Numarul in sine este o surpriza, initial de discuta despre 36 de aparate, alegerea era deja pe masa de cel putin un an. Suma avuta in vedere este de 7,14 miliarde de euro (8,1 miliarde dolari), iar partea franceza s-a angajat la compensatii industriale semnificative (poate vor avea indonezienii mai mult noroc decat am avut noi cu Naval Group) de aproximativ 85% din valoarea contractului…
Conform presei franceze Indonezia va cumpara 30 de aparate Rafale C si 12 avioane Rafale B, munitii, pregatirea personalului, doua simulatoare si ce-o mai fi nevoie. Si cam asta-i stirea, repet, mare surpriza nu este, discutiile dintre Franta si Indonezia se desfasoara de ceva timp (de prin 2020 existau zvonuri despre achizitia a 36 de Rafale) si cu ocazia vizitei ministrului francez al apararii in tara asiatica s-a reluat si negocierea pentru submarine. Doua nave Scorpene ar fi avute in vedere, un memorandum fiind semnat in acest sens. Prin 2020 se zvonea chiar ca Inodezia ar fi interesata de patru submarine si ca ar fi existat unele tatonari in Brazilia, care construieste sub licenta o varianta mai mare a Scorpene – Riachuelo-class.
Dar ce oferea concurenta, americanii adica?! 36 de aparate F 15EX la un pret total de 13,9 miliarde de dolari, 12,2 miliarde de euro. Americanii au anuntat ca sunt de acord sa vanda F 15 la doar cateva ore dupa ce partea indoneziana anunta (pe 10 februarie) ca a batut palma cu francezii.
De remarcat, sau macar de notat undeva, ca Indonezia a semnat un contract pentru achizitia a sase aeronave Rafale F 4, urmand ca pentru restul de 36 sa se semneze mai tarziu (presupun). In acelasi timp, guvernul de la Jakarta, surprinzator, si-a lasat si usita F 15EX deschisa sustinand ca si aparatul american ar fi in continuare luat in considerare.
Greu de crezut, cu toate astea, Indonezia comanda armament la un nivel foarte masiv, in 2021 au semnat cu Fincantieri pentru sase fregate FREMM, doua fregate “Iver Huitfeldt” cu danezii plus alte doua fregate Type 31 (Arrowhead 140 (AH140).
Se arunca cu banii ca la nunta, au si motive serioase s-o faca, ramane sa vedem ce va iesi.
Arhipelagul Natuna. Dupa cum se poate observa, aceste insulite sunt hat departe de China continentala, cu toate acestea chinezii au pretentii…
Bataia pestelui, in cazul Indoneziei, este China si mai exact pretentiile Beijingului asupra arhipelagului Natuna, aflat in Marea Chinei de Sud. Zona este disputata de China si Indonezia, chinezii modesti si-ar dori doar 80% din Zona Economica Exclusiva, restul sa fie ramana cui o dori…
PS Detaliile afacerii sunt interesante, astfel, conform declaratiilor doamnei Florence Parly, cele 42 de Rafale vor ajunge neverosimil de repede in Indonezia: sase avioane in urmatoarele luni, iar restul de 36 de unitati vor fi gata ori pana la sfarsitul acestui an, cel mai tarziu in 2023. Ori este foarte dificil pentru Dassault sa construiasca 42 de Rafale, discutam aici despre avioane noi, nu la mana a doua precum in cazul Croatiei si partial al Greciei, in doar doi ani, mai ales daca tinem cont de restul comenzilor avute deja in desfasurare: aparatele care trebuie sa inlocuiasca pe cele cedate catre Grecia si Croatia de Franta, Emiratele Arabe cu 80 de unitati etc…
GeorgeGMT, cu multumiri lui MirceaS
Salut. Raman uimit cat succes are pasaroiu galic, dar sì mai uimit cum va reusii indonezia sa se descurce cu tot c’è inseamna intretinerea acestor flote de avioane, vorbim totusi de o Tara nu prea bogata, Francezii ar trebuii sa ofere si ei o sticla de sampanie chinezoilor pentru acest contract.
Dupa atacul reusit de la Al Watiya cred ca i-a crescut ratingul. Sa fim sinceri acolo Rafale a aratat diferenta intre pretentii umflate ca un balon si puterea adevarata.
” Detaliile afacerii sunt interesante, astfel, conform declaratiilor doamnei Florence Parly, cele 42 de Rafale vor ajunge neverosimil de repede in Indonezia: sase avioane in urmatoarele luni, iar restul de 36 de unitati vor fi gata ori pana la sfarsitul acestui an, cel mai tarziu in 2023.”
Cred că e o interpretare greșita.
Actualmente îi trebuie trei ani lui Dassault, de la declanșarea comenzii să construiască un Rafale (cu tot ciclul de aprovizionare).
Ori se vorbește de PLATA (acontul) primelor 6 Rafale în câteva luni, și apoi restul. Atât timp cât banii nu sunt virați, nu se declanșează nici-o comandă de aprovizionare. Dassault este reputat pentru prudenta tehnologică (pași mici) și comercială.
multe duble, nu cred ca vor sa se opreasca la 43 de avioane.
Nu e vorba numai de școală.
Patru ochi și două creiere nu sunt de prisos în cazul misiunilor în care Rafale excelează.
Insularii astia sunt ciudatei rau de tot. Desi au un GDP imens de peste UN TRILION $ aloca ptr armata doar 0,7%,adica nici 10 miliarde/an. Cu toate astea se arunca in ultima vreme la niste contracte de te doare capul. Cum dracu or reusi sa intretina o armata de peste juma de milion din banii aia si sa mai si cumpere tot felul de sf uri nu stiu. Mai ales ca au de toate de la toti, si ultramoderne si din WW2. Aia de la logistica sunt creti de nervi. Mai ales ca nu au nici cantitati mari sa poata canibaliza. Cateva zeci de f16(tot alfabetul) dar si 16 su 30.8 Apache cu 12 mi35. 40 de transportoare de la briti, cu 60 de la franci, cu cateva turcesti, dar si cateva americane dar si btr-40 sovietice!!! Frate, e haos in armata aia. Hindusii si egipteni sunt sugari pe langa ei.
Ti ciuda ca nu au luat rabla aia de SU?
Câtă dreptate ați avut domnule cu aceste avioane. De ani de zile ne-ați spus cât de performante sunt.
Azi , a cerut si Iraq o ofertă pentru 12 Rafale. Dassault are viitorul asigurat.
Stie cineva, oare, care e numarul de Rafale la care Dassault considera ca va fi pe „break-even”? Am o amintire vaga, deci poate gresita ca ar fi vorba de 700 de bucati. Momentan sunt la 452 (livrate+comenzi), fara aceasta (speculata, deocamdata) vanzare catre Irak.
Chiar acest număr : 450 exemplare aproximativ.
Gruparea Dassault International (Dassault Aviation, Thales și Safran) au participat cu fonduri proprii la 25% din cheltuielile de cercetare dezvoltare (în jur de 1,1 miliarde €).
Cu ocazia aceasta sunt pe deplin rambursați.
Daca ajung la 1000+ comenzi confirmate… este clau un succes tehnologic…
Si clar o sa ia avant si SCAT facut tot de ei…
O sa aiba sustinere ca bani si tehnologie…
Ar trebui sa cerem si noi f18 block III la unchiu.. macar pe naval la MN
Ca Rafale clar nu e voie…
Nu va mai mirati de faptul ca Indonezia vrea si F15. Oamenii astia sunt renumiti pt lipsa de intretinere a tutot echipamentelor, de la masini pana la nave de lupta. Pur si simplu nu inteleg conceptul. Cine a fost acolo povesteste despre masini care merge in 3 cilindri, etc
La ei o masina nu e stricata cat timp se misca. este celebrul episodul cu crucisatorul Ordzhonikidze, Irian cu numele indonezian. In 10 ani a ajuns la fiare vechi pe motiv de intretinere.
Ei cumpara de toata ca macar sa aiba ceva in stare de functionare si mai ales sa vada vecinii. Au avut mereu ceva de impartit cu cineva, de la Olanda, Malaiezia, Singapore, etc
Au renuntat indonezienii la programul IF-X/KF-X pe care il faceau in cooperare cu Sud-Koreeni? Sau il au inca in plan de realizare si pe ala? Ciorba aeronautica tata fac fostii asiatici ai Olandei. Sper sa-i tina banii ca orgoliile cam la asiatici sunt mari. Oricum majoritatea populatiei lor traieste in saracie lucie in majoritatea Asiei.
Cei mai varza pe aviatie de lupta de pe acolo sunt filipinezi decat cu 12 FA-50 Gloden Eagle dar vor si aia acum 12 F-16 EF Block 70 noi noutze, pt ca precum toti sud-est asiatici au probleme maritime cu chinezii.
Imi pare bine pt. Rafale ca mai nou e tare apreciat la vanzari . Merita din plin ! Cu ocazia asta sunt si europenii pe val si ar fi de asteptat sa produca noutati pe viitor
Da avionul asta este o bijuterie.
Pacat ca noi nu ne permitem o escadrila 🙁
Impreuna cu cele 18 + 32 F16 am fi chiar decenti pe partea asta. Bineinteles cu conditia ca toate aeronavele sa aiba munitie: in numar suficient si cat mai variata ca nahh nu strica la casa omului si din aia si din aia ? !
De curiozitate..
cam cat costa sa pregatesti personalul (piloti+tehnicieni) pentru un singur avion de lupta ????
..asa circa si ceva:) ?
Ma gandeam ca sa ai un grup pregătit sa utilizeze, repare etc un avion de lupta – în conditii de forta majora – cred ca mai repede gasesti avioanele decat forta vie calificata ..