Lockheed Martin zambeste cu toti dintii…

Pretul aeronavelor sale F 35 scade si tot scade, conform cu juramantul facut de LM in fata Congresului, a clientilor si a actionarilor sai.

Astfel, odata cu semnarea unui nou contract in valoare de 34 miliarde de dolari pentru 478 de F 35 (in toate cele trei variante), preturile vor scadea semnificativ, in medie, cu 12,7%.

Cele 478 de aeronave se impart astfel: americanii (A, B si C) – 291 de bucati, partenerii in programul JSF (A si B) – 127 de bucati, iar vanzarile catre tari ne-partenere (Foreign Military Sales) – 60 de aparate.

Dar sa vedem preturile de vanzare caci ele ne intereseaza. F 35A va ajunge in 2022 (Lot 14) sa coste 77,9 milioane de dolari, cu 12,8% mai putin decat F 35A vandut in 2019.

Astfel:

Varianta               Lot 12 (2020)         Lot 13 (2021)                  Lot 14 (2022)     % mai putin Lot 11 fata 14

F-35A                    $82.4m                    $79.2m                                  $77.9m          12.8% scadere

F-35B                     $108m                  $105m                                     $101m           12.3% scadere

F-35C                     $103m                  $98.1m                                  $94.4m           13.2% scadere

Din totalul de 478 de aparate ce vor fi livrate in urmatorii trei ani avem: F 35A – 351 de unitati, F 35B – 86 de aparate si F 35C – 41 de bucati.

In cifre, programul JSF arata astfel: peste 450 de aeronave F 35 operationale in 19 baze aeriene in intreaga lume, opt natiuni au deja in dotare F 35, dintre care sapte au declarat aparatele operationale (Initial Operating Capability).

Peste 910 piloti antrenati si peste 9500 de tehnicieni pregatiti si autorizati in programul JSF, iar la nivelul intregii flote de F 35 s-au acumulat deja peste 200 de mii de ore de zbor.

Toate datele de mai sus apartin Lockheed Martin.

Acum, daca ne uitam la noi (stiu ca pare aproape indecent sa vorbesti despre RoAF si F 35, in conditiile in care noi operam MiG 21 Lancer si F 16 MLU) si la problemele in a gasi F 16 la mana a doua pe care sa le cumparam, putem observa (daca luam in calcul si notele oficiale sau declaratiile unor oficiali americani cu privire la F 35 si Romania) ca americanii ne cam imping de la spate sa sarim peste etapa F 16 si sa ajungem direct la F 35A.

Sau poate inteleg eu gresit, m-am lasat luat de un prea optimist val de patriotism, pentru ca, indiferent cat de ieftin s-ar dovedi la achizitie un F 35A, costul cu opearea unui astfel de aparat s-ar putea dovedi destul de piperat, nu ca F 16 este foarte ieftin, nu ca aviatia in general ar fi ieftina, sau militaria (tot in general) din zielele noastre s-ar putea face pe bani putini.

Orice am achizitiona, de la tancuri la mana a doua sau noi, corvete sau fregate, drone, transportoare si MLI-uri, toate sunt astazi scumpe si greu de intretinut tot asa cum ati remarcat voi ca exista o diferenta la costurile de intretinere intre un autovehicul de acum 25 de ani si unul nou.

Dar daca ar fi sa pariez astazi mi-as pune bani pe F 35 si nu pe F 16 aparate noi, iar pentru o posibila oferta americana de F 16 la mana a doua nu as fi foarte optimist, doar daca Washingtonul ajunge la concluzia ca Bucurestiul chiar nu are bani de aparate noi, lucru care noi stim ca nu este deloc adevarat.

Asadar, cu emotie in suflet si speranta la orizont, sa ne bucuram de ieftinirile anuntate de LM, dar in acelasi timp nu trebuie uitat ca 36 de F 35A vor necesita cateva miliarde bune de dolari.

PS Si ca o noutate pentru mine, se pare ca raportul ora de zbor/ore de mentenanta este din ce in ce mai favorabil F 35A in raport cu aeronavele generatiei a IV-a. Si se mai pare ca in luptele simulate de tip „Red Flag” F-ul 35 este vizibil pentru aparatele generatiei a 4-a doar atunci cand pilotul il vede cu proprii sai ochi, aparatul fiind cvasi-invizibil pe radarele de bord.

PPS Si nici la manevrabiliatte nu sta deloc rau, iar de curand familia s-a reintregit, F 35 si F 22 Raptor au invatat in sfarsit sa „vorbeasca” unul  cu altul, conform unui comunicat al Pentagonului.

GeorgeGMT

71 de comentarii:

  1. Salut, Daca vrem inca o mica reducere fata de cea facuta de LM trebuie sa luam pe Amazon, asa ne scoatem parleala.Ce afurisiti astia de la LM sa dai mereu pretul in jos, iar noi inca sa ne uitam ca vitelu la poarta noua, bai gheneralilor sariti si voi macar cu prima escadrila de f-35, ca pana se vor pregati primi piloti si tehnicien trec ceva ani buni si noi deja suntem fara chiloti la capitolul aviatie meletara.

  2. intrarea in clubul F35 este o decizie politică ,avem politicieni?
    dpmdv programul de inzestrare cu f16 este tras de pănă la până la disperare ,maximul posibil aici e completarea escadrilei .trebuie deschise oficial discuțiile cu americanii pentru ăsta mic.
    despre bani si prioritatile guvernului la PSR și/sau SONDAJ.

  3. Si daca am deschide discutiile si s-ar finaliza cu un acord, nu cred ca am putea primi mai repede de 3-4 ani primul aparat, ceea ce ne-ar da timp atat cu finantele cat si ca sa ne pregatim. Altii sunt mult mai hotarati si trebuie tinut cont ca unele din tarile partenere isi suplimenteaza prima comanda.
    Sa dam totusi un pic de timp noului guvern, care are acum alte urgente

  4. Chestia ca F 22 nu putea raspunde la nimeni ca linkurile fratilor minori erau detectabile.
    ” discutau ” doar intre ele F 22 . F 15, 16, 18 nu puteau primi informatii de la F 22. Care informatii asta are cu gramada. Datorita sumedeniei de senzori de la bord.Acum au creat un tip nou de link , special pentru „discutia” F 35 cu F 22.

    Reamintesc ca a baza intreaga aviatie doar pe F 35 e o solutie exclusiva pentru tari fara inamici ipotetici in apropriere.
    Dovada ca englezii merg pe binomul F 35 si Thyphoon. Identic ca italienii .
    Nemtii raman pe Thyphon , francezii pe Rafale. Chiar americanos nu vor ramane doar cu F 35. Nici macar peste 15 ani.
    Noi ar trebui sa reusim realizatea a macar doua (sa nu scriu 3 ) escadrile F 16 si doar ulterior a gandii la o alta escadrila fie ea de F 35.
    Nici polonezii nu inlocuiesc F 16 cu F 35. Inlocuiesc Su 22 si Mig 29.
    Deci si la noi , prima inlocuim Mig 21 cu cel putin 32 F 16 si dupa aia vom mai vedea.

    • F16 aflat in dotarea Poloniei nu are o vechime mai mare de 15 ani asa ca ar fi culmea sa renunte polonezii la F16.Polonezii elimina vechiturile .

    • Germanii și francezii nu au în dotare avioane asa de vechi, ca noi, asa ca își permit sa rămână pe ce au însă vor dezvolta împreună, un avion de generația 5, 5.5 sau poate chiar 6.In anul 2004 nu exista F35. Dacă ar fi existat, polonezii ar fi optat pt F35. SUA își petite financiar sa dorească sa aibă avioane dedicate unui anumit gen de misiune. Noi nu. La americani, după ce apărarea AA și aviatia militara inamica sunt neutralizate de rachetele de croaziera+F22 și F35, de rest se ocupa A10, F15, F16 și FA18.

  5. Cred ca pana la urma o sa avem 48 de avioane in dotare, acestea fiind F 35 A. Nu de alta, dar la cat se screm ai nostri sa cumpere 5 F 16 SH pentru completarea escadrilei actuale si la cat mai vad ca trag de MIG-urile noastre stramosesti, nu vad sa mai vrea Uncle Sam sa mai avem altceva in dotare. Nu de alta, dar lucrurile se schimba pe zi ce trece in zona noastra, iar pe cat de prieteni or sa devina Putin si Erdogan, pe atat de mult vom conta si noi in ecuatia asta.

    PS Ucraina o sa aloce 5,5%, din PIB pentru aparate din 2020. Asta inseamna peste 10 miliarde de euro. Nu cred ca e intamplare!

  6. Visati cu ochii deschisi.

    Unii in ca vorbesc la TV de lagare naziste si sunt fost ministrii ai acestei tari.

    Toapele au ajuns sa conduca si nu numai la noi.

    F35 este un vis care nu va avea sa devina realitate pentru noi.

  7. Pornirea unui asa angajament cu avion de vanatoare de generatie noua e o mare responsabilitate si o piatra de moara d.p.d.v. financiar.

    ( nu te apuci si ceri fara sa ai totul planificat ca te faci de rusine in fata multora din NATO).

    (plus e necesar alt aeroport special creat pentru asa dihanie, la noi numai Luna si Borcea permit la F-16’le, cred ca si MK ).

    Obs.:nu poti sa incepi cu o semi-escadrila si iesi mai ieftin, trebuie toate escadrilele odata cumparate si mers 5-6-7 ani antrenamente, plati, etc.

    Obs bis.:ai nevoie de putere financiara mare ca sa incepi sa te gandesti macar la 2-3 escadrile cu utilitatile aferente, armata sufera la greu la lipsa echipamentelor si urgenta nu-i la F-35’le acum, ……oricum trebuie sa ai in vedere in cativa ani sa iei in considerare si aceasta achizitie.

  8. Cred ca ar fi bun si un articol care sa arate rata foarte mica de disponibilitate a lui F35. Mult sub minimul de 60% chiar la ei in US din lipsa de piese de schimb si problemele continue cu stealth coating-ul de pe carlinga si avion in sine. Reparatiile dese si scumpe la care trebuie supus tocmai acestei probleme si alte deficiente ce nu au fost rezolvate de producator si ptr care nu exista un deadline ca si reparatie definitiva!

    • unul dintre cele mai dureroase articole citite în ultimul timp. Deci hai sa ne hotaram daca vrem aviatie militară sau nu.

      • E dureros…din cauza prostiei crase, nu de alta !
        Prostia ….cucereste Romania.

        E subiect inchis referitor la ce, cum si de ce, nu are rost sa insiri ce crezi tu.

        • Nu este vorba de prostie ci de ignoranță, incompetenta și interese meschine din partea politicienilor care sunt interesați sa folosească banul public în primul rand, în interes personal și nu pt înzestrarea și instruirea forțelor noastre armate.

  9. Achizitionarea acestor avioane si punerea la punct a unui sitem AA performant ar fi adevaratul scut al unei armate care sa poata puna probleme reale unui adversar. Dupa acestea ar urma restul echipamentelor ( blindate, camioane noi, etc…). Momentan si cu S400 achizitionat turcii sunt mult mai in cari sa le achizitioneze ( cum poate este si normal avand iun vedere nivelul de implicare pe care il au in acest program) insa eu nu vad cum poate sa ii controleze cineva ce fac cu avioanele F35 si cu S400 dupa ce le le au in propria batatura….

  10. Am asa o impresie ca vrem sa nu o sa ne lipim de F35, probabil 48. O sa traga de tevi inca 4-5 ani, pana gasesc ca completeze un maxim 36 F16 si apoi ramanem cu IAR99 pentru antrenament, F16 la politie aeriana si F35 pentru lucruri serioase.

  11. Cand vor veni primele PATRIOT SI himars ??

  12. Sute de aparate gata de lupta in timp ce rusii nu stiu de unde sa scoata un motor pentru ,,invizibilul’ lor.

    Sa o tina tot asa.

  13. F-35, momentan, si mai ales pentru noi astia mai boschetari e multa vrajeala si gargara cu marketing bun in spate:

    -capacitate limitata de carat armament in modul stealth (care e de departe cel mai important aspect al acestui avion; cu 4-6 rachetute/bombite nu faci mare branza decat daca te bati cu talibani care n-au aviatie sau AA)

    – cost mare al programului per total (ora de zbor mai scumpa decat alte avioane, mentenanta mai scumpa, piese, tehnicieni, antrenament, etc.) Degeaba ajunge la 79 milioane de dolari bucata cand ceva piese de schimb, ceva armament, combustibil + salariile si pregatirea tehnicienilor si a pilotilor o sa te duca la 150-200 de milioane de dolari (doar pentru un avion, da ?)

    – peste cativa ani deja faza cu stealth o sa fie un mare fas, chinezii si rusii clar nu stau ca fraierii si incet incet o sa apara radare/senzori care sa poata detecta si astfel de avioane…

    – dupa cum spunea si cineva mai sus, F-35 NU SE FOLOSESTE SINGUR. NU e F16, F15, F18, etc. Se foloseste in tandem cu alte avioane „legacy”. Unul din motive e tocmai faptul ca nu poate cara mult armament si nici pe partea de dogfighting s-ar putea sa nu fie la fel de potent precum f15, mig29, f16, etc. Asa ca pentru noi ne-ar trebui cel putin 2-3 escadrile clasice pana sa-l avem p-asta „invizibilu”.

    – avionul inca nu functioneaza la adevarata capacitate pe partea de software (pe partea de hardware o sa mai sufere niste modificari pe ici pe colo cum ar fi marirea capacitatii de a cara armament, mai dureaza ani buni pana se face si treaba aia) si inca sunt in urma cu programul, atat pe partea de capabilitati cat si ca mentenanta/logistica piese…

    Ar trebui sa mai asteptam cativa ani sa devina operational complet, peste tot, sa mai scape de bolile copilariei si sa devina un avion relativ matur, si abia pe urma sa ne gandim sa-l achizitionam. Nu mai zic ca avem si alte necesitati pe inzestrare…

    Macar daca am lua f-16 (sh sau noi) ar fi mai usor pt. ai nostri sa se obisnuiasca cu ele pentru ca deja am ales drumul asta acum cativa ani. O escadrila de MLU, si doua de F16V ar fi OK si ne-am permite in anii urmatori asa ceva…

  14. Să trimiți f35 la poliție aeriană mi se pare manelism. Poate vrem să participam la misiuni NATO cu ele dar pe ce bani și care e interesul… Că pt aviație națională de război ne trebuie obligatoriu industrie națională de război. Chiar așa, o fi capabil Aerostar să repare un f35 după o aterizare forțată, la fel cum face cu mig21?

    • Olandezii, norvegienii, belgienii, vor trimite F35, când va fi cazul, în misiuni de politie aeriana. Dacă vrei, trimitem IAR 80 în misiuni de politie aeriana sau MIG15. Francezii vor trimite Rafale, germanii vor trimite Eurofighter iar rusii, SU 30,Su35.

  15. F35 este inca un obiectiv nerealist pentru Romania. Poate daca se schimba lucrurile si se pune osul la treaba, prin 2030 sunt sanse sa ne putem permite un minim de 48 bucati. Daca astazi ne hotaram si prin 2022 luam 48buc x 77.9 mil reiese o suma de 3.74 mld. Un mizilic fata de cheltuielile cu operarea lor pentru urmatorii 40 de ani. O alta solutie ar fi ca unchiul Sam sa-si faca pomana cu noi, constient fiind de importanta Romaniei pentru interesele sale si sa ne blagosloveasca cu ajutoare caci sincer, nu cred ca o sa ne ridicam prea curand din mocirla in care suntem

  16. Daca ar fi sa cumparam F-35A in conditii similare cu Patriot si Himars, nu ne permitem, ca sunt multe alte cheltuieli si bugetul nu va permite. Iar politie aeriana cu F-35A ar fi excesiv de scump pentru noi.
    Cred ca ar trebui sa cerem SUA un imprumut cu dobanda scazuta si pe termen lung, pentru achizitia a 32 de F-35A, doar Lot15+ (incepand cu 2023). Astea pentru cazul de conflict cu Rusia.
    Iar pentru poilitie aeriana circa 36 de F-16 block70, upgradate (inclusiv SLEP) de la block25 din excess defense. Astea platite din buget normal, fara vreun imprumut.
    Americanii vor sa ne vanda F-35A, cred ca de aceea nu vor sa ne ofere 36 F-16 upgradate. Ar trebui legate cele 2 achizitii, adica luam F-35A doar pe credit avantajos, plus ne dati 36 F-16 block25 prin excess defense si platim doar upgradarea lor.

    • Cine a zis ca americanii nu vor sa ne ofere F16 upgrade? Poți indica o sursa oficiala? Mai degrabă este vorba de bani. De ce sa modernizezi un avion vechi când poți cumpăra unul nou, modern.

      • pentru ca ala vechi il iei cu 15-20 mil.$/bucata si eventual il poti moderniza cu inca max. 30 mil.$ (depinde ce optiuni ceri), pe cand la ala nou pui jos vreo 90 mil.$. Pretul ala dublu iti ofera cateva optiuni marginale in plus si mai ales o resursa de exploatare de cel putin 20 de ani in plus. La F-16 avem nevoie de atata resursa? Il folosim si dupa 2050?

      • @Sorin: nu pot indica o sursa oficiala, dar evolutia nesatisfacatoare a situatiei (dureaza incredibil de mult sa mai luam 5 A-uri) ma face sa cred ca nu vor sa ne doneze F-16C prin excess defense si sa platim doar upgradarea lor.
        Sunt foarte dezamagit de atitudinea mercantila a SUA fata de noi. Adica suntem buni doar sa cumparam scumpeturi ca Patriot si Himars, dar un mic ajutor militar catre „partenerul strategic” nu se poate?

  17. Un contract multianual pentru livrarea de 36 F-16 SH, cu modernizare la producator (Lockhheed Martin, acelasi ca pt. F-35), care include si o clauza de cumparare a unei escadrile de F-35A in 10 ani, eventual cu un mic avans platit treptat anual.
    Intre timp, refacerea resursei pentru o escadrila de Lancer (12 mono+4-6 biloc), cu mici upgrade-uri (contramasuri, Link-16, pilon multiplu armament aer-sol, integrarea Sidewinder (pt. Ammram trebuie radar nou), poate integrare racheta antinava) care sa permita mentinerea capacitatii de politie aeriana si antrenament pana la operationalizarea „noilor” F-16, care va dura minim 5 ani. Ulterior, escadrila de Mig-uri poate fi trecuta alaturi de IAR-99 intr-un grup scoala si antrenament/atac usor.

    • Observ ca nu se prea ia in calcul teritoriul Republicii Moldova care intr-un firesc, mai devreme sau mai tarziu probabil ca va fii inglobata in intr-o Romania mai dodoloata, si de atunci incolo sau poate chiar inainte de integrarea in tara mama acest teritoriu trebuie sprijinit consistent sau poate chiar aparat, iar inzestrarea lor actuala din cate stiu este chiar catastrofala !

  18. Se pare ca struto cămilă este un mare fâs. Deci un f16V(avion cu costurile rdt&e amortizate de mult) novex cu câteva bombite costa 156 meleoane, iar minunea mileniului a ajuns la jumate din banii ăștia? Mari cretini bulgarii! Cu cât au dat pe 8 f16V își luau o escadrila întreaga de f35. Din experienta economiei de piață reiese clar ca scazi prețul drastic la un produs de care vrei sa scapi ca e cam nașpa. Sper sa nu fim atât de tâmpiți sa dam banii pe idioțenia asta.

    2
    • La bulgari, in banii aia intra probabil, pregătirea piloților, mecanicilor, infrastructură, ceva piese de schimb etc. Iar costul la f-35 este pe bucata, fara celelalte. Și probabil că cei care operează f-16 au un avantaj. Instruirea piloților și echipelor de mentenanță probabil e mai ieftina, fiind tot tehnologie americănească, o parte din infrastructură exista deja. Nu cred că se pot compara…

      • Asa o fi. Dar eu cred ca avionul e prost, au fost băgați o căruță de bani în c… ul lui și ăștia sunt disperați sa îl vândă oricui, oricum și cu orice suma. Pe pariu ca în final îl vor avea și turcii. Ce păsăroi de doi lei e asta, dacă o flota relativ noua are disponibilitate de zbor sub 65%?peste 10-15ani o sa zboare 1/4 din ele, restul vor fi în reparații. Stealth ul lui peste!!

        • Avionul va deveni din ce in ce mai bun, americanii au obiceiul asta de a imbunatatii echipamentele lor (patriot, f16, etc.).

          Problema este ca atunci cand o sa devina intr-adevar smecheria smecheriei e foarte posibil ca altii sa aiba deja radare si senzori care sa-i anuleze, practic, toata capabilitatea de „stealth”.

          Deocamdata nu prea isi merita banii si nu pare sa ofere ceea ce ar fi trebuit sa ofere la banii astia si dupa atatia ani de cercetare, dezvoltare, productie limitata, experimente, etc.

          Sper sa nu dea mare chix, fiind primul avion de acest tip din lume (nu ma refer doar la partea stealth; vb. si la alte detalii).

          Occidentalii nu mai sunt cei mai buni la ingeniozitate daca te uiti la raportul eficienta:bani cheltuiti:timp:performanta… Asa e cand e multa lacomie infasurata in capitalism si globalizare… Multi bani cheltuiti, mult timp necesar, rezultat slab sau acceptabil.

          • De ce scump???
            Ma refer doar la avion in sine
            Cand vor veni radarele sa il faca pe asta mai vizibil ..pe alea „vizibile” o sa le vada de la zece ori distanta de la care il vad pe asta
            A mai spus cineva ..cand un radar te ilumineaza tu il „auzi” inainte sa se intoarca semnalul la el ..deci stii ca esti iluminat , stii ca esti iluminat de un radar de cercetare ..unul de iluminare ..ptr ca au „semnale diferite”
            Deci nu esti mai surd si chior decat bateria
            La bani
            Deja e mai ieftin decat aparatele gen 4 ..contemporane , are sistemele iluminare ir integrate ..plus altele
            La un aparat gen 4 mai sumeaza si cat costa vreun pod ..doua in plus ca sa aiba aceleasi capabilitati
            Harrier a fost un aparat scump ..b-ul nu e mai scump fara rost ..la banii astia trebuie sa gandesti ca e singurul aparat capabil sa zboare fara pista ..nu cu gaselnita de marketing a gripenului

            • O fi avionul in sine, ieftin, dar nu iei doar avionul si atat. AI piese de schimb, mentenanta, armament, pregatirea tehnicienilor si a pilotilor. Toate astea costa, mai mult ca sigur mai mult decat avionul in sine.

              Ora de zbor e 44 de mii de coco la F-35, la F-16 ale noastre parca era vreo 7-8000… Diferenta e mare si suntem pe timp de pace (si mai mult ca sigur ca o sa fim asa si pe viitor).

              „Lockheed Martin wants to get the cost per hour to $25,000 by 2025, but the Pentagon believes that number may be unattainable.”

              Hai sa fim sinceri, daca era si ieftin si bun, isi cumparau toti cel putin 40-50 de bucati din prima. Unele tari au cumparat cateva, de proba/test pentru ca sunt nesigure inca. Garantat ca o sa mareasca comenzile, dar, asa ca si idee, exista o oarecare lipsa de incredere pe ici pe colo…

              Pentru noi cel mai bine ar fi sa dea o comanda de 1-2 escadrile peste 2-3 ani cand o sa fie operational complet peste tot si o sa fie in productie de serie, nu in numar limitat cum e acum…

              1
              • 1-2escadrile
                Vreo 3 u 212 la marea neagra
                Vreo 4 gowind
                Nsm si jsm pe toate
                Stealth pe toata linia
                Predatori cu hellfire
                Schimbam balanta in zona
                Daca mai aduc si nuclearele de la incirlick pe la campia in cativa ani se uneste Basarabia cu noi de bunavoie

  19. fierul se bate cât e cald,trebuie intrat pe lista de asteptare la f35 cu o prognoza de cheltuieli multianuale si de intrare in inzestrare.
    din pacate si f16 se incadreaza la noi in politica stopgapului ridicat la rang de politica de inzestrare datorita amânărilor si conjucturilor suferite.
    reduse si taiate toate cheltuielile eronate ale statului,strangere de taxe coerenta,executarea marilor datornici,atragerea de investitii in economie,stimularea muncii…aceleasi solutii pe care le-au aplicat si altii.

  20. Nu e chiar așa de simplu. Ai nevoie de o întreagă industrie in spatele acestui super-computer zburător. F-35 nu este conceput pentru a lupta singur sau unu-la-unu ci face parte dintr-un intreg sistem.
    F-35 nu este pentru noi. Terenul ,dimensiunea si pozitia României impune o strategie bazată pe contra-atac.
    Noi nu vom pătrunde niciodată adânc, in teritoriul Rusiei si nu vom revendica niciodată teritorii mai departe de Nistru.

    • Nici un avion nu lupta singur
      Formatia minima de lupta e celula
      Ai vazut sa decoleze vreodata la alarma un singur aparat?
      F35 are o multime de senzori pe el ce il fac util in o mie de feluri fara alte accesorii
      Sistemul de sub nas irst e de larga distanta
      Sistemul ce face imaginea in jurul aparatului foloseste senzori termici ca sa ii prezinte imaginea pilotului
      Are radar aesa si armament intern ghidat
      Nici un aparat contemporan ..cum le numesc gen 4 nu are asta
      Toate chestiile astea reunite ii aduc un mare avantaj indiferent de scenariu
      Fiecare sistem in parte e extrem de greu de dezvoltat ..nu mai vorbim de aparat in ansamblu ..vedem cum rusii ..o tara cu experienta se poticnesc cu un motor
      Daca noi am vedea in curte vreo 12 predator ca tot vorbea domnul general rezerva ..de drone inarmate , vreo 2 escadrile de 16 acum..f35 ..si inca o escadrila de f16 ..cu completarea celei existente e lux
      Sau cum spunea @Ross ..o escadrila de f18 ptr politie aeriana si 2 de f35
      Ar fi lux ..dupa aia sa le dea bani de gaz sa le zboare

  21. Și eu ca nespecialist dar pasionat de aviație am o viziune foarte apropiată de cea a lui @MZ, diferența fiind prin faptul că eu consider că ne-ar trebui două escadrile de F15, două F35 și doar 1 sau 2 de F16.
    Motivul? Consider F15 ca fiind cu adevărat interceptorul care ne trebuie și în plus, din ce s-a vehiculat pe aici cu ceva timp în urmă, ultima variantă ar avea un cost per ora de zbor destul de ok iar la nevoie, mai poate fi folosit și pe post de “cărăuș” (ca să nu zic “camion pentru muniție”) în tandem cu F35.

    Susțin de asemenea ideea pt “MIG-21 Lancer “Plus”/ Strike“ și trecerea ulterioară a acestuia “în linia a doua” pt rezerva la mobilizare ceea ce ne cam lipsește (cu tot ceea ce înseamnă pregătirea personalului rezervist, eventual prin transformarea într-un fel de “Gardă Națională” cum au americanii – știu că unora le va părea prea mult aducând argumente ba financiare, ba că nu avem voință sau inteligență polică, însă toate acestea se pot rezolva prin consens și puțină bunăvoință).
    Spun asta deoarece consider că dacă vom continua să “dormităm”, dpdv strategic nu peste mult timp o să avem o soartă mai grea decât Israelul pe motiv de… cioloveci în coastă și frații lor sârbi poziționați geografic exact la 180’ (iar la o adică, cred că vor fi mai degrabă aliați cu frații lor), plus un Macron căruia îmi pare că îi cam stă în gât NATO (nu uit nici de navele Mistral), de unguri și de bulgari… ce să zic? Că istoria ne învață că sar la gâtul nostru atunci când ne este greu? Sau măcar fac în așa fel încât “să ne împingă pe scări” dacă se poate.
    Iar nemții?… poate ar fi mai bine să nu-i mai luăm în calcul (tehnică bună dar… și ăștia dacă nu sunt pacifiști, devin suspect de iubitori de putin)

  22. vise, noua ne trebuie un elon musk,..glumesc..ai nostrii” nu vor putea avea o perspectiva a ce inseamna razboi cu rusii, cand cu 32 avioane f35 ori care ori fi nu acoperim granitele TOATE..

    GARANTAT : de ataca rusii toti vecinii vor vrea o bucatica..de pamant.

    eu mai degraba as merge pe o varianta de vanatoare a lui Boeing T-7 Red Hawk; undeva la 300 de aparate ar fi un necesar pentru toate granitele..

    ce? credeati ca ungurii, sarbii, bulgarii, vor sta sa ne sustina?

  23. Câteva considerente asupra implicatiei cumpàràrii unor F-35 (sursà australianà)
    https://www.lowyinstitute.org/the-interpreter/australia-s-f-35s-lessons-from-problematic-purchase

  24. Cand vad cati pe aici sunt experti in economie, ma intreb daca si inteleg ce vorbesc… ?

    • pai , sa stii ca nu’s expert in econimie ,
      dar doar daca toti romanii ar intelege ca armata e prioritara..atunici ar striga :
      ” vrem si tancuri si si spitale..”

      atunci o cheta pt avioane de vanatoare n-a r fi de domeniu SF..

      zic..

      • Salut! De acord! Ma refeream la „expertii” care intr-una dau cu comentarii negative… ca ei stiu mai bine. La fel ca VV, daca ii pute gura a rahat, tot Klaus e vinovat!

  25. Din ce imi amintesc pretul tehnologiei de varf este intotedeauna mai mare decat celor depasite. Cum de aici e invers?
    Cum ar putea fi un Piranha V mai ieftin decat un Piranha III? P5 e mai bun.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *