Leclerc XLR Scorpion

Sursa foto:globalsecurity.org

India doreste sa cumpere 1770 de tancuri si cu mult optimism a lansat o RiF inca din iunie anul trecut. Tot la fel de optimisti, rusii au raspuns veseli cu T 14 Armata (o varianta special dedicata Indiei), iar optimismul rusesc este real, practic intreaga flota de tancuri indiana este ruseasca: T 72 si varianta sa construita in India, T 90 si varianta sa fabricata in India. Arjunul indian nu merita luat in calcul cum nu-l ia in serios nici Armata Indiana.

Ok, pana aici toate bune si normale, rusii cred inca ca sunt victoriosi inainte sa se dea startul si au motive sa creada asta.

Dar necazul bate la usa si din ce era odata piata indiana de armament pentru Rusia, totul tinde sa se naruie din cauza francezilor. Mai intai si mai intai, galicii nostri colegi de continent, Alianta si UE s-au dus dus in India cu Rafale. Si Rafale a placut la indieni (cum de-a lungul timpului le-a placut si Jaguarul sau Mirageul).

Mai apoi s-au dus francii cu Rafale M in loc de MiG 29K si in curand Rafale M va incepe testele la sol in India. Cel mai probabil ca le va placea la indieni.

Francezii merg mai departe si ofera toate cele Indiei: submarine nucleare Barracuda, motoare de aviatie (pentru elicoptere si avioane de antrenament avansat) si Dumnezeu stie ce mai ofera Parisul.

Dar, conform presei indiene, care citeaza un site galic, Nexter a trimis un e-mail catre New Delhi cu o intrebare. Nu vrea, la o adica, guvernul indian sa arunce un ochi pe schitele tancului Leclerc modernizat, cunoscut si sub numele de Leclerc XLR?!

Tragem noi acum un pic pe dreapta si va spunem ca cele 1700 de tancuri noi ar fi sa fie intru inlocuirea mai vechilor T 72M/M1 aflate in dotare Armatei Indiene. In acelasi timp “XLR” este un program de modernizare prin care tancurile Leclerc frantuzesti vor trece pana in 2028. Practic Franta isi modernizeaza flota de Leclerc si, amabila, ii intreaba si pe indienii (cei mai noi cei mai buni prieteni ai francezilor) daca nu sunt interesati, ca tot au deschis cutia de scule.

Plecam de pe loc si mergem mai departe. In Franta este vorba despre 200 de tancuri si 18 vehicule tehnice de recuperare pe sasiu de Leclerc. Toata modernizarea inseamna cam 330 de milioane de euro, o suma chiar foarte decenta, doar ca in cazul francezilor, acestia au deja tancurile.

Lasam un pic la o parte Leclercul in sine si pachetul de modernizare si revenim la rusi.

Ei bine exista un motiv pentru care Rusia a castigat detasat in India orice contract pentru furnizarea de tancuri si anume cerinta de baza a armatei locale privind o masa maxima in jurul a 50 de tone. De asemenea tancurile trebuie sa dispuna de o foarte mare mobilitate in teren greu, iar prin mobilitate intelegem: tancul sa poata folosi o infrastructura precara, neamenajata, sa poata folosi podurile asa cum sunt, ansamblul tanc-tralier-cap tractor sa nu depaseasca un anumit tonaj, tancurile sa fie sprintene si sa poata aborda pante ridicate fata de tonajul tancului etc.

Ca sa va dau un exemplu de ceea ce nu inseamna mobilitate, avem WW2 si ultima ofensiva a Germaniei pe Frontul de Vest – Ardeni. In prim plan avem tancul King Tiger. Ei bine, desi respectivul tanc era cu adevarat infiorator pentru Aliati, realitatea terenului, sub-motorizarea si mai ales gabaritul enorm au facut ca majoritatea vehiculelor sa fie lasate pe marginea drumurilor de propriile lor echipaje, fara sa fi fost lovite de inamic. Pur simplu au ramas fara combustibil, drumurile erau mult prea inguste pentru ele, sau nu au putut sustine masa enorma a tancurilor si cu asta basta, germanii au ramas fara King Tiger inca inainte de a ajunge sa lupte cu tancurile americane sau britanice. Geaba ai tancurile daca nu poti ajunge cu ele acolo unde ai treaba…

Asadar, tancurile rusesti sunt din start mult mai potrivite pentru relieful indian decat tancurile vestice. Rusii au tancuri cu o masa maxima in jurul a 45-50 de tone, cele occidentale sar lejer de 60 de tone.

Doar ca T 14 Armata este ceva mai greu, undeva la 55 de tone, adica exact cat Leclercul si aici se schimba paradigma.

In cazul particular al Leclerc acesta este, evident, mai scump decat un T 90, nu stim cum sta fata de T 14. O alta problema este complexitatea Leclerc fata de un T 90. Se stie deja ca indienii au avut destule probleme cu asimilarea licentei pentru T 90, in conditiile in care aveau deja experienta cu fabricarea T 72. Ori sa treci de la T 90 la Leclerc e lucru mare si deosebit de greu.

Un avantaj ar fi ca T 14 este un tanc diferit si pe cale de consecinta nimeni nu stie cum va functiona, pe cand Leclercul este deja un program care a trecut prin toate cele, inclusiv prin razboi si are, cum ar veni, o experienta suficienta ca sa te bazezi pe el.

Tancul francezilor este fabricat de cei de la Nexter, are un tun de calibrul 120mm si 52 de calibre, motor diesel de 1500cp si este singurul tanc occidental cu sistem automat de incarcare. Echipajul unui Leclerc are trei militari.

Modernizarea la standardul XLR inseamna adaugarea unui nou pachete de blindaj modular atat pe tanc cat si pe turela, o turela automata dotata cu mitraliera, un nou sistem de comunicatii, un nou sistem informational in lupta etc.

Si ca lucrurile sa fie clare, se spune ca guvernul Indian ar fi contactat Nexter si a intrebat-o de sanatate. Francezii, politicosi, doar au raspuns.

Pentru rusi ar fi o lovitura cu adevarat naucitoare sa piarda piata tancurilor din India, cu tot ceea ce inseamna ea: tancuri, piese de schimb, tunuri, proiectile pentru tancuri, rachete lansate pe teava.

Ca sa intelegem cat de crunta ar fi lovitura, India este cea mai mare operatoare de tancuri T 90 (+1000 de tancuri T90S), nu Rusia, asadar o parte importanta din industria rusa de tancuri, componente, munitie etc lucreaza pentru India.

Iar de aceasta data T-urile rusesti chiar au un rival in Leclercul farncezilor, macar din punctul de vedere al masei tancului francez si al disponibilitatii probabile a Parisului de face un transfer semnificativ de tehnologie, asta si pentru ca dupa 2030 este asteptat noul tanc european care va inlocui Leclercul. O afacere pe masura vanzarii de catre italieni catre Turcia a elicopterului de atac Mangusta, in conditiile in care Italia dezvolta deja un nou elicopter de atac.

PS India nu a trimis RiF doar francezilor ci multor producatori de tancuri, iar intentia lor este ca viitorul car de lupta sa intre in productie la inceputul aniilor 2030, asadar deocamdata discutam despre intentii, tatonari etc, nimic concret in viitorul apropiat.

41 de comentarii:

  1. În condițiile în care francezii reiau fabricația de Leclerc, asta poate deveni și pentru noi o opțiune foarte serioasă. Poate că este exact ceea ce avem nevoie pentru a trimite la muzeu t55 și tr85.

    6
    • Pai da, mai cu seama ca arma tancuri intra pe masa achizitiilor dupa 2030, asa cum ne informau decidentii nostri. Daca mai tinem cont de cele 276 de bucati dorite, sigur francezii ne lasa macar sa le asamblam aici. Insa nu totul tine de noi sau frantuji, se pare ca mai nou si de indieni.

      PS Cat de mare este diferenta intre T 90 SI T 14 Armata? Caci daca este foarte mare, atunci decizia indienilor este mai usor de luat.

      Avantaje Leclerc: Posibul mai bun ca rusul, fiabil si cu transfer de tehnologie premium. Dezavantaje: Cost mare de achizitie si operare, indienii sunt grei de cap si o scot greu la capat.

      Avantaje T 14…Scapa rusnacii de faliment! 🙂

      5
  2. Frumos tanc. Pacat ca nu e american si disponibil SH. Daca era puteam visa la el.

    14
  3. T14 are pe langa avantajul pretului(clar nu are cum sa se apropie macar de Leclerc) si al solutiilor noi adoptate(capsula blindata a echipajului, turela remote control, etc) si pe cel al munitiei folosite. Din 5000 de MBT uri aflate in dotarea hindusilor, vreo 95% au tunuri de 125mm.in consecinta(mai ales ca sunt pe picior de razboi de niste ani si cu paki si cu chinezii), indienii cred ca au stocuri imense de munitie calibru 125mm.sa cumpere 1800 mbt uri cu tunuri de 120mm si sa inceapa sa faca stocuri si ptr alea, e cam naspa. Stiu, vor spune unii ca Arjunul are tun de 120mm. Doar ca, momentan, e produs in cantitati farmaceutice. Si oricat de „prieteni” ar fi francii cu ivanii nu cred sa puna tun de 125 pe Leclerc.

    6
  4. Interesanta chestiuta, interesanta rau de tot. Mai ales din perspectiva rusilor, India fiind consumator principal de armament rusesc. Iar din punctul de vedere al galicilor, ar fi o ditamai lovitura. Dua suburile australiene, ok, chestie financiara in principal, sa le sufle la ivani si afacerile cu avioane, si alea cu tancuri plus alea alea aferente, si in numar de mii, nu cateva bucati… Dar vorbim de indieni, asa ca… Traim, vedem, dar oricum macar Leclerc exista, e in dotare, harsait si prin razboi, T14 e remarcat doar ca fiind tancul ala de il trage altul fara succes la o defilare… Dar, traim, vedem…. Nu cred sa se lase ivanii dusi asa din tara hindusilor…

    10
    • Si uite ca imi raspund singur….un mic amanunt pentru care programul T14 cam sta pe loc, se cheama Thales….interesant, nu?

      9
    • Tinand cont ca rusii sunt mari maestrii in darea de spaga, iar indienii sunt profii la luat spaga. Clar castiga rusii

      6
      • Francezii sunt la fel de șpăgari ca restul lumii,în afaceri cu arme.

        Șpaga e încă o taxa,plătești dacă vrei sa faci afaceri.Toata schema e sa fie una fixa și sa primești în urma ei ce scontezi.
        Dacă e țigănie, abia atunci e o piedica de neinlaturat.

        10
  5. Frontier India sustine ca Rafale M si F18(si Boeing trage tare pentru un contract cu indienii) au inceput deja testele pentru portavionul Vikrant. Dar Vikrant a fost conceput sa foloseasca Mig29, sunt probleme pentru Rafale ca are dimensiuni mai mari decât Mig 29. Apoi Rafale M si F18 folosesc CATOBAR, in timp ce Vikrant are Sky jump.Indienii i au in considerare sa închirieze pentru inceput 4-5 Rafale M pentru Vikrant, care e programat sa devina operațional in august 2022.

    https://frontierindia.com/india-could-lease-rafale-m-from-france-to-jumpstart-ins-vikrant-airwing/
    https://frontierindia.com/testing-for-three-key-challenges-rafale-m-image-shows-full-load-during-the-indian-aircraft-carrier-vikrant-qualification-trials/

    1
    • Rafale are dimensiuni mai mari ca mig29??? Nu prea cred. Are cam aceeasi anvergura si vreo 2m mai putin in lungime. La greutate maxima e o diferenta de vreo 5 tone, dar oricum de pe ski jump rafale nu poate decola cu tot armamentul acrosat.

      1
      • MiG-29K are aripile pliabile. Rafale nu intră în ascensoare din cauza sinelor de la extremitatea aripilor.

        6
      • The image shows the Rafale aircraft is carrying two fuel tanks of 2 thousand litres each, two Mica medium-range missiles, two Mica self-defence missiles and one AM-39 Exocet anti-ship missile under the fuselage.

        The first challenge is taking off from INS Vikrant. As mentioned above, the U.S. and the French carriers use catapult assisted take-off while the Indian carriers use Ski Jumps or angled deck. Dassault and Boeing are confident of their aircraft taking off from a ski jump. The current testing will set the limits for payload during taking off.

        The second challenge is accomodating these aircraft in the hanger of the INS Vikrant. The aircraft can fit the hanger, but the issue arises during engine swaps and repairs when the aircraft is put on a jack. During the process, the tail of the aircraft, which is normally higher than the rest of the aircraft, may impede the process. As per the general specifications available on the web, Rafale M has a height of about 5.34 m, F-18 has a height of about 4.66 m, and the Mig-29K has a height of 4.4 meters. Height wise, both the aircraft have a disadvantage against the Mig-29K.
        Another challenge with the dimension of the aircraft is the width of aircraft. This is important for both storage and aircraft lift operations. F-18 has a wingspan of 11.43 m / 8.38 m with wings folded, Rafale’s wingspan is 10.90 m and MiG-29’s wingspan is 11.99 m. Widthwise, both the aircraft are better than Mig-29.

        The length of F-18 is about 17.1 m, Rafale M is about 15.30 m, and Mig-29K is about 17 meters. Rafale M has an advantage in this parameter.

        In the current configuration, the elevators on this ship, located on both sides of the superstructure, are rather small since they were designed for the Russian MiG-29K fighter. The aircraft carrier will require some modification to accommodate the larger Rafales or Super Hornets.

        Asta e varianta indienilor, bănuiesc ca ei știu mai bine, ca ei testează avioanele. E greu de inteles cum poți construi un portavion special pentru un avion, iar la operationalizare cauți alte avioane. Asta înseamnă ca ori indienii s au saturat de armamentul rusesc, ori ca vor ca rusii sa mai scadă la preț.
        Scenariul s ar putea repeta si la tancuri, ca rusii nu sunt singurii producatori de tancuri din lume.

        7
      • Nici MiG-29 nu poate decola cu sarcina maximă acroșată

        2
  6. Nu vreau sa scriu iar un rant cu privire la capacitatile indienilor de a asimila tehnologie sau cele cognitive ale tehnicienilor lor dar daca India vrea asimilare locala de productie atunci francezii or sa aiba mari bafai de cap. Si nu doar 1 an sau 2 ci macar 1 deceniu sau 2.

    Iar noi pot sa zic ca am fi tare castigati cu un Leclerc. Macar prin greutatea cu peste 10 tone mai mica fata de Leopard. Daca am cumpara vre-o 250-300 bucati sunt ferm convins ca putem cere ceva licenta de productie macar pentru jumatate de tanc si munitia aferenta evident.

    9
  7. Indienii urmăresc cu interes competitia din Norvegia K2 vs Leopard si au remarcat si ei problema cu greutatea tancurilor si cu drumurile si podurile pe care ar trebui sa umble.

    Tanks so heavy, Norways’ roads cannot handle

    A funny incident when delivering rival tanks to the training ground is reported on social networks. The Norwegian Highway Authority inspected a tractor transporting a Leopard 2A7 from Germany. As a result, it was found that the excess was 15 tons, and a fine of 153,000 crowns [$18,000] was issued.

    This case once again demonstrates the discrepancy between the road infrastructure in Europe and military logistics. The road network can hardly cope with the excessively increased weight dimensions of armoured vehicles. In the case of bridges, the situation looks more depressing: most of them are not designed for the passage of such heavy machines.

    https://frontierindia.com/tanks-black-panther-k2-and-leopard-2a7-head-for-winter-testing-in-norway/

    5
    • frate, fiecare tara isi dezvolta MBT adaptat conditiilor sale. Nici Leo, ca si celelalte, nu a fost dezvoltat cu ochii la Norvegia sau Emirate. A fost dezvoltat ptr. Germania. O tara cu o retea feroviara de invidiat, ca sa nu vorbim si de reteaua rutiera. Dar hai, zicem ca sunt grele ptr. autostrazile nemtesti. Dar cu trenul ajung cam in orice colt de univers… teuton.

      7
  8. Leclerc ar fi un tanc fantastic pentru noi fara doar si poate.
    Cu 250 – 300 bucati in inventar am dispune de o forță de descurajare bunisoara spre buna !
    Dar cand ma gandesc cat costa doar sa le achizitionezi ma ia durerea de cap ..

    1
  9. Am dat de un vechi film elvețian care descrie foarte bine capacitățile tancurilor în fata obstacolelor naturale și artificiale.
    Desi arată vechi tancuri (Panzer 68 și Centurion) nu cred că lucrurile s-au ameliorat, dimpotrivă cu sporirea masei.
    https://www.historic.admin.ch/media/video/915fefa8-73a7-42ca-9105-c05cf0ee7028

    6
  10. Un fost tanchist pe Leclerc povestește despre tancul său :
    https://alejandro-8en.blogspot.com/2021/01/interview-with-former-leclerc-crew.html

    Testele Leclerc-ului de depanat adus la standardul Scorpion
    https://www.youtube.com/watch?v=olz9DG5XUEU

    Din programul de modernizare al Leclerc-ului :
    Dronà captivà (100 m) care reperă și identifică un vehicul la 3,6 km și un om la 1 km.
    https://www.helicomicro.com/wp-content/uploads/2019/02/nexter-leclerc-augmente-02.jpg
    Si alta autonomà :
    https://www.helicomicro.com/wp-content/uploads/2019/02/nexter-leclerc-augmente-03.jpg
    (autonomie 30 min, GPS, camerà, laser de masure de distanta)

    6
  11. Cu Indienii mai e mult pana departe, iar deschiderea unei linii de fabricatie pentru Leclerc in India ar fi dificila, in conditiile in care cea din Franta a fost inchisa si pusa in conservare si chiar se zvoneste ca n-ar mai fi recuperabila azi. In plus remarca lui Green Strumpfy cu privire la munitie mi se pare corecta, dar Indienii ar putea fi sedusi de un armament nou si inovant, de genul tunului ASCALON pe care Francezii il pregatesc pentru viitorul MBT si care ar fi gata (zic ei) prin 2025. Pentru asa o piata cred ca Francezii ar fi gata sa ofere multe Indienilor, mai ales ca pe langa tancuri ar baga la inaintare si vehicule de sprijin, geniu, etc, plus instructori si specialisti diversi (recent au pus pe picioare o unitate comando de recunoastere si sustinere a brigazilor blindate grele – https://www.youtube.com/watch?v=yI7uW1yWlLs ).
    Una peste alta, momentan, singurii care conteaza militar cu adevarat in actualul UE sunt Francezii, iar implantarea acestora pe piata MBT indiana ar putea avea efecte interesante. Actualmente Francezii sunt scurt-circuitati de catre Rusi in Africa (in Mali tocmai i s-a notificat ambasadorului francez decizia de expulzare, iar Wagner pare sa se implaneteze solid acolo, dupa ce s-a instalat in alt fost fief galic – Republica Centrafricana). Corelat cu decizia lui Macron de a sustine militar Romania si cu prezenta militara franceza in Tarile Baltice, suflarea pietei indiene de MBT de sub nasul rusilor ar raci si mai mult relatiile acestora cu Francezii, iar asta ar tempera serios sentimentul filo-rus la varful UE. Asta i-ar izola si pe nemti care saliveaza dupa gaz si de curand au blocat transferul catorva zeci de obuziere cal. 122mm catre Ucraina, mai ales ca mai toate programele militare comune cu Francezii sunt in impas (noul MBT e blocat de neintelegeri cu armamentul si introducerea intempestiva a Rheinmetall in program, Germanii refuza modernizarea Tigre-ului si se uita dupa Apache, la NGF Dassault refuza sa-si cedeze proprietatea intelectuala, iar nemtii ii contesta pozitia de lider, etc).
    Pacat ca gasca lui Macron pare inepta politic si diplomatic, dar peste doua luni vin alegerile si cine stie ce mai aduce mareea !

    11
  12. Nu uitați că India apreciază si azi ajutorul dat de ruși in războaiele cu Pakistan. Pe vremea aceea URSS era plasa lor de siguranță.

    4
  13. Axioma nu sunt drumuri, nu sunt tancuri si vece-versa este universal valabila. dar conduce si la intrebari : cine n-a vrut 25 de ani tancuri (fie ele si TR ) ?

    3
  14. Axioma nu sunt drumuri si poduri e valabila in razboi de aia ai o arma si chiama geniu si astfel practic pt folosinta in razboi poti achizitiona si tance abrams daca ai arma geniu dotata exceptional ca nu mergi una fara alta

    4
  15. acu pe bune, voi ati vazut defilarea de acum o saptamana din India? O amestecatura de tehnica cu origini clare rusesti.
    Nu omiteti ca tehnica vestica este complexa si necesita intretinere pretentioasa, consumabile de calitate. Nu intotdeauna caracteristicile tehnice bune fac un produs dorit, unii prefera si simplitatea in exploatare, mai ales daca nu au oameni prea bine pregatiti. Una e sa ai 50 de avioane la care poti gasi tehnicieni pentru 3 baze aeriene si alta e sa ai 1500 de tancuri impartite prin o tara cat Europa de vest. Luati exemplul irakienilor care nu s-au acomodat la tehnica vestica si prefera in continuare rusisme.

    2
    • Indienii si irakienii ar trebui sa ia aminte vorba de duh a „furnizorului de securitate din Europa de Est”: „Atat s-a putut!”

      – pe cale de consecinta, sa ia tehnica militara pe masura resursei umane. Stie cu flexul ciocanul si barosul – go Russia all the way…stie programare, se joaca cu joystickul si are pretentii sa se joace cu joystickul si la munca…go WEST all the way.

      Mentalitatea si resursa umana decid achizitiile militare. Atat.

      P.S Recomand mini-seria „generation kill” – e la un moment dat un schimb de replici referitoare la un pusti care opera o mitraliera Browning: „pustiul se crede pe Playstation si trage in tot ce misca” – Daca armata are nevoie sa atraga pusti care se joaca pe Playstation pai sa ia scule care au monitoare, joystickuri/tastaturi, grad mare de automatizare si sa arate din secolul asta …nu manivele si catari din fer – hint – tunuri Oerlikon nemodernizate.

      1
      • sa stii ca nu am exagerat, uite un caz concret. In Ro orice patron de boutique stie sa calculeze valoare TVA din total facturat, la astia o echipa intreaga de IT-sti a stat o ora sa inteleaga „algoritmul” de aritmetica de clasa a 2 a. Cred ca am spus tot.

        2
        • Nu te contrazic. Dar știe fiecare membru din Armia romana să extragă TVA dintr-un total plătit?
          Eu ziceam că ai nevoie de oameni tech savvy in oricare armata că să poți utiliza eficient și la potențial maxim sculele noi de a purta războiul. Tot vrem drone…un exemplu la prima strigare…exista oameni pregătiți, școala scoate astfel de operatori? Astea sunt întrebări la care trebuie răspuns de Ministerul de somn…nu cizmarul pe care vor să-l angajeze va conduce dronele.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *