Invitație de participare la procedura de atribuire pentru revitalizarea și modernizarea a 10 aeronave IAR-99, transmisă către Avioane Craiova S.A.

Direcția generală pentru armamente din cadrul MApN a transmis miercuri, 20 mai, către Avioane Craiova S.A., invitația de participare la procedura de atribuire prin negociere fără publicare prealabilă a unui anunț de participare, organizată în vederea atribuirii contractului de furnizare a produsului „Revitalizarea și modernizarea a 10 aeronave IAR-99 Standard din dotarea Ministerului Apărării Naționale în configurația IAR-99 SM”.

Prin lansarea invitației de participare către Avioane Craiova S.A., Ministerul Apărării Naționale respectă orientarea strategică asumată în implementarea programelor majore de înzestrare, de angajare, la nivelul maxim posibil, a resurselor industriei de apărare din România.

Programul de revitalizare și modernizare a 10 avioane IAR-99 Standard din dotarea Forțelor Aeriene Române la varianta IAR-99 SM (Standard Modernizat) are ca obiectiv realizarea capabilității aeriene de școală și antrenament pentru pregătirea avansată a piloților în vederea trecerii la zborul pe aeronavele F-16 operate de aviația militară română, precum și menținerea capabilității aeriene de sprijin aerian apropiat și intervenția împotriva țintelor aeriene de viteză mică.

Prin transmiterea invitației de participare MApN a îndeplinit primul pas din procedura legală aplicabilă în această situație, urmând ca uzina craioveană să prezinte o ofertă care să îndeplinească cerințele stabilite de Forțele Aeriene pentru noua capabilitate aeriană. Revitalizarea și modernizarea efectivă a aeronavelor va fi realizată, în situația îndeplinirii condițiilor legale pentru încheierea contractului de atribuire, în perioada 2020-2024.

Biroul presă – MApN

IAR-99 „Zăgan”: https://adevarul.ro/locale/buzau/vulturul-ilie-zaganul-legenda-buzaului-1_536e098c0d133766a886e3ee/index.html

__________

Articol publicat in data de 20 mai 2020.

Si republicat in 23 decembrie 2023.

 

 

76 de comentarii:

  1. O știre foarte bună

    6
  2. Eu nu am primit invitatia ! E grav, doctore ?

    16
  3. Avioane Craiova si mai cine? LM? Logic asa ar fii fost

    5
  4. Dar intelesesem ca trebuie toate revitalizate la standard F-16, cat au mai ramas 20 buc. ?

    2
  5. SM e diferit fata de Soim? daca daca imi explicati va rog diferentele? Multumesc anticipat

    2
    • SM e IAR-99 Standard, pe cand Soim e IAR-99C, cel modernizat cu Elbit.

      8
    • Tot motorul ala Turbomecanica/Rolls-Royce Viper Mk632-41M il vor lasa pe cele 10 IAR-99 care vor fi modernizate? Chiar nu se poate pune un motor ceva mai puternic? Candidatul cel mai bun ar fi RR-Turbomeca Adour Mk 951, parerea mea. Diametrul la Adour este mai mic decat la Viper, deci cred ca ar intra in IAR-99 fara modificari importante.
      https://en.wikipedia.org/wiki/Armstrong_Siddeley_Viper
      https://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Turbomeca_Adour
      Ma asteptam sa mai fabrice inca 4 IAR-99 si sa le modernizeze ca FARo sa aiba si ele 2 escadrile de cate 12 IAR-99 fiecare. Poate intr-un viitor super apropiat.

      7
      • nicio sansa de remotorizare, singura varianta ipotetica ar fi viper 680, cu aproximativ 10% crestere putere si 5% scadere consum (ceva pe acolo) dar piaggio nu cred ca il mai fac si nu vad cum ar putea fi obtinuta documentatia pt el.
        datele de pe wikipedia nu sunt exacte, masoara in zone diferite ale motorului si fara a lua in calcul grupul de agregate. Oricum, adour ar fi fost prima varianta de remotorizare, cand s-a analizat prima oara posibilitatea.
        Pentru instalarea unui motor dublu flux trebuie crescut debitul aerului de admisie (dublat, cel putin), lucru care se face prin marirea prizelor. deci modificari structurale majore (la 99 prizele trec prin interiorul cadrelor de forta), se face, practic, alt avion. nu e imposibil, dar discutam deja de alt avion.

        9
  6. Mai este cineva la Avioane Craiova să răspundă?
    În altă ordine de idei, se pare că informația că Soimii nu pot fi modernizati fata acordul Elbit, nu este chiar falsa. Era vorba să modernizeze toate cele 20 de avioane, dar văd că modernizeze doar Standard

    5
  7. Eu cred ca Aviane Craiova are deja raspunsurile. Ca atare ar trebui sa se miste foarte repede pana nu se razgandeste armata….

    5
  8. Salut. Nimic nou deocamdata o luom de la capat, parca se vorbea de 20 pasarele sau au gasit o scurtatura ca sa scoata din joc Elbit, vom trai si vom vedea. Eu cred ca ar trebui sa se bage in vorba cu Leonardo pentru M-345 si M-346 daca tot vrei ceva smecher pentru antrenarea viitorilor piloti militari de f-16 sau in viitor f-35.

    2
    • e vorba doar de IAR-99 clasic si nu de alea deja modernizate la standard IAR-99C Soim de Elbit.

      13
      • Si ce anume vor moderniza la ele si unde vor ajunge? Aceasta modernizare o sa fie peste IAR 99 Soim sau sub ea dpdv tehnic? Apoi, cu Soimii ce facem, mai ii modrnizam si pe aia sau vreodata le modernizam pe toate 20 odata?

        DE IAR 99/XT/DT ce se mai aude…sa fie si aia o varianta, a zburat demonstratorul?

        3
    • m 346? un bimotor de fite pentru pregatirea pilotilor care vor zbura pe monomotoare second hand de 35 de ani?
      cat costa un f16 SH romanesc? dar un m346? ca sa ce? (m346 nu e transonic, nici nu faci cu el politie aeriana.. antrenament de lux si atac la sol, daca iti permiti sa risti un avion de 30 de milioan).
      m345 e inca in lucru, exceptand motorul dublu flux (si raza aferenta) nu reprezinta niciun fel de avantaj peste iar99, e o evolutie marchetii s211. mai mic, mai slab in acrobatie (iar99 se duce fara probleme in 9.5G).
      oricum, la cum merg trebuirle, probabil se va trage de soimi pana ne baga Unchiesu pe gat niste T7 (asta e alta tanara vedeta inutila, cu fite -motor- de multirol e transonic in varianta actuala, neinarmata; daca ii atarnsi si 2 rachete minim…).

      3
  9. Alea modernizate de Elbit sunt la un standard decent de echipare, si, dupa viteza de achzitie de F-16 noi, vor mai fi utile multi ani pentru pregatirea de noi piloti de Lancer…
    Astea 10 nemodernizate sunt cam asa cum au iesit din fabrica…

    9
  10. inteleg că Șoimul nu este folosit in antrenamentul dedicat pilotilor pentru F16 ….ce ar putea primi in plus cele 10 standard ca sa devina mai f16 „friendly” decat șoimul modernizat cu elbit?
    si atunci care e rostul dublelor f16?

    3
    • Soimul era pentru trecerea pe Lancer.
      Astalalt va avea probabil ecranele si mansa asemanator cu F-16… asta ar fi ideea. Dublele F-16 sunt pasul urmator, pe un avion mai neiertator, mai rapid si mai agresiv

      14
    • Cele 10 meodernizate de Elbit au aproape aceleasi echipamente (minus radar) si configuratie a bordului ca si Lancerele, fiind folosit pentru pregatirea pilotilor de Mig.
      https://mlandrei.wordpress.com/2010/02/27/iar-99-soim/

      Modernizarea asta va trebui sa creeze un bord similar cu cel de F-16, ca si dispunere a comenzilor, pentru a putea antrena pilotii care vor merge pe F-16

      9
      • dar atunci erau peste 100 de miguri modernizate.noi acum abia avem 12 falconi pe hartie si probabil doar vreo 7 disponibile la zbor?dar vor 10 soimi de pregatire….pentru ce?poate mai cumpara niste falconi.
        in fine,facă ce vor oricum numai intelege nimeni nimic din programele astea de inzestrare.

        2
        • Ca si alte proiecte, inzestrearea se desfasoara in felul urmator:

          40-50% salarii (unele meritate, altele nu, sa mananca si gura umflatilor cu stele pe umar ceva…)

          20-30% spagi, combinatii, smecherii, arogante, baxuri de sticle de vin pentru Marina, alea alea.

          ce mai ramane, mai cumpara niste munitie, cateva parasute, 3 lunete, si cam aia a fost… Aaaa si o sa mai plateasca ratele pentru Patriot si HiMars.

          La final iti raman putini bani pentru investitii si aia vine si ti-i ia alt minister la o rectificare sau mai faci o combinatie de eie. Orice numai sa nu ajunga la inzestrare/modernizare propriu-zisa…

          16
        • zbori mai mult pe soim ca sa poti sa zbori mai putin pe falcon. conceptul de antrenament modern, cu un avion de antrenament foarte capabil, care permte efectuarea a cat mai multe simulari de misiuni, scazand orele necesare pentru antrenamentul pe avionul de lupta avansat. ma rog, nu stiu daca iar99 si f16C se incadreaza, in 2020, in descrierea asta…

          3
  11. Daca programul e 2020-2024 pentru cele 10 avioane, nu cred intr-o modernizare spectaculoasa, 1 an se pierde sa priceapa aia de la LM cum sa-si bage echipamentele in cutiile noastre, apoi omologari, zboruri test etc… La cat de greaoaie e dezvoltarea avioanelor de gen, as intelege 4 ani pentru primul prototip omologat si aprobat de mapn din acest moment daca se doreste un avion care sa fie scoala pt urmatorii 30 de ani, altfel… o carpeala o sa iasa. Si fara sa jignesc capacitatile profesionale ale celor de la Craiova, insa nu cred ca mai sunt updatati vremurilor, in plus nu am vazut o fata sub 50 de ani prin reportajele de la IAR. Sper sa ma insel dar lipsa de informatii, ca asa secretos mai este mapn-ul nostru, ne face sa ne dam cu parerea, poate uneori prost informati 🙂

    3
  12. Pentru 2-3 escadrile de F-16 preconizate, lucru care se va intapla cam in 5-10 ani, numai bine vei avea cele 10 avioane pregatitie pentru trecerea pe acestea. La numarul asta, nu se merita sa iei o escadrila de avioane de antrenament noua. Cu cat dai pe unul le modernizezi pe toate cele zece. Mai sunt si zeci de motoare ramase de la IAR-93, ai piese de schimb pentru o perioada foarte lunga…

    11
  13. Ne ,,panicam” degeaba, faptul că nu vor trece și C-urile pe display de F16 eu cred ca spune multe, vor mai utiliza țevile multă vreme de acum încolo, iar la stadiul actual de achizitie a ,,noilor” F16 (posibil inca una peste vreo 10 ani operationalizata!) posibil ca soimul sa devina-n curând singurul avion de la noi cu resursa ,,neexpirata „….bine , și alea vreo două F16 an fabricatie 83-84 dacă le vor cruta și de la zborurile de 1 decembrie ca restu-s (tot vreo doua) piese de schimb se stie.

    3
  14. Alin-Theodor

    Conform declaratiei de astazi a ministrului apararii, cei de la Craiova for modifica atat avioanele standard IAR 99 (modernizare) cat si „upgrade ul” Soim urilor (de la minutul 9:00)

    https://www.stiripesurse.ro/ministrul-apararii-nicolae-ciuca-uzina-avioane-craiova_1467111.html

    Mai multe detalii nu avem (sau cel putin eu nu am gasit).

    5
    • Asta inseamna ca la Soim au de investit mai putin, odata ce au mai trecut deja printr-o modernizare prealabila. Alocarea ar suna cam asa:

      -60 milioane de euro pentru 10 IAR 99 Standard.
      -40 milioane de euro pentru 10 IAR 99 Soim.

      Daca nu luom in considerare schimbarea motorului si nu cred ca o vor face atata timp cat au +80 de motoare de rezerva pe stoc, ar insemna 5 milioane de euro per aparat la o uzina romaneasca ce are costuri mici pe partea de salarizare si alte costuri interne. Nu e rau deloc, numai treaba sa faca baietii.

      Oare INCAS o sa fie si el implicat in proiectul asta?

      14
  15. O decizie cat se poate de logica atat miltar cat si economic. Asta mai lipsea sa importam si avioane scoala pt. F16.

    Este imbucurator ca se tine cont si de “precum și menținerea capabilității aeriene de sprijin aerian apropiat și intervenția împotriva țintelor aeriene de viteză mică.”. S-a vazut in Libia si Siria ce poate face chiar si un avion care poate cara numai 200kg armament ca sa nu mai scriu de dronele turcesti.
    Daca se modernizeaza inclusiv Soimul pt astfel de misiuni este la fel de bine (sa nu se piarda capacitatea de a avea avion scola pt. MIG21 cat timp il folosim).

    5
  16. poate fi un proiect interesant.

    echipat cu radar, rachete AA si AG avionul IAR-99 devine un trainer mai real dar si un force multiplier in situatii limita, pe care il putem opera cu piese facute in tara.

    pandemia de acum e ca un razboi mondial – insa in loc de lupta pentru PPE va fi lupta pentru armament si munitii in cazul unui conflict masiv. Trebuie sa ne dezvoltam din timp aceste capacitati pentru ca nu e la fel de simplu sa faci o fabrica de armament sau piese de avion cum e cu aducerea unei linii de masti sau de combinezoane – si s-a vazut ca si acolo nu e deloc usor.

    2
  17. incas mai sunt in carti? sau i-au trecut „la colt” dupa vechea licitatie?

    3
  18. 10 negri mititei…si au mai ramas noua.
    calculam unul la doi-trei ani dar timpii se reduc odata cu derularea contractului…sper sa-l finalizeze ,contractul capata o alta dimensiune acum cu razboiul de la est si programul cu pilotii ucrainieni.

    3
  19. trainerele ar fi suficiente pentru pilotii FARo, dar noi tocmai trebuie sa ne dublam capacitatea de antrenament. Ok, acum ucrainienii trimit piloti ce au zburat pe reactoare, dar pentru cele ~70 de aparate, vor avea nevoie si de piloti tineri.
    Ar fi un super business sa le dam ctiva Soimi sa inceapa antrenamentul, asa .. sa prindem piata. Pare o mare oportunitate si e pacat sa o pierdem.
    Nu de alta, dar altfel cehii vor umple rapid acest gol.
    Iar noi sa trecem la un airframe mai avansat, gen TD.

    9
  20. In 2020 a fost semnat contractul de modernizare si au fost alocate 55 milioane de euro.Au fost platiti in avans aproape 20 milioane euro si deabiea acum dupa 3 ani a fost modernizat primul avion din cele 10(credem pe cuvant ca intradevar a fost modernizat si nu ca sa justifice avansul).La cum se misca armata si uzina de avioane sunt circumspect.Probabil va fi o suplimentare de inca 55 de milioane euro pentru finalizare.Tot asa a fost finantat si institutul Pasteur si trecut la armata .Dupa 3 ani nu a produs nici un vaccin!!!

    5
  21. Imi pare bine ca le vom vedea in continuare la zbor dar nu stiu cat vor mai trage de celulele vechi …poate era bine sa mai si construiasca cateva daca mai exista fabrica …nu doar sa le ”puna pe picioare ” …

    2
  22. Pana la urma, le-au pus radare de la Lancere, cum se zvonea, ca nu vad modificari la botul avionului?

    2
    • Unde sa le puna radar doamne iarta-ma
      trebuie modificat pana si trenul de aterizare, sa faca loc la radar
      La fel sa schimbi motorul, erau ceva zvonuri cu ceva de la honeywell aerospace de diametru apropiat, un turbofan miltar low bypass, are nevoie de prize de aer (mult) mai mari decat turbojetul de aceeasi putere, turbofanul pune in miscare o masa de aer mai mare cu viteza mai mica, fata de turbojet care trage mai putin aer dar il accelereaza mai tare
      Trebuia sa isi propuna ceva realist nu SF care sa fie mai usor de facut la un avion nou pe care Avioane Craiova clar nu poate sa il mai fabrice chiar daca cineva ar veni cu un proiect , si pe care chiar daca Craiova l-ar putea face, nu ar fi rentabil pentru micro-seriile pe care le vrea Romania

      Trebuia sa isi faca treaba cum era in caietul de sarcini, si avioanele revitalizate si cu modernizarile la avionica sa fie deja la Bacau sau unde va decide armata sa le foloseasca pentru pregatirea pilotilor de F16 ca trainer avansat

      4
  23. Cele trei SU 34 date jos de F16 ucrainene decolate de la Fetești?

  24. 1. Avionul e impins prin eleron si flaps. Mi se pare o mare „modernizare”.La avioanele clasice eleronul e structura fagure cu i velis de 0,6mm grosime. Ce se intimpla cind un specialist voinic impinge avionul prin acest bord de fuga.
    2.stie cineva daca are si „mansa” F16,, mai ales ca mansa e unpic altfel si presupune modificari majore.?

    6
  25. Am ajuns sa avem forte aeriene cam la nivelul Serbiei, iar la cele terestre in teorie ne sunt nițel superiori. Vai de capul nostru. Daca nici IAR-ul99 nu îl putem salva, moderniza, menține înseamnă că suntem chiar varza.

    5

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *