Primul F 35A construit de mafie! 🙂 🙂
Italia a luat in primire in mod formal primul F 35A la baza aeriana Cameri, acolo unde aparatul a si executat primul sau zbor in septembrie. Noutatea rezida si din faptul ca acest F 35A este primul receptionat de un partener in programul JSF si care sa nu fie construit integral in SUA, acest F 35 fiind asamblat in Italia, in uzina de la Cameri (uzina care se ocupa cu asamblarea finala si verificarea aparatului), care uzina este propietatea statului italian, dar este administrata de Alenia Aermacchi si Lockheed Martin.
Interesant sistem, as spune, folosit si de americani: staul este propietarul uzinei dar administrarea este asigurata de compania care isi vinde produsul catre armata.
AL-1 (indicativul primului F 35A asamblat in afara SUA) va zbura peste Atlantic in februarie, catre Luke Air base din Arizona, acolo unde pilotii italieni se vor pregati impreuna cu cei americani. Deasupra Atlantiului Al-1 va fi alimentat in zbor de o “cisterna zburatoare “ italiana – un Boeing 767.
Uzina din Cameri este deocamdata singura de acest fel din lume (cu exceptia SUA) si astfel va fi folosita ca centru pentru intretinerea de nivel superior pentru toate F 35-urile din Europa…
Bravo italienilor!
Revenind pe mioriticele noastre plaiuri, mai daunazi am avut un clinci cu un fost pilot de vanatoare roman care imi tot explica ca pe el nu-l intereseaza nus ce aranjamente de offset ci doar avionul pe care-l zboara.
Acest gen de abordare am intalnit-o foarte des printre militar, de zici ca le-a luat Dumnezeu capacitatea cognitiva…
Degeaba am incercat sa-i explic ca daca cineva si-ar bate joc de noi si ne-ar face cadou 48 de F 15SE, tot nu am fi in stare sa le operam, in lipsa unei dezvoltari economice sustenabile care sa asigure avioanelor resursa financiara necesara folosirii lor.
Prea putina lume intelege, am remarcat eu, legatura ombilicala intre economie si dotarea armatei. Offsetul nu este un moft sau o idee fixa ci este doar un mecanism prin care se genereaza crestere economica si astfel se pot genera resurse financiare pentru achizitii viitoare si mai ales pentu folosirea bunurilor achizitionate.
Romania nu va avea niciodata o armata dotata decent atat timp cat o parte cat mai mare din fondurile pentru dotare si intretinere nu produc plus-valoare in economia romaneasca. Din pacte acest adevar extrem de simplu si usor demonstrabil matematic pare peste puterea de intelegere a unor oameni altfel destul de inteligenti, conform fisei postului ocupat acum sau in trecut…
GeorgeGMT
Probabil ca F 35-urile italiene le vor bate pe celelalte F-uri din Alianta si le vor cere taxa de protectie 🙂 .
dar italieni au si Eurofighter, corect?
si inca mai zboara si Tornado (cand am fost la Brescia, zburau tornado aproape zilnic pe acolo!
Ma tot uitam pe cer poate vad si eu un Eurofighter…. dar nu am avut bafta asta! probabil UM din zona Bresciei nu opereaza Eurofighte… 🙁
ce fac
Din ce stiu sunt singurii care vor opera atat F 35A cat si EF.
Ce tare…
Va dati seaa cum ar fi ca Romani sa aiba la Fetesti 24 avioane Eurofighter iar la Bacau 24 avioane F-35?
Cred ca nenea Putin ar turba de suparare….
George…
stii cumva daca F16-MLU ale romanilor au in dotare si IRST?
era un articol pe aici cu ceva timp in urma legat de faptul ca Romania era interesata de sistemul IRST de la Looched Martin
De unde sa aiba? Astia nu au luat decat 3 poduri ECCM la 12 avioane si tu vrei si IRST?
Exista poduri IRST, inclusiv cel mai nou de la Lockheed, dar mai important ar fi radar AESA si dupa aia IRST.
http://www.lockheedmartin.com/us/news/press-releases/2015/june/mfc-063015-lockheed-martin-legion-pod.html
Se pot folosi de containerele Sniper pentru acelasi lucru.
Asa cum a scris si Alex, au fost achizitionate containere Sniper care pot indeplini si acest rol. Deocamdata atat.
Daca au luat Sniper ATP da, dar daca au luat in model mai vechi, nu prea.
Care este modelul mai vechi? Exista Sniper ATP si ATP-SE. https://www.fbo.gov/index?s=opportunity&mode=form&id=284856b0596b8c5fbfb1afc874e69d97&tab=core&tabmode=list&=
Deci au luat (sau e doar comandat?) ATP, atunci e OK.
Au cumparat.
Eu sunt sunt fan offset, pentru ca astea trebuie negociate cu cap, in interes national. Si la noi s-ar negocia mai degraba in interes personal, asa ca statul ar lua tzeapa. Pentru comparatie, polonezii au obtinut offset gramada in contractul F-16 cu Lockheed (a carui derulare e de studiat daca ne propunem noi sa luam F-16V sau F-35), citez:
The Polish government announced on 30 May (2015) that Lockheed Martin has completed its offset obligations related to the country’s 2002 procurement of F-16 Fighting Falcon aircraft.
Deputy Minister of Economy Arkadiusz Bak revealed during the handover of statements that the offset agreement, signed in 2003, had created 140 credited programmes, with the total programme being worth USD6.03 billion to the Polish economy.
One of the last programmes undertaken by Lockheed Martin as part of the agreement involved creating a national service centre for maintenance, repair, and overhaul of the aircraft, in association with UTC Aerospace Systems.
The announcement that Lockheed Martin has discharged its offset liability comes as the Polish government completed payment for the aircraft, with the final instalment of PLN5.363 billion (USD1.433 billion) being included in the country’s 2015 defence budget.
Dar polonezii au facut si greseli, nu au fost capabili sa faca mentenanta ca lumea de la inceput, acum e in curs de rezolvare:
The current priorities for the Poland F-16 program are to keep the F-16s flying, train additional pilots up to the required ratio of 1.5 pilots per aircraft, and increase operational readiness.
Some of these priorities are being addressed directly by offset initiatives associated with the Polish F-16 program. An F-16 services center at a military depot in Bydgoszcz, northeast of Poznan, is one example. “Some parts affect our readiness rates because we have to ship them to the United States for repair,” noted Tadeusz Pieciukiewicz, deputy director of the F-16 program bureau. “These turnaround times should decrease significantly once we establish an indigenous depot-level repair capability.” That organic capability should be reached by 2016.
The service center in Bydgoszcz will focus initially on hydraulic, mechanical, and pneumatic systems and then expand to electrical systems and avionics.
Pai polacii o tara de bețivi ordinari ce ai vrea sa facă ceva drept sau italienii ai lucrat vreodată cu italieni sau polonezi ….te asigur ca e jale aia tepari și ceilalți bețivi ordinari.
Nu stiu cu ce polaci ai lucrat tu insa eu unul am peste trei ani de experienta cu ei si te asigur ca sunt mult mai seriosi decat „mamaligarii” nostri neaosi. In niciun caz nu i-as face betivi.
La caterinca si misto nu ne intrece nimeni, pacat ca dam numai din gura ca in rest nu suntem in stare de nimic.
Dupa 50 de ani de ”Statul stie mai bine” si dupa 25 de ani de ”nu e bine sa stiu mai mult decat trebuie, ca-mi supar sefii” cum sa inteleaga ca economia este unul din factorii fara de care armata, cea mai dotata, nu este si puternica
De asta, pe langa multe alte lucruri sunt de acord cu anticii ca barbatii de stat nu se pot educa fara istorie.
Si ce ne invata istoria?
Ca dezvoltarea economica permite constituirea si proiectarea unei puteri militare. Puterea militara genereaza securitate, sub umbrela careia societatea poate evolua.
Dupa WWII Japonia zdrobita a investit in invatamant mai mult ca in industrie. De ce in invatamant? Pentru ca fara oameni educati tehnic si fara o mentalitate nationalista nu vor exista resursele umane pentru o economie performanta.
Ei au investit in profesori si in pastrarea si cultivarea traditiilor utile pentru dezvoltare economica.
Odata ce si-au construit o economie performanta au redevenit si o putere militara regionala. Numai lesa USA ii tine in frau sa nu devina si mai puternici.
La noi invatamantul nu a fost niciodata reformat dupa catastrofa lasata de comunisti, care au facut o anumita educatie tehnica, nu neg, dar la capitolul formarii mentalitatilor sanatoase pe baza traditiilor nationale a esuat. Acelasi invatamant anchilozat format in anii 50 ai secolului trecut este si acum la capitolul mentalitati, iar formarea aptitudinilor tehnice chiar a decazut.
In plan economic multi dintre militarii nostrii nu percep (de asta am vorbit de invatamant – ar fi trebuit sa fie educati sa perceapa) ca puterea unei forte militare este data de economia care o sustine. Caderea URSS-ului, care a fost o reala putere militara, s-a datorat nu unei infrangeri militare sau lipsei dotarii tehnice, ci faptului ca economia lor a devenit neperformanta. Cand le-a cazut economia au fost nevoiti sa taie in carne vie, iar puterea lor militara a fost printre victime.
Economia nu sustine doar armata, ci intrega societate.
Armata este traditional consumatoare de resurse economice si nu creatoare a acestora.
Nu stiu ce solutii economice vor fi gasite in viitor, dar Offsetul ar trebui trecut in Constitutie pentru dotarile cu tehnica din strainatate. Armata poate deveni, din consumatoare de resurse, in cogeneratoare de dezvoltare economica.
Din nefericire, nepriceperea acestui adevar nu este datorata doar lipsei de cunoastere a mecanismelor economice de functionare a unui stat, ci si nepatriotismului clasei politice si carierismului corpului superior al ofiterilor si al generalilor.
Tara este condusa prin intermediul serviciilor secrete (care ca peste tot vor bani doar pentru ei), iar armata nu este garanta suveranitatii nationale, ci doar o anexa birocratica inarmata a sistemului de putere actual.
Ce ne lipseste noua un proiect de tara in care fiecare componenta a sistemului statal sa consume minimum de resurse si sa genereze dezvoltare economica.
Stati linistiti, tranzitia nu s-a terminat, nici nu a inceput. Ultimii 25 de ani au consacrat doar trecerea puterii de la politicienii comunisti, la smecherii care stateau nerabdatori in randurile doi si trei.
Felicitari pentru acest comentariu! Si apropo de Japonia……chiar asa este!
Reteta de acum 60 de ani nu se poate aplica astazi in speranta de a obtine acelasi rezultat. „Dupa WWII Japonia zdrobita a investit in invatamant mai mult ca in industrie. „ Da, hai sa dublam bugetul invatamantului fara industrie, iar apoi, peste 20 de ani, sa ne intrebam de ce pleaca tinerii din tara. Practic am educa forta de munca a Germaniei.
Mai degraba Romania are nevoie in primul rand de infrastructura de transport rutier/feroviar, care va ajuta industria. In domeniul educatiei ar trebui reinfiintate scolile profesionale in detrimentul subventionarii studiilor superioare.
@ gattone // Nu ati inteles. Invatamantul in forma actuala este fabrica de someri. Trebuie curatat de fosilele comunistoide si carieristi si trebuie conectat total la realitatea pietei. Fara invatamant performant economia si toate sectoarele societatii vor arata la fel si peste 20 de ani. Nu spune nimeni sa ignoram celelalte domenii ale societatii, dar invatamantul trebuie sa aiba prioritate.
Iar invatamantul nu trebuie sa fie doar tehnic. El trebuie sa fie dezvoltator de mentalitati sanatoase fata de munca si fata de ceilati cetateni si, de ce nu, si fata de ceilalti cetateni ai lumii.
Cu alte cuvinte, vrem destepti plecati, sau prosti aici? Asta e ca si cu mancatul, la ce mai mananci daca maine tot iti va fi foame?
Nu toti tre să fie inteligenții să priceapă cum funcționează sistemul, mai e nevoie si de carne de tun!:-)
Da, dar pilotii de vanatoare (in cazul acesta) nu se considera carne de tun.
In afara imaginii la care broscarii tin foarte mult, ma intreb daca italienii chiar au nevoie de F35 si daca nu era mai ok Rafale pentru portavionul lor.
Rafale M are nevoie de un portavion tip CATOBAR ca sà opereze în conditii optime, éventual unul cu sky jump dar cu capacitatea de sarcinà redusà. Italienii nu au asa ceva.
„éventual unul cu sky jump dar cu capacitatea de sarcinà redusà. Italienii nu au asa ceva.”
Cum dracu sa n’aiba cu sky’jump !?!
Macar de curiozitate daca te uitai la poze si vedeai caCa’vour are sky’jump 🙂 si ca opereaza Harrier
https://en.wikipedia.org/wiki/File:Carriers_Cavour_(550)_-_Harry_S._Truman_(CVN-75)_and_Charles_de_Gaulle_(R91)_underway_in_2013.JPG
Ca si Garibaldi, inca in serviciu
Stai linistit ca fraierii astia cumpara F35B
Pt ca’s fraieri, ca mai toata lumea buna 🙂
Ca altfel isi luau Rafale, ca nu mai ala zboara, numai ala face viraje, numai ala are SPECTRA si numai ala zboara la nusce inaltime cu nusce viteza 😉 🙂 🙂
that was fast 🙂 🙂
I was fast… vrei sa spui 🙂
Zgureanu mana iute 🙂 sa traitzi
Nu cu Cavour sau Garibaldi.
Dar Dassault a facut un studiu de fezabilitate pentru PA indien ex-rus. Trebuie sà aiba pista oblicà pentru aterizare
https://fr.m.wikipedia.org/wiki/STOBAR
Italienii nu sunt de catégorie aceasta.
Aia e altceva, nu ca nu au sky’jump, ca au 🙂
Astia nici nu au avut intentzie sa opereze asa ceva
Atat ei cat si englezii cu clasa „Regina Batrana si Urata” s’au bazat pe aparate V/STOL
Si spaniolii cu „Ion Carlos cel Dintai” plus australienii cu „Canberra” – copaile alea multipurpose
I-am raspuns lui Sorin despre imposibilitatea italienilor de a opera Rafale M cu navele lor. Poate ar du trebuit sà fi fost mai precis cu STOBAR si sa nu ma limitez doar la „skyjump”. În rest, extrapolezi în batjocurà ca de obicei, în mod foarte constructiv dupà parerea dumitale.
probabil ar fi trebuit sa fii mai precis, in rest esti matale cam prea sensibil 🙂
Brrroblema* cu Rafale ie* alta…
Deja madam Le Pen Marine se gandeste cum sa faca sa-si onoreze „(bine)facatorul de minuni ” de la Kremlin care a imprumutat partidu’ in vremuri de restriste… Oarece tehnologii sensibile ar fi binevenite acum la vremea embargoului…
Si daca da Domnu ‘ (nu ala de sus bre 🙂 , ala de inghite steroizi si viagra de la Kremlin) si ajunge pres *edinte sau macar subt presedinte… atunci poa’ sa trimita si planurile noilor sujmarine francaistaneze pentru un upgrade major prin Rusia….
Mai dureaza un pic…
Cum am zis ceva de Kremlin cum a sarit si spamu’ „Your comment is awaiting moderation”…
Bag seama ca cuvantu’ Kremlin (cacofonie marca GSG) este trecut in lista de spam…. Ori Mariana lu’ le Pen scoate ceva franci din spam…
Bati câmpii Danny ! Recunostiinta lui Marine nu duce pânà acolo. Este mai patrioatà decât banda de màscàrici la putere în Franta.
Mircea,
O fi tanti mai patrioata insa nu-ti doresc si nu-mi doresc ca tanti asta si trupa ei sa inceapa sa faca legile in Franta! Ce-o facut Orban in Ungaria o sa fie nimic fata de ce o sa se intample in hexagon…
Bre nea @Mircea
1ª-@Danny este cu totul altcineva…. sper ca lui te adresezi nu mie („Bati câmpii Danny !”), desi raspunzi la postarea mea…
2ª-De unde a imprumutat bani bre Mariuta matale pe care o aperi atit de mult? De fapt de ce o aperi? Probabil ca faci parte din partidul „distinsei” doamne, ceea ce explica comentariile siropoase pro Rusia … Cum se numesc partidele alea finantate din exterior? PARTIDE DE TRADATORI!
Nicio problema, o sa va iasa pe nas prietenia cu Moscova, si pana la urma tot americanilor o sa le cereti ajutor …
PS- Matale ai proiectat retrovizoarele la Rafale?
A împrumutat de la o banca ruseasca, fiindca bancile franceze au refuzat sà finanteze campania electoralà. In sistemul electoral francez, chemtuielule de campanie, plafonate, sunt rambursate dupà alegeri si indexate pe rezultat. Deci este vorba de un împrumut rambursabil si transparent, înregistrar contabil.
Nu fac parte din FN, nefiind francez, desi are toatà simpatia mea fatà de toti care au fost la cârma Frantei în ultimii 40 de ani si au adus-o. În schimb, fiica mea cea micà nu numai çà este membru, dar este consilier municipal ales prin sufragiu universal iar acum este candidatà la alegerile pentru consiliul regional. Nu pot decât sà-i doresc succes, ei si partidului sau !
Bre nea @Mircea…
Dupa cat timp s-a aflat de „cotizatia” bancilor rusesti?
Pana sa se afle a tacut chitic… Cineva cinstit spunea din start „Domnilor, eu am imprumutat bani pentru partid de la banca cutare”… Dar madam Maritza a lu’ Pen s-a gandit ea ca fraiereste….
De platit a platit prima transa exact poporul francez… dar inca nu-si da seama…
Sa vedem cine va plati pentru ultimele atentate … adevaratii papusari sunt in cu totul alta parte in timp ce politia franceza alearga dupa un ciudat…iar madam Maritza este prietena buna taman cu papusarii din spatele atentatelor…Cum va incerca Franta sa scape din stransoarea lui Putin cum va avea un nou atentat… Un fel de viol in care Franta este dama care trebuie pusa cu capul in gard… Sa nu uiti ultimele 2 fraze…
Nu întelegi cà împrumutul este oficial, contabilizat în trezoreria partidului, cà nu este nevoie sà trâmbitezi „uite, am împrumutat” si cà nu existà la ora actualà o structurà politicà mai controlatà si supraveghetà în Franta ca Frontul National !
Deci în aceste conditii, ca sà faci tertipuri, este o nesàbuintà…
Este de-a dreptul „emotionant”: cum romanii aia de „drepata” sunt contra unor partide si politiceni care chiar sunt de DREAPTAT!!!
Cand reusesti sa faci diferenta intre partide de dreapta si partide de extrema dreapta ne anunti si pe noi…
Cred cà e valabil si pentru matale. Asa zisele partide de dreapta, sunt de centru sau centru dreapta, iar cele de „extremà-dreaptà” sunt de dreapta. A fost o deplasare spre dreapta a semicercului politic, partidele de extremà-dreaptà (practic anti-constitutionale) au fost ejectate spre dreapta si au dispàrut.
Frontului National i-a fost pusà eticheta „extremà dreaptà”. Când citesti programul partidului si ai notiuni de politicà si economie, nu reiese asa ceva.
Adica toata lumea zice ca sunteti extrema dreapta dar voi nu sunteti extrema dreapta?
Deci toata lumea nu are nicio treaba cu politica doar membrii FN stiu ce trebuie…Curat murdar coane @Mircea…
Deci cu alte cuvinte sprijini FN din interes …
Aveti undeva la 25-27% … restul pana la 100% ce va considera? Adica 73-75 % ce va considera? Parerea mea ca va jucati cu necuratu’ exact pe spinarea poporului francez….
Cu ce sprijin ? Financiar ? Lipire de afise ? Mitinguri ? Nada !
Am trecut vârsta sà mà iau dupà etichete, elemente de limbaj puse la dispozitia „maselor” de càtre oficine si massmedia.
Pe spinarea francezilor s-au jucat cei care l-au condus de 40 de ani. Poartà deschisà imigratiei arabo-africane, pauperizare, datorie uriasà care sporeste pe zi ce trece.
FN nu este solutie miracol. Dar dacà iei pe aceeasi si reîncepi, rezultatul nu poate fi decât identic. Dacà nu merge nici FN, altii la rând.
Dar stabilimentul politic are frica reusitei FN. Deocamdatà, în municipiile în care FN conduce, populatia a votat masiv la ultimele alegeri cu FN, deci le-a convenit.
Temerea stabilimentului este ca tocmai FN sà facà dovada gestiunii sale mai performante, de aceea îi pune baraj pe toate càile nedemocratice.
Încà o datà, trebuie judecat dupà ce spune si face, nu dupà „decriptajul” specialistilor lui peste.
nu mai dureaza mult, ca macacaronarii mascaltzone vafanculo deja au facut gat ca ei nu vor sa mai prelungeasca sanctiunile contra rusilor
s’a discutat mafia italiana cu mafia rusa ca se pierd bani din afaceri si s’a ajuns la niste intelegeri probabil 🙂
sunt curios daca or mentzine sanctiunile, mueropa e in criza si pare dispusa sa fouta relatia cu america ca sa se impace cu rusii
marinuca le pzda mnezeu cu mila…
la ce socialism stiintific e si prin Emirat la ei…om vedea ce’o iesi…la ei oricum barbatzia e o traditzie, i’a mai scos din rahat o muiere acum niste secole 🙂
Ca informatie, Rafale cel „prost” este singurul avion ne-american care este autorizat sà opereze pe portavioanele CATOBAR americane.
si ?
defapt, primul F35 „italian” a fost asamblat si zburat chiar la Torino, sediul central Alenia.
m-am rugat de vecinul meu care e inginer informatician acolo(se ocupa de soft drone), sa-mi „paseze” video facut de el pe telefon cu ceva timp in urma pe pista militara de la Caselle, insa a zis ca nu poate. Sper sa-l conving acum daca nu mai e o „noutate”
interesant e ca italienii l-au asamblat, dar „cheia de contact” o aveau doar americanii.
toate cele bune
Incearca baza aeriana de la Cameri. Acolo se afla linia de asamblare Alenia. Cameri este cu mult mai aproape de Milano decat de Torino.
ok, nu vreau sa fac polemica. fiecare poate sa-si spuna parerea. eu stiu ce am vazut.
no offense
Direct de la gura calului: http://www.lockheedmartin.com/us/news/press-releases/2015/march/first-ever-italian-f-35a-rolls-out-of-cameri-production-facility_150312ae.html
Numai de curiozitate, dar daca vorbesti de Caselle presupun ca vorbesti de aeroportul Torino. Care pista militara, ca aeroportul ala asta vara avea una bucata de pista si atata tot.
https://www.google.it/maps/place/Alenia+Aermacchi+Spa/@45.0849112,7.6023323,1026m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x0:0xaff172225d459b66!6m1!1e1
Aeroportul Torino-Aeritalia are o pista cu o lungime de 1.074 metri (approximativ 3.500 picioare) un F-35A necesita o pista cu o lungime de cel putin 8.000 picioare (aproximativ 2.400 metri). Am mari dubii ca cioroplina asta a decolat de acolo. In un lucru, fabricuta aia de langa aeroport este a ThalesAlenia, iar baietii aia se ocupa cu asamblarea de sateliti si nu de aveoane.
baza aeriana Cameri 45°32’7.03″N 8°40’8.61″E
Nu cred ca au nevoie f.mult de ele dar important e ca le construiesc la ei in tara si ofera locuri de munca , in loc sa le cumpere la cheie. Plus ca vor fi si un centru de reparatii eventual pt toti cei care vor cumpara acest avion.
da’ nenea fost pilot de vanatoare chiar stie ce-i ala offset? si daca stie, chiar a inteles mecanismul lui de functionare, ce implica si ce urmari are?
Se presupune ca pilotii militari sunt niste oameni foarte bine pregatiti si dpdv intelectual. Nu orice pacalici ajunge pilot…
Asta era in trecut, acum nu se pune accentul decat pe specializare, nu mai exista conceptul de cultura generala.
Daca este „fost” atunci nu e prea scuzabil, este probabil doar ignoranta si lipsa de perspectiva.
nici inainte nu erau mai breji am avut un profesor fost general de flotila si era destul de….aerian 🙂
Italienii…foarte haiosi cand se joaca ei dea’ armata. Dau bine in poze, italienii astia…
Reactia asta de cc… arata urat!
Oare cu 48 avioane F 35 facem fata la rusi ? Cate avioane aveam in WW 2 si ce tipuri ? Ar trebui facuta o comparatie totusi.
a 4-a putere aeriana a Europei paca…. poate ma insel, sa ne lamureasca cineva care stie!
situatiile nu mai sunt asemanatoare cu cele din WW2 in ceea ce priveste lupta aeriana si comparatia nu se face 1 la 1 ci intr-un ansamblu de sisteme combinate cu ale alitilor, respectiv NATO.
cu 48 de f35 esti mai bine decat cu 12 f16 si cateva mig21
http://www.janes.com/article/56554/us-approves-f-35-offset-technology-transfer-to-south-korea
Asta era de asteptat, dar stirea e de fapt ca cele 4 (din 25) nu au fost aprobate. Citat de aici:
http://www.janes.com/article/55435/adex-2015-lm-officials-say-kfx-technology-transfer-issues-out-of-their-hands
The four technologies relate to active electronically scanned array (AESA) radars, electro-optical/infrared (EO/IR) targeting pods, infrared search and track (IRST) systems, and radio frequency jammers.
Technology for the remaining 21 technology suites – including flight control systems, avionics, system integration, materials, and weapons – is expected to be approved.
E o stire care ma mira. Sa mai asteptam, sa vedem detaliile …
O veste cam proasta pentru noi, turcii vor cumpara de urgenta sisteme AA cu raza lunga:
http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/2015/12/12/turkey-mulls-stopgap-air-defense-acquisition/76976836/