LAZAR 3 si Lakota

Da, sarbii au ajuns la a 3-a editie a transportorului lor multirol, propriu si blindat 8×8… si l-au prezentat in februarie la targul militar IDEX 2017 din Abu Dhabi, Emiratele Arabe Unite.

Transportorul blindat sarbesc a fost expus in 2 versiuni, cea de transport trupe, cu o turela teleoperata cal. 12,7mm, si cea MLI (vehicul de lupta a infanteriei), echipat cu o turela operata de un singur om, si continand un tun automat cu alimentare duala M86 cal. 30mm, o mitraliera coaxiala cal. 7,62mm si rachete antitanc.

Vehiculul poate transporta 3 (echipaj) +9 militari, comandantul si soferul aflandu-se in partea stanga fata, cu acces printr-o usa laterala cu geam blindat iar motorul Cummins ISM500 de 500CP in dreapta-fata . Trupa dispune de scaune individuale, aflate spate in spate, ca la SAUR 2, si poate privi prin 2 siruri de cate 5 ferestre blindate laterale cu porturi de tragere, accesul fiind asigurat de o trapa spate hidraulica, cu doua usi incastrate si operate manual.

Lazar 3, versiunea APC (transportor)

Coca vehiculului este din otel de blindaj ce poate fi completat pe interior cu captuseala anti-fragmentatie (spall-liner), iar pe exterior cu diverse aranjamente de blindaj modular, pornind de la protectie balistica STANAG 4569 nivel 3 (contra cal. 7,62mm perforant tras de la 30m) si cea la explozie nivel 3a (sub roata) si 3b (sub podea) si putand urca la nivel 4 balistic (contra 14.5×114mm AP / B32 la 200m) de jur imprejur, precum si nivel 5 balistic frontal (contra 25 mm APDS-T (M791) sau TLB 073 la 500 m). In functie de echipare si protectie, masa vehiculului variaza intre 22 si 26 de tone.

Protectia este completata de 2×3 lansatoare de grenade fumigene instalate pe plafonul compartimentului de trupe, precum si cu filtre NBC (si aer conditionat), cu optiunea de instalare a unui sistem automat de stingere a incendiilor, intercom, ecrane video si sistem centralizat de umflare a pneurilor.

Vehiculul poate atinge o viteza maxima de 110km/h, beneficiind de suspensii independente pe toate rotile si o raza de viraj de 11,5m (cu primele doua punti orientabile), Lazar 3 avand capacitatea de a urca pante de 60%, rula pe inclinatii laterale de 30%, trece fara pregatire prin apa cu adancimea de 1,6m (vehicul neamfibiu), trece peste santuri de 2m latime sau peste obstacole verticale de 0,55m.

Rampa de acces spate…

Avem si filmulete publicitare :

https://www.youtube.com/watch?v=lDVEU7P7kiY

si ceva noutati sarbesti :

https://www.youtube.com/watch?v=fX87dQS1kgo

Precum si standul lor d ela IDEX 2017

https://www.youtube.com/watch?v=8GFChBrVBNk

Pe acelasi concept ca si Lazar, si in sine o dezvoltare a celebrului si batraiorului VAB (Vehicule Avant Blinde) 6×6, Lakota, de fapt un VAB MK III cu componente americane, este un vehicul propus pietei din America de Nord de catre RTD in parteneriat cu Mack Defense si manufacturat de JWF Defense Systems. Astfel VAB-ul 4×4 care initial atingea doar 14 tone a ajuns in aceasta versiune la 20 de tone, pierzand insa capacitatea amfibie.

LAKOTA… VAB MARK3

Lakota poate fi produs in 5 variante (transportor, MLI, aruncator, ambulanta, comanda), ofera gradul de protectie al unui MRAP, alaturi de capacitate multirol de misiune, masa mai redusa si mobilitate superioara (echivalenta celei unui 8×8 dar la costul unui 6×6), cel putin asa il lauda producatorul Mack Defense. In octombrie 2016, la AUSA, a fost anuntat primul contract de vanzare catre un client din Africa.

Cam asa arata « all-black 

O gama larga de turele si arme poate fi instalata pe vehicul: turele usoare pentru arme de calibru mic (pana la 12 ,7mm), turele medii – CMI Defence Cockerill CPWS 20-25, Nexter ARX-20 sau BAE Systems TRT-25/30 (pana la cal. 30mm).

Trapa spate a Lakota

            Soferul este asezat in stanga fata, cu comandantul la dreapta sa, cu acces prin doua usi laterale cu un mic geam blindat iar vederea fata este asigurata de un parbriz blindat, in timp ce motorul este asezat in spatele soferului. Transportorul poate acomoda 10 militari (+ echipajul de 2 persoane) pe scaune anti-explozie, accesul facandu-se printr-o rampa spate operata hidraulic, echipata cu usa de urgenta operata manual. Vederea laterala este asigurata de 3 ferestre blindate cu port de tragere pe fiecare parte, doar ca scaunele sunt asezate fata in fata (diferenta fata de Lazar). Lakota beneficiaza de corp monococa cu blindaj integrat (spre deosebire de alte blindate, unde blindajul se ataseaza la o cochilie-sasiu de otel), reducand masa totala pentru o protectie balistica nivel 4 STANAG 4569 contra 14.5×114mm AP (Armor-Piercing) / B32 (7.62×54mm) la 200m, in timp ce protectia la explozie este la nivel MRAP (similar cu Lazar).

MACK VAB – portiere laterale

            Motorizarea este asigurata de un Caterpillar C7 conectat la o transmisie automata cu 6 viteze de tip Allison 3500, similar cu ce avem noi pe MLI-84M sau Piranha IIIC, vehiculul putand atinge o viteza maxima de 100km/h si o distanta de 890km. Suspensia este independenta pe fiecare din cele 6 roti iar driveline-ul este cu 3 arbori si la fel ca Lazar poate urca pante de 60%, inclinatii laterale de 40%, traversa fara pregatire prealabila ape cu adancimi de 1,4m, santuri late de 1m si trece peste obstacole inalte de 0,5m. Tot in standard, Lakota are sistem central de presiune a pneurilor, alternator de 300Amperi pentru sarcina mare, ranforsare pentru rulaj cu pneuri dezumflate, climatizare, si sistem de constienta operationala (Battlenet Inside Standard Pack) cu 4 camere de perimetru cu vedere la 360° afisata pe o tableta tactila de 12″.

Chiar e MACK

Optiunile mai includ sistem NBC, stingere automata de incendii, sistem de management al luptei, avertizare iluminare laser, camere zi/noapte, detecor acustic al lunetistilor, radio UHF/VHF/HF/PMR, intercom si bara luminoasa de politie (probabil pentru UN/ politie militara).

Video VAB MK3:

https://www.youtube.com/watch?v=AU3DltG6kXU

Pentru cei care nu iubesc gemuletele blindate, Renault Trucks Defence are in portofoliu un derivat 6×6 propus in cadrul programului AMC (Armoured Multirole Carrier), cu masa de 18 tone, si una utila de 6,5 (sau grupa de 8 militari), restul caracteristicilor fiind similare cu VAB.

AMC 6×6

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

http://armyrecognition.com/us_army_wheeled_and_armoured_vehicle_uk/lakota_6x6_armoured_vehicle_personnel_carrier_technical_data_sheet_specifications_pictures_video_11502174.html

http://armyrecognition.com/serbian_army_wheeled_armoured_and_vehicle_uk/lazar_3_8x8_armoured_infantry_fighting_vehicle_technical_data_sheet_specifications_pictures_video_11602172.html

 

Citeste si:

http://www.rumaniamilitary.ro/transportorul-blindat-8×8-sarbesc-lazar-2

http://www.rumaniamilitary.ro/pakistanul-va-cumpara-lazar-ii

http://www.rumaniamilitary.ro/tbt-ul-ucrainean

http://www.rumaniamilitary.ro/lazar-2-prezentat-in-premiera

http://www.rumaniamilitary.ro/sisteme-de-armament-ghidat-sarbesti

http://www.rumaniamilitary.ro/m-84-ab1

23 de comentarii:

  1. neata sunt sigur ca zimbrul nostru e mult superior acestor rable

  2. ce protecție poate să aibă dacă are ferestre pt soldați pe ambele părți?!
    ăla e pentru poliție nu pentru infanterie

    • uite protectia, e in articol:
      „diverse aranjamente de blindaj modular, pornind de la protectie balistica STANAG 4569 nivel 3 (contra cal. 7,62mm perforant tras de la 30m) si cea la explozie nivel 3a (sub roata) si 3b (sub podea) si putand urca la nivel 4 balistic (contra 14.5×114mm AP / B32 la 200m) de jur imprejur, precum si nivel 5 balistic frontal (contra 25 mm APDS-T (M791) sau TLB 073 la 500 m).”
      Probabil c ala aplicarea de blindaj suplimentar sunt acoperite si ferestrele.

    • Si MRAP ul e tot pt politie?Sau M ATV?Si alea au geamuri pe laterala.

  3. In caz de ag7 nu conteaza daca are sau nu ferestre, la gloante cred ca rezista, nu stiu daca si de la 12,7 in sus.

  4. Uite ce pot sarbii
    Noi cu saur nu mergem la expozitii

  5. Ce sa spun , ii criticam noi pe sarbi , macar ei fac ceva cu armata lor ! intai sa ne uitam in ograda noastra dupa comentam .

  6. @Marius,

    Lazar asta al sarbilor cam pe unde e in comparatie cu SAUR 2 al nostru?

    In principu cred ca il depaseste actualmente, insa nici un fel de AGILIS nu cred ca poate sa fie. Poate ceva la nivel SAUR 2 adus la zi, cu blindajul ala romanesc si tehnologie de pe Agilis. Zic si eu, imi dau cu parerea, u dati cu parul! 🙂

    Apropos, cine i-a ajutat pe sarbi in programul asta, au avut parteneri sau au procedat ca romanii cu familia SAUR?

  7. Mai nou au dezvoltat si o racheta tactica cu raza de 280 km, putand fi folosita pentru a ataca baze militare, aeroporturi, porturi, fabrici etc.
    http://defence-blog.com/news/serbia-develops-sumadija-tactical-missile-with-ranges-exceeding-280-km.html

  8. Noi nu mai producem nimic . Importam rebuturi second-hand si acelea in camtitati mici

  9. Conform celor de la ,,armyrecognition” sistemul de transmisie este preluat de la Timoney Ltd Irlanda, aceiasi care au realizat si transmisia pentru Terrex. In schimb noi ne plangeam ca avem cutie blindata si nu avem sistem de transmisie si suspensii…

  10. Off topic, rusii merg si ei pe turela 30 mm remote (cu mica ocupare a spatiului din IFV), deci se poate:
    http://www.janes.com/article/68097/idex-2017-burevestnik-unveils-new-30-mm-remotely-operated-turret

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *