Kfir Block 60 pentru Bulgaria

descărcare

Compania israeliena IAI ofera spre achizitie, Bulgariei, un numar de 10 aeronave Kfir, complet reconstruite si cu avionica moderna, configuratie denumita Kfir Block 60. Conform companiei aceasta optiune ar putea costa Bulgaria de trei ori mai putin decat actuala optiune si anume achizitia a noua aeronave F-16 A Block 15 din Portugalia la un pret de 464 milioane de dolari (a se observa diferenta de pret fata de cele 12 F-16 achizitionate de Romania din aceiasi sursa cu aproximativ 700 milioane Euro).

Aparatele fac parte dintr-un lot de 50 de aparate retrase de Fortele Aeriene Israeliene in anii „90 si aflate in conservare in desertul Negev. Conform directorului Yosef Melamed citat de Aviation Week: „Kfir a fost proiectat sa fie un avion de lupta robust, bine construit si ‘tanar in spirit’. Kfir-urile pe care le selectam pentru reconditionare au doar cateva sute de ore de zbor, structura lor este intacta, fara fisuri sau semne de obosire a metalului. […] Cand un client alege aceste aeronave, activam o linie de productie unde practic reconstruim aparatul”.

Din aeronava originala nu raman decat celula si motorul. Tot restul echipamentului si instalaților este inlocuit. Melamed continua spunad ca drept fabricanti originali (Dassault s-ar putea sa aiba ceva de comentat cu privire la „originalitatea” Kfir-ului) ai aeronavei IAI va garanta o resursa pentru avioanele reconstruite de 8000 de ore ceea ce la rate de utlizare normala poate insemna pana la 40 de ani. De-asemenea motorul General Electric J79 va fi si el reconditionat fiind adus la resursa originala de 1800 de ore.

Kfir Block 60 este o dezvoltarea a modelului Kfir C10 aflat in dotarea fortelor aeriene Columbiene. Are un radar AESA Elta EL/M-2052 ce poate urmari simultan 64 de tinte in modul aer-aer, si posibilitatea de a angaja tintele selectate cu racheta aer-aer BVR Derby. Deasemenea vine echipat cu Helment Mouted Display (standard pentru orice avion israelian incepand din anii „90) ce permite tintirea rachetelor ghidate prin infrarosu Python 5 oriunde in capul vizual al pilotului si astfel angajarea tintelor ce sunt departe de directia de deplasare a aeronavei (off-boresight cum zice americanul). Radarul ofera si moduri de lupta aer-sol si aer-mare acestea fiind optimizate in baza sugestiilor pilotilor israelieni.

In rest Kfir Block 60 are o arhitectura deschisa permitand instalarea oricarui echipament dorit de client. In cazul ofertei facute pentru Bulgaria sunt incluse legatura de date Link 16 si capacitatea de realimentare in aer, necesare interoperabilitatii NATO, si capacitatea de folosire a pod-urilor de tintire si recunoastere Litening si a armelor de precizie, precum bombe lasar si arme ghidate electro-optic (articolul nu este clar daca Litening-urile sunt incluse in pretul de achizitie).

Aparatele Kfir C10 au fost testate impotriva unor Su-30 dovedindu-se superioare in angajament frontale la distanta mare datorita amprentei Radar mai mici (Kfir-ul este de aproape trei ori mai mic decat Su-30) si capacitatii de a trage primul cu rachete BVR. Tinand seama ca radarul de pe C10 este mai vechiul Elta EL/M-2032 cu scanare mecanica si performante mai proaste, ne putem astepta ca Kfir Block 60 sa se descurce si mai bine in acest scenariu. Deasemenea s-au folosit inclusiv tehnici dezvoltate pentru F-22 si F-35 si anume folosirea radarului unei singure aeronave dintr-o patrula si alocarea tintelor catre celalte aeronave folosind legatura de date Link 16, ceea ce sugereaza faptul ca avionica lui Kfir Block 60 si C10 permite Sensor Fusion.

 

Afirmatile IAI nu sunt teoretice ci au fost testate de pilotii columbieni in cadrul exercitiului Red Flag din Iulie 2012 unde acestia si-au indeplinit toate misiunile aer-sol si deasemenea au obtinut 8 „victorii” in lupta aeriana.

IAI mentioneaza un cost de achizitie pentru Kfir Block 60 de 20 de milioane de dolari cost ce include avionica si armamentul si costuri de operare la o patrime din costul pentru o aeronava de generatia a patra echivalenta.

Kfir-ul a intrat in dotarea fortelor aeriene israeliene in 1976 fiind retras in 1996 (si pus la conservare nu taiat cu drujba ca saracele noastre IAR-93). Este astfel contemporan cu F-16 A si se incadreaza in generatia a patra. Desi reprezentatii IAI se feresc sa o spuna, preferand sa afirme ca Kfir Block 60 are capacitati de generatia a patra, ce descriu ei ca este capabil sa faca il inscrie practic  in generatia 4+.

Kfir-ul este o dezvoltare nelicentianta de Dassault a aeronavei Mirage 5 proiectata original la cerintele Fortelor Aeriene Israeliene dar nelivrata datorita punerii sub embargo a Israelului de catre  Franta condusa de De Gaulle. Totusi Mirage 5-ul a intrata in dotarea Fortelor Aeriene israeliene sub numele de Nesher, sursele contrazicandu-se cu privire la originea lor. Fie au fost produse in Israel pe baza planurilor furate de Mossad fie au fost livrate prin mijlocirea Armee de l’Air, care ii dadea astfel cu tifla lui DeGaule.

Nesher-ul a fost dezvoltat in continuare prin remotorizare cu mai puternicele J79 si montare de Canard-uri Close-Coupled rezultand Kfir-ul. Desi conceput initial ca aeronava multirol, Kfir-ul a ajuns sa fie folosit mai mult in rolul de vanator-bombardier datorita intrarii in dotarea IAF a F-15 si F-16 care au preluat rolul de superioritate aeriana pentru care fusesera concepute.
Surse: Aviation Week& Space Technology”   nr. 14/21 octombrie 2013, pag 43, „Aged but Upgraded” de David Eshel
http://en.wikipedia.org/wiki/Kfir (istoric si informatii despre refacerea motorului)

 Andrei

87 de comentarii:

  1. Daca bulgarii achizitioneaza Kfir ar putea fi o miscare desteapta din partea lor! Evreii au construit aceste aeronave ce sunt relativ usor de upgradat, iar sistemele de avionica si armament de productie autohtona sunt recunoscute a fi de top. Sa nu uitam ca si americanii au luat astfel de aeronave pe care le-au folosit in rol de „agresor”, datorita manevrabilitatii superioare si a agilitatii -cu ele simulau MIG-uri si SUHOI-uri, ceea ce nu-i putin lucru. Si daca mai adaugam ca vor avea avionica si radar complet noi, este clar ca vor fi cu mult peste F-urile 16 ex-porto pe care le-am achizitionat. Odata deprinsi cu Kfir si tehnica evreiasca, ce i-ar opri pe bulgari sa achizitioneze in viitor, F-16I Soufa? Ah, da, am uitat, nu vor avea acces la F-35, precum noi! Columbienilor nu le este deloc rusine cu Kfir, ba din contra, le lauda de cate ori au ocazia. O aeronava ieftina pentru cei far’ de buget…

    • Columbienii nu au de aliati pe americani… Achizitia de armamaent nu e doar business, sa iei cel mai ieftin glont care face treaba, ci si politica, sa gadili pe cine trebuie.

      • Columbienii nu-i au ca aliati pe americani? Se pare ca tu n-ai auzit de razboiul impotriva drogurilor si de faptul ca unul dintre „fronturile” sale sunt platatile de coca din Columbia.

  2. De Mig29 Sniper ce se mai aude??

  3. Asta-i alt articol cu o tenta subtila de jelanie relativ la achizitia de la portoghejjji 🙂
    Si acu’ inca se mai dezbat variante exotice de Kfiruri israeline sau Jaguaruri scoase din uz…
    Daca la noi s-a mers pe F16 din motive politice si s-a mers pe varianta asta din motive de bani(cacand au fost bani destui cacam i-au furat cacam pe toti) asta e, problema la noi e ca e mult prea putin si mult prea tarziu…

    Normal ca negustorul evreu stie sa-si vand marfa, cele mai tari avioane din Galaxia asta, fraier e cine cumpara nu cine-l vinde 🙂 Nu zic ca nu-s bune, sunt clone si dezvoltare de Mirage facute de evrei, dar sunt bune sa fie acolo la ei in Columbia.

    Ce rost ar avea pt Bulgaria sa-si ia niste pasarici d’astea exotice, cand Turcafletzii are F16, Gretzili are F16, he hee pana si romanii are F16…

    La cum ai stim noi pe castravetzari mai degraba isi cumpara MiGuri decat Kfir…
    Acu’ depinde ce ordine primesc de la Moskova 🙂

  4. In primul rand oferta de F-16 pentru bulgari este pentru 9 aparate in timp ce noi am luat 12 + armament, nu stiu ce armament le-a fost oferit lor. In al doilea rand noi avem inca 4000 de ore resursa pe F-16 in timp ce Kfir-ul are 1800 de ore. Radarul AESA este un castig pentru ei dar vom putea monta si noi radare AESA pe ale noastre. Per general nu cred ca se poate compara Kfir cu F-16, este un avion inferior, altfel nu-l scoteau israelienii la pensie inaintea lui F-16.

    • P’asta cu 4000 ore resursa de unde ai scos-o, ca in cacomunicatele oficiale nu prea scrie egzact ce resursa mai ‘are’…Nu scrie decat ca sunt ‘practic noi’ 🙂

      Oricum, 4000 impartit la 50 de ore pe an cat zboara ai mai buni si mai activi piloti de Politie Aeriana (dupa spusele proaspatului pensionar) rezulta ca 80 de ani de acum incolo ne-am scos de aviatie de vanatoare 🙂

      Stranepotii nostri or sa dezbata peste 90-100 de ani oportunitatea achizitiei unei escadrile de F35 🙂 la 10-20 de ani dupa ce le expira resursa la astea 🙂

      • Au 8000 de ore când o cânta jderul… e aberant ca un agregat vechi să aibă resursa mai mare decât cu care a fost proiectată!!!
        Iaurturile ușoare ale evreilor nu au nimic deasupra „gozului” american. Radr șamd etc +++ va fi atunci când bulgarii le vor plăti – ceea ce eu mă îndoiesc. Apoi ar fi realitatea că e zvonistică menită a pune presiune pe vânzare/ofertă.
        Serios, citiți încă o dată ce zice nenea evreu și apoi devine clar că e publicitate (bună).

        Fostele portugheze au între 3900 și 4700 de ore rămase după programul Falcon UP.

        8000 de ore au agregatele americane NOI din anii 90. Până și Eurofighterul avea mai puțin în primele serii, dacă bine rețin.

        Kfirul nu e cu nimic mai agil decât viperul cu toate aripioarele și remotorizările. A se vedea originile (Mirage), copia mai slabă (primele loturi de Kfir) și apoi cea îmbunătățită (de dânsa e vorba în articolaș).

        -Arhengel
        Spuneai că ești inginer de structuri aeronautice, nu-i așa? Nu îți pare nimic dubios la afirmațiile din broșura verbală a ofertei (resursa celulei date fiind materialele utilizate, RK cu resursă dubă față de unul nou!!! și altele)?

        • Si vine flogger cu dezinformarile si cu interpretarile lui care ignora pasaje intregi din articol, totul pentru a apara justete cumpararii de F-16 TH de catre sefii lui.

          In primul rand nu sunt inginer de structuri aeronautice specializarea mea este dinamica zborului si comanda automata.
          In al doilea rand F-16 portugheze nu sunt vandute de Lockheed Martin ci guvernul portughez care le va trece printr-un program general de revizie si in rest avioanele vor ramane ca in prima zi in care au fost livrate cu piese originale cu tot. La Kfir bloc 60 este vorba de cu totul altceva. Oferta este facuta de IAI care este producatorul original si care va reconstrui practic tot avionul. N-ai citit acolo cand spune ca vor redeschide linia de asamblare? NU este vorba despre o simpla revizie ci practic avioanele vor fi demontate se vor inlocui toate cablajele, tevaraia si elementele de structura care arata uzura si apoi vor fi instalate echipamente noi. Cand IAI garantaza 8000 de ore de zbor apai sa fi sigur ca va zbura 8000 de ore.
          In al treilea rand. Pretul de 20 milioane $ era pentru o bucata avion reconstruit, electronica si armament. Avioanele vor pleca la client complet reconstruite si reechipate si cu armamentul aferent. Nu cum facem noi ca primim niste rable si dupa aia cautam sa le upgradam si cumparam armament din cu totul alta sursa.

        • Sigur bre, evreii intotdeauna au facut armament prost si toata lumea stie ca aviatia lor este una dintre cele mai slabe din lume, iar industria aeronautica…Ptiu Doamne, vai, mama ei! Python V este evident un fel de shaorma zburatoare fata de „mighty” AIM-9M, iar Derby slaba ca vai de ea, abia de mai zboara…
          Tot n-am priceput cum e cu pretul la o treime fata de „vasnicele” noastre F-16A, de care de altfel nimeni nu spune ca sunt proaste, ci dimpotriva, doar ca Seful SMG-ului danez zicea acu’ vreo 3-4 luni ca F-16A este bun si foarte modernizabil, doar ca dupa jumatatea vietii devine mai rentabil sa-ti cumperi avioane noi, decat sa operezi F 16 A.

          Iote acilea ce zice nenea generalul ala – http://www.rumaniamilitary.ro/danemarca-renunta-la-f-16a-mult-prea-scumpe-la-intretinere

          Si uite ce zice si ministrul lor de de rasbel – http://www.rumaniamilitary.ro/danemarca-o-tara-condusa-de-oameni-seriosi

          Da noi suntem cei mai smecheri din Ieuropa si cumparam armament de pe stoc, vechi adica, cu de nustiu cate ori pretul, iar unii spun: „Nu se poate domne, sigur exista si o achizitie secreta!” Secreta?! In Romania?! Pai cam de cate ori am platit noi de 5-10 ori o arma si ne-am pricopsit cu achizitii „secrete”?! La fregate ce a fost …secret, faptul ca vor ramane nave de croaziera pana la adanci batraneti?!

          Bre hai sa lasam mistoul si sa acceptam ideea ca am ramas fara aviatie de vanatoare contra 900 de milioane de dolari. Si cu asta basta, hai sa ne gandim la tancuri…

          • Care tancuri 🙂 🙂 🙂
            Vi s-a aratat viitorul si iarasi nu pricepeti 😉 Dustere cu 7.62 …

            • GSG9,
              macar de-ar fi Dustere dar mi-e teama ca vor fi Panhard, din alea ce-or luat deja putin peste 10, si nu vor fi cu mult mai multe… si cam atat 🙁

            • Frate, să știi că și mie mi-a trecut prin cap ideea asta aseară, dar nu am vrut să o mai scriu, să nu cobesc…
              Dacă obositul de R.I.P avea dreptate .și viitorul e Superhezbollah-ul ???o să asistăm la înzestrarea pentru Dacia-war ???Atunci s-ar explica simplitatea proiectului…iei Dusterul de pe stradă, din curtea omului, sau ce gipan se mai plictisește p-acolo, ai sudat repede un cadru de țavă d-aia, pe care ai pus o metralioasă, sau un lansator automat de AG-7 🙂 🙂 🙂 , și gata dotarea… LA ARME CU FRUNZE, DUSTERE, ȘI FLORI !
              Ptiu, drace…Doamne ferește-ne de ispită…

            • nu avem nevoie de dastea, sincer am fost uimit cand am aflat ca baietii de la mapn chiar au ceva in cap…cam asta e cea ce vor ei sa faca in caz ca vin rusii peste noi:
              dati la minutul 1:10 sa vedeti arma secreta in actiune
              http://www.youtube.com/watch?v=QUYa5aTdjfI

    • Citeste mai bine resursa la Kfir este de 8000 de ore. 1800 de ore este resursa la motor. Iar motorul este mult mai usor de reconditionat.

  5. Incep sa ma bucur ca am luat jafurile alea portugheze….se putea si mai rau. Pentru cei care afirma ca sicriele alea evreiesti sunt buna, se pot intreba de ce nu le folosesc inca israelienii, sau de ce nu le tin in rezerva…pentru marea bubuiala ce va sa vina…in vecii vecilor…amin!

    • Evreii sunt oameni practici si nu au de ce sa tina operationale avioane in plus cand au deja tot ce le trebuie, adica F-16 si F-15. Costurile ar fi prea mari in raport cu beneficiul adus de mentinerea lor. In curand vor achizitiona si F-35 asa ca nu exista motive sa mai bage bani in vechituri.
      Kfir e bun prentru cei rupti in fund si care nu au deloc, nu pentru cei care au parcul plin cu avioane moderne.

    • Pai nu conteaza si ce raza au F-urile fata de kfir? Nu conteaza ce incarcatura pot sa duca? Nu conteaza ca sunt o platforma moderna? Nu conteaza ca pe langa avioane de generatie noua au putut avea acces si la tehnologie noua pe care au modernizat-o si au inclus-o apoi in Kfir?

      Pentru Bulgaria cred ca ar fi o superafacere! Pana la urma astia chiar nu dusmani naturali. Turcia si Grecia sunt colegi de Nato iar cu Serbia (care nu e in Nato) nu se pune problema.

  6. Bineanteles ca evreul a stiut intotdeauna sa faca comert, mai mult sau mai putin ok! Ca urmaresc castigul, cine-i poate judeca? Asta e, stiu sa faca bani din piatra seaca si apropo, noi de ce nu stim? Fiindca nu vrem! Pai este simplu de ce evreii le-au inlocuit, ca si pe F-4 dealtfel, F-ul 16I Soufa si F-ul 15. Sa nu uitam ca initial evreii au fost nemultumiti de F-urile 16 livrate de americani, considerand radarul acestuia ca fiind inferior si, drept urmare, a aparut Soufa. Mai mult decat atat, a existat intentia de a se moderniza Kfir-ul, cu avionica, echipamente si armament de ultima generatie, insa nu s-a facut datorita faptului ca nimeni nu si-ar fi permis sa-l cumpere. Au considerat ca statele care l-au achizitionat, cu bugete limitate, vor merge cel mai probabil pe upgradari, si s-a dovedit c-aveau dreptate. Aviatia lor militara si-a luat ochii de la Kfir datorita noilor aeronave, insa la momentul aparitiei sale a fost o gura de oxigen mai mult decat necesara unui stat aflat in pericol de moarte. Kfir-ul si-a facut treaba foarte bine, cu deosebire dupa remotorizare, insa, ca platforma modernizata, cu siguranta ar mai avea inca multe de spus. Cel mai bun exemplu pentru sceptici este Lancer-ul, un MIG-21 pe care multi nu-l mai considerau bun la nimic, insa pilotii romani nu s-au facut de rusine cu el. Si apropo, Lancer-ul este plin de chestii evreiesti si inca-si face treaba! Am mai multa incredere in Lancer decat in obositele de F-16 th. Asa cum bine zice asar, „Kfir este bun pentru cei rupti in fund”. Daca-l achizitioneaza, evreii vor sti sa scoata banii de la bulgari, intotdeauna au stiut sa faca asta!
    Columbienii conlucreaza foarte bine cu americanii in lupta antidrog, cei din urma dandu-le elicoptere, armament, sisteme de comunicatii si instructori. Despre bani nu mai vorbim!

    • ipotetic vorbind 12 MiG-21 Lancer noi ar fi mai bune decat 12 F-16 MLU, parerea mea…am putea sa cumparam niste mig-uri 21 chinezesti noi si sa le lancerizam…110 la numar si nu am mai avea treaba

    • WW,

      Rău faci că îți bazezi încrederea pe reclamă și abilitate în loc de realitate. Sistemul LanceR are multe neajunsuri despre care utilizatorii-tractoriști le cunosc intim. Mai întreabă și apoi povestim (valabil pt toți).
      F-16 nu are acele neajunsuri la capitolul avionică.

      • @Flog…

        E numai spune. Daca ai stii cate F-16A block 15 au picat din cauza de probleme la avionica si circuite electrice ai mai tacea.

      • Intradevar Lancerul este departe de perfectiune, mai ales pe zona de fiabilitate a avionicii, se cam strica, dar sti de ce?! „Doi” motive: mentenanta se face cu piese canibalizate, nu sunt bani pentru revizii si inlocuiri de piese conform orarului si binenteles faptul ca MIG-21 este un avion cam vechi fata de avionica montata.
        Dar ai dreptate, au fost probleme si sunt in continuare, dar nu e ceva cu totul special…

        • Si in plus MiG 21 LanceR era folosit si pentru misiuni pentru care nu a fost proiectat si nu le poate face ca lumea oricata avionica moderna ai pune, ca de pilda atacul la sol. Cel putin un accident stiu ca a fost intr-o misiune de antrenament de atac la sol.

      • @Flogger. Ia vezi matale articolele de pe blog legate de MIG-21 LANCER. Ia vezi declaratiile unor piloti romani, oameni seriosi, ba chiar si a unora americani ce-au zburat Lancer-ul. Reclama zici? La ce utilizatori-tractoristi te referi, sper ca nu la pilotii si tehnicii romani, acestia fiind o ELITA. Orice sistem de arme are neajunsuri, dar Lancer-ul a fost si este o platforma reusita, cei de la Aerostar chiar stiu meserie. F-16 n-are neajunsuri!? Haida-de, astea-s bancuri, ia documenteazate matale ce-au spus israelienii despre cel mai modern F-16C pe care il achizitionasera din SUA. Asa de multumiti au fost incat l-au transformat in F-16I SOUFA! Bine, eu nu-s specialist, insa oamenii ce-l zboara sunt.

        • WW-

          „Tractorist” din acesta am fost și eu, deci nu-i jignire la adresa piloților pe care îi stimăm amândoi.
          Știu eu ce scriu când mă refer la problemele LanceR, cât și avantajele sistemului – dar nu insist cât timp este în dotare…

          Arhhhîîî-

          Știi ce mă înfurie tare? Să vină cineva, în necunoștință de cauză – asta e cert, să-mi povestească cum zboară sau zbura jucăria pe care o cunosc bine rău. Să îmi explice cât de grozavă țava aia dragă care mi-a omorât atâți apropiați.
          Ia explică cum stă treaba altuia!

          George-
          Nu mă refer la condiția celulei, care e uzată, ci la alte sisteme electronice și digitale… dar las-o așa.

          Să vină hulitele vipere și să nu cadă niciunul de-ai noștri și-s fericit!

          • 🙂 Stai bre relas nu-i nici-un secret de stat aici. Toata lumea stie despre…caderile radarului la incadrare sau urmarire, la orbirea anumitor sisteme cateodata, dar repet, eu sunt total pe langa, dar cei cu care am vorbit stiu si cate nituri are duralul de pe 21 si mi-au spus ca in linii mari rata de defecte/ora de zbor ar fi in media normala a aparatelor zburate astazi…
            Aici suntem amnadoi de aceeasi parere: MIG-ul trebuie pensionat, doar ca „viitorul” arata destul de pricajit. Apropos sti cat este ora de zbor pe Block 40 in SUA?! 25000$. Cat o fi Block 15 MLU in Romania?!

            • Vezi că nu procesorul de semnal cade… baiu îi mai „lateral”. Blocările au cauze de subsistem și de programare – zice manualul de teorie… 😉
              MiG-ul trebuia pensionat, și spun ca și iubitor al paserii, de 7-8 ani ÎNAINTE să ucidă o escadrilă de elită. Mă înțelegi și aici.

              Ref. la cost, eu știu alte cifre, mai apropiate de 10.000 – doar că trebuie să fii atent ce înseamnă cost la yanchei. Ei adună totul, pe întreaga viață de exploatare – full life cycle, cum ar fi.
              La cum se calculează la noi, ca și contabilitate, ar trebui să fie pe la 12.000 max, dacă am calculat bine (aproximativ și poate mi-a scăpat ceva). Costul mai mare l-am pus pe seama viitoarei mentenanțe, care nu e clar unde se face. Presupun că Turcia e locul X.
              Diferențe între bl. nu prea ar trebui să fie, comonalitatea reperelor la revizii și RK e peste 90%. Primii ani vor fi de „grație”, apoi costul crește și se aplatizează. Pe final depinde, de ex. de când va fi dânsul – finalul de viață în FARo.

  7. Adevarul este ca Kfir ,Gripen ,Mirage sunt toate peste F-16!!!
    Nenorocirea a fost ca nimeni nu le-a spus asta americanilor si astia in naivitatea lor au construit peste 4000 de exemplare si ca dezastrul sa fie si mai mare il mai au si acum in dotare.
    Prostia se propaga ca o gripa si alte 20 de tari achizitioneaza Viperul iar Romania sa contaminat si ea
    Trista poveste as vrea sa plang ,dar nu ma pot opri din ras

  8. mai omule,sunt nistre troace luate la mana a treia-eu zic ca este de plans nu de ras

  9. Problema nu e ca ale noastre sunt F-16, ci modul cum s-a facut achizitia si aproape ioc modernizare.

    IAI Kfir in varianta BL.60 sunt clar peste ce pot F-16 A/B MLU Tape5.2 pe care le vom primi noi. Structura lor este de asemenea mai tanara, daca e adevarata cifra de cateva sute de ore consumate.

    Ca si design, F-16 este superior Kfir la majoritatea aspectelor, insa noi l-am luat fara o modernizare care sa treaca de mijlocul anilor ’90, fara mentenanta integrata in tara si fara investitii sau stoc mai semnificativ de arme. In plus, desi este un avion excelent, F-16 este un avion mai pretentios la intretinere, fiind mai complex.

    Un F-16 Viper sau Sufa este superior la toate capitolele unui Iui Kfir, insa noi nu am avut bani sau mai bine zis n-am vrut sa luam un avion cu adevarat modern.

    Probabil MAPN vrea sa-l integreze intr-un sistem de aparare aeriana alaturi de Hawk model ’70, SA-6 si SA-8 din aceeasi perioada… 🙂

    • NU CRED CA RADARELE AESA SANT DE DAT LA TOATE TARABELE SI PENTRU ORI SI CINE
      PERSONAL IL PREFER PE F-16 SI CRED CA TREBUIA CUMPARAT NOU,DAR UNII AU TENDINTA DE A DECONSIDERA CEL MAI BUN APARAT MONOMOTOR DIN ULTIMI 30 DE ANI

  10. Foarte important este ca evreii asigura garantie pentru cele 8000 de ore de zbor. (wikipedia si IAF). Astfel ca dupa parerea mea aceste avioane sunt perfecte pentru politie aeriana. Eu le consider superioare ca performanta prin radarul modern si amprenta radar foarte mica fata de F-16 MLU. Plus ca unul din cei mai importanti factori il reprezinta pilotii, costul pe ora de zbor pe Kfir este mult mai mic decat cel pe F-16 ceea ce permite mai multe ore de zbor, deci piloti mai bine pregatiti. Astfel eu consider ca este oricand preferabil achizitia de Kfir block 60 decat F-16. Motive: pret mai mic, ora de zbor ieftina, radar foarte performant plus ca banuiesc ca piesele de schimb s-ar putea produce mult mai usor in tara decat cele de F-16, avand in vedere relatia buna cu evreii. Oricum Romania nu se va lupta curand cu nimeni, iar principalul scop al avioanelor de lupta din aceasta tara o reprezinta politia aeriana.

  11. „They did their job, scored hits and even surprised with their offensive abilities in aerial combat: the updated Kfir with advanced radar, electronic warfare, long range air-to-air armaments and advanced avionics managed to shot down fourth generation American fighters that flew against them as simulated enemy plane. The American participants thought very highly of the Colombian pilots and their Kfir planes, the many indications of which can be found on the internet”.
    Aceasta este o dovada ca aceste avioane pot pune o amprenta destul de puternica pe campul de lupta si ca nu sunt cu nimic inferioare F-16.

  12. hai sa facem un red flag cu bulgarii noi ca agresori, sa vedem de ce suntem in stare si pe urma mai vorbim, pe bune ar fi interesant de multe de invatat ….

    • Pai am facut acum doi ani si MIG-urile noastre au dat de pamant cu F-16 Block 40 americane de la Aviano, avand un radar peste americanii,.

      • G-
        Radar, radar și iar radar – dar situația tactică o știi? Avionica evreilor pentru alți clienți are mari neajunsuri și nu merge ca în broșură – dar nu ai de unde să știi sigur asta. Nu mă crezi, excelent, moralul populației contează mult!
        Dar înainte de a acuza, verifică și cercetează datele.
        Observ cu tristețe că mi-am pierdut timpul scriind aici (pentru cei mai mulți dintre cititori) și ajungem la acuze. Argumentul ad-hominem e baza…

        Nu am niciun câștig din cauza achiziției sistemului F-16.
        Nu apăr niciun șef sau subordonat, fost șef sau fost subordonat.
        Nu intenționez să mai pierd timpul și să creez dispută seacă.

        • „Radar, radar și iar radar – dar situația tactică o știi? Avionica evreilor pentru alți clienți are mari neajunsuri și nu merge ca în broșură – dar nu ai de unde să știi sigur asta. ”

          De unde le scoti (*editat). Aveti acolo la servicii un manual de intoxicatii sau tre sa iei aprobare de la sefu pentru fiecare. Noi, ecuador, columbia, Africa de Sud, Suedia, SUA o groaza de clienti folosesc electronica israeliana. Nimeni nu s-a plans de nimic pana acum ba mare parte dupa prima cumparatura au devenit clienti fideli chiar parteneri de dezvoltare. Dar Flogger de la tastatura lui de prin tarisoara are informatii mai bune.

          • Mă copile, înafară de atacuri ad hominem și jignirea altora mai deștepți, altceva poți să faci?
            Ia să încheiem conversația până ajungi la alte concluzii și ceri scuze!

        • O stiu bre, ca io am dat stirea in premiera nationala si abia dupa o luna a zis si Armata ca asa a fost. Stiu exact ce tip de exercitiu s-a executat si unde am fost superiori si unde nu, insa radarul, si avionica Lancerului, este inca peste F-16 Block 40 pe anumite segmente, mai ales pe zona ofensiva, de initiere a atacului.
          Mai apoi au aparaut si declaratii ale pilotilor implicatii care radeau pe sub mustata si spuneau ca „au dat de pamant cu F-16& MIG-29”!
          Iar anul acesta iar au facut prapad printre bulgari mai ales…

          • Tocmai, angajamentul a fost planificat astfel încât să fie avantaj al celulei de la 86 – situația tactică a dictat rezultatul mai mult. În alte angajamente nu mai erau așa avantaje – angajament BVR frontal, unde încadrarea e la peste 35 de nd.
            Dacă cunoști sectorul, anvelopa unde e tare senzorul ELTA – bine, despre asta vb. Dar nu încadrarea e problema, ci altele. Dar nu scriu eu despre asta.

            • „Mă copile, înafară de atacuri ad hominem și jignirea altora mai deștepți, altceva poți să faci?
              Ia să încheiem conversația până ajungi la alte concluzii și ceri scuze!”

              Sa intelg ca dumneata, domnule „pilot” ai fi persoana aia mai desteapta pe care o jignesc? 😀 Ti-am vazut „desteptatciunea” prin mai toate comentarile pe care le faci pe blog-ul asta. Si da hai sa incheiem conversatia ca ma plictisesc „piloti” care urmaresc linia de partid si gandesc cu capul superiorului ierarhic.

          • Nu mă pot abține să te contrez de cîte ori zici/scrii asta: cu ce au dat de pămînt ai noștri? De văzut, au văzut cu radarele lor dar de doborît cu ce doborau? doar simulări de doborîre și bifat pe hîrtie victoria apoi făcut mișto, dar în caz real dau cu pietre după inamic.

  13. Kfir Bl.60 este clar peste F-16 pe care-l avem noi. Aducerea vechilor F-16 A/B la standard MLU a debutat in august 1993, si a vizat modernizarea radarelor APG-66 (la noi vor fi standard APG-66 V2 daca nu ma-nsel, adica varianta modernizata), instalare GPS, instalare displayuri multifunctionale color, un nou sistem IFF. In acest proces au intrat, initial, 48 de F-16 belgiene, 61 daneze, 136 olandeze si 56 norvegiene. Acest program s-a incheiat in anul 1999, din cate stiu, insa si Taiwanul si-a adus la acest standard F-16A/B Block 20. Hey’ Ha’Avir/Fortele Aeriene Israeliene au zburat F-16 din anul 1980 deci, o buna bucata de timp, le-au operat in paralel cu IAI Kfir. Faptul ca au construit cel putin 220 de exemplare de Kfir, dintre acestea 25 fiind inchiriate catre US NAVY si US MARINES -12 pentru US Navy si 13 pentru US Marine Corps, care le-au utilizat sub numele de F-21A pentru antrenamentul de lupta al pilotilor, acordandu-le rolul de avioane agresor pana in anul 1989, cand au fost inlocuite cu F-16N si F-5E (initial avioanele erau bazate la NAS Fallon/Nevada), ulterior ele fiind utilizate si de catre VF-43 de la NAS Oceana si VMFT-401 MCAS –Marine Corps Air Station –de la Yuma, arata fara niciun dubiu increderea acordata acestei aeronave. Evreii puteau avea mare succes la export cu Kfir-ul, insa acesta n-a ajuns decat in dotarea Ecuadorului (13 Kfir C2/3 Kfir TC2/2 Kfir C10), Columbiei (12 Kfir C2/un Kfir TC2), Sri Lanka (10 Kfir C2/4 Kfir C7/un Kfir TC2) datorita faptului ca orice vanzare trebuia aprobata initial de catre Departamentul de Stat SUA, conditie pusa de catre americani atunci cand au acordat israelienilor licenta pentru motorul J-79. Un Kfir modernizat substantial, asa cum le ofera evreii bulgarilor, va fi o aeronava demna de toata lauda cu care castravetienii ar putea zbura zeci de ani si pe care, foarte probabil, le-ar upgrada in cursul carierei operationale. Si cum evreii sunt dispusi sa redeschida linia de productie, viitorul bulgarilor este ca si asigurat, si-apoi israelienii le-au conservat foarte bine, nu le-au taiat. In caz de nevoie le-ar putea rapid aduce din nou in stare de zbor, linia tehnologica exista, aeronavele sunt bine conservate, asa ca nimic nu i-ar impiedica. Rezervisti care stiu sa zboare cu Kfir se gasesc si-apoi odata ce zboara F-16 nici nu cred ca le-ar fi greu pilotilor activi sa se deprinda cu batrana aeronava. Nici bulgarii nu se vor putea plange ca n-au mentenanta asigurata la nivel optim, acum totul depinde de ceea ce-si doresc, o aeronava multirol sau una dedicata strict misiunilor de Politie Aeriana. Dai banu’ stai in fata, si sunt convins de faptul ca evreii vor gasi o solutie financiara la care bulgarii sa se poata angaja, ce banii lor nu-s buni!? Cum au gasit pentru Ecuador, Sri Lanka si Columbia, nu tocmai tari potente, vor gasi si pentru Bulgaria. Vedem noi cine rade la urma, Bulgaria ori Romania!

  14. Am si eu o intrebare, cate rachete duce Kfir asta? Mi-e ca are de fapt doar 5 pct de acrosare, ca si Mig-21 Lancer, din care ala de sub burta e pentru un rezervor de combustibil.
    Cel putin eu asa am vazut imagini cu el.
    Iar asta e cam putin totusi. Sigur, pentru politie aeriana e OK, ca avion de lupta acum (si nu in anii 80′) e cam putin cred

    • Noua puncte de acrosare si aproape 6 tone de incarcatura acrosata. Io zic ca-i suficient e mai mult ca MiG-29 vanilla care care doar 4 tone parca.

      • Aha, pai nu e rau deloc atunci. Eu am cautat imagini dar nu am reusit sa gasesc decat cu cinci acrosaje din care cel de sub burta era intotdeauna un rezervor de combustibil, similar ca la Mig-21

          • Si recomand de vazut harta de la pagina 7 😀

            • Suna foarte interesant intr-adevar. Daca ar fi avut cabina sau cupola mai sus, ca la F-16, pentru vizibilitate mai buna, cred ca ar fi fost si mai bun.

              Am inteles ca evreii au vreo 50 de vanzare, destul de ieftin. Cred ca am putea lua vreo 36 sa zic, plus armament, sa le combinam cu alea 12 F-16.
              Daca am prelua si mentenanta si modernizarile aici, ca la Mig-21 Lancer, si pentru F-16 si pentru Kfir asta, ar fi excelent. Inclusiv ceva transfer tehnologic, ceva licente de rachete de la evrei, fie AT fie AA (fain ar fi ambele). Totul sa fie compatibil intre F-16 si Kfir (inclusiv radarul AESA pe F-16).

              Si ideea de a prelua loturi de F-16 sa le facem MLU ala aici si sa le modernizam ar fi o treaba la urma urmelor, daca s-a pornit pe drumul asta.
              Dar Kfir asta suna foarte interesant intr-adevar

              • 🙂
                Radule, prin august propuneam sa facem naiba „Top Gun” la Boboc, daca tot am fost „downgradati” la nivel de Militie Aeriana si ajungem cimitirul halifantilor haterizatori Hattori Hanzo…

                Citez:

                „Pastrand ca sablon duzina, ar exista cate o escadrila de:

                -12 F-16 VipeR ale Romaniei;
                -12 MiG-21 LanceR ale Romaniei (avem rezerva destule);
                -12 MiG-29 “ale Romaniei” (ma rog, mai sunt cateva in Republica Moldova, parca vreo 6, poate incropim o duzina, acu’ depinde si de situatia motoarelor);
                -12 IAR-99 (cel putin) ale Romaniei;
                -12 Su-25 ale Bulgariei;
                -12 Mirage “ale Frantei” (probabil s-ar face un gesheft cu UAE pentru Rafale);

                …puteti sa mai adaugati voi cateva idei…Super Etendard, F-5/38 Talon…etc”
                …………………………………………….

                Acu’, stau si ma intreb: cum de mama lu’ proces verbal n-am propus si Kfirurile? …silly me…
                🙂

                • Pai am mai avut la un moment dat in acelasi timp in dotare 4 modele de avioane de lupta (plus IAR-99, al cincilea sa zicem), Mig-21, Mig-23, Mig-29 si IAR-93

                  Pentru noi insa normal ar fi unu si bun cred, mai ales in vremurile astea

                  Eu as propune o colaborare cu evreii, cum ei nu prea mai au ce face cu aia, luam linia de productie de la Kfir si il modificam pe ici pe colo, botul mai largit sa incapa un radar mai mare, cupola mai ridicata ca la F-16 pentru vizibilitate mai buna, canarduri mai eficiente (nu stiu daca ce are acum sunt fixe sau mobile, dar ar fi evident foarte bine sa fie unele mobile, ca la Gripen), un sist IR integrat, materiale compozite pentru reducerea semnaturii radar, eventual o licenta la un motor mai puternic de la americani (motorul de pe F-16, chiar si variante ceva mai vechi, tot ar fi mai puternice decat ce are acum Kfir si nu cred ca ar fi o problema sa le luam la o adica). Avionica si cockpitul ar trebui sa fie similare cu cele de F-16 astfel incat sa nu existe mari probleme de trecere de pe un avion pe altul.
                  Cred ca ar fi un avion excelent pentru noi si la final cred ca am iesi destul de ieftin si am multumi pe toata lumea pana la urma, in primul rand pe noi

                • …sau faci offset cu SAAB pentru Gripen E/F si ai terminat povestea…

  15. Articole si postari c*******************. Dupa ce mai zilele acestea autori mai mult decat subiectivi sterg pe jos cu F-22 interpretand in mod tendentios rezultate ale anumitor exercitii acum vad o groaza de jeluitori si *******inclusiv unii cu pregatire in domeniu care doar din atitudine anti-F16 ajjung sa prezinte tot felul de vechituri ca fiind evident o achizitie mai buna decat mult hulita serie F-16 SH.
    Dupa ce mai vazusem pe aiurea unii plangand dupa o varianta chinezeasca derivata din MIG-21 acum curg lacrmi dupa o clona de Mirage de la inceputul anilor ’60. Poate incercati un psiholog inainte sa scrieti mesaje baieti.
    Pe cand niste lacrimi dupa un Draken , bunicul lui Gripen ca si acela o fi mai ieftin.

    • foarte corect comentariul tau

      e un pic penibil sa spui ca J7 sau Kfir sunt mai bune decat F16 (chiar si Bk 15 MLU)

      cat despre criticele aduse F22 se uita ca americanii lucreaza la „stealth” din anii ’80 cand rusii sau chinezii inca nu stiau ce inseamna cuvantul „stealth” iar aducerea in discutie la infinit a F117 doborat in Serbia e penibila, un singur avion doborat la cateva mii de iesiri a „stealthurilor” americane ….

      • „cat despre criticile aduse F22 se uita ca americanii lucreaza la “stealth” din anii ’80 cand rusii sau chinezii inca nu stiau ce inseamna cuvantul “stealth” iar aducerea in discutie la infinit a F117 doborat in Serbia e penibila, un singur avion doborat la cateva mii de iesiri a “stealthurilor” americane ….”
        Tu ai idee ce a stat la baza lui F 117? Un articol stiintific scris de un rus. Stiau rusii ce e stealthul de cand stiu si americanii, dar au ales alta cale (cancelare activa, motoare magneto-hidro-dinamica care ar fi dat ca efect secundar stealth, efectul principal fiind viteze hipersonice s.a.m.d) care din pacate a incetat in 91 cand a picat URSS.

        • e vorba de teorie si practica
          teoreticieni straluciti au fost si sunt in toata lumea
          sa faci efectiv ceva e mai dificil

          • Oare? In conditii de finantare mult mai proaste rusi au scos Suhoi-ul T-50. Singurul motiv pentru care nu va fi la fel de stealth ca F-22 este ca rusii prefera mentenanta usoara si costuri de operare mici.

            • ce mentenanta usoara??????
              inginerii aerodinamicieni nu iti fac software
              cum nici aia specializati in mecanica nu sunt genii financiare
              ai vazut displayul la su t 50
              pare un joc de copii ,cu doua indicatoare pitch roll desenate acolo
              sa nu spun de suruburile si niturile de pe aparat
              de toata jena
              dar ,bine ca unii dau pe jos cu f 35 ,fara sa se uite macar (din ce se vede pe internetul liber,…realitatea e departe)la situatiile tactice afisate interactiv si in 3 d si 2d simultan fara interventia pilotului ,cu interventia senzorilor ptr amplificare etc
              acelasi sistem tactic cu recunoasterea pozitiilor proprii ca la uh 60 alea de operatiuni speciale ,dar pe un avion de vanatoare bombardament???
              dar bine,fiecare vede ce vrea si crede ce vrea
              acum inamicul lui a 10 nu e suhoiul 25 .e reaperul si predatorul ptr ca atunci cand vine sa bombardeze nu trebuie sa faca 3 treceri sa recunoasca pozitiile inamice si pozitiile proprii (asta la performantele ochiului uman) si face o trecere de „lovir”,…ptr ca are un „ochi” electroonoptic giroestabilizat ,care odata reperata pozitia inamicului „sta” pe el si se aliniaza ptr trecere si lovire ,nu pierde niici un moment din „tintire” inamicul si „face calculele singur”
              problema ca trimiti in somaj piloti care iau 5000 pe luna si angajezi operatori cu 2000 pe luna

        • @ Arhengel

          Zici ca esti inginer, ei bine daca un inginer aduce ca argument un „daca ….” m-am lamurit 🙂

          Conteaza ce este si ce a fost, nu ce putea fi intr-un univers paralel … daca …. 🙂

          • @qwerty

            „Zici ca esti inginer, ei bine daca un inginer aduce ca argument un “daca ….” m-am lamurit :)”

            M-am lamurit cat stii tu despre inginerie.

            • Treaba ta! Nu eu ma laud cui sta sa ma asculte ca-s „inginer de avioane” 🙂

              Chestia este ca iti apreciez 99% dintre posturi, dar aici ai dat cu bata in balta.

              Eu inchei aici, nu am chef sa ma cert cu un comentator care in general (nu si aici, parerea mea) aduce plus-valoare prin comentariile sale pentru chestii aiurea precum sthealturile altora, F117-e si razboaiele altora.

              O zi buna!!!

      • @qwerty. „Penibil”?! Pai cine a zis ca J7 este mai bun decat F-16?! In articolul respectiv se facea referire la calitatea de avion nou al J 7, avion cumparat de o tara africana, in timp ce Romania, membra UE cumpara rapciungi la mana a treia.
        In privinta F-16A vs Kfir…penibil?! Pai o sa-ti arunc in fata argumentul folosit de sustinatorii acestei penibile achizitii: nu avionul este important ci avionica lui, iar Kfir-ul israelian, cu oferta facuta Bulgariei, da clasa la A-ul nostru 24 de ore pe zi…
        Penibil I did!

    • @Anla’shok ATENTIE foarte mare la limbaj! „Frustrati”, „penibili” sunt termeni de prost gust in fata unor articole tehnice cu argumente aduse pentru fiecare afirmatie in parte. Sa vii si sa batjocoresti munca cuiva care a tras zile bune pentru un articol foarte bun, dar cu care tu nu esti de acord, denota penibilitate, dar in celalalt sens.
      „Clona de Miraj” cu oferta de avionica facuta Bulgariei sterge pe jos cu „pretiosul” tau F-16 th, iar daca avionica ti se pare slabuta, ca doar nu este americana, probabil ca tot penibila este si Python 5 in fata AIM-9M din secolul celalalt.
      Da cum ti se par cele 18 Maverik „desertificate”?! Penibile?! Da cele 30 de AMRAAM care ar ajunge fix pentru doua zboruri per avion?! Da faptul ca avioanele sunt efectiv vechi si reconditionate cu un cost per ora de zbor de peste 25000$?!

      Penibil… Iar atitudinea noastra nu este anti-F-16, ci pro-romaneasca si pro-demnitate! Eu de exemplu nu-mi cumpar haine de la sh, dar probabil ca pentru unii demnitatea si onoarea nationala trec direct prin locul unde ar fi trebuit sa fie coloana vertebrala si daca nu intalnesc nimic…se pierd!
      Pentru ca din pacate notiunea de demnitate nu se invata: o ai sau nu…

      • Sa stearga pe jos cu F-16?
        Ar vrea adoratorii avionului respectiv. Este o diferenta de platforma nu doar de avionica. Sa asteptam si sa vedem cum da clasa Mig-ul 21 frantuzesc unui F-16.
        Da da demnitate daca ati ajuns sa bociti dupa orice alte vechituri numai F-16 sa nu fie. Mai intelegeam cand se comparau colegi de generatie ai lui F-16 si dupa ia mai cred ca e normal sa plangi dar sa afisezi tot felul de avioane fie depasite fie abandonate ca fiind niste batausi cu muschii mai umflati decat F-16 avand ca uic argument isprava de la Thracian Star mi se pare total deplasat.
        Ma avertizezi ca am folosit termeni duri dupa ce luni in sir tolerai un limbaj mult mai dur dupa c am numit atitudinea unora frustrati si penibili. N-ai decat sa ma banezi dar asta sunt unii dintre cei ce si-au expus opiniile pe aici. In orice caz regret ca s-a ajuns aici dar site-ul tau merge din ce in ce mai mult in directia ” o singura voce o singura opinie”. Ce sa zic …le revedere eu nu voi mai participa la discutii aici pentru ca in opinia mea site-ul merge in jos iar tu ai uitat vremea cand aproape ca ridicai un altar F-16 prin articolele pe care le publicai, in orice caz ciudata schimbare de atitudine dar nu asta este problema ci faptul ca acest loc de pe internet devine din ce in ce mai putin „military” si din ce iin ce mai mult un spatiu de speculatii eronate, articole tendentioase aproape cu dedicatie si iar cei cu alte opinii decat asa zisele voastre atitudin proromanesti sunt destul de repede si vizibil pusi la colt.Nu asta inteleg eu prin atitudine proromaneasca iar acest curent poate evolua in si din directii neasteptate pentru tine si colectivul tau.Deci la revedere. Imi placea mai mult RM cand chiar ne contraziceam pe teme specifice iar articolele cu tenta politica sau dedicate gen AusAirPower lipseau .

  16. Scuza-ma dar penibil este sa se scoata ca suprem argument pentru esecul tehnologiei stealth doborarea unui singur avion.Si acest succes singular si stingher in istoria conflictelor recente este sursa unor speculatii mult prea ample pentru efectul real al unei lucky strike.

    • „Scuza-ma dar penibil este sa se scoata ca suprem argument pentru esecul tehnologiei stealth doborarea unui singur avion.Si acest succes singular si stingher in istoria conflictelor recente este sursa unor speculatii mult prea ample pentru efectul real al unei lucky strike.”

      Lucky strike? Ai idee macar cum a fost realizata aceea doborare? Du-te si te informeaza mai intai si apoi vino sa-l declari un lucky strike.
      Cat despre „conflictele recente” daca ti se pare ca Razboaiele din Golf si interventia din Kosovo au fost un test real pentru tehnologia stealth te foarte inseli. La ce superioritate numerica covarsitoare au avut americanii si aliatii lor stealth-ul nu a contat de loc. Tot ce se putea dovedi era ca tehnologia este inca departe de a fi matura fix cum au dovedit sarbii.

  17. Ba a fost lucky strike. Daca ar fi fost repetata performanta atunci ar fi fost rezultatul „stiintei” detectarii si incadrarii avioanelor stealth. Cum isprava n-a fost repetata succesul poate fi incadrat la lovitura norocoasa. Si da am idee ca s-a mai discutat despre asta iar partizanii „succesului” si-au sustinut foarte detaliat cauza. De fapt a fost un cumul de conditii care nu s-a mai intrunit si cu alte ocazii deci tot la noroc o trecemj.
    Sarbii n-au dovedit nimic, le-ar fi trebuit mult ma multe ca sa dovedeasca ceva in sensul dorit de tine. Matura nematura americanii sunt deja la a 4 generatie de stealth in timp ce aia de au teoretizat-o se screm sa-si scoata primul avion de acest tip.
    Reevenind la ce am inceput eu sa zic ideea este ca adversarii F-urilor americane au sarit calul in mod grosolan mai rau decat au facut-o partizanii lor (intre care recunosc ca ma plasez).

    • Asa e bre…grosolani sunt cei care arata ce fac altii, care incerca sa ofere si alte solutii pe masa de discutie! Grosolani sunt cei care nu inchina in fata relicvei F-16A, si aici nu poti sa spui ca sunt rautacios, „A” fiind chiar relicva… 😉 ))))))
      Nu crezi matale ca de inchinaciune poate fi vorba doar in fata interesului noastru national?! Nu crezi ar fi mai normal sa fi partizanul RoAF decat al F-16?!
      Intreb si eu nu vreau sa fiu penibil.

      • Pai sa-ti raspund si cu asta chiar am incheiat socotelile aici. Tu te poti numi partizanul ROAF salivand dupa vechituri israeliene din generatia lui Mig-21. Tu ce crezi esti penibil?

        • Nu salivez, am doar obisnuinta de a gandi in afara cutiei, lucru rar-se vede-la altii… Drum bun! Iar daca te gandeai un pic, crede-ma nu doare, puteai sa intelegi ca aceste articole nu arata nimic altceva decat penibilitatea alegerii facute, printr-o comparatie cu alte aparate, care desi mai vechi, ar putea sa fie mult mai capabile decat varianta aleasa de noi. Am ales adica a mai proasta si imbecila varianta, asta nu inseamna ca mi-as dori J-7/Kfir, regret sincer ca am scris prea repede si poate am fost inteles gresit.
          RoMilitary a publicat peste 200 de articole plus un simpozion in favoarea exclusiva a unor avioane noi pentru RoAF! Asa ca nu simt nevoie sa-ti mai explic in continuare ce cred eu despre RoAF sau ce am facut noi pentru RoAF.
          Poate imi poti da un singur exemplu de mijloc mass-media care a organizat o manifestare publica in favoarea avioanelor noi si a offsetului, manifestare unde a fost prezenta toata industria militara romaneasca, inclusiv MApN-ul. E usor sa-i faci pe altii penibili in timp ce tu stai relaxat intr-un fotoliu, e mult mai greu sa faci ceva, oricat de mic si neinsemnat…
          De prisos sa incerc sa-ti explic ce lupte dure au fost duse pentru ca SAUR 2 sa fie mediatizat (doar de catre RoMilitary) si sa fie acceptat de catre MApN la teste, de prisos sa-ti mai spun ca timp de sase luni armata nici nu vroia sa auda de testarea SAUR 2, iar pana la urma cu ajutorul lui Dumnezeu si al unor oameni cu totul deosebiti s-a reusit ca SAUR 2, o foarte buna masina de lupta, sa ajunga la parada de 1 Decembrie in ultimul moment. Nu spun si nu sustin ca noi am avut ceva merite in aceste actiuni, am facut si noi ce am putut, dar am facut ceva, asa ca nu accept termeni infantili la adresa unor articole pe care evident nu le intelegi menirea, in timp ce restul presei facea misto de TAB-urile romanesti gasindu-le tot felul de „defecte”!

        • @Anla’shok

          Stai bre, calm si nu te mai copilari, ca nu suntem intr-o emisiune a Simonei Gherghe, sa plecam in mijlocul emisiunii ca asa cere fisa postului…
          Ne putem gasi pe aceeasi baricada cu anumite subiecte dar si „inamici” mai mult sau mai putin „partiali” in altele, insa nu-i nevoie de jigniri…penibile, „e pline” blogurile de ele…

          Parca mai deunazi era subiectul ala cu doborarea cu F-117, in care nemotoujours punea accent pe tehnica iar eu pe clipul cu fostii colegi ai lui Zoltan Dani, cu privire la conditiile din noaptea aia, discutia invartindu-se in jurul ideii daca a fost sau a fost o „lovitura norocoasa”…

          Calm, baieti…

    • Anla” dupa asta nu a mai zburat f117 fara escorta de prowlere cu jammere de alea adevarate si cu jde rachete harm agatate sub aripa, ce detectezi ii scapi si racheta antiradiatie si il si bruiezi daca poti
      Greu sa zici
      a fost si norocoasa
      da si americanii au reactionat imediat si au facut ceea ce stiau deja foarte bine, sead si jammere in loc de „invizibile”

  18. Interesanta comparatia asta intre Kfir care cica are 8000 de ore de zbor ramase si F-16AM ale noastre. Stiu ca IAI si Elbit se pricep la reclama, a mers si la noi. Ne-au dat un pachet de modernizare performant, dar fiind convenit pentru un numar exagerat de mare de MiG-uri 21, rezulta ca pretul final al tranzactiei a ajuns deranjant de mare. Se estimeaza ca F-16le luate de Romania de la Portughezi ar mai avea 4000-4500 ore de zbor, ceea ce inseamna (ca numar de ore de zbor per aparat) echivalentul unui Su-30MKI sau MiG-29M nou, ceea ce spune multe despre calitatea structurala(sau mai degraba absenta ei) a celulelor rusesti. F-urile portugheze sunt vechi ca versiune, nu si structural, portughezii primindu-le ieftin de la americani acu vreo 20 de ani, dar neavand finante sa le zboare cum trebuie, le revand si ei ca sa faca un ban pe timp de criza. De unde rezulta si numarul relativ mare de ore de zbor ramase. Partea nasoala a tranzactiei o reprezinta numarul penibil de mic de avioane luate, armamentul ridicol de putin si relativ modest ca performanta, avionica OK dar inferioara concurentilor directi, zero offset si neparticiparea Aerostar (oricum nu cred ca s-ar fi bagat Aerostar in vreun contract de mentenenta pentru doar doispe bucati). Asadar avem politie aeriana, nu si forta aeriana. Ceea ce convine intereselor multor tari, printre care Romania in mod sigur nu se afla.

  19. eu zic ca se merita!
    20 de Kfir cu 80% din performantele unui F16 de ultima generatie ar fi mult mai utile decat 12 F16 modernizate la un standard vechi de 15 ani.

    S-ar merita macar prin disponibilitatea de avioane si banuiesc ca si pretul de exploatare ar fi mai redus.

    Nu stim insa cum s-ar preta la conditiile de clima din Romania. Si mai ales, cum s-ar preta la mentenanta stupida facuta (sau nefacuta, mai degraba) in MApN.

    Eu chiar sunt curios cum se face bugetul armatei pentru ca nu are nici o logica echipamentele lasate de izbeliste pentru niste consumabile! O stupizenie mai mare ca asta eu nu pot sa o inteleg decat daca este o maimuta imbecila cu IQ de molusca (si nu cefalopode!) care face necesarul de buget si vorbeste direct cu inamicii directi ai Romaniei.

    • Eu zic nu. Gripen E/F, da, dar nu Kfiruri ce depind total de Israel. Cu avionica/modernizarea de pe MiG-21 LanceR, hai ca mai inteleg, dar un intreg model de avion la cheremul unei tari din Orientul Apropiat (fie ea si Israel), nu merci.

      Daca evreii vor sa ne ia fata, sa vina cu o oferta concreta de genul: 120 aparate, linii de productie/mentenata/offset in Romania…

      Asa ca…pas. Gripen, yes.

  20. Eu sunt tare curios despre ce colaborare industriala se vorbeste la intalnirea ministrului Dusa cu oaspetii portughezi?
    http://www.ziuaveche.ro/top-secret/armata-2/f-16-discutii-romano-portugheze-200148.html

    Cooperarea bilaterală, colaborarea în domeniul industriei de apărare şi acordul guvernamental pentru achiziţia de avioane de vânătoare F-16

    Acestea au fost principalele teme de discuţie între miniştrii român şi portughez ai apărării Ministrul Apărării naţionale, Mircea Duşa, şi omologul său portughez, José Pedro Aguiar-Branco. Cei doi au discutat astăzi, 6 decembrie, la sediul MApN, despre aspecte importante ale cooperării bilaterale, ale cooperării în domeniul industriei de apărare, dar şi despre acordul guvernamental referitor la avioanele de vânătoare care vor intra în dotarea Armatei României.

    Având în vedere participarea României şi Portugaliei la lucrările Consiliului European, care vor avea loc la sfârşitul acestui an şi vor avea ca temă principală industria de apărare, ministrul Duşa a precizat că, în cadrul discuţiilor de astăzi, s-a hotărât înfiinţarea unui grup mixt de lucru româno-portughez pe această temă. “Grupul, care a început deja să lucreze, va reprezenta un pas înainte în domeniul cooperării dintre cele două ţări, în general, dar şi pentru întreprinderile mici şi mijlocii din domeniu, astfel încât acestea să poată rezista pe piaţa concurenţială, în condiţiile restricţiilor bugetare cu care se confruntă toate statele”, a spus ministrul Apărării naţionale. Referitor la achiziţionarea aeronavelor de vânătoare, ministrul Duşa a făcut cunoscut că toate termenele din acord au fost respectate, astfel încât “există premisele ca în 2016 – 2017 să avem capacitatea de a executa, din perspectiva dotării cu avioane de vânătoare, cele trei misiuni ale Aviaţiei române. Desigur, lucrăm şi la modernizarea infrastructurii în ţara noastră”, a mai spus ministrul Duşa.

  21. România trebuia să cumpere orice avion, dar să fie nou. Faptul că MiG 21 a zburat aproape 50 de ani arată valoarea unui avion nou, chiar şi rusesc. Am cumpărat avioane vechi la preţuri uriaşe care vor zbura câţiva ani şi apoi vor trebui cumpărate altele tot vechituri la preţuri fabuloase. Banii sunt puţini şi trebuie drămuiţi cu grijă nu risipiţi cum fac politicienii noştrii.

    • avioanele rusesti erau bune deoarece decolau cu zapada pe ele, le tineai in ploi si in ninsori, le faceai o reparatie din an in paste si tot zburau…acum spre exemplu F-22 are nevoie de 30 de ore de mentenanta la o ora de zbor, si daca ploua afara nici nu zboara….F-16 este un avion bun, insa nu cele pe care le-am cumparat, alea sunt niste rable…F-16 block 52 e cea mai buna alegere pentru Romania din punct de vedere al eficientei….insa daca e sa luam si partea economica… Gripen ar fi fost cea mai buna varianta…e facut sa lupte in inferioritate numerica, primeam si offset, erau facute si in tara(lucru cu care castiga din prima)+ ca aveam posibilitatea reala sa fim parteneri la viitorul avion construit de SAAB…asa stam doar cu promisiunea ca ne dau si nou acolo niste F-35 peste vreo 30 de ani

      • eu cred ca f 16 a fost o solutie de compromis(astea care sunt ,nu daca ar fi fost noi), care sper ca sa nu se perpetuueze la infinit
        nu cred neaparat ca era nevoie de f 16 ptr a trece la f 35(ptr ca are scara integrata in fuselaj ultimul), dar si daca eu am fost din tabara care au aparat argumentele lui f 16(pe aici pe site-uri), a fost mai mult din cauza neintelegerii si exagerarii unor aspecte(tehnice) si „financiare”(offset)
        cu toate ca sunt de parere ca materialele ptr armata ar trebui sa fie noi(si dintr-o chestie de orgoliu intr-o anumita masura) si de preferat sa fie facute macar partial in tara(in ziua de azi e greu si nu prea de dorit sa fii autosuficient),sau unele de importanta sa fie „finalizate” aici ,nu sunt de acord cu opinia ca suntem capabili sa sustinem programe foarte ample si costisitoare,programe care de altfel sunt „subventionate” ,chiar de banii se reintorc in economia ta nu genereaza un ciclu de crestere ,ci o roata ce scade
        in schimb programele militare si achizitiile astea ,daca sunt in agenti economici „duali”,ce actioneaza si pe piata civila si care folosesc experienta si tehnologia ptr a crea si produse mai speciale (fara sa iau exemple ca unii sunt perfecti ,altii nu,..sua sunt cei care profita cel mai mult de tehnologiile militare ptr „piata civila”),creeaza cu adevarat un ciclu de crestere si ajuta economia ,nu o fac sa creasca 3 ani si o ingroapa 5
        cat despre avioane continui sa cred ca f 35 va fi un avion extraordinar si o piatra de hotar(care va fi sigur egalata de multe platforme ce vor veni,inclusiv evolutii ale celor actuale),la fel cum e si gripen
        gripen probabil va continua sa fie ce a fost prima skoda octavia ptr taxisti
        masina cea mai economica ptr a-si face treaba decent
        mai bun decat avioanele astea noi ,scoase ale „turbanetilor” si alte chinezarii
        dar cam ar trebui lasata deoparte gandirea cu delasarea si lipsa mentenatei si alte chestii din astea
        in era supersonicelor ce decoleaza de la 150 km in sus dispare improvizatia
        adica ,ai nevoie de baze foarte bine intretinute ,foarte bine aparate ,care sa permita exploatarea acestor aeronave la adevaratul lor potential(infrastructura care exista in suedia si special adaptata ptr gripen de dinainte de-a se fi nascut)
        ca se putea face si la noi cu gripen ,…clar ca da
        si adevarul e ca oricare ar fi fost ,sa fi fost din timp si noi ,ar fi fost mai bine(sa nu dea altii cu pietre in lokaahead ,ca au facut si offset in romania si avem o retea de radare top in regiune tot cu ei facute),dar e bine sa se invete din erori si sa se beneficieze de acele ferestre de oportunitati ce ti se ofera
        pana ,una alta sa vedem celelalte progrrame in curs scoase la liman

  22. Evreii sunt inteligenti : stiu sa scoata bani si din piatra seaca . Ei au avut bani sa i fotografieze chinurile din Holocaust . Ei avut bani sa fuga in America . Ei au bani si azi sa ceara despăgubiri de la cine vreau ei . Ei îsi cunosc drepturile si li se oferă , fără comentarii . Numai biet roman săracul , prizonier in minele din Donbas , Siberia etc nu si cunoaste drepturile , nu cere despăgubiri pt ca n a stiut sa fac bani , n a avut bani sa si facă filme cu suferintele indurate si cine sta , azi , sa l asculte ?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *