Italia va avea inca doua fregate FREMM

De aceasta data este vorba despre nave FREMM (Fregate Europee Multi Missione) EVO (EVOLUTION), doua bucati pentru 1,5 miliarde de euro. Orice comparatie cu presupusul plan de modernizare si inarmare a celor doua fregate romanesti Type 22 (estimat de unele surse din presa la 1,4 miliarde de euro), este cu totul nelalocul ei si trecem peste dansa cu tristete.

Revenind la italieni, cele doua nave vor beneficia de avansul tehnologic din ultimi ani ca si de invatamintele din razboiul din Ucraina. Navele vor dispune din constructie de sisteme anti-drona ca si de capacitatea de a opera propriile drone in toate cele trei medii: drone aeriene, de suprafata si submarine.

Contractul a fost semnat la sfarsitul lunii iulie intre ministerul apararii de la Roma si Orizzonte Sistemi Navali (OSN), un joint venture intre Fincantieri si Leonardo. Navele vor fi predate propietarului in 2029 si 2030.

Ca noutati, cele doua fregate vor fi dotate de radare bi-banda cu antene fixe (2 seturi a cate 4 fatete instalate pe cele 2 catarge, cate 2) in benzile X si C (similare sistemului AEGIS american), care va putea urmari si oferi solutii de tragere impotriva tintelor balistice, proiectilelor de artilerie sau rachetelor anti-nava/de croaziera. Radarul combina de fapt 2 sisteme de radare si capacitatile lor aferente:

  • KRONOS Quad in banda C, cu antenele cu dimensiuni mai mari, a carui misiune este sa caute si sa urmareasca rachete balistice pana la 600 de kilometri distanta (pana la 1300 de kilometri distanta cu desemnare tinte din surse externe) si sa asigure ghidarea rachetelor proprii (conexiune „uplink”)
  • KRONOS StarFire in banda X – cu sensibilitate crescuta pentru tinte cu amprente mai mici (barci, periscoape de submarine si rachete), si capacitate de coordonare atragerii cu precizie crescuta .

Dispunerea fatetelor antenelor pe FREMM Evo (sursa Aresdifesa.it)

In fara de acestea doua, conform cerintelor marinei italiene, nava va fi echipata si cu radare dedicate anti-drona si tinte mici, modelul nefiind inca identificat si public.

Sistemul de comanda si control va fi SADOC 4 special dezvoltat pentru a rezista in fata razboiului cibernetic si evident ca noile nave vor beneficia de lectiile invatate de Marina Italiana in constructia si operarea flotei de fregate FREMM, posibil sa fi tras italienii cu ochiul si la cerintele americanilor pentru fregatele Constellation-class, FREMM italiene la orgine.

De remarcat ca italienii detin deja opt fregate FREMM si doua distrugatoare din clasas Horizon si mai asteapta inca doua FREMM in 2025, totalul navelor din aceasta clasa comandate deja urcand la 12 nave.

Recenta comanda pentru doua FREMM EVO vine la putin timp dupa ce Italia a comandat si patru noi submarine U 212 NFS – care se vor alatura celor patru Todaro-class (U 212A), plus cinci noi vanatoare de mine pentru 1,6 miliarde de euro. In acelasi timp, Roma va detine in curand si doua portavioane V/STOL dotate cu F 35B (Cavour si Trieste), ceea ce arata ca Marina Italiana este nu numai foarte puternica din punctul de vedere al numarului de nave dar si daca ne gandim la faptul ca majoritatea navelor sale importante sunt foarte noi si extrem de bine dotate.

Si cand ne aducem aminte ca unii comparau flota rusa de la Marea Neagra cu ceea ce au Aliatii prin Mediterana, razi de-ti dau lacrimile, sau cand te minunezi cum turcii hartuiau nave civile italiene prin zonele disputate cu grecii. Pai daca italienii aveau si ei tot asa minte putina si trimiteau fregatele spre turcii, ce ar fi facut atunci otomanii?

GeorgeGMT

74 de comentarii:

  1. soldatul Sveik

    Um mastodont vulnerabil ca o corveta costa cat 50 de vedete torpiloare care pot face prapad in Marea Neagra.
    Deci, despre ce vorbim ?

    6
    • Nu musai torpiloare toate, dar vedete…..

      7
    • Mediterana nu este ligheanul negru, strâmtoarea Gibraltar nu este închisă când vrea Marocul, o navă nouă este proiectată pentru războiul de mâine (parcă așa e zicala), și prin golful Persic americanii au demonstrat cu ani în urmă că o flotilă de nave mici și rele nu face față unei singure nave și mai mare și mai rea.

      14
      • Nu te supara, dar un perimetru
        care l poti inchide ca are o singura intrare
        e considerat „lighean”. Un singur sonar pasiv bate 80 de mile si cu el alochezi
        orice tinta care trece.
        Cu orice vedeta cu rachete ghidate lovesti
        acea tinta care atinge fundul marii fara
        indoiere.

        10
    • nu au acelasi tip de misiuni.
      Daca vrei ceva mic doar sa traga si sa fuga, bazat pe coordonate servite de terti, da, alea mici sunt recomandate.

      Daca vrei sa ai capacitati de detectie cu raza lunga, lovire in adancime si protectie AA serioasa, atunci optiunea FREMM sau echivalent.

      Depinde de ce ai bani si cum vrei sa iti etajezi sistemul. Vedetele alea mici sunt doar caramida de jos a sistemului integrat.

      11
      • Exact. In cazul Romaniei merg caramizi
        mici si mijlocii care fac pagube mari inamicului. 1000 de tone cea mai mare.
        Cine vrea ca Romania sa patruleze in
        Mediterana, sa plateasca acele vase
        mari.

        11
        • Si…sa ma convinga cineva ca Romania
          are nevoie de vase mai mari decat astea:

          https://en.wikipedia.org/wiki/Sa%27ar_4.5-class_missile_boat

          Ce lipsesc pentru apararea Romaniei ?

          5
          • E fără sens 14 rachete antinavă pe o vedetă de 500t. Mentalitatea voastră este că doar dați, nu și primiți.Tunul din pupa e de-a dreptul stupid, acolo trebuia să fie ceva antisubmarin sau antitero. La mare de gradul VI posibil această bărcuță să mai iasă din port, dar nu va putea folosi nici o armă, deci vor fi rățuște la cheu. Mai rezonabile îmi par vedetele de pe Dunăre, cu o salvă de apra ai ras o pădurice de la 20km unde se ascunde un comando de parașutiști vodcari. Dacă vrei să ne ajuți, concepe o navă bazată pe antiaerian și antisubmarin. Deci fregatele noastre, care deja sunt puse la punct pe antisubmarin ar mai avea nevoie de o escortă pe antiaerian. Să nu uităm că au fost concepute să hăituiască submarine atomice în Atlantic, voi nu aveți așa ceva.

            9
            • Sens sau nu, vasele sunt combat proven, punct.
              Ce experienta marina ai ca poti sa spui
              ce ai spus?
              Vedetele de pe dunare nu pot fi comparate
              cu vase de mare si in plus ca sunt vulnerabile rau de tot.

              5
              • Combat proven printre cămilari, noi avem 6 kilo in lighean, și mai sunt și alea otomane, care nu știi cum cârmesc. Am experiență pe salvatoare, am leat care s-au dus cu Sadu și eram de față la Paris și You Xiu. Am avut coleg zombie salvat de pe Topoloveni. Monitoarele pot trage cu tunul pentru că pe Dunăre nu sunt valuri, dar voi ați pus tunul ăla la pupa că era la ofertă cred. Tu chiar crezi că în caz de război ai timp să tragi de pe rapandula aia paișpe rachete antinavă, sau le-ați pus ca să vadă lumea că aveți?

                10
            • SONAR, hai sa invatam ceva:
              Un aparat din astea imbarcat in
              elicopter marin, intr o singura afundare
              poate sa alocheze o tinta submarina
              in 2 minute, si mai exact o sa fie daca
              v a face 2 afundari, ca atunci triangulatia
              se face mai exacta. Rezultatul e ca nu ai
              nevoie pe fiecare vas de SONAR remorcat.
              Finalul rezultat: un submarin inamic poate fi lovit de multe torpile din multe directii
              in ligheanul anume.

              2
          • e totusi o clasa de nave conceputa acum 40 de ani…ce-ar putea aduce in plus? ar fi doar o carpeala pentru cativa ani, nimic mai mult, aproape inutila.

            mai bine iei Independence class ca stop gap, cu toate problemele, sunt modulare, mai moderne, surubaresti la ele pe aici si te mai uiti pe la ce ai prin curte daca ai nevoie, au Damen niste barcute mai mici, e si Ficantieri pe aici, numai sa determinam noi ce avem nevoie pentru ca actuala configuratie nu vad sa duca nicaieri.

            exagerezi de la o vreme cam mult si este deranjant, bagi in fata tot felul de gioarse numai pentru ca-s israeliene si critici intr-un mod prea nepoliticos; relaxeaza-te un pic

            6
        • Bă, noi facem parte din NATO, iar asta înseamnă obligații inclusiv în Mediterana sau Marea Roșie!
          Și pe voi, care aveți bărcuțe, vă protejează americanii cu două portavioane de câte 100.000 tone și distrugătoare de câte 10.000 tone, așa că taci din gură cu marina voastră!

          22
          • Nu ba! Arata mi unde sunt scrise obligatiile noastre romaniei pentru
            NATO in care Romania se obliga sa cumpere vase de patrula in Mediterana sau mai departe, Ba!

            6
          • Inca ceva Ba, cine ataca Romania de la
            2000 de kilometri ca doreste ajutor de
            portavioane. Sa fiu grosolan cu tine stiu
            si eu cel putin cand amesteci cartofi cu castraveti.

            8
            • Saar 6 da. Ce ai propus mai sus, Saar 4.5 in nici un caz.

              7
            • e facut in Germania si ce-i drept are armament israelian; de ce nu ne-am duce direct la nemti?

              dar de ce sa luam pe naval chestii israeliene? experienta voastra in domeniul asta este foarte limitata

              7
              • 1. Care i experienta germaniei? Nul -.
                2. Cine a propus nave israeliene?
                Am dat exemplu de nave care au experienta.

                5
              • Israel has сonfirmation of legal ownership of SA`AR 6 design. Оur proposal was the inspiration for its appearance. Project manager graduated from the MIT (shipbuilding spec.) Germans didn’t believe it would work at 2200 tons of full displacement. With this project, еven the tkMS-„pacifists” and we have learned a lot. PS. You have unusually high demands for the NAVY. IMHO… Regards.

                2
                • note: @ steppewolf

                  • I said it’s made in Germany, not designed, as the subs. Israeli Navy is probably a very well trained force but it’s small and coastal only. the recent experience is limited and there are no plans for new ships but Saar 6 (decent ship, I reckon). There was no foreign sale in this field except some Gabriel missiles with limited succes.

                    While there are some interesting experience but Yom Kippur, Navy’s best engagement took place more than 50 yrs ago. Your peers in the area were always backward technologically even if they had bigger navies and a very strong aviation (what I also advocate for Romania) which may compensate for lack of bigger ships.

                    So while respectable, Israeli expertise in this field cannot offer anything comparable with what Damen or Ficanteri can offer locally (both having shipyards here) because Israel makes its ship in Germany for a reason.

                    Then if Damen of Ficanteri are not enough, we have plenty of NATO allies to provide ships…so really no point in buying something from Israel in this specific field unless there’s a tech transfer here as it is alleged with SHORAD or already happens with Elbit turrets.

                    4
                    • Cine a spus ceva de cumparat din Israel?
                      Am dat numai un exemplu de dezvoltare
                      si metamorfoza unei marine militare in
                      timp de 50 de ani. Citeste tot ce am scris…

                      1
                    • Certainly,- „large ships”! Yes, such possibility exists, if there is a need.

              • care marina cvasieuropeana a fost in razboi in ultimii 70 de ani? royal navy la falkland si mai cine?
                la falkland stim cum a mers treaba
                oricum, ukr are 2 nave noi, sunt curios ce o sa faca cu ele

    • Auzi, dar navele alea si mai mari de la marea Rosia ce mai ca vad tarmul la cat de aproape sunt, de ce nu sunt asa de vulnerabile impotriva a zeci de rachete anti nava, rachete balistice si drone fara numar de toate felurile? Nu cumva vulnerabilitatea asta a navelor mari tine mai mult de competenta si tehnologia celor ce opereaza astfel de nave in Marea Neagra?

      8
  2. Plus semnarea contractului pentru a patra nava de patrulare in larg.
    https://www.rid.it/shownews/6752/ppx-la-mm-esercita-l-rsquo-opzione-per-la-quarta-unita

    Denumite PPX au un deplasament de 2.350 tone.
    95 metri lungime și 14 metri lărgime.
    Noutatea navei , „statie comanda integrata” . Adică suficienti 2 oameni pentru a conduce nava, comanda motoarele și a controla sistemul de lupta.

    3
  3. Totuș’, ce e aia FREEM?

    3
  4. Mda….am vazut mereu comentariile cum ca navele mari de suprafata sunt vulnerabile , ca este timpul dronelor , navelor mai mici..Sa nu uitam ca desi Ucraina a decimat flota rusa fara a avea o flote de suprafata, folosind doar drone si rachete antinava totusi si-a comandat doua corvete…Eu cred ca Romania are nevoie totusi de nave mai mari de suprafa gen corvete sau fregata….Nu uitati sa suntem stat NATO si trebuie sa ne ajutam si partenerii, plus o zona economica de aparat Oricum la noi nimic la orizon , nici nave mari , nici mai mici ,nici submarine , nici drone…la noi calm plat..

    12
    • probabil ca erau in lucru acudoi ani
      daca comanda era recenta, ar fi comandat la damen si scapau de problema cu stramtorile. ramanea cestiunea unui port sigur

  5. 👏 bravo ce idee oare de ce nimeni nu s-a gândit până acum. Tu chiar crezi că poți cumpăra niște “vedete torpiloare” sau drone de tipul celor ucrainiene cu fregata de ultimă generație gen FREMM . Navele ruse, pentru că cred că la asta te referi, sau la genul ăsta de “atac” , sunt lipsită de senzori/radar moderni. Diferența dintre una FREMM și fregată rusă sunt tocmai senzori si i al doilea sau al treilea loc armele îmbarcate. Dincolo de asta, ceea ce mă surprinde pe mine este capacitatea și mai ales ritmul care Marina italiana Și nu numaii, Se înarmează. În viitorul apropiat vor semna contractul pentru alte două distrugătoare gen Orizzonte Class, iar Calio Dulio și Andrea Doria vor intra la modernizări. Marina italiană este într-adevăr o forță mare Mediterana, mult față de Rusia dar și alte țări din Ue

    8
  6. Ati remarcat, sper eu, suma contractului, de doar 1,5 mld. Euro, fara munitii.

    9
  7. Cand te gandesti la suma de 1,4 mld pentru 2 fregate modernizate, tinand cont ca vorbeam de mai putin pentru 4 corvete + 2 fregate modernizate, te face sa te gandesti ca ori suntem prosti ingramaditi, ori hoti cat casa!

    Pai le pun sisteme de torpile fotonice pe ele sau ce mama lu’ proces verbal le fac de ies la banii aia? Talharii dracului….

    13
    • Le pun aripi si le fac bombardiere grele )

      6
    • sa presupunem prin abstractie ca la ale noastre fregate le pun cate 32 celule pentru ESSM, deci ar comanda si un plin plus cate 2 rezerve de 32, rezulta aproape 200, daca sa zicem ca mai iau cateva extra pentru teste si trageri de antrenament din an in pasti. La aproape 2 mil.$/ racheta, te costa 400 mil.$ doar astea.

      Mai adauga 24×2 RIM-116 RAM + inca cate 4 plinuri rezerva ==> vreo 250 rachete x 1 mil.$.
      Mai adaugam si NSM-urile aferente, cate 5 plinuri la fiecare… sa zicem rotunjit 90 de rachete x 2,2 mil.$ ==> alti aproape 200 mil.$.
      Doar astea de mai sus adunate urca la 850 mil.$. Posibil sa luam ceva mai putina munitie decat am estimat… dar totusi.

      10
      • Stii bine ca ceva e ne la locul lui in afacerea asta dubioasa cu modernizarea epavelor alea britanice. Mai au sa ne anunte ca modernizeaza si Marasestiul si suntem gata de pus la rana. Back in to the future!

        3
      • Istoria ne spune ca in afara de 1 plin – nu se mai ia nimic – trageri de antrenament? Doar cand se apropie resursa de expirare 🙂 Asa ca nici 200 milioane de EUR nu vor da pe munitii.
        Sau mai e si super afacerea specific covrigarilor din Marina Romana…sa ia munitia in leasing…vezi cea pt tunul de 76mm 🙂

        Mai bine o folosesc precum o galera antica decat sa traga vreun tip de munitie ca-i paste Curtea de Conturi si dosarul penal pt prejudiciu 🙂

        1
  8. Vasile Băcăuanul

    Marea problemă este că noi ne dam cu părerea , dar de decis decid alții. De vreo treizeci și cinci de ani cam alții iau decizii. Stau și mă întreb: de unde își iau decidenții ăștia consilieri? Voi aveți vreo idee despre asta?

    2
  9. Vasile Băcăuanul

    Marea problemă este că noi ne dam cu părerea , dar de decis decid alții. De vreo treizeci și cinci de ani cam alții iau decizii. Stau și mă întreb: de unde își iau decidenții ăștia consilieri? Voi aveți vreo idee despre asta?

    2
  10. Remarcabil ce bine s-au organizat italienii sa aiba o flota asa noua si bine dotata, basca fac si chestii de calitate din moment ce-au castigat licitatia americana

    FREMM par foarte capabile, au tot ce le trebuie, mai putin CIWS artileristic (si nici C-RAM), ramane obsesia mea. La varianta italiana ar fi tunul Oto Melara de 76 mm care totusi mi se pare limitat prin prisma calibrului; au si francezii varianta lor de 76 mm dar nu stiu daca e capabil si de asa ceva.

    eu nu inteleg chestia asta, ii pui tunuri actionate remote (Nexter 20 mm sau KBA 25 mm) dar nu gasesc loc pentru un CIWS calumea; sigur, masa mai mica dar rusii au destule rachete capabile (Zircon, Oniks), nu e cazul sa fie subestimati, in ciuda performantelor din MN

    nu in ultimul rand, ar putea ajunge si prin Orient sau pe cine stie unde o sa mai apara nave chineze la un moment dat

    9
    • Pentru ca se pare ca timpul CIWS artileristic a cam trecut. Rachetele moderne fac tot felul de miscari in faza finala de zbor, sus jos, stanga dreapta, fapt ce reduce enorm de mult eficienta unui interceptor artileristic. Sistemele pe rachete sunt infinit mai eficiente, putand angaja multiple tinte in acelasi timp in care un tun angajeaza una singura.

      3
      • CIWS e singurul care face fata dronelor
        deocamdata.

        8
      • atunci zi-mi si mie la varianta frantuzeasca de FREEM care e CIWS-ul, cum functioneaza…ca rachetele alea se termina si daca vin salva dupa salva de rachete antinava nu e asa placut sa ramai doar cu tunul de 76 de mm…)) tot artileristic.

        in general ai nevoie de redundanta, refuz sa cred ca poti face asta doar cu Aster 15, se trag 2 – 3 rachete pe o tinta ca sa fie sigur ca se da jos, fa socoteala cam cand se termina munitia.

        vedem in Ucraina ca socoteala de acasa nu prea se potriveste cu ce se intampla acolo si ca se foloseste munitie la greu si stocurile de munitie occidentale sunt jos; si asta e doar cu Ucraina ca zona fierbinte, daca ar fi mai multe? cand o sa fie prin Orient vreo nava europeana sa sustina aliatul, crezi ca cele 16 Aster 15 o sa conteze asa mult in fata valurilor de rachete chinezesti?

        in locul lor as lasa teleoperabilele alea semi inutile si as proiecta un ciws nou cu mai multe tevi si as aseza unul pe fiecare latura ca sa poata sa acopere si elevatie negativa intr-o anumit masura sa dea si-n drone la nevoie

        5
        • Nu i rau tunul Otomelara 76, dar in lipsa
          lui ai stealth shaping, electronic countermeasures, CIWS si rachete cu pleava de aluminiu.

          3
        • E mai complicat daca vorbim de nave din Franta sau Italia, pentru ca nu doar capacitatea de lupta conteaza, ci si alte lucruri despre care nu e cazul sau subiectul aici. MBDA are in dezvoltare un sistem asemanator cu cel Americam sea RAM (fara radar) bazat pe Mistral 3. In secunda in care o sa fie gata de lupta, o sa echipeze toate fregatele din Franta.

          Sunt de acord cu tine in legatura cu ASTER 15. Mai ales ca ocupa loc in celula cat 4 ESSM. E vorba despre aceeasi problema ca in cazul point defence CIWS. In Franta capacitatea tehnica a sistemului nu e mereu pe primul loc.

          Franta nu e exemplu bun DPMDV pentru cum inarmezi o nava cat mai bine. Sunt alte interese in joc care duc la solutii de compromis. Vezi SUA si Israel daca interesul este maxima capacitate de lupta. Sea RAM pe navele SUA ( si a altor tari ce au acces), sea-Dome cu cate 40 de celule pe navele moderne din Israel.

    • The 76/62 gun mount can be deployed for:
      » Naval Gun Fire Support
      » Anti Surface Warfare (ASuW)
      » Anti Air Warfare (AAW)
      » Anti Missile Warfare (AMW).
      » Asymmetric warfare

      https://www.armyrecognition.com/news/navy-news/2012/oto-melara-7662mm-gun-and-its-ammunition-the-story-of-a-success

      1
    • Cred ca este doar un discurs de bani/pe racheta fata de muniția 76/62 . Obțin același efect dar cu mult mai puțini bani . De exemplu muniția Dart are un range de 8km ( 5 km în 5 s)pt ținte gen low level naval missile și la o fracțiune din costul unei rachete, dar cu performanțe echivalente. Există mai multe studii in privința asta. Nu mai vorbim ca același tun cu alt tip de muniție ( Vulcano) se prestează la lovituri navale/terestre la peste 40km ( varianta 76/62) și peste 100km în 127/64 și o rezervă de 76/buc .

      2
  11. capătu satului

    Italienii nu se pricep
    La noi doar doar dotarea cu armament a vechilor type 22 va fi la același preț
    Sigur ca type 22 re re vor fi fără aegis, etc etc
    Dar la noi softu de lupta va fi la un preț adevărat

    Ca are si tara noastră nevoiașii ei
    Si la toți ni-i greu
    Dar mai greu e pt conducători
    Așa ca ne permitem orice

    Asta-i de fapt factoru inuman de lupta descoperit de conducere

    3
  12. O intrebare adiacenta subiectului, la ce nivel este calitatea personalului din marina militara italiana?

    1
  13. https://x.com/D__Mitch/status/1618890719346974721 SA`AR 4.5 upgraded, AFAR, laser/HMS weapons? 2х2 RCC, 4х9 universal launchers (RCC, missile defense, UAV…) EW, etc,etc… in the „beast mode”,- still feel OK. Is replaced with the SA`AR-80 (79m, 1000 t.) It’s time… May God help to other reach this level. (smiley)

    3
  14. Mor fraților când văd cum unii mușcă momeala.
    A apărut pe Defense Romania prostia că modernizarea T22 ar costa 1,4 miliarde și de atunci o grămadă pun botul și rostogolesc cifra asta ne confirmată de nimeni.
    Nu spun că am dreptate da din câte îmi aduc aminte toate contractele de modernizare și reparații ale marinei pe care le-am văzut până acum erau exprimate în RON.
    Dacă vorbim de 1,4 miliarde de RON???
    Deci lăsați presupunerilor și bârfa până nu vedem documentul

    3
    • capatu satului

      Uite știrile cu modernizare fregate peste 1 miliard

      https://m.mediafax.ro/amp/social/monitorul-apararii-romania-vrea-sa-modernizeze-doua-fregate-vechi-de-40-de-ani-cu-1-miliard-de-euro-22400145

      Si mai sunt, nu doar pe defence

      nu știu cum rationeaza semege, ceseateu si restu
      Articolele nu spun clar de unde vine suna

      E posibil ca povestea cu 1,4 mld sa ascundă o alta gălușcă
      Care va tb înghițită pe nerăsuflate
      Ceva cu o dotare scumpă peste nu știu cati zeci de ani

      Probabil nave italiene sau franceze, de astea mari, ca sa fie rusii sau alți inamici multumiți ca le pot elimina ușor
      Am mai avut noi in istorie ceva nave italiene plătite de mai multe ori
      Au fost ceva articole pe aici

      La mintea mea, la ziua de azi, navele clasei sa’ar 6 sunt un bun etalon pt înarmarea care o au si mărimea echipajului
      Se poate lua si alt armament

      Lumea se mișcă, nu rămâne la FREMM

  15. Metamorfoza unui vas de 50 de ani:

    https://youtu.be/CuSAn9fSnQE?si=pRoRZrrbvFzvM-_y

    De vazut pana la sfarsit.
    Intrebarea care doreste raspuns:
    Oare de ce doreste Romania vase
    mai mari?

    1
  16. Amu, zice-se că dom’ ministru Tâlvăr a zvârlit piatra cu modernizarea celor 2 copăi în valoare de 1,4 mld. euro. Dacă omul n-a zis, ori a zis dar nici chiar așa, cuvine-se ca să iasă în public și să dea o dezmințire, c-așa-i democratic. Dacă o să tacă, lumea va crede că se caută bani pt pomeni electorale sau pt cine știe ce alte aranjamente.

    4

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *