Direcția generală pentru armamente din cadrul MApN a transmis miercuri, 20 mai, către Avioane Craiova S.A., invitația de participare la procedura de atribuire prin negociere fără publicare prealabilă a unui anunț de participare, organizată în vederea atribuirii contractului de furnizare a produsului „Revitalizarea și modernizarea a 10 aeronave IAR-99 Standard din dotarea Ministerului Apărării Naționale în configurația IAR-99 SM”.
Prin lansarea invitației de participare către Avioane Craiova S.A., Ministerul Apărării Naționale respectă orientarea strategică asumată în implementarea programelor majore de înzestrare, de angajare, la nivelul maxim posibil, a resurselor industriei de apărare din România.
Programul de revitalizare și modernizare a 10 avioane IAR-99 Standard din dotarea Forțelor Aeriene Române la varianta IAR-99 SM (Standard Modernizat) are ca obiectiv realizarea capabilității aeriene de școală și antrenament pentru pregătirea avansată a piloților în vederea trecerii la zborul pe aeronavele F-16 operate de aviația militară română, precum și menținerea capabilității aeriene de sprijin aerian apropiat și intervenția împotriva țintelor aeriene de viteză mică.
Prin transmiterea invitației de participare MApN a îndeplinit primul pas din procedura legală aplicabilă în această situație, urmând ca uzina craioveană să prezinte o ofertă care să îndeplinească cerințele stabilite de Forțele Aeriene pentru noua capabilitate aeriană. Revitalizarea și modernizarea efectivă a aeronavelor va fi realizată, în situația îndeplinirii condițiilor legale pentru încheierea contractului de atribuire, în perioada 2020-2024.
Biroul presă – MApN
IAR-99 „Zăgan”: https://adevarul.ro/locale/buzau/vulturul-ilie-zaganul-legenda-buzaului-1_536e098c0d133766a886e3ee/index.html
__________
Articol publicat in data de 20 mai 2020.
Si republicat in 23 decembrie 2023.
O știre foarte bună
Si-o luam de la capat …
E nevoie de el pentru ca in mai multe interviuri oficiali din mapn au spus ca ii costa trecerea pe f 16 ptr ca nu se face in tara
Eu nu am primit invitatia ! E grav, doctore ?
pe tine te vor invita cand vor fii modificati Soimii pt a face trecerea la Rafale 😀
?
Avioane Craiova si mai cine? LM? Logic asa ar fii fost
https://www.rumaniamilitary.ro/elbit-systems-a-castigat-un-contract-in-valoare-de-27-milioane-de-dolari-pentru-modernizarea-iar-99-ale-fortelor-aeriene-romane
directorul de la Craiova mai bine și-ar băga panglica aia în fund pentru că e chiar penibil să modernizezi un avion după 3 ani, în ritmul ăsta se renunță la folosirea avionului ăla până termină ei contractul…
Nu dau eu doi bani pe el.. dar te rog, ne poti spune tu perioada optima (si etapele parcurse) pentru schimbarea avionicii.
Dar intelesesem ca trebuie toate revitalizate la standard F-16, cat au mai ramas 20 buc. ?
SM e diferit fata de Soim? daca daca imi explicati va rog diferentele? Multumesc anticipat
SM e IAR-99 Standard, pe cand Soim e IAR-99C, cel modernizat cu Elbit.
Tot motorul ala Turbomecanica/Rolls-Royce Viper Mk632-41M il vor lasa pe cele 10 IAR-99 care vor fi modernizate? Chiar nu se poate pune un motor ceva mai puternic? Candidatul cel mai bun ar fi RR-Turbomeca Adour Mk 951, parerea mea. Diametrul la Adour este mai mic decat la Viper, deci cred ca ar intra in IAR-99 fara modificari importante.
https://en.wikipedia.org/wiki/Armstrong_Siddeley_Viper
https://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Turbomeca_Adour
Ma asteptam sa mai fabrice inca 4 IAR-99 si sa le modernizeze ca FARo sa aiba si ele 2 escadrile de cate 12 IAR-99 fiecare. Poate intr-un viitor super apropiat.
nicio sansa de remotorizare, singura varianta ipotetica ar fi viper 680, cu aproximativ 10% crestere putere si 5% scadere consum (ceva pe acolo) dar piaggio nu cred ca il mai fac si nu vad cum ar putea fi obtinuta documentatia pt el.
datele de pe wikipedia nu sunt exacte, masoara in zone diferite ale motorului si fara a lua in calcul grupul de agregate. Oricum, adour ar fi fost prima varianta de remotorizare, cand s-a analizat prima oara posibilitatea.
Pentru instalarea unui motor dublu flux trebuie crescut debitul aerului de admisie (dublat, cel putin), lucru care se face prin marirea prizelor. deci modificari structurale majore (la 99 prizele trec prin interiorul cadrelor de forta), se face, practic, alt avion. nu e imposibil, dar discutam deja de alt avion.
Mai este cineva la Avioane Craiova să răspundă?
În altă ordine de idei, se pare că informația că Soimii nu pot fi modernizati fata acordul Elbit, nu este chiar falsa. Era vorba să modernizeze toate cele 20 de avioane, dar văd că modernizeze doar Standard
Eu cred ca Aviane Craiova are deja raspunsurile. Ca atare ar trebui sa se miste foarte repede pana nu se razgandeste armata….
Salut. Nimic nou deocamdata o luom de la capat, parca se vorbea de 20 pasarele sau au gasit o scurtatura ca sa scoata din joc Elbit, vom trai si vom vedea. Eu cred ca ar trebui sa se bage in vorba cu Leonardo pentru M-345 si M-346 daca tot vrei ceva smecher pentru antrenarea viitorilor piloti militari de f-16 sau in viitor f-35.
e vorba doar de IAR-99 clasic si nu de alea deja modernizate la standard IAR-99C Soim de Elbit.
Si ce anume vor moderniza la ele si unde vor ajunge? Aceasta modernizare o sa fie peste IAR 99 Soim sau sub ea dpdv tehnic? Apoi, cu Soimii ce facem, mai ii modrnizam si pe aia sau vreodata le modernizam pe toate 20 odata?
DE IAR 99/XT/DT ce se mai aude…sa fie si aia o varianta, a zburat demonstratorul?
@Cezar
Eu știu că prin modernizarea asta, dpdv „tehnic”, vor să aducă cele 10 aparate IAR 99 Standard la nivelul IAR 99 Șoim
m 346? un bimotor de fite pentru pregatirea pilotilor care vor zbura pe monomotoare second hand de 35 de ani?
cat costa un f16 SH romanesc? dar un m346? ca sa ce? (m346 nu e transonic, nici nu faci cu el politie aeriana.. antrenament de lux si atac la sol, daca iti permiti sa risti un avion de 30 de milioan).
m345 e inca in lucru, exceptand motorul dublu flux (si raza aferenta) nu reprezinta niciun fel de avantaj peste iar99, e o evolutie marchetii s211. mai mic, mai slab in acrobatie (iar99 se duce fara probleme in 9.5G).
oricum, la cum merg trebuirle, probabil se va trage de soimi pana ne baga Unchiesu pe gat niste T7 (asta e alta tanara vedeta inutila, cu fite -motor- de multirol e transonic in varianta actuala, neinarmata; daca ii atarnsi si 2 rachete minim…).
Alea modernizate de Elbit sunt la un standard decent de echipare, si, dupa viteza de achzitie de F-16 noi, vor mai fi utile multi ani pentru pregatirea de noi piloti de Lancer…
Astea 10 nemodernizate sunt cam asa cum au iesit din fabrica…
inteleg că Șoimul nu este folosit in antrenamentul dedicat pilotilor pentru F16 ….ce ar putea primi in plus cele 10 standard ca sa devina mai f16 „friendly” decat șoimul modernizat cu elbit?
si atunci care e rostul dublelor f16?
Soimul era pentru trecerea pe Lancer.
Astalalt va avea probabil ecranele si mansa asemanator cu F-16… asta ar fi ideea. Dublele F-16 sunt pasul urmator, pe un avion mai neiertator, mai rapid si mai agresiv
nu era si un simulator in discutie ofata cu achizitia lotului de f16?
ma gandeam ca el ,dublele plus soimii sunt suficiente pentru o pregatire domestica si riguroasa a pilotilor.
acum ca aduc inca 10 iar-uri la standard special pentru falcon inseamna ca povestea achizitiei nu este terminata ….
ar trebui sa fie in dotare ca doar trebuia sa fie livrat in 2019
da, era. Soimii sunt pentru Lancer
Cele 10 meodernizate de Elbit au aproape aceleasi echipamente (minus radar) si configuratie a bordului ca si Lancerele, fiind folosit pentru pregatirea pilotilor de Mig.
https://mlandrei.wordpress.com/2010/02/27/iar-99-soim/
Modernizarea asta va trebui sa creeze un bord similar cu cel de F-16, ca si dispunere a comenzilor, pentru a putea antrena pilotii care vor merge pe F-16
dar atunci erau peste 100 de miguri modernizate.noi acum abia avem 12 falconi pe hartie si probabil doar vreo 7 disponibile la zbor?dar vor 10 soimi de pregatire….pentru ce?poate mai cumpara niste falconi.
in fine,facă ce vor oricum numai intelege nimeni nimic din programele astea de inzestrare.
Ca si alte proiecte, inzestrearea se desfasoara in felul urmator:
40-50% salarii (unele meritate, altele nu, sa mananca si gura umflatilor cu stele pe umar ceva…)
20-30% spagi, combinatii, smecherii, arogante, baxuri de sticle de vin pentru Marina, alea alea.
ce mai ramane, mai cumpara niste munitie, cateva parasute, 3 lunete, si cam aia a fost… Aaaa si o sa mai plateasca ratele pentru Patriot si HiMars.
La final iti raman putini bani pentru investitii si aia vine si ti-i ia alt minister la o rectificare sau mai faci o combinatie de eie. Orice numai sa nu ajunga la inzestrare/modernizare propriu-zisa…
zbori mai mult pe soim ca sa poti sa zbori mai putin pe falcon. conceptul de antrenament modern, cu un avion de antrenament foarte capabil, care permte efectuarea a cat mai multe simulari de misiuni, scazand orele necesare pentru antrenamentul pe avionul de lupta avansat. ma rog, nu stiu daca iar99 si f16C se incadreaza, in 2020, in descrierea asta…
Daca programul e 2020-2024 pentru cele 10 avioane, nu cred intr-o modernizare spectaculoasa, 1 an se pierde sa priceapa aia de la LM cum sa-si bage echipamentele in cutiile noastre, apoi omologari, zboruri test etc… La cat de greaoaie e dezvoltarea avioanelor de gen, as intelege 4 ani pentru primul prototip omologat si aprobat de mapn din acest moment daca se doreste un avion care sa fie scoala pt urmatorii 30 de ani, altfel… o carpeala o sa iasa. Si fara sa jignesc capacitatile profesionale ale celor de la Craiova, insa nu cred ca mai sunt updatati vremurilor, in plus nu am vazut o fata sub 50 de ani prin reportajele de la IAR. Sper sa ma insel dar lipsa de informatii, ca asa secretos mai este mapn-ul nostru, ne face sa ne dam cu parerea, poate uneori prost informati 🙂
Pentru 2-3 escadrile de F-16 preconizate, lucru care se va intapla cam in 5-10 ani, numai bine vei avea cele 10 avioane pregatitie pentru trecerea pe acestea. La numarul asta, nu se merita sa iei o escadrila de avioane de antrenament noua. Cu cat dai pe unul le modernizezi pe toate cele zece. Mai sunt si zeci de motoare ramase de la IAR-93, ai piese de schimb pentru o perioada foarte lunga…
Ne ,,panicam” degeaba, faptul că nu vor trece și C-urile pe display de F16 eu cred ca spune multe, vor mai utiliza țevile multă vreme de acum încolo, iar la stadiul actual de achizitie a ,,noilor” F16 (posibil inca una peste vreo 10 ani operationalizata!) posibil ca soimul sa devina-n curând singurul avion de la noi cu resursa ,,neexpirata „….bine , și alea vreo două F16 an fabricatie 83-84 dacă le vor cruta și de la zborurile de 1 decembrie ca restu-s (tot vreo doua) piese de schimb se stie.
Conform declaratiei de astazi a ministrului apararii, cei de la Craiova for modifica atat avioanele standard IAR 99 (modernizare) cat si „upgrade ul” Soim urilor (de la minutul 9:00)
https://www.stiripesurse.ro/ministrul-apararii-nicolae-ciuca-uzina-avioane-craiova_1467111.html
Mai multe detalii nu avem (sau cel putin eu nu am gasit).
Asta inseamna ca la Soim au de investit mai putin, odata ce au mai trecut deja printr-o modernizare prealabila. Alocarea ar suna cam asa:
-60 milioane de euro pentru 10 IAR 99 Standard.
-40 milioane de euro pentru 10 IAR 99 Soim.
Daca nu luom in considerare schimbarea motorului si nu cred ca o vor face atata timp cat au +80 de motoare de rezerva pe stoc, ar insemna 5 milioane de euro per aparat la o uzina romaneasca ce are costuri mici pe partea de salarizare si alte costuri interne. Nu e rau deloc, numai treaba sa faca baietii.
Oare INCAS o sa fie si el implicat in proiectul asta?
O decizie cat se poate de logica atat miltar cat si economic. Asta mai lipsea sa importam si avioane scoala pt. F16.
Este imbucurator ca se tine cont si de “precum și menținerea capabilității aeriene de sprijin aerian apropiat și intervenția împotriva țintelor aeriene de viteză mică.”. S-a vazut in Libia si Siria ce poate face chiar si un avion care poate cara numai 200kg armament ca sa nu mai scriu de dronele turcesti.
Daca se modernizeaza inclusiv Soimul pt astfel de misiuni este la fel de bine (sa nu se piarda capacitatea de a avea avion scola pt. MIG21 cat timp il folosim).
poate fi un proiect interesant.
echipat cu radar, rachete AA si AG avionul IAR-99 devine un trainer mai real dar si un force multiplier in situatii limita, pe care il putem opera cu piese facute in tara.
pandemia de acum e ca un razboi mondial – insa in loc de lupta pentru PPE va fi lupta pentru armament si munitii in cazul unui conflict masiv. Trebuie sa ne dezvoltam din timp aceste capacitati pentru ca nu e la fel de simplu sa faci o fabrica de armament sau piese de avion cum e cu aducerea unei linii de masti sau de combinezoane – si s-a vazut ca si acolo nu e deloc usor.
E avion de scoala. Nu are nevoie de radar.
Io eram ala care visam, poate-poate… la Vixenu’ 500.
Zagan de Zagan.
https://www.leonardo.com/en/press-release-detail/-/detail/leonardo-vixen-500e-aesa-radar-chosen-for-iar-99-tech-demonstrator
https://www.rumaniamilitary.ro/proiectul-iar-99-td-prezentat-la-inventika
https://www.rumaniamilitary.ro/iar-99-td-urmas-al-iar-99-soim-si-precursorul-unei-noi-generatii
https://www.rumaniamilitary.ro/programul-iar-99-td-incotro
Nu ar putea sa dea jos niste drone din alea care fac prapad pe la ucrainieni?
Echipate cu tun in consola , sau mitraliere binate , sau rachete ieftine.
ar putea, daca l-ar dirija spre tinta un sistem centralizat de aparare anti-aeriana si daca ar opera intr-un spatiu aerian necontestat (cred ca am romanizat un termen din engleza, uncontetsted airspace); dronele alea iraniene sunt insa destul de greu de reperat pe radar.
Alea însă sunt foarte zgomotoase. Am văzut clipuri din Ucraina în care se auzeau (ca o drujbă) și 20-30 de secunde înainte de a apărea în filmare. Mă gândesc că, din acest punct de vedere, cred că se revine la „observator” (care observă prin mijloace empirice și dă direcția unuia care lansează Chiron/Mistral/Stinger). Dar pentru asta trebuie nu doar sa auzi/vezi bine dar să știi și să faci un mic calcul rapid (viteza maximă a „drujbelor” se cam cunoaște).
@Ing.
„Dar pentru asta trebuie nu doar sa auzi/vezi bine dar să știi și să faci un mic calcul rapid (viteza maximă a „drujbelor” se cam cunoaște).”
Pentru ce? Majoritatea manpads-urilor moderne au ochire în infraroșu și/sau termoviziune, plus rachetele care se duc după semnalul IR/UV.
Și în privința asta, Shahed-urile „strălucesc”…
Părerea mea, hâc…
Daca este avion de scoala unde vor invata pilotii utilizarea radarului ? Dupa opinia ta poate in bucatarie la micul dejun!
pe avioanele cu dubla comanda
majoritatea avioanelor de scoala nu au radar. Folosirea se invata la trecerea pe duble si in simulator.
@newman
99-le modernizat are radar virtual. 😉
Părerea mea, hâc…
emulator de radar
incas mai sunt in carti? sau i-au trecut „la colt” dupa vechea licitatie?
Mai au un pic și ajung în cărțile de istorie
https://www.facebook.com/focusaviationro/posts/pfbid0sHqmpCuVorVfqfMc8bEm3BGfFR33mzwisRwjRThBAh2f5zsMhNU4irp1vQcdyqFWl
https://tvr-craiova.ro/stiri/avioane-craiova-a-modernizat-primul-iar-99-sm/?fbclid=IwAR24JbCu8h8V39kb7-4q07GZMsVXWLVi3_rNRLCv7sjXubtnldJsa6b66n8
10 negri mititei…si au mai ramas noua.
calculam unul la doi-trei ani dar timpii se reduc odata cu derularea contractului…sper sa-l finalizeze ,contractul capata o alta dimensiune acum cu razboiul de la est si programul cu pilotii ucrainieni.
trainerele ar fi suficiente pentru pilotii FARo, dar noi tocmai trebuie sa ne dublam capacitatea de antrenament. Ok, acum ucrainienii trimit piloti ce au zburat pe reactoare, dar pentru cele ~70 de aparate, vor avea nevoie si de piloti tineri.
Ar fi un super business sa le dam ctiva Soimi sa inceapa antrenamentul, asa .. sa prindem piata. Pare o mare oportunitate si e pacat sa o pierdem.
Nu de alta, dar altfel cehii vor umple rapid acest gol.
Iar noi sa trecem la un airframe mai avansat, gen TD.
cred ca „TD” a murit speranta
In 2020 a fost semnat contractul de modernizare si au fost alocate 55 milioane de euro.Au fost platiti in avans aproape 20 milioane euro si deabiea acum dupa 3 ani a fost modernizat primul avion din cele 10(credem pe cuvant ca intradevar a fost modernizat si nu ca sa justifice avansul).La cum se misca armata si uzina de avioane sunt circumspect.Probabil va fi o suplimentare de inca 55 de milioane euro pentru finalizare.Tot asa a fost finantat si institutul Pasteur si trecut la armata .Dupa 3 ani nu a produs nici un vaccin!!!
Institutul se numește: Institutul Național de Cercetare Dezvoltare Medico-Militară „Cantacuzino”.
Existența unui astfel de institut este esențială pentru siguranța națională (și nu este singurul element necesar).
Institutul nu produce doar vaccinuri, dar vorbind strict de producerea unui vaccin aceasta poate dura ani de zile in condițiile în care ai tot fluxul autorizat/acreditat, noi a trebuit să luăm tot procesul de la zero.
Bullshit
@ Coșcogeamitea
Institutul Pasteur din România se ocupă de medicina veterinară.
Site-ul oficial este pentru moment in renovare, o scurtă descriere poate fi citită la: https://ro.m.wikipedia.org/wiki/Institutul_Pasteur_(Rom%C3%A2nia)
Institutul preluat de MApN a fost Cantacuzino. Informații despre activitatea desfășurată o puteți găsi aici: https://cantacuzino.mapn.ro/
Referitor la dificultățile producerii unui vaccin găsiți detalii accesând:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5518734/
(nivelul ridicat al comentariului dumneavoastră mă face să cred că nu aveți dificultăți cu limba engleză).
Imi pare bine ca le vom vedea in continuare la zbor dar nu stiu cat vor mai trage de celulele vechi …poate era bine sa mai si construiasca cateva daca mai exista fabrica …nu doar sa le ”puna pe picioare ” …
Intre timp T-38 Talon zboara din anii ’70 (ultimul a fost construit in 1972).
https://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_T-38_Talon
Pana la urma, le-au pus radare de la Lancere, cum se zvonea, ca nu vad modificari la botul avionului?
Radar? Ce-i ala… radar?
Unde sa le puna radar doamne iarta-ma
trebuie modificat pana si trenul de aterizare, sa faca loc la radar
La fel sa schimbi motorul, erau ceva zvonuri cu ceva de la honeywell aerospace de diametru apropiat, un turbofan miltar low bypass, are nevoie de prize de aer (mult) mai mari decat turbojetul de aceeasi putere, turbofanul pune in miscare o masa de aer mai mare cu viteza mai mica, fata de turbojet care trage mai putin aer dar il accelereaza mai tare
Trebuia sa isi propuna ceva realist nu SF care sa fie mai usor de facut la un avion nou pe care Avioane Craiova clar nu poate sa il mai fabrice chiar daca cineva ar veni cu un proiect , si pe care chiar daca Craiova l-ar putea face, nu ar fi rentabil pentru micro-seriile pe care le vrea Romania
Trebuia sa isi faca treaba cum era in caietul de sarcini, si avioanele revitalizate si cu modernizarile la avionica sa fie deja la Bacau sau unde va decide armata sa le foloseasca pentru pregatirea pilotilor de F16 ca trainer avansat
Cele trei SU 34 date jos de F16 ucrainene decolate de la Fetești?
Да!
1. Avionul e impins prin eleron si flaps. Mi se pare o mare „modernizare”.La avioanele clasice eleronul e structura fagure cu i velis de 0,6mm grosime. Ce se intimpla cind un specialist voinic impinge avionul prin acest bord de fuga.
2.stie cineva daca are si „mansa” F16,, mai ales ca mansa e unpic altfel si presupune modificari majore.?
Foarte buna a doua observatie, cel mai probabil nu. Mansa de la F16 (mai degraba un joystick) nu cred sa mearga la un avion care nu e FbW.
PS ma bucur ca ati revenit.
Si prima observatie e f buna, daca urmariti filmul si scoaterea avionului din hangar.
Nu am revenit, a fost doar un cadou de Craciun
@neamtu tiganu? Pai aeronavele nu se trag/imping de comenzi? Asa stiu toti specialistii. Iar inscriptiile cu „NU CALCATI” sunt pt. incepatori 🙂
s-a omis plackard-ul cu „nu implinge de eleron”
da, asa e, trecerea la joystick-ul de F-16 ar fi fost putin prea complexa si scumpa ca sa justifice utilizarea pentru un avion de antrenament…
1. depinde daca e nomex sau aluminiu… dar e nerecomandat, probabil ca s-a blocat in actuator si trebuie verificata functionarea corecta a actuatorilor, nu cred ca are stopperi pe suprafetele de comanda;
2. https://www.facebook.com/photo/?fbid=853927253403408&set=pcb.853932823402851
joystick-ul de f-16 vine cu fly-by-wire; ar fi interesant pt. un proiect dedicat, nu cred ca inlocuirea comenzilor si introducerea de fly-by-wire se poate face intr-unproiect de modernizare avionica
Am ajuns sa avem forte aeriene cam la nivelul Serbiei, iar la cele terestre in teorie ne sunt nițel superiori. Vai de capul nostru. Daca nici IAR-ul99 nu îl putem salva, moderniza, menține înseamnă că suntem chiar varza.