„Jderul” polonez. Polonia mai cumpara 200 de APC-uri Rosomak

„Jderul” polonez pe plaiuri talibane

Polonezii, foarte multumiti de Rosomak-ul lor, construit sub licenta Patria de catre Wojskowe Zaklady Mechaniczne Siemianowice, s-au hotarat sa-si intareasca fortele terestre cu inca doua sute de vehicule 8×8.

Deja trupele poloneze dislocate in Afganistan si Ciad folosesc aceste masini de lupta, iar rezultatele sunt foarte bune. Cooperarea dintre Patria si Armata Poloneza a demarat in 2004, atunci cand Polonia a inceput productia locala a transportorului blindat pentru trupe al finlandezilor de la Patria.

Polonia nu foloseste Rosomakul doar ca transportor, ci dimpotriva au dezvoltat o larga familie de vehicule, avand la baza acelasi sasiu, asa cum este si normal. Pretul unei bucati, pote fi estimat din valoare contractului prezent de 200 de bucati, contract evaluat de presa locala la aproximativ 630 milioane de dolari.

 

wartechnology.ovh

Asta inseamna un pret mediu de putin peste trei milioan de dolari bucata, bineinteles in functie de arhitectura fiecarui lot.

In configuratie clasica, sa zicem, Rosomak-ul este dotata cu turela italiana Oto Melara Hitfist-30P, care la randul ei are in dotare tunul automat de 30mm Mk44 Bushmaster II si cu mitraliera de calibrul 7,62 UKM-200C, produsa in Polonia.

Dar Rosomak-ul este doar o platforma moderna cu arhitectura deschisa. Pe acelasi sasiu se pot instala: tun de 120mm, sisteme AA, cu tun sau rachete, centre de comanda, evacuare raniti, masini ale genistilor, etc, etc.

Aceasta frumoasa masina de lupta este in esenta cam ce mi-as dori eu de la noul SAUR III/TBT 8×8: flexibilitate, fiabilitate si mai ales producerea in tara a cat mai multe din componentele si armele transportorului.

Polonezii au up-gradat deja transportoarele deja produse, mai ales pe linia de protectie a trupelor din Afganistan, la nivel de comunicatii si razboi electronic, si asta in timp ce Piranha IIIC romanesti din Afgansitan, stau trase pe dreapta.

Cu cele doua sute de noi transportoare, armata poloneze va ajunge sa detina un total de 835 de Rosomak, in diverse configuratii.

armyrecognition.com

 

Sursa: defensenews

 

GeorgeGMT

 

 

 

 

 

21 de comentarii:

  1. Adica TBT, nu?

  2. ce dracu poti sa mai zici? 800 de TBT-uri – bv lor. tot respectul pentru un astfel de popor!

  3. Patria AMV reprezinta unul din cele mai bune vehicule blindate din categoria sa. Daca polonezii au reusit de ce sa nu reusim si noi sa cumparam o licenta si sa il producem in tara. Parerea mea despre Saur 3 este destul de proasta nu cred ca se va ridica la rangul celor mai bune transportoare.

    • or fi reusit ei sa cumpere licenta ca au si construit 800 de bucati! cand o sa incepem noi sa ne coim la negocieri, ca poate in primul an facem 3, in al doilea 5, si poate din al 7 – lea an de productie o sa ajungem la 10 comandate, atunci pixu o sa iti vanda licenta. este efectiv bataie de joc si flegma in fata ce fac nenorociti astia care ne conduc din armata romana!

    • Rosomak-urile folosite de polonezi in Afganistan au fost modificate temeinic prin montarea unui blindaj suplimentar si anularea flotabilitatii, insa au rezistat cu succes la atacurile talibanilor cu DEI, un singur militar a fost ucis de explozia unei DEI in interiorul TBT-ului in 2009, incat terorostii le-au numit „The Green Tank” si au renuntat sa le mai atace. Daca cei de la ROMARM tot vor sa construiasca TBT-ul romanesc in colaborare cu o firma internationala nu inteleg de ce nu aleg modelul Patria AMV ? Probabil nu le iese ,,spaga”?

    • eu daca as avea posibilitatea in locul unei licente oricand as face ceva al meu propriu
      chiar de ar fi putin inferior calitativ,sau ca performante(nu cu mult)
      nu am de ce sa platesc „inteligenta” altora
      eu nu inteleg niciodata critica la noi
      imi place ca suntem critici…,te ajuta sa progresezi
      dar critica exagerata te face sa nu faci nimic
      nu exista masina pe roti .pe apa,in aer sa fie universal valabil mai buna in tot ca alta
      chiar de se conduc singure
      un saur 2…de arcumpli stanag 2 sa spunem,model standard tot ar fi peste un zimbru
      si mai ieftin decat patria
      caracteristicile tehnice intriseci nu sunt totul la o masina
      multi spun un t 62 are tun de 125 mm si in mars ajunge la de la iasi la bucuresti in zece ore
      in conditii de confort intr-o masina dupa 3 ore iti intepenesc picioarele
      toate vehiculele americane,occidentale renunta la „concepte” de structura ,constructie(contrar rusilor) mai bune(in teorie),tocmai ptr a asigura gradul de confort superior
      si aici ar fi critica mea ptr constructorii nostri…eu nu stiu de ce nu pot face niste scaune ergonomice,in general o ergonomie mai studiata a interiorului(cum se vede pe modelele occidentale-e un termen ce nu-mi place „occidentalul” asta ,dar nu am altul),motoarele ,sistemele adiacente ar fi aceleasi ca la „altii”,suspensiile la noi sunt destul de robuste ,la fel solutiile ptr transmisii…
      cat despre critica sa fie constructiva..nu numai sa aruncam cu calificative si ce prosti sunt aia,hoti etc
      stiti cum e asta cu politicienii nostri
      daca tu ii spui copilului tau zilnic
      -tata da ce prost ai iesit;semeni cu maica-ta ,…vai da prost mai esti ,sigur esti prost,ma nici la sireturi nu stii sa te inchei…e clar ca esti prost!
      in final va crede ca este prost ..si ca e normal sa fie asa
      cand noi ca oameni , ca societate vom evolua de la critica asta spre o critica constructiva …,atunci vor evolua si politicienii nostri,si cei ce ne conduc
      sa fim exigenti…dar si cu exemplul si mai intelegatori
      PS ultima parte cu critica era un raspuns ptr toti (n-am avut chef sa scriu un comentariu nou)..asa ca nu o „lua” personal

  4. Orice vehicul militar cu cat este produs in serie mai mare ca atat este mai ieftin, deuarece costurile de cercetare se impart la numarul de vehicule sau licente vandute, pana acum au fost produse peste 1500 de Patria AMV, astfel ca decat sa dezvolti tu un vehicul inferior, pierzand si timp si bani poti cumpara o licenta si mai faci si o infuzie de tehnologie straina pe care sa o integrezi mai tarziu in alte proiecte de exemplu un IFV.

    • depinzand de licenta poti fi limitat la nr de unitati fabricate sau la modificarile pe care in teorie le-ai putea face
      licentele ,off-sert-ul sunt solutii cand tu nu ai industrie si nici institute de cercetare,testare sau industrie locala dezvoltata
      cand tu le ai e o eroare sa platesc „inteligenta” altora
      sa ma explic
      daca nu am posibilitatea sa fac(realist vorbind)un vanator supersonic de gen 4 capabil si trebuie sa-l cumpar e imperios sa cer offset maxim ca sa dau de lucru industriei locale
      daca vreau 4 corvete si am posibilitatea sa le fac in tara(neinteresandu-ma de unde e proiectul-gen sigma ,care deja se fac la galati…,asta ptr ca toate santierele sunt private si detinute de firme straine),le cer prin contract sa fie facute maxim local..ptr ca mentin slujbe inalt calificate,sau care cer formare indelungata
      daca am posibilitatea sa fac un saur sau un mli bazat pe saur in tara la performante si calitate comparabila…,il fac oricand in tara ,ptr ca sprijin toata ramura inclusiv pe cea de cercetare,testare…si pastrez si iluzia inginerilor(la acest nivel ,acesti oameni nu sunt manati numai de bani ci si de realizarea lor …sa spun spiritual tehnica…si asta e valabil oriunde ,nu numai in romania)
      argumentele gen ca e cunoscut ,ca e nustiu cum cad
      numai in cazul in care nu am alta solutie viabila as alege un joint venture si in ultimul rand o licenta

  5. Intradevar ai si tu partea ta de dreptate. Eu sunt totusi sceptic in ceea ce priveste capacitatea industriei militare romanesti de a creea un vehicul doar cu putin inferior, sper totusi sa primim o mana de ajutor de la israelieni.

  6. -nu neaparat despre ROSOMAK :planuri masive de reinzestrare tehnica a trupelor blindate poloneze.Acum sa vedem cand apare macheta viitorului tanc polonez.
    http://www.janes.com/products/janes/defence-security-report.aspx?id=1065970576

  7. Polonezii tocmai au prezentat un vehicul amfibiu de transport infanterie in productie proprie si cu blindaj de ultima generatie Stanag4, de aprox. 25t. Va fi complementar Rosomak-ului:
    http://www.armyrecognition.com/mspo_2012_show_daily_news_pictures_video_uk/amz_unveils_its_new_concept_of_wheeled_amphibious_armoured_vehicle_hipopotam_at_mspo_2012_0409125.html

  8. Si iata si un nou program de modernizare a sistemele Kub:

    Raytheon Evolved Sea Sparrow Missile (ESSM) modernizes Polish medium air defense system.
    http://www.armyrecognition.com/mspo_2012_show_daily_news_pictures_video_uk/raytheon_evolved_sea_sparrow_missile_essm_modernizes_polish_medium_range_air_defense_system.html

  9. Toata admiratia pentru conducerea si natiunea poloneza -o tara care se respecta, cu conducatori respectabili! Uimitor, cum polonezi incep sa se afirme in ceea ce priveste industria militara si programele de inzestrare. Uimitor, cum tot ceea ce planuiesc cu privire la dotarea armatei se si infaptuieste. Uimitor, cum aloca fonduri substantiale apararii si cercetarii. Uimitor, cum nu si-au distrus fabricile de armament si institutele de cercetare. Uimitor, cat de seriosi si implicati in dezvoltarea tarii si a natiunii sunt. Uimitor pentru noi, ceva absolut normal, pentru ei! Vom ajunge vreodata sa citim Romania in locul Poloniei, la stiri economice si militare? NU, nici peste 20 de ani, c-asai la noi…Pacat ca la noi avioanele oficialitatilor nu se prabusesc, mama lor de nenorociti!

    • Uimitor ce fac polonezii, umilitor pentru Romania!
      In cativa ani, daca se continua tendinta aceasta, Romania va fi nesemnificativa militar la nivel regional iar peste alti 10-20 de ani ar putea inceta sa mai existe.

  10. Pingback:Turele usoare – calibre medii - Romania Military

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *