La loc cu verdeata, fara durere, obida sau necazuri…

 

UntitledDin pacate pentru Vladimir Putin istoria si economia nu stau pe loc si Rusia de astazi nu este URSS-ul de ieri. Cu alte cuvinte ca vrea, ca nu vrea Rusia face si ea parte din economia globala, din fluxurile mondiale de capital si tehnologie astfel ca izolarea ei, chiar si partiala, inseamna stagnare sau chiar mai rau…

Pe vremea URSSului nici nu se putea pune problema ca un program militar de talia T -50 sa fie oprit sau macar incetinit din cauza problemelor politice si economice avute de Moscova cu restul lumii, acum insa influenta exteriorului se vede foarte bine in interior si imi mai aduca aminte cu un zambet pe fata de cei care comentau la articolele de pe RoMilitary si spuneau ca Moscova n-are nici o treba cu sanctiunile, din punctul de vedere al dezvoltarii si constructiei de tehnica militara, ca totul se face in ruble, etc, etc…

Ei bine sa pare ca are.

La sfarsitul lunii martie Yuri Borisov, adjunctul ministrului rus al apararii a recunoscut in presa rusa ca programul Su 50 (PAK FA) va avea mari intarzieri, ba este chiar foarte probabil sa fie pus in “staza” si tinut in rezerva, pentru ca resursele – din ce in ce mai reduse – sa fie folosite pentru dotarea cu avioane de generatie 4++ Suhoi 30 si Suhoi 35.

Astfel daca planurile initiale erau ca VVS-ul sa primeasca 52 de aparate Suhoi 50 pana la urma vor fi doar 12.

“Given the new economic conditions, the original plans may have to be adjusted,” a spus Borisov. “It is better to have the PAK FA kept as a reserve, and later move forward, while squeezing everything possible for now out of the 4+ generation fighters.”

Pe de alta parte indienii – care sunt parteneri egali in acest program – s-au cam plictisit sa tot bage bani (5 miliarde pana acum acum) si sa nu vada mare lucru. Rusii nu s-au tinut de cuvant si nu au impartasit  tehnologia dezvoltata cu partenerii lor hindusi iar pe de alta parte T 50 nu are nici acum un motor dedicat folosind mai vechiul AL-41F1, motor pe care indienii il considera lipsit de putere. Nici radarul AESA nu pare a putea fi introdus in productia de serie, fiind si el – la fel ca avionul – tot la stadiul de prototip, in timp ce caracteristicile de invizibilitate radar ale avionului sunt considerate de partea indiana macar mediocre, astfel ca New Delhi si-a mai temperat zelul finantator.

6587976

Ca sa intelegem cat de adanca este ruptura in programul PAK FA intre India si Rusia, ministrul rus al apararii a incercat sa se intalneasca cu omologul sau indian in februarie si martie dar indienii nici nu au vrut sa-l vada pe rus.

Asadar programul PAK FA este practic tras pe dreapta, “inghetat”, din lipsa de fonduri sau poate si datorita faptului ca avionul nu are foarte multe lucruri in comun cu promisiunile producatorului, astfel ca deocamdata Rusia ramane singura super-putere care nu dispune de un avion stealth, dar mai mult decat atat este atat de slaba inca nu-si permite nici macar sa aiba un program serios si constant de dezvoltare a unui astfel de avion…

Asadar cum sta Maica Rusie la capitolul forta economica, industriala si militara?! Pai haideti sa aruncam un ochii in curtea competitiei…

Americanii sunt de departe numarul 1 avand trei modele stealth operatioanle – F 117, B 2 Spirit si F 22 Raptor plus F 35 aproape de operationalizare. China are si ea doua modele in curs de operationalizare: Chengdu J-20 si Shenyang J-31, Japonia isi construieste si ea propriul sau stealth, urmata indeaproape de Coreea.

Vedem ca Rusia nu sta deloc bine si pierde pas cu pas competitia tehnologica in domenii de varf ramanand in urma nu doar a Statelor Unite si – previzibil –  a Chinei, Japoniei si Coreeii de Sud, tari care pana mai ieri nici nu indrazneau sa se compare cu rusii.

GeorgeGMT

Surse:

https://medium.com/war-is-boring/russia-s-stealth-fighter-is-in-serious-trouble-24ac3ef85227

https://www.ainonline.com/aviation-news/defense/2015-03-31/russia-may-slow-t-50-production-economic-reasons

 

152 de comentarii:

  1. F-117 nu a fost retras din serviciu?

    • Nu-i vorba de retras sau ne retras, americanii au trei avioane stealth gata realizate… Ba au si retras unul din activitate 🙂 .

      • Deci deducem ca si daca ar lansa PAK FA-ul, tot ar fi cu o generatie in urma americanilor 🙂 (glumesc, evident). Oricum, s-a mai discutat mult de faptul ca Rusia nu a inventat multe chestii noi, ci doar a modernizat troacele lasate de sovietici (lucru cel mai vizibil in cazul fortelor aeriene, PAK FA-ul fiind primul avion de lupta complet nou).

      • Ba chiar doua, daca ne gandim ca si SR-71 avea caracteristici stealth

      • „Americanii sunt de departe numarul 1 avand trei modele stealth operatioanle – F 117, ”
        cand spui asta iar omul te contrazice – iti recunosti greseala – vorba e ca ai facut o greseala de exprimare si se intelege ca F 117 este inca operational

        • 🙂 Nu chiar, pt ca desi F 117 este oficial retras din activitate avioanele nu au fost chiar retrase ci sunt pastrate in hangare cu clima controlata, in perfecta stare dpdv tehnic, gata de zbor.
          Asadar oficial este retras practic poate reveni ca avion operational foarte repede. La asta m-am gandit cand am scris ca-i opeartional.
          Cred ca iti poti inchipui ca stiam ca F 117 nu mai zboara astazi decat in cazuri deosebite.

          • Zvonul care umbla este ca de fapt F-117 au fost convertite in drone, si „retragerea” lor a fost doar de ochii lumii ca sa se poate intoarce in lumea „black” in care s-au nascut.

            • Le scot la zbor din cand in cand ca sa le mentina „operationale”:
              According to the USAF, the jet is kept in a “Type 1000” storage, which means that the type is to be maintained until called into active service.
              The aircraft are re-preserved in 4 year periods and due to the type of storage, they are to be capable of being brought back into operation within the period of 30-120 days.

              http://theaviationist.com/2014/11/11/reason-behind-f-117-flights/

              Desi din text se sugereaza si ce spui tu cu dronele:
              We don’t want to fuel conspiracy theories but, as suggested by our friends at lazygranch.com, after the retirement, the F-117 were sometimes spotted over the TTR during test flights which involved the MIT Gulfstream N105TB: if confirmed this joint activity might point towards something different than a routine airworthiness check sortie.

            • Mai zboara si pe la Red Flag…

      • George,americanii mai au un avion stealth chiar daca nu este operational,e vorba de YF23 fabricat de Northorp-McDonell Douglas,unii zic ca ar fi superior F22 la motorizare si manevrabilitate.

        • era proiectul prin care Northorp a pierdut afacerea fata de f22. momentan sunt 3 construite, unul donat unui muzeu. nu il poti compara cu 64 de bucati gata de lupta.

  2. F117 a fost retras, insa, la fel ca si cu A-10… imi imaginez ca in caz de nevoie poate fi reintrodus rapid.

    (e drept ca A-10 doar se pregatea sa fie retras, insa totusi, cat poate dura sa scoti din rezerva un avion !?)

  3. Salutare !
    „astfel daca planurile initiale erau ca VDV ul sa primeasca 52 de aparate ,,,,” iar incurcara ti borcanele ?! E vorba mai degraba de VVS nu VDV , ca VVS u sunt fortele aeriene iar VDV u sunt parasutistii !!!
    In rest e o stire pe placul majoritatii de pe aici, faza e ca intra in stand bay cu asta dar continua cu SU 30 si 35 care cam fii baza VVS ului . Amu ramane de vazut daca si la restul programelor apar probleme mari de tot .
    Sa vedem daca fac acelasi lucru cu Armata si alte masinarii noi !

  4. Mda.. insa exact din motive gen T 50 URSS a expiat . Sufocata de prea multe programe si OPT armate de tancuri!!!

    Din pacate ptr ea, Rusia a mostenit aceatsa nebunie .. In anii 90 cand .. era cam pe panta Rusia isi delapida fortele sustinand 3 progame majore de aviatie de lupta si 2 de elicoptere de atac .. plus naiba mai stie ce…

    • Singura mostenire e totalitarismul. Tot restul sunt doar efecte.

      Cand deciziile unei tari sunt luate de un numar restrans de oameni, care nu au nicio presiune electorala exact asta se intampla fara exceptie: „detaliile neimportante” cum sunt nivelul de trai sau economia sunt ignorate/marginalizate iar grupul incerca sa ramana in istorie prin „ceva” faraonic si „important”.

      Ceausescu: A „realizat” numai minunatii:Casa poporului (o inutilitate), canalul dunare-marea neagra (folosit de 2 barje pe an), transfagarasanul (scump pentru utilizarea lui strict turistica), zeci de combinate care produceau pe hartie cat nu producea Europa de vest (de proasta calitate si necompetitive), DAR painea era pe cartela.
      Correa de N: Cel mai mare (si inutil) hotel din lume, submarine de platic, (aproape) cea mai numeroasa armata din lume, mii de tancuri, DAR se moare de foame
      Rusia: Incerca (cu stupiditate) sa reinvie o sfera de influenta (fara a avea un scop clar ce obtine in afara de „respect”) si o putere militara (avioane gen5, tancuri) pe in mod evident nu o pot mentine (nu mai au resursele URSS) ignorand in mod clasic economia si nivelul de trai de acasa.

      Principalul pericol pentru Romania nu e Putin. PRINCIPALUL PERICOL E SA CADA PUTIN pentru ca la resursele pe care le au, Romania ar ajunge inevitabil cel putin partial in zona lor de influenta prin metode soft-power. Si asa cum e deja clar cel mai rau o duce vitelul care suge de la doi tauri. Ar fi doar un abonat in plus la creierele si mana de lucru iefina dintr-o zona vesnic gri si corupta.

      Cu Putin razboinic, se pare ca suntem scosi din „mecanismul” gri si corupt prin care Romania era mentinuta jos de UE ca o permanenta sursa de creie si debuseu pentru produsele nereusite si e ridicata la rang de zid de aparare. E o sansa importanta si de cum o jucam va depinde foarte mult viitorul Romaniei.

  5. Sper ca se pastreaza doza recomandata de scepticism cand vine vorba de orice comuniat sau declaratie venita din partea rusilor.

  6. Vazui ieri pe euronews ca le ardea aurolacilor un sujimarin in reparatii in dry dock, este vorba de susnumitul (D)Orel din foarte fioroasa (pt echipaje si angajati in port) clasa Oskar II.

    Se pare ca le-a luat foc cauciuciu de la un al Dorel care suda pe acolo si era fumu’ de 150m.

    S-au chinuit aia cateva ore sa stinga focu’ fara prea mari succesuri si in final au inundat dockul acoperindu-l complect cu apa inainte sa arda tot.

    (D)Orele , esti bine ma 🙂 ?

  7. Unul dintre motivele inghetarii proiectului de dezvoltare a avionului…

    http://www.timpul.md/articol/venituri-gazprom-au-scazut-cu-70-72774.html
    ”Exporturile de gaze au scăzut de la 37,4 miliarde de metri cubi, așa cum a fost în ianuarie și februarie 2014, la 27.5 miliarde în acest an.”

    Daca incepe si Iranul sa exporte gaze se duc rusii pe tobogan la vale 😀

    • Probabil ca de asta forteaza americanii ajungerea la o intelegere cu Iranul pe programul nuclear. Daca incep sa exporte hidrocarburi spre Europa, exporturile rusesti cad in freza.
      Nu mai spun ca, daca Iranul devine furnizor de gaz, Nabucco poate fi repus pe tapet.

      • Da, Iranul are rezerve uriase de gaze, parca-i pe locul 3 in lume la gaze, poate sa exporte cel putin 100 miliarde de mc de gaze pe an in UE.
        Americanii vor sa-i pocneasca pe rusi economic in timp ce europenii vor sa faca din Iran piata de desfacere pt a contracara macar o parte din pierderea pietii de desfacere ruseasca.

      • Intelegerea pe programul iranian s-a ajuns mai mult datorita influientei diplomatilor rusi, americanii nu au ramas foarte „happy”, mai mult ca atat ei deja au declarat ca inca nu exclud rezolvarea militara a problemei… 🙂

    • Da da, Iranul poate exporta si rusii se duc la vale, insa cand se duc la vale sa se duca singuri, nu sa ia si restul lumii cu ei. Cine stie ce idei pestrite ii vin marelui calaret de ursi.

  8. Despre intarzierile programului rusesc T-50 ce sa spun ……. Zbârca ! Zbârca ! Zbârca ! 🙂 )))))))

  9. Deci astia nu fura chiar prosti, isi dezvoltara maretul avion pe banii adulatorilor sfintelor baligi

    Si, cand sfintele vaci s-au saturat in confuzia tran$$exuala actuala sa tot fie luate drept boi, gata, se finis ca se foutou ca se termina…

    Eh, pai ceva ceva tot facura, 12 avioane is bune si alea daca le termina, ca si noi avem tot vreo 12 🙂

    Macar au ceva in lucru „next gen”, o varianta upgradata de Su35 acolo 🙂

  10. Am citit si eu stirea asta, dar nu prea si-a gasit confirmatie la rusi…
    Chiar ieri am privit un documentar iesit pe data de 5 aprilie unde un general responsabil pentru producerea si primirea tehnicii in armata a anuntat ca nu au nici o schimbare in ce priveste productia lui T 50
    Comparatiile cu tehnologia SUA sint neadecvate, pe cand SUA mergea cum mergea inainte, in Ucraina se taiau „gaturile” la Tu 160… pe banii americani, in anii 90… majoritatea uzinilor pentru productie militara in Rusia nu mai produceau practic nimic nefiind finansate…

  11. Rusia nu este o putere mondiala. Rusia are pib-ul Italiei….

    • banii astea vin inapoi in Moldova… 🙂 doar ca cineva si-a facut o avere pe diferenta de curs valutar, dupa ce a „disparut” miliardul…, leul a cazut la 30 pentru un euro ( de la 17 lei o luna inainte.. ), si s-a tinut la 30 lei citeva zile… 🙂

    • Bre @Tzupysor…
      Un miliard de € … de $…de ce vrei tu este egal cu aproape nimic pentru un asemenea proiect de anvergura
      Iar daca te uiti in gura astora de la dcnews… e clar…
      Avea dreptate cineva cand iti spunea „elev”….

      • @dany: stirea cu intarzierea T-50 am postat-o eu primul mai demult off-topic.
        Gluma mea cu finantarea programului din banii furati din Moldova se poate sa fi fost prea seaca ca s-o intelegi.
        Dar acum serios, cu toate problemele de subfinantare curente, rusii vor reusi in cele din urma sa-l operationalizeze, e prea important pentru ei.
        In loc sa aplaudam fericiti intarzierea, ar trebui sa ne punem problema cu ce il vom contracara.

        • Reusesc pe draqu’ rusii…. mai @Tzupysor…
          Pur si simplu proiectul are si niste hibe ascunse, iar astea nu tin de bani… Una este sa faci un prototip sa zboare si alta este sa construiesti cateva sute cate vor ei… Cu care industrie? Ori il pui in varfu’ sondei pe post de girueta???
          De prin ’90 practic industria aviatica ruseasca a trait doar din proiectele ante ’89… Ori acum suntem in 2015…. O diferenta de minim 20 de ani dpdv tehnologic… Este ca si cum ai folosi limbajul Basic pentru dezvolta soft pentru Mac OS…

        • Pina una alta rusnacii au nevoie de componente fabricate de Raytheon,un bolovan rusnac zicea ca industria lor nu e capabila sa le produca,deci ciuciu T-50.

  12. Bre .. cine stie limba rusa.. 🙂 na si filmuletul iesit pe 5 aprile despre T 50, chiar daca nu este prea inteleasa limba.. 🙂 sint destule faze interesante in film..
    https://www.youtube.com/watch?v=ib3MiSoqcmA

    • da, George, scuze, acu vazu ca tu ai pus deja filmuletul in cauza … in articol
      Bravo, ce sa zic… 🙂

    • Pe asta au dat makraonii 5 miliarde… Pe usi automate la hangar si pe un Su-35 luat la pila… Si daca nu se zgirceau si mai bagau niste bani in proiect, poate puneau si rusii doua abtibilduri cu ‘Sahara’ pe aripi, ca la Formula 1…
      Calici ce sint… Din atita banet, plateau doua saptamini toate salariile din hindustan – asa, nu au nici abtibildurile, nici salariile!

  13. Posibil ca Rusia sà o ducà ràu. Dar tocmai am primit un mesaj prin porumbel (de a 6-a generatie) de la sefii mei, împreunà cu o bancnotà de 10 ruble (deh, « renumeratie micà ») si citesc urmàtoarele :

    De când Vladimir la putere :

    – Bugetul Russiei multiplicat de 22 de ori
    – Bugetul armatei multiplicat de 12 ori
    – PIB trecut de la locul 36 la nivel mondial la locul 5-6 la egalitate cu Germania (atentie, PIB « în paritate de putere de cumpàrare)
     – 256 zàcàminte miniere trecute sub jurisdictie rusă
    – Acordurile leonine de partajare de producție revocate
    – Industria petrolului nationalizatà la 65%
    – Industria gazului nationalizatà la 95%
    – Agricultura (import / export) în evolutie constantà de 5 ans, detronând locul 4 al Statelor Unite ale Americii
     – Salariul mediu din sectorul public multiplicat de 18,5 ori
    – Pensiile màrite de 14 ori
    – Salairiile din armatà màrite de 10 ori
    – Rata inflatiei în scàdere din 2002 (totusi cu un vârf în 2008)
    – Locul 6 mondial în privinta fondurilor suverane
    – Datoria spre « Club de Paris » (23 miliarde) remboursatà integral în 2006, când economistii americani preconizau plata dobânzilor pânà în 2035
    – Stocul de aur fizic detinut si ATESTAT cel mai mare din lume (cel de la Fort Knox nu este în continuare atestat)
     – Curba demograficà înversatà
    – Cota de popularitate a lui Putin (dupà Human Rights Watch) superioarà la 80% la începutul lui 2015

    E simpatic sà denigràm Rusia în general si Putin în particular, dar e mai bine sà avem totalitatea elementelor.

    Cât despre Su-50, efectiv « zboarà » cam anevoie. Dar când vàd progresele celui mai scump program militar care a existat vreodatà (F-35), parcà dracul nu e asa de negru.

    Iar niste probabili agenti ai FSB-ului de la agentia Bloomberg sunt uimiti cà previziunile pesimiste nu se realizeazà:

    „Les analystes de la célèbre agence américaine Bloomberg n’en sont pas revenus : malgré les sanctions du camp occidental, l’économie russe accuse une croissance de +0,4% au quatrième trimestre de l’année 2014.

    Plus surprenant, après avoir vacillé fin 2014 face à une spéculation féroce, le rouble est redevenue une des monnaies les plus performantes depuis le début de l’année 2015 (+4%).

    Enfin, les analystes de Bloomberg constatent avec surprise un retour des investisseurs internationaux sur le marché des obligations et des investissements russes. Il faut dire que celles-ci leurs ont rapporté quelques 7%, toujours depuis début 2015.

    Matthew Winkler, ancien rédacteur en chef de l’agence Bloomberg :

    « Les sanctions ont en quelque sorte abouti au contraire de ce qu’elles avaient l’intention de produire : les Russes ont été forcés d’acheter des produits locaux, dont la société a bénéficié. Malgré le crash du rouble, l’économie russe s’est avérée remarquablement résiliente. »

    http://www.politis.fr/Sanctions-le-pied-de-nez-de-l,30708.html

    • pai.. probabil cel mai mare merit a lui Putin este ca a oprit Rusia de la destramarea teritoriala care incepuse la sf. anilor 90….
      si , o fi pib-l Rusiei ca acel al Italiei, dar dupa bogatiile naturale ca teritoriu sint pe primul loc in lume, iata din ce cauza toata presa mondiala sta in capul lui Putin… 🙂
      si.,, na.. poti sa te autoamagesti singur pe sine cat doresti si sa te bucuri.., dar adevarul este ca armata Rusiei si productia militara si-a revenit practic din „cenusa”..

    • gogu de la pascani

      @mirceas: „realizarili” alea erau valabile si pt. Hitler prin 1939. A dat de lucru, era popular baiatul…samd. In sine nu reprezinta mare lucru

    • Bre nea @Mircica
      Ziceam ca esti om serios… da’ vaz ca pui botul la propaganda muscaleasca…
      Doar o fraza … si gata:
      -„– Agricultura (import / export) în evolutie constantà de 5 ans, detronând locul 4 al Statelor Unite ale Americii”…. bre si atunci de draqu’ sunt goale magazinele alimentare ale rusilor de cand cu sanctiunile? Si matale esti din ala care crede in cresterea vacilor in Siberia? Sau exporta mamuti lanosi din aia clonati? Daca matale crezi ca rusii au agricultura performanta, atunci alte state ce draqu’ mai au? Am inteles ca iti faci veacu’ prin Franta (te rog sa ma corectezi daca gresesc!), bag seama ca iti este draga madam Le Pen… De cand cu mailurile sparte si dovezile ca primeste bani de la Kremlin …Pe cai mai neoficiale, madam Le Pen urmeaza sa prezinte vreo cativa ani o colectie de haine celebre in dungi… Platesc bine rusii…

      • E vorba de productia agricolà, care poate sà fie exportatà (ca în România lui Ceausescu).
        Datele sunt de la CIA si alte agentii infiltrate de serviciile rusesti.

        Cât despre Marine Le Pen si partidul sàu, sunt mult mai putin implicati în afacerile de coruptie decât „colegii” lor socialisti sau UMP.
        Banii respectivi care i-a primit via Cipru sunt foarte oficial un împrumut bancar (rambursabil) si nu o „contributie”. În Franta, bàncile refuzà sà-i împrumute fonduri.

        • Mai nea Mircica …ca tot ma bati la cap cu auru’ rusesc
          Din rezerva lor, vreo 100 de tone este aur romanesc (daca vrei adaugam si dobanzile si sa vezi ca Rusia trebuie sa cedeze juma’ de Siberie doar ca sa plateasca dobanzile), alte 500 de tone este aurul spaniol furat din Spania prin anii ’30 cu ajutorul lui Carrillo… Asta este toata rezerva ruseasca de aur…. din FURAT DE LA VECINI!
          Si ca tot ma bati la cap cu auru’ rusesc… prin mediile alora cu ochi albastri circula anumite documente oficiale care atesta ca si alte state vestice au depozitat aur in Rusia si au mai vazut pe draqu’ ghem… Si asta undeva la inceputul WW1…
          Deci poti sa le trimiti o hartie de 10 € insotita de urmatoru’ text:
          „O sa iesiti din criza taman cand o sa cedati de bunavoie si nesiliti de nimeni Siberia!”

          • Poate ca vor ceda Siberia mai repede de cit te astepti si inca dupa modelul Crimeea,Siberia e plina de emigranti orezari si inca mai vin lunar o groaza de ceanizi,au acaparat afaceri si terenuri,e posibil ca in 10-15 ani sa-si ceara independenta.

        • Chestii agricole, prezentate cu mandrie de „Zvezda” – canalul militar oficial:
          http://tvzvezda.ru/news/vstrane_i_mire/content/201504071726-opay.htm
          E vorba de scaderea consumului de vodca si tutun. 🙂

        • Iar cat despre madam Le Pen… o sa-si infoaie penele la prezentari de moda dupa gratii cat de curand… In maxim o luna de zile va aparea in UE o lege cat se poate de clara referitoare la „imprumuturile rambursabile” ale partidelor politice din cadrul UE, de unde au voie sa imprumute si in ce conditii… Matale chiar ai pus botu’ la vrajeala astora din media cu hackerii care au spart mailurile astora… De fapt era o scurgere de informatii voita din cadrul anumitor servicii secrete europene…. un fel de mica atentionare… cu efecte pe termen lung…

          • Frontul National este partidul cel mai supravegheat din Franta (fisc, presà, „servicii”, asociatii si cetàteni „indignati”). Fàrà manipulatii grosolane, pur si simplu nu pot fi „prinsi” cu ocaua micà fiindcà se auto-controleazà.
            Împrumutul respectiv este contabilizat si declarat.

            • Bre nea Mircica… oricat ai fi matale de baiat simpatic, nu ma pot abtine sa iti explic o chestie simpla care nu prea se observa in mediile pariziene, dar se va face simtita in curand:
              -Daca RO a fost aleasa pentru a se demonstra in cadrul UE ca lupta anticoruptie nu este doar o vorba, Franta a fost aleasa pentru a se demonstra ca se poate face curatenie in cadrul serviciilor secrete… Mailurile alea sparte au pornit taman de la cateva factiuni din serviciile secrete franceze pro UE… Stii foarte bine cate factiuni sunt in cadrul serviciilor secrete franceze (una din aceste factiuni taman a favorizat prin neimplicare / neindeplinirea atributiunilor momentul Charlie Hebdo)….
              Cand aceste factiuni anti UE vor cadea, automat si puzderia de partide socialiste/ comuniste/ populare cu radacini adanci in cadrul serviciilor secrete franceze vor disparea… De aia zic ca madam Le Pen va prezenta costume cu dungi prin diverse penitenciare… Pur si simplu aia de la Bruxelles au ajuns la concluzia ca au nevoie de exemple genul „Nu faceti ca ei!”

              • „Daca RO a fost aleasa pentru a se demonstra in cadrul UE ca lupta anticoruptie nu este doar o vorba”

                Toata lumea spera sa fie serioasa treaba dar miroase a regie pentru prostime plus ceva reglari intre securisto-mafioti.

    • – Bugetul Russiei multiplicat de 22 de ori
      – Bugetul armatei multiplicat de 12 ori

      Multiplicarea asta se face in raport cu rusia 1991 cand era pe minus in faliment complet. Asa ca aceasta multiplicare da bine doar pe hartie.

      – 256 zàcàminte miniere trecute sub jurisdictie rusă
      – Acordurile leonine de partajare de producție revocate
      – Industria petrolului nationalizatà la 65%
      – Industria gazului nationalizatà la 95%

      Asta e toata economia rusiei si in acelasi timp calcaiul lor vulnerabil. De asta si tremura azi rusii.

      – Agricultura (import / export) în evolutie constantà de 5 ans, detronând locul 4 al Statelor Unite ale Americii

      Vrei sa spui accent pe import :)))) „Agriculture in Russia survived a severe transition decline in the early 1990s as it struggled to transform from a command economy to a market-oriented system. Following the breakup of the Soviet Union in 1991, large collective and state farms – the backbone of Soviet agriculture – had to contend with the sudden loss of state-guaranteed marketing and supply channels and a changing legal environment that created pressure for reorganization and restructuring. In less than ten years, livestock inventories declined by half, pulling down demand for feed grains, and the area planted to grains dropped by 25%.”

      – Salariul mediu din sectorul public multiplicat de 18,5 ori
      – Pensiile màrite de 14 ori
      – Salairiile din armatà màrite de 10 ori
      – Rata inflatiei în scàdere din 2002 (totusi cu un vârf în 2008)

      Din nou raportate la nivelul din 1991 unde hiperinflatia transforma un salariu excelent in nimic peste noapte.

      – Stocul de aur fizic detinut si ATESTAT cel mai mare din lume (cel de la Fort Knox nu este în continuare atestat)

      Avand in vedere situatia noastra cu tezaurulul nici nu vreau sa comentez despre asta ca nu o sa ma abtin sa nu le zic de sanatate rusilor.

      – Curba demograficà înversatà

      Multumita invaziei de chinezi in siberia

      – Cota de popularitate a lui Putin (dupà Human Rights Watch) superioarà la 80% la începutul lui 2015

      D’aia nu mai ninge. Ma doare fix in pix ca e un pitic popular intr-o tara de betivi care pun botul la tot ce vad la tv.
      Tot ce inseamna media la ei inseamna propaganda de stat.

      • Cestia cu 1991 arata de ce Putin este tare pe pozitie, In Rusia. De ce opozantuii sai nu prea au sanse. Fiindca sunt legati de regimul Eltin …

      • Si cit e dolarul fata de rubla, ca asta au uitat ‘superiorii’ sa-ti ‘comunice spre informare’? Si cite masini mai fabrica Opel si Ford in Rusia, mai ales dupa anexarea Crimeei?
        Sau datele tale sint de fapt insumarea a 23 de ani perestroikisti, prezentati ca PIB-ul de anul dinaintea sanctiunilor…
        Mai pune botu’ cineva azi la propaganda ruseasca?! Mujicii au fost si vor ramine muritori de foame, in timp ce Abramovici si ciocoii putinisti sifoneaza miliarde din Gazprom si Rosneft, cu destinatia UK sau Monte Carlo.
        Pe ‘ruskii akupant’ i-au luat in suturi localnicii in Donetsk si Luhansk, cind i-au auzit cu ‘allah-bah-bah’ pe-acolo… Ceceni le trebuia alora?!

    • @MIrceaS
      Eu nu te contrazic in ceea ce spui. Putin a facut mult pentru rusi si i-a scos pe astia cat de cat din groapa. Jos palaria aici pentru el.
      Problema e ca pentru a-i scoate din groapa a trebuit sa umble putin pe la sistemul social si acum nu prea mai au cum sa inoveze deoarece oamenii nu au libertatea necesara si nu au nici industria sa produca toate subansamblele. NU este o chestiune de bani, bani au si indienii si saracii se chinuie sa faca si ei o barcuta sa pluteasca, un avion sa zboare samd. Si nu le iese… Asa si la rusi, nu totul tine de bani, mai tine si de organizare si de ideile indivizilor, de manageri samd…

  14. O schemà cu caracteristicile teoretice ale avionului:

    http://savepic.net/6587976.png

  15. Nu mai au bani sa continuie un proiect militar relativ avansat, dar in schimb momesc tari UE, precum Ungaria, Cipru si Grecia ca bani. Care bani? Banii cui? O sa plece Tzipras cu coada intre picioare si cu mana intinsa tot la nemti!!! 🙂

    • Si o sa-l primeasca madam Merkel pe Tsipras cu zambetu’ angelic pe buze! Adica marim dobanda!!!!!!!!!

      • Niste putori si grecii astia…

        • Am mai zis eu pe aici… Cine draqu’ se incarca cu o datorie totala de + 600 miliarde €? Madam Merkel a facut o manevra foarte interesanta… Blocul ruso-chinez nu isi poate permite sa preia un astfel de stat cu atitea datorii, oricat si-ar dori ei iesiri la Mediterana …plaje si alte trasnai gen Bosfor….

        • Toti conducatorii tarilor mentionate de Cezar mai sus sunt niste curve. Dar ce, ar trebui sa ne surprinda? Doar sunt politicieni. 🙂

        • Serios? Bine ca esti tu harnic. 😀 Da’ politicienii lor cum sunt???? Nu ca zici ca-s ai nostri clonati?

          • ai fost vreodata in grecia? aia sunt mult mai puturosi ca noi

            • Cand spui ca si noi suntem puturosi la cine te referi? La bugetari sau la angajatii mediul privat? Daca te referi la bugetari atunci DA, ai dreptate, 70-80% din ei freaca menta si sunt cu gandul la combinatii/spaga. Ca sa nu mai vorbesc de „concursurile” prin care castiga postul respectiv plus ploconeala si pupincureala made in Romania.

  16. Ca sà rezumàm dezvoltarea lui Su-50:

    – 5 prototipuri (051-052-053-054-055)
    – 055 a avut un incendiu grav și, în ciuda anunțului UAC nu a mai fost văzut de atunci.
    – La 051 îmbunàtàtiri structurale primite (vizibil) dupà primele zboruri.
    – Dezvoltarea motorului Izd.30 urmează calea sa : teste pe banc au început în 2014, iar testele de zbor sunt planificate în 2017 și începerea producției este planificată pentru 2020. În prezent, avionul zboarà cu Izd 117s (AL41F1), care nu este motorul său final (dificil de a judeca performanța reală a aeronavei!)
    – 052 s-a întors în program recent cu schimbări vizibile în carlingă și în spatele acestuia din urmă.
    – UAC a anunțat sosirea trei (sau 4 ?) prototipuri acestui an (dintre care deja văzut 057) … un „gol” între sosirea lui 055 si acesta și tinde să confirme ipoteza de armături structurale necesare în avion.
    – Aparatura electronică este încă în curs de dezvoltare (radar N036 Byelka este derivat din N035 Irbis E Su-35), astfel încât este greu de a obține o idee de performanță completă și reală a aeronavei.
    – Versiunea cu două locuri (pentru FGFA) nu este planificatà în acest moment.
    – VVS a redus obiectivele: trecerea de la un prim lot de 60 de aeronave la un prim lot de 12 de aeronave. Restricții financiare (oficial). Obiectivul general rămâne același.
    – Producția de masă este de așteptat să înceapă în 2016.

    • Intotdeauna rusii au trecut pe hartie performante mai bune ca ale avioanelor americane.
      Daca avionul american mergea la 1000 km/h atunci ala rus era trecut la 1001 km/h

      Realitatea insa este ca tehnologia americana in domeniul aviatiei a fost peste ei in cam toate razboaiele de la Coreea,Vietnam,Irak,Iugoslavia etc.
      Ce pun rusii pe hartie ca performante nu are nici o valoare, nu au trecut testul luptei pana acum contra avioanelor vestice.

      • Lasa ca nu-i chiar asa. In Coreea, din punct de vedere tehnic, MiG-15 era egal cu F-86, fiecare avion avand unele avantaje si dezavantaje fata de celalalt. In Irak imi aduc aminte cum un MiG-25 a cam dat de vatra cu un F-18 si cum altul a scapat dupa ce 2 F-15 au tras vreo 10 rachete dupa el. Acum eu nu zic ca sovieticii/rusii au fost/sunt cei mai tari, doar ca pana nu vad piloti de un calibru similar luptandu-se in conditii de lupta egale, pur si simplu nu cred ca exista destule informatii pentru a face comparatii de genul F-15 vs Su-27, cu toate ca din punct de vedere al performantelor aeronautice MiG-29 mi se pare superior F-16.

        • Mig 15 era un tractor si a luat-o pe coaja rau de la f86 in coreea.

          http://www.airpower.maxwell.af.mil/airchronicles/apj/apj03/sum03/notam4.pdf

          Mig25 este un interceptor cauta pe net sa vezi ce viteza are.

          • Eu comparam doar avioanele, nu si restul factorilor ce tin de eficienta unei forte aeriene, in special pilotii. In plus, nu cred ca ar trebui sa te iei dupa cifrele prezentate, nici dupa cele de la rusi/chinezi/nord coreeni, nici dupa cele de la americani. E totusi clar ca au fost doborate mai multe MiG-15 decat F-86, dar nu se stie ratia exacta, iar ratia favorabila F-86-ului nu trebuie atribuita automat (si in niciun caz in totalitate) superioritatii tehnice a acestuia.

            Stiu ca MiG-25 e printre cele mai rapide avioane care a zburat vreodata. Si? Ce daca e interceptor? Nu se pun punctele la socoteala? E un avion care presteaza. Cum il indexezi (ca interceptor, multirol, atac etc.) e mai putin important. Da, a fost conceput pentru a dobora bombardiere, dar ce sa vezi! Stie sa se ia la tranta si cu verii lor de categorie usoara!

            Oricum, cum am mai spus, tot ce vorbim noi aici sunt povesti. Practic, ne bazam pe zvonuri, presupuneri, statistici masluite, scenarii SF etc.

        • MiG-29 poate era superior F-16 acum 25 de ani, dar in ziua de azi nu mai e deloc cazul. Daca ar fi sa luam cele mai noi si mai puternice variante de F-16, cu structura, cabina, radarul, motorul lor etc, si sa le comparam intr-un tabel cu cea mai buna varianta de MiG-29 (oricare ar fi ea, inclusiv ultimul SMT, ultimul prototip de M, parca M3, etc), MiG-ul pierde.

          F-16-le american e facut din materiale mult mai bune, imbinarile sunt mult mai bune, mai trainice si mai usoare, motoarele sunt net superioare atat la consum / putere fata de dimensiune / greutate cat si la durata de viata, fiabilitate etc, radarul e superior, etc…

          Nu te poti lua la tranta cu o fabrica sau mai bine zis o intreaga industrie de aviatie care pe langa faptul ca angajeaza oameni dintr-o populatie de 320 de milioane (fata de 140 mil la rusi), mai si importa creiere ad-literam de pe toata planeta. Daca esti sef de promotie la Facultatea de Aeronave din Jakarta, sigur vei primi oferte de la Lockheed, Boeing sau Sikorsky, iar acestea vor fi oferte BUNE. Prost sa fii sa-ti cauti de lucru la Suhoi sau OKB MiG ori cum i-o mai spune acum, ca in 30 de ani si-au schimbat denumirea de nu stiu cate ori. Pur si simplu nu au rusii cum sa-ti faca o oferta financiara mai buna, nu au din ce sa te plateasca atat de bine, mai nou nu au cum sa te plateasca deloc (ha ha !!), iar presupunand totusi ca ai ajuns la Mosocova, iti vei irosi cariera la proiecte cu probleme, vesnic subfinantate, intrerupte sau facute la comenzi ridicole din partea factorului politic (gen: faceti cel mai bun avion din lume, aveti 2 zile ! ordin de la Kremlin, exe cu taaaa rea !), vei lucra cu oameni mediocri (aia care n-au reusit sa plece inca undeva in Vest) si vei folosi tehnologii vesnic cu 2-3 generatii in urma vestului.

          Va place nu va place, materialele compozite, radarele AESA, noile motoare de racheta, metode de imbinare cu jet de apa sau jet de oxigen au aparut prima data in vest si abia apoi la rusi, NU invers.

          Pe langa superioritatea absoluta a personalului (recrutati din toata lumea) si a finantelor (zeci de miliarde bagate in cercetare), mai exista si diferenta de timp si anume vestul cerceteaza non-stop de 25 de ani pe cand la rusi a fost o stagnare uriasa, dpmdv si acum mai stagneaza. E imposibil de facut in Rusia un avion mai bun decat in SUA, cei din urma au oamenii, banii si experienta necesara, daca ei nu pot realiza ceva in domeniul asta, atunci fii sigur ca (inca) nu e realizabil, iar in cazul extrem in care cineva dintr-o alta tara a inventat sau descoperit ceva, cu o oferta buna (multe zerouri, cetatenie pt el si familie, beneficii, includerea in echipa si continuarea proiectului, etc) omul sau oamenii aia vor emigra in SUA cu proiect, familie, catel si purcel, nu va sta nimeni sa fabrice elicoptere din material super-usor sau super-absorbant nici in Mexic, in Venezuela, in Portugalia sau in Indonezia.

          Azi, mai degraba m-as duce oricand la razboi cu un F-16 bun decat cu cel mai bun MiG-29 pe care pot sa-l fabrice rusii, iar pentru a elimina decalajul asta urias Rusia ar avea nevoie de niste decenii bune, constante, sprijinite cu zeci de miliarde si cu o politica de absorbite a forte de munca extraordinara, atat din surse proprii cat si din „import”, iar toate astea la un loc sunt mai improbabile decat candidatura mea la presedintia Argentinei 🙂

          Ei reprezinta trecutul, avioane redenumite (MiG-33, MiG-35, Su-30, Su-33, Su-35, Su-37, Su-30MK) care de fapt sunt variante, modificari si mici imbunatatiri ale unor proiecte din anii ’70, din generatia MiG-29 / Su-27, cara pana adineauri erau fabricate tot cu nituri, motoare cu resursa redusa si care genereaza fum, diferenta de putere fata de motoarele vestice era compensata printr-un procent mult mai mare al postcombustiei (ceea ce si duce la o durata mai scurta de viata, cerc vicios), resursa la celula e vesnic mai mica, etc…

          Nu mai e mare lucru acolo in Rusia, nici inovatie, nici tehnologie, nici specialisti, nici industrie de precizie etc, e doar propaganda si iarasi propaganda, plus o mie de proiecte, prototipuri si scheme in format JPG 😉 despre viitorul / viitoarea cel mai / cea mai tare –ce vrei tu– care VA FI peste tot ce au americanii, etc… Intr-o singura expresie, un etern BLA BLA.

          La punctul asta se aseamana foarte tare cu ungurii, in mintea lor Ungaria si „poporul” ungar, ala care fie vorba intre noi – nici nu prea exista, e vesnic mai tare si vesnic mai avansat decat orice alta tara, soldatul ungur bate 40 de soldati romani deodata, armata ungara ii bate pe francezi, un ungur a inventat avionul, un alt ungur a inventat motorul cu ardere interna da’ nu stiu cine i-a furat inventia, americanii n-au reusit sa faca nu stiu ce si au cerut ajutorul ungurilor, etc… si toate astea venind de la o tarisoara mica si saraca, artificiala, fara prea multa cultura, istorie militara, performanta tehnologica, inventivitate samd. E aceeasi propaganda ca la rusi, o propaganda care prinde foarte tare la persoanele din mediul rural, persoane cu scoala putina, care provin din familii unde de generatii intregi nimeni nu a terminat nici macar un liceu daramite o facultate, care au trait in sate izolate si s-au rugat in biserici in fata unui steag, ascultand povesti exagerate cu neamul lor si cam atat. Si la rusi, ca si la unguri, propaganda asta care pe noi ne face sa radem (vezi filmul ala cu ocupantul rus) prinde foarte bine fiindca populatia e semi-analfabeta, super indoctrinata si nu prea are lagatura cu exteriorul, ei vorbesc mai mult intre ei, se lauda intre ei, urmaresc televiziunile si ziarele lor, filmele lor, cartile lor, iar cand intra in contact cu strainii ies mereu scantei fiindca isi deschid gura si incep sa curga prostiile lor iar lumea ori ii injura, ori ii ia in deradere, asa ca se intorc iar printre ai lor si o iau de la inceput. Un fel de „toti is niste prosti, tot noi avem dreptate”.

          PS: prin „unguri” pe tot parcursul comentariului ma refer exclusiv la ungurii din minunata noastra tara si nu la locuitorii Ungariei, a caror viata si mentalitate nu o cunosc atat de profund.

          • Dar evident, nici nu intra in discutie! Eu ma refeream la era sovietica ca raspuns la comentariul original al lui Robi, deci anii 80. Pai tocmai din articolul prezent reiese ca rusii sunt vai de capul lor in materie de tehnologie moderna (moderna adica de astazi, inceputul mileniului III). Chiar eu am spus intr-un comentariu mai sus ca PAK FA-ul e prima lor incercare de a dezvolta un avion de lupta care sa nu fie doar o versiune modernizata a unuia sovietic, si cred ca si rusii isi dau seama ca doar daca te consideri sovietic, nu inseamna ca si esti unul si poti sa faci ce au facut sovieticii acum aproape 3 decenii.

            • Asa e Marcian 🙂

              In anii ’80 ar fi fost total alta discutie, e greu de spus care era avionul superior pe vremea aia dintre, sa zicem, un Block 15 F-16A si un MiG-29A (9.12A), ar fi cred o discutie interminabila 🙂 Poate pe vremea aia 29-le castiga totusi lupta in apropiere (cu tractiune superioara pe postcombustie si tragere AA raza scurta la unghi mare) dar per total tot F-16 avea raza mai lunga, sarcina mai mare si era mai fiabil.

              Cand s-au intalnit prima data in exercitii in Germania (reunificata), in primele luni F-16 a luat bataie aproape la zero la WVR dar apoi s-a intors roata. La BVR a fost mereu sub F-16, cu toate rachetele lui care arata bine pe hartie dar cine-si risca viata cu ele la razboi.

              Cum zici tu, rusii acum se dau sovietici dar vremurile alea s-au dus demult, in ritmul actual si halul in care se prezinta tara si poporul rus, n-o sa se mai intoarca prea curand.

              Pe termen mediu si lung sunt pierduti, sa vedem ce fac in vremurile noastre fiindca orice animal se zbate cel mai tare atunci cand stie ca sfarsitul e pe-aproape.

            • pak fa e primul avion al carui design l-au facut cu ajutorul calculatoarelor si folosind fibra de carbon tehnologii care in vest se folosesc din 1990.
              literalmente 20 de ani in urma vestului.

        • NU poti compara un MIG 25 cu un F 18 sub nici o forma.

      • Da? hm… Vietnam au fost faze nasoale rau.. Cand vechitura aia de Mig 17 a pus „jos” niste F 4 .. de au trebuit sa faca amerlosii scoala Top Gun…. cestie nasha very naspa rau.. o rabla veche si ieftina sa dea jos cu fieratania aia ingrozitor de scumpa ….Pi-tzi dai seama ca se putea ca un onor comgresamna putea targe concluzii rau voitoare ptr Mc Donel si sa zicea ca mai bine F 5* a lu Northrop? Ca F5 era avionul escadrilei „agresoare” . Sio cica in anii 80 comandantul „rosiilor” (escadrila „agresioare”) avea ope birou poza astuia : http://en.wikipedia.org/wiki/Nguy%E1%BB%85n_V%C4%83n_C%E1%BB%91c si zecea ca nu dorste nimani sa lupte cu vietnamezu … si mai vezi http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Vietnam_War_flying_aces pe ce cr4ezi ca zburau nordvietnamezii?!
        Cam asa stam cu „nu au trecut testul luptei pana acum contra avioanelor vestice.” Tu , daca gandesti, ai referinte doar despre arapeti .. aia care ca sa numere p-ana la 7 pun grenada intre picioare (banc de prin 75)

        *F5 era un avion usor. Mai maverabil. SI se pare ca intr-o lupta clasica un pilot antrenat pe un F5 putea sa sddaa de opamant cu F4 sau F 105 …
        Avinaul care se pare ca nu a corespuns a fost F 104. A fots introdusa o escadrila care a disparut „misterios” (dfintai au duispraut vestiel, api escadrila si dupa vreo 20 de ani s-a aflat ca a fots retrasa rapid si .. discret. Se pare ca nu a fots pusa la „incercare”)

        • F105 nu a fost niciodata un avion de dogfight.

        • gogu de la pascani

          @ghita bizonul, fabula cu iepurele si testoasa o stiti? Asta au patit americanii in Vietnam. Dupa care si-a pus iepurele ceasul sa sune la timp si a dat de pamant cu diverse aviatii „soviet style” de le-au zburat fulgii.

        • Ala cu fotografia pe birou era Robin Olds si asta se intimpla contemporan. Am noutati pentru tine; F-105 a fost un bombardier si nu un avion de vanatorare, in ciuda dezignarii F. Ca referinta incearca Operation Bolo.

      • Robi

        tu imi aduci aminte de unii care acum 20 de ani au abandonat contractu cu Bell (urma sa producem 96 de Ah 1 Cobra intr-o versiune Dracula) ca deh .. Rusdia e p-e faras da niciodata si nicodata nu o sa …
        Acum 10 ani ma „asigurau” ca la drad cu cu armata de conscriptuie ca de fpat de acu Pacea Vejnica si ca m-a prosti comunismu’.

        Azi ins avaz ca aceriais cam fac s[ume ca Putin asa si pe dincolo. Da diiatribele astea nu tin loc nici de tehnica militara nici de rezerve instruite.
        Si asigurarile tale ca cum piticu si betii si ca vioanele ruseti nicodata da niciodata parca vor a zice „domeniti listiniti ca nicodata da nicodacat… „

        • Incerci sa imi bagi cuvinte in gura?
          Tara se apara cu pusca nu cu vorbe.
          Nu mai incerca sa imi spui cum gandesc sau ce „spun” eu.

          • Nu iti pun nimic in carca . Absolut nimic.
            Insa daca zici ca ala nu face 2 parale, ca rusii e betivi si in dosu gol o s agesti pe unii care sa zica „lasa ma ca dracu nu e asa de negru ..”

      • Hai mai Robi, cum sa compari aviatia militara americana cu cea yugoslava. Pe bune acum … 🙂 Puteau sa aiba yugoslavii si mama lu’ tata lui F22, ca tot era o confruntare intre furniza si elefant. 😀

    • E nascut mort, las-o balta, nu sunteti in stare sa faceti nici macar o bicicleta care sa mearga, da nu-i problema ca tot nu aveati nevoie de ele, nu va invadeaza nimeni.
      Ca tot vezi lucrurile in roz, spunemi 10 bunuri de larg consum fabricate in Rusia?

  17. Poate au gasit solutia detectarii avioanelor invizibile si atunci ce rost are? Oricum US cred ca au asa ceva si ei. Deci mai bine faci baterii grele AA … multe si tragi dupa ele decat sa faci cateva avioane care poate sunt si inferioare celor americane.

  18. capatu` satului

    off topic, avand in vedere titlul articolului am sa reamintesc o stire de ieri: primaria capitalei patriei da din bujetu` propriu pe 2015 numa` 9 milioane de ron pt. biserici; sa fie primiti la timp, altfel sunt probleme mari; intre timp istoria Institutului Cantacuzino se apropie de sfarsit, la fel cu tot ce se putea produce in tara;
    BOR n`are nici o legatura cu sumele care vin bujetu` de stat: pai daca guvernanti ofera, ei de ce ar refuza ?

  19. De TR3B ati uitat ? Asta este mai mult decat stealth si este cu 10 generatii inainte fata de ce poate Russia la ora actuala.

  20. Funny „Americanii sunt de departe numarul 1 avand trei modele stealth operatioanle – F 117, B 2 Spirit si F 22 Raptor plus F 35 aproape de operationalizare.”
    F-117 US$111.2 million*64 plus dezvoltarea
    F-22 US$150 million*195 plus dezvoltare
    F-35C $337 million * cate so gandii sa faca plus dezvoltarea

    You are crazy man, all world support this cost from our and your pocket.
    Chiar iti trebuie ochelari?
    Compari 5 miliarde ale indienilor cu miile de miliarde aruncate in ograda LM si sportate prin tiparnita FED de intreaga lume.
    Ma bucura ca Putin le spune Niet.
    Si ce daca Pak-Fa e pus la saramura, crezi ca in el consta Rusia?
    America a facut niste inutilitati mancand banii lumii, iar ele nu sunt bune decat la mitinguri aviatice.

    • Spre deosebire de taraboantele rusesti care chiar sunt bune numai la mitinguri aviatice avioanele americane chiar au botezul focului. Cred ca le vezi in oglinda. Si spre regretul tau din punctul de vedere al masinilor zburatoare americanii chiar sunt numarul 1 nu atat datorita avioanelor pe care le produc cat mai ales sistemului integrat de razboi aerian in care avioanele sunt doar unul din paliere.

    • @Flanker Bre chiar ma faci sa zambesc, pai ce scrii tu acolo arata pana la urma diferenta de forta REALA dintre Rusia (care se pretinde o super-putere) si SUA (care chiar este). Iar cand te duci la razboi nu poti sa-l rogi pe inamic sa traga mai putin dupa tine ca tu ai un avion dezvoltat cu bani putini.
      In viata reala astfel de „fineturi” nu conteaza ci poate, poate ci nu se uita…
      America nu a facut „niste inutilitati” ci a proiectat si construit niste avioane care ii asigura o suprematie cvasi-totala asupra oricarui adversar.
      Iar dupa cunostintele mele rusii incearca sa dezvolte un avion pe banii altora, americanii si le-au dezvoltat pe banii lor.

      Este umitor cum unii ca tine, nici in fata evidentei (adica declaratiile rusilor) nu pricepeti ca Moscova este doar o putere militara de paie care traieste de pe urma unei economii bananiere. S-a uscat banaul s-a dus dracului si spoiala de forta militara si uite-asa ivanii au ramas – pana la urma – tot cu vechile fieratanii dezvoltate pe vremea URSS, un pic revopsite, un pic ciocanite, da Su 30/35 tot Suhoi 27 este…

      • …stii… in genere aia care dezvolta chestii noi se spune ca sunt in urma ca altfel n-ar avea rost. Ca altfel e pe dos! Adversarii sunt mai buni. Explica-mi rostul schimbarii lui F15 cu F22 de pilda. Aparitia lui F35 in locul F16/18. De ce l-ar schimba daca sunt superioare „oricum” lui Mig 29??? Care-i noima daca sunt asa de mari si tari. Si de ce sa schimb un SU27 cu altceva daca eu consider ca-i cea mai strasnica pasare care a zburat vre-odata?
        De ce se strofoaca America atata sa scoata ceva „zzazza de mazza” ? Pentru ca SU27 & Mig 29 sunt vai mama lor? Nu cumva e invers? Haida de …eu pricep ca trebuie sa „ne starnesti” dar nu incerca cu Borisov. Inca nu e 9 mai. Daca atuncea vom vedea pe cer T 50 ai luat tzeapa cu Borisov. Eu ti-am spus de acum doi ani ca T50 nu are sens pentru ca radarele antistealth au trecut de pionierat si au invata sa vada. Si ca tot proiectul asta nu e decat pentru export (ca dovada implicarea indienilor). Uite asa de ai naibii… sa se cumpere Suhoi nu F22. Nici un avion serios facut vre-odata de rusi nu a fost impartit cu nimeni. Ever… Dar productia lui F22 a fost oprita si F35 nu-i decat un „trabuc” zburator. Nu zboara mai bine ca un Mirage de pilda! De ce sa marjez pe T50 pentru securitatea proprie cand am la dispozitie cea mai buna platforma aeriana din lume (Su27) ? Radare.. smecherii… si breloace, poate dezvolta oricine, dar un avion dea-devaratelea putini.
        ..complexul de inferioritate e in alta parte nu la rasarit…altfel nu ar avea rost toate proiectele incercate si esuate la apus. Si incapatanarea de a face mereu ceva nou nu neaparat firesc..
        …in ecuatia asta „a fi sau a nu fi T50”, Ofelia s-ar putea sa fie SAM-urile si radarele de descoperire rusesti, din ce in ce mai potente si mai acordate…si atunci toata generatia a cincea va fi un mare fiasco…si cine se va retrage cel mai repede din ea va fi cel mai intelept. Dar inca nu a trecut 9 mai…vom vedea atunci…
        …daca le vom vedea… T50 se va face oricum cu orice sacrificiu. Daca nu.. inseamna ca au un breakthrogh (un as in maneca)… in alt domeniu.. si asta cred ca nu poate fi decat un senzor radar de noua generatie combinat cu un SAM modern. De care noi oricum n-am stii… 🙂

        • Bre Stru bre la schimbarile astea le zice progres bre, le mai zice schimbarea de dcotrina, adapatre la nou, pastrarea superioritatii tehnologice, etc, etc Noi tehnologii noi posibilitati, asa pe logica ta tot la veliere eram si acum 🙂 .
          Su 50 era gandit sa contreze F 35, de F 22 nici nu se putea discuta 🙂 .

          Cam ce as ar putea avea Rusia in mana?! Tu nu vezi ca toata lumea merge pe stealth: japonezii, coreenii, toti ii dau cu integrarea senzoriala, cu arme inteligente, cu ECM/ECCM, cu sisteme integrate, numa rusii au gasit matura zburtoare si nu mai fac avioane?! Realitatea este insa mult mai cruda decat o prezinta articolul acesta si o vom vedea maine intr-un articol dedicat motivelor reale si foarte dureroase pt care rusii s-au poticnit cu Su 50.
          La fel ca la SLBMuri rusii le tin inca pe alea cu combustibil lichid de jmecheri ce sunt in timp ce „prosti”i astia din NATO s-au pacalit cu alea pe combustibil solid 🙂 🙂 …
          Cine mai crede frate balivernele astea?! Iara pe 9 mai poate zbura Su 50 ca au patru prototipuri ca unul le-a luat foc (nimic deosebit aici).

          F 22 Raptor nu s-a mai construit din doua motive mari si late: prea scump si fara adversar care sa justifice cheltuiala. F 15 este arhisuficient pentru Su 27 si derivatele sale
          F 35 zboara intradevar mediu dar el nu-i facut sa faca Cobra 🙂 ci sa lupte intr-un sistem integrat, sistem pe care rusii nu-l au si nici nu cred ca ar sti de unde sa-l inceapa al construi…

          • @George GMT
            este adevarat ca rusii nu au tehnologia vestului , insa sa fim seriosi si realisti nici prosti nu sant , sau crezi ca nu au dezvoltata o tehnologie anti-stealth care sa combata aceste avioane ( f117 , b2 , f35 f22.
            ma refer la dezvoltarea sistemelor antiaeriene , razboi electronic etc.

            • Tehnologie anti-stealth tine de o electronica foarte avansata, procesare de semnal, etc., zona unde ei nu au rupt niciodata gura tragului si tocmai aici trebuie acum sa dezvolte o tehnologie superioara vestului. Ori URSSul nu prea a intrecut niocidata Occidentul pe electronica.
              Nu stiu ce sa cred fata de tehnologia rusa pt ca dupa cate se pare stau chiar mai rau decat pare.

            • Cum poti sa ai o tehnologie anti-stealth cand tu nu ai tehnologie stealth?

              Nu stii cu ce se mananca stealth-ul, dar ai antidot pentru el.

              Stii ce este funny de tot? Primele modele matematice pe baza carora americanii au dezvoltat aceasta tehnologie, au apartinut unui rus
              pe nume Pyotr Yakovlevich Ufimtsev. Numai ca sovieticii nu prea au acordat importanta acestui lucru, ei fiind ocupati cu tancurile 🙂
              Ufimtsev si-a publicat studiile, iar un american mai inteligent pe nume Denys Overholser i-a citit lucrarile si dezvoltat instrumentele necesare implementarii acestei tehnologii.

              Diferenta majora intre URSS si SUA care a condus la diferenta de tehnologie de astazi au fost instrumentele de calcul, adica computerele. Aici americanii i-au facut KO.

              • dle. @CosminC
                pt mine stealth ineamna o serie de contramasuri pentru a evita detectarea
                avioanelor , rachetele si navele militare.
                aceasta tehnologie urmareste se le faca invizibile in domenile :
                Radar:
                – Forme care reflectă puțin undele electromagnetice din spectrul folosit de radare (forme cu o anumită curbură).
                – Forme care reflectă undele radar concentrat în anumite direcții (suprafețe plane, derive înclinate etc.
                – Evitarea formelor care reflectă undele radar : colturi, guri de admisie a aerului în motoare etc.
                – Metalizarea geamurilor, pentru ca undele radar să nu se reflecte de cavitățile interioare.
                Materiale care nu reflectă undele radar (plastice, compozite).
                Materiale care absorb undele radar (vopsele pe bază de ferite).
                Contramăsuri radar active (emisii de bruiaj).
                – INFRAROSU:
                jetul creat de motoare degaja o mare cantitate de caldura , pentru a reduce
                semnatura termica (in infrarosu) se obține prin, motoare de putere redusa fara postcombustie , cea ce ii reduce considerabil viteza.
                asezarea duzelor de evacuare a gazelor deasupra fuzelajului care au rolul
                de a ascunde gazele de senzori infrarosu de la sol.
                atunci cum au reusit sarbii sa doboare un f117 stealth ?

          • „Bre Stru bre la schimbarile astea le zice progres bre, le mai zice schimbarea de dcotrina, adapatre la nou, pastrarea superioritatii tehnologice, etc, etc Noi tehnologii noi posibilitati, asa pe logica ta tot la veliere eram si acum 🙂 .
            Su 50 era gandit sa contreze F 35, de F 22 nici nu se putea discuta 🙂 .”

            NU!… nimic nu apare nou pe lume daca nu are rost! Nimeni nu face „arta pentru arta” cand e vorba de „complexul industrial militar”. Asta-i clar clarissim. Prin urmare exista un motiv…si acesta ar putea fi chiar pierderea unui avantaj tehnologic detinut si atuncea daca apar noi avioane in SUA nu poti spune ca Mig 29 sau Su 27 sunt fiare vechi pentru ca au fost proiectate in secolul trecut. Pai AH 64…Abrams…Trident..Lafayette sau Ohio au fost proiectate secolul trecut. Ba chiar si flota de portavioane. Cu Rotring-ul pe hartie de calc si copii pe ozalid! 🙂 Sunt fiare vechi! Sunt yankeii inapoiati?

            …n-are nici o importanta daca SLBM-urile sunt propulsate de lichid…de carbuni de rame sau de vele..atata timp cat stim ce pot face. Propulsia rachetelor nu-i un criteriu! La fel vechimea! Altfel nimeni nu s-ar fi omorat atata cu eliminarea SCUD-urilor sau s125 prin lume si nimeni nu ia in deradere o Tochka U. Ba uneori nu-i reprezentativ nici criteriul garantiei producatorului, asa cum s-a vazut cu SS18 care este in serviciu bine merci si e lansata frecvent chiar daca si-a depasit „timpul de viata” cu un deceniu. La un ICBM criteriul este „fisa tehnica” ..aia primeaza….startul…apogeul…traiectoria..raza…numarul de focoase..etc…Daca ati aduce sase focoase deasupra Miami trecand pe la polul sud nu ma mai intereseaza cu ce e propulsata.

            ..de ce nimeni nu mai inventeaza nimic in domeniul detonarii nucleare? Si aici ma refer la baietii mari. Pentru ca desi s-ar putea descoperii poate sute de imbunatatiri efortul e inutil, astea „vechi” facandu-si treaba foarte bine. De ce as trece la o noua generatie daca totul e ok. SIngura explicatie este ( asa cum o arata istoria de fapt)..schimbarea echilibrului intr-o zona. Tehnologic sau in foarte multe cazuri „pozitional”. Ceva ce nu era acolo cand am proiectat magaoaia asa cum e cu scutul. El nu exista cand s-au proiectat Satanele. Si atunci ceilalti „iau masuri”. Si nu neaparat schimband „magaoaia”. Desi asta-i primul gand care-ti vine…

            F22 este cea mai buna dovada ca SUA nu au vre-un avantaj evident cu el. Daca era asa Putin de mult preda toate bogatiile occidentului si se ducea sa coordoneze cocori prin Siberia . Iar in Rusia ar fi aparut neoliberalismul si toata cultura pe care o vedem la noi. Dar e invers. Si daca F22 e cel mai cel (cum crezi tu) desi USAF era oricum cea mai cea de ce l-au mai facut ACUM? Nu. Ceva s-a petrecut in doua zeci de ani si ei nu mai sunt siguri pe ce aveau. Si ce a aparut de fapt este „familia” SU27. Nu doar 1 la 1. Ci peste tot in lume caci este exportat. Asta este vizibil. Ce era la fel de vizibil dar mai dificil de interpretat sunt puzderia de SAM-uri nou nouzze scoase de rusi pe banda. E o frenezie in Rusia cu SAM-urle de zici ca-i „golden rush”. Eu cred ca asta este raspunsul Rusiei la tehnologia stealth si nu T50. Asta nu inseamna ca F22 nu-i un avion grozav. Este.. 🙂 Dar daca te vede un radar rusesc atunci „imparatul” este gol! 🙂

            F35 cica zboara intr-un mediu integrat, zici tu, si de aia nu face cobre! Ma apuca rasul!! 🙂 Dar fara sistemul integrat stie sa zboare??? Pai e de rasul curcilor atuncea… scoate-l din sistem si asta nu stie pe ce lume este. Razboiul (ala mare…total….cu cineva serios) nu-i ordine e haos. La nivel tactic (si F35 e tactic) e haos. Si atunci te bazezi pe masinaria ta nu pe sistem. Ar trebui atuncea ca F35 sa fie livrat clientilor cu tot cu sistem ca altfel e inutil!!
            Si oricum sistemul n-ar conta in haos.. 🙂

            spui ca F22 nu s-a mai fabricat pentru ca e scump si nu are adversar… Ca sa glumim ( si fiindca-s hatru si sa te intep putin 🙂 )… ce ai zice daca T50 nu se mai fabrica pentru ca e scump si „nu are adversar” 🙂

            ..astept cu drag articolul de maine… 🙂

            • Barosane tin sa te contrazic asupra detonarilor nucleare. Toti baietii mari lucreaza in continuare la dezvoltarea de noi ogive. Ca nu se mai folosesc detonari pentru pentru a testa fiabilitatea conceptiilor, putem multumi Comprehensive Test Ban Treaty. Dar, in shimb toti stiu cum arata un colimator bazat pe raze X pentru testarea atat a „samburelui” cat si a lentilelor explozive. Singura diferenta este ca unii au tehnica de calcul mult mai avansata si ca atare conceptiile lor sunt mult mai exacte, eficiente si probabil letale. De asemenea toti stiu sa dezvolte experimente hidrodinamice cu cantitati minuscule de „fissle material”; inca o data tehnica de calcul spune ultimul cuvant si aici. Cat despre testarea lentilelor explozive…in fiecare an laboratorul Lawrence Livermore are un Bomb and Warhead Symposium unde se trec in revista realizarile din anul precendent in materie pentru echipe atat de la Lawrence Livermore cat is de la Los Alamos.

              • …tot ce se poate…dar de ce trebuie sa fi „exact” cand detonezi o bomba atomica? Ma interseaza doar ca tinta sa fie in CEP-ul unui focos. In rest arma asi face treaba. De aia e arma de ucidere „in masa” ca nu trimit un sniper sa o lanseze. Dar asta-i altceva…eu vorbeam de explozia nucleara ca atare, ca explozibil, ca material fisionabil si rezultatul exploziv. Si pentru asta ar trebui testata nu crezi? Sau esti de parere ca cineva e atat inconstient sa faca operational ceva ce n-a testat inca?

                • Huh? CEP tine de precizia rachetei si a „reentry verhicle” si nu are nimic de a face cu puterea ogivei. Efectele exploziilor sunt bine stiute de toate partile de decenii, din cauza asta nici nu se mai executa explozii la suprafata de mai bine de cinci decenii. Cercetarea la ora actuala tine de a proiecta si produce o ogiva care are aceasi putere precum actualul arsenal folosind un „sambure” (the physics package) mult mai mic; un process nominal stiut sub numele de „boosting” si de un principiu care poarta acronimul SAFF – Safing, Arming, Fusing, Firing. Si inca un lucru noua generatie de ogive americane, RRW-1, au fost proiectate fara a apela la explozii.

            • @Stu. Daca e sa glumim asa si Romania produce „avioane” „Soim TD” generatia 4.5. Nu le mai fabrica ca e scump si nu are cu cine. Bulgarii praf, Ungurii praf, Ukraina are treaba, Marea Neagra e de treaba.

        • „…stii… in genere aia care dezvolta chestii noi se spune ca sunt in urma ca altfel n-ar avea rost.”

          Daca era asa, ai fi scris acest mesaj pe piele de oaie…ca ce rost ar fi avut chinezii sa inventeze hartia si cerneala cand tu te poti cresta la deget si sa mazgalesti niste fraze de propaganda de 2 lei.

          • ..pentru ca atunci cand e vorba de complexul militar industrial nu poti sa te joci cu cheltuielile. Nu poti face arta pentru arta..nimic nu apare fara rost…si rostul este….capacitatea inamicului la momentul x nu la momentul x plus 100 de ani capisci?

            • aha, daca rusii au ramas pe loc ceilalti trebuie sa ii astepte :)). HAHAHAHA, esti simpatic. Traim intr-o epoca a inovatiei de nedescris. Chiar daca avionul nu le-ar trebuii, tot o sa il faca pentru ca au muncitori de tinut, cercetori de folosit, si bani de produs. Asa ca astia o sa faca o generatie de avioane la 20 de ani, chiar daca nu le place rusilor. Pentru ca daca nu ar produce ar ramane rupti in c.u.r ca rusii! Sa iti dau un citat a unui comentator de Starcraft: daca esti in fata, du-te mai in fata! Ca saracii si betivii nu te pot prinde, asta nu e treaba ta! Ca saracii aia nu sunt in stare sa faca tot avionul in tara, iar nu e treaba ta! Dupa tine am merge toti cu Dacii 1300, dar uni poate vor conditii, performante. Nu stau 1000 de ani sa faca o Lada care nu porneste!

              • …pai daca citezi din jocuri video pentru varsta de 15 ani asta dovedeste de ce nu pricepi …du-te fa armata..studiaza istoria tehnologiilor care e totuna cu istoria omenirii dar nu-i totuna cu istoria armelor. In WW 2 se foloseau armate intregi de cavalerie si erau soldati echipati cu palose in era tancurilor si a bombei atomice! Si nu din motive de..:rupti in c*r.
                Acolo la Starcraft exista un echilibru al posibilitatilor tehnologice. indiferent de rasa ( asa cum mi-a explicat entuziasmat nepotu-meu 🙂 ) jocul este foarte echilibrat…nu permite breakthrough. Nimeni nu prevaleaza doar talentul tau de strateg. Dar raspunsul e asimetric …tehnologia suprema a unei rase am inteles ca nu o combati cu aceeasi tehnologie. Si atunci???
                …vaz ca nu remarci ca eu nu vorbesc de industria civila sau de agricultura aicea ci de complexul industrial militar care haleste cei mai multi bani . Si aici nu te joci…nu cheltuiesti cu nemiluita daca N-ARE ROST! Daca ARE atunci ai o problema cu inamicul care a schimbat echilibrul”…tehnologic…numeric…pozitional…etc. si de abia atunci are sens sa faci ceva. Cercetarea e una dar dezvoltarea proiectelor cu totul si cu totul altceva…si eu pun problema MOMENTULUI aparitiei F22/F35 pe lume. Nu ca cercetare ci ca productie.
                Poate unii merg cu Lada si tu cu Chevrolet dar un SS 18 nu are echivalent tehnologic de pilda. La fel viitorul SARMAT. Si un Kalashnikov nu se comporta ca M16.
                Nu confunda dezvoltarea stiintifica civila a unei tari cu cercetarea si implementarea militara. Altfel nu faci decat sa imiti Starcraft!

            • Aici ai dreptate…sovieticii au intrat in faliment pt ca nu s-au jucat cu cheltuielile, au fost foarte austeri. Tu chiar crezi ce spui?

      • domnule GMTrepet,
        Inca nu cunosti economia lumii, acei bani fantastici de care spui tu sunt de pe spatele prostimii omenirii care inca sunt idioti si fac tranczactii cu dolari.
        E firesc ca ei sa printeze fara numar pentru ca acei bani oricum vor pleca in schimburile comerciale ale omenirii.
        Daca tranczactiile ar fi fost in lei, noi romanii am fi super fericiti, nu cred ca ne-ar mai trebuii sa muncim, ar muncii globul pentru noi.
        Chiar nu vad rostul sa detaliez, nu simti ca acolo ai si tu bagati niste bani din sudoarea ta?
        Pentru mine, tot rusii raman cei care muncesc si baga bani din munca lor, si nu mizeriile de americani..
        Sper ca ai curaj sa postezi.

    • „Si ce daca Pak-Fa e pus la saramura, crezi ca in el consta Rusia?”

      De sculat, nu se mai scoala, dar uite ce frumos atarna!

      Cam asa si cu puterea Rusiei care nu consta in Pak Fa.

  21. Oameni buni ! Care sunt pacatele mele de nu-mi dati drumul la comment-uri ?

  22. TAB-71M in Armata Moldovei

    https://www.youtube.com/watch?t=95&v=U3Dcqs_lHlM

    BM-27 Uragan, 2A36 Giatsint-B, Kraz 255

    https://www.youtube.com/watch?v=Uv1TGgxGhFg

    AT-4 si trageri cu Javelin Intr-un poligon din Republica Moldova

    https://www.youtube.com/watch?v=Y3banYiEsvc

  23. Stie careva daca Javelinurile de la acele trageri de anul trecut, au ramas in tara in proprietatea moldovenilor?
    Ma refer daca americanii le-au donat sistemele ATGM si cate la numar, ca de cumparat ma indoiesc sa-si fi permis moldovenii asa ceva.

  24. Totusi nici tehnologia americanilor la avioanele de a 5 generatie nu e chiar cum spun ei!

    http://www.rumaniamilitary.ro/superavioane-f-22-raptor

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *