In luna iulie, Leonardo a castigat o comanda pentru 6 aparate M-346FA (varianta de lupta/atac = Fighter/Strike), a declarat presedintele companiei, Alessandro Profumo. Identitatea cumparatorului nu a putut fi dezvaluita, doar faptul ca este un mare client international. Tot Profumo a declarat ca va dezvalui pana la sfarsitul anului si detaliile primei comenzi de export pentru M-345 HET (High Efficiency Trainer).
Revenind la M-346FA, acesta este configurabil cu armament si avionica in functie de cererea clientului, inclusiv afisaj integrat in casca, HOTAS (Hands On Throttle And Stick), comenzi vocale si HUD avansat interconectate intr-o interfata om-masina de ultima generatie. Este pastrat si Integrated Training System, aeronava avand astfel un rol dual. Pilotii se pot antrena utilizand sistemul Embedded Tactical Training System (ETTS) care simuleaza intr-un mediu virtual Live Virtual Constructive (LVC) toate sistemele de arme integrate, urmand apoi sa poata executa misiuni reale de lupta fara a schimba aeronava.
Principalele echipamente ale M-346 FA sunt: radar multifunctional Grifo-346 , cu o distanta de detectie de 92 km, capabil de urmarire simultană a 10 tinte, putand functiona in mod sistem cu apertura sintetica, echipamente de autoprotectie DASS (Defensive Aid Sub System) (sistem de avertizare iluminare radiolocalizare, sistem de avertizare impotriva rachetelor, rachete de semnalizare si ejectoare dipoli), legatura de date NATO Link 16, sistem de identificare amic-inamic si pachet pentru a reduce semnatura radar (acoperirea cu strat absorbant a prizelor de aer ale motorului, acoperirea carenajelor si a muchiilor aripilor).
Radarul Grifo
Masa maxima pentru decolare a M-346 FA este de 10 400 kg. Aeronava poate atinge viteza maxima de 1100 km/h într-o configuratie lisa si poate efectua zboruri cu factor de supraincarcare maxima + 8/-3 g. Autonomia de zbor in configuratia lisa este de 2 h 40 min. iar 3 rezervoare de combustibil cresc autonomia la 3 h 50 min.
Pe 7 piloni de acrosaj plasati sub fuselaj si aripi, M-346 FA poate transporta armament sau echipament totalizand pana in 3000 kg, inclusiv:
- 3 rezervoare cu capacitate de combustibil 630 litri fiecare;
- bombe: clasicele MK 82FF/HD si MK 83, cu laser-ghidat (GBU-12 Paveway II LGB si GBU-16) si GPS (GBU-38, GBU-32, GBU-49 Enhanced Paveway II), Lizard 2 si 4 ;
- SDB; rachete ghidate (de exemplu, Brimstone) ;
- rachete anti-nava Marte ER ;
- rachete aer-aer AIM-9L/X Sidewinder sau IRIS-T (ghidate de afisajul de pe casca),
- containere cu rachete neghidate si pachete sau containere tinta (inclusiv deja integrate in Litening) ;
- containere de iluminare razboi electronic (ECM).
- Container cu tun, sub fuselaj ;
M346 FA – acrosaje
Capacitatea de incarcare a pilonilor interiori si a celor de sub fuselaj este mai mare de 1000 kg, acestia ingloband tevi de alimentare combustibil (piloni uzi), iar cei 2 piloni exteriori de pe aripa pot acomoda mai mult de 500 kg. Pilonii din varfurile aripilor sunt restrictionati doar pentru folosirea de rachete aer-aer cu raza scurta.
Piloni M346 FT
M-346FA va fi capabil sa atace obiective la sol cu sisteme ghidate care necesita un al doilea membru al echipajului, tocmai datorita configuratiei biloc a cabinei. Copilotul aflat pe locul din spate al carlingii poate actiona ca Weapons System Operator (operator de sisteme de armament) sau FAC-A (Forward Air Controller – Airborne: supraveghere aeriana).
Acest model de aeronava va primi pana la sfarsitul lui 2020 un certificat militar remis de Direzione Armamenti aeronautici e Aeronavigabilità (ARMAEREO, directia generala de armament aerian si navigatie), urmand ca intrarea in serviciu sa fie posibila incepand cu 2021.
Constructorul considera ca ora de zbor a M-346FA este cu 80% mai ieftina decat a unor aeronave dedicate, mai grele si mai scumpe, pentru misiuni de sprijin aerian. Tot Leonardo, prin vocea pilotului de teste Giacomo Iannelli, isi lauda progenitura cum ca ar fi capabil de viteza ridicata la altitudini joase chiar si cu acrosaje externe incarcate, comportamentul fiind diferit de al majoritatii aeronavelor de lupta supersonice, ale caror performante aerodinamice in configuratie lisa se degradeaza dramatic in cazul pilonilor incarcati.
Manevrabilitatea este si ea foarte buna datorita fly-by-wire digital in 4 axe, permitand manevre agresive in lupta aeriana, dar se bucura si de un sistem « Carefree Handling » care permite pilotilor sa se concentreze pe misiune fara a parasi parametrii de zbor prevazuti pentru misiune. Aeronava beneficiaza de un surplus de putere confortabil din partea motoarelor si a fost testata pentru a garanta capacitatea de a continua misiunea si a se intoarce la baza cu incarcatura de munitie completa chiar si in cazul unui motor oprit, zburand la o altitudine suficient de ridicata pentru a fi in afara majoritatii sistemelor de rachete antiaeriene.
Tipuri misiuni YAK-130/ Leonardo M346
Datorita celor 2 motoare se asigura nu doar sanse mari de supravietuire in cazul avarierii in misiunile de lupta ci si un regim de functionare economic, si deci o raza de actiune mai mult decat decenta, aceasta putand fi extinsa datorita capacitatii de realimentare in zbor. Sistemele de la bord sunt alimentate de o unitate de putere auxiliara, fiind independente de functionarea motoarelor.
Si pentru ca suntem la domeniul motoare, fiecare dintre cele doua Honeywell/ITEC F124-GA-200 cu care este echipat ofera 28kN de tractiune, superioara celei oferite confratelui in design YAK-130 cu motoare Ivchenko-Progress AI-222-25 de 24,5kN fiecare. De unde si plusul de viteza, italianul urcand pana la 1255km/h fata de doar 1060 ai rusului, dar si raportul tractiune-masa superior, de 0,87 la Master fata de doar 0,7 la YAK. Plafonul de serviciu este si el mai ridicat, la 13,7km fata de 12,5km la rus, iar viteza de urcare este de 110m/s vs 65m/s.
Acelasi motor a fost propus si pentru echiparea BAE Hawk si Aero L-159 Alca, iar in versiunea cu postcombustie Honeywell/ITEC F125-GA-100-70 de 27kN sec / 42kN pc echipeaza AIDC F-CK- 1 Ching-Kuo, capabil de a atinge Mach 1,8. Pe acelasi motor se bazeaza si noul trainer supersonic taiwanez, astfel ca in 2017SUA au aprobat exportul componentelor pentru 132 de motoare Honeywell/ITEC F124 destinate lui XAT/AT-5. Si tot acelasi motor este folosit pentru re-echiparea SEPECAT Jaguar indiene.
Se lucreaza si la o varianta putin mai puternica F125X, de 54kN, dar si la un cuplu fara/cu postcombustie semnificativ mai puternica F124/F125XX, de 48kN sec/73kN ud.
Proprietati M 346 AJT
Versiunea de antrenament, T-346A, este deocamdata in operarea a 4 tari : Italia, Polonia, Singapore si Israel, ultimii avand si inventarul cel mai semnificativ, de 30 de aeronave. O versiune de atac, denumita M-346LCA (Light Combat Aircraft), a fost oferita polonezilor pentru inlocuirea SU-22 Fitter.
Marius Zgureanu
Surse:
https://www.altair.com.pl/news/view?news_id=28649
. https://www.leonardocompany.com/en/news-and-stories-detail/-/detail/focus-aermacchi-m346fa-multirole
https://www.leonardocompany.com/en/news-and-stories-detail/-/detail/focus-aermacchi-m346fa-multirole
Bun pentru un razboi la mica distanta cu inamici prosti ?
Asa se pare…asta si ala micu ‘ contrainsurgenta Texan sau SuperFazanul cu elice.
Poate cand intri in faza razboiului gherilic, exprimare personala, poa’ se merita sa ai cativa romanasi sa faca gimnastica cu cine se incumeta sa ne atace, spun „faza” ca nu stiu daca mai prindem asa faza la ce inamic ne asteapta.
Noia ne trebuie ceva de lunga distanta F-15’le sau Rafale, desi sigur nu prind deloc asa ceva vreodata.
Nu iei asa ceva pt razboi, asta e un trainer avansat, dar la nevoie poate sa faca si alte chestii, asa cum ne-au aratat evreii candva 🙂
Daca shefii ArmRo au decis impreuna cu guvernantii Romaniei sa cumepere F-16 AB Block15 MLU Falcon, avionul care Il poate completa cel mai bine si ii poate asigura superioritate aeriana plus sa fie mai ieftin de intretinut impreuna cu F-16, este F-15 CD Eagle. Cele 2 avioane pot avea aceleash tipuri de motoare F-100-PW sau F-110-GE, aceeash avionica si aceleash sisteme de armament.
Romania ar trebui sa aiba 80 de avioane supersonice de lupta multirol cam cate sunt pe un portavion american clasa Nimitz : 32 F-15 CD Eagle, 16 F-16 ABM Falcon si 32 F-16 V Block 72. Cele 16 F-16 ABM Falcon vor fi inlocuite in timp cu F-35 Lightning II.
FARo ar fi trebuit sa aiiba IAR-93- ABM Vultur/-99 B SoiM modernizate la fel cum Italia are M-345/-346. Cele 2 IAR-uri puteau sa suplineasca multe din capabilitatile F-15/-16.
Bani sunt ffff multi in Romania dar sunt furati si prost gospodariti!!!!
Par foarte simpatice. Pentru noi ar avea sens sa trecem la un anumit moment la astfel depasari sau e mai bine sa ramanem cu ale noastre IAR?
IAR-99 e subsonic monomotor compact, similar cu M-345 HET, complementar lui M-346 Master.
Cel din articol e fighter/trainer bimotor, usor supersonic. Cred ca ar trebui sa continuam sa folosim IAR-99 sau ceva in clasa respectiva, iar in anumite roluri sa putem completa cu ceva din familia M346/KAI T-50.
Daca trainerul M346 e pe la 21 mil.$, M-346FA/FT cred ca e mai degraba spre 30 mil.$, daca nu mai mult. La fel KAIT-50/FA50.
sub pretul asta (12 mil.$) noi am luat F-16 A/B MLU, o capacitate de lupta semnificativ superioara.
@Petre Și eu visez demult la F15 și F18 însă în fiecare dimineață sună ceasul și mă trezesc că visele rămân doar vise
Se mai știe ceva de “Super Șoim”?
Întradevăr, ne-ar prinde bine T50 pt completarea antrenamentelor în regim supersonic și nu numai (parcă erau bune și pentru CAS) iar prin asta degrevarea F-urilor de astfel de misiuni.
În altă ordine de idei, T50-ul o avea capacitatea de a folosi rachete anti-navă? Știu că se spune că “vom avea” baterii de coastă însă parcă nu ar strica să avem și această capabilitate…
@Doru, inteleg perfect pe toti, suntem datori sa visam si inteleg bineinteles si propunerea unui avion de atac usor, desi cam se incurca cu un alde F-16 MLU sau daca mai prindem si luam Bl.70/72.
Inteleg perfect dar din pacate e pentru cei cu buzunare pline ….de bani, nu-i de noi.
Parerea mea, ar trebui doua (2) escadrile F-16 bl. 70/72 si inca doua (2) F-35, primele sa fie baza aviatiei pe 20 ani cu escadrila MLU ( daca se va moderniza vreodata la stand. Viper) plus 20′ si ceva IAR SOIM modernizat si putem sta linistiti o perioada.
Trebuie repede sa gasim finantare si ce se poate integra in ind. orizontala, orice incl. armament, ca-s compatibile, dar ma indoiesc ca intr-o decada vom reusi.
integreaza KEPD K2 350
https://en.wikipedia.org/wiki/KEPD_350
mai au si bunatatile astea ghidate IIR
https://en.wikipedia.org/wiki/Low-Cost_Guided_Imaging_Rocket
De remarcat ca livrarea M 346 catre Israel a fost cu plata ” in natura „.
Italia a primit in schimb un satelit militar israelian Optsat 3000, doua avioane de supraveghere electronica modificate de israelieni Gulfstream 550 + alte produse militare ” made in Israel” . Foarte multe au fost bagate la secret.
Iata ce inseamna sa ai economie bazata pe industrie, productie, cercetare si nu pe consum, aviz amatorilor de „noi nu ne vindem tara la straini”.
Mai prinde IAR 99 aripi ?
de ce, i-au cazut? 🙂
Un clip (si o poza) foarte tare, ca tot vorbeam de avioanele astea.
https://theaviationist.com/2019/11/11/the-israeli-air-force-takes-part-in-tetris-challenge-with-fighter-jets-helicopter-and-training-aircraft/
Clipul e la finalul articolului. Mama cum arata linia aia de avioane… 🙁
Dezvoltat din avionul rusilor de la Yakovlev, Yak 130
M 346 adica IAK 130
m346 si yak130 au aceeasi origine, programu’ european Eurotrainer din anii 2000 (au fost mai multe proiecte, supersonicul eads MAKO s-a terminat dupa ce nemtii au „papat” banii fara sa zboare nimic, casa si eads au inceract niste proiecte transonice – cam ce vedem implinit dupa 20 de ani in T-7 la americani, si proiectul iataliano-rus de „high-subsonic”). se pare ca, la un moment dat, dupa ce italienii au preluat conceptul si aerodinamica de la rusi, au hotarat sa intrerupa colaborarea…
desigur, cum ar fi ca pilotii nostri sa se pregateasca pe bimotoare de 30 de milioane bucata ca sa zboare pe urma pe mig21 sau pe f16 third hand din ’81-’82?… astea se justifica pentru aia de zboara taifunuri, rafale, f15 sau f18, dar, in afara de israelieni (care le iau penttru capacitatea secundara de atac; atac impotriva unor more or less „desculti”, care nu pot sa le tranteasca caruta de bombe de 30 de milioane de euro; oricum, vad ca se amintesete si pe aici ca israelienii au cam fost „evrei” si le-au platit in natura, nu se stie care a facut mai mult profit pana la urma :p ), astia care zboara bimotoare se anstreneaza pe turbopropuri sau trainere monomotor de generatie mai veche. oricum, fain avion, foarte frumos, la care au si lucrat o gramada de romani.