Lui M346 ii cresc coltii

Desi stirea a aparut prin noiembrie anul trecut abia acum am avut timp sa si scriu despre noile capabilitati ale M 346.

Aflam astfel, via Dubai Air Show, ca italienii de la Leonardo ofera acum si o varianta de atac la sol, varianta numita de ei M 346FA, ba aparatul poate face si vanatoare in caz de nevoie. Printre noile dotari regasim si sapte puncte de acrosaj pentru armament/containere sau un radar de control al focului Grifo 346.

Noul FA va putea folosi rezervoare de combustibil externe, bombe ghidate, tun intr-un container extern si racheta aer-aer AIM-9L. In viziunea italienilor nou configuratie va permite folosirea M 346FA pentru suportul trupelor la sol de la o altitudine foarte joasa si, tot confom cu productorul, ar fi deja ceva clienti interesati.

Putem presupune ca aparatele M 346 deja livrate ar putea fi si ele aduse la noul standard daca propietarul doreste asta.

Iar in decembrie 2017, intr-un poligon din Sardinia, s-a trecut la testarea pe viu a noilor capabilitati, aparatul folosind bombe ghidate laser (LGB) si lansari de rachete aer-aer Sidewinder L, totul garnisit cu Rafael Litening pentru ghidarea LGBurilor, poate si pentru suplinirea lipsei unui senzor IRST propriu.

Una peste alta daca avionul duce ar fi chiar pacat sa nu fie folosit si pentru misiuni de atac la sol, pe de alta parte intotdeauna mi-a placut aceasta aeronava. Intre timp Polonia a mai comandat posibil 8 avioane M 346, pe langa cele opt initiale, cu gandul de a dezvolta un centru de pregatire regionala pentru pilotii de F 16, polacii avand deja clienti din Orientul Mijlociu (sauditi si kuweitieni).

Ca de obicei incheiem cu gust gust amar, noi inca invatam sa zburam pe F 16MLU, polacii ii invata pe altii si se uita deja dupa inca trei escadrile de avioane multirol noi, pe langa cele 48 de F 16C/D Block 50/52+.

Din pacate am invatat ce-a fost rau de la ei, vezi „reformele ” in justitie de la Bucuresti si Varsovia si nimic din ceea ce Polonia a facut bun pana acum, pentru ca chiar daca programele de dotare de la noi par a incepe sa dea semne de viata suntem la multi ani lumina in spatele polonezilor…

GeorgeGMT

 

33 de comentarii:

  1. Ce inseamna sa ai companii private cu istorie in spate.

    La noi tot ce inseamna industrie militara apartine statului …capusat cu interese de persoana sau grup…..nu se „coace” nici macar intr-o decada un produs nou militar…..”nu se poate”” ..”la ce ne trebuie””, etc….

  2. M 346 naste ca avion de antrenament preoperativ.
    Adica acea faza din formarea pilotilor anterioara trecerii pe avioanele de lupta. In cazul macaronarilor , faza ultima inainte de a trece pe Tornado sau Typhoon.
    Au vazut italienii ca coreanii au realizat avionul lor de antrenament SI in varianta de atac la sol . Ca urmare , au modificat M 346 si pentru aceasta varianta.
    PS.
    M 346 este si in dotarea aviatiei israeliene. 30 de bucati.

    • Deci daca M-346 a reusit sa devina din avion de antrenament avansat supersonic si avion de atac-bombardament si vanatoare, face aceleas chestii pe care le facea aproape si IAR-93 AB Vultur. Deci in aceste conditii s-ar impune concepera si producerea unui noi avion urmas al lui IAR-93, cu un design modern, avionica si sisteme de armament moderne, pe aceleas dimensiuni ale IAR-93 AB Vultur, motorizat cu 2 motoare turbofane low-bypass F-125-GA-100.
      Cel mai bun exemplu pt acest nou avion care ar trebui sa se numeasca IAR-103 este taiwanezul AICD F-CK-1 Ching-kuo,
      In aceeas categorie cu M-346 se mai incadreaza bimotoarele YAK-130 si Hungdu L-15, monomotoarele FA/T-50 si BAE Hawk.
      Noul avion IAR-103 va ficompletat de IAR-109, la fel cum M-346 este completat de catre M-345.

      • AICD F-CK-1 Ching-kuo era nitel cam avion de vanatoare pe cand IAR93 era cam avion de bombardament hai sa zicem suport pentru ca la vanatoare s-o fi vrut el, dar nu prea cred ca facea fata la nimic.
        Totusi industria noastra a invatat sa functioneze pe avionul ala si nu sa faca performanta.
        Suna fain dar taiwwanezii aveau suportul SUA cand si-au facut avionul si nu au fost in curul gol ca si noi cand ne-am apucat de IAR93.

        • Eu am zis ca daca s-o putea sa faca IAR un avion nou biturbofan lowbypass (2x F-125-GA-100) ,pe dimensiunile aproximative ale lui IAR-93 (lungime), nono si bi loc-in tandem, cu aripa delta-de preferinta sus, cu asistenta SUA si poate westicii si/sau israelienii-Elbit, un nou design, avionica si sisteme de armament noi si care sa faca ce face acum M-348 si ce facea SEPECAT Jaguar, fiind urmasul modern si mai evoluat cu capacitati supersonice al lui IAR-93 AB Vultur, in ArmRo si in ale sale FARo. Faza este ca exista nisa de piata la export pt asemenea avioane biturbofane supersonice de antrenament, bombardament, atac si vanatoare usoara, pe care acum concureaza : M-346, YAK-130 Hongdu L-15 si poate veteranul Alpha Jet.

          • Azi Romania nu poate sa faca nici un avion de nici un fel.
            Nu sunt bani, nu exista cerceare, nu exista uzine pentru piese, nu exista fabrici de asamblare, nu exista oameni calificati, nu exista know-how, nu exista nimic. Tot ce acumulasem ca experienta in trecut s-a evaporat. nu avem ce avioane sa mai facem acum decat cu investitii foarte mari si pe mai multe decenii, nu de pe azi pe maine

            • Inca se mai poate, macar o noua versiune la IAR-99, pana nu se pensioneaza toti cei care au facut deja avioane in Romania, ca cei mai tineri nu au apucat sa vada cum se face un avion, de la plansa la fabrica. Probabil e ultimul tren pentru industria aero din Romania.

            • Eee,…acum daca chiar nu se va putea fabrica un urmas al lui IAR-93 AB Vultur similar cu M-346 si chiar cu F-CK-1, poate va importa si Romania pt ale sale FARo M-346 si macar sa ii fie facuta intretinerea in Romania, nu mai visez la fabricarea de componente pt M-346.
              Personal nu-mi place design-ul acestuia cu motoarele lui plasate la fel ca la SEPECAT Jaguar sau SU-25, in nacele din fuselaj care se termina imediat dupa mijlocul avionului pana in coada. As prefera un design clasic pt plasarea motoarelor la fel ca la Hongdu L-15, AIDC F-CK-1, Dasault Rafale, F/A-18 Hornet sau chiar ca la IAR-93 Fultur.
              Nu trebuie abandonata fabricarea si modernizarea lui IAR-99 B SoiM, cel putin 36 de avioane de acest tip sa aiba FARo in dotare daca nu chiar 60!

      • La M 346 a lucrat si un colectiv de romani care lucrasera la IAR 93 si 99. Doar asa ca informatie.
        off topic, poate va intereseaza http://www.contributors.ro/sinteze/“aparare-onesta”-pentru-o-noua-paradigma-a-apararii/

  3. And here, the tests of the Polish version with added braking parachute. I think that “armed” versions of aircraft will be used to train JTAC.

    https://youtu.be/bsSProipXSk

    • JTACs are taught and trained with actual combat aircraft. Learing how to employ a target acquisition system to drop a JDAM or a GBU or talking a pilot into dropping a couple of Snake Eyes isn’t going to be a significant cost-savings measure by employing training aircraft.

      • Ok I know but..I just wanted to draw attention to the fact ,that the cost of the F-16 1h-flight with a full amortization ,is about 18 thousand dollars. If U can make it cheaper..?

        • What for? When you’re going to drop a bomb for real you will do it in an F-16, not a training aircraft, as such when you go to the gunnery range you go with what you will fly in combat no with what you learned basic flight skills in.

  4. E o pasare frumoasa, genele slave ii dau stralucirea vizuala, iar cele vestice o viata mai lunga a componentelor, dar totusi int-un pdf pe care google il listeaza doar in cache si nu pot pune link(poate fi doar descarcat), iata ce am gasit:
    1.) For Air-to-Air tasks, such as air defence and air policing, the M-346FA will be able to perform Combat Air Patrol (CAP) duties for two hours at a 35,000 ft altitude, in an area of interest at a 100 NM (185 km) range from the operating base, with a total mission time of 2 hours and 40 minutes
    2.) In Air-to-Ground roles, the M-346FA will typically carry a targeting pod, two rocket launchers, two guided bombs and two air-to-air missiles, for a total TOW of 8,960 kg (including 2,005 kg of fuel and one pilot), the aircraft will be able to effectively operate against a target at a 130 NM (240 km) range from the main base, with a mission profile including two transfer phases (base to target area and back) at optimal altitude and speed, a 15 minutes waiting phase (15,000 ft altitude) at a distance of 15 NM (28 km) from the target, attack and escape phases totalling 30 NM (55 km) at a 420 KCAS speed and a 2,000 ft altitude, a 5 minutes combat phase directly above the target at maximum power.
    3.) For reconnaissance roles, the M-346FA can be equipped with the a recce pod, two auxiliary fuel tanks and two air-to-air missiles. The TOW for this configuration will be 9,440 kg (including 3,015 kg of fuel and one pilot), allowing for a 2 hours and 25 minutes Hi-Lo-Hi profile mission over a target at a 480 NM (889 km) range from the aircraft home base.
    4.) It is important to consider that the M-346 is equipped with an in-flight refuelling system that can further enhance its patrol time and range
    Primele 2 pct nu au ca slabiciune totusi raza extrem de mica? Unde ajungi sa il folosesti fara realimentare, in lupta ? Poate cu cineva care ti-a cotropit deja toata tara, dar atunci cred ca e greu de crezut ca mai poate fi ridicat in aer.
    Ramane pct.3.

    • M346 is a flying simulator and nothing more! If the Italians want to sell a pseudo-combat aircraft to someone, this is a problem for the buyer

      • A possible market for this plane: africans country and others which still struggle to buy something relevant. In the last 18 months Argentina tried to buy with no chance, a decent plane. First it was Spanish Mirages, then Israeli Kfirs, Brazilian-built Gripens, Russian Su-24’s and then 20 chinese FC-1 jets. All plans are now scrapped but who knows. If this bird it’s a no match, then I guess the next are syrian drones. Ok, I’m a bit evil now, don’t throw with stone?

        • Is better to bay a resting F-16 comin’ on second-hand market ,than M-346, any way ..

          • Indeed, but no chance for Kenya, Burundi, Niger or Mozambic to even come close to F16, even s-h. Logistic chain, modernized airfield, price per flight hour and mainly US acceptance are huge disadvantages.

              • The Alenia Aermacchi M-346 Master is a military twin-engine transonic trainer aircraft originally co-developed with Yakovlev as the Yak/AEM-130, says wikipedia and the ex-sovietics engines life it’s a nightmare. As a actual operator of URSS planes you should know better. Mig 25 engine life = 150 – 500 h, mig 29 = 750 – 1500 h and always export versions hit the lower value. India and China are aware about this situation too.

  5. https://warisboring.com/iraq-learned-tank-lessons-in-the-war-with-islamic-state/
    Ce fac irakienii cu T55 … Nu e un tanc asa de rau iar cu un upgrade poate fi bunicel si ieftin in comparatie cu altele! Ar trebui sa modernizam si noi vreo alte 50 macar.

    • noi am modernizat doar 56 de TR-85, care erau superioare lui T-55, dar mai pretentioase la intretinere…

    • modernizarea t55 e risipa de bani. e o platforma depasita din toate punctele de vedere

      • Modernizarea nu este o risipa de bani, ISIS a demonstrat ce poate acest „tun de asalt”.

        „Additionally, according to the Al Sura report, another reason the Iraqi army believes transforming their T-55s into a modern tank is its best option because large, main battle tanks offered by European suppliers are “not in line with Iraqi combat experience.”

        Nu doar pt. ca sunt mai usor de carat US cauta sa isi cumpere ceva in genul T55 (protectie, putere de foc chiar daca 105mm si agilitate) prin programul tanc usor. Greutatea vine cu multe limitari din pacate inca nu se realizeaza cat de mari sunt acestea. Practica i-a invatat pe irachieni ca un T55 poate fi, in anumite situatii, mai util decat un Abrams (care este si „large”). T55 devine complementar Abrams mai compact, fasnet si usor (inclusiv de intretinut).

        Si eu as moderniza T55 tot cam asa.

  6. https://youtu.be/NFUubuidVyw

    A very important thing is well-prepared propaganda. Citizens have to know where taxes are going and they are more likely to pay as well , as a well-prepared promotional film. For example, I will personally pass on the F-35 without pain 😉

    • At the moment of aparition F16 was well ahead of Mig 21, Mig 23 and Mig 27 but no more now. F35 is the new Falcon . Beyond the enormous price for development, F35 it’s a better platform, with internal bays for amunition needed for stealth mission or external hardpoints for others approaches. Your choice. It’s good to have options and money to afford too.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *