K 130 Braunschweig Batch 2/ Koln

A venit vremea sa discutam si despre nava germana, dupa ce am tot scris despre Gowind, AbuDhabi sau SIGMA. Este K 130 o oferta care merita luata in considerare? Eu zic ca da…

Singura corveta adevarata din competitia romaneasca (adevarata in sensul clasificarii acestei clase de nave), proiectata ca nava de razboi din start, un proiect care are la baza programul MEKO (Mehrzweck-Kombination) – multi-purpose-combination.

Daca nu cunoasteti navele clasei MEKO, aflati atunci ca aceasta clasa de nave este una extrem de bine vanduta in lume si trebuie sa stiti ca numai putin de 13 marine militare le au in dotare, inclusiv isrelianii – Sa”ar 6. Nave cu un design extrem de modular, numai putin de noua variante au fost dezvoltate si construite pana acum, fara sa punem la socoteala si K 130.

Asadar corveta germana are un pedigree ilustru, diferenta intre ea si celelalte trei nave aflate in competitie tinand doar de cerintele noastre, unele dintre ele mai putin ortodoxe. Una dintre acestea este si timpul extrem de scurt in care cei patru producatori il au la dispozitie pentru a veni cu oferte concrete si angajante. Ca sa ceri competitorilor sa vina cu o oferta serioasa in mai putin de doua luni, pe baza unor cerinte diferite fata de arhitectura folosita pana acum pe navele deja construite, dovedeste ca efectiv anumite persoane nu stiu ce fac si nici n-ar fi prima oara, exemplul Pirahna 5 fiind aici extrem de elocvent.

Revenind la K 130 Braunschweig, nava oferita de TKMS este aproximativ singura (de aceasta data nu-i dezinformare ci adevarul curat) nava militara ofertata Romaniei care se afla in dotarea marinei militare a tarii respectivului constructor. Francezii nu folosesc Gowind, olandezii n-au cumparat SIGMA, italienii in schimb (de aceea am folosit termenul de “aproximativ”), desi nu au in dotare clasa „AbuDhabi”, folosesc navele de patrulare din clasa „Comandanti”, clasa de nave din care „AbuDhabi” a fost dezvoltata. Un pic alta situatia.

O simpla constatare, fara comentarii…

Revenim acum la Romania. Din banuielile noastre (aici vorbim de intuitie, nimic mai mult), credem ca una dintre cerintele de baza pe zona apararii anti-aeriene si anti-racheta este ca sistemul de arme al navei sa poata respinge atacul simultan a cel putin 4-5 tinte distincte, venind pe traiectorii diferite. O alta cerinta de baza este capacitatea de a duce lupta anti-submarin, de aici si cerinta sonarului tractat si a elicopterului ambarcat.

Cunoastem deja ca Fincantieri si Naval Group vin in oferta cu MBDA MICA, Damen cu RAM, posibil si ESSM, TKMS cu RAM (foarte probabil  cu cate doua instalatii de lansare, spun probabil pentru ca cele 5 nave din seria I-a de K 130 adica din Batch 1 au fiecare cate doua instalatii), dar K 130 Batch 2 ofera, prin modularitatea sa, si posibilitatea ca in viitor sa fie dotata cu lansatoare verticale, atunci cand banii vor permite sau cand marina hotaraste acest lucru.

De asemenea Batch 2 va dispune si de cel putin doua tunuri rapide AA/anti-racheta de la Rheinmetall, impreuna cu o modernizare generala a intregului pachet de senzori.

De retinut ar fi urmatorul lucru: K 130 este tipul de nava pe care o putem cumpara acum, perfect functionala si apta de lupta (dotata in functie de banii destui de putini pe care ii avem), iar mai tarziu – in functie si de evolutia situatiei geopolitice de la Marea Neagra si de evolutia armamentului  – s-o aducem la zi printr-o simpla vizita in santier, scoatem RAM-ul din prova si-i montam VLS/ESSM, de exemplu. Iar inlocuirea RAM-ului cu VLS-uri nu este singurul lucru care poate fi facut pe o nava modulara.

Tot de gandit ar trebui poate sa ne dea si situatia pe care v-am prezentat-o vis-a-vis de rachetele MICA/MICA NG si ESSM Block 1/2, situatie care (ne poate lasa pe doua randuri) se poate termina fericit sau se poate termina cu noi (romanii) dotati cu arme noi dar in acelasi timp desuete fata de variantele lor mai moderne ce tocmai stau sa fie operationalizate. Ori RAM-ul este RAM nu se are in vedere inlocuirea lui cu altceva in viitorul previzibil, ce cumparam noi acum au si americanii pe portavioanele lor, plus o mare parte din flotele NATO. Mai mult, americanii si nemtii au comandat in ultimii 2 ani cate 1000 de RAM (Block 2), adica Generatia a 4 a, ceea ce inseamna fara de tagada ca utilizarea RAM este deja planificata pentru urmatorii 20 de ani.

Iar daca in viitor am hotara sa disponibilizam cate un sistem RAM de pe fiecare corveta, inlocuindu-l cu un sistem de lansatoare verticale, sunt absolut convins ca vom gasi oricand nave in flota romaneasca carora un RAM sa le fie de folos, macar si daca l-am folosi ca sistem anti-racheta sol-aer static in apararea unor obiective extrem de importante, asa cum au de gand americanii sa faca la Deveselu cu ajutorul unui sistem SeaRAM.

Asadar, este K 130 Braunschweig o nava modulara?! Este cat se poate de modulara la deplasamentul pe care il are. Si este modulara fara a fi nevoie sa umblam la structura navei (s-o lungim, s-o latim etc). Este un design solid si modern? Este! Provine din MEKO 200, probabil cel mai raspandit proiect de nava militara din prezent, MEKO putand fi numita „Doamna Modularitate” fara sa gresim de loc.

K 130 o nava fiabila si ieftin de operat?! Este si fiabila si ieftin de operat. Ieftin de operat din cel putin doua motive: un grad ridicat de automatizare si deci, un echipaj redus. Nevoia de mentenanta redusa, nava a fost proiectata sa stea pe mare, departe de santierele navale, pana la doi ani. Poate va intrebati unde sa stea o corveta romaneasca departe de coasta romaneasca doi ani de zile?!

Nu-i vorba ca vom face inconjurul lumii de doua-trei ori fara oprire, dar ganditi-va asa: nava a fost proiectata sa fie intretinuta de echipaj (in mars sau ancorata, operatii usoare de intretinere) timp de doi ani de exploatare neintrerupta, fiind astfel proiectata incat nu are nevoie sa intre la docuri decat foarte rar. De aici rezulta o economie serioasa de bani pentru beneficiar, plus ca ai navele disponibile (in cazul nostru, oricum putine fata de vecinii de la est)  mult timp, adica flota va avea un procent de „gata de lupta” foarte ridicat.

Ramane doar de vazut cum vor integra germanii sonarul tractat, obligatoriu pentru Romania, si cum vor rezolva problema (daca exista o astfel de problema) zgomotului in timpul vanatorii de submarine (si a lipsei sonarului in chila), nava germana avand propulsia diesel, ceva mai zgomotoasa decat cea electrica a SIGMA.

K-ul germanilor are probietate morala 🙂 ? Are, atat timp cat tara sa mama o foloseste in propria flota militara si a fost comandata si construita din dispozitia guvernului german. TKMSul a proiectat o nava pentru marina germana, K 130 nu este un produs de larg consum,  nefiind gandita din start exclusiv pentru export si nu pentru uzul propiei tari. Ca si oferta Fincantieri, clasa „AbuDhabi”, care a fost dezvoltata dintr-o nava construita pentru marina italiana si abia apoi vandabila la export.

Corveta din clasa K 130, cu adaugirile cerute de marina romana, este cu siguranta, in masura sa indeplineasca misiuniile care revin marinei romane.

Dupa cum stim, corvetele au misiuni, in general complementare celor executate de fregate.

K 130 joaca de cativa ani rolul de „cal de povara” pentru marina germana, ea inlocuind cu brio fregatele in misiuni de rutina si care nu presupun misiuni pe care strategii le numesc operatii navale de anvergura, asa cum erau ele odata.  In locul acestor marete operatii navale s-au impus in ultimii ani cele de tip „Littoral Warfare”. De ce nu au trimis nemtii o fregata la misiuni de lupta impotriva piratariei si au trimis o corveta? Pentru simplul fapt ca costurile de mentenanta si cu echipajul sunt duble fata de costurile pentru corvete. Asta ar putea fi explicatia pentru una din misiuniile de durata in Oceanul Indian ale unei corvete Braunschweig.

Timp de doi ani nemtii au tinut nava in Oceanul Indian, a carei tehnica a functionat impecabil, desigur cu mentenanta  zilnica serioasa, perioada in care nemtii au schimbat la cateva luni doar echipajele. Si apropos de echipaje si de bani, una este sa schimbi un echipaj de 60 de oameni cat are K 130 si alta e sa schimbi in teatru un echipaj de 220 cat are, de exemplu, o Type 22. Dar oare sunt pentru noi costurile o problema?

In final nu stim ce va alege Romania, asa cum v-am spus inca de la inceputul acestui articol, intregul program pare a fi facut pe genunchi, intr-un stil destul de amatoristic. Nu poti sa chemi o companie (indiferent ca este TKMS, Damen, Fincantieri sau Naval Group) si sa-i ceri sa vina cu o oferta tehnica detaliata, deci foarte serioasa, nava intr-o arhitectura aproape noua, si sa faca acest lucru in cinci saptamani (vezi documentele publice privind licitatia).

Pentru cine crede ca acest lucru este facil, puneti-va voi in situatia unei companii, vine un crestin la voi si va cere sa-i construiti o casa (cum n-ati mai construit pana acum), care sa aiba niste dotari mai ciudate, sa aiba si aia si ailalta, sa fie si mare dar sa aiba incalzirea ieftina, familiala dar cu teren de fotbal, piscina interioara, tavan rabatabil.

Si vrea toate astea maine! Iar tu trebuie sa-si faci un deviz (pretul), sa-i garantezi si data livrarii si pretul discutat, desi nu ai avut timp sa-ti faci un plan de afaceri, sa discuti cu furnizorii, sa-ti tocmesti forta de munca, sa vezi cat costa terenul si cat timp vei cheltui implementand cerintele clientului tau.

Iar a doua zi trebui sa-i prezinti un contract ferm…

Ce fac de regula constructorii constransi cu astfel de termene, un singur lucru: maresc pretul, cu 10, cu 20 %, poate chiar mai mult, nu pentru a te pacali/incarca, ci pentru a isi putea acoperi riscurile afacerii generate de o astfel de situatie. Si cine plateste? Clientul, caci constructorul nu isi propune sa vina cu bani de acasa, ci sa-i duca acasa.

Pai asta-i seriozitate?!

Ca nu este seriozitate ci amatorism si lipsa de inteligenta se vede cu ochiul liber in cazul contractului pentru Pirahna 5. Au batuta palma, s-au dat bani, iar mai apoi s-au prins ca UM Bucuresti nu poate oferi forta de munca necesara, ca halele sunt sechestrate, ca nici acum joint-venture intre UMB si Mowag nu s-a transpus in acte, ca sudorii standard NATO nu se gasesc chiar pe toate bordurile etc.

Si se dau cu totii cu capul de pereti, vine 31 decembrie si Mowag trebuie sa livreze cele 35 de transportoare, dintre care cinci fabricate in Romania. Pana la ora publicarii acestui articol lucrurile stau chiar mai rau decat le-am zugravit eu mai sus.

Sigur ca vom avea Pirhana 5, dar lucrurile facute prost de la inceput au tendinta sa nu se mai incadreze in bugetul alocat si sa depaseasca termenele, norocul nostru ca fiind vorba de General Dynamics suntem siguri de calitate, americanii au fost deja pacaliti cand cu Pirahna IIC si numai au incredere in „partenerii” romani. Norocul nostru…

O ultima observatie despre elicopterele care vor fi alocate celor patru corvete. Ne gandim la MH 60R, NH 90 naval 🙂 , ne gandim si ne uitam precum calicul, problema este insa ceva mai simpla, cerinta de baza pare a fi, in cazul elicopterelor, ca Puma Naval sa poata fi operat la bordul noilor corvete. Asta stim cu siguranta.

Acum daca se are in vedere achizitia a inca patru Pume Navale fabricate la IAR Brasov, sau daca se au in vedere alte modele de aeronave, similare ca masa, nu stim, cert pare a fi ca navele noastre nu vor opera UH 60R din varii motive, unul dintre ele pare a fi gabaritul aeronavelor vs posibilitatiile navelor, dar si banii pe care ii avem vs pretul elicopterelor.

Din punctul meu de vedere cea mai fericita varianta, realistic vorbind, ar fi H 215M cu fuselajul scurt. H-ul este dotat cu motoare Makila si poate folosi fara probleme doua torpile, sonar si in acelasi timp sa aiba si o raza de actiune decenta.

Dar este doar parerea mea, nesustinuta de nimic.

Asta nu inseamna, bineinteles, ca corveta germana este cea mai buna dintre cele patru propuse, pur si simplu nu stiu care este cea mai buna pentru noi, marina romana trebuie sa stie, doar marina are imaginea de ansamblu a misiunilor pentru care-si cumpara si configureaza navele.

Am vrut doar sa evidentiez ca Braunschweig nu este sub nici o forma cenusereasa competitiei asa cum puteam crede la un moment dat ci dimpotriva o nava potenta  si modulara. Calitatile navei depind si de misiuniile pentru care este achizitionata, de modul de folosire etc. Ideea acestui articol rezida in mottul RoMilitary: „Scientia este potentia, tantum possumus qantum scimus”.

PS Poate nu ar trebui sa folosesc numele “Braunschweig”, ci mai degraba “Köln”, caci ceea ce am putea primi noi, va fi mai apropiat de seria a doua de corvete K 130.

GeorgeGMT

19 comentarii:

  1. Nu vreau ,probabil cea mai proasta oferta….

  2. Salut. Eu am tot insistat ca 4 corvete sau fregate usoare orcat le -am dota nu vor putea indeplini toate misiunile. Noi avem nevoie de 3 tipuri de corveta, pentru aparare antieriana, pentru lupta anti nava si pentru lupta anti submarin, numarul decent ar fi de 4+4+4 plus 4 submarine, abia atunci ne vom putea mandrii cu o marina adevarata.Ce spuneti vise sau asa ar trebui gandita dotarea marinei militare.

  3. nu are vreo sansa in competitie ptr. ca nu are hangar ptr elicopter.corveta asw fara elicopter e cam naspa.de cand au intrat in colaborare cu raytheon cei de la damen sunt clar favoriti.restul fac si ei figuratie.

  4. Asta ar cam însemna integrarea în ‘nucleul dur’, plus armată europeană de facto!
    S-ar putea ca unii să nu fie foarte fericiți! :-))
    P.S. Mie îmi place Das Boot! Plăcuța cu E PERICOLOSO SPORGERSI a fost o glumă!

  5. Cea mai corveta dintre corvete pacatuieste doar prin lipsa facilitatilor de aviatie ambarcata, absolut esentiale in lupta anti-submarin.
    Logic pentru ei, ca doar au inlocuit niste NPR-uri cu ele, mai putin logic pentru noi care vrem sa facem din rahat bici si sa mai si pocneasca (ieftin)…
    Nu stiu ce ne-au propus nemtii pana la urma dar mi s-ar fi parut mult mai ok sa ne propuna: https://www.thyssenkrupp-marinesystems.com/en/mekor-a-100-corvette-compact-versatility.html
    Raman la opinia exprimata si-n scris recent ca am organizat prost combatantii de suprafata: corvete grele sau fregate usoare anti-aeriene raman un deziderat greu de atins altfel decat la standarde mediocre iar exemplul finlandez nu se pune, aia au cerinte speciale.
    P.S. Insa K130 ramane singura corveta adevarata din tot programul de dotare cu corvete multifunctionale… 🙂

  6. Nu ar face fata nici macar in fata unei Karakurt sau Buyan M. Cu pescadoarele turcesti ar fi cam eficienta.

  7. Zic și eu,… oarecum la fel ca și în cazul bancului cu halatul: “halatul, da’ halatu’? Cât e halatu’?”
    Hangarul? Unde-i hangarul pentru elicopter?
    Nu de alta, însă la toate pozele cu K130 la care m-am uitat, nu l-am văzut și din câte știu, este una dintre condițiile impuse. Iar dacă nu-l are, oricât de modulară este corveta, după gândirea mea de nespecialist intr-ale marinăriei, tot se cam lungește corpul navei prin adăugarea unei secțiuni care să cuprindă și hangarul acoperit.
    În cazul lipsei, ca și navă folosită pe timp de pace,… poate e ok, însă cu muscalii aici în coastă la MN,… cred că nu prea e deloc ok.

    Însă poate că nu am văzut eu bine.

    • Are hangar retractabil. Probabil ca pentru lixirayia noastra, or sa vina cu o varianta cu hangar fix (probabil va implica lungirea carenei). Vom vedea. Nave rele in nixi un caz nu sunt, chiar daca aparent nu sunt favoritele niciunui participant de pe blog.

      • Probabil ca nu sunt favorite si dintr-un motiv mai simplu: majoritatea suntem constienti ca astea vor fi cele mai potente nave din arsenalul marinei, si prin urmare ne gandim la ele mai mult ca la niste fregate (usoare ce-i drept dar fregate) decat la niste corvete clasice. Daca s-ar sti sigur ca se vor achizitiona si 2-3 fregate de genul De Zeven Provinciën sau Iver Huitfeldt probabil ca altfel ar fi privita achizitia corvetelor. Dar cand stii ca la capitolul fregate deocamdata avem niste chestii fara armament si in viitor 99% o sa avem chestiile astea pe care or sa puna armament cat de o corveta mai cheala … incepi sa ai pretentii si sa pui Mk41 si printre cosuri si pe langa si mai stiu eu pe unde ti se pare ca ai loc :p

        Asta e realitatea din pacate.

      • Esti sigur Mihai? Eu nu l-am vazut.

        • Eram 🙂 dar am mai verificat o data si recunosc ca m-am inselat. Nu stiu de ce, dar aveam impresia ca are hangar retractabil. Scuze pentru dezinformare, n-a fost cu intentie.

  8. Nici eu nu le-am văzut și chiar m-am uitat cu atentie.
    Acum, dpdv al lungirii carenei, atat timp cat nu-i afecteaza calitatile nautice (si nu uit ca MN este cu narav), n-as zice nu.

    @Io are dreptate. Noi daca am putea, am vrea ceva care sa fie si superportavion si briceag Victorinox si shaorma cu de toate iar asta se datoreaza exact subfinantarii.
    Cand ai facut foamea, in mod inconstient, nu sti cum sa-ti umplii mai mult si frigiderul si camara si mai bagi si pe langa,… macar asa sa fie

  9. Pai mai concret cu ce ar fi Sigma mai prejos spre exemplu fata de K-130,?….

    • La modul concret ma refer nu mai pun ca nemtii n-au santier in Ro …..ar fi o sansa sa se intelega cu Damen la Mangalia tinand cont ca proprietarul i-i statul?

  10. Bine bine….dar unde le pot fabrica nemtii in caz de castiga, sau asociat ei cu cineva? Din cate stiu eu a ramas liber si disponibil doar SN Midia! Dar la cati oameni mai are, sa nu pateasca nemtii precum americanii la UMB!

    Are cineva informatii legate de SN unde nemtii vor sa le construiasca in caz de castiga licitatia?

  11. Faptul ca Sigma nu a fost cumparata pentru Marina Olandei nu inseamna ca nu este o nava buna.
    Pur si simplu Olanda are alte necesitati. Au 4 fregate mari De Zeven cu capabilitati deosebite, ce sa faca cu cateva Sigma?
    Nu-i usor dar nici imposibil sa faci din Braunschweig o nava anti-submarin cu capabilitati anti-aeriene. Dar ii trebuiesc cam multe: elicopter ambarcat, sonare de chila si tractat, propulsie electrica. Si VLS in locul RAM-ului din fata.
    Daca ar face asa ceva ingineria germana ar face dovada adevaratei maiestrii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *