Mk 54
Desi am mai scris despre obsesia US Navy fata de submarinele diesel modern, se pare ca vom mai avea ocazia sa mai scriem si in viitor, si asta deoarece americanii au luat foarte in serios amenintarea submarina. De altfel daca stam si ne uitam cu atentie la forta marinei militare americane putem concluziona ca astazi US Navy nu are un adversar comparabil nici macar la 10% din capacitatea sa, fiind dominanta marile si oceanele Terrei mai abitir decat o facea Royal Navy in anii ei de glorie.
Asadara incapatanarea cu care americanii urmaresc sa-si modernizeze capacitatile ASW este normala, atata timp cat singurul pericol cu adevarat de luat in seama, nu ma refer aici la lupta in zonele costiere sau marile semi-inchise, a ramas cel submarin.
Mergand pe aceasta idee au mai fost comandate inca 150 de kit-uri pentru up-datarea torpilelor AS de tip Mk 54 LWT (lightweight anti-submarine torpedoes). Aceste kit-uri aduc un sonar activ mult mai puternic, impreuna cu un calculator care ofera o interpretare mai buna si rapida a datelor obtinute, asta in conditile in care Mk 54 nu este deloc o torpila tanara, avand deja peste 20 de ani de la intrarea in serviciul activ. La aceste considerente mai trebuie adaugat si faptul ca unele componente ale Mk 54 provin de la un model precedent, Mk 50 a carei productie a fost oprita la mijlocul aniilor “90.
Torpila Mk54 este gandita sa fie operata mai ales de avioane, dar in acest moment ea este arma AS de baza pentru foarte multe nave de lupta americane si aliate, inlocuind practic incarcaturile AS, batranele grenade anti-submarin sau bombe de adancime. Torpila este foarte eficienta folosita de la bordul aeronavelor de patrulare ASW, care pot avea la bord pana la opt astfel de arme sau de la bordul elicopterelor care pot transporta pana trei astfel de torpile.
Mk 54 face parte din categoria mini-torpilelor calibrul 324mm si are o masa de 340 kg cu un cap de lupta de 45 kilograme, si din momentul lansarii cauta in mod activ nava-tinta, sistemul sau de ghidaj fiind special proiectat sa opereze in ape costale de mica adancime, acolo unde interferentele sunt foarte mari.
Aceasta mini-torpila permite utilizare mai multor kit-uri care sa-i cresca eficienta. Unul din acestea ii permire sa planeze, odata lansata din avion. Desi initial torpila trebuia lansata de la bordul avioanelor P-3/P-8 de la altitudini mici in cadere libera cu ajutorul unei parasute de franare, instalarea kitului ofera armei ghidaj GPS si capacitatea de a plana 10-15 kilometri pana la impactul cu apa, daca este lansata de la o altitudine de minimum 6300m. Necesitatea planarii este data de faptul ca multe submarine detin deja rachete AA cu raza scurta, iar lansarea torpilei de la o distanta de +10km face ca avionul de patrulare sa nu mai fie nevoit sa intre in zona de impact a rachetelor AA.
Deocamdata se pare ca US Navy a dezvoltat o slabiciune deosebita pentru aceasta torpila deoarece comenzile pentru ea si pentru kiturile de up-datare sunt constante.
GeorgeGMT
Obsesia americanilor fata de pericolul reprezentat de submarinele moderne cu propulsie clasica pentru marina militara americana este foarte pertinenta.Aceste submarine reprezinta un real pericol pentru marile nave militare de suprafata, primele vizate de atacul submarinelor.
intrebare/nelamurire; pentru ca un avion sau elicopter asw sa detecteze un sub modern silentios nu trebuie sa zboare destul de aproape de apa ca sa foloseasca sonarul? Mai poate lansa balize dar ca sa gaseasca sub de la 10-15km ar trebui sa lanseze foarte multe. In concluzie poate ataca un sub in acest mod doar daca stie destul de sigur exact unde se afla acesta inainte de a ajunge in zona si nu detectandul prin proprii senzori. Poate ma insel, cine se pricepe mai bine poate explica cum. Oricum din cate stiu francezii testau pentru scorpene si o solutie cu Mica incapsulata intr-o torpila ce are raza de actiune mult mai mare decat 15 km. Iar cum elicopterele si avioanele asw nu sunt jets au sanse destul de mici sa scape.
Suburile nu prea stau sa faca AA warfare cu elicopterele sau P3Curile…
MANPADSurile alea nu le lanseaza din imersiune, alea sunt asa de last resort daca le prinde cineva la suprafata. In mod normal astea moderne (nucleare sau AIP) nu prea au ce sa caute pe la suprafata. Treaba lor e sa se apropie nedetectate in imersie de inamic si sa-i dea la cap.
Elicopterele nu prea zboara cu sutele de km de capul lor la vanat de submarine, in general stau pe nave vanatoare de submarine, care au hull si towed array sonars si alea le cam trimit in zona de interes.
Elicopterul trebuie sa hover la cativa metri deasupra apei ca sa tina diping sonarul in apa. Submarinul nu trage cu SAM din imersie asa ca e safe. Torpila o lanseaza dupa ce a detectat ceva, nu se bazeaza pe sonarul torpilei pt cautare de submarine, ala e pt incadrarea silovirea tintei.
La avioane au balize sonar plus ce mai primesc de la alti seonzori, de pe nave sau de pe fundul lui Oceanul…vezi SOSUS
Uita-te rogu-te la IRIS-T si varianta cu lansare de pe submarin si din imersiune…
Totul are legatura cu tehnologii noi si tactici noi.
Ultima inventie in domeniu este un detector de capuri magnetice, care poate detecta cele mai mici anomalii ale campului magnetic cum ar fi prezenta unui sub.
Nu am link de la versiunea militara, pentru ca sa vezi ce, nu exista date despre versiunea militara care cica inca este in faza de dezvoltare si testare ( nu stiu cum vine dezvoltare si testare, mai degraba ori una ori alta).
http://en.wikipedia.org/wiki/SQUID
Link-ul este despre echipamentul civil de cercetare, nu exista prea multa legatura cu partea militara, este doar ca idee cam ce poate.
Echipamentul militar este practic o aplicatie care include acest aparat sub o anumita forma, si cu o mare problema, ocupa enorm de mult spatiu si are o greutate cam prea mare. Probabil ca se cauta metode de redure a dimensiunilor pentru o utilizare eficienta in scopuri militare.
Ideea este ca treaba asta se presupune va fi capabila sa depisteze cu exactitate foarte mare orice anomalie in campul magnetic al planetei, desigur, si sa o localizeze fara probleme. A si intra in categoria detectorilor pasivi, singura solutie sa faci submarinul din plastic.
MAD (magnetic anomaly detector) au toate avioanele asw de decenii nu este o tehnologie noua. Se vede foarte clar in coada lui P3 sau Atlantice. Iti spune doar ca e posibil sa fie un submarin prin zona dar de cand au inceput sa fabrice sub din otel putin magnetic aceasta metoda de detectie a cam ramas in spate.Oricum nu poti sa incadrezi o tinta cu mad. Daca torpila ajunge prea departe de submarin nu il mai poate ajunge in timp util.
@yyyxxx
NU este vorba de acel MAD sau mai bine zis este un alt fel de MAD.
Vorbim de echipamente pe baza de supraconductori, si asa ceva inca nu exista in prima linie, probabil nici in teste.
Supraconductorii sunt inca in stadiu de cercetare, si pe langa aplicatiile civile exista cateva aplicatii militare foarte interesante. Teoretic un SQUID va permite descoperirea celor mai mici anomalii si localizarea lor cu mare exactitate, va transforma clasicul MAD in ceva similar radarelor de la inceput de WW2, care nu stiau sa faca diferenta intre un stol de pasari si avioane, cu ultima tehnologie in materie de azi.
Un submarin nedetectat poate face ravagii, sud coreenii ‘stie’, vezi scufundarea ROKS Cheonan. Si mancatorii de iarba din nord au submarine din anii ’50 Romeo class si midgeturi, dar sa fi avut din astea moderne cu AIP.
Un Gotland a fost trimis in State prin 2006 pt exercitii cu marina US si americanii n-au fost prea fericiti de rezultate, respectiv Gotland le-a facut poze la USS Ronald Reagan…
„singurul pericol cu adevarat de luat in seama…a ramas cel submarin”
Aproape de coasta sunt vulnerabile si la alte deviceuri, incepand cu artileria clasica sau reactiva si terminand cu minele si rachetele antinava. Ti-o iei de unde si de la cine nu te astepti, vezi INS Hanit.