in cateva zeci de metri in ultima fractziune de secunda, SPECTRA samd samd 🙂 🙂
Mai bine corectezi ce ai scris mai sus dintr-o greseala nevinovata si fara intentzie cu ceva la genul „americanii’s ai mai prosti si Rafale e cel mai avansat avion multirol-omnirol-mega-uber-rol aflat acum in productie din lume pt urmatoarele cateva sute de ani” si scapi mai usor 🙂
Numai cu avertisment 🙂 🙂
@gsg
🙂 🙂 🙂
In cazul asta.., suntem doi. Impartim cum putem.. 🙂
eu am sfarsit prin a ma injura cu alalalt ca la gura cortului, asa ca p’asta tz-il las lu matale 🙂 🙂
posibil sa apara si alalalt sa sara la gatul tau
deci ai grija, ai primit deja informatii in advance, ai fost prevenit, umbli pe teren minat 🙂
@gsg9
Thanks man, I’ll be watching closely.. 🙂
„tzi-l las”
@gsg9
In caz de urgenta…, ca la avioanele Rafale…, exista si un buton „eject”, ii mai zice si… „ignore”.. 🙂
Ti-l recomand si lu matale 🙂
Poate fi f eficient in caz de ceva, doamne fereste.. 🙂
„eu am sfarsit prin a ma injura cu alalalt ca la gura cortului, asa ca p’asta tz-il las lu matale 🙂 🙂
posibil sa apara si alalalt sa sara la gatul tau”
Mama, mama am ajuns pentru tine Cel ce nu trebuie numit. B)
Cat despre cine a sarit la gatul cui din cate imi amintesc eu tu ai fost ala care a inceput, exact ca un copil de gradinita, sa arunce cu injuraturi si diverse epitete atunci cand i-au fost demontate toate argumentele. Dar nu-ti face griji nu ma mai astept de mult la altceva din partea unui om atat de frustrat, incat simte nevoia sa atraga mereu atentia asupra unicei sale realizari in viata si anume ca a emigrat intr-o tara atat de disperata dupa mana de lucru cat-de-cat calificata incat ar angaja pe oricine vorbeste limba.
Asa ca nu-ti face griji n-am sa sar la gatul nimanui, m-ai ajuta sa realizez ca nu are rost sa-mi irosesc timpul incercand sa explic ceva unor oamenii carora le lipsesc facultatile intelectuale sa priceapa.
„Si sa nu cumva pomenesti de avionul ala american, pt ca apar ratatzi de prin negurile institutelor care itzi expli’caca’viraje, S-uri care eludeaza AIM9X in cateva zeci de metri in ultima fractziune de secunda, SPECTRA samd samd 🙂 :)”
Dupa ce ai demonstrat, printr-o tirada lunga de vreo pagina, ca nu ai nici cea mai vaga idee de cum functioneaza un motor racheta cu combustibil solid si nu esti capabil sa intelegi nici macar materialul ala de marketing pe care ti l-ai facut biblie, probabil pentru ca asa cum ai recunoscut singur nici nu-l citesti ci il absorbi prin osmoza, mai bine te-ai abtine sa faci considerente despre altii si te-ai intoarce la „coding”-ul tau.
@cel ce nu trebuie numit, cu c mic
iete’l ca aparu’…pai azi e Marti mai baiete, tzi-ai mancat mititelu’?
daca nu, nu mai pierde timp pretzios sa scrii mult, baga rpd un viraj in S pana la cantina institutziei ca vine AIM9Xul ala si te scurteaza de pauza de masa
Ce tot mesteci la micul ala. 🙂 Ai prins o prostie si o tot rontai. Sau ti-o fi pofta de niste mancare mai sanatoasa, ca in comparatie cu ce mancati prin insulele alea britanice micul e mancare dietetica.
„baga rpd un viraj in S pana la cantina institutziei ca vine AIM9Xul ala si te scurteaza de pauza de masa”
De ce as face asta? N-am mai mancat la cantina de vreun an, si mici cred ca tot de pe atunci. Ma oferisem sa-i fac cinste lui George si mici au fost cam singurul lucru din meniu pe care mi-l aminteam.
Tedy, dacà vrei un dialog fàrà misto, cu plàcere.
1) Stirea respectivà a fost trâmbitatà (reluatà si de mine de altfel), dar nu a fost comentatà strict la semnificatia sa. A fost un exercitiu cu conditii impuse, un scenariu care a avantajat Suhoiul. Asta e tot. Nu poti sà fii bun la toate si este valabil si pentru Rafale.
2) INTERSCHIMBÁBIL, -Ă, interschimbabili, -e, adj. (Despre elementele unui sistem tehnic) Care se poate schimba, care se poate înlocui unul cu altul. – Inter1- + schimba + suf. -bil (după fr. interchangeable).
Provenind din francezà, cuvântul original are o semnificatie mai extinsà decât sensul românesc. Vreau doar sà spun cà nu sunt înlocuibile reciproc în toate misiunile si nici în dispozitivul de luptà indian (care repartizeazà flota aerianà de luptà în trei categorii, cu aeronavele respective).
Rafale a fost construit dupà doctrina francezà si necesitàtile lor.
Este specializat în penetratia în profunzime la joasà altitudine si se descurcà singur si în fata amenintàrilor SA si AA. Are o ratà de disponibilitate excelentà si este „discret” (o versiune a „invizibilitàtii).
I se pot încredinta misiuni pe care Suhoiul, chiar în versiunea 35, le-ar executa cu greu sau deloc. Reciproca este si ea valabilà.
@mirceaS
Specializat in „penetratia” la joasa altitudine.., oare asta il face unic si non „interschimbabil”?
Mai omule, incearca sa vorbesti cat de cat normal, ca ma ia cu ameteala.
Ce naiba e aia „penetratie”? Dar specializat in „penetratie”?
Eu stiu un lucru, in 1984, israelienii au atacat cu F-16A si F-15A/B, aparate nespecializate in „penetratie”, reactorul nuclear Osirak. L-au „penetrat” destul de binisor cu bombe Mk-84, dupa ce au zburat f multe mile la extrem de joasa altitudine..
Despre ce specializari in „penetratie” si zbor la joasa altitudine vorbim? F-111, B-1B, B-2, nu pot zbura la joasa altitudine?
Voi ii faceti o antireclama maxima lui Rafale, tocmai prin exagerari inepte ale unor capacitati pe care nimeni nu le neaga, fara insa a fi, asa cum am mai spus, ceva nemaivazut si nemaiintalnit..
Cam atat am avut eu sa spun despre Rafale, nu e rau, dar nu e „Holy Grail”.., si, in special pt sgs9, americanii au „the edge”.. 🙂
Bine, ai dreptate. Toate pot sà zboare în mod sustinut la 100 de picioare si la 600 de noduri.
Nu bre, numai Rafale poate 🙂 🙂
Pt cultura ta generala si Tornado poate, ca are terrain following radar
Si F15 Strike Eagle poate: „The F-15E is fitted with the Lockheed Martin LANTIRN navigation and targeting system. The LANTIRN navigation pod contains a Forward-Looking Infrared (FLIR) sensor, which produces video images that are projected onto the pilot’s HUD, and terrain-following radar. The LANTIRN system can be coupled to the flight control system for hands-off terrain, following at altitudes as low as 200ft.”
F/A18 E/F poate si el: „AN/APG 79 AESA Radar: Medium range actively scanned array radar capable of tracking both air targets and ground targets. The radar system also has terrain following capacity”
Si pt atac sunt din start mai bune fie si numa’ pt ca’s doi oameni in echipaj, adica o pereche de ochi in plus, o pereche de coaie in plus, de fapt doua, ca francezii n-au 😉 🙂
In principiu orice aparat care poate sa acroseze si sa interactzioneze cu LANTIRN pod: AN/AAQ-13 navigation pod AN/AAQ-14 targeting pod
Probabil ca merg si pe MLU-urile noastre
Dar deh, unii cred ca francezii au inventat apa calda 🙂
oricum, asta cu penetrarea hard fara vaselina la joasa altitudine e sooo Nineteen-eighties; intre timp lucrurile au evoluat pe partea de detectie si urmarire, acuma fara stealth, SEAD si fara razboi electronic esti detectabil bine merci si la 100 de picioare, si daca esti detectabil potzi fi lovit de te miri ce SAM
@mirceaS
Vezi operatiunile Wooden Leg si Orchard, tot un fel de „penetratie”.. 🙂 F-15, de data asta.. alone.. (fara Rafale), 🙂
@mirceaS
Zi-mi tu una cu Rafale.. Please, pretty please..
Am spus cà ai dreptate, fac si eu ca legenda despre francezi, mà predau.
mirceaS
Pt ca esti smecher, fara argument, acuma apas „ignore”, in ce te priveste..
1981
In acest caz este virba de „penetrarea” teritoriului advers nu de a Leanei. Adica patrubderea („adfanca”) in terotoriul inamci care inamic se presupune ca estre destul de bine garnisit cu radare si tot soiul de sisteme AA. teritoriu aflat ion Europa mai precos in Pactul de la Varsovia sau trupe RKKA care au invadat si ocupa ferm RFG
Asa cas nu se compara cu Iracu
Si nu ma lua cu ala de facu in Piata Rosie Sherenmetivo 3 ca ala era un avion monomotor usor , mult plasctioc care era mereu banuit ca este local .
Apopos F 111 mai zboara? Ca parca era retras
@ghita
Noroc ca pusesi tu punctu’ ca pricepui si io.. 🙂
Alt mare fan Rafale..
Merci beoucoup. Whatever..
@ghita
Pricepui, intr-un final, ce-i drept, cum sta cu primatu’ penetrarii.., nu a primatei, (Leana adica, sa fie clar), ci a teritoriului inamicului.., a Pactului, cum fu vorba lu matale.., ca daca nu era sa fie Rafale, cam canci penetrarea pactului.. Intelesei, stai pe pace.., nu mai trebe sa revii cu clarificari suplimentare..
Asteptara americanii ceva vreme, da’ se merita, ca de nu terminau francezii Rafalu’, nu penetrau americanii pactu..
Numa ca pana sa termine frantzujii, sucomba pactu’.., cheltuiala aiurea adica..
Pricepui, stai pe pace..
@tedy stai un pic ca dupa ce ramane fara argumente mirceas urmeaza sa iti spuna ca el e mai destept decat tine si ca nu are timp de pierdut cu muritorii dp site…..desi el posteaza mereu
Tedy
eu am explicat decat ce este aia „penetrarer” in acest contextt. Ce intelegeau frantzujoo. Cum or zice amrlociis nu stou.
Stou „decat” ca si Panavia Tornodao a fots proeictat in chip asemanator de se4 mirau si occidentali ca sauditii au cumparat Toronado .. proiectat ptr Europa Centrala (teren mai cu dealuri si munti , cu paduri, cu tomna, iarna si ceva ceata) ptr confruntarea cu URSS si aliatii (radare destulke, sisteme AA destule) cand in zona teren plat, cer senin 730 de zile pe an (anu avand tot 365) si8 junica explicatie era un ajutor tovarsesc si moarhic ptr UK. Ca cica F urile ameloce ar fi mai bune ptr zona aia
@ghita
Am inteles din prima bizonule, stay still.., multam oricum..
Chibitul
MIG 21 Bison poate sa ghideze si RVV AE / R 77 (export) are casca cu vizor integrat si radar rusesc de generatie destul de noua, deci ce sa le dam noi cu al nostru LanceR?!
De la 136 au ajuns la 36 si ai ft bine si cu alea, ce inseamna sa ajungi la mana blonzilor 🙂 🙂
Blonzii mai au mult pana zboara cu baloane cu aer cald, in principiu n-au de ce sa se grabeasca
Au destule aparate, nu intra in colaps: nu retrag toate 21urile, 150 incluzand Bisoni upgradati mai trag de ele pana in 2022-2025, cu ele sau fara ele tot aia e si alea vor fi inlocuite de super avionul HaaaaaaaaaaaaaL Teeeeeeeejaaaaaas
In rest au carcala de suficiente MiG, Suhoi, Mirage, Jaguar etc
Si oricum tendinta e de a reduce numarul aparatelor deci nu mai inlocuieste nimeni unu la unu
„Indienii negociazà vraiste”
Sigur ca vraiste, vraiste rau 🙂 🙂 p’astia n-are cine sa-i invete sa negocieze 🙂 🙂
Pt ca isi permit 🙂
Sunt departe de a ramane fara avioane si banul e la ei asa ca pot sa-i fta p’astia din Emirate pana le iese camembertul pe nas, mai disperati sunt islamistii ca sa vanda decat sunt blonzii sa cumpere
200 mil. pentru un avion, pai asa cumpara 2-3 Su-35S si net superior lui ra-fa-le si s-au facut cu avioane serioase.
Chiar nu-i inteleg, ori francezii sunt disperati sa vanda pocitania.
Oricum, Mistral e cartea de vizita a francezilor, cred ca au picat in groapa mai rau ca indienii cu propriul lor avion.
Tu esti sigur ca un Su 35S costa doar 100 de milioane de dolari 🙂 /
@GMT, nici macar atat, e max. 80 mil. Francezii ca de obicei, niste spagari notorii, la fel cum au facut si cu noi.
Eu din cate tin minte Singapore a platit pentru 24 de F-15 „SG” 3 miliarde, incluzand un pachet de arme foarte consistent…deci cam 125 milioane pe aparat + arme adevarate(AIM-9X, AMRAAM, JSOW)..nu stiu cum a fost cu offsetul in schimb.
Acum este foarte posibil ca indienii sa nu primeasca o intelegere chiar asa de buna, dar totusi ne da o idee cu privire la pretul pe care il cer francezii,(apropo, in Singapore ramasese finala Rafale vs F-15 🙂 ).
Rafale pe locul 1 la evaluare militaro-operationalà.
F-15 pe locul 1 la evaluare politico-financiarà.
Pretul trebuie actualizat dupà cei 10 ani trecuti de atuncea.
And the winner is: F-15 (de care am o pàrere forte bunà, mai ales de când am vàzut video-ul cu un pilot israelian care s-a întors la bazà si a aterizat sànàtos dupà o misiune de luptà… fàrà o aripà).
F-15 e preferatul meu…chiar a gustat destule lupte aeriene si tot neinvins a ramas(102 victorii, 0 infrangeri).
Mereu am zis ca daca banii nu erau o problema pentru Romania ar fi trebuit sa luam F-15.
Cat despre actualizarea de pret…tot nu cred ca atinge cifra de 200 milioane pe aparat, mai ales daca ar fi si o comanda mai mare de 24 de aparate.
Atentie, F-15 SG este o subvarianta a F-15E, pe cand F-15 SE (Silent Eagle) este un demonstrator realizat in 2010, deci estimarea de pret pentru SG nu este aplicabila pentru acesta din urma, iar cea din 2009 necesita o actualizare consistenta:
https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_F-15SE_Silent_Eagle
„F-15SE Silent Eagle is a proposed variant with fifth generation fighter features, such as internal weapons carriage and radar-absorbent material. The Silent Eagle features conformal weapons bays (CWB) to hold weapons internally instead of conformal fuel tanks, the twin vertical tails are canted outward 15 degrees to reduce radar cross section; the majority of the CWB’s area is for weapons storage, a minority is used for fuel storage.[120] The F-15SE is optimized for air-to-air missions, lacking all-aspect stealth features for missions inside areas protected by ground-based anti-aircraft systems.[121] The first production F-15E, s/n 86-0183, was modified to become a Silent Eagle demonstrator. It first flew in July 2010 with a left-side conformal weapons bay,[122] and successfully launched an AMRAAM missile from the CWB in July 2010”
Pai nici nu am zis de Silent Eagle…stiu de demonstrator, si presupun ca e ceva mai scump decat SG-ul vandut Singapore. Dar ziceam asa, ca idee de pret, cat cer americanii si cat cer francezii.
Cat despre Silent Eagle…eu cred ca nu o sa ramana la stadiul de demonstrator, ci o sa fie vandut pe post de „inlocuitor” de F-22 tarilor care vor achizitiona F-35…de exemplu Polonia(nu degeaba au luat polonezii F-16 bl. 52+ , are acelasi motor ca F-15). Pentru ca asa, ca o paranteza, probabil tarile din flancul estic vor folosi F-35 „la comun” sa zic asa…o sa strangem „mana de la mana” si o sa incercam sa facem un mini-sistem american intre mai multi parteneri…cel putin asa cred eu ca ar fi intelept.
Multi, nu numai pe blogul acesta, nu au nici-o referintà de pret. (Ba wikipedia, ba niste cifre care amestecà multe).
Pentru Rafale „fly away” fàrà nici un armament, nu existà decât douà cifre fiabile.
Raportul parlamentului francez, dar asta în conditiile în care e o comandà globalà de aproape 300 de aparate, deci neaplicabilà la piete restrânse.
Ultima ofertà fàcutà Elvetiei, de 18 Rafale F3 pentru 2,24 miliarde €, deci 124,4 milioane € pret unitar, ofertà din ianuarie 2012, ofertà accesibilà publicului prin legislatia elvetianà. Oferta precedentà, pentru 22 avioane era de 117 milioane €, pret unitar.
Deci se poate vorbi de un pret aproximativ de 125 de milioane de € pentru cumpàràturi între 18 si 30 de Rafale, fàrà arme si întretinere.
Alte cifre sunt speculatii nefondate.
Pai si eu ce ziceam, am dat si eu exemplu dintr-un contract de care stiam ca citisem undeva o cifra sigura de 3 miliarde/24 de aparate+armament, in rest nu am de unde sa iau alte informatii…
Dar cum spui tu, Rafale „fly away” fara arme si intretinere ajunge la 125 de milioane…F-15E a fost vandut Singapore la 125 de milioane cu tot cu arme( arme de ultima generatie)…si chiar daca aducem la zi pretul, F-15 mai mult ca sigur iese sub cele 200 de milioane pe care ar trebui sa le plateasca indienii.
Posibil.
În vânzàrile de armament, nu numai pretul este important.
Calitàtile aparatului, armele de care dispune, termenul de livrare, finantarea, aspectul politic (relatiile cu tara furnizorului) îsi au rolul lor.
De exemplu, pentru India, faptul cà Pakistanul este un aliat pentru China, care la rândul ei are acces la chichitele mai ascunse ale lui Su-30, este un argument pentru diversificarea flotei.
Asta cu Su-30 și accesul chinezilor la chichițele lui e cu dus și întors. Varianta indiană de su-30 diferă de cea chinezească. Comparînd și cerințele și caracteristicile celor două variante se pare că, cel puțin teoretic, Su-30 MKI e mai bun decît Su-30 MKK
Cu americanii conteaza mult si factorul politic. Americanii ofera contracte si contracte, si nu prea te poti agata de preturi de referinta cu ei. Oricum, pretul per aparat incluzand armamentul si mentenenta pe 20 ani + transfer de tehnologie (asa cum vor Indienii) nu prea are cum sa ajunga sub 100 mil. nici pentru Gripen (care se tot da mare ca-i ieftin si istet), daramite pentru bimotoare gen F-15 sau Su-35.
Sweden’s Saab (SAABb.ST) and U.S. Lockheed Martin (LMT.N) are set to re-pitch their Gripen and F-16 planes, eliminated in the Rafale tender, as the kind of lighter, single-engine aircraft that Defence Minister Manohar Parrikar said on Monday the air force needed to rebuild its fleet.
http://in.reuters.com/article/2015/04/16/india-defence-idINKBN0N71PM20150416
E posibil ca pe langa pret si offset de fapt adevaratul motiv pentru care idienii taraganeaza din nou sa fie asta: http://idrw.org/french-refuse-to-integrate-indian-weapons-systems-in-rafale-jet/
Adica indienii se plang de offset si de pret, care mare parte include armament, ca sa convinga partea franceza sa integreze armamentul lor pe Rafale si sa puna mana pe codul sursa al Radarului intr-un program de offset marit.
Fiind in mare parte tigani probabil ca vor lua codul ala sursa si se vor da mari cu el pe la Rusii ca sa le creasca cota-parte in programul FGFA.
off topic: https://www.youtube.com/watch?v=IOH4alBg_ZA
mai pui niste submarine si e gata aparata balta.
http://www.rumaniamilitary.ro/super-fast-stealth-attack-boat
BUN ASA 🙂 eu zic ca merita insistat pe subiect… o combinatie de barcute de astea si niste sub-uri e perfecta ca si cost cat si eficienta… de mai ai si niste elicoptere e deja PREA MULT 🙂
mai mult:
https://www.youtube.com/watch?v=ei7Fs-JF2eo
https://www.youtube.com/watch?v=9-3sdcvRfJ4
scuze de off topic.
@Marius Zgureanu & je
Probabil ca ati lipsit de la ultimul apel.
Deci, NU E VOIE. Clar ?
1. eu inca nu pricep ce nu e voie si cine zice ca nu e voie…
2. pe de alta parta imi place sa combin idei… deci doar discut si fac brainstorming
daca cineva se supara pe mine imi cer scuze si promit sa nu mai fac 🙂
Domnule gsg9
Nu prea mai aveam chef sà fac polemicà cu o persoanà care decurge sistematic la atacuri personale sau la zemflemea. Pe forumurile militare stràine la care particip, un asttfel de intervenant este repede pus afarà. George si Marius fac ce vor iar eu mà voi face cà plouà.
Nu am nici-un interes ascuns sau fàtis sà promovez Rafale pe un forum românesc, nu cred în posibilitatea achizitiei lui de càtre România, si asta este.
Am avut posibilitatea ca firma mea personalà sà lucreze pentru Dassault, am fost omul potrivit la timpul potrivit pentru un nimic dar care bloca un termen de livrare si câtiva nu m-au uitat si mai departe desi erau o gràmadà mai smecheri si mai bine plasati decât mine.
Instructorul meu de zbor era un fost pilot de Mirage 2000, dar foarte documentat despre Rafale si mi-a dat gustul sà aflu mai multe, si am aflat mai multe.
Sursele mele de informatii nu sunt « link »-uri (sau nu numai) ci mai ales documentatie restrânsà, fàrà a fi confidentialà si discutii directe sau pe forumuri cu profesionisti (ingineri în domeniul aviatiei sau piloti si tehnicieni). Deci stiu lucruri care, fàrà sà fie secrete sunt ocultate de forumurile axate pe lumea anglo-saxonà.
Îmi permit sà le împàrtàsesc pe un forum românesc pe care specialistii în aviatie se numàrà pe degetele, hai sà fiu generos, ale douà mâini.
Îmi dai argumente de posibilitàtile altor avioane de a zbura la joasà altitudine. Din lista dumitale, asi retine numai pe B-1B.
Eu am fost mai precis, 100 feet, 600 knots si în mod sustinut (adicà « màcar » 15 minute). Asta fiindcà Rafale, prin aerodinamicà si specificul motoarelor plus calitatea comenzilor de zbor electrice, este foarte apt pentru acest tip de zbor. Nu este ca celelalte avioane, unde unul din elemente din cele trei, nu este adaptat.
Chiar în link-ul tàu scrie 200 feet, ceea ce nu e acelasi lucru, dificultatea de a zbura repede si mult creste practic în proportie geometricà sub o anumità altitudine.
Îmi povestesti cà fàrà SEAD, ràzboi electronic si furtivitate nu se poate.
Ba se poate. Asta este doctrina americanà, si ei au mijloacele sà le aplice.
Rafale nu are nevoie de specializare. Face SEAD, DEAD, este « discret », poate sà facà jamming.
Americanii au fost deseori surprinsi de rezultatele franceze. Fiindcà au fost obtinute pe cài diferite.
Când au au avut probleme la Faloudja, au avut ispiratia sà studieze metodele franceze anti-guerilla în Algeria vechi de treizeci de ani. Bine le-a prins.
Mai deunàzi, un pilot militar francez mi-a spus, à propos de interventia în Libia (când Rafale-le au fost primele avioane care au intervenit, înainte de SEAD-ul americanilor cu rachete de croazierà), o analogie simpaticà:
« Pentru noi, drumurile de pàmânt erau suficiente pentru a fi parcurse de Jeep-urile noastre. Americanii au vrut sà le asfalteze întâi. »
Cu bine,
MirceaS
*spam pana miercuri
@mirceaS
…”cu o persoanà care decurge sistematic la atacuri personale sau la zemflemea”..
As dori o exemplificare ceva mai concreta a sustinerilor tale, cu o aplecare mai exacta asupra notiunilor de „atacuri personale” si „zemflemea”, (se scrie si pronunta „zeflemea”), daca este posibil, in cazul in care referirile sunt facute la mine.
Tonul de superioritate narcisista nu este unul foarte politicos, asa cum nu este nici afisarea ostentativa a cv-ului. Nu stiu cine esti si nu ma intereseaza, asa cum nici pe tine nu ar trebuii sa te intereseze cine sunt eu, desi nu sunt un nimeni, te asigur. Conteaza ceea ce sustii, iar eu am spus doar ca, departe de a fi prost, Rafale nu este ceva fara precedent.., iar americanii detin primatul in acest domeniu, ei fiind cei care au adus inovatii spectaculoase si au deschis directii..
Vreau contraargumente serioase, nu eschivari pudice in cv-uri de fildes si citari din surse anonime si ocultate, cu sens unic, adica de producator.
Viteza marita de penetrare la joasa altitudine nu este ceva inovator, similar cu tehnologia „stealth”, pentru a fi considerata ceva nemaintalnit, nemaivazut, cu adevarat inovator.. Si tonul de pretinsa excelenta, fara argumente, este sanctionat pe toate site-urile de profil, prin zeflemea, adica prin ironie usoara.., prieteneasca, ca intre amici.., oameni uniti de pasiuni comune care se pot lua si peste picior intr-un cadru de hobby, ca doar nu suntem la conferintele la care fiecare participam datorita profesiilor si functiilor pe care le detinem..
In rest toate bune..
Comentariul începea cu „Domnule gsg9…”
Numai dacà sunteti una si aceeasi persoanà vi se adreseazà.
*spam pana miercuri
Bon, deci dupa ce ai facut o introducere de vre 6 paragrafe cu surse, instructori si reguli pe forumuri elitiste ai ajuns si la subiect
100 feet sau 200 feet este oricum generic
Pt o persoana atat de informata si atat de instructata precum te recomanzi ar trebui sa stii asta
Nici Rafale si nici un avion nu zboara la 100 feet, 600 knots in mod sustinut in orice teren si in orice conditii
Sunt zone unde pot zbura mai jos, deasupra desertului, campiei sau deasupra marii
Si sunt zone in care relieful nu le permite si atunci trebuie sa zboare mai sus
Sunt zone locuite pe care trebuie sa le ocoleasca
Pe la noi pilotii militari cunosteau amplasamentul liniilor de inalta tensiune pe unde zburau samd
Si pe absolut orice vreme
Sunt conditii meteo in care e periculos sa zbori foarte jos la viteza mare
Dupa aia si celelalte zboara teoretic la 1400kmh la rasul solului, inclusiv rusoaicele gen Su34 „Low altitude: Mach 1.2 (1,400 km/h, 870 mph) at sea level”
Asa ca aia „100 feet, 600 knots si in mod sustinut” declaratzi al lui Rafale cel mirobolant ma lasa absolut rece
Astea nu’s argumente…
Ce face Rafale pot sa faca si competitzia, de mult timp
Ti-au mai spus-o si altii pe topicul asta!
Unde zboara Rafale cu aceeasi viteza si la aceeasi altitudine pot sa zboare si celelalte
In Time am citit declaratia pilotilor britanici pe Tornado in Golf care spuneau asa: „we were flying so low we were afraid we are hitting camels”
In plus ala e cu geometrie variabila si biloc si mai 8timizat ca Rafale pt penetrare High Speed Low Altitude
Si a fost in serviciu inaintea Rafale
Deci Rafale n-a inventat tipul asta de atac si nici terrain-following radars
Dupa aia:
„Îmi povestesti cà fàrà SEAD, ràzboi electronic si furtivitate nu se poate.
Ba se poate. Asta este doctrina americanà, si ei au mijloacele sà le aplice.
Rafale nu are nevoie de specializare. Face SEAD, DEAD, este « discret », poate sà facà jamming.
si imi dai exemplul Lybia
Ti-am mai scris dar te faci ca uitzi: fara americani in spate cu logistica si atacurile lor masive francezii KAK@U steagul in Lybia
Deci unde se mai poate si e Rafale rege: intr-o tara africana dezarmata, nu niste baterii de SA6 si ce fieratanii rusesti de acum 30-40 de ani mai aveau aia, majoritatea nefunctionale
Si fara aviatie de vanatoare eficace.
Seriously?! Asta e argumentul?
Da, probabil cu desculti din astia se mai poate, deci Rafale e rege in lumea a treia si dezarmata
Altfel daca vrei sa lupti cu rusii sau cu chinezii cu aia nu prea se mai poate
Nu cara Rafale atata echipament ca sa aiba atata putere de bruiaj incat sa bruieze o baterie de S300/400 si radarele aferente
Deci din punctul asta de vedere daca te duci ca berbecul cu Rafale cu jammere on-board si la joasa inaltime o sa ai surpriza vietzii lu matale…
Cu un avion stealth cu RCS mic incerci sa te potzi apropia intr-o relativa sigurantza la o oarecare distantza safe incat sa poti sa lovesti si sa dispari
Ceea ce se incearca acuma cu stealth e sa aduca situatia undeva la F4 versus SA2 din Vietnam
Americanii, prosti dupa cum ai stim, proiecteaza, testeaza si produc ce solutii mai cred ei ca vor merge in urmatorii 10-15 ani
Restul o freaca omnirol
PS: nu trebuie sa ma domnesti, poti sa-mi zici si nene, mie de apelative mi se cam rupe in general…daca ma iei cu domnule nu ma impresioneaza, nu ma intimideaza…nu-ti da nici un avantaj in discutie si te execut cu acelasi aplomb …
Si oricum ai dat-o in povesti, de la exemplele mele cu alte avioane care fac „penetrarea” aia miraculoasa ai trecut la explicatzii cu ce forumuri si ce surse documentate citesti matale…
Linkurile tale sunt mai tari decat linkurile mele. Si mai elevate. Ca’s frantzuzite eventual. Sau nu sunt linkuri, ca linkurile sunt low life, pt saraci, e documentatie…
Si in plus mai vorbesti si cu „piloti”…so?
Sincer sa fiu nu ma intereseaza ce surse de informare ai…
Nu ma intereseaza nici firma lu matale
Instructorul meu de zbor a zburat pe MiG21…hai sa ne dam mari cu instructorii de zbor…stick to the facts…
Dupa aia te dai lovit cu atacul la persoana
Ti-am raspuns concret, fara atac la persoana, ti-am explicat avioane
Ce a fost atac la persoana, aia cu francezii si apa calda?
Si vezi domle ce ofuscat esti matale de personalitatea mea zeflemista si comentariile mele
Asta ca sa ce, sa-ti dea asa o respectabilitate in plus si greutate in comentariu?
Asta-i argument? Ca nu ma prind…
Ca-ti place sau nu de mine iarasi nu ma intereseaza
Daca ti se pare ca GMTul si MariusZ te nedreptatzesc tolerandu-ma aici, du-te pe forumurile alea elitiste despre care vorbesti, in cazul asta nu inteleg de ce mai pierzi timpul aici…
Dupa aia ti-am mai zis clar parerea mea personala despre tine: esti postac, promovezi Rafale si nu ma lamuresc de ce pe aici !?!
Faci reclama aberanta la avionul ala, mai bagi niste dude cu piloti, firme si forumuri ca sa te ia lumea in serios si atata-i lustruiesti tabla la avionul ala de-mi vine sa vomit…
Nu mai e nici un avion ca Rafale…
Nu zau…toate sunt…altele’s si mai bune pe anumite segmente…
Toate avioanele au plusuri si minusuri din conceptie, pt ca nu s-a inventat inca avionul care sa le faca pe toate perfect bine
Orice design e suma unor compromisuri, tu la firma aia ai facut vreodata vreun design la ceva oricat de mic, un programel ceva acolo, ca sa intelegi ce spun?
Eu nu scriu atata si nu laud nici un avion, ca nu ma plateste nimeni, nici nu stiu daca imi mai place vreunul in mod special…
@MIrceaS
Folosirea exemplului Fallujah pentru ceva adaptat de americani de la francezi este nefericit, pentru simplul fapt ca asa ceva nu a avut loc la Falluja, iar aici vorbesc din experienta personala. Daca te referi la sistemul de quadrillage implementat de Bigeard ,Massu si Trinquier in Alger, el a fost implementat cu succes in Baghdad, Ramadi, Tal Afar, Mosul, iar mai tarziu si in Basrah. In afara de asta „Le manuel de l’officier de renseignement” scris de Bigeard acum 60 de ani a fost indrumatorul meu de baza atat in Irak cat si in Afghanistan si nu numai pentru mine, dar si pentru multi alti camarazi de arme.
In respect cu ce a invatat US Air Force de la francezi, pot sa-ti spun ca in ultimii 7-8 ani aceste lectii s-au delimitat la desfasurarea de operatii in conditii austere si cam atata tot. Franta chiar si in momentul de fata depinde intr-o masura de US Air Force pentru „tanking support” si „C4ISR support” in „emisfera sudica” unde Franta ar trebui sa fie la ea acasa pe plantatie, iar Rafale desi poate fi considerat o platforma foarte buna la de toate cu sisteme avansate care ii ingaduie operatorului sa se joace in spectrele electro magnetic si infra rosu, aceste sisteme sufera de limitari care sunt bazate pe o lipsa destul de importanta a unei baze de date extensive cu „amprentele” necesare sistemelor de aparare care au fost dezvoltate in ulmile doua decenii. Asemenea informatii sunt in mare parte monopolul US Air Force si ca atare a industriei americane de profil, iar limitarile unor sisteme precum SPECTRA au iesit in evidenta la Red Flag. Daca ai de gand sa te calci in picioare cu unii cum ar fi Libia, Siria si chiar si Iran nu o sa ai mari probleme. Daca un potential adversar poseda sisteme de aparare care sunt mai moderne o sa cam fie necesar sa apelezi al Uncle Sam pentru ajutor.
@Alex fara dorinta de a fi tendentios ci doar sa ma informez
Care limitari ale SPECTRA s-au vazut la Red Flag? Ca din cate am citit Rafale n-a fost decat odata la Red Flag prin 2008 si dupa aia francezii au jurat ca nu mai pun piciorul acolo in veci vecilor pentru ca ROE-ul i-a dezavantajat cla, sustin ei, au fost obligati sa stea cu radarul pornit non-stop nu li s-a permis sa foloseasca OSF-ul si nici toate capacitatile SPECTRA.
Sistemul SPECTRA „mimeaza” o serie intreaga de radare care in mare parte nu sunt de ultima generatie. Aceasta capabilitate are la baza o baza de date (o biblioteca daca vrei) „cu amprente” a diferite tipuri de radar. Pe ce se bazaeaza francezii este destul de rastrans. Ca sistemul sa fie cu adevarat eficace iti trebuie o „biblioteca” mult mai aprofundata decat cea pe care se bazeaza sistemul la ora actuala. Pentru asta iti trebuie acces sau cel putin asistenta USAF care colecteaza la scara mondiala acest fel de „amprente”. Evident, cooperare in acest domeniu nu exista din mai multe motive.
Asta cu Red Flag cu cine a dilit pe cine este frectie la genunchi unde nu stiii care ese adevarul. Daca este sa ne luam dupa ce au comentat niste americani, ar fi vorba despre exact opus de ce au spus francezii. Dar, Rafale a venit la Red Flag ca sa-si valideze anumite sisteme cum ar fi SPECTRA si munitii cum ar fi AASM si sa vada modul in care pot coopera cu anumite plaforme in zona ELINT cum ar fi EA-6B.
« Orice design e suma unor compromisuri, tu la firma aia ai facut vreodata vreun design la ceva oricat de mic, un programel ceva acolo, ca sa intelegi ce spun? »
Ce sà-ti spun ?
Cà eram analist-programator înainte ca parintii tài sà te programeze ?
Cà proiectam subansambluri pentru inima reactorului la Framatome ?
Cà proiectam/desenam la plansetà adaptàrile la toate camioanele vest-europene pentru echipamentele firmei americane pentru care lucram ?
Ca lucram/lucrez cu CATIA lui Dassault Systèmes ?
Cà mi-am fàcut programele interne pentru firma mea ?
Cà biblioteca mea face sute de metri de rafturi inclusiv cu chestii care nu sunt pe internet si pentru care nu pot sà dau « link » justificativ ?
Voi profita de vacantà sà las în vacantà si RomaniaMilitary.
Petrecere plàcutà, cà atmosfera a devenit discutie de cafenea !
Atat?
Din raspunsul precedent, ala cu Rafale nu e mai penetrant decat alte avioane in acelasi relief si aceleasi conditii meteo, nu ai nimic de comentat?
Ai scris cod? Bon, atunci ar trebui sa intzelegi ideea cu Orice design e suma unor compromisuri…
Varsta ta este irelevanta pt mine: nu le dau mai multa sau mai putzina importanta interlocutorilor in functie de varsta. Am vazut batrani prosti si tineri inteligenti. Si viceversa, din astia mai multi intr-adevar
Relativ la biblioteca matale nu am de unde sa o cunosc, dar esti alt gen de individ decat Arhenghel, macar cu ala ma cert pe grade pe secunda in viraj si G-uri la AAMuri, adica este tehnic, matale nu esti tehnic, vii cu niste cifre si cand nu mai ai argumente o bagi p’aia cu biblioteca, firma, instructorii, informatiile confidentiale…asa, si cu ce ma incalzeste pe mine…
„Voi profita de vacantà sà las în vacantà si RomaniaMilitary.”
Si RomaniaMilitary?
Adica au mai fost si alte locuri unde te-ai suparat pe sat?
Cand iti trece te asteptam cu drag…
Ne pare rau ca atmosfera nu se ridica la nivelul exigent pe care il pretinzi.
Asta e, ori iti faci blog personal unde ai testezi in prealabil IQ si cunostinte tehnice si le ceri si referintze de la neveste precum ca spala vasele si le si clatesc cum trebuie
Ori participi la discutie cu toti fraerii si te scobori la nivelul lor
Parerea mea e ca pe matale nu nivelul discutiei te deranjeaza, care nu este elevat dar nici matale nu aduci nimic elevat la nivel de informatie in afara de Rafale rulz, biblioteca din spate si discutiile cu intructorii
Ci faptul ca te ia lumea la intrebari pt ce afirmi
Vezi domle, cum ne permitem sa punem la indoiala vasta experientza, cunostintele si mai ales afirmatiile
Eh, asa e pe net, ne permitem, pe net toti suntem zmei pana la proba contrarie…
Mai usor cu mobila pe scari! Eu consider ca nu a depasit nimeni granitele bunului simt si chiar nu mi-ar placea ca sa dispara comentarii asa cum s-a intamplat prin primavara pe la „ceilalti” doar fiindca GSG nu accepta propaganda care se turna pe „canalul” @ MApN.
In momentul moderarii comentariileor cu stergere din toate arhivele restul celor care au comentat la subiect par desprinsi din alt film.
Deci Marius Z si George GMT faca in opinia mea ceea ce trebuie.
Si inca ceva si cu asta inchei controversa asta cu Rafale versus restul lumii
Si are legatura si cu subiectul topicului.
Indienii aia nu-s dusi cu pluta pe garla, la toate competiile astea unde se vand avioane le testeaza pilotii cu experienta si inginerii lor.
Indienii au MiGuri si Suhoiuri, au Mirage, se chinuie cu Tejas, importa tehnologie de la evrei, ce naiba mai au…
Rafale nu e primul aparat pe care’l vad la viatza lor…
Daca era asa de extraordinar incat sa le aduca un spor de capabilitate asa de mare aia erau in limba dupa el si’l cumparau oricum
Faptul ca si-au redus pretentiile de la 136 la 36 si o tot amana spune ceva, spune ca deocamdata pot trai bine mersi cu ce au, si deci Rafale nu e o
necesitate disperata pt ei. Si nici un salt extraordniar de capabilitate.
Rafale e doar un avion, nu e OZN, for fac‘s sake..
Poate o fi cokisionarul lui Dassault in RO sa spameze pe unde poate cat de „jmeker” e avionul francez dar fiind scartari ca de obicei maestrii francezi, l-au lasat sa se descurce singur cum poate fara „bujet de marketing si promovare” ca romanii sunt cu foamea in gat si pentru un iluzoriu castig din comision o vand si pe …(treceti ceea ce doriti). @gsg tu prea semeni cu cheloo de la parazitii :).
Cu ras-plans mai tineti minte ce se chinuiau suedezii sa promoveze Gripenul in Romania? Cu revista Top Gun parca. Si tot n a iesit nimic – LM n a bagat nici un dolar in marketing si tot ne am luat F16 la TH.
Francezii stiau ce putem asa ca nu s au obosit prea tare sa ne curteze cu Rafale. N avea nici un rost.