KAI T-50 luat in vizor pentru RoAF?

Comunicat DPA 21 din 2015-10-26

Locţiitorul şefului Departamentului pentru armamente, generalul-maior dr.ing. Cătălin-Adrian Moraru şi şeful resurselor Statului Major al Forţelor Aeriene, generalul de flotilă aeriană dr. ing. Lian Someşan, au participat la Expoziţia Internaţională Aerospaţială în Domeniul Apărării „ADEX 2015”, care s-a desfăşurat la Seul, Coreea de Sud, în perioada 18-24 octombrie 2015.

Expoziţia a reunit la standuri 380 de firme de prestigiu din 33 de ţări, care au prezentat elementele de noutate şi stadiul actual de dezvoltare a echipamentelor şi capabilităţilor, în domeniul securităţii şi apărării, şi a constituit şi un bun prilej de întâlniri şi discuţii cu specialiştii şi expozanţii participanţi la manifestare.

De asemenea, delegaţia Ministerului Apărării Naţionale a purtat discuţii cu reprezentanţii Forţele Armate Sud-Coreene şi ai industriei de apărare din Coreea de Sud, cu privire la posibilităţile de cooperare bilaterală. Printre subiectele abordate au fost avionul de antrenament T-50, programul de modernizare a fregatelor şi dezvoltarea unui sistem de apărare anti-aerian.

PS – stirea ne-a fost semnalată de Romania Liberă, via psycho și Cezar

FA-50_2

RumaniaMilitary:

Dincolo de modernizarea fregatelor, care pare sa fie prioritatea, este de retinut interesul MApN pentru sistemul antiaerian, posibil a fi instalat si pe fregate. Aici putand fi mai multe piste:

– racheta cu raza foarte scurta, portabila, Chiron (Shingung (KP-SAM)), prezentata ca superioara la FIM-92 Stinger si Mistral. In plus racheta a fost integrata si in sistemul Oerlikon Skyshield: „Indonesian Air Force acquired and operated Chirons since 2014 which was integrated with Oerlikon Skyshield 35 mm anti-aircraft gun system.” Adica un posibil inlocuitor pentru A-94 autohton.

– racheta cu raza scurta KSAAM, aflata la finalul fazei de dezvoltare, destinata a inlocui CIWS SEA-RAM;

KM-SAM cu raza pana la 40km, proaspat intrate in uz, dezvoltate inclusiv cu sprijin Almaz-Antey si Fakel;

– KM-SAM inlocuiesc…. MIM-23 HAWK in inventarul armatei sud-coreene, in varianta I-Hawk: MIM-23B,  unele fiind aduse la nivel Hawk XXI.

 

Citeste si:

http://www.rumaniamilitary.ro/o-noua-comanda-de-kai-fa-50-pentru-fortele-coreei-de-sud
http://www.rumaniamilitary.ro/dilema-avioane-craiova-vs-solutia-pentru-fortele-aeriene-romane-o-noua-solutie-pentru-roaf

107 comentarii:

  1. Sau vor numai motoarele? Puteti verifica ce motoare au avioanele alea ?

    Cel mai mult sens ar avea sa ia motoarele si sa le puna pe IARurile noastre. Sau sa ia motoarele si impreuna cu coreenii sa imbunatateasca IARurile. Daca stirea e pe bune, ar fi mult de discutat.

    E Arhenghel…el a trebui sa isi dea cu parerea…

  2. „The FA-50 is the most advanced version of the T-50, possessing more internal fuel capacity, enhanced avionics, a longer radome and a tactical datalink.[23][24] It is equipped with a modified Israeli EL/M-2032 pulse-Doppler radar with Korean-specific modifications by LIG Nex1.[25] The engine could be either Eurojet EJ200 or General Electric F414, upgraded to 20,000 lb or 22,000 lb thrust, roughly 12-25% higher than the F404’s thrust;[7][26] and are offered to prospective customers for the T-50. The radar of the FA-50 has a range two-thirds greater than the TA-50’s radar.[27] ”

    Si la forma seamana cu ale noastre. Motor facut in USA, USA e partenerul nostru deci e posibil ca ai nostri sa puna de o „colaborare”. Adica vin coreenii si pe banii nostri ne imbunatatesc IARurile noastre, luam motoarele direct de la americani, viata e frumoasa…
    Sa fie o legatura intre asta si IAR XT ala, sau cum ii zice ? Adica ai nostri au imbunatatit si au tot imbunatatit si acum vor motor nou ?

    • Nici un IAR…

      Subiectul a fost discutat pana la epuizare privind KAI T/F(A)-50…ma rog…
      Motorul/upgradarea e acelasi cu al lui Gripen C/D si apoi E/F insa…
      …avionica, structura, armament, know-how, influenta Lockheed Martin: cacalau…

      XT/TD-ul nostru e o plevusca prin comparatie cu el.

      • Ce motiv am avea sa ingropam IARul pentru KAI? Ai nostri sunt vanduti strainilor, dar nimeni nu o sa semneze contractul prin care se ingroape industria noastra de aviatie. La fel ca la teapa de 8mld a lui Ponta cu Comarnic-Brasov, nimeni nu are curajul sa isi puna semnatura. Pentru ca Romania e o tara imprevizibila si sigur o sa sfarseasca nasol/

        • Astea-s boceli generaliste…

          Daca..si repet…daca…
          …ideea cu coreeanul e mai mult decat o plimbareala a reprezentantilor nostri prin Far East si DPA a dat comunicatul ca sa-si justifice calatoria – cum a mai zis cineva mai inainte unde aparuse stirea prima data…

          …atunci la noi F-35 e deja pe vine in anticamera pentru fast forward. Nimeni nu ia Golden Eagle ca trainer (e si cheaper light dogfighter) pentru F-16 (desi asa pare, totusi se cam calca pe cozi, unu-pe-altu, sunt cam pe aceleasi felii). Nimeni.
          Se sare direct la F-35.

          Ma rog, e miercuri, baietii sunt cam obositi, maine se duc la munca, nu prea au vlaga sa sara iar in discutii doar asa, pe neve…dar chestia importanta e ca poate in toamna asta a lui 2015 – iarna e dupa colt – s-ar putea sa se lase cu boboci numarati..parca-parca in ultimele saptamani tot incep sa clipeasca luminite ca ceva-ceva se tot discuta cu privire la achizitii in toate Fortele…

          Deveselu efectiv parca le da suturi in fund la toti burtosii astia cu ‘nspe roabe de cacao in burta si stele garla pe umeri…

        • nu sunt in aceeasi clasa, IAR-99 cu T-50, asa ca nu ai ce sa ingropi.

        • @Lion, care IAR bre?! Daca vorbesti de TD…vorbesti degeaba 🙂 .

          • 😛

            Frate, abia ne mai taram in domeniul asta, daca luam trainerele koreene s-a terminat cu industria noastra de aviatie. In fine, nu mai comentez, ca nu ma pricep suficient de bine sa am o parere avizata.

            • Haha, pai cu industria s-a terminat deja, ce sa se mai termine 🙂 ?! Care industrie? Craiova, Bacaul?… Dar stai linistiti nu cred ca se poate pune problema sa cumpere martalogii astia ceva nou si oricum nu pe trainer am pus eu ochi ci pe ala „multirol usor”- FA 50.

            • pai IAR-99 e capat de linie, nu se mai pune problema de productie nici macar pentru a completa pana la 2 escadrile complete aparatele pierdute, iar TD-ul e un demonstrator pentru chestii viitoare, adica integrare de echipamente noi pe o structura existenta, nimic mai mult.

            • Chestia e ca T/FA-50 se invarte intr-o nisa care se intersecteaza binisor cu F-16 si Gripen.

              Israelienii -zic eu – au luat decizia cea mai buna cand s-au hotarat asupra lui Master-346 pentru ca deja aveau F-16 si F-15 cu comonalitatea motorului, T-50 aglomera prea multe.

              Celelate tari – insa- care au luat T-50, dar se bazeaza serios inca pe F-16 sau Gripen, cred ca s-au grabit. Daca iei T-50, atunci clasa superioara de avion de vanatoare pe care sa-l detii trebuie sa fie un twin-engine sau F-35 cu magaoaia lui de motor…

    • Eu vad mai degraba o colaborare pe ceva derivat din IAR 95, nu din Soim! Daca vorbim de colaborari….daca vor sa cumpere la cheie e alta treaba! :0

    • KAI T-50 nu are un motor F-414-GE-400 ci un motor F-404-GE-400 ceva mai slab ca putere dar necesar pt acest avion. daca se va face shi variant monoloc a acestui avion F/A-50 (poate la acesta cu un motor F-414-GE-400), el poate fi concurentul lui JAS-39 NG Gripen, F/A-50 poate aminti de F-20 Tigreshark care era echipat tot cu un motor F-404-GE-100. in orice caz FARO pana nu va avea in dotare shi un avion multirol de lupta supersonic bimotor nu se va putea numi o fosrtza aeriana respectabila. am avea de ales dintre : Panavia Tornado, F/A-18 Hornet, F-15 Eagle ele fiind mai ieftine mai ales luate la mana a doua. bani pt avioane de conceptzie mai noua, proiecte autohtone sau preluarea unor proiecte occidentale abandonate (Mirage-4000), nu cred ca poate fi vorba deocamndata.

      • Actualmente T-50 este echipat cu F404-102 (53.07 kN / 78.7 kN) produs sub licenta la Samsung Techwin si similar cu cel de pe F-18 A/B/C/D Hornet.
        Apoi era oferit pentru T-50 motorul GE F414M cu putere putin mai scazuta (55.6 kN dry si 75 kN wet), conceput pentru Mako-Heat, insa ulterior s-a revenit la un motor de serie, cu 57.8 kN/97.9 kN, similar cu cel de pe EF-18 E/F Super-Hornet.
        Saab Gripen E/F primeste o noua varianta a F414G: F414-GE-39E.

        T-50 este oferit si cu motorul Eurojet EJ200 de pe EF Typhoon.

  3. Motoarele F404/ F414 echipeaza Gripen/NG, respectiv F-18, radarul in prima versiune este similar cu cel de pe MIG-21 Lancer – EltaEL/M-2032, sau AN/APG-67 pentru T50. Marketingul este Lockheed Martin, fiind prezentat ca si trainer dedicat pentru F-16 si F-35…
    Aici mai multe date, ca am mai scris de cateva ori despre T-50, TA-50, FA-50 si F-50 pe aici:
    http://www.rumaniamilitary.ro/o-noua-comanda-de-kai-fa-50-pentru-fortele-coreei-de-sud
    http://www.rumaniamilitary.ro/dilema-avioane-craiova-vs-solutia-pentru-fortele-aeriene-romane-o-noua-solutie-pentru-roaf

    IAR-99 nu e in aceeasi liga:
    http://www.rumaniamilitary.ro/evolutii-bae-hawk-vs-iar-99

    • Bun,

      Dar daca luam KAI astea, o sa ingropam definitiv IARurile, ca nu mai are nimeni nevoie de ele. Practic mai renuntam la o mica bucatica din industria noastra de varf. Sa vad eu cine pune semnatura pe contractul de cumparare pentru trainerele astea.

      Dar daca vin koreenii si le fabrica in .ro … alta treaba… O colaborare mica cu INCASul, cu unii, cu altii…toata lumea e multumita. Oricum avem nevoie de trainere pentru F16.

      • Gresit – si daca le facem asamblarea locala din kit-uri nu este un win-win solution?
        Ce te face sa crezi ca ingropam IAR 99 C Soim?
        Inseamna doar ca putempoate sa inlocuim MIG 21 Lancer 1 /1 cu FA 50-uri astfel o sa avem costurile de exploatare mai scazute decat inlocuirea cu F 16 MLU 1/1.

    • in cazul ca ar avea bani Romaniei I s-ar permite sa fabrice sub licentza motorul F-404-GE-400? si de ce nu impreuna cu avionul F/A-18 CD Hornet + F/A-50 Golden Eagle? cele 2 fiind suplinite de IAR-99 B Shoim modernizat shi remotorizat cu RR-Turbomeca Adour.

      • impropriu zis fabricat, mai degraba asamblat, cam cum au facut polonezii pentru cele 48 de F-16 ale lor.
        Suedezii au fabricat sub licenta o varianta modificata pentru zborul monomotor (mai sigura in exploatare), Volvo RM12, pentru Saab JAS-39 Gripen A/B/C/D, pe care l-au fabricat in jurul a 200 de exemplare cu tot cu export.

        La Gripen NG E/F, pentru care se chinuie sa se apropie de 100 de bucati in comenzi (60 doar pentru Suedia in prima faza), au stabilit ca nu merita sa mai foloseasca un motor fabricat local, sub licenta, sau dezvoltat de Volvo, preferand sa cumpere F414 GE39, o versiune putin customizata pentru ei de General Electric. Le iese mai ieftin si riscurile sunt mai mici.

      • la binomul F/A-18 CD Hornet + F/A-50 Golden Eagle sau EF Typhoon + FA-50 trebuiau sa se gandeasca inainte sa cumpere F-16:
        http://www.rumaniamilitary.ro/dilema-avioane-craiova-vs-solutia-pentru-fortele-aeriene-romane-o-noua-solutie-pentru-roaf

        Cat despre Adour, este un motor prea mare si prea greu pentru IAR-99. IAR-99 nu are ce sa faca cu peste 22kN, limitarile fiind date de aripa si de consumul de combustibil. Mai potrivit ar fi RR VIPER 680 – 43, cu consum mai scazut, sau Ivchenko-Progress AI-222.
        http://www.rumaniamilitary.ro/evolutii-bae-hawk-vs-iar-99

        Sau mai putem vorbi de motorul pentru L139 Albatros 2000: Garrett/ Honeywell TFE731-4-1T cu Digital Electronic Engine Control system (DEEC) cu o tractiune de 17.99 kN (4080lbs). Acesta motor se potriveste exact ca si masa, dimensiuni si tractiune in amprenta RR Viper 632, viteza de croaziera fiind de 0,8Mach si avand un consum de 0,517 (lb/lbf-hr), la jumatate din cel al RR. Exista si derivati mai puternici, si anume Honeywell TFE731-5BR-1C turbofan de 21.13 kN instalat pe Falcon 900B si pe Hawker 800, deci motoare destinate pietei civile, sensibil mai ieftine de achizitionat si intretinut decat variante militare.
        http://www.rumaniamilitary.ro/programul-iar-99-td-incotro

  4. sa nu fie mult cunoscutul foc de paie autohton.
    personal cred ca ar trebui sa imbratisam orice proiect ce implica industria romaneasca chiar daca asta ar insemna renuntarea la unele ce sunt creatii romanesti 100%

  5. M-a izbit chestia cu rachetele sol-aer, aici putand fi 3 piste:

    – racheta cu raza f. scurta, portabila, Chiron (Shingung (KP-SAM)), cica superioara la Stinger si Mistral:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Chiron_(missile). in plus, „Indonesian Air Force acquired and operated Chirons since 2014 which was integrated with Oerlikon Skyshield 35 mm anti-aircraft gun system.”

    – KM-SAM cu raza pana la 40km, proaspat intrate in uz, dezvoltate inclusiv cu sprijin Almaz-Antey si Fakel.
    https://en.wikipedia.org/wiki/KM-SAM

    – astea inlocuiesc…. HAWK!!! Adica I-Hawk: MIM-23B, cica unele ar fi Hawk XXI
    http://www.koreadefence.net/wys2/file_attach/2009/10/11/1255272637-60.jpg

  6. intereante miscarile vis a vis de china ale americanilor,se flexeaza niste muschi si pe acolo dar nimic nu este intamplator.

  7. Multa vanzoleala pe aici! De ce nu ganditi simplu? Se cauta un trainer pentru F-16! Si repede, ca pana o avea MEC bani pentru IAR-XT, ies F-urile la pensie!

    • Gogu' de la cazane

      Nu am luat si F16 biloc pentru scoala ? TA/FA(nou) pentru scoala e prea scump, ca si light fighter e comparabil cu F16 second/third hand refacut, care este totusi superior, poate costurile de operare sa fie mai mici. Daca TA/FA 50 inseamna asamblare, reparare, intretinere eventual ceva productie pentru industria de profil din Ro atunci putem privi altfel problema. Daca…

  8. Inima de Ron

    nu stiu ce ai tu cu IAR ala in sus si jos.
    Intrebi „Puteti verifica ce motoare au avioanele alea ? „
    Na de vezi :

    General Electric F404
    Length: 154 in (391 cm)
    Diameter: 35 in (89 cm)
    Dry weight: 2,282 lb (1,036 kg)

    Al nostu 99 are un Viper:
    Length: 64.0 in (1,625 mm)
    Diameter: 24.55 in (624 mm)
    Dry weight: 549 lb (249 kg)

    Deci ala amerlocam e nitel cam mare nu?!
    Mai bie/rau ala amelocam are 48.9 kN iar Viperu nost 17 kN.. adica iti trebe complet alta structura…ADICA ALT AVION.

    Ca forma ti se pare ca ar fi aceaisi .. seamana da nu rasare. E ca si cum ai vrea sa treci un pistol Carpati pe 10 mm Auto (10×25mm de la- 550 la 1000 juli) pe motiv ca si Carpatiul este pistol …

    Ca este „trainer” pai sunt si altele. Al nostri IAR 99 este clasa „fara pretentii”. Ca ala 93 era nitel mai „pretentios” …Si orocum din naii 70 „regele” clasei era BAE Hawk
    Insa Kai a fost proiectat sa inlocuiasca Talon. Stii ce e ala Talon? Northrop T-38 Talon unicul avion supersonic de anterenament (adica proiectat ptr antrenament) . Din care a derivat F 5 Tiger.
    Pur si simplu nu poti comprara IAR 99 cu KAI ….

    A ma rog poti sa „remordeniziezi” 99 urile astfle incat sa fie bune ptr antrenamentu pilotilor de pe F 16 … (ca ora de zbor e mai ieftina) da cam asta ..

    Insa FA 560 KAi nu este o solutie proasta ptr niste sarantoci. Ca noi suntem sarantoci

    Si apopos de IAR.. ce a mai ramas la Craiova? Utilaje ? Dar oameni calificati ?!

  9. Dau si eu cu parerea, nu omor „inca” pe nimeni: problema discutata e multmai triviala: discuta inarmarea si echiparea frecatelor cu refurbisharealor in Ro. La santierul Daewoo Mangalia. Daca nu-i dau comenzi ala intra in faliment iar coreenii o sa ceara si despagubiri + dat pe goarna cata spaga au inaintat si catre cine aici in Ro. Spun asta fiindca grupul Daewoo e in deep shit, auditorii le-au recomandat sa mai vanda din active specificand clar iesirea din Ro. Ai nostri ca brazii la cat de prosti sunt ei, s-au prins ca pur si simplu daca omoara santierul o sa aiba iar o tona de someri intr-un oras monoindustrial, vesi cazuri: combinate Mechel, Oltchim, RAAN iar cum acum sunt in groapa si termocentralele cu minele aferente, pur si simplu implodeaza tara fara pic de productie bani mai putini la buget si tone de someri furiosi. O data si o data mamaliga sare si ii poate opari. Din istoria Ro si-au dat seama ca romanii fac varsare de sange doar pentru un singur lucru:MANCARE…Nu au ce pune pe masa? Se lasa cu rascoala. Asa ca doar pt frecate s-au dus. Vb mai incolo si o sa-mi dati dreptate.

  10. O comparatie intre FA-50 si F-16 Viper:
    https://rhk111smilitaryandarmspage.wordpress.com/2013/09/05/how-does-the-fa-50-golden-eagle-compare-to-the-f-16c-block-52-viper-september-2013/
    Bine, in cazul nostru comparatia ar trebui sa se faca intre KAI T-50 si F-16 Block ….. cat vor iesi ale noastre.
    Nu am gasit date privind costul orei de zbor.
    Oricum, ca trainer si pentru politie aeriana e o scula valabila. Pentru misiuni aer-sol l-as vedea mai degraba ca purtator de stand-off weapons (Spice 250, SDB-250) care sa-i permita sa opereze fara sa se expuna sistemelor antiaeriene adverse.

    • In mopd normal colstulpe ira de zbir trebuie sa fie mai mic ptr KAI.
      Si zici bine – ptr politie ariana este numa bun (destul de rapid sa prinda un business jet de top, cu destula electronica sa fie si eficent si destulde inarlmat sa fie luat in serios cand te invita la o cafea pe aerorpotu lui’) si de presupus ca la un pret mai redus decast un vanatir „cu norma intreaga”

    • Legat de costul orei de zbor vezi ca am postat mai jos… se aproximeaza ca ar fi 50% din cel al unui F-16. Probabil depinde si de versiune, ca una e cu trainerul T-50, alta e cu TA-50 si cu totul alta cu FA-50 si mai tarziu cu F-50.

  11. Parca e prea frumos sa fie adevarat. Va dati seama ce ar insemna o colaborare cu asiaticii pentru dezvoltarea lui IAR XT sau chiar un urmas al lui avionului corean….ceva mai greu, gen IAR 95 intr-o colaborare bilaterala? Si pe partea de modernizare a fregatelor si antiaeriana avem multe de invatat si asimilat de la coreeni! 🙂 Doamne ajuta!!!

  12. frecangeala de state majore minore prin strainatatzuri la iegzpozitzii, mai iese lumea, isi mai ia un Samsung mai ieftin…

    altfel, cu OPVurile alea doo nu declara O’Dooska ca au definitivat solutzia tehnica, asta ar insemna si cacam s-au cacam gandit ce si unde si cu cine chiar daca le f#ck la Deeeeuuu nu trebuiau sa se duka in Koreeea pt asta, se putea discuta loco, ma rog, nu se mai plimbau unii la iegzpozitzii

    sau pur si simplu tre sa manifeste interes, sa’i vaza Stapanii ca se preocupa 🙂

    fraza de poza „este programată să se desfășoare în următorii ani”

    de modernizat in urmatorii catzi ani mah mancavas, inca 25 de ani 🙂 ?!
    pai nu zicea dementul ala ca gata, se modernizeaza, acuma, e pe vine, s’au aprobat si credite de angajament

    ce dracu fac la ele niste ani, ca echipamentele sunt containerizate, standardizate, sa instalezi niste radare, un VLS, un sistem de conducere a focului, un sonar nu dureaza niste ani decat la tampitzi

    astia or sa le caseze inainte sa se apuce careva de surubarit ceva la ele 🙂 🙂

    si daca instaleaza altceva pe ele in afara de un Mk41 si sistemele compatibile sunt cretini

    si stim ca sunt 🙂

    SAMuri sud-koreene, e o gluma, nu? nu ca n’ar fi bune, dar ce interoperabilitate facem noi cu koreenii si ce support primim de la aia de la mama dracu in caz de conflict

    mai bine sa ia rachete de la aia din Nord, ca si aia au tot rusesti si poate un pic mai moderne, asa le mai carpim pe ale noastre

    care RoAF? poate sectzia de motociclisti aerieni escorta pt coloane 🙂

    FA50/T50, ce sa faca astia cu ele la SMFA asteptand sa vina ora de plecat acasa, oricum au mai multe trainere decat fightere care zboara

    pt pulitzie in caz de un ipotetic skirmish is mai bune F16urile, decat 2 escadrile de F16 si doua de FA50 mai bine 2 de F16 si gata

    pt atac usor, poate sa’i atace cu ele pe coreenii aia din Nord, ca pe rusii cu Buk, Panstir si S300 nu cred ca se mai intorc la aterizare, vezi povestea cu Ukraina, dar astia ai nostri nu prea au timp de povesti, ei sunt cu povestile lor

  13. Bag seama ca vreti sa puneti izmenele si pe girofaru’ de la Kai T-50…
    Da’ inca 4 escadrile de F-16 nu vreti sa cumparati de la unchiu’ Sam?
    O tot frecati la rece ca de vezi Doamne costa ora de zbor prea mult cu F-16… nicio problema, ora de zbor cu F-16 echivaleaza cu deplasarile unuia din asta cu girofar si izmene intr-o zi… (calculele le faceti voi…)
    Cumparati surogate ca sa faceti CE?????
    Ca sa aiba puliticienii bani sa se plimbe cu girofaru’…

  14. Astia au fost sa se plimbe pe banii statului , nu se cumpara nimic nu se modernizeaza nimic , si la ce ne trebuie ?? industria de aparare este inchisa , armata incet incet va fi mentinuta ca un sanatoriu , salarii cat mai mari si pensi marite la nesfarsit , si avionul asta cu ochi de pesthe nu este nici cal nici magar , mai bine se cumpara F16 cu offset , si mentenanta in Romania , avem duble cumparate pt antrenament , singurul lucru care ne avantajeaza sa luam de la ochi de pesthe sunt K1A1 120mm cu mentenanta in Romania , dar ce vorbim noi de cumparat si alte chestii , se pot cumpara de la astia cu ochi de pesthe niste salari grosiere asa de neam prost ??

  15. Cei de aici sustin ca T-50 au cost de operare la jumatate dintr-un F-16: „In very broad terms, a T-50’s running costs are around half that of an F-16.”
    http://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2013-11-18/lockheed-martin-eyeing-mideast-contracts-supersonic-t-50-sim

    Daca pretul unui T-50 si TA-50 variaza intre 20-30 mil. $, un FA-50, adica versiunea „multirol usor”, costa spre 35-40 mil. $ bucata (pret 2013), costuri totale/contract (adica jumatate dintr-un F-16 nou, insa similar cu un F-16 refurbished modernizat la standard V): „On Oct. 17, South Korea signed a memorandum of understanding with the Philippine government to sell that nation 12 FA-50 fighters for $450 million”
    https://medium.com/war-is-boring/this-south-korean-jet-is-a-bargain-dogfighter-b39390212b18#.kmzeq4wsc

    • marius pai asa cu regula de 3 simpla, ge414 53KN alalalt 77
      la greutate cam acelasi raport, aripa aproape la fel de mare ca asta a inceput ca trainer, ma rog asa ca si consum ochiometric
      Plus ca la asta ai din start 8000 de ore lifespan la fuselaj, turbina si postcombustia de la motor 6000 de ore, amortizarea avionul mult mai mica ca de nou e jumatate de f16
      Plus ca totusi e mai simplu, mai putine capabilitati da si mai putine chestii de mentinut

      Adica se prea poate sa fie jumate costul orei de zbor
      Da daca ne referim strict la politie aeriana – ma rog mig21 e mai rapid, urca mai sus, si daca nu ii ajunge tunul de bord si alea doua Matra sau cu ce decoleaza la alarma, atunci e nashpa

      In caz de skirmish asta cu 3 tone jumate agatate fata de 500 de kg ale migului, e total altceva

      • pai nu se prea aplica chiar regula de 3 simpla la regimul de zbor versus puterea motorului… ai rezistenta la inaintare, diverse regimuri de flux ale turbinei, la viteze diferite… deci si puteri diferite

        • stiu, de aia am zis ochiometric
          dar e totusi inceput din anii 90, cu materialele de atunci
          motorul care il are e unul din cele mai economice si mai durabile motoare militare
          de aia cred si eu ca e la jumatate costul orei de zbor asa foarte aproximativ
          si capabilitatea asa aproximativ, e peste jumatate oricum
          Plus ca astia sunt obsedati sa il vanda – poti negocia oarece conditii financiare si offset

    • Pai si cine vrei sa tzi-o doteze 🙂 🙂

      Ei intre ei, fiul lui generalul, probabil activ printre servitzii, membru de onoare la partidul, nu nea asta e bagat prin toate, radare, solutzii, interfetze

      Probabil reglare de conturi intre clanurile mafiote, semn ca unii nu vor sa fie exclusi de la cascaval

      Nu nea asta ar vrea sa faca si TBTul?
      TBTul este un contract gras si e important care partid ia banul pt dotare, armata aia e oricum asa o chestie p’acolo de o bifam pt NATO, p’aia nu’i intreaba nimeni si potzi sa’i dotezi si cu furci, daca’s platitzi ei sunt OK 🙂

      • @gsg9 hai dom’le ce naiba chiar asa, tot timpu’ luminitza aia din capatu’ lu’ tunelu’ sa fie trenu’ de fiecare data? da’ apoi noi tat coyote, tat coyote???

    • pai da, ca de-aia mare parte din „programele strategice” ale MApN de la rachete si radare la TBT trebuiau facute cu UTI:
      „Omul de afaceri Tiberiu Urdăreanu, patronului grupul de firme UTI, a fost dus cu mandat, joi, la Direcţia Naţională Anticorupţie (DNA), pentru a fi audiat într-un dosar de corupţie. Afaceristul este membru UNPR.

  16. mda …la discutii se pricep , nu-I vorba . Cred ca or discutat mai mult de fotbal decat de inzestrari

  17. parca sunteti io inainte sa imi cumpar calculator :)) 😛

  18. Bre, se pare ca cei de la dpa citesc RomaniaMilitary pana la urma 🙂 🙂
    Ar fi foarte bine ca Romania sa se indrepte catre T/FA-50 pentru inlocuirea IAR-99…ideal ar fi o licenta 🙂

  19. http://www.dpa.ro
    http://www.dpa.ro/ce-facem/relatii-publice/comunicate?limitstart=0

    Mai departe : comunicate , pag. 22, cea mai veche :

    ” Comunicat 2 din 2005-04-29
    Secretarul de stat şi şef al Departamentului pentru Armamente din Ministerul Apărării Naţionale, domnul Ioan Ion, va participa la deschiderea oficială a celei de-a 8-a ediţii a Expozitiei internaţionale pentru echipamente şi sisteme informatice specializate pentru apărare şi securitate – IDET 2005, organizată la Brno în perioada 03-04 mai a.c.
    Cu această ocazie, şeful Departamentului pentru Armamente se va întâlni cu directorul naţional pentru armamente din Ministerul Apărării al Republicii Cehe pentru a analiza unele probleme de interes reciproc din domeniul înzestrării şi industriilor de apărare ale celor două ţări, în vederea identificării posibilităţilor de cooperare bilaterală în domeniul tehnico-militar. ”

    ” Comunicat 4 din 2005-05-09
    În perioada 09-13 mai 2005, la invitaţia secretarului de stat şi şef al Departamentului pentru Armamente, domnul ing. Ioan Ion, va avea loc vizita oficială a şefului Statului Major al Înzestrării din Ministerul Federal al Apărării din Austria, dl. gl. mr. dr. ing. Kurt Morz.
    ……………………………………………………
    Vor fi analizate, totodată, oportunităţile de cooperare bilaterală în domeniul tehnicii şi tehnologiilor pentru apărare pe termen scurt şi mediu. ”

    ” Comunicat 7 din 2005-08-29
    Secretarul de stat şi şef al Departamentului pentru Armamente, domnul Ioan Ion, va participa, în perioada 29.08-01.09.2005, la cea de-a XIII-a ediţie a Expoziţiei Internaţionale a industriei de apărare, MSPO 2005, care va avea loc la Kielce- Polonia.
    Cu această ocazie
    ………………………………………………………………………………………..
    în vederea identificării posibilităţilor de cooperare bilaterală. ”

    22 de pagini de comunicate .
    Vi le-am pus pe cele mai vechi .
    Cam ce rezultate ati vazut in urma acestor actiuni de cooperare ?
    In unitati sau in industria de aparare ?
    Vad ca chiar nu va invatati minte .

  20. Acum este momentul dat palinca la greu imbatati tun aduse niste folcloriste si guriste din zona moldaviei , sa faca si baieti americiocani niste trageri grele o saptamana sa plece in curul gol sa uite si Abrams , si ce acareturi au mai adus prin batatura noastra , no sa fie bai vor fi multumiti si ei si noi , probabil vor mai veni ca de au prins gustul si le plac cantecele noastre populare 🙂

  21. US strikes down T-50 exports to Uzbekistan

    si tot aici aflam ca: 12 T-50s = $400 million

    https://www.koreatimes.co.kr/www/news/nation/2015/10/116_189398.html

  22. OK pentru atac la sol si politie aer. Dar trainer supersonic… ? Francezii vor sari de pe M-345 direct pe Rafale iar elvetienii sar de pe Pilatus PC-21 pe F-18.

  23. nu cred ca e cazul. se poate si mai simplu. se da la pilot una bucata sacure ( deci sacure, nu secure) si….

    si gata! :)))

    • plm… sta pilotu in awacs linistit si-si bea cafeaua, si astia micii zdrang zdrang in aripa. unde mai pui faptul ca is si invizibili pe radar…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *