Indienii si dilemele lor existentiale (I)

Si mai spune lumea ca ar trebui luati in serios. Sa nu radem de ei ca uite ce economie au, ca sunt in crestere si viitorul le va apartine. Nu stiu cui va apartine viitorul: europenilor+americanii, chinezilor cu Rusia vasala, filipinezilor, dar in mod sigur nu indienilor. Astia au inca un foarte mare complex de inferioritate, isi aduc prea des aminte de perioada cand au fost “Perla Coranei” britanice si intr-un final, destul de tipic pentru oamenii cu un complex de inferioritate acut, dau vina pe toti pentru situatia lor mai putin pe coruptia endemica de la ei din tara.

Daca ne uitam putin in istorie vedem ca de fapt India nici n-a fost colonizata initial de Marea Britanie ca stat ci de o companie privata britanica, care si-a adus o mana de mercenari, plus cateva mii de localnici luati cu plata si au invins, intr-o batalie jenanta pentru indieni, un marajah local ale carui trupe – desi aflate intr-o neta superioritate numerica – mai mult s-au luat cu fuga cea sanatoasa decat cu lupta cea onorabila.

Mai apoi au batut palma cu ala sa-si imparta taxele si impozitele de pe teritoriul sau plus ceva drepturi exclusive pentru import-export. Incet-incet respectiva colonie si-a extins aranjamentele si cu alti lideri locali, iar guvernul britanic a intrat mai tarziu in scena, cand lucrurile deja erau aranjate. India a devenit colonie britanica datorita coruptiei liderilor sai de atunci nu fortei militare sau economice britanice, dar dau vina in continuare pe englezi.

Ok, umilitoare situatia dar asta e ar trebui sa treaca peste ea.

Revenind la zilele noastre, se spune ca sefimea fortelor aeriene indiene ar avea o dilema: care sa fie viitorul avion de generatie a V-a al tarii cu atat mai mult cu cat se zvoneste ca “prietenii” pakistanezi ar fi gata sa bata palma cu chinezii pentru achizitia J-31/FC-31, avion pe care chinezii il dau ca fiind de generatia aV-a sau pe-aproape.

Si uite-asa s-au asezat indienii sa rumege la dilema lor tripartita.

  • Prima optiune – in opinia lor – ar fi F 35A. Avion comandat de majoritatea tarilor membre NATO, constructor cunoscut si cu pedigree, inalta tehnologie. Poate ca americanii ar fi chiar de acord cu asamblarea locala, gandesc optimisti localnicii. Cu toate acestea India are o problema: americanii nu au oferit niciodata F 35 Indiei si este greu de presupus ca ar face-o, atat timp cat in India zburda liberi agentii Moscovei mai dihai decat la sediul NATO din Bruxelles. Asadar, deocamadata se mai gandesc;
  • Suhoi Su 57. Acest avion indienii il cunosc foarte bine si este de mirare ca se mai gandesc la el, atat timp cat erau parteneri cu drepturi egale in program dar mai apoi s-au retras si, se pare, ca bine au facut. Su 57 este departe de un avion de generatia a V-a veritabil si deocamdata nu este deloc, neavand nici motoare dedicate si nici macar sistemul radar finalizat;
  • AMCA. Asta-i un program – care aduce mai mult a studiu de fezanbilitate – pur teoretic indian de dezvoltare a unui avion de generatia a V-a local. Dar programul AMCA suna a bascalie ieftina si sifonare de bani publici, nefiind nimic altceva decat o chestiune de principiu, iar indienii nu au reusit in 40 de ani sa dezvolte decat o rusine de avion de antrenament avansat – LCA Tejas. Si cand spun “rusine” chiar asta este si se asteapta ca abia Tejas Mk2 sa fie un aparat cu adevarat demn de luat in seama, dar deocamdata au comandat Tejas Mk1A, adica o chestie un pic mai rezonabila a dezastrului numit Tejas Mk 1. Despre cat de puscarie (am folosit termenul mai ales avandu-i in vedere pe cei care au lucrat 40 de ani la acest aparat) este de fapt Tejas puteti afla accesand articolul ACESTA.

 

Asa ca despre ce dilema vorbesc, cu aroganta, indienii?! La F 35A nu au acces deocamdata (nu are acces Turcia, Emiratele Arabe sau Arabia Saudita), in 2023 atasatul militar al Statelor Unite in India declara, intrebat fiind daca Washingtonul a oferit F 35A Indiei:”very early stages”, referindu-se la o eventuala discutie despre F 35, dar faptul este ca niciodata F-ul nu a fost oferit Indiei, doar F-21 (un F 16 restilizat), F/A-18 E/F Super Hornet si chiar F-15, dar F 35A niciodata pana acum.

Rusii ar vrea sa le ia bani pe Su 57, dar indienii cunosc aparatul suficient de bine ca sa nu vrea, AMCA este o parodie de program, iar F 35A nu este dispsonibil si atunci care-i dilema?

GeorgeGMT

 

26 de comentarii:

  1. Dilema este că unchiu nu le dă ef trei’ș’cinci, dar poate le dau turcii avionul lor invizibil, sau le dau koreenii buni noua lor producție. Este oferte bre, este! Bani de șpagă să ai, că ați văzut ce nunți își fac ăia pe acolo, de moare țiganimea din Strehaia de ciudă. https://youtu.be/YbYx6td1yTo?si=m9b-3Smkcfg8QAgy

    18
  2. Răzvan Rotaru

    Ar putea colabora sau mai bine zis cumpăra de la francezi dacă ar fi mai serioși (indienii).

    2
  3. si daca isi cheltuie bistarii pe Saab? sunt mai putin pretentioase si pleaca si de pe iarba daca le personalizeaza pt indieni! nici intretinerea nu e asa grea…..ca nici ei nu exceleaza. in plus Saab poate le face si ceva transfer de cunostiinte….si sunt mai ieftine! isi pot umple garajul cu ele

    ……………brgds,Gents

    9
  4. Cu cine dreacu se bat și indienii ăștia?

    3
    • Au fost și sunt gata sa se ia de gat, pentru teritorii, cu Pakistan care vrea de la India, provincia Kashmir și cu China pentru alte teritorii situate în zona alpina, dacă nu ma înșel, și alea aflate la India si dorite de China.

      14
    • Erai ironic sau doar intrebai?

      8
  5. Ce soluții vad eu pentru indieni, pe termen lung și mediu:
    -Alaturarea la proiectul GCAP:va oferi avioane multirol de generatia 6, nu mai repede de anul 2040.
    -Dacă India nu va fi primita în proiectul GCAP, sa încerce sa se alăture proiectului FCAS.
    Dacă India ar fi acceptata în proiectul GCAP ar trebui acum, sa își inlocuiasca avioanele de proveniență sovietica și ruseasca cu Eurofighter, Marea Britanie și Italia fiind implicate în producerea acestui avion, ca și în proiectul GCAP.
    Dacă India ar fi acceptata în FCAS, atunci sa opteze acum pentru Rafale, continuandu-si colaborarea tehnologica cu Franța, în cadrul ambelor programe: Rafale și FCAS.
    Între Eurofighter și Rafale, datorita specificului muntos al Indiei, în zonele sale teritoriale disputate cu China și Pakistan, cred ca Eurofighter ar fi mai potrivit pentru ca este mai bine optimizat sa acționeze la mare altitudine în timp ce Rafale este optimizat pentru a actiona foarte bine, la joasa altitudine, inclusiv pentru atac la sol.
    Soluții de compromis pentru India:
    Cea mai ieftina, financiar și ușoară, din punct de vedere al mentenantei:
    Întrucât este specializata pe asamblarea, exploatarea și asigurarea mentenantei avionului Su-30, India ar putea opta pentru Su-35, echipat însă cu avionica, senzori și armament occidental sau israelian.
    Sa opteze pentru F-15, sperând ca, peste 15-20 de ani, va avea acces la F35 care se va produce pana în anul 2070, după intrarea în producția de serie, a avioanelor americane multirol, de generatia 6, doar pentru export.
    Dacă din motive financiare, inclusiv al costului de exploatare, India vrea un avion monomotor, ar trebui sa evalueze amănunțit, F-21 și Gripen E/F.
    Datorita animozitatilor pe care le are cu China și Pakistan, India ar trebui sa își dorească ce este mai performant și poate cumpăra.

    5
    • Or sa opteze pentru un model cu care sa poata face deterenta nucleara. Nemtii nu si-ar da acordul in veci sa fie adaptat Eurofighterul pt asa ceva. Aceeasi problema o sa o aiba si FCAS-ul.
      Franta nu accepta nici ea avand in vedere politica de conciliere cu musulmanii si cu China.
      Saab depinde de prea multi furnizori straini sa intre in discutie pt asa ceva.

      Poate fac treaba cu Coreea, sau daca au rabdare inca vre-o 30-40 de ani, cu Turcia 🤣

      5
    • Adaug și avionul sud coreean KF-21 ca o posibila opțiune pentru indieni.
      În cazul lui F-21, producătorul american dorește sa mute linia de producție a F-16 în India, dacă aceasta ar cumpara F-21.
      Cel mai înțelept pentru indieni ar fi sa opteze pentru participarea la proiectele GCAP sau FCAS și pana ce avioanele de generatia 6 vor intra în producția de serie, sa opteze pentru Eurofighter(dacă ar fi partenera GCAP) sau Rafale(partenera în programul FCAS).

      3
    • mont blanc e clar un delusor, comparat cu alpii scotieni
      deci EF, nu rafale

      2
  6. Ar putea apela la coreeni pt Bormae

    4
  7. Simplu, sa vorbească la Ankara cu sultanul sa-i pună cap de lista la Kaan, neootomanii susțin sus și tare ca-i peste F35 cu mult😊

    9
  8. Dotarea cu un aparat de generația 5 este o aberație.
    SUA nu le vinde f35.
    Su 57 nu prezintă încredere.
    Soluții ar fii să vireze spre Occident să continue achiziția de Rafael ca multirol greu să achiziționeze o licență de monomotor,Gripen sau f16 și să caute să intre în unul din cele două proiecte europene de aparate generația 5.

    3
  9. „desi aflate intr-o neta superioritate numerica – mai mult s-au luat cu fuga cea sanatoasa decat cu lupta cea onorabila”

    La fel rusii la Narva contra suedezilor, americanii lui Mel Gibson in Patriotul, sau altii care nu le aveau cu lupta cu muschetele atunci. Cine sustinea foc concentrat si nu fugea sub focul inamic, castiga fara probleme.

    3
  10. Atat timp cat indienii cred ca dribleaza lumea occidentala sustinand indirect regimul mujicesc de la maskva, vor primi fix sugus bomboane gumate moi. Aiuritii astia cred ca vestul nu stie ce fac. Dar vor sa li se dea tehnologie muc si sfarc. Li se da cel mult peste bot. Asa e cand te crezi mai smecher decat esti. Rudele mai indepartate de prin jurul Bucurestiului care se cred tare-n clanta, ii pot consilia, poate pupa ceva mai mult decat poalele rafalelor macroului. Cand stai multe generatii capra, in mijlocul marelui imperiu union jack, ramai cu sechele.

    17
  11. india e o tara plina de contraste
    CEos pi la cele mai mari companii pin lume indieni,
    mittal si tata care cumpara uzinele fostilor asupritori
    inventatorii cifrelor arabe si multa mate dura
    imi povestea cineva care era pintr-o companie europeana de telcom si participau la o licitatie pt o retea babana, ca stateau cativa barosani veniti din europa pt oferta si trageau la xerox, pt ca inginerii locali considerau ca e sub demnitatea lor de brahmini sa traga la xerox, iar pulica care era responsabil cu xeroxu era total urzicat ca i-au invadat astia terioriul si se evaporase
    mai trimit pe luna ceva sonde, neclar daca functioneaza sau nu
    nu duc lipsa de neuroni, mai degraba avansu la aprindere e dereglat rau

    7
    • Călugărul Sofronie

      Am provocat incident internațional interdepartamental pentru că i-am mulțumit „sclavului” și nu directorului pentru că aparent, meritul muncii echipei aparține stăpânului, chiar și când nu face absolut nimic. De parcă nu era suficient, l-am și jignit personal când i-am spus „sclavului” că eu nu sunt sir („am afectat autoritatea leadership-ului”). O colegă a comis-o și mai urât când i-a cerut unui șef indian să-și facă treaba și să trimită un raport. Deh, femeie dând ordine unui bărbat în public, nu se face așa ceva…

      Măcar au râs bine cei de la HR de plângeri.

      Deci da, e o plăcere să lucrezi cu ei.

      19
  12. Hunter (Scythia Minor)

    Din punctul meu de vedere NATO si aliatii (Israel, Coreea de Sud, Japonia, Singapore, Australia, Noua Zeelanda vor pastra mereu o superioaritate tehnologica fata de restul lumii. Si aici ma refer la brazilieni, arabi, chinezi, indieni…care nu duc lipsa de bani. As mai adauga si Turcia pe lista. Sunt sigur ca dupa ce se termina razboiul din Ucraiuna, vor veni notele de plata pentru astia care nu s-au aliniat si au sfidat sanctiunile impuse Rusiei (Turcia, India, China, Iran, Coreea de Nord, Brazilia). Plus trompetele din Europa care fac jocul Moscovei (Serbia, Slovacia, Ungaria, Austria).

    9
  13. Turcii musulmani fiind sa le dea avionul indienilor peste capul Pakistanului ? Glumiți
    Coreenii…. exclus brics ul I I doare la economie.
    Franta sigur ca da dar trebuie sa stea la o coada prea lunga…
    Saab da le dă și le face dar nu I un avion de viitor cum vor ei bașca multe piese americane…
    Rusia are nevoie și v a aduce si avantaje economice în ecuație
    China nu se poate…împart o graniță și sunt posibili inamici….exclus
    SUA sunt cei mai fezabili le fac repede sunt bune dar brics ul I I doare…

    2
  14. Am gasit si pentru indieni un colt
    iluminat, iesit din bezna. Numai sa
    nu spuna ca n au si ei loc….

    https://idrw.org/india-aims-to-dominate-global-ammunition-market/

  15. Nu merge sa intru la psr. Pana si pe pagina asta am intrat dupa mai multe reload-uri

    Secure Connection Failed

    An error occurred during a connection to http://www.rumaniamilitary.ro.

    The page you are trying to view cannot be shown because the authenticity of the received data could not be verified.
    Please contact the website owners to inform them of this problem.

    2
    • @robi
      Și eu am pățit la fel, toată după-amiaza, după ce am postat știrea cu portavionul.
      La un moment dat imi dădea la fel peste tot, nu numai la PSR.
      Acum văd că și-a revenit, nu mai e problemă.
      Părerea mea, hâc…

      2
    • Da, plm, nu ne lasă nici să ne certăm :)).
      E bruiaj constant pe pixeli, tre sa ne obișnuim.
      Nu te bruiază, nu exiști :)).

      3

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *