Kaveri, daca vi se pare cunoscut acest nume, trebuia sa fie motorul “faimosului”, din pacate nu in sensul cel mai bun, al Light Combat Aircraft (LCA), adica al HAL Tejas-ului, inlocuitorul MIG-21 in Fortele Aeriene Indiene, numai ca motorul nu este chiar ce si-au dorit indieni, astfel ca primele avioane Tejas vor fi propulsate de F-404 al americanilor de la General Electric, urmand ca pe viitor sa fie folosit mai puternicul F 414 pe LCA Mark 2.
Eterna „tanara speranta” HAL Tejas, Since 1980!
Acum, revenind la Kaveri, nu putem spune ca India a renuntat cu totul la idea de a folosi acest motor pentru a-si echipa propriile avioane, ci doar ca deocamdata Kaveri mai are nevoie de timp si bani pentru a atinge performatele cerute, in acelasi timp insa India are nevoie de un motor care sa-i permita dezvoltarea de drone locale. Problema unor astfel de motoare (pentru vehicule fara pilot) este insa una foarte sensibila si supusa restructilor din Missile Technology Control Regime.
Aceste restrictii interzic exportul de motoare pentru rachete a caror raza depaseste 300km, si din pacate cum racheta este de fapt un vehicul zburator fara pilot, si UAV-urile, mai ales cele care au si capacitatea de a purta arme (UCAV-uri), sunt supuse acestui emabrago.
Si cum India isi doreste sa dezvolte acest tip de drone, si cum are si un motor, care n-o fi el perfect pentru Tejas, dar s-ar potrivi de minune pe un avion fara pilot, fara prea mari pretentii, legatura dintre Kaveri si drone a aparut natural.
Asadar Kaveri va fi folosit, cel putin deocamdata, pentru propulsia unui UCAV, a carei masa va fi undeva in jurul valori de 10 tone, motorul nefiind deocamdata suficient de puternic pentru a propulsa un avion de lupta. Deocamdata Kaveri va fi folosit pentru USAV-ul indian Unmanned Strike Air Vehicle care are ca scop lansare de bombe neghidate.
🙂 🙂 Nu, in mod sigur nu acesta este Unmanned Strike Air Vehicle! Mai radem si noi!
Sursa: Defensenews
GeorgeGMT