Mitsubishi X-2
In ultima vreme guvernul de la Tokio pare ca s-a hotarat sa mearga inainte cu dezvoltare locala a unui aparat stealth de generatia a V-a, program cunoscut ca F-X sau F 3 si a respins colaborarile propuse de Lockheed Martin, Boeing sau BAE Systems.
Datorita acestei noi viziuni greul cade pe Mitsubishi Heavy Industries si odata cu “greul” mai vine si un posibil contract in valoare de 40 miliarde de dolari. Noul F 3, daca va fi pana la urma, ar urma sa inlocuiasca flota de Mitsubishi F-2 (F 16 construit in Japonia).
Conform presei nipone, ofertele companiilor occidentale nu au intrunit cerintele aviatiei, de unde am putea intelege ca Japonia isi doreste sa aiba propria sa tehnologie, sa nu mai depinda de altii, iar pe de alta parte poate ca ofertele nu aduceau tot ce era mai bun disponibil.
Cert este ca Mitsubishi merge inainte cu demonstratorul sau – X-2, concept dezvoltat inca din 2016 si lasat o vreme la pastrare. De mentionat ca Japonia a cumparat din Statele Unite si F 35A, urmand sa achizitioneze si varianta “B” pentru noile sale portavioane din clasa “Izumo”.
GeorgeGMT
„off-topic”…conceptul coreean (KAI KF-X):
zici că-i raptorul….
mai degraba F-35 Lightning bimotor. Raptorul parca are un profil putin diferit…
https://airshowny.com/wp-content/uploads/2015/02/Raptor-Statue-820×450.jpg
are din amandoua cate ceva.
F35 a fost sursa de inspirație, în limita posibilităților tehnice și a dreptului de autor.
sincer doar la planuri vad asemanarea cu 35’ul…
Transferul de tehnologie vine cu mari restricții, așa că japonezii s-au hotărât să meargă singuri. X-2 pare un prototip din care au avut mult de invatat, așa că eu cred că au șanse să ducă planul la capat pe cont propriu. Cumva sud coreenii sunt mai realiști cu al lor KF-X , in sensul ca cerințele, pentru început par a fi pentru un avion gen 4++ si nu direct 5 că al japonezilor. De văzut.
PS: important mi se pare că japonezii au motorul lor
niponii pot dezvolta la liber orice pe parte militara sau mai sunt incorsetati de ceva tratate post ww2?…sau sunt limitati doar numeric,cantitativ.
Un viitor F-35, bimotor, cu tractiune vectoriala.
Interesant!
Si sa nu uit: va fi stealth…
Japonezi prosti 🙂
ei nu au citit bloguri rusesti despre radarele minune….
Fainut . E bine sa fie mai variata gama de gen.5 altfel o sa ne plictisim doar cu 2-3 tipuri in toata lumea
Din poza X-2 pare cam mic dar mai au pana la final daca chiar vor.
Cred ca oferta Lockheed Martin si Boeing avea scopul sa vada cu ce noutati vin japonezii si sa nu apara inca un concurent pe piata. Japonia este in stare sa produca si singura generatia V-a.
Ma bucur ca nu i-a lovit virusul Wuhan in moalele capului, asa rau ca pe altii.
X2 Shinshin este doar un demonstrator tehnologic. Nu se stie cat de mult va semana F3-ul final cu X2.
In ziua de azi caracterul unui avion e dat de valorile interioare, mai ales senzorica, software, etc. Aerodinamica, si chiar si motoarele, inclusiv materiale au devenit cunoscute de tari cu tehnologie inalta, cum e Japonia. Asa ca-mi imaginez ca ar putea sa reuseasca, daca vor avea suficienti bani si rabdare!
toate ca toate dar la partea de motoare se complică muuult treburile,e grele acolo.
Japonezii vor sa aiba si avionul si telecomanda…bravo lor.
Sincer cred ca japonezii sant in stare.!Chestiunea nu e noua…tre sa faci si baletul bubico-diplomatico,dar cred ca vor reuși.. si in câțiva anișori vor fi acolo…un pic sub americani.Adica…adânc spun…peste chinezi !!!Koreenii,sunt…dar dar..totusi.. încă nu sant Japonia.Oricum deși e o chestie de câțiva ani…sant efectiv curios.