Iar aici dilema devine cu adevarat existentiala
In primul rand, rusii ne informeaza ca Suhoi Su 57 are clienti.
Sunt tari care au intrebat de el si ar fi gata sa-l cumpere, sustine domnul Dmitry Shugaev, directorul serviciului federal rus pentru cooperare tehnica cu ocazia unui forum – Army 2024. Cu cuvintele lui: “The interest of foreign countries in buying the Su-57 is in place. Relevant requests are being received,” fara a numi respectivele tari.
Acum ce-ar putea sa spuna bietul om, asta daca nu are intentia sa alunece cu tot cu rama geamului de la etajul superior al unei cladiri rusesti?! Cu ceva ani in urma (2021), Alexander Mikheyev, directorul Rosoboronexport, anunta ca agentia sa este in discutii cu cinci natiuni pentru exportul Su 57. S-a speculat ca printre cele cinci tari ar fi India (desi indienii s-au retras din programul rusesc), Algeria, Vietnam si Turcia (care intre timp pare lecuita de tehnologia ruseasca si spera la F 16 si Eurofighter).
In cazul Indiei este chiar de mirare ca rusi mai trag speranta, atat timp cat hindusii erau parteneri in program si ar fi trebuit sa primeasca o varianta dedicata a Su 57 in cadrul programului Fifth Generation Fighter Aircraft (FGFA).
Doar ca lucrurile au degenerat cand indienii au cerut ca varianta lor sa aiba nu mai putin de 43 de modificari fata de Su 57 rusesc: senzori mai buni, capacitatea sportita de lucru in retea si avionica ceva mai performanta (se refereau indienii la avionica folosita in lupta).
Indienii au reprosat rusilor ca avionul lor nu poate zbura in regim de super-croaziera, precum aparatele occidentale de generatie 4++, faptul ca Su 57 nu este stealth de jur-imprejur ci mai mult din fata, problemele eterne cu dezvoltarea motorului dedicat si faptul ca sistemul radar integrat al avionului nu este inca nici integrat si nici nu se ridica la nivelul cerintelor tehnice acceptate. In final, indienii s-au retras din program in 2018 si se parea ca Su 57 nu va ajunge pe malurile sacre ale Gangelui.
Dar lucrurile sunt complicate pentru India atat timp cat China are doua aparate aproape stealth, iar Pakistanul va cumpara, cel mai probabil, J 31. Indienii au si ei un program national de dezvoltare a unui aparat de generatia a V-a, dar lucrurile sunt atat de jalnice incat nu cred ca fortele aeriene indiene chiar i-au in serios acest program, atat timp cat la nivel local nu s-a reusit nici macar dezvoltarea si fabricarea unui motor pentru LCA Tejas.
F 35A, asa cum scriam recent, nu este deocamdata disponibil si chiar daca americanii si-ar schimba opinia, discutia despre idigenizarea unor componente importante iese din discutie.
Astfel incat rusii incep din nou sa spere. Se spune, de partea indiana a gardului, ca problema super-croazierei ar fi rezolvata odata cu noul motor AL-51 Stage-2 si conform cu sursele rusesti, Su 57 poate zbura in regim de super-croaziera (fara fortaj) cu o viteza apropiata de Mach 2, fiind din acest punct de vedere, cel mai rapid avion in regim de super-croaziera din lume (evident!).
Rusii le mai explica indienilor ca la nivel de lucru in retea, avionica face ca Su 57 sa actioneza ca nava-mama pentru un numar de drone, iar avionul a fost testat cu succes in Siria si Ucraina, asa ca indienii ar trebui sa arunce un ochi pe actualul Su 57 si sa lase vechile impresii deoparte.
In presa din India lucrurile sunt complexe, o parte a ei sustine ca oferta Moscovei ar fi de luat in considerare si ca cele 144 de Su 57 pe care India avea de gand sa le cumpere ar fi din nou de actualitate.
Ba se discuta si despre Su-75 Checkmate, un avion care deocamdata nu exista.
In mod oficial, fortele aeriene indiene nu se mai gandesc la Su-57, dar cu intarzieri majore (ca sa ne exprimam politicos, de fapt Indiei ii lipseste efectiv tehnologia pentru a reusi) in programul AMCA si LCA Tejas Mk 2, India are nevoie de avioane si are nevoie de ele astazi.
In programul MMRCA/MRFA se discuta despre 114 avioane multirol, dar singurele oferte sunt cele pentru aparate de generatie 4++, in timp ca chinezii vin la granita cu avioane cat de cat stealth. Sigur ca cel mai probabil J-20 este inferior la toate capitolele (mai putin la amprenta radar din fata si nici aici nu putem fi siguri) in fata avioanelor de generatie 4++ vestice, dar totusi in anumite circumstante s-ar putea dovedi extrem de folositor.
Pe de alta parte, cele 114 avioane care vor fi achizitionate prin programul MMRCA vor ramane in dotare 30-40 de ani de acum incolo, in timp ce restul lumii va dispune de aparate de generatie a V-a si VI-a, astfel incat India va cheltui o caruta de bani pe tehnologia de ieri, nici macar pe cea de astazi (F35). In acelasi timp oricat de slabe ar fi avioanele chinezesti de generatia a V-a, lucrurile se misca, se castiga experianta si peste 15-20 s-ar putea ca tehnologia chineazasca sa fie net superioara avioanelor pe care India le-ar cumpara astazi.
In acest context ce ar putea India sa faca?! Imposibil de gasit o iesire, atat timp ca guvernul de la New Delhi nu face o alegere clara intre Rusia si Occident sau nu este in stare ca prin prin proprile sale forte sa-si dezvolte tehnologia militara trebuincioasa. India incearca sa pastreze distanta fata de toata lumea, uitandu-se in oglinda si chicotind cu ideea ca si ea este aproape o super-putere, doar ca in realitate nu te poti numi nici macar mare putere daca tu nu esti in stare sa-ti dezvolti singura macar un avion decent de generatia a IV-a asa cum poate de exemplu Suedia, sau un avion de antrenament avansat, asa cum face Cehia.
Osciland intre Rusia si Vest, India este blocata cu atat mai mult cu cat Vestul pare mult mai putin dispus la compromisuri decat Rusia, dar Moscova este instabila si nu ofera acceiasi calitate precum europenii si americanii, iar chinezii, cum spuneam, vin cu J-20 si J 31 spre granita Indiei si in mod sigur au in dezvoltare tehnologii noi. In acelasi timp, India se uita cu maxima ingrijorare la dependenta in crestere a Rusiei de China dpdv financiar, tehnologic si politic, ori in acest caz este mult mai probabil ca Rusia sa fie mai “chineza” decat si-ar dori, sau si-ar permite, indienii sa accepte.
GeorgeGMT
O singură complectare.
India este actualmente cel mai important importator de țiței rusesc.
Cum se spune pe la noi , ” suge la doua țâțe. ”
Nu prea reușesc.
PS.
Problema fundamentală a Indiei, împărțirea societății în caste ierarhice.
Asta împiedică o școlarizare difuza și din care sa se extragă viitorii ingineri, chimiști, tehnicieni, etc.
Generează și o grava corupție extrem de răspândită.
Iar masa enorma de indieni ( multi analfabeți, săraci cu duhul și în cea mai mizerabilă sărăcie ) va crea multe
probleme statului indian
unitar.
Armata nu e exceptată de aceste probleme. Se vede atât în gradul de profesionalizare a corpului ofițerilor cât și în pregătirea de lupta in general.
D.a.p.d.v. chinezii le dau clasa. Timpul va amplifica aceste probleme tocmai din nerezolvarea problemei fundamentale. Castele.
stefan60, da noi, crescuti cu o anumita mentalitate, ni se pare ca sistemul castelor e daunator. Asa ni s-a parut ca sistemele dictatoriale din Orient ar fi retrograde si criminale. Iata ca am incercat sa introducem sistemele democratice, occidentale si a iesit si mai rau.
Stefane, sisteme vechi de sute, sau mii de ani, nu pot fi schimbate mintenas. Iata ca China are succes cu un sistem dictatorial. Incearca sa introduci intr-un clan tiganesc, arab, pachistanez democratia!
Este aroganta occidentului care isi imagineaza ca numai drumul gindit si trasat de ei este cel adevarat.
Politica unei natiuni trebuie sa tina cont de mentalitatea acesteia, anumite masuri pot avea succes major intr-o societate si sa fie o catastrofa in alta.
British Raj a combatut la timpul lui sistemul de caste…
India moderna de asemenea combate acest sistem de la Constitutia indiana din 1949…
exista de mult timp un sistem de cote pentru posturile la stat pentru castele dezavantajate in trecut… desigur ca exista imobilitate sociala si opozitie dintr-o parte a populatiei dar statul indian nu mai e unul pe caste demult.. si uite ca de bine de rau democratia indiana functioneaza de aproape 80 de ani si nu da semne ca s-ar transforma in dictatura ba dimpotriva, au loc premiere, de pilda oameni din casta cea mai de jos (cei de neatins) au ajuns pana in varful sistemului judiciar..
@neamu tiganu, discursul asta cu impunerea unui sistem e gresit. statele occidentale, US si idealismul lor au vorbit intotdeauna de valori si de drepturile omului, nu de un sistem anume. asta suna ca discursul putinisto-dughinist cu adevarul occidental si adevarul rusesc.
nu e nici o aroganta si n-a impus nimeni cu forta, occidentul s-a retras de unde a fost respinsm Irak, Afghanistan cele mai recente exemple; ce s-a intamplat si cum fugeau unii de binele local s-a vazut in direct…numai ca nu-ti trebuie numai ochi sa vezi asta.
@neamtu tiganu: De curiozitate, ai lucrat vreodată cu indieni? Nu este vorba despre aroganţa occidentalilor, ci despre ceea ce funcţionează. Selecția naturală. Până şi un prăpădit de român proaspăt absolvent de studii umane, cu zero experienţă, se descurcă mai bine decât un indian cică IT-ist de meserie, cu ‘jde atestări şi diplome şi 10+ ani de experiență. Iar dacă le dai ceva complet nou de învățat, diferența devine enormă. De ce? Pentru că, oricât de tâmpit ar fi, primul este capabil să-și folosească sfecla de pe umeri, spre diferență de indian. Iar indianul fără iniţiativă e răul cel mai mic, ferească-te Jupiter, Amon-Ra şi Ion Iliescu de indianul cu iniţiativă.
Și dacă tot vorbim despre aroganță, ai lucrat vreodată cu un indian care crede că-ţi e superior?
Fals. China se dezvolta pentru că IQ îl mediu e 105,vs India 80..creierul face diferența,nu castele sau sistemul politic
Rezultate IQ obținute în urma unor examene desfășurate în fiecare școală din fiecare oraș, orășel, sat sau cătun ceainez, în condiții de strictă corectitudine?
Sau examene pe bază de copiat, desfășurate doar în școli alese pe sprânceană?
https://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/asia/china/10132391/Riot-after-Chinese-teachers-try-to-stop-pupils-cheating.html
Iu be ză judge.
PS: mai sunt exemple căcălău. guagăl iz ior frend.
Singura sansa a indienilor e apropierea de Uniunea Europeana pentru achizitia de armament si colaborarea cu Israel/Coreea de Sud. Aderarea la unul din cele doua proiecte (GCAP sau FCAS) e singura solutie viabila pe termen mediu.
Stop gap pe termen scurt pentru amenintarea J-20/J-31 cu BVR PL-15 (150km range) nu exista, trebuie sa caute alte metode de contracarare a unui astfel de adversar, sa-si intareasca solutiile radar, de multiplicare a fortei, rachete AA BVR cu raza lunga etc. In general sa gandeasca out of the box si sa se hotarasca odata cu cele 114 din programul curent pentru ca ideea cu construirea in India e paguboasa, sunt prea in urma ca sa insiste cu asta. Cred ca un Typhoon sau F-15 cu o suita de EW buna ar face fata fara probleme jucariilor chinezesti.
Pana la urma ei ar fi in aparare, n-au ambitii ofensive, terenul e dificil, prezinta limite pentru un atacator precum China (platou inalt, rarefiat, probleme de operare cu incarcatura maxima) care n-are atat de multe aerodromuri; India ar trebui sa se focuseze pe lovirea acestora sau majoritatii acestora cu vectori balistici sau lansabili in numar mare de pe avioane; o solutie cu un avion de transport cu rachete paletizate ar veni manusa pentru ei, ar merge folosita si impotriva flotelor chineze aflate departe de casa (refacerea stoc rachete AA problematica) si impotriva numarului limitat de aerodromuri din Tibet.
Inlocuiesc vechiturile (Jaguar, MIG-21) cu Rafale pt ca inca au destule vechituri, upgradeaza Su-30 cu israelienii si asteapta generatia a 6-a europeana, GCAP pare mai realist. De altfel ar fi si in interesul UE/UK o colaborare mai stransa cu India, pana la urma e o democratie.
Ei pot incerca cu rusii in continuare, dar limitele se vad, rusii nu pot trece peste fetishul supra manevrabilitatii in lupta WVR cu toate ca nu le foloseste la BVR cum se duce lupta acum, la motoare sunt in urma etc. Cu toate astea, daca bugetul ar permite, in locul lor as lua totusi niste Su-57 doar ca sa stie despre ce e vorba, cum fac chinezii cu Suhoaiele
O alta problema a indienilor e lipsa unui bombardier gen H-6 si nici nu prea au de unde sa-l cumpere sau cum sa-l dezvolte…ma gandesc la un avion capabil sa lanseze multe rachete (in special antinava) in acelasi timp de la distante safe impotriva portavioanelor si flotei chineze sau porturilor pakistaneze. Ar putea incerca ceva convertire a unei platforme civile cu colegii de BRICS Embraer si o solutie de paletizare a vectorilor
Au in Brahmos un produs interesant de la care poate pleca o intreaga familie, pe asta m-as concentra in locul lor, rachete de croaziera in diverse variante, lansabile si de pe avioane care sa poata lovi tinte capitale terestre sau navale si desigur intarirea retelei de sateliti
Americanii nu le vor da curand indienilor tehnologie de nivel F-35, le vor da doar o generatie in urma. Oferta de F-15 insa e greu de refuzat.
am dat un search si am gasit un document foarte interesant si relativ recent; e mai lung dar merita
https://www.airuniversity.af.edu/Portals/10/AEtherJournal/Journals/Volume-2_Number-4/Subramaniam.pdf
ba georgica, ai fost rapid. inseamna ca le-a dat-o rau la „operatie” daca ai venit atat de repede cu articolul cat de naspa e rusnacii.
boss daca stii ceva despre prestatia pe teren a Su-57 zi-ne si noua .. 🙂
S-ar putea sa fie deja pe teren… un teren de cateva hectare.
Nu le plângeți de mila indienilor.
Pentru ei exista 4 scenarii majore de actiune:
1. Conflict cu Pakistanul. Exersat deja de vre-o 3 ori. Fără griji pentru indieni. Raportul de forte spune totul, și nici pakistanezi nu sunt niște genii ale militarii.
2. Hartuiala cu China la frontiera. Dacă ar implica si forte aeriene indienii ar putea ieși cu imaginea șifonata dar far pierderi catastrofale.
3. Conflict major cu China. În acest caz oceanul înghețat care separa cele doua națiuni va acționa ca multiplicator de forte pentru apărător. Chiar și pentru aviație. Când sari peste Himalaya și ramai fără sprijin de la sol iar apărătorul are de toate (radare terestre, cercetare radio electronica, rachete antiaeriene) e cam greu.
4. Diplomație în forță, zi de zi. În acest sens, 1-2 portavioane cu aviație viabila și credibila este capacitate suficienta pentru Oceania și Africa de Est.
Acum, ca indienii au pretenție de superputere, și eu visez noaptea ca sunt însurat cu Sharon Stone, varianta tânără, dar când ma trezesc știu ca e doar un vis, care nu raneste pe nimeni.
S-o sunt convins ca, dincolo de propaganda pentru muritorii de rand e la fel și cu premierul Moodi, știe sa facă diferența între vise și realitatea curentă.
Nu as zice ca e chiar așa – India nu funcționează ca un stat unitar , cu o conducere centralizată , puterea politica este destul de descentralizată , Pakistan e dictatura militară , China e stat comunist , nemaivorbind de parteneriatul dintre China și Pakistan …
La ultimul conflict dintre India și Pakistan , India a avut nevoie de sprijin din partea URSS – practic singura putere dispusă sa ii ajute, motiv pentru care au rămas cu o relație foarte strânsă …
Azi , pe plan geopolitic situația s-a schimbat foarte mult – China nu mai e adversarul din perioada războiului rece , Pakistan de asemenea , problema cea mai mare a Indiei e ca nici Rusia nu mai e URSS care sa ii ajute economic , tehnologic și militar așa cum au făcut-o anterior …
Viitorul e complicat pentru India , cel mai mare cumpărător de tehnica militară rusa …
Su-57 e foarte bun.
Și are doua motoare asa ca dacă se strica unul, cum se întâmplă de obicei poate zbura acasă dor intr-un motor.
–––
Rusii au fost rupți în c… la capitolul muniție smart, asa ca ce sa facă ei cu în avion stealth? Iar acum folosesc bombe zburătoare ca muniție stand-off, ar fi irosire sa folosești Su-57 pentru a cara asa ceva.
Am o masina de spalat rufe LG si am ramas surprins sa aflu ca are componente electronice de la SU-57 🙂
PS sa ma treaca rusii la categoria „clienti”
nu ai inteles, Su-57 are componente de masina de spalat, nu vice-versa 🙂
Stiam. Inversarea avea rolul de a sublinia asta.
Stiam ca stiai, dar nu m-am putut abtine. 🙂
Da nu ii puteți lăsa în pace.
SU57, HMM? De la ce vine 57? De la tunul De 57 mm cu care fac atac la sol ca în rest nu știu cu smart things?
SU57 = ASU57 😉
F-22 + F-35 = SU-57
Informatie luata de la rusi, Bondarev, daca nu ma insel.
Destept, eh? 🙂
Asta i ca treci pe celalalt trotuar cand vezi unu care iese din carciuma si face la fel ca indienii.
Pe aceeia ii ignori??? Uite te intai
in farfuria proprie
Cică au început să folosească Su-57 în luptă, exact ca cealaltă componentă invincibilă, celebrul T-14: adică trăgând de la distanță. Harașo stealth.
Abia așteptăm să apară și MiG-35 (versiunea de MiG-29 care cică ar fi ucigaș de F-35, Su-75 (îi zice șah-mat, deci e clar că trebuie să fie ceva care va pulveriza forțele NATO) și, binențeles, MiG-41, care cică o să atingă Mach 5 și o să aibă tunuri laser, deși, alea cică erau montate deja pe Su-57 încă de prin 2020… Sau na, cel puțin așa spuneau sursele de încredere rusești. Dacă pun și niște piloți de elită ceceni necruțători pe ele, ne-a luat dracu’… Capitulează NATO în 2 ore.
…. si bombardierele stealth Suhoi caci, dupa cum a spus Lavrov, US crede ca razboiul poate fi doar in Europa si nah, doar cu alea ajungi in US
Bată-mă Putin, cum de-am putut să uit de bijuteria coroanei? Ăla o să fie pilotat de Putin El Însuși (la bustul gol, firește) când va da lovitura de grație mamonului transatlantic.
Oare or să-i pună și câteva Su-57 dedesubt, ca la Zveno-urile lui Stalin?
Vezi ca ultimul avion militar la care a urcat la manșa a căzut subit 🙁 E vorba de mândria insustriei sovietice Tu 164, resapat in „noile” fabrici.
A fost covarsit de personalitatea lui Putler:-)
F35 e 100% stealth sau are și el niste ferestre ?
Și, daca rușii dau după frații de pe 57, de ce nu primesc și ucrainienii vreo două 35, ca, înmatriculate galben/bleo să zburde peste Kursk, Donesk sau chiar mai departe?
Și poate vom putea găsi raționamentul pentru care rușii îl zboară relativ departe de front..