KF-21 gata de primul zbor

Conform presei sud-coreene, prototipul KF-21 este gata de primul sau zbor chiar in luna iulie a acestui an.

Producatorul aparatului – Korea Aerospace Industries (KAI) – a anuntat acest lucru saptamana trecuta odata cu prima aparitie publica a KF-21 “Boramae”. Pana acum au fost construite sase prototipuri in cadrul programului KF-X.

Sud-corenii au in vedere achizitia a 120 de aparate KF-21 pentru inlocuirea deja batranelor F-4 Phantom II si F-5Tiger II pana in 2032. In acest program, pe langa Coreea de Sud, mai este implicata si Indonezia cu 20% din costurile totale de cerecetare-dezvoltare (costuri estimate la uma de 6,76 miliarde de dolari) in schimbul unui transfer semnificativ de tehnologie. Indonezia ar avea de gand sa cumpere 50 de aparate.

Programul KF-X a demarat in 2016 si desi nu au lipsit controversele deocamdata lucrurile merg mai departe. Radarul AESA va fi unul dezvoltat local cu ajutor de la Elbit Systems, iar motorul unul GE F 414.

In rest ramane de vazut ce succes va avea, daca va fi sau macar un pic stealth, dar judecand dupa succesele inregistrate de industria militara sud-coreeana in alte domenii ar trebui sa ramanem optimisti.

KF-21 nu va fi un avion de generatia a V-a ci mai mult unul 4+ tinand cont ca este primul din aceasta familie dezvoltat de coreeni. Dar slab nu cred ca va fi…

PS Si desi mi s-a atras atentia, in nenumarate randuri, ca vorbesc in pustie, nu pot sa nu remarc ca 20% din 6,76 miliarde de dolari ne-afi fost si noua la indemana, precum si o eventuala achizitie a 48/50 de KF-X. Nu stim cat de buna va fi aparatul, dar daca ne uitam la performantele inregistrate de coreeni cu tancurile, submarinele, nave lor de lupta, obuzierele autopropulsate, avioanele FA-50 etc, putem presupune ca viitorul KF-21 nu va fi de lepadat.

Bine, bine, Coreea de Sud nu este tara membra NATO si cel mai probabil ca o astfel de colaborare ar fi fost dificila, ceea ce trebuie insa inteles este ca dezvoltarea si productia de sisteme sofisticate de armament nu este chiar ca mersul pe Luna, se poate face daca ai vointa.

Si daca in Romania nu se pot sa fabricam nici macar pistoale acest lucru se datoreaza in intregime clasei noastre politice ca si stabilimentului militar. In ce procent, ramane sa aflam odata, candva.

In alta ordine de ideei, Seulul va mai cumpara inca 20 de aparate F 35A, ducand astfel numarul acestora la 60 de bucati. De aceasta data vor fi F 35A Block 4 pentru suma de 3 miliarde de dolari.

Si greu de crezut ca se vor opri aici, de fapt aceste ultime 20 de aparate F 35A Block 4 sunt o relativa surpriza, presa sud-coreeana se astepta ca tara sa comande 20 de F 35B pentru viitorul portavion sud-corean si cum programul de dotare cu doua portavioane este in derulare (CVX), comanda pentru F 35B va sa vina fara indoiala.

GeorgeGMT

37 de comentarii:

  1. Salut. La noi ar trebui facuta curatenie si toti tradatorii trimisi la canal, referitor la Avion eu cred ca va fi mai mult decat decent.

    14
  2. Pare un F 35 mai mic …probabil Unchiu Sam a ajutat la crearea acestui avion …Brava la ei …Cine stie , poate este un inlocuitor pentru F 35 pretabil pentru astia mai stransi la punga ca noi ..Sunt curios cat o sa coste ..

    3
    • @John Doe
      De ce ar ajuta americanii la crearea unui avion care să le facă concurență? Cu cele 5 mld. investite doar de ROK își luau minim 50 de F-35, dar au vrut să își demonstreze că sunt capabili să îl facă de capul lor.

      8
      • Mai degrabă sud coreenii vor sa își producă singuri, armamentul de care au nevoie iar capacitatea lor industriala si relațiile pozitive pe care le au cu SUA, le permite sa obtina ce vor.
        Tarile membre NATO sau cele care vor sa aibă un parteneriat militar strâns cu SUA, care nu își pot fabrica singure , un avion multirol, vor opta inclusiv din motive politice, pentru produse Made în USA.
        Dacă Gripen ar fi fost produs de SUA iar F16 de către Suedia, fii sigur ca tarile europene care au cumpărat F16, dupa anii 2000, ar fi cumpărat Gripen.

        5
      • Au ajutat. LM e implicata in proiect.

        6
      • Au fost implicati si-n precedentul proiect KAI T 50 si sunt si acum ..

        4
  3. Sunt unii care spun ca :

    Designed to evolve

    The KF-21 Boramae is designed to progressively advance in combat and survivability capabilities by implementing improvements in blocks. Block 1 aircraft will be among the 4.5 gen aircraft with reduced radar observability. Block 2 will be an aircraft of more advanced construction and will carry its armament internally, achieving greater radar stealth, similar to that of an F-117. By Block 3, the design, construction and materials of the KF-21 will have evolved enough to become a very low observability aircraft, entering the league of the F-35 or F-22.

    But KAI is going further, and wants to gradually equip its KF-21 with sixth-generation aircraft characteristics.

    Sursa credibila ori ba e asta:
    https://www.aviacionline.com/2022/01/kai-bets-heavily-on-kf-21-boramae-whose-development-is-progressing-at-a-good-pace/

    Personal consider urmatoarele, avionul asta nu poate si nici nu trebuie sa fie un concurent la F35, cel putin pana la block 3 avand in vedere ca e realizat probabil sub obladuirea si poate si la indemnul americanilor….zic si io.

    5
  4. Vazut din spate seamana cu un F22. Cel putin ampenajul vertical pare la fel.

    8
  5. Nu prea inteleg asta cu nu e tara Nato, norvegienii de exemplu in loc de archer nu au obuziere coreene ? si in finala lor de inlocuit 2A4 pe langa 2A7 e coreeanul ?
    Polonezii la fel cu Krab pe sasiu coreean si turela britanica – nu au avut nici o problema,nici sa le faca nici ca le-au dat ucrainienilor sa pocneasca orcii cu ele,
    Cehii la fel cu radarele Elbit MMR folosite de iron dome si prastia lui david cu care si-au inlocuit radarele sovietice
    Doar munitiile Oerlikon care vezi doamne nu o poti folosi decat unde e de acord fabricantul parca nu ai dat banii pe ea – din astea avem si noi, se pot folosi doar la parada

    11
  6. Zice autorul că România nu este în stare să facă nici pistoale, din cauza politrucilor și jeneralilor, și poate vom afla procentul de vinovăție. Șiiii pac, mi-am adus aminte de Țigareta 2, și interviul cu colonelul Trutulescu în care își asuma „cam 20% din vină”. Nu domnule GMT, nu vom afla procentele, și nici nu aș vrea doar atât. Zelenski a demis și arestat ieri câțiva capi din serviciile secrete și peucuratura ( imagini cu acțiuni de culcat cu botu’ în asfalt și genunchiul între omoplați la toate tembeliziunile nostre) Trebuie să așteptăm războiul pe teritoriul nostru ca să punem bocancul pe gâtul ăstora? Și ăștia (Ciuca, Joian…) chiar cred că poporul îi iubește?

    16
    • Poate ca acest KF-21 Boramae poate fi inlocuitorul lui F/A-18 Super/Hornet si derivatele in US Navy…..asta daca vor USAmericanii, mai ales ca si ei, LM si GE, au ajutat la creerea acestui avion.
      Ar fi un vis frumos sa il vedem si in dotarea FARo in timp, dar visul este sf!!!! Daca l-ar cumpara si fabrica sub licenta USAmericanii in timp poate il va achizitiona si MAPN.ro pt ArmRo/FARo!!!!!

  7. neamtu tiganu

    Despre transfer de tehnologie
    Acum vreo trei ani ma suna un prof univ, pe care-l cunosteam din perioada mea activa, si ma intreaba daca vreau sa particip la un proiect chinezesc. Ma duc la intilnire si cel care avea legatura cu chinezii povesteste cum merg lucurile. Chinezii platesc destul de gras niste studii conduse de univesitati, dar la care participa si specialisti din economie, nu numai pensionari. Se merge in China pe bani buni si in conditii bune si chinezii ii studiaza pe cei care participa la studiu. Dintre acestia ii alege pe aceia care, cred ei, ca sunt mai buni, sau care ocupa domenii tehnico-stiintifice in care ei au lacune. Acestora le ofera contracte grase individuale. De cele mai multe ori specialistii selectati sunt fosti colaboratori/angajati ale unor concerne, firme mari care chiar daca nu le ofera chinezilor desene, microfilme sau date, cum vedeam in filmele de spionaj, totusi ii corecteaza, acolo unde e cazul. Pt ca pt realizarea unui product performant nu e nevoie de o masa de specialisti, uneori sunt suficienti citiva care sa dea tonul.

    Nu mai vorbesc de sutele, sau chiar miile de specialisti rusi, ucrainieni care oricum sunt liberi la contract si sunt gata la orice pt o bucata de piine. Deci sa nu credem ca numai prin implicarea directa a unor firme, concerne mari se face transfer de tehnologie, ci si prin specialisti, ca cel mai important ramine omul.

    Cred ca asa au procedat si sud coreeni. Desigur asta presupune ca exista deja o baza economica-industriala puternica si lipseste doar acel ceva care face din ceva bun, ceva f bun.

    27
    • Cand vorbim de chestii de genul acesta este mai migalos in Statele Uimite. Majoritatea domnilor si doamnelor care i-ar putea ajuta pe coreeni sunt posessori de ce se numeste Q Clearance, un fel de top secret clearance pentru mediul stiintific. Sunt reguli destul de stricte pentru ce si in ce conditii poti oferi servicii de consultanta dupa pensionare/retragere. Despre transfer tehnologic nici nu poate fi vorba; ajungi la club fed „in a jiffy” cum zic astia. Coreea si Statele Uimite au o relatie unde Statele Uimite este destul de refractara sa le dea astora transferuri de inalta de tehnologie de ultima generatie, stiind ca au antecedente de ciordeala…vezi lipsa de JSOW si achizitia de catre coreeni a Taurus KEPD.

      8
  8. neamtu tiganu

    Mi se pare firesc ca si altii sa incerce sa-si faca propriul armament, din mai multe motive.
    de ex. daca F 35 va fi detinut de toata lumea, va fi un fel de coca-cola, va fi extrem de usor de cunoscut si deci usor de combatut. Al doilea motiv ar fi ca F 35 e dezvoltat conform cerintelor americane, ori alte tari au cumva alte cerinte.
    Oricum practica ne arata ca nu e inteligent sa devii dependent de un anumit partener, depinzi de el pe viata si la piese de schimb si la dezvoltare ulterioara.

    Bravo sudcoreenilor, eu le doresc succes. Nu-mi imaginez sa fie posibila o colaborare romaneasca-sudcoreeana, dar ar fi interesant.

    17
    • 🙂 Stiti cum e cu Coca Cola? Cu totii o bem, o gasim in orice tara, se fabrica cam peste tot, dar estenta vine mereu din State…

      17
      • Pai exact asta e esenta, ramine dependenti de esenta. Eu nu beau aproape niciodata Coca Cola, prefer tuica.

        19
        • Țuică cu cola. Senzație. Cam așa e și avionul sud coreean. Dacă descoperă ceva nou, gringo vor lua tehnologia dacă nu, coreenii vor plăti pt licențele americane bani frumoși. Americanii câștiga bani sau tehnologie și își păstrează un aliat valoros in Pen Koreea. Nu ca nănăii de rusi: au luat nordul care eea mai dezvoltat economic l a dus către foamete și faliment apoi când nu s au mai descurcat cu el l au dat familiei Kim.

          2
      • F414 a zburat prima data in mai 1993 – doi ani inainte de superhornet e/f pentru care a fost dezvoltat
        restul eterna vedeta care nu confirma Tejas, supergripen cu supercruise, acuma coreanul

        Motorul e parte clar a esentei, cati ani au surubarit indienii la kaveri al lor pana sa renunte si sa ia F414IN – modificat ca sa le intre in fuselaj
        sau chinezii sau rusii la care nu le ies motoare de generatie noua ca aiba ceva comparabil cu asta care are 30 de ani deja

        La radar etc faci cu pasi mici cum zic si coreenii – motorul in schimb trebuie sa il ai de la bun inceput altfel faci tot felul de compromisuri gen su57 sau in istoria noastra, iar93

        5
      • Lămuriți ma și pe mine ! 3 miliarde de dolari 60 de F 35 ? Sigur nu e greseala ?Adică cu 1.5 miliarde de dolari luam 30 F 35 ?. Da le naibii de corvete.. luam F35 ca oricum durează 5 anu pana le vedem

        1
    • Asta cu colaborarea RO-SK ar fi buna. Intrebarea mea e daca mai avem specialisti de prima clasa care sa chiar doreasca sa faca asa ceva. Ar fi ideal un mixt de meseriasi din ‘vechea garda’ cu lupi din astia tineri, cu dorinta de implicare si de ‘a fura meresie’ de la seniori. Ar fi posibil ?

      1
  9. Va fi aproape de F-35 ça performante?

    • Haideți, băi, nu se face înzestrare cum fac coreenii. De ce oare nu vin să ia lecții de la noi?

      „În ceea ce privește UAV-urile e în discuție un proces în acest moment.” Dancu dixit.

      Asta e: trebe să discuți procese.

      5
  10. Se misca tare bine sud-coreenii ! Aproape tot ce tine de industrie de aparare e conceput , dezvoltat si apoi produs la ei , nu doar preiau licente .
    Genul acesta de avioane [ asteptam si japonezii daca nu cumva or abandonat proiectul ] mi se pare conceptul ideal pt. inlocuirea generatiei 4 pt. tari care nu au posibilitati prea mari sa dea bani pe costisitoarele aparate de gen 5.dar vor ceva mai nou .
    S-ar putea vinde in draci daca zboara bine si nu-i asa costisitor .

    3
  11. Fara compartiment interior de armament nu prea are cum sa fie nici macar un pic stealth. Decat daca il trimit la lupta doar cu tunul de bord. Si sa ii faci mai tarziu asa ceva(cum zic ei) inseamna sa reproiectezi de la zero tot avionul. Ne poate spune „neamtul tiganul” cat de usor este.

  12. a compara tehnologic Corea cu Romania este o blasfemie (pentru ei). Au o baza tehnologica, au si oameni foarte bine pregatiti le lipseste doar experienta in domeniu aviatic. De aceea produsul este corect din toate punctele de vedere, nu au avut ca obiectiv un gen 5 ci un 4+++ cu unele aspecte stealth si o platforma pe care sa dezvolte electronica si softul. De aceea nu au ambitii mari la vanzare, este doar o etapa in dezvoltarea tehnologica. De la urmatorul produs care probabil ca va veni peste +10 ani vom vorbi de performanta.
    Nu uitati ca sunt tara cu cel mai mare progres tehnologic din lume, in ani 80 faceau clone ieftine dupa electronice japoneze si masini americane, iar azi ii depasesc pe ambii.

  13. Pornind de la afirmatia „Si daca in Romania nu se pot sa fabricam nici macar pistoale acest lucru se datoreaza in intregime clasei noastre politice ca si stabilimentului militar. In ce procent, ramane sa aflam odata, candva.” se poa proni o alta discutie.

    Dar, dintai – in Romania se fabrica pistolul Model 1995 , inlocuit de Model 2000. Ambele 9 mm Para care ambele derivau din Jericho 941 (zis si Baby Eagle) produs de Israel Weapon Industries. De cliattea acestira s-ua plans doar „tintele” si .. romanii!!!
    Am avut si pe aici o discutie .. ca cica e prea mare, prea greu, prea mult otel samd de parca ar fi fpots vorba de o arma de poseta nu de una ptr front!!!
    Ma rog in stilul nost ca si in WW2 aveam foiteri dotati cu un … Beretta M1934 de 38 ACP (9 mm Glissenti sau 9 scurt). Bun si asta dar ptr poseta, buzunar de costum „turnat” si ptr profesionisti (asasini). In late tari chiar si tzivilii poarta Colt 45 Automat (M 1911 de 45 ACP)….

    Deci am avea ce produce si de „calitate” (ucigator adica!)

    Alta este prblema ..
    Su nu tine doar de „tradare” si „pulitic” si a fi pro Est, Sud, Nord, Vest.
    Din nou recomand citirea cartii „Neiloberalismul” scrisa de Stefan Zeletin (marele si unicul teorictican al „capitalismului romanesc”).
    La noi este o atitudine mintala numita se Zeletin „reactiune agrara” – aia cu samatorismul si junimismul- care considera ca mdernizarea sociala era „forma fara fond” (cand de fapt ei doreau prelungirea unui „fond fara forma” – asta este rautatea mea!)
    Cf asteia romanul e facut sa stea la coada (oii, sapei, vacii, coasei, boului , furcii) si industria samd este destinata altora . Romanbu de rand nu ei , boieri camlenesi care si ptr i buna exploatare a mosiilor aveau nevoie de suplinitori straini (care poana la urma i-au „halit” cu mosii cu tot!)

    Asa csa noi am (re)considerat industria ca fiind „daunatoare”, ba chiar „comunista” si .. si ….

    1
  14. Finally the KF-21 Boramae fighter jet makes its maiden flight

    https://www.youtube.com/watch?v=upBIUXLZbis

  15. Vasie Băcăuanul

    Vreo 60 de asemenea zburătoare ne-ar trebui și noua! Noi nouțe, n tot sssh!

  16. Vasie Băcăuanul

    Vreo 60 de asemenea zburătoare ne-ar trebui și noua! Noi nouțe, n tot sssh!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *