Lockheed Martin OUT!

Ei bine, prea multe lucruri nu se cunosc și nici nu există informații oficiale dar ce știm sigur este că Lockheed Martin a fost exclusă din competiția pentru viitorul avion de generație a VI-a al US Navy.

NGAD în forma sa navală este un program gestionat de Marina separat de US Air Forces deși cele două avioane vor împărtăși un procent foarte mare din componente, tehnologie și senzori.

Însă una peste alta, în cadrul programului US Navy F/A-XX au rămas doar două companii: Boeing și Northrop Grumman, iar un posibil contract ar putea fi semnat chiar în 2025.

Evident, că este o lovitură mare pentru Lockheed, dar să nu uităm contextul și acesta ne spune că US Navy s-a simțit a cincea roată la căruță în programul JSF care a dezvoltat F 35A pentru US Air Forces, F 35B pentru USMC și F 35C pentru Marina, dar lucrurile nu au mers cum trebuie și marina americană a anunțat de mult timp că viitorul avion de generație a VI-a nu va mai fi un program comun cu forțele aeriene, sau că măcar nu va mai fi chiar atât de comun.

Însă pe zona US Air Forces lucrurile nu stau chiar atât de bine, programul NGAD fiind deocamdată suspendat cu totul în primul rând pe motiv de costuri, deși lucrul la motoarele viitorului aparat merg înainte ca și în cazul altor sisteme. Deocamdată, costurile asociate NGAD pentru forțele aeriene au fost considerate prea mari (există estimări de sute de milioane per avion) iar tehnologia încă imatură, astfel încât programul, în variantă sa navală, ar putea să aibă întâietate.

Ținând cont că o foarte mare parte din componente vor fi comune, între aviație și marina, Lockheed ar putea să nu fi pierdut chiar tot trenul, dar este o indicație a faptului că Boeing și Northrop Grumman ar fi mai bine văzute în US Navy, deși în cazul Boeing lucrurile trebuie privite cu multă circumspecție ținând cont de dezastrele din ultima vreme.

Oricum foarte interesantă excluderea unui gigant precum LM, cu enorma sa experiență în domeniul avioanelor stealth, din competiția marinei, dar poate că US Navy n-a uitat ce-a pățit cu F 35C și B de-a lungul timpului și își dorește să ofere o șansă și altora.

 

GeorgeGMT

Un comentariu:

  1. Marina americană, în mod tradițional, merge pe mâna Grumman (principal) și Boeing (secundar), nu pe cea a Lockheed, iar asta se întâmplă de decenii.

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *