Lituania s-a hotarat

Si va cumpara un batalion de tancuri Leopard 2A8. Nu este chiar o noutate, intentiile micii tari baltice erau deja publice dar in primavara acestui an guvernul anuntase ca va prioritiza achizitia de sisteme anti-aeriene si va lasa tancurile pentru mai traziu.

Si cum balticii au aratat seriozitate pana acum, chiar asa s-a intamplat, guvernul de la Vilnius a semnat un contract cu suedezii de la SAAB, in valoare de 114 milioane de euro, pentru sistemul anti-aerian cu raza scurta RBS 70. Una dintre trastarile de baza ale RBS 70 este dat de faptul ca racheta este ghidata cu laser de la sol, nefiind deloc bruiabila.

In acelasi timp s-a anuntat intentia de a cumpara si IRIS T din Germania.

Iar de curand lituanienii au comandat inca 27 de Boxer 8×8 pe langa cele 88 deja primite, dar ideea de a detine si o unitate mecanizata nu le-a iesit din minte.

Astfel pe 22 octombrie guvernul a anuntat ca va cumpara masini de lupta ale infanteriei CV 90 din Suedia de la BAE Systems Hägglunds cat pentru doua batalioane. Aceste doua batalioane de MLI-uri vin in completarea batalionului (54 de bucati) de Leopard 2A8, achizitie care a fost si ea confirmata in mod oficial.

Si toate acestea in conditiile in care bugetul apararii lituanian este deja la 3,03% din PIB dar atinge doar 2,5 miliarde de euro, astfel incat contractele trebuiesc “feliate”, adica impartite in etape.

De remarcat ca Lituania are granita directa cu Rusia – Kaliningrad si Belarus.

In privinta tancurilor, in Europa vedem ca totata lume le doreste si inca in cantitati mari, iar MLI-urile pe senile sunt si ele la mare cautare, CV 90 cel putin inregistrand victorii mari in Cehia, Slovacia si acum in Lituania, ceea ce nu este deloc putin lucru. Este adevarat ca in Europa CV 90 nu prea are concurenta dpdv al increderii intr-un produs matur si testat suficient, astfel incat Olanda a ales la fel, evident Suedia, Danemarca, Finlanda, Estonia (sh din Olanda), Norvegia, Elvetia.

Si bineinteles ca toata lumea are fix aceeasi opinie, unde merge tancul trebuie sa mearga si MLI-ul (obligatoriu pe senile).

Sunt convins ca prea putini dintre voi banuiau cate de multe CV 90 au fost vandute pana acum si cat de raspandita este aceasta MLI in Europa de nord, fiind din acest punct de vedere echivalentul tancurilor Leopard. Toata presa vuieste de MLI Lynx (care deocamdata are un singur client si ala neimportant), de MLI Puma (un singur client si o masina cu nenumarate probleme tehnice, detinatoarea unui nedorit record de cea mai scumpa MLI din lume, peste costul unui tanc nou-nout), de AS21 Redback, doi operatori si cand colo vedeta sfioasa, si mult mai putin rasfatata de presa, in lumea MLI-urilor este CV 90 al celor de la BAE Systems Hägglunds. De unde putem deduce ca reclama nu este intotdeauna sufletul vanzarilor ci cel mai probabil ca si calitatea produsului are o mare legatura cu realitatea din teren.

Restul MLI-urilor europene sunt efectiv niste pitici pe langa puternica CV 90, iar comenziile curg in continuare. Si nu putem sa nu ne intrebam de ce?

GeorgeGMT

 

33 de comentarii:

  1. CV-90 are și vreo 20 de ani avans.

    • O avea, dar in Cehia, Slovacia, Olanda, Lituania discutam despre contracte foatrte recente.

      • Maturitatea înseamnă și garanția fiabilității.
        Mie îmi place CV-90. Dar…
        Oricum, noi vom lua de la americani, nu pentru ca ne-ar forța ei dar dacă ne vad pampalai de ce sa nu ne îndrume pe calea asta. Deci GDELS.

        2
  2. O fi contand si apropierea geografica, sprijinul in caz de ceva, germanii au acolo mari efective si vor mai aduce. suedezii, sunt peste „garla”. mai au poate si investiti in economie de la aceste state…. Noi cu „americanski”, ca pe ei ne bazam….

    4
    • O fi contand si apropierea geografica, sprijinul in caz de ceva, germanii au acolo mari efective si vor mai aduce. suedezii, sunt peste „garla”. mai au poate si investiti in economie de la aceste state…. Noi cu „americanski”, ca pe ei ne bazam…. In general suedezii au venit cu oferte bune de integrare de productie componte in industria locala pe unde au vandut .

      1
  3. Ar merge si la noi, ca tot ne trebuie.
    Asta ca sa fim in rind cu lumea, sa putem primi piese repede si sa suplimentam Piranhele .. Sper sa nu se orienteze spre Lynx sau Redback..
    Deocamdata sa treaca alegerile, vedem pe urma ce se alege …
    Desi e tara mica, Lituania stie ce vecini are, asa ca vrind-nevrind trebuie sa aloce bani pentru aparare.
    La noi nu e graba …
    Dl. Talvar, semnam si noi ontractele alea de pe masa ? Sau tot dupa alegeri ?
    Ca poate se schimba onor ministru apararii… si iar raminem fara nave, avioane, tunuri, etc …
    Si lasati-o mai usor cu avansarile pe criterii politice … Faceti ceva pentru tara, nu au decit sa va injure dupa … macar sa avansam cu inzestrarea. Have balls, ce naiba.
    Parerea mea…
    Bravo Moldova, bravo diaspora de la noi si din EU, care au rasturnat autocarele moscovei – cu m mic. 😀

    7
    • Probabil mergem pe redback, coreeni doritori sa-si extinda comertul in Europa o sa vina cu o oferta buna probabil, si din ce stiu merge turela de la elbit si pe redback.

      2
  4. Luați aprobarea și din țara galică, deși nu pot să mă dau reprezentant.
    Bună mașină CV90 !

    2
  5. Nu trebuie dispesate, ,multe tipuri de armament înseamnă reparatii si mentenanta grele, dificile!

  6. Salut, ai nostri cred ca o sa aleaga Redback deoarece Sud Coreenii ne au pus pe masa si refacere drumuri, poduri, cai ferate, ceea ce nu e de ici colo plus fabrica deschisa la noi pt Redback.
    Apropo de asta Sud Coreenii mai vor pe viitor sa ne propuna si avioane fa50 cu mentenanţa aici si construire de piese pt avioane. Cel putin asa se zvonește.

    12
    • FA50 ar revigora industria noastră aeronautica și ne-ar aduce o experiență unică în construirea de piese ptr un supersonic. De fapt orice integrare substanțială(cu offset) este utila în orice scenariu. Sper sa luăm macar 36 de bucăți plus piese de schimb, licențe, motoare și… macar 276 de ifv-uri.

      6
    • fabrica daca contractul e competitiv este obligatie contractuala orice participant care vine cu oferta vine si cu fabrica,nu numai coreenii

    • Da FA/T-50 Golden Eagle ar fi bun pt inlocuirea IAR-99 B SoiM mai ales daca sud-coreenii ar vrea sa transfere tehnologie si sa se fabrice acest avion in Romania. Mirific ar fi 3 escadrile de FA/T-50 GE adica 48 de avioane. Iar in timp cand se va maturiza ar fi minunat tot cu ceva transfer de tehnologie de la sud-coreeni si macar fabricare partiala a lui in Romania , 48 KF-21 Boramae.
      Am o intrebare din urmatoriul context: ” Astfel pe 22 octombrie guvernul a anuntat ca va cumpara masini de lupta ale infanteriei CV 90 din Suedia de la BAE Systems Hägglunds cat pentru doua batalioane. Aceste doua batalioane de MLI-uri vin in completarea batalionului (54 de bucati) de Leopard 2A8, achizitie care a fost si ea confirmata in mod oficial.”, cate MLI sunt in 2 batalioane, de infanterie mecanizata?
      Pt amicii din cele 3 tzari baltice ar fi bine sa cumpere si ei macar un escadron de 8 avioane supersonice de lupta multirol pt fiecare tzara (pt ca au de unde alege berechet si i-si permit ca bani), adica 8 x 3 = 24. Asta din foarte multe motive, in principal din cauza maretzului lor vecin urss (russ) de la rasarit diliu, hulpav si paranoic. Pt ca pana apar alitazii din NATO ca sa ii apere trebuie ei sa dea cu arme in namila russa in turbare daca aceasta ii va ataca!!!

  7. Cel mai important lucru pt noi este crearea simultana cu achizitiile a unei baze industriale de productie ! Degeaba comanzi 200 sau 400 DACA apoi se intrerupe lantul de aprovizionare . DACA iti faci in curtea ta fabrica poti sa comanzi cate ai nevoie , sa le faci mentenata completa prin forte proprii , sa le faci posibile upgrade-uri . Noi ar trebui sa tragem cu dintii de coreeni sa ne transfere tehnologie sa facem in tara redback si k2 la fabrica pe care vor sa o construiasca aici . Apoi dupa acest parteneriat aprofundat pot veni in Romania si alte firme high tech …Samsung si altii .

    9
  8. Nu trebuie sa uitam ceva …cantitatea mare disponibila este un avantaj in sine . Daca ai fabrica la tine in tara in diferite situatii poti sa o faci sa produca non stop …DACA toate sunt cumparate din afara …este posibila ca la un moment de cumpana sa nu iti mai vanda nimeni nimic tie ca au ei nevoile lor sau alte prioritati .

    4
    • Daca ai si lantul logistic pt piese indeajuns de departe de front si indeajuns deaproape de tine si cu o baza industriala mare intre aliati e si mai bine

      • Redback cu linie de fabricație deschisa la noi, mentenanta și piese fa50… deci, de vis.
        Dar la ce idioți ne conduc nu zic nimic până nu văd. Tocmai pentru că e prea frumos ca să fie adevărat!
        După alegeri, Dumnezeu cu mila! Cu ce am fi greșit noi de am fost pedepsiți cu așa variante la alegerile prezidențiale să nor de știu.

        3
  9. Hanwha sau GDLS sunt optiunile cele mai realiste si mai avantajoase pentru noi. CV-90 e scula de scula dar nu vom obtine niciodata de la producator ceea ce ne ofera coreenii cei buni de exemplu. Sa fim realisti. Macar sa demareze odata programul asta de inzestrare ca mare nevoie e de el. .

    6

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *