Indienii s-au hotarat: ThyssenKrupp si U 214

U 214 al marinei elene

Germanii de la ThyssenKrupp au fost desemnati castigatori in programul de constructia a sase noi submarine diesel-electrice dotate cu sistem AIP (Proiect 75I), in parteneriat cu compania Indiana Mazagon Dock Limited (MDL).

Suma pusa la bataie este de aproximativ 6,5 miliarde de euro (60 de mii Core).

Oferta germanilor este un submarin foarte bine vandut la export si care s-a dovedit extrem de fiabil: U 214 modificat conform cerintelor indiene si dotat cu sistem AIP pe baza de celule de combustie si baterii Li-ion.

Concurenta germanilor a venit de la Navantia cu al sau S 80 – un derivat al proiectului Scorpene si desi indienii cunosc bine submarinele Scorpene pentru ca le produc la ei acasa (sase in cadrul Proiect 75 si inca trei nave comandate suplimentar) au preferat de aceasta data navele germane.

Presa indiana explica ca principala hiba a S 80 este faptul ca submarinul spaniol nu este dotat cu sistem AIP, Navantia fiind in curs de testare a sistemului lor de propulsie anaerob, dar nevand un submarin dotat cu AIPul lor, sau sa poata arata un istoric de functionare, totul fiind la stadiul de dezvoltare.

Si cum indienii nu au vrut sa-si dezvolte spaniolii AIP-ul pe submarinele lor, au ales o solutie testata, atat un submarin matur (U 214) cat si un sistem AIP care este cunoscut pentru fiabilitatea sa, fiind deja in uzul curent si care va fi montat si pe viitoarele submarine U 212CD.

Suma acordata este insa surprinzator de mare, de la anuntarea programului si pana astazi s-a discutat despre sume mult mai mici – 43 de mii Core, dar se pare ca tehnologiae germana, desi scumpa, i-a convins pe indieni ca este momentul sa fie mai deschisi la punga.

Inca nu se cunosc date despre termenul de livrare al primei nave, despre transferul de tehnologie etc, dar ar mai fi de mentionat ca indienii isi dezvolta de ceva vreme propriul sistem AIP bazat tot pe celule de combustie, iar cei de la DRDO sustin ca ar fi gata cu tot cu testele de la tarm, iar in septembrie 2025 sistemul va fi montat pe primul submarin din clasa Kalvari (Scorpene indian) intrat in dotare.

Indienii isi lauda sistemul dar atunci de ce nu-l folosesc si in cadrul programului Poriect 75I si doresc ca submarinele sa fie dotate cu sisteme AIP de la producatorul navelor?

Ar mai fi de adaugat ca si submarinele clasei Kalvari au fost construite tot de compania Mazagon Dock Limited.

GeorgeGMT

34 de comentarii:

  1. Cred ca e un indicator bun referitor la cât ne-ar costa și le noi dacă am opta pt nemți și evident, când vom comanda și noi submarine. Probabil un jur de un miliard bucata cu tot ce înseamnă introducerea unui submarin de la zero. Poare chiar mai mult pt ca indienii operează submarine, iar noi facem peste 2 ani 30 de ani de la ultima imersiune

    6
    • capatul satului

      la mintea mea, se amesteca notiuni diferite si nu iese ceva bun,
      U 214 nu poate costa 1 mld/bucata ca nu are cum,
      ca nu s-au dublat preturile,
      si nu poate fi U 214 la pret similar cu U 212 CD ca ultimu e mult mai mare si cu tehnologii mai aduse la ziua de azi,
      dar dupa cum s-a vehiculat ca noi putem sa dam in jur de 1 mld pe o versiune mai veche de scorpene iar olandezii un pic peste 1 mld pe o tehnologie de scorpene de la ziua de azi, atunci si indienii sunt cumva, similari cu noi, in cuget si simtiri,
      noi mai avem chestia aia cu peste 1 mld. pt dotarea fregatelor – cuplului regal cu durata de viata depasita,
      o fi de la factoru inuman ?
      o fi de violurile care se legalizeaza la noi ?
      ca parca si indieni au pasiuni de astea carnale puternice si nepedepsite sau cu pedepse modice

      pretu de 1 mld/bucata tb sa fie in legatura cu transferu de tehnologie, scolarizare germana a celor care vor lucra la productia U 214 si supraveghere germana pe lantu de productie,

      apoi, tot la mintea mea ,S 80 e aproape dublu fata de Scorpene,
      alte dimensiuni si ate cerinte de proiectare,
      si tonaju mai mare iti permite mai mute categori de misiuni si raza de actiune mai mare,

      e interesant ca suedezii nu au fost selectati, desi suburile suedeze au cerinte cumva similare cu cele germane,

      noi cu stabilitatea factorului inuman si cam atat,
      sarbatoarea sa fie si butelii de vin,

      13
      • U 214 este variata de export si integrare locala a u212A ,la greci lanseaza harpoon ,singura tara care a cumparat facute la Kiel, e Portugalia ,la restu sau facut modificari substantiale cerute de fiecare client

        4
      • Cel mai probabil ca submarinele vor fi construite in India cu un transfer serios de tehnologie. De aici pretul mare…

        3
    • https://www.facebook.com/share/p/nEwGp5uhoLYLdiYE/

      ppl here living in the past

      mama, vreau trenuletz

  2. Vasile Băcăuanul

    Sper să nu am dreptate, dar parcă indienii erau deschiși la copiatul rusesc. Deci scorpenele sunt cunoscute rușilor, acum urmează U214. Iată cum măreața crasnaia armia primeste cadouri fără să mai transpire genialele minți rusești. Să n-am dreptate!

    16
    • Ce inseamna cunoscute? Si SCALP si ATACMS sunt foarte cunoscute si asta nu i-a ferit de ele.

      7
      • Vasile Băcăuanul

        Pai or fi având și astea chestii sensibile(sonar, comunicații, arme și controlul lor) care ar face deliciul rușilor și nu numai. Și peste un an sau doi apare pe neașteptate supersubmarinul kilocinsandokan care te tot felul de bună iunie „originale” ruso-ciainize. Eu zic să nu mai credem legende de genul rușii ” e prosti” și ceainizii nepricepuți. In ultimii ani parcă se nasc cu șublerul în mână și de multe ori pare că le iese.

        4
        • Rusii, ca natiune, evident ca nu sunt prosti in privinta conducerii lor insa lucrurile sunt mai complexe.
          Rusii aveau cunostinte vaste despre tehnologia vestica de dinainte de „45, ca doar asa si-au realizat si prima bomba atomica, si primul motor cu reactie pentru aviatie, primul bombardier strategic etc, si acest lucru i-a ajutat dar nu foarte mult, tot cu T 72 intra in lupta.

          11
  3. Tot nu înțeleg de ce nu au mers în continuare cu francezii. Că aveau deja oameni instruiți și utilaje pentru Scorpene. AIP, și alte bunătăți nemțești, nu cred că vor primi planurile de la ele , într-o țară strâns legată de Ruzzia, mai degrabă vin sigilate din Germania și hindusii le înghesuie în viitoarele submarine.

    5
    • Asta este o intrebare foarte buna. Dar trebuie tinut cont ca au comandat inca trei Scorpene. Cel mai probabil nu au dorit sa stea intr-un singur producator de nave, sa nu fie la mana unui singur guvern.

      3
  4. SUBMARINELE sunt cea mai buna alegere pentru Romania. Au sansa sa scape nescufundate fata de vapoarele de suprafata. Pot apara granita maritima. Dar trebuie facute si cateva baze unde sa se adaposteasca.

    2
    • Daniel Sihastru

      Eu sincer socot că submarinele mai pot aștepta. La cîtă suprafață avem, avem mai multă nevoie de aviație. Macar 80 de unități. Eu visezi la 100/120 de unități, în proporții de cam 70 multirol gen F 16/ F35 și 30 avioane de vînătoare gen F 15 EX sau Eurofighter. Și astea toate repartizate în Șase baze militare cu piste depline și poate citeva tronsoane de autostradă care ar putea fi folosite că piste de decolare. Cît și construcții de protecție din beton armat pentru toate aeronavele.
      Cît despre submarine. MN nu este cel mai bun loc pentru operarea acestora. Plus că pentru a opera o submarine 100% din timp ai nevoie de trei unități în dotare. Astfel una se afla in larg. Al doilea se afla in baza în pregătire pentru a ești in larg și al treilea e in reparare/mentinanta sau modernizare. Asta ne va permite sa operam o submarină 100% din timp sau 2 sub. cam 60/70 % din timp asta în condiții ideale.
      Acum socotiți cît prapad ar face 20 de aeronave a cite 100 mil. de euro. fiecare. Eu nu socot că nu avem nevoie de submarin. Chiar cred că avem. Dar la resursele de care dispunem nu ne le putem permite.

      18
    • Ai facut o uitatura prin balta, sa vezi pe unde ai putea tine submarinele si mai ales pe unde s-ar putea ele duce in larg? Presupun ca nu. E greu cand nu stii, dar e simplu sa te dai destept. E, nu e simplu. S-a mai scris aici despre subiect, pe scurt e greu a naibii sa avem submarine pentru ca nu au cum sa ajunga la o adancime de scufundare decat haaat in larg, si ajung acolo doar pe un anumit canal. Deci, pierdut scopul din start, acela de a fi nedetectabil, cat timp il vezi cu ochiul liber la suprafata pana in coasta Crimeeii. Ca sa fie o arma eficienta, ar trebui multe suburi, 3 pe formula 1+1+1 e o inutilitate perfecta.

      5
    • in krimeea? unde dreaq faci bazele ?in razelm? muntii macinului?

  5. Știu indienii și noi, nu este un mit: mașina germană…
    Sper ca le iau în leasing și asigurate la Țiriac😊

    4
  6. Și noi am luat decizia vis a vis de submarine.

    Canci subs, canci AIP! Ambele modele germane! 🙂

    2
  7. Type 218IN as a variant of the 218 SG. Most likely… Тhey are using the best-in- 214 class. https://www.youtube.com/watch?v=YdVdGx1hVqA

    4
  8. Buna alegere de submarin german. ThiessenKrupp are cea mai mare
    experienta din lume in submarine de atac conventionale datate din
    acele zile de intuneric din timpul lui
    Donitz, comandantul lor.

    5
  9. Atata timp cat avem prostanaci, aurolaci, Ciucaci, Opraci si Ciolaci , Romania nu va avea nimik facut de ea, ne vom milogii de unul si de altul. Fara iluzii desarte, armata a fost este si va fi bataia de joc a acestor jigodii

    4
    • No offence dar Armata are ce merita: pensii speciale și canci dotare. Au vrut burdihane și ieșit din câmpul muncii la 45 ani atunci sa nu se mire ca nu au dotare.
      Unul activ nu urla pt dotare dar pt salarii și pensii sunt gata sa rupă munții ca ei merita.

      Las ca ii cocoșat pe prosti cu taxe din 2025.

      Hai pariu de 55% minim taxe pe munca? Și tva la 22%?

      18
  10. Eu raman la parerea ca dupa ocuparea Crimeei si Donbasului in 2014 si pana la retragerea Daewoo de la Mangalia era fereastra oportuna pt semnarea si demararea constructiei submarinelor pt marina noastra, Daewoo construind deja Type 214 in Coreea + alte modele derivate. Puteau fie trimite niste specialisti de acolo sau sa mearga niste romani la ei pt specializare.
    In circumstantele actuale nu stiu daca mai exista oportunitatea sa le construim la noi, depinde de ce va face Damen impreuna cu Kockums, daca sunt submarine ce se pliaza pe nevoile noastre, daca vor castiga contracte, cat % va reveni celor de la Damen si unde anume vor dori sa le faca.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *